بله | کانال طرح کلی (سیستم عامل) اندیشه اسلامی
عکس پروفایل طرح کلی (سیستم عامل) اندیشه اسلامیط

طرح کلی (سیستم عامل) اندیشه اسلامی

۴۲۵عضو
بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا بحث ولایت را در سه ساحت مطرح می کنند.
undefined ۱. اولین لایه تعبیری است که از ولایت به پیوستگی انجام شده است. به عبارت دیگر ولایت در یک نقطه در راس یک هرم محدود نمی شود. این تصور از ولایت ناقص است که انسان فکر کند ولایت در راس یک هرم و در یک نفر تمام شود و تنها او ولی است [و ما هیچ نسبتی و ارتباطی با او نداریم]. خیر. ولایت این نیست. ولایت یک امر جاری و ساری در تمام جامعه است.undefined شهید مطهری اسم این تعبیر را می گذارد ولاء مثبت که در کتاب ولاءها و ولایت ها به آن پرداخته شده است.
undefined ۲. لایه دوم بحث ولاء منفی است و آنجایی به کار می‌رود که می گوییم با چه کسانی نباید ولایت و پیوستگی داشته باشیم؟
undefined ۳. لایه سوم بحث ولی است، یعنی ولی تو کیست؟undefined همان طور که در روایات آمده است، انسانها در قیامت با امام و ولی شان مبعوث می شوند. یعنی در دنیا چه کسی بر تو سلطه داشت؟ بر وجود تو چه چیزی رخنه داشت و رفتارهای تو را سامان می داد؟ خودت را به چه کسی متر می کردی، تنظیم می کردی؟ او می شود امام تو. undefined ولو این که در ظاهر به زبان نگویی امام من آن نیست و این است! undefined شبکه های مجازی برای عده ای امام هستند، بر افراد تسلط دارند. در هر مسیری که این شبکه ها جریان دارند، آن عده هم در آن مسیر حرکت می کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا در مورد ولاء مثبت چند کلمه کلیدی را بیان می کنند.
undefined یکی کلمه اتصال است. وقتی قرار شد جامعه سازی کنیم، جامعه ای که چیزی نیست جز افراد به علاوه پیوندها، حالا این پیوندها هر چه قدر ممکن است باید در هم رفته تر، وثیق تر، پیوسته تر و محکم تر باشد. این یعنی که ما به هم گره بخوریم. این اسمش ولایت است.
undefined تمثیلی را حضرت آقا مطرح می کنند که گروهی در گرده های صعب العبور بالا می روند، خوب است که دست در کمر هم دیگر داشته باشند، زنجیر وار باشند، در یک زنجیر اگر یکی بیافتد، چون بقیه حرکت می کنند، آن یکی زمین گیر نمی شود.
undefined اینجا می توان گفت اتصال را در ولایت یک درجه بالاتر از زنجیر می توان تعبیر کرد و آن شبکه است. در شبکه اتصالات عمودی و افقی حلقه ها را محکم می کند. در زنجیر ارتباطات خطی است و قوت آن معمولاً به حلقه ضعیف زنجیر است، ولی در شبکه چون حلقه ها از هر طرف به هم بافته شده اند، اگر وسط شبکه چند حلقه هم بیافتد، این شبکه با استحکام باقی خواهد ماند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined دومین کلمه کلیدی در بحث ولاء مثبت انسجام است. به عبارت دیگر اتصال تنها کافی نیست. انسجام هم باید باشد. انسجام به اتصال هم سو بودن و هم هدف بودن را نیز اضافه می کند‌. نقاطی که به هم متصل اند هم دیگر را خنثی نمی کنند. مثل یک تیم منسجم، که کسی در مقابل پای هم تیمی اش مانع ایجاد نمی کند.
undefined سومین کلمه ارتباط بسیار شدید بیان شده است.

undefined چهارمین کلمه، یکپارچگی عنوان شده است. یعنی اگر از دور به شما نگاه کنند، یک کل واحد را مشاهده کنند. کل واحد در هدف، در ماموریت، در تقسیم کار دیده شویم. به راحتی نتوان اعضای این کل را تفکیک کرد. مثل یک کار تیمی که همه با هم گل می زنند.
undefined کلمه بعدی یک جهت و یک دل بودن گفته شده است.
undefined کلمه نفوذ ناپذیر بودن به عنوان ششمین کلمه کلیدی در بحث ولاء مثبت معرفی شده است. یعنی راه نفوذ ناپذیری ولایت است. اینجاست که دشمن نمی تواند بین ما اختلاف بیاندازد، سخن چینی کند.
undefined هفتمین کلمه نگهداری هم ذکر شده است. با توجه به آیهوَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ می توان گفت ولایت یعنی مردم هم دیگر را از لغزش ها حفظ کنند.
undefined و عبارت آخر جذب هم دیگر به سوی خیر و نیکی مطرح شده است. در این راه حتی باید هزینه های مالی هم انجام دهید تا دوستان خود را جذب برنامه های فرهنگی کنید، مثلا در جایی نیاز باشد که برای تماشای فیلم های ارزشی هزینه کنید و ....
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در بحث ولاء منفی نیز چند کلمه کلیدی عنوان شده است.
undefined ۱. عدم پیوستگیمنظور این مفهوم این نیست که ما با کفار هیچ رابطه ای نمی گیریم، و منزوی هستیم. بلکه ما با آنها پیوستگی پیدا نمی کنیم. ارتباط یک مقوله است و پیوستگی مقوله دیگری. پیوستگی از جنس ورود به حلقه آنهاست، شبیه آنها شدن است، هم جنس آنها شدن است. اگر همسایه شما کافر است، ممکن است شما به عیادت او بروید، اما وابسته به دشمن نمی شویم. غرض، عدم دنبال روی است. undefinedمثل زنّار که یک پارچه سبز بود و بستن آن حرام. چرا حرام بود؟ چون تشبه به کفار بود. تشبه به کفاّر ظلمت می‌آورد، به همین خاطر حرام است. چون دنباله روی کرده ای و ولایت خودت را با آنها بسته ای.
undefined ۲. عدم هضم شدناینجا منظور است که در داخل آنها [مخالفان و معاندان] حل نشویم. یک قند داخل آب حل می شود. این گونه نباشیم‌. اگر دقت کنید این بحث از جنس هویت است، از جنس استقلال است. undefinedاینجا حضرت آقا ولاء منفی را در رابطه و ارتباط با کفّار قابل جمع می دانند. رابطه ها از جنس رابطه های ولاء مثبت نیست. کفار به هر حال انسان هستند، و یک جایی شاید نیاز به کمکی داشته باشند، یا نیاز به عیادت از مریضی داشته باشند، اما پیوستگی ایجاد نخواهد شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا بیان می کنند که کلمه ولایت را بارها شنیده ایم، به ما گفته اند که ان شاء الله خدا ما را با ولایت بدارد، با ولایت بمیراند، در احادیث هم از امام باقر علیه السّلام داریم که فرموده اند:
بنی الاِسلام علی الخَمس الصَلوة و الزَکوة و الصَوم و الحَج و الوِلایَة و لَم یناد بشى ء ما نُودى بِالوِلایة
undefined در این روایت تاکید شده است که هیچ کدام از نماز و روزه و ... جای ولایت را نمی گیرند.
undefinedروایت دیگری بیان شده است که لَوْ أَنَّ رَجُلاً قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلاَيَةَ وَلِيِّ اَللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلاَلَةٍ undefined کسی تمام عمر را روزه بگیرد نه فقط ماه رمضان را، تمام شب ها را تا به صبح بیدار بماند، تمام اموالش را در راه خدا بدهد، امّا با ولّی خدا ولایت نداشته باشد، این چنین آدمی، همه آنچه که انجام داده است، بیهوده و بی ثمر و خنثی است.undefined یعنی امضاء سایر اعمال را باید ولایت انجام دهد. واقعیت بحث، ولایت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا ولایت را در حوزه جامعه سازی و کارخانه انسان سازی بودن آن نیز مطرح می کنند.
undefined جامعه اسلامی یعنی آن جامعه ای، آن تمدنی که در راس آن جامعه خدا حکومت کند، قوانین آن جامعه، قوانین خدایی باشد.
undefined یعنی در اولین مرحله از داشتن ولایت، باید خدا را به عنوان منبع اصلی ولایت قبول داشته باشید.
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ
undefined حدود الهی در آن جامعه جاری می شود، غزل و نصب را خدا می کند، در راس مخروط خداست و پایین تر از خدا، همه انسانیت و همه انسان ها. undefinedباید در راس آن جامعه خدا حکومت کند، نایب خدا حکومت کند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در قرآن داریم أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ و أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ
undefinedدر جایی که داریم أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ، یعنی خدا را اطاعت کنید و رسول هم حرف خدا را می‌زند. پس آن حرف رسول را انجام می دهید، در واقع دارید حرف خدا را انجام می دهید. رسول زبان خداست.
undefinedدر جای دیگری که داریم أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ، چرا قرآن اطاعت رسول را مجدد گفته است؟ چون اطاعت دوم از جنس حکومت است. بعضی اوامر را خدا گفته، بعضی را رسول تشخیص می دهد، مثلاً خندق بکنید.
undefined خداوند دو نوع تشریع دارید. یک تشریع عام و یک تشریع جزء. خداوند در جایی قانون اساسی را فرستاده و در جایی آیین نامه ها را می فرماید از پیامبر اطاعت کنید. اطاعت دوم که به پیامبران داده شده است بحث سیاسی و اجتماعی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در بحثی که قبلا در مورد توحید و نبوت انجام شد، موضوع با رستاخیز اجتماعی ارتباط پیدا می کرد. در رستاخیز اجتماعی پیوندهای بین افراد جامعه اهمیت خواهند داشت، که باید این پیوندها محکم و استوار باشند. ولایت از اینجا آغاز می شود. جامعه مومن اسلامی جامعه ای است که با ولایت است. ولایت یعنی افراد جامعه به هم متصل اند، پیوسته اند، یکپارچه اند.
undefined در رابطه به ولایت حضرت آقا ضمن تاکید بر داشتن جامعه می فرمایند: آیا پیامبر، یک تنه جامعه را اداره کند؟ خیر. جامعه تشکیلات می خواهد، تشکیلات نمی خواهد؟ عده ای که این تشکیلات را اداره کنند نمی خواهد؟ سرباز نمی خواهد؟ پس باید عده ای پیامبر را یاری کنند.
undefined بنابراین در این کارخانه انسان سازی، ما یک جمع به هم پیوسته متحد را لازم داریم، که دارای یک ایمان راسخ، از اعماق قلب مومن و معتقد به این مکتب، با گام های استوار و پویا و جویای آن هدف باشند. یعنی نیازمندیم که پیوندها محکم شوند.
undefined عده ای مسلمان لازم داریم، پولاد و آب دیده باشند، به همدیگر بتابند. این مسلمان ها باید آنچنان به هم متصل و مرتبط باشند که هیچ عاملی نتواند آنها را از هم جدا کند.
undefined یعنی پیامبر برای جامعه سازی نیازمند این چنین محوری است که متصل و محکم باشد. حال این پیوستگی مسلمانان جبهه آغاز دین، که آن حالت به هم بستگی شدید کوهنوردان را داشتند، به اسم ولایت معرفی می شود.
undefined پس ولایت در اصطلاح اولی قرآنی یعنی چه؟ یعنی به هم پیوستگی و هم جبهگی. من ممکن است با شما اختلاف نظر داشته باشم ولی هم جبهه شما هستم. حاضر نمی شوم به خاطر اختلافات شخصی، جبهه مشترکمان را تخریب کنم. اینجا معلوم می شود چه کسی ولایت دارد؟ ولایت یعنی اتصال شدید یک عده انسان، که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحد هستند. در یک راه قدم بر می دارند، برای یک مقصود دارند تلاش و حرکت می کنند، یک فکر و یک عقیده را پذیرفته اند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined اگر ولایت وجود نداشته باشد، امت پراکنده خواهند بود. در اینجا می توان بحث را ارجاع داد به خطبه حضرت زهرا س که در رابطه با طرح موضوع ولایت، ایشان از این تمثیل استفاده می کنند که ولایت محور وسط آسیاب است. [تا زمانی که همه اجزا به این محور متصل باشند می توانند با یک آهنگ بچرخند و حرکت کنند. اگر نیروی وسط از آن اجزا جدا شود، تمام آنها پراکنده خواهند شد،] لذاست که می توان گفت جامعه بدون ولایت پراکنده می شود.
undefined حضرت آقا بیان می کنند: اگر ولایت نداشته باشند، اگر به هم پیوسته صد در صد نباشد، میان آنها اختلاف به وجود بیاید، از برداشتن بار امانتی که بر دوش آنهاست، عاجز خواهند ماند.
undefined در نبود ولایت، ماموریت انجام نمی شود. چون ماموریت فردی نیست، جمعی است. بنابراین جامعه و جمع باید ولی داشته باشد. این که در خانواده پدر معمولا یک ولایتی دارد بر فرزندان، از جنس ولایت است. ما هیچ هویت جمعی در اسلام نداریم که در آن عنصری از ولایت نداشته باشیم. حتما یک فردی از شایسته ترین افراد ولی باشد.

undefined آنکه حضرت امیر ع می فرمایند:«لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ» یعنی بالاخره باید کسی به عنوان ولی باشد، ولو اینکه آن فرد فاجر باشد، بهتر است از نبودنش.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در موضوع ولایت حضرت آقا بحثی را در مورد برداشت مرسوم از ولایت انجام می دهند که آیا وقتی می گوییم ولایت علی ع، ولایت ائمه، منظور دوست داشتن آنهاست؟ و اگر برای آنها گریه کنیم، نسبت به آنها ولایت داریم؟
undefined وقتی خبر رحلت امام صادق ع را منصور دادند، منصور بنا کرد گریه کردن. تظاهر می کرد؟ پیش چه کسی؟ پیش نداره از خودش می خواست تظاهر کند؟ پیش ربیع حاجب می خواست تظاهر بکند؟ خیر، تظاهر نبود، واقعاً دلش سوخت، واقعاً حیفش آمد که امام صادق ع بمیرد. اما چه کسی او را کشت؟ خودش!
undefined داستان بالا را برای عمر سعد هم داریم. اول کسی که بر امام حسین ع گریه کرد و بعد از دستور حمله به خیمه ها و آتش زدن ها اندوهناک شد و گریه اش گرفت خود عمر سعد بود! شوخی هم نبود. تظاهر نبود. گریه واقعی بود. بنابراین گریه تنها، کافی نیست. گریه مقدمه است برای پذیرش ولایت، نه هدف.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined آیه قرآن می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ
undefinedیعنی دشمن خودتان را ولی نگیرید. یعنی او را هم جبهه خودتان ندانید، خودتان را در صف آنها قرار ندهید. در دل، خودتان و آنها را در یک صف فرض نکنید، آن کسی که دشمن خدا، دشمن شما است. بعد در ادامه می فرماید:
تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ پیام دوستی به آنها ندهید. undefined اگر ملاحظه کنید، در آیه الکرسی هم بحث مربوط به ولایت خداست، و بحث اولیایی است که افراد را از نور به تاریکی برسانند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined به لحاظ قرآنی، ما نیازمند یک مرکزیتی هستیم که تمام نیرو های داخلی به سوی یک هدف باشد. اگر دقت کنید، وقتی آهن ربا بین براده های آهن قرار می گیرد، براده ها به سمت آهن ربا در یک سمت شکل می گیرند. تمام جهت ها یک سو می شوند. ولایت این چنین آهنربایی است، تمام پراکندگی های ما را به یک هدف، یک خط سوق می دهد.
undefined یک نقطه متمرکز در متن جامعه اسلامی نیاز است که تمام نیرو های داخلی به آن نقطه بپیوندند. همه از آنجا الهام بگیرند، و همه از آنجا حرف بشنوند. آن ولایت است.
undefined آن مقام ولایت و امامی که می گوییم حتماً یک مقام نسبی است. انتخابی نیست، منصوب باید بشود. فقیهی که جانشین امام منصوص است، خود امامی است. اصل ولایت قرآنی ایجاب می کند وجود امام را، و این امام و ولی به غیر از معصوم، به نام نیست، با نشان است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا پیرو آیه نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ وارد این بحث می شوند که، چقدر به گوش آدم آشناست این حرف ها که می ترسیم برایمان درد سر شود‌. منظور عافیت طلب هاست.
undefined در مورد آیه مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِحضرت آقا اشاره می کنند که خطاب به مومنان قرآن می گوید اگر از دین مرتد شوید، از طرف مورد توبیخ و تنبیه خداوند قرار خواهید گرفت. منظور از ارتداد در این آیه، ارتداد اجتماعی سیاسی است، نه اینکه فرد نماز نخواند، روزه نگیرد. به عبارت دیگر ارتداد داشته باشید، یعنی ولایت نداشته باشید.
undefinedحالا تنبیه خداوند چیست؟
فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُشما را عزل می کند، و جای شما قومی را می آورد که خدا را دوست دارند، و خدا هم آنها را دوست دارد. یعنی فکر نکن کار خدا روی زمین خواهد ماند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا یک نکته ای را مطرح می کنند که ممکن است یک انسان دارای ولایت باشد، در یک جامعه محروم از ولایت زندگی کند. پس ممکن است خود فرد ولایت داشته باشد، جامعه اش فاقد ولایت باشد. اما حاضر نیست مسئولیت ولایت پذیر کردن جامعه را به عهده بگیرد.
undefined آیا این احساس تکلیف کردن خود او را مخدوش نخواهد کرد؟ در جواب می توان گفت، بله، مخدوش می کند. چون یکی از دلایل حضور اجتماعی ما این است که اگر تمام درهای خانه را ببندید و بگوئید من انسان صالحی هستم، نمی توانی صالح باقی بمانی. چون محیط اجتماعی از تمام منفذ های درها وارد خانه خواهد شد.
undefined آنی که در مجلس سیدالشهدا ع می نشیند و اشک می ریزد، کار خوبی می کند که اشک می‌ریزد، اما کار بدی می کند که اشک ریختن را کافی می داند برای دارا بودن ولایت.
undefined امام فرمود این محرم و صفر است که ما را زنده نگه داشته است. پس باید دقت کرد اگر محرم و صفر بر ما گذشت و آن تحولی که انتظار می رود در ما ایجاد نشد، در این صورت، فقط به ریختن اشک اکتفا کرده ایم. کسی که از مجلس امام حسین ع بیرون می آید، باید برای انجام ماموریت آماده شده باشد. باید به لحاظ خشم علیه استکبار پر شده باشد.
undefined ولایت در یک انسان، به معنای وابستگی فکری و عملی هر چه بیشتر و روزافزون تر با ولیّ است. ولیّ را پیدا کن، ولیّ خدا را بشناس، آن کسی که ولیّ حقّآنی جامعه اسلامی است، او را مشخص کن، بعد از آنی که مشخص کردی، شخصاً از لحاظ فکر، از لحاظ عمل، از لحاظ روحیات، از لحاظ راه و رسم و روش، خودت را به او متصل کن، مرتبط کن، دنبالش راه بیافت و حرکت کن.
undefined اگر تلاش تو تلاش او، جهاد تو جهاد او، دوستی تو دوستی او، دشمنی تو دشمنی او، جبهه بنده های تو جبهه بندی او باشد؛ تو دارای ولایتی. یعنی جایی را داشته باشید که لنگرت به آنجا وصل باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined امام صادق ع می فرماید: آن کسی که دارای عمل است، ولیّ ما اوست. آن کسی که دارای عمل نیست، عدوّ ما اوست.
undefined ولایت یک جامعه به چیست؟ ۱. راس آن جامعه سالم باشد.۲. قوانین و مقررات آن جامعه خدا را راضی کند.
undefined حفظ پیوستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی برای مسلمانان متوقف است بر یک مرکزیتی از یک قدرت متمرکز در جامعه اسلامی که شخص ولیّ می شود.
undefined در مورد آیات الَّذينَ آمَنُوا و الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ می توان گفت که مهم نیست تک تک شما نماز خوان باشد باید جمع شما اقامه نماز کنید. نماز خواندن یک چیز است، نماز را به پا داشتن یک چیز دیگری است.
undefined اقامه صلاة در یک جامعه، معنایش این است که روح نماز در جامعه زنده شود. روح نماز این است که مرزی بین فحشا و غیرفحشا در جامعه شناخته شود. روح نماز این است که جامعه ضد استکبار باشد. جامعه نماز خوان، یعنی آن جامعه ای که در تمام گوشه و کنارهایش، ذکر خدا و یاد خدا، به طور کامل موج می زند.
undefinedدر اینجا، منظور ذکر و یاد خدا به صورت فردی نیست. یعنی در این جامعه هیچ جنایتی، خیانتی انجام نمی گیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در جایی حضرت آقا بحثی را در مورد روانشناسی شهر کوفه انجام می دهند. چرا کوفه می ترسد؟ مذبذب است. چه می‌شود که شایعه در جامعه کوفه به راحتی پذیرفته می شود؟ چرا زود تطمیع می شده؟ چرا طی یک شب پشت حضرت مسلم را خالی می کنند؟ اینها به روانشناسی اجتماعی شهر کوفه ارتباط پیدا می کند.
undefined یکی از اشکالات شهر کوفه این بوده است که خیلی مهاجر نشین بوده است. یعنی پیوندهای درون شهری اش تکمیل و تحکیم شده نبوده است. البته کوفه یک شهر پادگانی به منظور امور نظامی در نظر گرفته بوده است. می توان دقیق این موضوع را بررسی کرد [و از نتایج آن برای جوامع امروزی استفاده نمود.]
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined حضرت آقا در ادامه هجرت را با ولایت گره می زنند. در واقع ما مکلفیم به این که هر جا که ولایت شیطان حاکم است، از آنجا بگریزیم. اگر معتقدیم که ولایت به معنای به هم پیوستگی است، و قرار است من در جامعه ای زندگی کنم، مالیات پرداخت کنم، پزشک باشم، مهندس باشم، باید فعالیت من به قوت ساختن جبهه باطل کمک نکند. در این شرایط باید از آن محیط خارج شد. هجرت نمود‌.
undefined هجرت آنجایی است که شما از ولایت شیطان مس خواهید رها شوید و وارد ولایت اسلام بشوید.یک اصطلاح به کار می رود که هجرت از دارالکفر با دارالاسلام است. ویژگی دارالاسلام این است که مسلمان ها با همدیگر ولایت دارند، رابطه هایشان مومنانه است.
undefined اگر کسی در دارالکفر زندگی کند، مسلمان هم باشد، و اگر بین افراد آن جامعه و این فرد مسلمان دعوایی صورت گرفت، چون او ولایت آنها را پذیرفته و مسلمانان دیگر کشورها هم با آن دارالکفر پیمانی مثل عدم تعهد دارند، آن وقت نمی شود به آن مسلمان کمک کرد. [ در واقع با زندگی در دارالکفر آن فرد خودش را از پیوند با مسلمانان دیگر محروم کرده است].
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ماه ۹۸
undefined در ولایت طاغوت، مسلمان زیستن می شود؟ مسلمان زیستن چیست؟ مسلمان زیستن، یعنی تمام امکانات و انرژی ها و نیرو ها و قدرت ها و استعدادهای یک انسان، دربست در اختیار خدا باشد
undefined دربست در اختیار خدا بودن یعنی همه چیزشان، مالشان، جانشان در اختیار خدا باشد. فعالیت و حرکت روزانه اش در اختیار خدا باشد، خواب شب شان در اختیار خدا باشد، اندیشه و فکرشان در اختیار خدا باشد.
undefined بله، هم در اجتماعاتی به صورت جامعه و مدنیت مثال داریم، هم در گروه ها مثال داریم. اولی، مثل جامعه مدینه، در زمان حیات پیغمبر. در زمان حیات پیغمبر، جامعه مدینه یک جامعه بنده خدا بود.
undefined چگونه حضرت آقا جامعه زمان حیات پیغمبر که در آن مسجد ضرار اتفاق افتاد، برنامه ترور پیامبر توسط منافقین اتفاق افتاد را جامعه بنده خدا می گوید؟ چون حضرت آقا تاکید دارد که جامعه مسلمان بود، جزئیات نسبت به اهمیت نگاه عمومی، در اولویت قرار ندارد.
undefined آنجا هر قدمی بر می داشتی، در راه خدا بود. آنجا یهودی و مسیحی اش هم تحت فرمان اسلام اگر زندگی می کرد، زندگی اش، زندگی اسلامی بود. در جامعه اسلامی، یهودی تحت ذمّه هم، مسیحی تحت ذمّه اسلام هم، در راه اسلام حرکت می کند. از لحاظ اعمال شخصی، یهودی است؛ اما از لحاظ یک عضو اجتماعی، یک مسلمان است.
undefined مسلمان بودن اجتماعی چه اقتضائاتی دارد؟ اینجاست که ولایت پر رنگ می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

بازارسال شده از دوره تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
undefined گزیده ای از بیانات دکتر عادل پیغامی#جلسه_نهم۱۳ شهریور ۹۸
undefined حضرت آقا مجدد به حدیث امام باقر ع اشاره می کنند که می فرمایند:
 لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً .
undefinedامام ع اینجا تذکر می دهد که ولو شما نماز خوان هستید، نماز شب خوان هستید، روزه، صدقه، حج را دارید، اما امام جامعه جاهل باشد، خداوند لَأُعَذِّبَنَّ، یعنی قطعاً و بلاشک عذاب خواهد کرد.
undefined در ادامه که وَلَأَعْفُوَنَّ مطرح می شود، این قسمتش امید بخش است. بالاخره در جامعه اسلامی مشکلات داریم، بدحجابی داریم، اشتباهاتی داریم، در فضای فردی شاید نقایصی وجود داشته باشد، با این حال خداوند فرموده عفو می کند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن#دکتر_عادل_پیغامی#الگوی_تدریس_فصل_چهارم#ولایتundefined https://ble.im/tarhekoli98

۷:۱۱

«بسم الله الرحمن الرحیم»
undefined کانال اطلاع رسانی کلاس طرح کلی اندیشه اسلامی، دکتر پیغامی
کتاب ارزشمند طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، محصول یک دوره تفسیری در یک‌ماه رمضان سال ۱۳۵۳ است. اهمیت و کم نظیری کتاب نه در باب محتوای اسلام شناختی آن یا مفادی در باب اصول عقاید است بلکه اگر اغلب آثار دینی و اسلامی و خطبه ها و منابر را نرم افزارهای لازمی بدانیم که هر فرد مسلمان باید در وجود خود نصب کند، کتاب‌هایی چون آثار امام موسی صدر، شهید سید محمد باقر صدر، شهید مطهری، المیزان و فرمایشات امامین انقلاب را باید از جنس سیستم عامل دانست. از این‌رو ما نیز طی دو ماه مبارک رمضان توفیق شد تا در یک چلّه (۴۰ جلسه یکساعته) یکدوره درس گفتار این کتاب را اجرا کنیم.
با محتوای بارگذاری شده در این کانال، عزیزان می توانند خودشان نسبت به خوانش کتاب بطور فردی یا گروهی اقدام کنند.
لینک ورود به کانال:https://ble.im/tarhe_kolli_andisheh_islami
undefined ان شاءالله اطلاع رسانی ها در خصوص کلاس، از این طریق خواهد بود. علاقمندان به حضور در کلاس، عضو شوند.

۱۴:۳۹