۶:۲۵
توصیف های بسیار ضعیف فلسفه صدرایی از وجود (احکام کلی وجود) را به چالش کشیده ایم!
اشیاء، آیات دلالت کننده بر توحید خداوند هستند. در مجموعه ای از آیات و روایات درباره اشیاء بحث های تفصیلیِ مغفولی وجود دارد؛ که سعی کرده ایم این مباحث را در باب فقه الخلق طبقه بندی و تبویب نماییم.
مباحث فقه الخلق را بر اساس قواعد اصولی فقه البیان استنباط و تبویب نموده ایم و در ۱۰ بخشِ ۱- تبیین فقهی خاصیت های اشیاء (جدول تسخیر)، ۲- تبیین فقهی خصلت های اصلی تَکّون اشیاء (جدول فقهی خصلت)، ۳- تبیین فقهی منابع اصلی اشیاء و جواهر اربعه (جدول فقهی بنیاد)، ۴- تبیین فقهی زمان تنزیل و ایجاد اشیاء (جدول فقهی زمان)، ۵- تبیین فقهی زینت های اشیاء و بحث هنر (جدول فقهی زینت)،۶- تبیین فقهی دایره تغییرات متصور برای اشیاء(جدول فقهی تغییر و حرکت)، ۷- تبیین فقهی معیارهای اندازه گیری و طبقه بندی اشیاء (جدول فقهی طبقه بندی موجودات)، ۸- تبیین فقهی ابعاد حمایت خالق از اشیاء (جدول فقهی عماد)، ۹- تبیین فقهی الگوی تسلط خالق بر اشیاء (جدول فقهی حیازت) و ۱۰- تبیین فقهی نفی شباهت خالق به اشیاء (جدول فقهی نفی تشبیه) به شرح ویژگی های اشیاء می پردازیم.
مباحث فق الخلق به دلیل ارائه یک توصیف بسیار تفصیلی از شیئیت و وجود، عملاً توصیف های بسیار ضعیف فلسفه صدرایی از وجود (احکام کلی وجود) را به چالش کشیده است و از سوی دیگر این مباحث مرتبط با وجود شناسی؛ در مقایسه با توصیف های پوزیتویستی از اشیاء (مانند بحث های مطرح در شیمی و فیزیک) کارآمدی بیشتری در استفاده از طبیعت را برای انسان تامین می کند!
به عبارت ساده تر با مطالعه مباحث فقه الخلق؛ همزمان هم درک بهتری از توحید تحصیل می شود و هم ذیل تعلیمات وحیانی استفاده بهتری از اشیاء را تجربه می کنیم!
حجت الاسلام علی کشوری- مقایسه مباحث فقه الخلق با مباحث فلسفی احکام کلی وجود - دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱ - قم
#توصیف_فقهی_اشیاء#احکام_کلی_وجود #توصیف_پوزیتویستی_اشیاء@olgou4
اشیاء، آیات دلالت کننده بر توحید خداوند هستند. در مجموعه ای از آیات و روایات درباره اشیاء بحث های تفصیلیِ مغفولی وجود دارد؛ که سعی کرده ایم این مباحث را در باب فقه الخلق طبقه بندی و تبویب نماییم.
مباحث فقه الخلق را بر اساس قواعد اصولی فقه البیان استنباط و تبویب نموده ایم و در ۱۰ بخشِ ۱- تبیین فقهی خاصیت های اشیاء (جدول تسخیر)، ۲- تبیین فقهی خصلت های اصلی تَکّون اشیاء (جدول فقهی خصلت)، ۳- تبیین فقهی منابع اصلی اشیاء و جواهر اربعه (جدول فقهی بنیاد)، ۴- تبیین فقهی زمان تنزیل و ایجاد اشیاء (جدول فقهی زمان)، ۵- تبیین فقهی زینت های اشیاء و بحث هنر (جدول فقهی زینت)،۶- تبیین فقهی دایره تغییرات متصور برای اشیاء(جدول فقهی تغییر و حرکت)، ۷- تبیین فقهی معیارهای اندازه گیری و طبقه بندی اشیاء (جدول فقهی طبقه بندی موجودات)، ۸- تبیین فقهی ابعاد حمایت خالق از اشیاء (جدول فقهی عماد)، ۹- تبیین فقهی الگوی تسلط خالق بر اشیاء (جدول فقهی حیازت) و ۱۰- تبیین فقهی نفی شباهت خالق به اشیاء (جدول فقهی نفی تشبیه) به شرح ویژگی های اشیاء می پردازیم.
مباحث فق الخلق به دلیل ارائه یک توصیف بسیار تفصیلی از شیئیت و وجود، عملاً توصیف های بسیار ضعیف فلسفه صدرایی از وجود (احکام کلی وجود) را به چالش کشیده است و از سوی دیگر این مباحث مرتبط با وجود شناسی؛ در مقایسه با توصیف های پوزیتویستی از اشیاء (مانند بحث های مطرح در شیمی و فیزیک) کارآمدی بیشتری در استفاده از طبیعت را برای انسان تامین می کند!
به عبارت ساده تر با مطالعه مباحث فقه الخلق؛ همزمان هم درک بهتری از توحید تحصیل می شود و هم ذیل تعلیمات وحیانی استفاده بهتری از اشیاء را تجربه می کنیم!
حجت الاسلام علی کشوری- مقایسه مباحث فقه الخلق با مباحث فلسفی احکام کلی وجود - دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱ - قم
#توصیف_فقهی_اشیاء#احکام_کلی_وجود #توصیف_پوزیتویستی_اشیاء@olgou4
۶:۲۷
پیشرفت و قوی شدن کشور به تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه وابسته است!
دستیابی به یک ایران قوی و پیشرفته -به همراه کاهش آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی- وابسته به تحول در نظام برنامه ریزی کشور و ادبیات برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه است.
متأسفانه سازمان برنامه و بودجه برای تحول در ۱۲ مسئله ۱- تغییر در الگوی مدیریت شهری، ۲- تغییر در الگوی ساخت خانه، ۳- تغییر در الگوی سلامت کشور، ۴- تعییر در الگوی آموزش و پرورش، ۵- تغییر در الگوی محرومیت زدایی، ۶- تغییر در الگوی مواجهه با اسناد بین المللی، ۷- تغییر در الگوی مدیریت راهبردی، ۸- تغییر در الگوی شناسائی و رفع عدم توازن های کشور، ۹- تغییر در الگوی کسب و کار و امور استخدامی، ۱۰- تغییر در الگوی تولید و انتشار اخبار حوزه برنامه ریزی، ۱۱- تغییر در الگوی قانون گذاری کشور و ۱۲- تغییر در الگوی امنیتی کشور، پژوهش و برنامه ویژه ای ارائه نمی دهد!
مکرراً عرض کرده ایم که پیشرفت کشور به تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه وابسته است و اولویت های تمدنی ۱۲ گانه کمک وافری به تنظیم روابط انسانی در سیزده حوزه ۱- رابطه انسان با امام، ۲- رابطه انسان با خانواده، ۳- رابطه انسان با معلم، ۴- رابطه انسان با دوست، ۵- رابطه انسان با دشمن، ۶- رابطه انسان با همسایه، ۷- رابطه انسان با طرف معامله، ۸- رابطه انسان با شریک شغلی، ۹- رابطه انسان با یتیم، ۱۰- رابطه انسان با فقیر، ۱۱- رابطه انسان با ابن سبیل، ۱۲- رابطه انسان با مهمان و ۱۳- رابطه انسان با همسفر، می نمایند!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین ابعادی از نقشه جامع تمدن اسلامی - بامداد سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - قم
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی #ایران#اولویتهای_تمدنی@olgou4
دستیابی به یک ایران قوی و پیشرفته -به همراه کاهش آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی- وابسته به تحول در نظام برنامه ریزی کشور و ادبیات برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه است.
متأسفانه سازمان برنامه و بودجه برای تحول در ۱۲ مسئله ۱- تغییر در الگوی مدیریت شهری، ۲- تغییر در الگوی ساخت خانه، ۳- تغییر در الگوی سلامت کشور، ۴- تعییر در الگوی آموزش و پرورش، ۵- تغییر در الگوی محرومیت زدایی، ۶- تغییر در الگوی مواجهه با اسناد بین المللی، ۷- تغییر در الگوی مدیریت راهبردی، ۸- تغییر در الگوی شناسائی و رفع عدم توازن های کشور، ۹- تغییر در الگوی کسب و کار و امور استخدامی، ۱۰- تغییر در الگوی تولید و انتشار اخبار حوزه برنامه ریزی، ۱۱- تغییر در الگوی قانون گذاری کشور و ۱۲- تغییر در الگوی امنیتی کشور، پژوهش و برنامه ویژه ای ارائه نمی دهد!
مکرراً عرض کرده ایم که پیشرفت کشور به تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه وابسته است و اولویت های تمدنی ۱۲ گانه کمک وافری به تنظیم روابط انسانی در سیزده حوزه ۱- رابطه انسان با امام، ۲- رابطه انسان با خانواده، ۳- رابطه انسان با معلم، ۴- رابطه انسان با دوست، ۵- رابطه انسان با دشمن، ۶- رابطه انسان با همسایه، ۷- رابطه انسان با طرف معامله، ۸- رابطه انسان با شریک شغلی، ۹- رابطه انسان با یتیم، ۱۰- رابطه انسان با فقیر، ۱۱- رابطه انسان با ابن سبیل، ۱۲- رابطه انسان با مهمان و ۱۳- رابطه انسان با همسفر، می نمایند!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین ابعادی از نقشه جامع تمدن اسلامی - بامداد سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - قم
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی #ایران#اولویتهای_تمدنی@olgou4
۶:۲۹
۶:۲۰
برخی از فقهاء در دام توصیفات شاکله ساز و تبلیغاتی از موضوعات گرفتار شده اند / نیاز مند موضوع شناسی روشمند هستیم!
تنقیح یک مسئله و شناخت دقیق موضوع، گام اول استنباط است و نباید شناخت یک موضوع را به کارشناسان پوزیتویستی واگذار نمود. وقتی که راجع به لیزر یا صنعت و یا پدیده کاهش جمعیت و تضعیف خانواده و یا پدیده فرقه های بدعت گذار؛ بحث می کنیم؛ در همه موارد باید درک اجمالی خود از آن موضوع را به درک تفصیلی تبدیل کنیم و به اصطلاح موضوع را منقح نمائیم.
بر اساس روش موضوع شناسی مدرسه هدایت؛ برای تنقیح و تولید درک تفصیلی از یک موضوع سه مرحله ۱- تنقیح بیانی، ۲- تنقیح زیرساختی و ۳- تنقیح شاکله ای را پیگیری می نمائیم. در مرحله اول لفظ و معانی توصیف کننده یک موضوع را بررسی می کنیم. در مرحله بعد ریشه های پیدایش یک موضوع را بر اساس زیرساخت های ۹ گانه هدایت بررسی می کنیم و در مرحله سوم "توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی" درباره آن موضوع را بررسی می کنیم.
روش موضوع شناسی مدرسه هدایت، فقیه را از گرفتار شدن در چنبره توصیف های شاکله ساز و تبلیعاتی و ایضاً اجمالی درباره یک موضوع نجات می دهد و روایتی صحیح و عمیق از موضوع را برای فقاهت تأمين می کند. متأسفانه برخی در حوزه بر اساس توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی از یک موضوع فتوا می دهند.
حوزه علمیه در مسئله بانک، بورس، هوش مصنوعی، رمز ارز و پول اعتباری و ده ها مسئله دیگر نیازمند یک روایت صحیح است و نباید بر اساس توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی از این موضوعات فتوا بدهد!
حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) - تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت - گفتگو با جمعی از فضلای حوزه علمیه - شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - قم
مطالعه مطلب:https://nro-di.blog.ir/1401/07/24
#موضوع_شناسی_روشمند@olgou4
تنقیح یک مسئله و شناخت دقیق موضوع، گام اول استنباط است و نباید شناخت یک موضوع را به کارشناسان پوزیتویستی واگذار نمود. وقتی که راجع به لیزر یا صنعت و یا پدیده کاهش جمعیت و تضعیف خانواده و یا پدیده فرقه های بدعت گذار؛ بحث می کنیم؛ در همه موارد باید درک اجمالی خود از آن موضوع را به درک تفصیلی تبدیل کنیم و به اصطلاح موضوع را منقح نمائیم.
بر اساس روش موضوع شناسی مدرسه هدایت؛ برای تنقیح و تولید درک تفصیلی از یک موضوع سه مرحله ۱- تنقیح بیانی، ۲- تنقیح زیرساختی و ۳- تنقیح شاکله ای را پیگیری می نمائیم. در مرحله اول لفظ و معانی توصیف کننده یک موضوع را بررسی می کنیم. در مرحله بعد ریشه های پیدایش یک موضوع را بر اساس زیرساخت های ۹ گانه هدایت بررسی می کنیم و در مرحله سوم "توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی" درباره آن موضوع را بررسی می کنیم.
روش موضوع شناسی مدرسه هدایت، فقیه را از گرفتار شدن در چنبره توصیف های شاکله ساز و تبلیعاتی و ایضاً اجمالی درباره یک موضوع نجات می دهد و روایتی صحیح و عمیق از موضوع را برای فقاهت تأمين می کند. متأسفانه برخی در حوزه بر اساس توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی از یک موضوع فتوا می دهند.
حوزه علمیه در مسئله بانک، بورس، هوش مصنوعی، رمز ارز و پول اعتباری و ده ها مسئله دیگر نیازمند یک روایت صحیح است و نباید بر اساس توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی از این موضوعات فتوا بدهد!
حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) - تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت - گفتگو با جمعی از فضلای حوزه علمیه - شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - قم
مطالعه مطلب:https://nro-di.blog.ir/1401/07/24
#موضوع_شناسی_روشمند@olgou4
۶:۲۸
۶:۲۹
محمدعلی رحیمی: برگزاری مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین رایگان ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری برای ساخت منازل مسکونی ویلایی
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم: ضمن تشکر از دستور جنابعالی برای واگذاری زمین رایگان به مردم برای ساخت منازل مسکونی ویلایی توسط خود مردم با معماری ایرانی و اسلامی، از جنابعالی تقاضا داریم مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین با حضور تحویل گیرندگان در شهرهای کشور با پوشش رسانه ای اتفاق بیفتد
این اتفاق مبارک در نظام اسلامی برای اولین بار در دولت جنابعالی در حال انجام است که پیوست رسانه ای مراسم واگذاری زمین رایگان و افتتاحیه آن در تمام شهرها بسیار بااهمیت و امید آفرین در جامعه میباشد و ضروری است وزارت راه و مسکن، هماهنگی های لازم را با صداوسیما و رسانه های رسمی کشور برای پوشش رسانهای زیبا صورت دهد
باسپاس از زحمات ارزشمند دولت جنابعالی در واگذاری زمین رایگان به مردم عزیز ایران
نشرحداکثری
حوزه انقلابی
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم: ضمن تشکر از دستور جنابعالی برای واگذاری زمین رایگان به مردم برای ساخت منازل مسکونی ویلایی توسط خود مردم با معماری ایرانی و اسلامی، از جنابعالی تقاضا داریم مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین با حضور تحویل گیرندگان در شهرهای کشور با پوشش رسانه ای اتفاق بیفتد
این اتفاق مبارک در نظام اسلامی برای اولین بار در دولت جنابعالی در حال انجام است که پیوست رسانه ای مراسم واگذاری زمین رایگان و افتتاحیه آن در تمام شهرها بسیار بااهمیت و امید آفرین در جامعه میباشد و ضروری است وزارت راه و مسکن، هماهنگی های لازم را با صداوسیما و رسانه های رسمی کشور برای پوشش رسانهای زیبا صورت دهد
باسپاس از زحمات ارزشمند دولت جنابعالی در واگذاری زمین رایگان به مردم عزیز ایران
نشرحداکثری
حوزه انقلابی
۱۶:۲۹
محمدعلی رحیمی: برگزاری مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین رایگان ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری برای ساخت منازل مسکونی ویلایی
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم: ضمن تشکر از دستور جنابعالی برای واگذاری زمین رایگان به مردم برای ساخت منازل مسکونی ویلایی توسط خود مردم با معماری ایرانی و اسلامی، از جنابعالی تقاضا داریم مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین با حضور تحویل گیرندگان در شهرهای کشور با پوشش رسانه ای اتفاق بیفتد
این اتفاق مبارک در نظام اسلامی برای اولین بار در دولت جنابعالی در حال انجام است که پیوست رسانه ای مراسم واگذاری زمین رایگان و افتتاحیه آن در تمام شهرها بسیار بااهمیت و امید آفرین در جامعه میباشد و ضروری است وزارت راه و مسکن، هماهنگی های لازم را با صداوسیما و رسانه های رسمی کشور برای پوشش رسانهای زیبا صورت دهد
باسپاس از زحمات ارزشمند دولت جنابعالی در واگذاری زمین رایگان به مردم عزیز ایران
نشرحداکثری
حوزه انقلابی
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم: ضمن تشکر از دستور جنابعالی برای واگذاری زمین رایگان به مردم برای ساخت منازل مسکونی ویلایی توسط خود مردم با معماری ایرانی و اسلامی، از جنابعالی تقاضا داریم مراسم واگذاری میلیون ها قطعه زمین با حضور تحویل گیرندگان در شهرهای کشور با پوشش رسانه ای اتفاق بیفتد
این اتفاق مبارک در نظام اسلامی برای اولین بار در دولت جنابعالی در حال انجام است که پیوست رسانه ای مراسم واگذاری زمین رایگان و افتتاحیه آن در تمام شهرها بسیار بااهمیت و امید آفرین در جامعه میباشد و ضروری است وزارت راه و مسکن، هماهنگی های لازم را با صداوسیما و رسانه های رسمی کشور برای پوشش رسانهای زیبا صورت دهد
باسپاس از زحمات ارزشمند دولت جنابعالی در واگذاری زمین رایگان به مردم عزیز ایران
نشرحداکثری
حوزه انقلابی
۱۶:۲۹
۷:۵۳
طبیب مشاور مغز و اعصاب چه می گوید؟
در ادامه نشست های تخصصی طبیب مشاور، به زودی نشست تخصصی طبیب مشاور مغز و اعصاب را برگزار می کنیم. در این نشست بر اساس "روش تحقیق فقهی" تعریف، تصویر و تصمیم جدیدی از مسئله مغز و اعصاب را ارائه خواهیم داد. (به فضل الهی)
در مباحث مرتبط با طبیب مشاور مغز و اعصاب مسائلی مانند: ۱- تبیین ماده تشکیل دهنده مغز و اعصاب، ۲- زمان تشکیل مغز و اعصاب در دوران حمل، ۳- ارتباط میان مغز و اعصاب و سایر اعضای بدن (مغز و اعصاب و قلب، مغز و جمجمه، مغز و بینی، مغز و مو و....)، ۴- طبقه بندی بیماری های مغز و اعصاب بر اساس توصیف های وحیانی، ۵- معرفی ۱۰ نوع دواء برای مدیریت بیماری های مغز و اعصاب، ۶- الگوی ساده پیشگیری از بیماری های مغز و اعصاب از مرحله انعقاد نطفه تا دوران پیری و.... مطرح خواهد شد.
محتوای طبیب مشاور مغز و اعصاب در مقایسه با محتوای کتاب دو جلدی مغز و اعصاب در عمل بالینی برادلی (Bradley's Neurology in Clinical Practice, 2-Vol, 7ed) تبیین می شود و محور این مقایسه در سه مسئله ۱- ارتباط مغز و اعصاب و قلب، ۲- طبقه بندی بیماری های نورولوژیک و ۳- تدابیر پیشگیری و درمان رقم خواهد خورد.
در ابتدای مباحث طبیب مشاور مغز و اعصاب ویژگی های "روش تحقیق فقهی" در مسئله سلامت مجدداً موضوع مباحثه قرار می گیرد!
حجت الاسلام علی کشوری(مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین اجمالی سرفصل های مباحثاتی طبیب مشاور مغز و اعصاب - جمعه انتظار ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - قم
#طبیب_مشاور#طبیب_مشاور_مغز_و_اعصاب#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
در ادامه نشست های تخصصی طبیب مشاور، به زودی نشست تخصصی طبیب مشاور مغز و اعصاب را برگزار می کنیم. در این نشست بر اساس "روش تحقیق فقهی" تعریف، تصویر و تصمیم جدیدی از مسئله مغز و اعصاب را ارائه خواهیم داد. (به فضل الهی)
در مباحث مرتبط با طبیب مشاور مغز و اعصاب مسائلی مانند: ۱- تبیین ماده تشکیل دهنده مغز و اعصاب، ۲- زمان تشکیل مغز و اعصاب در دوران حمل، ۳- ارتباط میان مغز و اعصاب و سایر اعضای بدن (مغز و اعصاب و قلب، مغز و جمجمه، مغز و بینی، مغز و مو و....)، ۴- طبقه بندی بیماری های مغز و اعصاب بر اساس توصیف های وحیانی، ۵- معرفی ۱۰ نوع دواء برای مدیریت بیماری های مغز و اعصاب، ۶- الگوی ساده پیشگیری از بیماری های مغز و اعصاب از مرحله انعقاد نطفه تا دوران پیری و.... مطرح خواهد شد.
محتوای طبیب مشاور مغز و اعصاب در مقایسه با محتوای کتاب دو جلدی مغز و اعصاب در عمل بالینی برادلی (Bradley's Neurology in Clinical Practice, 2-Vol, 7ed) تبیین می شود و محور این مقایسه در سه مسئله ۱- ارتباط مغز و اعصاب و قلب، ۲- طبقه بندی بیماری های نورولوژیک و ۳- تدابیر پیشگیری و درمان رقم خواهد خورد.
در ابتدای مباحث طبیب مشاور مغز و اعصاب ویژگی های "روش تحقیق فقهی" در مسئله سلامت مجدداً موضوع مباحثه قرار می گیرد!
حجت الاسلام علی کشوری(مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین اجمالی سرفصل های مباحثاتی طبیب مشاور مغز و اعصاب - جمعه انتظار ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - قم
#طبیب_مشاور#طبیب_مشاور_مغز_و_اعصاب#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
۷:۵۶
چند توصیه به نخبگان و طلاب برای گسترش تفکر در جامعه
برای تحریک بیشتر تفکر در جامعه، امور زیر را در دستور کار خود قرار دهید. رشد تفکر قلوب را زنده می کند (إنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ - سكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام - کافی جلد ۲ ) و احیای قلب هم به هدایت و اصلاح رفتار جوارح ختم می شود. (قال علی علیه السلام: ... القَلبُ وهُوَ أميرُ الجَوارِحِ الَّذي بِهِ تَعقِلُ وتَفهَمُ وتَصدُرُ عَن أمرِهِ ورَأيِهِ - من لا يحضره الفقيه )
1- میراث فرهنگی را برای مردم روایت کنید(فقه العبرة)، ۲- شیوه بیان و تکلم صحیح را با مردم مباحثه کنید و ضرب المثل ها را گسترش دهید (خصوصاً ضرب المثل های وحیانی) (فقه البيان)، ۳- تزکیه و زیرساخت های آن مانند لذت های حلال را ترویج نمائید (فقه التزكيه)، ۴- درباره مشاغل عالی، مشاغل معمولی و مشاغل کثیف، با مردم زیاد گفتگو کنید (فقه المكاسب)، ۵- شاخصه های تشخیص خیر از شر را به مردم بگوئید (فقه الفرقان)، ۶- درباره تفاوت های علم و کتابهای نافع و علم و کتاب های غیر نافع ساکت نمانید (فقه العلم)، ۷- تفاوت "نظمِ جبری"(مانند نظم مبتنی بر هوش مصنوعی) و "نظمِ اختیاری" (مانند نظم پیاده روی زیارت اربعین) را برای مردم مشخص کنید (فقه النظم)، ۸- دشمن و شیوه های سلطه او را محکوم کنید(فقه نفي سبيل)، ۹- مبین فضایل بی جایگزین امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام باشید. (فقه الامام)
به محوریت نیازهای عینی زندگی، تفکر را تحریک کنید و ایده های انتزاعی و فلسفی در حوزه تفکر را ترویج ننمائيد.
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین الگوهای گسترش فکر در جامعه - بامداد جمعه انتظار ولی عصر (۲۹ مهر ۱۴۰۱) - قم
#الگوی_فقهی_تفکر#از_امام_بپرس
برای تحریک بیشتر تفکر در جامعه، امور زیر را در دستور کار خود قرار دهید. رشد تفکر قلوب را زنده می کند (إنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ - سكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام - کافی جلد ۲ ) و احیای قلب هم به هدایت و اصلاح رفتار جوارح ختم می شود. (قال علی علیه السلام: ... القَلبُ وهُوَ أميرُ الجَوارِحِ الَّذي بِهِ تَعقِلُ وتَفهَمُ وتَصدُرُ عَن أمرِهِ ورَأيِهِ - من لا يحضره الفقيه )
1- میراث فرهنگی را برای مردم روایت کنید(فقه العبرة)، ۲- شیوه بیان و تکلم صحیح را با مردم مباحثه کنید و ضرب المثل ها را گسترش دهید (خصوصاً ضرب المثل های وحیانی) (فقه البيان)، ۳- تزکیه و زیرساخت های آن مانند لذت های حلال را ترویج نمائید (فقه التزكيه)، ۴- درباره مشاغل عالی، مشاغل معمولی و مشاغل کثیف، با مردم زیاد گفتگو کنید (فقه المكاسب)، ۵- شاخصه های تشخیص خیر از شر را به مردم بگوئید (فقه الفرقان)، ۶- درباره تفاوت های علم و کتابهای نافع و علم و کتاب های غیر نافع ساکت نمانید (فقه العلم)، ۷- تفاوت "نظمِ جبری"(مانند نظم مبتنی بر هوش مصنوعی) و "نظمِ اختیاری" (مانند نظم پیاده روی زیارت اربعین) را برای مردم مشخص کنید (فقه النظم)، ۸- دشمن و شیوه های سلطه او را محکوم کنید(فقه نفي سبيل)، ۹- مبین فضایل بی جایگزین امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام باشید. (فقه الامام)
به محوریت نیازهای عینی زندگی، تفکر را تحریک کنید و ایده های انتزاعی و فلسفی در حوزه تفکر را ترویج ننمائيد.
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین الگوهای گسترش فکر در جامعه - بامداد جمعه انتظار ولی عصر (۲۹ مهر ۱۴۰۱) - قم
#الگوی_فقهی_تفکر#از_امام_بپرس
۸:۰۵
۱۲:۴۶
۴:۲۲
️با زمان های نزول اشیاء آشنا بشوید!
در بحث های مرتبط با جدول فقهی زمان؛ خلاصه حرف ما این است که: اشیاء در یک زمان بندی مشخص از منبع خود نازل می شوند (وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ - حجر ۲۱) و در اختیار ما قرار می گیرند. (وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ - جاثیه- ۱۳).
در سرفصل دیگری از مباحث جدول فقهی زمان، زمان نزول برخی از اشیاء مهم و بسیار مرتبط با زندگی انسان را از وحی استنطاق کرده ایم. به عنوان مثال ۱- زمان نزول ماء مبارک چه زمانی است؟، ۲- زمان نزول فرزند سالم و سلیم القلب چه زمانی است؟ (زمان صحیح انعقاد نطفه)، ۳- زمان نزول رزق چه زمانی است؟، ۴- زمان نزول رحمت های خاص الهی و مغفرت چه زمانی است؟ (زمان باز شدن درب های آسمان)، ۵- زمان نزول بلاء چه زمانی است؟ ، ۶- زمان نزول آرامش چه زمانی است؟ (زمان خواب) و.... برخی از زمان های تنزیل بسیار مهم محسوب می شوند.
در سرفصل دیگری از مباحث جدول فقهی زمان، عوامل موثر بر اندازه نزول اشیاء را تبیین کرده ایم (وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ - حجر ۲۱). "اصطلاح نزول برکت" یکی از اصطلاحات معروفِ شریعت برای بیان "کیفیت شئ نازل شده" است. به عبارت دیگر برخی نزول ها دارای برکت و کیفیت بالا است و برخی نزول ها بی برکت و کم کیفیت محسوب می شوند. ارتقای کیفیت و مرغوبیت شئ نازل شده تابعی از رعایت فرد در تنظیم روابط انسانی محسوب می شود و معادلات ارتقای برکت و کیفیت؛ همان معادلات تنظیم روابط انسانی است. به عنوان مثال: مسئله زکات که به تنظیم روابط انسانها کمک می کند؛ همزمان باعث رشد و نمو در میزان رزق هم می شود (الزَّكاةُ تَزكِيَةٌ لِلنَّفسِ ، ونَماءٌ فِي الرِّزقِ - حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - احتجاج)
در سرفصل دیگری از مباحثِ جدول فقهی زمان، فهرستی از عدم توازن های مرتبط با مسئله زمان تنزیل را تبیین می کنیم. یکی از عدم توازن های مرتبط با زمان تنزیل، تعریف زمان به عنوان بُعد چهارم یک شئ است. یکی دیگر از عدم توازن های جدول فقهی زمان، نقد ارتقای کیفیت اشیاء از طریق تغییرات ژنتیکی و بیوتکنولوژی است. (تبیین نظام مقایسه ای جدول زمان )
حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین ارکانی از جدول فقهی زمان - یک شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - قم
پیشنهاد مطالعه بیشتر: جدول فقهی زمان چه می گوید؟
#جدول_فقهی_زمان#زمان_نزول_اشیاء#جدول_سوم_فقه_الخلق
در بحث های مرتبط با جدول فقهی زمان؛ خلاصه حرف ما این است که: اشیاء در یک زمان بندی مشخص از منبع خود نازل می شوند (وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ - حجر ۲۱) و در اختیار ما قرار می گیرند. (وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ - جاثیه- ۱۳).
در سرفصل دیگری از مباحث جدول فقهی زمان، زمان نزول برخی از اشیاء مهم و بسیار مرتبط با زندگی انسان را از وحی استنطاق کرده ایم. به عنوان مثال ۱- زمان نزول ماء مبارک چه زمانی است؟، ۲- زمان نزول فرزند سالم و سلیم القلب چه زمانی است؟ (زمان صحیح انعقاد نطفه)، ۳- زمان نزول رزق چه زمانی است؟، ۴- زمان نزول رحمت های خاص الهی و مغفرت چه زمانی است؟ (زمان باز شدن درب های آسمان)، ۵- زمان نزول بلاء چه زمانی است؟ ، ۶- زمان نزول آرامش چه زمانی است؟ (زمان خواب) و.... برخی از زمان های تنزیل بسیار مهم محسوب می شوند.
در سرفصل دیگری از مباحث جدول فقهی زمان، عوامل موثر بر اندازه نزول اشیاء را تبیین کرده ایم (وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ - حجر ۲۱). "اصطلاح نزول برکت" یکی از اصطلاحات معروفِ شریعت برای بیان "کیفیت شئ نازل شده" است. به عبارت دیگر برخی نزول ها دارای برکت و کیفیت بالا است و برخی نزول ها بی برکت و کم کیفیت محسوب می شوند. ارتقای کیفیت و مرغوبیت شئ نازل شده تابعی از رعایت فرد در تنظیم روابط انسانی محسوب می شود و معادلات ارتقای برکت و کیفیت؛ همان معادلات تنظیم روابط انسانی است. به عنوان مثال: مسئله زکات که به تنظیم روابط انسانها کمک می کند؛ همزمان باعث رشد و نمو در میزان رزق هم می شود (الزَّكاةُ تَزكِيَةٌ لِلنَّفسِ ، ونَماءٌ فِي الرِّزقِ - حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - احتجاج)
در سرفصل دیگری از مباحثِ جدول فقهی زمان، فهرستی از عدم توازن های مرتبط با مسئله زمان تنزیل را تبیین می کنیم. یکی از عدم توازن های مرتبط با زمان تنزیل، تعریف زمان به عنوان بُعد چهارم یک شئ است. یکی دیگر از عدم توازن های جدول فقهی زمان، نقد ارتقای کیفیت اشیاء از طریق تغییرات ژنتیکی و بیوتکنولوژی است. (تبیین نظام مقایسه ای جدول زمان )
حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین ارکانی از جدول فقهی زمان - یک شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - قم
پیشنهاد مطالعه بیشتر: جدول فقهی زمان چه می گوید؟
#جدول_فقهی_زمان#زمان_نزول_اشیاء#جدول_سوم_فقه_الخلق
۴:۲۵
۶:۲۳
سه ویژگی برنامه تمدنی مدرسه هدایت
در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار مهم را در نظر گرفته ایم. این ملاحظات مهم ناشی از استنباط مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان است.
ملاحظه اول اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه قابلیت تفاهم گسترده با مردم و مسئولین را دارند. تبویب نظریات پشتیبان برای اولویتهای تمدنی در قالب الگوی ساخت (تعریف، تصویر و تصمیم) ابزار اصلی تفاهم و ایجاد مشارکت و امید افزایی در مردم است.
ملاحظه دوم آنکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه و نظریات پشتیبان آنها، در ذات خود جلوی نفوذ سند ضاله توسعه پایدار2030 را می گیرد و نفی سبیل و تسلط سازمان ملل بر نظام برنامه ریزی کشور را نتیجه می دهد. طراحی پرسش های اصلی این نظریات بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه صورت پذیرفته است!
ملاحظه سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه بر اساس امکانات فعلی جامعه اسلامی قابلیت تحقق دارند و نوعی آرمانگرایی واقع بینانه محسوب می شود. در تبویب این اولویت ها و نظریات پشتیبان آنها قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، رعایت گردیده است.
حجت الاسلام علی کشوری- بیان ویژگی های بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - بامداد پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - قم
#اولویتهای_تمدنی_دوازده_گانه#اولویتهای_تمدنی#فقه_البیان@olgou4
در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار مهم را در نظر گرفته ایم. این ملاحظات مهم ناشی از استنباط مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان است.
ملاحظه اول اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه قابلیت تفاهم گسترده با مردم و مسئولین را دارند. تبویب نظریات پشتیبان برای اولویتهای تمدنی در قالب الگوی ساخت (تعریف، تصویر و تصمیم) ابزار اصلی تفاهم و ایجاد مشارکت و امید افزایی در مردم است.
ملاحظه دوم آنکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه و نظریات پشتیبان آنها، در ذات خود جلوی نفوذ سند ضاله توسعه پایدار2030 را می گیرد و نفی سبیل و تسلط سازمان ملل بر نظام برنامه ریزی کشور را نتیجه می دهد. طراحی پرسش های اصلی این نظریات بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه صورت پذیرفته است!
ملاحظه سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه بر اساس امکانات فعلی جامعه اسلامی قابلیت تحقق دارند و نوعی آرمانگرایی واقع بینانه محسوب می شود. در تبویب این اولویت ها و نظریات پشتیبان آنها قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، رعایت گردیده است.
حجت الاسلام علی کشوری- بیان ویژگی های بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - بامداد پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - قم
#اولویتهای_تمدنی_دوازده_گانه#اولویتهای_تمدنی#فقه_البیان@olgou4
۶:۲۶
تمدن نوین اسلامی
سه ویژگی برنامه تمدنی مدرسه هدایت در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار مهم را در نظر گرفته ایم. این ملاحظات مهم ناشی از استنباط مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان است. ملاحظه اول اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه قابلیت تفاهم گسترده با مردم و مسئولین را دارند. تبویب نظریات پشتیبان برای اولویتهای تمدنی در قالب الگوی ساخت (تعریف، تصویر و تصمیم) ابزار اصلی تفاهم و ایجاد مشارکت و امید افزایی در مردم است. ملاحظه دوم آنکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه و نظریات پشتیبان آنها، در ذات خود جلوی نفوذ سند ضاله توسعه پایدار2030 را می گیرد و نفی سبیل و تسلط سازمان ملل بر نظام برنامه ریزی کشور را نتیجه می دهد. طراحی پرسش های اصلی این نظریات بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه صورت پذیرفته است! ملاحظه سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه بر اساس امکانات فعلی جامعه اسلامی قابلیت تحقق دارند و نوعی آرمانگرایی واقع بینانه محسوب می شود. در تبویب این اولویت ها و نظریات پشتیبان آنها قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، رعایت گردیده است. حجت الاسلام علی کشوری- بیان ویژگی های بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - بامداد پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - قم #اولویتهای_تمدنی_دوازده_گانه #اولویتهای_تمدنی #فقه_البیان @olgou4
خلاصه مطلب:
اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - با سه ویژگی ذیل- استنباط و طراحی شده است:
مشارکت پذیر مقایسه پذیر مبتنی بر ظرفیت و امکانات فعلی
#امید_آفرینی
اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - با سه ویژگی ذیل- استنباط و طراحی شده است:
مشارکت پذیر مقایسه پذیر مبتنی بر ظرفیت و امکانات فعلی
#امید_آفرینی
۶:۲۸
۵:۵۳
۵:۵۷
۹:۴۴