۵ مهر ۱۴۰۲
۲۱:۱۳
۱۰ مهر ۱۴۰۲
۷:۳۳
۷:۴۱
۱۴ مهر ۱۴۰۲
۱۶:۴۱
۱۵ مهر ۱۴۰۲
۱۵:۴۹
۲۶ مهر ۱۴۰۲
۱۱:۱۵
۵ آبان ۱۴۰۲
۱۹:۱۱
۴ آذر ۱۴۰۲
۲۱:۲۴
۱۵ آذر ۱۴۰۲
۲۳:۵۰
۱ فروردین
۴:۲۰
۱۶ اردیبهشت
۲۰:۲۷
۲۸ اردیبهشت
نوجوان و کتاب۱مقدمه
برای اینکه درباره کتاب مناسب نوجوان صحبت کنیم، لازمه که ابتدا کمی درباره نوجوان و ویژگیهای بارز و عمومیاش، مسائل او در این دوره و مشکلات رایج دوران نوجوانی صحبت کنیم.
ویژگیهای عمومی و بارز نوجوان در این دوره:۱_ مسائل فیزیولوژیکی مثل بلوغ و ویژگیهای جسمی (که به دلیل عمومیت و زیاد پرداخته شدن و البته ذیق وقت در اینجا بهش نمیپردازیم)۲_ ترس و اضطراب نسبت به آینده۳_ علاقه به تنهایی۴_ تاثیر پذیری از همسالان و تمایل به حضور فقط در جمع آنان۴_استقلالطلبی۵_ کمالگرایی۶_ اهمیت عوامل بیرونی و ظاهری مثل قضاوت دیگران، یا تایید همسالان، برای او۷_ سوالات بنیادی دارد و در جستوجوی خود و یافتن نسبت خود با جهان است(هویت یابی و یافتن معنای زندگی)۸_ در پی تعریف نوع ارتباطش با افراد و جهان و...است.۹_ تلاش برای مدیریت زمان و برنامهریزی برای رسیدن به اهداف
مشکلات نوجوان:عمدهترین و مهمترین مشکل کنونی نوجوانان، یافتن خود و روابطشان با افراد دیگر و هستی و در واقع هویت یابی و یافتن معنای زندگی است.
هویتیابی و یافتن معنای زندگی دو عامل تقویتکننده هم و خارج کننده نوجوان از گرداب سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.
در این زمان کوتاه، فرصت این نیست که نسبت معنای زندگی و هویت را باهم بسنجیم و این میماند برای بعد.داشتن معنا و جهت در زندگی باعث سلامت روان و سلامت معنوی خواهد شد و افرادی که برخوردار از سلامت معنوی باشند دوران مختلف زندگی را نسبت به بقیه افراد بهتر سپری می کنند. تحقیقات گونان نشان می دهد که هدف و جهت در زندگی به طور مثبت با کارکرد های روانشناختی و سلامت روان مرتبط است.اگر فردی نتواند معنایی در زندگی خویش بیابد احساس پوچی به او دست می دهد و از زندگی نا امید می شود و ملامت و خستگی از زندگی تمام وجودش را فرا می گیرد.
انسان خداباور زندگی بشر را در دامنۀ طرح کلی الهی می بیند و، براساس این تفسیر، سطح سادۀ زندگی را وسیله ای برای کسب درجات عالی آن می داند.
اما برای اینکه نوجوان بتواند در مسیر کسب معنای زندگی موفق باشد میرویم سراغ مولفههای معنای زندگی ( معنای زندگی مفهومی فراتر از هویت است):خودآگاهی و خودپذیری، اضطراب هستیشناختی، هویت، هدفمندی، خودکنترگری، رسیدن به انسجام وجودی، جرأتمندی، باورهای روحانی ومذهبی، پذیرش خدا، پذیرفتن مرگ و...در راستای هویت یابی و دستیابی به معنای درست زندگی؛ ما چه کمکی میتوانیم به نوجوان بکنیم؟۱_ باید کمک کنیم با سوالات بنیادین زندگی مواجه شود و کمک کنیم پاسخهای مستدل و معقولی برایشان پیدا کند، تا بتواند جایگاه خودش را در نظام هستی پیدا کند.
۲_ در این دوره ضمن هویتیابی مبناهای فکری نوجوان در حال شکلگیری است، بنابراین خیلی مهم است که این اتفاق درست و در جهت مناسب رخ دهد.
در راستای دو مورد ذکر شده نوجوان باید با چهار مورد مواجهه درست و مبتنی بر اصول دینی و مذهبی و عقل داشته باشد:مواجهه با خودمواجهه با زمانمواجهه با ارزشها و مواجهه با مرگ
برای بهتر انجام شدن این فرایند لازم است:۱_ ترس و اضطراب او تا حدی کنترل شود که مانع حرکتش نشود؛ گفتنی است این ترس و اضطراب در حد معقولش برای نوجوان ضروری است.۲_ مهارت گفت و گو با خود (تفکر) و با دیگران (مباحثه و دیالوگ برای رسیدن به حقیقت) را پیدا کند.۳_ آگاهی نسبت به وجود فیزیکی و روانی و روحانی خودش پیدا کند، احساساتش را یاد بگیرد و نحوه مواجهه با آنها و کنترلش را یادبگیرد.۴_ به خودباوری برسد به این معنا که محل اتکایش امور بیرونی و ظاهری نباشد و بر اساس ارزشهای درونیاش اقدام و عمل کند.۵_ هویت خودش را بازیابد، به عنوان یک فرد در خانواده، جامعه، کشور، افراد هم عقیده و... و تعلقات گروهی و اجتماعیاش تعیین مسیر شوند.
و هنگامی که به آرامش ذهنی رسید و از تشویش خارج شد، حالا میتواند با آرامش برنامهریزی کند و اهداف را اولویتبندی کرده و حرکت امنی را به سمت اهدافش آغاز کند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان
برای اینکه درباره کتاب مناسب نوجوان صحبت کنیم، لازمه که ابتدا کمی درباره نوجوان و ویژگیهای بارز و عمومیاش، مسائل او در این دوره و مشکلات رایج دوران نوجوانی صحبت کنیم.
ویژگیهای عمومی و بارز نوجوان در این دوره:۱_ مسائل فیزیولوژیکی مثل بلوغ و ویژگیهای جسمی (که به دلیل عمومیت و زیاد پرداخته شدن و البته ذیق وقت در اینجا بهش نمیپردازیم)۲_ ترس و اضطراب نسبت به آینده۳_ علاقه به تنهایی۴_ تاثیر پذیری از همسالان و تمایل به حضور فقط در جمع آنان۴_استقلالطلبی۵_ کمالگرایی۶_ اهمیت عوامل بیرونی و ظاهری مثل قضاوت دیگران، یا تایید همسالان، برای او۷_ سوالات بنیادی دارد و در جستوجوی خود و یافتن نسبت خود با جهان است(هویت یابی و یافتن معنای زندگی)۸_ در پی تعریف نوع ارتباطش با افراد و جهان و...است.۹_ تلاش برای مدیریت زمان و برنامهریزی برای رسیدن به اهداف
مشکلات نوجوان:عمدهترین و مهمترین مشکل کنونی نوجوانان، یافتن خود و روابطشان با افراد دیگر و هستی و در واقع هویت یابی و یافتن معنای زندگی است.
هویتیابی و یافتن معنای زندگی دو عامل تقویتکننده هم و خارج کننده نوجوان از گرداب سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.
در این زمان کوتاه، فرصت این نیست که نسبت معنای زندگی و هویت را باهم بسنجیم و این میماند برای بعد.داشتن معنا و جهت در زندگی باعث سلامت روان و سلامت معنوی خواهد شد و افرادی که برخوردار از سلامت معنوی باشند دوران مختلف زندگی را نسبت به بقیه افراد بهتر سپری می کنند. تحقیقات گونان نشان می دهد که هدف و جهت در زندگی به طور مثبت با کارکرد های روانشناختی و سلامت روان مرتبط است.اگر فردی نتواند معنایی در زندگی خویش بیابد احساس پوچی به او دست می دهد و از زندگی نا امید می شود و ملامت و خستگی از زندگی تمام وجودش را فرا می گیرد.
انسان خداباور زندگی بشر را در دامنۀ طرح کلی الهی می بیند و، براساس این تفسیر، سطح سادۀ زندگی را وسیله ای برای کسب درجات عالی آن می داند.
اما برای اینکه نوجوان بتواند در مسیر کسب معنای زندگی موفق باشد میرویم سراغ مولفههای معنای زندگی ( معنای زندگی مفهومی فراتر از هویت است):خودآگاهی و خودپذیری، اضطراب هستیشناختی، هویت، هدفمندی، خودکنترگری، رسیدن به انسجام وجودی، جرأتمندی، باورهای روحانی ومذهبی، پذیرش خدا، پذیرفتن مرگ و...در راستای هویت یابی و دستیابی به معنای درست زندگی؛ ما چه کمکی میتوانیم به نوجوان بکنیم؟۱_ باید کمک کنیم با سوالات بنیادین زندگی مواجه شود و کمک کنیم پاسخهای مستدل و معقولی برایشان پیدا کند، تا بتواند جایگاه خودش را در نظام هستی پیدا کند.
۲_ در این دوره ضمن هویتیابی مبناهای فکری نوجوان در حال شکلگیری است، بنابراین خیلی مهم است که این اتفاق درست و در جهت مناسب رخ دهد.
در راستای دو مورد ذکر شده نوجوان باید با چهار مورد مواجهه درست و مبتنی بر اصول دینی و مذهبی و عقل داشته باشد:مواجهه با خودمواجهه با زمانمواجهه با ارزشها و مواجهه با مرگ
برای بهتر انجام شدن این فرایند لازم است:۱_ ترس و اضطراب او تا حدی کنترل شود که مانع حرکتش نشود؛ گفتنی است این ترس و اضطراب در حد معقولش برای نوجوان ضروری است.۲_ مهارت گفت و گو با خود (تفکر) و با دیگران (مباحثه و دیالوگ برای رسیدن به حقیقت) را پیدا کند.۳_ آگاهی نسبت به وجود فیزیکی و روانی و روحانی خودش پیدا کند، احساساتش را یاد بگیرد و نحوه مواجهه با آنها و کنترلش را یادبگیرد.۴_ به خودباوری برسد به این معنا که محل اتکایش امور بیرونی و ظاهری نباشد و بر اساس ارزشهای درونیاش اقدام و عمل کند.۵_ هویت خودش را بازیابد، به عنوان یک فرد در خانواده، جامعه، کشور، افراد هم عقیده و... و تعلقات گروهی و اجتماعیاش تعیین مسیر شوند.
و هنگامی که به آرامش ذهنی رسید و از تشویش خارج شد، حالا میتواند با آرامش برنامهریزی کند و اهداف را اولویتبندی کرده و حرکت امنی را به سمت اهدافش آغاز کند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان
۹:۱۴
نوجوان و کتاب ۲
خب مقدمات رو گفتیم و حالا میرسیم به اینکه کتاب میتواند به ما و نوجوانمان چه کمکهایی بکند.
نوجوان متمایل به تنهایی ما نیاز دارد در این خلوت وقتش را به گونهای سپری کند... این فرصت را میتوان با کتاب پر کرد تا مقدمات کسب آرامش، هویتیابی، و تعریف درست معنای زندگی را فراهم کند.حتی کتاب میتواند در جمعهای صمیمی دوستانه و هم سن و سالها هم پایش باز شود.یکی از مسائل مهم این است که چطور پای کتاب را به زندگی روزمره نوجوان و جمع نوجوانان باز کرد؟!حالا ما فرض میکنیم که پایش باز شده.
چند نکته که هنگام مواجهه نوجوان با محتواهایی مثل کتاب و رسانههای دیگر باید به آن توجه شود:
۱_ فرد در آغاز این دوره هنوز تجربه زیسته کافی و بینش و شناخت کافی نسبت مسائل مختلف ندارد، خصوصا مسائل غیرمادی که اتفاق به دلیل ویژگیهای روانی این دوره، به اینجور نسائل و موضوعات علاقه زیادی هم دارد. در نتیجه معنای دقیق برخی واقعیات را نمیداند، خصوصا واقعیات پیچیده، و به راحتی تحت تاثیر محتواهایی که به او ارائه میشود قرار میگیرد و حتی امور باورنکردنی را میپذیرد.۲_ مغز نوجوان به جهت ساختار هنوز در حال رشد و تغییر و تکامل است، به همین جهت هیجانات میتوانند به او مسلط شوند و علت رفتارهای خاصی نوجوانی، ریسک پذیریهای بالا و خطرناک هم در همین امر است. بنابراین مهم است که مواجهه کتاب و ما با نوجوان در ضمن به رسمیت شناختن هیجانات او و علت بیمهابایی او در رفتارهای پرخطر اتفاق بیفتد.۳_ نوجوان برای تشکیل بنیانهای فکری و مبانی اعتقادیاش نیاز دارد به سمت موضوعات و محتواهای خاصی هدایت شود که چه بهتر است این محتواها در قالبهای مورد پسند او و هنرمندانه و جذاب تعریف شوند. از جمله این محتواها مطالعات تاریخی، آشنایی با ارزشها، تقویت تفکر و عقلانیت و... است.
بنابر این کتاب نوجوان میتواند این شرایط را داشته باشد:۱_ قالب و ژانر مورد علاقه او باشد.معمولا قالب داستان و رمان و بیوگرافیهای قوی مورد علاقه نوجوان هستند. ژانرهای طنز، ماجراجویی، علمیتخلی و... نیز برای او جذابیت دارند.۲_ کیفیت داستان، قوت عناصر داستان، پیچیدگی متناسب با سن و درک شناختی مخاطب، گرهافکنی و گشایش آن، فراز و فرود و تعلیق مناسب و به موقع و شخصیت پردازی قوی و باورپذیر از مختصات بسیار مهم در کتاب هستند.۳_ در باب شخصیتپردازی، نوجوان با شخصیتهای باورپذیر ارتباط برقرار میکند، ومهم است که ضمن باورپذیر بودن شخصیت بتواند با او همذاتپنداری کند. شخصیت مثبت باشد یا منفی، نوجوان آن شخصیت باورپذیر را قبول میکند و حتی الگو میگیرد.۴_ داستان باید بتواند تفکر نوجوان را تحریک کرده و تخیل او را به میدان آورد و از این طریق با ارزشها مواجه شده و خود را در موقعیتهای مختلف که تا کنون تجربه نداشته قرار دهد و تصمیمگیری کند.۵_ نثر متن چه تالیفی و چه ترجمه، باید روان، صحیح و خوش خوان باشد.۶_ شروع کتاب برای نوجوان بسیار مهم است! هرچه آغاز جذابتر و روانتر و خوشخوانتر باشد نوجوان بهتر با آن ارتباط گرفته و تمایل به ادامه خواندن آن دارد.۷_ طرح حلد، تصاویر، نوع چیدن صفحات نیز برای نوجوان مهم است. خصوصا که در دوران حفظ استقلال و اعلام بزرگسالی و خروج از کودکی قرار دارد و هر نشانهای که این دو مورد را زیر سوال ببرد برایش ردشدنی است.۸_ به سراغ نویسندهها و ناشرهایی بروید که محتواهای مناسب و مورد نیاز نوجوان را در قالب جذابی ریختهاند و حتی در آثار هنری از مستقیم گویی به دور هستند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان
خب مقدمات رو گفتیم و حالا میرسیم به اینکه کتاب میتواند به ما و نوجوانمان چه کمکهایی بکند.
نوجوان متمایل به تنهایی ما نیاز دارد در این خلوت وقتش را به گونهای سپری کند... این فرصت را میتوان با کتاب پر کرد تا مقدمات کسب آرامش، هویتیابی، و تعریف درست معنای زندگی را فراهم کند.حتی کتاب میتواند در جمعهای صمیمی دوستانه و هم سن و سالها هم پایش باز شود.یکی از مسائل مهم این است که چطور پای کتاب را به زندگی روزمره نوجوان و جمع نوجوانان باز کرد؟!حالا ما فرض میکنیم که پایش باز شده.
چند نکته که هنگام مواجهه نوجوان با محتواهایی مثل کتاب و رسانههای دیگر باید به آن توجه شود:
۱_ فرد در آغاز این دوره هنوز تجربه زیسته کافی و بینش و شناخت کافی نسبت مسائل مختلف ندارد، خصوصا مسائل غیرمادی که اتفاق به دلیل ویژگیهای روانی این دوره، به اینجور نسائل و موضوعات علاقه زیادی هم دارد. در نتیجه معنای دقیق برخی واقعیات را نمیداند، خصوصا واقعیات پیچیده، و به راحتی تحت تاثیر محتواهایی که به او ارائه میشود قرار میگیرد و حتی امور باورنکردنی را میپذیرد.۲_ مغز نوجوان به جهت ساختار هنوز در حال رشد و تغییر و تکامل است، به همین جهت هیجانات میتوانند به او مسلط شوند و علت رفتارهای خاصی نوجوانی، ریسک پذیریهای بالا و خطرناک هم در همین امر است. بنابراین مهم است که مواجهه کتاب و ما با نوجوان در ضمن به رسمیت شناختن هیجانات او و علت بیمهابایی او در رفتارهای پرخطر اتفاق بیفتد.۳_ نوجوان برای تشکیل بنیانهای فکری و مبانی اعتقادیاش نیاز دارد به سمت موضوعات و محتواهای خاصی هدایت شود که چه بهتر است این محتواها در قالبهای مورد پسند او و هنرمندانه و جذاب تعریف شوند. از جمله این محتواها مطالعات تاریخی، آشنایی با ارزشها، تقویت تفکر و عقلانیت و... است.
بنابر این کتاب نوجوان میتواند این شرایط را داشته باشد:۱_ قالب و ژانر مورد علاقه او باشد.معمولا قالب داستان و رمان و بیوگرافیهای قوی مورد علاقه نوجوان هستند. ژانرهای طنز، ماجراجویی، علمیتخلی و... نیز برای او جذابیت دارند.۲_ کیفیت داستان، قوت عناصر داستان، پیچیدگی متناسب با سن و درک شناختی مخاطب، گرهافکنی و گشایش آن، فراز و فرود و تعلیق مناسب و به موقع و شخصیت پردازی قوی و باورپذیر از مختصات بسیار مهم در کتاب هستند.۳_ در باب شخصیتپردازی، نوجوان با شخصیتهای باورپذیر ارتباط برقرار میکند، ومهم است که ضمن باورپذیر بودن شخصیت بتواند با او همذاتپنداری کند. شخصیت مثبت باشد یا منفی، نوجوان آن شخصیت باورپذیر را قبول میکند و حتی الگو میگیرد.۴_ داستان باید بتواند تفکر نوجوان را تحریک کرده و تخیل او را به میدان آورد و از این طریق با ارزشها مواجه شده و خود را در موقعیتهای مختلف که تا کنون تجربه نداشته قرار دهد و تصمیمگیری کند.۵_ نثر متن چه تالیفی و چه ترجمه، باید روان، صحیح و خوش خوان باشد.۶_ شروع کتاب برای نوجوان بسیار مهم است! هرچه آغاز جذابتر و روانتر و خوشخوانتر باشد نوجوان بهتر با آن ارتباط گرفته و تمایل به ادامه خواندن آن دارد.۷_ طرح حلد، تصاویر، نوع چیدن صفحات نیز برای نوجوان مهم است. خصوصا که در دوران حفظ استقلال و اعلام بزرگسالی و خروج از کودکی قرار دارد و هر نشانهای که این دو مورد را زیر سوال ببرد برایش ردشدنی است.۸_ به سراغ نویسندهها و ناشرهایی بروید که محتواهای مناسب و مورد نیاز نوجوان را در قالب جذابی ریختهاند و حتی در آثار هنری از مستقیم گویی به دور هستند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان
۹:۱۶
۱ خرداد
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
با قلبی آکنده از اندوه، خبر عروج شهادتگونه خادمین صدیق ملت ایران، آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، دکتر حسین امیرعبداللهیان، آیتالله سید محمدعلی آلهاشم و همراهان گرامی در سانحه سقوط بالگرد، قلب ملت ایران را داغدار کرد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه ، ضمن ابراز همدردی عمیق با خانوادههای داغدار این عزیزان و ملت شریف ایران، این ضایعه عظیم را به مقام معظم رهبری و تمامی مردم ایران تسلیت عرض مینماید.
آیتالله رئیسی، دکتر امیرعبداللهیان، آیتالله آلهاشم و همراهانشان، نمونههای بارز ایمان، تعهد و خدمتگزاری به مردم بودند. آنان در راه انجام وظایف خود و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند و به لقاءالله پیوستند.
شهادت این عزیزان، بار دیگر ثابت کرد که ملت ایران در راه آرمانهای خود و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی از هیچ فداکاری دریغ نمیورزد. یاد و خاطره این شهدای والامقام گرامی باد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه، برای خانوادههای این شهدای عزیز صبر جمیل و اجر عظیم از خداوند متعال مسألت مینماید و به روح پرفتوح آنان درود و صلوات میفرستد.
امید است که ملت ایران با وحدت و همدلی، راه این شهیدان عزیز را ادامه داده و پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی را به اهتزاز درآورند.
هیئت مدیره و اعضای انجمن تخصصی کودک و رسانه
31 اردیبهشت 1403
با قلبی آکنده از اندوه، خبر عروج شهادتگونه خادمین صدیق ملت ایران، آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، دکتر حسین امیرعبداللهیان، آیتالله سید محمدعلی آلهاشم و همراهان گرامی در سانحه سقوط بالگرد، قلب ملت ایران را داغدار کرد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه ، ضمن ابراز همدردی عمیق با خانوادههای داغدار این عزیزان و ملت شریف ایران، این ضایعه عظیم را به مقام معظم رهبری و تمامی مردم ایران تسلیت عرض مینماید.
آیتالله رئیسی، دکتر امیرعبداللهیان، آیتالله آلهاشم و همراهانشان، نمونههای بارز ایمان، تعهد و خدمتگزاری به مردم بودند. آنان در راه انجام وظایف خود و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند و به لقاءالله پیوستند.
شهادت این عزیزان، بار دیگر ثابت کرد که ملت ایران در راه آرمانهای خود و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی از هیچ فداکاری دریغ نمیورزد. یاد و خاطره این شهدای والامقام گرامی باد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه، برای خانوادههای این شهدای عزیز صبر جمیل و اجر عظیم از خداوند متعال مسألت مینماید و به روح پرفتوح آنان درود و صلوات میفرستد.
امید است که ملت ایران با وحدت و همدلی، راه این شهیدان عزیز را ادامه داده و پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی را به اهتزاز درآورند.
هیئت مدیره و اعضای انجمن تخصصی کودک و رسانه
31 اردیبهشت 1403
۸:۴۱
۳ خرداد
حیفم اومد این متن خوب و دقیق رو اینجا به اشتراک نذارم:
درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که میگویم، کم و بیش یعنی همه ما. از امثال من، که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب میآمدیم و پیشتر برای پیروزیاش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبههای و برون جبههای و بخش بزرگی از مردم معمولی. گمشدن جسم رییس جمهور، گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او، هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستیهای او در نسبت با ایدئالهای ذهنیمان را میدیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحققها و فعلیتهایش از نو پیدا کنیم.گروههای امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه، جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر میکنم تا مدتها ادامه خواهد یافت.کاستیکا براداتان در کتاب جاندادن در راه ایدهها با استفاده از استعارهای سینمایی میگوید کیفیت مرگ هرکس، تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ، گویی کلّ سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین میشوند و معنای نهایی خود را مییابند. به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی مُنتها اليه شمال غربی ایران، گویی کلّ زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد؛ زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد، طیّ چهار دهه در جایگاههای مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود، مشخصاً به سطح اوّل سیاست ایران وارد شد اما مدل سیاستورزی او نیز خاصّ خودش بود. او نه مانند هاشمی، راهبردی سیاستورزی میکرد و نه چون احمدینژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای میآورد.شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت، اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دلِ بخش بزرگی از ایرانیان، امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت.سیاست تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال، بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما.
سجاد صفّار هرندی
@sltanynejad_s
#رئیسی#سیاست_تقوا#سجاد_صفار_هرندی
درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که میگویم، کم و بیش یعنی همه ما. از امثال من، که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب میآمدیم و پیشتر برای پیروزیاش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبههای و برون جبههای و بخش بزرگی از مردم معمولی. گمشدن جسم رییس جمهور، گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او، هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستیهای او در نسبت با ایدئالهای ذهنیمان را میدیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحققها و فعلیتهایش از نو پیدا کنیم.گروههای امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه، جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر میکنم تا مدتها ادامه خواهد یافت.کاستیکا براداتان در کتاب جاندادن در راه ایدهها با استفاده از استعارهای سینمایی میگوید کیفیت مرگ هرکس، تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ، گویی کلّ سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین میشوند و معنای نهایی خود را مییابند. به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی مُنتها اليه شمال غربی ایران، گویی کلّ زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد؛ زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد، طیّ چهار دهه در جایگاههای مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود، مشخصاً به سطح اوّل سیاست ایران وارد شد اما مدل سیاستورزی او نیز خاصّ خودش بود. او نه مانند هاشمی، راهبردی سیاستورزی میکرد و نه چون احمدینژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای میآورد.شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت، اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دلِ بخش بزرگی از ایرانیان، امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت.سیاست تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال، بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما.
سجاد صفّار هرندی
@sltanynejad_s
#رئیسی#سیاست_تقوا#سجاد_صفار_هرندی
۵:۲۷
۱۶ تیر
نکات مهم در تولید متن مناسب کودک
متنی که کودک با آن مواجه هست، اعم از کتاب یا حتی آنچه قرار است در قالب برنامه تلویزیونی برایش تولید شود، برای اینکه برایش قابل فهم باشد و در او دافعه و سردرگمی ایجاد نکند باید ویژگیهایی داشته باشد:
۱_ در ضمن توجه به تنوع واژهها، باید مراقب حدود آن بود، که پارا فراتر از واژگان قابل فهم کودک نگذاریم؛ و البته باید به منطقه تقریبی رشد ذهنی و کلامی او هم توجه کرد و در هر متن تعداد محدودی کلمه جدید به گونهای که خواندن یا شنیدن متن را برایش دشوار نکند، وارد کرد. این واژهها باید ساده باشند و متناسب با درک کودک و حائز ویژگیهایی که برای واژههای مناسب کودک که در ادامه ذکر خواهد شد.
۲_ باید از بکار بردن واژههای تفرقه انداز که ذهن کودک را دچار پراکندگی کرده و ارتباط او با مفهوم کلی متن را مخدوش میکند، جلوگیری شود. کلماتی کهالف_ درک معنا و مفهوم آن برای کودک ممکن نیست و بزرگسال هم به راحتی نمیتواند آنها را کودکانه و ساده به صورت دقیقی توضیح دهد، پرهیز کرد. مثل سرنوشت، بخت، ماهیت، شیطان و... ب_ کلمات با تلفظ سخت و کلماتی که از زبانهای دیگر آمدهاند و در فارسی درک آنها و حتی نگارش آنها برای کودک سخت است نباید بکار برده شود. مثل علی رغم، مع الوصف و... و حتی کلمات محلی مربوط به گویشهای مختلفج_ کلمات چندبخشی و پیچیده که هم خواندنش سخت است و هم در هنگام شنیدن راه ورود متن به ذهن را برای لحظاتی و یا حتی کلا میبندد، چون کودک سعی میکند درکش کند اما به خاطر پیچیدگی نمیتواند. مثلا ولی نعمت و... وقتی در یک متن تعداد واژگان سخت و نامأنوس و ناآشنا که برای کودک قابل فهم نباشد، زیاد شود، کودک متن را رها میکند و این رها کردن از آنجایی مهم است برای ما که ممکن است سبب عدم تمایل همیشگی به کتاب خواندن شود حتی، یعنی این دلزدگی ممکن است موقت نباشد و قابل جبران نباشد.
۳_ در نوشتن جمله برای کودک باید توجه داشت که یک مفهوم ساده و مشخص، در قالب یک جمله کوتاه برای او مناسبترین حالت است. بنابراین از نوشتن جملات بلند، چند قسمتی که با علائم نگارشی جداشده بخشهای آن و در نهایت یک فعل برای دوسه خط درنظر گرفته شده است باید پرهیز شود. چون جملاتی که یک نفس خوانده میشوند و طولانیاند به درستی درک نمیشوند.
۴_ مفاهیم مورد استفاده در متن کودک باید متناسب با رشد ذهنی، درک او از دنیای اطراف و واقعیات دنیای او باشد.
۵_ در شعر کودک مهم فقط وزن و قافیه نیست بنابراین نویسنده نباید به خاطر وزن و قافیه اینقدر کلمات رو پس و پیش کند که در ذهن کودک تشویش ایجادکند و فهم متن را مختل کند. شعر کودک تخصص ویژهای میخواد و متاسفانه چون زبان کودک سادگی دارد خیلیها تصور میکنند با کنار هم گذاشتن کلماتی ساده و وزن و قافیه دادن شعر کودک تولید کردهاند.
۶_ متنی که با هدف ارائه به کودک نگاشته میشود باید بتواند کودک را با خود همراه کند و سوالات احتمالی ذهنی او را پاسخ بدهد. متن گنگ و متنی که ابهامات را بی پاسخ میگذارد و جذابیتی ایجاد نمیکند که کودک را با خود بکشاند، به زودی توسط کودک رها میشود.
۷_ یکی نکات مهم در نوشتن برای کودک همراه کردن تصاویر با آن است، در کتاب باید تصاویر به درک متن کمک کند و همجهت و تکمیل کننده تصورات ذهنی ایجاد شده برای کودک در حین خواندن متن باشد. در نمایشنامه و فیلمنامه و... هم مهم است که متن قابلیت تصویرپردازی را داشته باشد و هماهنگی بین صحنه و متن حفظ شود.
۸_ در هنگام نگارش متن برای کودک باید به نوع متن، که داستان است یا علمی و یا طنز و.. توجه کند و متناسب با نوع متن واژگان را انتخاب کند.
۹_ در نوشتن برای کودک سعی شود تا حد ممکن از واژگان محاوره استفاده نشود زیرا محاورات متعددی که وجود دارد تمرکز کودک بر واژگان درست را بر هم میزند. در سنین بالاتر که زبان کاملتر میشود و درک زبانی کودک نیز گسترش میابد این مسأله قابل چشمپوشی است.
نکات فوق اهمیت حضور یک متخصص تعلیم و تربیت و فرد مرتبط با کودک که آشنا با زبان و مراحل رشد او باشد را در کنار نویسندگان کودک، تصریح میکند. البته ناگفته نماند که با وجود مشاور متخصص، متن حتما به گذشتن از زیر نظر ویراستار کودک محتاج است.#کتاب_کودک@soltanynejad_s
متنی که کودک با آن مواجه هست، اعم از کتاب یا حتی آنچه قرار است در قالب برنامه تلویزیونی برایش تولید شود، برای اینکه برایش قابل فهم باشد و در او دافعه و سردرگمی ایجاد نکند باید ویژگیهایی داشته باشد:
۱_ در ضمن توجه به تنوع واژهها، باید مراقب حدود آن بود، که پارا فراتر از واژگان قابل فهم کودک نگذاریم؛ و البته باید به منطقه تقریبی رشد ذهنی و کلامی او هم توجه کرد و در هر متن تعداد محدودی کلمه جدید به گونهای که خواندن یا شنیدن متن را برایش دشوار نکند، وارد کرد. این واژهها باید ساده باشند و متناسب با درک کودک و حائز ویژگیهایی که برای واژههای مناسب کودک که در ادامه ذکر خواهد شد.
۲_ باید از بکار بردن واژههای تفرقه انداز که ذهن کودک را دچار پراکندگی کرده و ارتباط او با مفهوم کلی متن را مخدوش میکند، جلوگیری شود. کلماتی کهالف_ درک معنا و مفهوم آن برای کودک ممکن نیست و بزرگسال هم به راحتی نمیتواند آنها را کودکانه و ساده به صورت دقیقی توضیح دهد، پرهیز کرد. مثل سرنوشت، بخت، ماهیت، شیطان و... ب_ کلمات با تلفظ سخت و کلماتی که از زبانهای دیگر آمدهاند و در فارسی درک آنها و حتی نگارش آنها برای کودک سخت است نباید بکار برده شود. مثل علی رغم، مع الوصف و... و حتی کلمات محلی مربوط به گویشهای مختلفج_ کلمات چندبخشی و پیچیده که هم خواندنش سخت است و هم در هنگام شنیدن راه ورود متن به ذهن را برای لحظاتی و یا حتی کلا میبندد، چون کودک سعی میکند درکش کند اما به خاطر پیچیدگی نمیتواند. مثلا ولی نعمت و... وقتی در یک متن تعداد واژگان سخت و نامأنوس و ناآشنا که برای کودک قابل فهم نباشد، زیاد شود، کودک متن را رها میکند و این رها کردن از آنجایی مهم است برای ما که ممکن است سبب عدم تمایل همیشگی به کتاب خواندن شود حتی، یعنی این دلزدگی ممکن است موقت نباشد و قابل جبران نباشد.
۳_ در نوشتن جمله برای کودک باید توجه داشت که یک مفهوم ساده و مشخص، در قالب یک جمله کوتاه برای او مناسبترین حالت است. بنابراین از نوشتن جملات بلند، چند قسمتی که با علائم نگارشی جداشده بخشهای آن و در نهایت یک فعل برای دوسه خط درنظر گرفته شده است باید پرهیز شود. چون جملاتی که یک نفس خوانده میشوند و طولانیاند به درستی درک نمیشوند.
۴_ مفاهیم مورد استفاده در متن کودک باید متناسب با رشد ذهنی، درک او از دنیای اطراف و واقعیات دنیای او باشد.
۵_ در شعر کودک مهم فقط وزن و قافیه نیست بنابراین نویسنده نباید به خاطر وزن و قافیه اینقدر کلمات رو پس و پیش کند که در ذهن کودک تشویش ایجادکند و فهم متن را مختل کند. شعر کودک تخصص ویژهای میخواد و متاسفانه چون زبان کودک سادگی دارد خیلیها تصور میکنند با کنار هم گذاشتن کلماتی ساده و وزن و قافیه دادن شعر کودک تولید کردهاند.
۶_ متنی که با هدف ارائه به کودک نگاشته میشود باید بتواند کودک را با خود همراه کند و سوالات احتمالی ذهنی او را پاسخ بدهد. متن گنگ و متنی که ابهامات را بی پاسخ میگذارد و جذابیتی ایجاد نمیکند که کودک را با خود بکشاند، به زودی توسط کودک رها میشود.
۷_ یکی نکات مهم در نوشتن برای کودک همراه کردن تصاویر با آن است، در کتاب باید تصاویر به درک متن کمک کند و همجهت و تکمیل کننده تصورات ذهنی ایجاد شده برای کودک در حین خواندن متن باشد. در نمایشنامه و فیلمنامه و... هم مهم است که متن قابلیت تصویرپردازی را داشته باشد و هماهنگی بین صحنه و متن حفظ شود.
۸_ در هنگام نگارش متن برای کودک باید به نوع متن، که داستان است یا علمی و یا طنز و.. توجه کند و متناسب با نوع متن واژگان را انتخاب کند.
۹_ در نوشتن برای کودک سعی شود تا حد ممکن از واژگان محاوره استفاده نشود زیرا محاورات متعددی که وجود دارد تمرکز کودک بر واژگان درست را بر هم میزند. در سنین بالاتر که زبان کاملتر میشود و درک زبانی کودک نیز گسترش میابد این مسأله قابل چشمپوشی است.
نکات فوق اهمیت حضور یک متخصص تعلیم و تربیت و فرد مرتبط با کودک که آشنا با زبان و مراحل رشد او باشد را در کنار نویسندگان کودک، تصریح میکند. البته ناگفته نماند که با وجود مشاور متخصص، متن حتما به گذشتن از زیر نظر ویراستار کودک محتاج است.#کتاب_کودک@soltanynejad_s
۷:۲۴
۲۶ تیر
۶:۰۱
۶:۱۲
۱۶ مرداد
۷:۵۴
۸:۳۶