عکس پروفایل نفحهن

نفحه

۶۳عضو
عکس پروفایل نفحهن
۶۳ عضو

نفحه

اگر فرصت کنم، گاهی هم اینجا می‌نویسم...ممنون می‌شم من رو از نظراتتون بی‌بهره نگذارید
صدیقه سلطانی‌نژاد هستممادر و دانش آموخته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تهران.حوزه پژوهشی‌ام تعلیم و تربیت کودک و نوجوان و رسانه است.راه ارتباط با من:@s_soltanynejad

۵ مهر ۱۴۰۲

thumnail

۲۱:۱۳

۱۰ مهر ۱۴۰۲

thumnail

۷:۳۳

thumnail
نقد و بررسی ۱
سلاموقت همگی بخیرجمع‌بندی خلاصه‌ای از بررسی انیمیشن المنتال
المنتال یک انیمیشن فانتزی و جذابِ عاشقانه است که تحربهٔ مهاجرت را در دنیای عناصر به تصویر می‌کشد.در شهر المنت، ۴عنصر آب، آتش، خاک و هوا کنار هم زندگی می‌کنند، اما عنصر آتش مورد تبعیض و جداسازی واقع می‌شود.امبر، فرزند خانواده آتشین و نقش اول انیمیشن، در جریان فیلم بزرگ می‌شود و در اوج فیلم دختر جوانی شده که علی‌رغم میل خانواده و به دور از چشم آنها با دنیای بیرون مرتبط شده، روابطه عاشقانه‌ای را تجربه کرده و در نهایت بین دوراهی خانواده و رویا گرفتار شده است...
علی رغم اینکه رده سنی این انیمیشن در ریتینگ‌های غربی PG یعنی تماشای کودکان+۶ با همراهی والدین و در ریتینگ‌های داخلی، مثبت۶ سال ارزیابی شده، ما برای این انیمیشن رده بندی بالای ۱۵ و حتی ۱۸ رو تعیین می‌کنیم.
این انیمیشن، کاری زیبا، فانتزی و جذابه که پیام‌های مثبت زیادی هم داره، اما در کنار اون موارد مثبت، موارد منفی‌ای وجود دارند که برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب نیست و رده سنی کار را بالا می‌برد.
مثلا جداشدن دختر یا پسر ، خصوصا دختر از خانواده و درگیر ارتباط مخفیانه شدن با جنس مخالف و ایجاد روابط عاشقانه بدون در نظر داشتن همگنی‌های فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی و اصرار بر این موضوع خطرناکه.
انقطاع فرهنگی، مهاجرت، مشکلات زندگی زناشویی و ... همه می‌توانند تحت تاثیر رفتار این روزها قرار بگیرد.

موارد مثبتی که قبلاً هم به آن اشاره شد عبارتند از:۱_ نشان دادن اهمیت صداقت، همکاری، همدلی و از خودگذشتگی۲_ نشان دادن بخشی از مشکلات مهاجرت۳_ نشان دادن پیوند محکم خانوادگی و محاسن اون۴_ نشان دادن اینکه برای دنبال آرزوها رفتن حتما نباید در مقابله خانواده ایستاد و راه را از آنان جدا کرد، بلکه می‌توان در کنار آنها و با حمایت آنها و در چهارچوب خانواده به آن سمت حرکت کرد، رضایت والدین یک اصل مهمه.و...
اگر خواستید با بچه‌ها بعد ازفیلم درباره این موارد صحبت کنید:۱_ تجربه مهاجرت و شهروند درجه دو بودن و مورد تبعیض واقع شدن یا بدون اینها۲_ نشاط قوت شخصیت‌ها۳_دنیای عناصر، نوع ارتباطشان و واکنش آن‌ها نسبت به هم۴_ تبعیض ومصداقهای واقعی‌اش۵_روابط آدمها باهم خانوادگی دوستانه_ همسایگی همسری عاشقانه کاری و...
۶
رابطه آمبر و وید
۷_ نوع ارتباط آمبر و خانواده اش ۸_ اختلاف آمبر و خانواده‌اش۹_ موفقیت و رشد کنار خانوادهو...
#انیمیشن#نقد_و_بررسی#تحلیل_انیمیشن#کودک_و_نوجوان#ارزیابی
@soltanynejad_s

۷:۴۱

۱۴ مهر ۱۴۰۲

thumnail
undefined به دلیل استقبال زیاد از این کارگاه، برای بار سوم برگزار می‌شود.
undefined سومین جلسه از سومین دوره کارگاه تحلیل و ارزیابی تربیتی فیلم و انیمیشن، با هدف تمرین تماشای نقادانه و گفت‌وگو محور
undefined زمان برگزاری: شنبه ۲۲مهر ساعت ۱۶undefined مهلت ثبت‌نام: تا جمعه ۲۱مهر
undefined برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به آی‌دی زیر پیغام دهید.
#ارزیابی_تربیتی #فیلم_و_انیمیشن #مادرانه#گفت_و_گو#نقد_انیمیشن#تماشای_نقادانه#المنتال#elemental
@soltanynejad_s@s_soltanynejad@education_media

۱۶:۴۱

۱۵ مهر ۱۴۰۲

thumnail
محل برگزاری:تبیان، طبقه پنجم
@soltanynejad_s

۱۵:۴۹

۲۶ مهر ۱۴۰۲

۵ آبان ۱۴۰۲

thumnail
undefinedوبینار ۶ آبان ۱۴۰۲undefinedانجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می‌کند:
undefinedسلسله وبینارهای تخصصی با موضوع:
undefinedچشم انداز مدیریت فرهنگی-رسانه‌ای ‌ آینده سازان میهن
undefinedنشست هجدهم
undefinedچشم انداز برنامه سازی تلویزیونی برای مخاطب کودک و نوجوان
🟧میهمان: دکتر محمد صادق باطنی (مدیر شبکه کودک و نوجوان پویا، نهال و امید)
🟩دبیر : سرکار خانم صدیقه سلطانی نژاد ( پژوهشگر تعليم و تربيت و عضو انجمن تخصصی کودک و رسانه)

undefinedتاریخ : شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲undefinedزمان : ساعت ۲۱:۰۰
undefinedمحل گفتگو:meet.google.com/ayn-uktg-mpo
undefinedانجمن تخصصی کودک و رسانه undefinedKoodak.tv@s_soltanynejad

۱۹:۱۱

۴ آذر ۱۴۰۲

thumnail
معرفی ۳
undefinedundefinedundefinedundefined#معرفی_انیمیشن
انیمیشن ما اینجا هستیم: یادداشت‌هایی برای زندگی در زمین (Here We Are: Notes for Living on Planet Earth) 2020ژانر: خانوادگی علمی_تخیلی
۳۵دقیقه
محصول آلمان
رده سنی: ۶+امتیاز:۴نسخه پیشنهادی: فیلیمو
خلاصه داستان:انیمیشن «ما اینجا هستیم»، درباره‌ی آشنایی «فین» با کره‌ی زمین است. او که پسربچه‌ای کنجکاو و جویای علم است، در روز زمین همراه پدر و مادرش به گردش می‌روند و والدینش را راضی می‌کند که به موزه‌ بروند، در آنجا به شکل اتفاقی با کره‌ی زمین و ویژگی‌هایش آشنا می‌شود. بعد از آشنایی‌اش با کره‌ی زمین متوجه می‌شود این دنیا پر از سؤال و جواب‌هایی است که نمی‌‌توانیم به همه‌ی آن‌ها دست پیدا کنیم. پس برای اینکه خودمان را در این بُهت گم نکنیم، بهتر است از آنچه که می‌دانیم شروع کنیم و با مردم، با هر ویژگی‌ای که دارند، مهربانی کنیم.
اهداف تربیتی فیلم:1- گفت و گو با کودک درباره زمین و منظومه شمسی و کشف میزان اطلاعات او و برنامه‌ریزی برای تقویت اطلاعاتش و تقویت رابطه والد و فرزندی؛2- تذکر به کودکان برای نوع مواجهه با والدین وقتی انتظاری دارند که قابل براورده شدن نیست؛3- دادن اطلاعاتی درباره جهان و جایگاه زمین در آن؛4- یادآوری ارزش و اهمیت زمین به عنوان محل زندگی ما برای بچه‌ها؛5- کمک به والدین برای نزدیک شدن به کودک و نوجوان و ایده‌هایی برای بازسازی رابطه والد و فرزندی.
ملاحظات تربیتی:۱_ ترجیحا نسخه مناسب ببینید ؛۲_ درباره زمین و منظومه شمسی مطالعه مختصری داشته باشید قبل از تماشای فیلم.

undefined*نظر شما درباره این فیلم چیست؟
#فیلم_و_انیمیشن#ارزیابی_تربیتی#کودک#نوجوان#تربیت#صدیقه_سلطانی_نژاد @s_soltanynejad
@qese_zist@soltanynejad_s
undefinedundefinedundefinedundefined

۲۱:۲۴

۱۵ آذر ۱۴۰۲

thumnail

۲۳:۵۰

۱ فروردین

thumnail
آری!هوا خوش است و غزل خيز دربهار باريده است خنده يکريز دربهار
از باد نوبهار-حديث است-تن مپوشبايد دريدجامه پرهيز دربهار!
undefinedundefinedundefined
سلام علیکم
بهار، نویددهنده رستاخیز عظیم بشری و خلقت دوباره انسان است
و سال ۱۴۰۳ یک فرصت دوباره و یک امکان تازه است. فرصت و امکانی برای افزایش ایمان و بندگی! برای از پا ننشستن و رفتن به سمت بهترین حال‌ها.
سال نو بر شما مبارک
سلطانی نژاد@soltanynejad_s

۴:۲۰

۱۶ اردیبهشت

thumnail
به نام هستی بخشانجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می‌کند:
undefinedسلسله وبینارهای تخصصی باموضوع:چشم انداز مدیریت فرهنگی- رسانه ای آینده سازان میهن
undefined موضوع این نشست: کودکان و جنگ - بررسی روانشناسانه شجاعت و صلح طلبی در کودکان و بازتعریف صلح طلبی در اسناد بین المللی
دبیر: خانم صدیقه سلطانی نژادپژوهشگر تعلیم و تربیت و عضوانجمن تخصصی کودک و رسانه
کارشناس: آقای دکتر مصطفی کوچکزائیدکترای تخصصی مشاوره _ روان درمانگر و مشاور خانواده
undefined تاریخ برگزاری: چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت۱۴۰۳ - ساعت ۲۰
undefined در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/oqr-jgzg-ivy
اطلاعات بیشتر در :وبسایت انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv
@soltanynejad_s

۲۰:۲۷

۲۸ اردیبهشت

undefinedنوجوان و کتاب۱مقدمه

برای اینکه درباره کتاب مناسب نوجوان صحبت کنیم، لازمه که ابتدا کمی درباره نوجوان و ویژگی‌های بارز و عمومی‌اش، مسائل او در این دوره و مشکلات رایج دوران نوجوانی صحبت کنیم.
ویژگی‌های عمومی و بارز نوجوان در این دوره:۱_ مسائل فیزیولوژیکی مثل بلوغ و ویژگی‌های جسمی (که به دلیل عمومیت و زیاد پرداخته شدن و البته ذیق وقت در اینجا بهش نمی‌پردازیم)۲_ ترس و اضطراب نسبت به آینده۳_ علاقه به تنهایی۴_ تاثیر پذیری از همسالان و تمایل به حضور فقط در جمع آنان۴_استقلال‌طلبی۵_ کمالگرایی۶_ اهمیت عوامل بیرونی و ظاهری مثل قضاوت دیگران، یا تایید همسالان، برای او۷_ سوالات بنیادی دارد و در جست‌وجوی خود و یافتن نسبت خود با جهان است(هویت یابی و یافتن معنای زندگی)۸_ در پی تعریف نوع ارتباطش با افراد و جهان و...است.۹_ تلاش برای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف
مشکلات نوجوان:عمده‌ترین و مهمترین مشکل کنونی نوجوانان، یافتن خود و روابطشان با افراد دیگر و هستی و در واقع هویت یابی و یافتن معنای زندگی است.
هویت‌یابی و یافتن معنای زندگی دو عامل تقویت‌کننده هم و خارج کننده نوجوان از گرداب سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.
در این زمان کوتاه، فرصت این نیست که نسبت معنای زندگی و هویت را باهم بسنجیم و این می‌ماند برای بعد.داشتن معنا و جهت در زندگی باعث سلامت روان و سلامت معنوی خواهد شد و افرادی که برخوردار از سلامت معنوی باشند دوران مختلف زندگی را نسبت به بقیه افراد بهتر سپری می کنند. تحقیقات گونان نشان می دهد که هدف و جهت در زندگی به طور مثبت با کارکرد های روانشناختی و سلامت روان مرتبط است.اگر فردی نتواند معنایی در زندگی خویش بیابد احساس پوچی به او دست می دهد و از زندگی نا امید می شود و ملامت و خستگی از زندگی تمام وجودش را فرا می گیرد.
انسان خداباور زندگی بشر را در دامنۀ طرح کلی الهی می بیند و، براساس این تفسیر، سطح سادۀ زندگی را وسیله ای برای کسب درجات عالی آن می داند.
اما برای اینکه نوجوان بتواند در مسیر کسب معنای زندگی موفق باشد می‌رویم سراغ مولفه‌های معنای زندگی ( معنای زندگی مفهومی فراتر از هویت است):خودآگاهی و خودپذیری، اضطراب هستی‌شناختی، هویت، هدفمندی، خودکنترگری، رسیدن به انسجام وجودی، جرأتمندی، باورهای روحانی و‌مذهبی، پذیرش خدا، پذیرفتن مرگ و...در راستای هویت یابی و دستیابی به معنای درست زندگی؛ ما چه کمکی می‌توانیم به نوجوان بکنیم؟۱_ باید کمک کنیم با سوالات بنیادین زندگی مواجه شود و کمک کنیم پاسخ‌های مستدل و معقولی برایشان پیدا کند، تا بتواند جایگاه خودش را در نظام هستی پیدا کند.
۲_ در این دوره ضمن هویت‌یابی مبناهای فکری نوجوان در حال شکل‌گیری است، بنابراین خیلی مهم است که این اتفاق درست و در جهت مناسب رخ دهد.
در راستای دو مورد ذکر شده نوجوان باید با چهار مورد مواجهه درست و مبتنی بر اصول دینی و مذهبی و عقل داشته باشد:مواجهه با خودمواجهه با زمانمواجهه با ارزش‌ها و مواجهه با مرگ
undefinedبرای بهتر انجام شدن این فرایند لازم است:۱_ ترس و اضطراب او تا حدی کنترل شود که مانع حرکتش نشود؛ گفتنی است این ترس و اضطراب در حد معقولش برای نوجوان ضروری است.۲_ مهارت گفت و گو با خود (تفکر) و با دیگران (مباحثه و دیالوگ برای رسیدن به حقیقت) را پیدا کند.۳_ آگاهی نسبت به وجود فیزیکی و روانی و روحانی خودش پیدا کند، احساساتش را یاد بگیرد و نحوه مواجهه با آنها و کنترلش را یادبگیرد.۴_ به خودباوری برسد به این معنا که محل اتکایش امور بیرونی و ظاهری نباشد و بر اساس ارزشهای درونی‌اش اقدام و عمل کند.۵_ هویت خودش را بازیابد، به عنوان یک فرد  در خانواده، جامعه، کشور، افراد هم عقیده و... و تعلقات گروهی و اجتماعی‌اش تعیین مسیر شوند.
undefined و هنگامی که به آرامش ذهنی رسید و از تشویش خارج شد، حالا می‌تواند با آرامش برنامه‌ریزی کند و اهداف را اولویت‌بندی کرده و حرکت امنی را به سمت اهدافش آغاز کند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان

۹:۱۴

undefined نوجوان و کتاب ۲

خب مقدمات رو گفتیم و حالا می‌رسیم به اینکه کتاب می‌تواند به ما و نوجوانمان چه کمک‌هایی بکند.
undefined نوجوان متمایل به تنهایی ما نیاز دارد در این خلوت وقتش را به گونه‌ای سپری کند... این فرصت را می‌توان با کتاب پر کرد تا مقدمات کسب آرامش، هویت‌یابی، و تعریف درست معنای زندگی را فراهم کند.حتی کتاب می‌تواند در جمع‌های صمیمی دوستانه و هم سن و سالها هم پایش باز شود.یکی از مسائل مهم این است که چطور پای کتاب را به زندگی روزمره نوجوان و جمع نوجوانان باز کرد؟!حالا ما فرض می‌کنیم که پایش باز شده.
undefined چند نکته که هنگام مواجهه نوجوان با محتواهایی مثل کتاب و رسانه‌های دیگر باید به آن توجه شود:
۱_ فرد در آغاز این دوره هنوز تجربه زیسته کافی و بینش و شناخت کافی نسبت مسائل مختلف ندارد، خصوصا مسائل غیرمادی که اتفاق به دلیل ویژگی‌های روانی این دوره، به اینجور نسائل و موضوعات علاقه زیادی هم دارد. در نتیجه معنای دقیق برخی واقعیات را نمی‌داند، خصوصا واقعیات پیچیده، و به راحتی تحت تاثیر محتواهایی که به او ارائه می‌شود قرار می‌گیرد و حتی امور باورنکردنی را می‌پذیرد.۲_ مغز نوجوان به جهت ساختار هنوز در حال رشد و تغییر و تکامل است، به همین جهت هیجانات می‌توانند به او مسلط شوند و علت رفتارهای خاصی نوجوانی، ریسک پذیری‌های بالا و خطرناک هم در همین امر است. بنابراین مهم است که مواجهه کتاب و ما با نوجوان در ضمن به رسمیت شناختن هیجانات او و علت بی‌مهابایی او در رفتارهای پرخطر اتفاق بیفتد.۳_ نوجوان برای تشکیل بنیان‌های فکری و مبانی اعتقادی‌اش نیاز دارد به سمت موضوعات و محتواهای خاصی هدایت شود که چه بهتر است این محتواها در قالب‌های مورد پسند او و هنرمندانه و جذاب تعریف شوند. از جمله این محتواها مطالعات تاریخی، آشنایی با ارزش‌ها، تقویت تفکر و عقلانیت و... است.
undefined بنابر این کتاب نوجوان می‌تواند این شرایط را داشته باشد:۱_ قالب و ژانر مورد علاقه او باشد.معمولا قالب داستان و رمان و بیوگرافی‌های قوی مورد علاقه نوجوان هستند. ژانرهای طنز، ماجراجویی، علمی‌تخلی و... نیز برای او جذابیت دارند.۲_ کیفیت داستان، قوت عناصر داستان، پیچیدگی متناسب با سن و درک شناختی مخاطب، گره‌افکنی و گشایش آن، فراز و فرود و تعلیق مناسب و به موقع و شخصیت پردازی قوی و باورپذیر از مختصات بسیار مهم در کتاب هستند.۳_ در باب شخصیت‌پردازی، نوجوان با شخصیت‌های باورپذیر ارتباط برقرار می‌کند، ومهم است که ضمن باورپذیر بودن شخصیت بتواند با او هم‌ذات‌پنداری کند. شخصیت مثبت باشد یا منفی، نوجوان آن شخصیت باورپذیر را قبول می‌کند و حتی الگو می‌گیرد.۴_ داستان باید بتواند تفکر نوجوان را تحریک کرده و تخیل او را به میدان آورد و از این طریق با ارزش‌ها مواجه شده و خود را در موقعیت‌های مختلف که تا کنون تجربه نداشته قرار دهد و تصمیم‌گیری کند.۵_ نثر متن چه تالیفی و چه ترجمه، باید روان، صحیح و خوش خوان باشد.۶_ شروع کتاب برای نوجوان بسیار مهم است! هرچه آغاز جذابتر و روان‌تر و خوش‌خوان‌تر باشد نوجوان بهتر با آن ارتباط گرفته و تمایل به ادامه خواندن آن دارد.۷_ طرح حلد، تصاویر، نوع چیدن صفحات نیز برای نوجوان مهم است. خصوصا که در دوران حفظ استقلال و اعلام بزرگسالی و خروج از کودکی قرار دارد و هر نشانه‌ای که این دو مورد را زیر سوال ببرد برایش ردشدنی است.۸_ به سراغ نویسنده‌ها و ناشرهایی بروید که محتواهای مناسب و مورد نیاز نوجوان را در قالب جذابی ریخته‌اند و حتی در آثار هنری از مستقیم گویی به دور هستند.
@soltanynejad_s
#نوجوانی#کتاب_نوجوان

۹:۱۶

۱ خرداد

undefinedمِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًاundefined
با قلبی آکنده از اندوه، خبر عروج شهادت‌گونه خادمین صدیق ملت ایران، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، دکتر حسین امیرعبداللهیان، آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم و همراهان گرامی در سانحه سقوط بالگرد، قلب ملت ایران را داغدار کرد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه ، ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های داغدار این عزیزان و ملت شریف ایران، این ضایعه عظیم را به مقام معظم رهبری و تمامی مردم ایران تسلیت عرض می‌نماید.
آیت‌الله رئیسی، دکتر امیرعبداللهیان، آیت‌الله آل‌هاشم و همراهانشان، نمونه‌های بارز ایمان، تعهد و خدمتگزاری به مردم بودند. آنان در راه انجام وظایف خود و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند و به لقاءالله پیوستند.
شهادت این عزیزان، بار دیگر ثابت کرد که ملت ایران در راه آرمان‌های خود و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی از هیچ فداکاری دریغ نمی‌ورزد. یاد و خاطره این شهدای والامقام گرامی باد.
انجمن تخصصی کودک و رسانه، برای خانواده‌های این شهدای عزیز صبر جمیل و اجر عظیم از خداوند متعال مسألت می‌نماید و به روح پرفتوح آنان درود و صلوات می‌فرستد.
امید است که ملت ایران با وحدت و همدلی، راه این شهیدان عزیز را ادامه داده و پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی را به اهتزاز درآورند.
هیئت مدیره و اعضای انجمن تخصصی کودک و رسانه
31 اردیبهشت 1403

۸:۴۱

۳ خرداد

حیفم اومد این متن خوب و دقیق رو اینجا به اشتراک نذارم:undefinedundefinedundefined
درست در همان ساعات سخت و نفس‌گیر عصر یکشنبه که گروه‌های امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که می‌گویم، کم و بیش یعنی همه ما. از امثال من، که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می‌آمدیم و پیشتر برای پیروزی‌اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه‌ای و برون جبهه‌ای و بخش بزرگی از مردم معمولی. گم‌شدن جسم رییس جمهور، گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان می‌داد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او، هر چند پیش چشممان بود ولی نمی‌دیدیمش. اگر هم می‌دیدیم بیشتر کاستی‌های او در نسبت با ایدئال‌های ذهنیمان را می‌دیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحقق‌ها و فعلیت‌هایش از نو پیدا کنیم.گروه‌های امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه، جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر می‌کنم تا مدتها ادامه خواهد یافت.کاستیکا براداتان در کتاب جان‌دادن در راه ایده‌ها با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید کیفیت مرگ هرکس، تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ، گویی کلّ سکانس‌ها و پلان‌های پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می‌یابند. به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوه‌های جنگلی مُنتها اليه شمال غربی ایران، گویی کلّ زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد؛ زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد، طیّ چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریت‌ها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود، مشخصاً به سطح اوّل سیاست ایران وارد شد اما مدل سیاست‌ورزی او نیز خاصّ خودش بود. او نه مانند هاشمی، راهبردی سیاست‌ورزی می‌کرد و نه چون احمدی‌نژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای می‌آورد.شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت، اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دلِ بخش بزرگی از ایرانیان، امکان‌ها و پتانسیل‌های خود را ظاهر ساخت.سیاست تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال، بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما.
سجاد صفّار هرندی
@sltanynejad_s
#رئیسی#سیاست_تقوا#سجاد_صفار_هرندی

۵:۲۷

۱۶ تیر

نکات مهم در تولید متن مناسب کودک
متنی که کودک با آن مواجه هست، اعم از کتاب یا حتی آنچه قرار است در قالب برنامه تلویزیونی برایش تولید شود، برای اینکه برایش قابل فهم باشد و در او دافعه و سردرگمی ایجاد نکند باید ویژگی‌هایی داشته باشد:
۱_ در ضمن توجه به تنوع واژه‌ها، باید مراقب حدود آن بود، که پارا فراتر از واژگان قابل فهم کودک نگذاریم؛ و البته باید به منطقه تقریبی رشد ذهنی و کلامی او هم توجه کرد و در هر متن تعداد محدودی کلمه جدید به گونه‌ای که خواندن یا شنیدن متن را برایش دشوار نکند، وارد کرد. این واژه‌ها باید ساده باشند و متناسب با درک کودک و حائز ویژگی‌هایی که برای واژه‌های مناسب کودک که در ادامه ذکر خواهد شد.
۲_ باید از بکار بردن واژه‌های تفرقه انداز که ذهن کودک را دچار پراکندگی کرده و ارتباط او با مفهوم کلی متن را مخدوش می‌کند، جلوگیری شود. کلماتی کهالف_ درک معنا و مفهوم آن برای کودک ممکن نیست و بزرگسال هم به راحتی نمی‌تواند آن‌ها را کودکانه و ساده به صورت دقیقی توضیح دهد، پرهیز کرد. مثل سرنوشت، بخت، ماهیت، شیطان و... ب_ کلمات با تلفظ سخت و کلماتی که از زبانهای دیگر آمده‌اند و در فارسی درک آنها و حتی نگارش آنها برای کودک سخت است نباید بکار برده شود. مثل علی رغم، مع الوصف و... و حتی کلمات محلی مربوط به گویش‌های مختلفج_ کلمات چندبخشی و پیچیده که هم خواندنش سخت است و هم در هنگام شنیدن راه ورود متن به ذهن را برای لحظاتی و یا حتی کلا می‌بندد، چون کودک سعی می‌کند درکش کند اما به خاطر پیچیدگی نمی‌تواند. مثلا ولی نعمت و... وقتی در یک متن تعداد واژگان سخت و نامأنوس و ناآشنا که برای کودک قابل فهم نباشد، زیاد شود، کودک متن را رها می‌کند و این رها کردن از آنجایی مهم است برای ما که ممکن است سبب عدم تمایل همیشگی به کتاب خواندن شود حتی، یعنی این دلزدگی ممکن است موقت نباشد و قابل جبران نباشد.
۳_ در نوشتن جمله برای کودک باید توجه داشت که یک مفهوم ساده و مشخص، در قالب یک جمله کوتاه برای او مناسبترین حالت است. بنابراین از نوشتن جملات بلند، چند قسمتی که با علائم نگارشی جداشده بخش‌های آن و در نهایت یک فعل برای دوسه خط درنظر گرفته شده است باید پرهیز شود. چون جملاتی که یک نفس خوانده میشوند و طولانی‌اند به درستی درک نمی‌شوند.
۴_ مفاهیم مورد استفاده در متن کودک باید متناسب با رشد ذهنی، درک او از دنیای اطراف و واقعیات دنیای او باشد.
۵_ در شعر کودک مهم فقط وزن و قافیه نیست بنابراین نویسنده نباید به خاطر وزن و قافیه اینقدر کلمات رو پس و پیش کند که در ذهن کودک تشویش ایجادکند و فهم متن را مختل کند. شعر کودک تخصص ویژه‌ای میخواد و متاسفانه چون زبان کودک سادگی دارد خیلی‌ها تصور می‌کنند با کنار هم گذاشتن کلماتی ساده و وزن و قافیه دادن شعر کودک تولید کرده‌اند.
۶_ متنی که با هدف ارائه به کودک نگاشته می‌شود باید بتواند کودک را با خود همراه کند و سوالات احتمالی ذهنی او را پاسخ بدهد. متن گنگ و متنی که ابهامات را بی پاسخ می‌گذارد و جذابیتی ایجاد نمی‌کند که کودک را با خود بکشاند، به زودی توسط کودک رها می‌شود.
۷_ یکی نکات مهم در نوشتن برای کودک همراه کردن تصاویر با آن است، در کتاب باید تصاویر به درک متن کمک کند و هم‌جهت و تکمیل کننده تصورات ذهنی ایجاد شده برای کودک در حین خواندن متن باشد. در نمایشنامه و فیلمنامه و... هم مهم است که متن قابلیت تصویرپردازی را داشته باشد و هماهنگی بین صحنه و متن حفظ شود.
۸_ در هنگام نگارش متن برای کودک باید به نوع متن، که داستان است یا علمی و یا طنز و.. توجه کند و متناسب با نوع متن واژگان را انتخاب کند.
۹_ در نوشتن برای کودک سعی شود تا حد ممکن از واژگان محاوره استفاده نشود زیرا محاورات متعددی که وجود دارد تمرکز کودک بر واژگان درست را بر هم می‌زند. در سنین بالاتر که زبان کاملتر می‌شود و درک زبانی کودک نیز گسترش میابد این مسأله قابل چشم‌پوشی است.
undefinedنکات فوق اهمیت حضور یک متخصص تعلیم و تربیت و فرد مرتبط با کودک که آشنا با زبان و مراحل رشد او باشد را در کنار نویسندگان کودک، تصریح می‌کند. البته ناگفته نماند که با وجود مشاور متخصص، متن حتما به گذشتن از زیر نظر ویراستار کودک محتاج است.#کتاب_کودک@soltanynejad_s

۷:۲۴

۲۶ تیر

thumnail
#معرفی ۴
رمان مصور میثم و ترس‌های ممنوعه نوجوان ما را به کوچه پس‌کوچه‌های کوفه می‌کشاند و با میثم ضمن شیطنت‌های پسرانه‌اش، شیفته عباس و حسن و حسین (علیهم‌السلام) می‌شود.undefinedرده سنی کتاب +9 است.undefinedتصاویر جالب اند.undefinedنسبت نوشته با تصویر مناسب رده سنی ۹ تا ۱۳ سال است.undefined متن روان و قابل تصور است.undefinedروابط بین افراد تصنعی و غیر طبیعی نیست.undefinedانتخاب واژگان مناسب است و هرجا واژگانی که به فراخور موضوع انتخاب شده‌اند و مربوط به فرهنگ عرب هستند، آورده شده، توضیح داده شده است.
#معرفی#کتاب_نوجوان#رمان_مصور#نشر_کمیکا#نشر_مهستان
@soltanynejad_s

۶:۰۱

thumnail
#معرفی ۵
کتاب بزن روی درخت جادویی یک کتاب تعاملی بامزه، با قابلیت گفت‌وگو درباره طبیعت، فصل‌ها، رنگ‌ها و موضوعات پیرامون آن‌هاست.
undefinedرده سنی کتاب +3 سال است.undefinedدر کتاب نسبت متن با تصویر و صفحه نانوشته یا سفید برای کودک به بهترین شکل ممکن رعایت شده است.undefinedقطع کتاب برای مخاطبش مناسب است.undefinedمادر و مربی به خوبی با کودک می‌توانند این کتاب را بارها و بارها بخوانند و هربار حرف تازه‌ای بزنند.
#معرفی_کتاب#کتاب_کودک#کتاب_تعاملی#نشر_پرتقال
@soltanynejad_s

۶:۱۲

۱۶ مرداد

thumnail
#ارزیابیInside out2به کارگردانی کلسی من در پیکسار تولیدشده و در پایان سومین هفته از فروش خودش رو در جایگاه دومین انیمیشن پرفروش جای داده است.نکات زیر به ذهن من می‌رسد، شما هم اگر نکته‌ای دارید اضافه کنید:1- با ورود رایلی به نوجوانی، برخی احساسات ضریب بیشتری پیدا میکنند، از جمله اضطراب، ترس (ناظر به آینده)، خجالت، کسالت و حسادت.2- اضطراب سعس می‌کند مدیریت عواطف را در دست گیرد تا آنجا که تصمیم به سرکوب عواطف و احساسات دیکر می‌گیرد؛ اضطراب در نوجوانی ماموریت ویژه‌ای دارد: مراقبت از فرد در برابر خطر‌هایی که در حال حاضر دیده نمی‌شوند و ممکن است در انتظار فرد باشند.3- اضطراب نوجوانی ناظر به تغییرات ذهنی و شناختی فرد است، شاید عامل کمک کننده به فرد در گذر از دنیای کودکی و ورودش به دنیای بزرگسالیست. نوجوان برای مدیریت روابطش با نگاه به آینده، در کنار ترس از ابهامات موجود و اینکه تجربه پیش‌بینی نتایج برخی رفتارها را ندارد، مضطرب می‌شود.4- اضطراب می‌تواند سازنده باشد و جلوی تصمیمات هیجانی و آنی و اشتباه را بگیرد، می‌تواند هم فرد را در دامن کسالت بیندازد و زمین‌گیر کند.5- در هر حال آنجه مهم است مدیریت هیجانات و کمک به ایجاد تعادل در آنهاست.6- هویت در نوجوانی در حال شکل گیری است، همه آنچه که در سالهای قبل در ذهن کودک انباشته شده، اعم از خاطرات و افکار و باورها، حالا با کنارهم قرارگرفتن در حال ساختن ساختارهای هویتی هستند. بنابراین بنای هویت و شخصیت فرد به یکباره در نوجوانی شکل نمیگیرد، بذرهای هویت از آغازین لحظات زندگی فرد در حال کاشته شدن هستند.7- هویت در ضمن داشتن ابعاد مختلف خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، دینی ومذهبی و... پویاست! یعنی همچنان که انسان می‌اندیشد و باورهایی را در خود تقویت میکند یا کنار می‌نهد، هویت در حال بازسازی خویش است.8- جزایر هویتی رایلی از قبیل دوستان، خانواده و ... همچنان به قوت خود وجود دارند اما موقعیت آنها کمی متفاوت شده، خانواده عفب‌تر رفته و دوستان جلوتر آمده اند.9- خودپنداره نوجوان در قوام هویتی او مؤثر است.10- در پس ذهن ما دنیایی وجود دارد که رازهای خود را آنجا مخفی کرده‌ایم! در گنجینه راز یک نوجوان، علایق کودکی، ترس‌های آینده و ردپایی از جنس مخالف است نیز دیده می‌شود.11- اگر همه چیز در بدو ورود نوجوانی در ذهن فرد سر جایش باشد و کودکی سلامتی را فرد طی کرده و باورهای عمیق درستی در وجودش شکل گرفته باشد، نوجوانی آرامتری در پیش روی خواهد داشت.#انیمیشن@soltanynejad_s

۷:۵۴

thumnail
#معرفی 6undefinedundefinedundefinedundefined#معرفی_انیمیشن
انیمیشن درون و بیرون۲ ( inside out2) 2024ژانر: ماجراجویی96دقیقه محصول آمریکارده سنی: +9امتیاز:۴نسخه پیشنهادی: فیلیمو
خلاصه داستان:رایلی در حالی وارد سیزده سالگی می‌شود که هیجانات و احساساتش درگیر کشمکش‌های تازه‌ای شده‌اند!برخی رفتارها و احساساتش برای جدید و غریب هستند. انگار اضطراب مدیریت همه چیز را در دست گرفته و اختیارش گاهی از دست رایلی هم خارج است.تمام ماجرای انیمیشن در دوسه روز و در اردوی تیم هاکی رخ می‌دهد.
اهداف تربیتی فیلم:1- شناخت عواطف و احساسات نوجوانی و تحولات هیجانی او در این سنین؛۲_ گفت و گو با نوجوان درباره تلاطم های عاطفی‌اش؛۳_ ورود به گنجینه راز نوجوان و صمیمی تر شدن رابطه؛۴_ گفت و گو درباره هویت و ابعاد آن با تاکید بر پویایی هویت.
ملاحظات تربیتی:۱_ هرچند رده سنی انیمیشن مثبت ۹سال است، اما اگر مجبور بودید با بچه‌ها کوچکتر ببینید، مشکلی ایجاد نمیشود، چون انیمیشن خشنونت، رفتار جنسی یا ترسناکی آزاردهنده‌ای ندارد؛۲_ پیش از تماشای انیمیشن خوب است به عنوان والد یا مربی قدری در ارتباط با تحولات عاطفی، شناختی و هویتی دوره بلوغ اطلاعات کسب کنید تا بتوانید گفت و گوی خوبی با نوجوان داشته باشید؛۳_ در نسخه اصلی یک صحنه خیلی کوتاه نیمه برهنگی در رختکن دختران وجود دارد؛۴_ در گنجینه راز رایلی تمایل مبهمی به جنس مخالف بیان می‌شود.

undefined*نظر شما درباره این فیلم چیست؟#فیلم_و_انیمیشن#ارزیابی_تربیتی#کودک#نوجوان#تربیت
@qese_zist@soltanynejad_s

۸:۳۶