بله | کانال تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
عکس پروفایل تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زادهت

تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده

۶۹۵عضو
بازارسال شده از اکران و ارائه آثار سازمان اوج
thumbnail
مستند «خیابانی در مسیر آزادی»
undefinedروایتی از بدو تولد شیخ محمد خیابانی تا روزهای مبارزه‌ی وی برای برقراری عدالت و رهایی ایران از دست استعمارگران تا شهادت او در این مسیرundefinedانتشار به مناسبت روز بزرگداشت شهید محمد خیابانی
undefinedتماشای مستندundefined:undefined https://www.aparat.com/v/mhx48jl

۱۵:۴۲

thumbnail
حرکت اخیر کاپیتان تیم ملی فوتبال undefined سرآغاز یک جنبش اجتماعی است. جنبشی نوین از جنس مقاومت فرهنگی!_undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۲۱:۱۶

تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
undefined حرکت اخیر کاپیتان تیم ملی فوتبال undefined سرآغاز یک جنبش اجتماعی است. جنبشی نوین از جنس مقاومت فرهنگی! _ undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان undefined @tahlilfarhangi_az
این رفتارها که از ورزشکاران می بینیم که آوردگاه های جهانی مثلا با شعار یا علی یا با پخش مداحی وارد می شوند، نشان دهنده حیات جامعه و مقاومت در برابر این فشار هست. اما حرکت اخیر کاپیتان تیم ملی فوتبال یک تفاوت داشت و اون جریان سازیش بود، حرکت نمادینش تکثیر شد و الان افراد مختلف دارند تکرار می کنند.

۲۱:۳۸

تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
این رفتارها که از ورزشکاران می بینیم که آوردگاه های جهانی مثلا با شعار یا علی یا با پخش مداحی وارد می شوند، نشان دهنده حیات جامعه و مقاومت در برابر این فشار هست. اما حرکت اخیر کاپیتان تیم ملی فوتبال یک تفاوت داشت و اون جریان سازیش بود، حرکت نمادینش تکثیر شد و الان افراد مختلف دارند تکرار می کنند.
thumbnail
ترند جدید این روزهای جمهوری آذربایجان بالابردن دست به نشانه غدیر

۲۱:۲۵

بازارسال شده از چای ترکی☕
thumbnail
undefined امین محمودوف از نگاه بلاگر آذربایجانی:
undefinedکاپیتانی که فراتر از زمین فوتبال است.
undefinedمسئول، محبوب هواداران و با هر جشن گل نمادینش، الهام‌بخش اخلاق و احترام در فوتبال آذربایجان است undefinedundefined


به گیلاس سفیدundefinedبپیوندیدundefinedhttps://t.me/gila3sefid

۹:۱۰

امروز از یه خانواده جمهوری آذربایجانی شنیدم به کوفته، لوت دولما می گنundefined

۱۹:۲۰

بازارسال شده از مطالعات ترکیه و قفقاز
undefinedسریال‌های ترکی؛ آینه‌ای از تحول سیاسی و فرهنگی ترکیه
undefined عمر جارالله سِویم
undefined ترکیه امروز سومین صادرکننده بزرگ سریال در جهان است؛ بعد از آمریکا و بریتانیا. این موفقیت بزرگ اما سفری پرچالش را در پشت خود پنهان کرده است. صنعت سینما و تلویزیون ترکیه تا مدت‌ها زیر سایه نظارت نظامی و گفتمان سخت سکولاریستی اداره می‌شد. تنها در دو دهه اخیر و با تغییرات سیاسی بود که فضا برای روایت‌های متنوع‌تر و حضور دیدگاه‌های دینی باز شد.
undefined در دهه ۲۰۱۰ پرسشی مهم در رسانه‌ها مطرح شد: «چرا شخصیت‌های زن محجبه در سریال‌ها حضور ندارند؟». این مسئله بازتاب‌دهنده شکاف عمیق میان دولت سکولار و جامعه مذهبی بود. همسر نخست‌وزیر وقت حتی به دلیل حجابش نمی‌توانست در مراسم رسمی یا بیمارستان‌های نظامی حاضر شود.
undefined با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲، روند شکستن این محدودیت‌ها آغاز شد. یک دهه طول کشید تا ورود دختران محجبه به دانشگاه‌ها قانونی شود. این تحولات نه فقط تغییرات حقوقی، بلکه بازتاب تلاش اکثریت مذهبی برای تثبیت جایگاه خود در سیاست، جامعه مدرن، شهرها و نهادهای دولتی بود.
undefined در همین دوره، حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) که تا پیش از آن حامی ممنوعیت‌های دینی بود، پس از شکست‌های انتخاباتی متعدد، به‌تدریج رویکرد خود را تغییر داد. در آستانه انتخابات ۲۰۲۳ حتی رهبر این حزب، کمال قلیچداراوغلو، بابت سیاست‌های گذشته عذرخواهی کرد. اتحادهای انتخاباتی هم نشان دادند که مرزبندی سخت میان مذهبی‌ها و سکولارها در حال کمرنگ شدن است.
undefined این تغییرات سیاسی در فرهنگ نیز بازتاب یافت. سریال‌های تاریخی و اجتماعی ترکیه امروز پر از کاراکترهایی با سبک زندگی مذهبی است که دیگر محدود به طبقات پایین جامعه نیستند، بلکه در قالب جوانان موفق شهری به تصویر کشیده می‌شوند. نمونه‌های شاخص آن سریال‌های عمر، شربت زغال‌اخته و غنچه‌های سرخ هستند که به جدال یا همزیستی میان سنت و مدرنیته پرداخته‌اند.
undefined هرچند هنوز نمی‌توان گفت رسانه ترکیه تصویر کامل و واقعی جامعه را منعکس می‌کند، اما افزایش حضور شخصیت‌های مذهبی در تلویزیون، هم نشانه‌ای از کاهش قطبی‌سازی سکولار–مذهبی است و هم گامی در جهت اجتماعی‌شدن و تثبیت این روند. این تحولات همچنین برای مخاطبان بین‌المللی، تصویری متنوع‌تر و چندوجهی‌تر از جامعه ترکیه به نمایش می‌گذارد.
منبع: politicstoday
undefinedکانال مطالعات ترکیه و قفقاز اندیشکده مرصاد @turkeycaucasus

۲۳:۳۲

بازارسال شده از تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
thumbnail
undefinedنماهنگ| ندای اکتبر منتشر شدundefined با صدای : میثم ناعمیundefinedبه زبان ترکی آذربایجانی، زیرنویس فارسی
undefinedکارگردان: رضا سربازundefinedتهیه کننده: طاها باغشمال undefinedشاعر: لیلا حسین نیاundefined تنظیم،میکس و مستر: طاها باغشمالundefined مشاور طرح: امیررضا عباس زاده

undefinedتهیه شده در واحد نماهنگ موسسه رسانه‌ای شهریار

۱۳:۰۱

بازارسال شده از چای ترکی☕
thumbnail
undefined روایت یک دختر آذربایجانی از ناوگان آزادیundefinedundefined
«آن‌ها با شجاعت حرکت کردند، نه برای معروف شدن، نه برای قدرت، بلکه به نام انسانیت. من به عنوان یک انسان، وقتی می‌بینم چه جنایاتی در فلسطین رخ می‌دهد، نمی‌توانم ساکت بمانم.»

به گیلاس سفیدundefinedبپیوندیدundefinedhttps://eitaa.com/gila3sefid

۲۲:۲۳

thumbnail
undefined کونول علیوا، جودوکار جمهوری آذربایجانی، پس از پیروزی، با حرکات نمادین خود بحث گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی این کشور برانگیخت.
undefinedاین ورزشکار ابتدا با حرکت نمادین دست خود که نشان عید غدیر هست و چندی پیش در میان بازیکنان فوتبال آذربایجان ترند شده بود، هویت شیعی آذربایجان را یادآوری می کند و سپس حرکت دستی را که در جریان حملات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی ترند شده بود، نشان داد.
بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از موفقیت ورزشی این جودوکار و هم از موضع شجاعانه او قدردانی کردند و از او حمایت کردند.
برای کونول علیوا در مسابقات آینده آرزوی موفقیت داریم! undefined_undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۱۱:۱۶

thumbnail
پرده صبح امیدست شب نومیدیدل سودازده امید وصالی دارد_undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۱۲:۴۱

thumbnail
undefined آمار سفرهای خارجی شهروندان جمهوری آذربایجان
ترکیه در جایگاه اول، ایران در جایگاه چهارم و رژیم صهیونسیتی در جایگاه ۱۸
یکی از راه های سنجش میزان علاقمندی به کشورها در بین شهروندان، آمار مقصد گردشگری می باشد._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۲۰:۰۶

thumbnail
undefined شیعیان جمهوری آذربایجان علارغم محدودیت ها، پای کار فاطمیه هستند.
undefinedبازخوانی مداحی سید رضا نریمانی توسط مداح باکویی در مجلس عزاداری ایام فاطمیه
undefined رسانه های هیأت در ایران، به لحاظ فرمی و محتوایی تاثیر بسزایی در بین شیعیان جهان دارند._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۱۶:۴۰

undefined️اغور و ملیسا پیشتاز اسامی نوزادان آذربایجان
undefinedبیشترین اسامی نوزادان جمهوری آذربایجان در سال 2025 اعلام شد.
طبق آمار ثبت احوال جمهوری آذربایجان، بیشترین اسامی پسران به ترتیب اوغور(۱۵۶۹)، رائول(۱۱۶۶)، حسین(۱۰۵۰)، علی(۱۰۲۸) و یوسف(۹۸۶) می باشد.همچنین طبق آمار اعلام شده بیشترین اسامی دختران نیز به ترتیب ملیسا(۱۰۷۳)، زینب(۱۰۱۵)، مریم(۱۰۱۴)، نیلای(۹۹۳)، آیلین(۹۶۴)، زهرا(۹۴۲) و فاطمه (۷۱۵) می باشد.undefinedطبق آمار تجمیعی پنج سال گذشته نیز در پسران اغور و در دختران زهرا عنوان بیشترین اسم را از آن خود کرده‌اند.
پ.ن: بر اساس تحلیل اسامی، سه گفتمان اسلام گرایی شیعی و ملی گرایی و غرب گرایی در جمهوری آذربایجان، اصلی ترین گفتمان های موجود می باشند. اغور به معنی افتخار است که پس از پیروزی آذربایجان در جنگ دوم قره باغ، در پنج سال گذشته بیشترین عنوان اسم را از آن خود کرده است. از سوی دیگر پیشی گرفتن اسم ملیسا از زهرا، نشان از غلبه گفتمان غرب گرایی می باشد.از نکات دیگر این آمار، اسم یوسف می باشد که پس از پخش سریال حضرت یوسف در ۱۵ سال گذشته جزو ده اسم اول در جمهوری آذربایجان بوده است._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان undefined @tahlilfarhangi_az

۱۷:۱۶

میانگین سن ازدواج پسران در جمهوری آذربایجان ۲۸ سال اعلام شد. این سن برای دختران نیز ۲۴ سال اعلام شده است. _undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۸:۱۰

فیلم سینمایی ناتور دشت با بازیگری هادی حجازی فر، شنبه ۱۵ آذر در سینما نظامی باکو اکران خواهد شد._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجانundefined @tahlilfarhangi_az

۱۰:۱۱

بازارسال شده از تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
thumbnail
نقدی بر تاماشاهای صدیق جمالینویسنده و کارگردان تئاتر پر حاشیه این روزهای تبریز، ستارخان
_undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان، را دنبال کنید undefined @tahlilfarhangi_az

۲۰:۳۴

بازارسال شده از تحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان/ امیررضا عباس زاده
thumbnail

۲۰:۳۴

thumbnail
undefined آمار سیگاری های جمهوری آذربایجان بر حسب جنسیت توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) منتشر شد.بر حسب این آمار مردان آذری با ۳۷.۳ درصد در جایگاه پنجم دنیا قرار دارند.با این حال، زنان آذری با ۰.۱ درصد مصرف کننده وضعیت خوبی دارند.با توجه به جامعه سنتی آذربایجان، سیگار در بین زنان قبح اجتماعی بالایی دارد؛ در واقع از نگاه آذربایجانی ها زنان بدکاره سیگار می کشند. همین نگاه باعث شده در مواجه با زنان سیگاری ترکیه که درصد بالایی دارند، دچار شک فرهنگی بشوند.undefined البته در سال های اخیر و با توجه به روندهای جهانی، توسعه سریع باکو، مهاجرت علمی دختران آذربایجانی به ترکیه و ...، میزان مصرف سیگار در بین دختران جوان باکو رو به افزایش است._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان، را دنبال کنید undefined @tahlilfarhangi_az

۱۳:۲۰

thumbnail
undefined آمار ورود گردشگر به آذربایجان در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۵ و میزان خرجی که این گردشگران در آذربایجان داشتندundefined ایرانی ها با بیش از ۱۵۴ هزار نفر در جایگاه سوم سفر به آذربایجان قرار دارند؛ اما کمترین هزینه کرد را هم داشتند که به طور میانگین هر نفر کمتر از ۱۰۰ دلار خرج کرده است.undefinedاز نکات جالب این آمار جایگاه چهارمی هند در تعداد گردشگر و هزینه کرد بالای آن ها می باشد، با توجه به اینکه هند و آذربایجان رابطه چندان خوبی با یکدیگر ندارند اما میزان تبادل گردشگر بالایی دارند.undefinedاز رژیم صهیونسیتی هم بیش از ۴۴ هزار نفر به آذربایجان سفر داشتند که در جایگاه ۱۱ قرار می گیرند و به طور میانگین هر نفر بیش از هزار دلار خرج کرده‌اند._undefinedتحلیل فرهنگی جمهوری آذربایجان، را دنبال کنید undefined @tahlilfarhangi_az

۱۸:۱۱