عکس پروفایل مدرسه تشکیلاتم

مدرسه تشکیلات

۷۵۲عضو
undefined #اخلاق_تدریس (۱۶)
undefined به کارگیری کلام رسا و ساده
undefined در سخنی معروف از نبی‌مکرم اسلام‌ صلوات‌الله‌علیه می‌شنویم که فرمود:undefined «انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم»(ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیشه ایشان سخن بگوییم)الکافی،ج1 ص23
undefined یکی از برداشت‌های مهم از این سخن نفیس آن رسول‌گرامی(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد.
undefined ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزه‌های الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت.
undefined از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دل‌زدگی و کسالت‌آوری مطالب، احساس بیهودگی بحث‌ها و بی‌ارزشی آن‌ها و ده‌ها آفت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیر‌قابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامض‌گویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و ساده‌گویی مطالب را متذکر می‌گردد.
undefined به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانه‌های دیگر به طرح مسئله به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نموده‌اند؟؟
undefinedundefined آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟آیا انگیزه‌های غیر الهی، نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علمی، شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم، پرهیز جدی از به کارگیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین، به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعه‌ی معلومات خویش است.البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را دارای قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیبایی و تاثیر‌گذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت.
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۴:۰۷

thumnail
undefined مقدم داشتن #تربیت خود بر دیگران
undefinedجلسه اول _ بخش ۲
در روايتی از علی(عليه‌السلام) است که حضرت فرمود: «أفضل الأدب ما بدأت به نفسک» با فضيلت‌ترين تربيت‌ها اين است که از خودت شروع کنی. اول برو خودت را #تربيت کن! اگر توانستی به سراغ ديگران برو! چون فضيلت اين بيشتر است.حضرت در جمله‌ای ديگر می‌فرمايد: «عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَيْ‏ءٍ فَسَاداً»در شگفتم از کسی که می‌خواهد زمام تربيت مردم را به دست گيرد و حال اين که #نفس خودش از نظر فساد و خرابی بدترين چيز است. اول برو خودت را آباد کن! نمی‌خواهد ديگری را آباد کنی!باز در روايت ديگری از علی(عليه‌السلام) داريم که فرمود: «من ساس نفسه أدرک السياسة،» کسی که خودش را ساخته است، می‌تواند جامعه را بسازد و زمام امور جامعه را به دست بگيرد. مراد از سياست تدبير جامعه و سازندگی در سطح کلان است. اينکه ما می‌گوييم «اول برو خودت را تربيت کن» در جميع ابعاد وجودی به خصوص در بُعد نفسانی است، چون ما بُعد قلبی و بُعد عقلانی هم داريم. انشاءال بعداً وارد اين مسائل میشويم. من الآن بحث را بر بُعد نفسانی، يعنی در رابطه با نفس که يک مجموعه از #شهوت، #غضب و #وهم است، متمرکز می‌کنم. انسانی که می‌خواهد نسبت به غير مربّیگری کند، بايد ابتدا خودش را ساخته باشد تا بتواند مربّی ديگری شود. در هر محيطی که باشد، فرقی نمی‌کند.
undefined تربیت و مربیان مربی
#آیت‌الله_مجتبی_تهرانی(ره)#تربیت_مربی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۰:۳۳

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه اول ـ بخش ۲
undefined حقیقت #ایمان به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، همان ایمان به خداست!undefined ضرورت ارتباط با شخص پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و تسلیم ایشان بودن
حقیقت ایمان به رسول خدا(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله)، همان ایمان به خداست!
undefinedملاک ایمان آوردن به خدا، ایمان آوردن به رسول خدا(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) ست. لذا باید با شخص حضرت ختمی مرتبت ارتباط برقرار کرد. اطاعت از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) در واقع شاخصی است برای اینکه بگوییم خدا را باور کرده‌ایم. در قرآن کریم آمده است که اگر پیامبر را اطاعتش کنی ولی هنگام اطاعت تهِ دلت ناراحتی‌ای باشد، خداوند قسم خورده که تو ایمان نداری(سوره نساء، آیه 65). حقیقت و باطن ایمان به رسول خدا، ایمان به خداست. چطور بفهمیم راست می‌گوییم و ایمان به خدا داریم؟ شاخصش ایمان به رسول خداست.
ضرورت ارتباط با شخص پیامبر اکرم(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) و تسلیم ایشان بودن
undefinedچطور باید به این باور و ایمان قلبی برسیم؟ با دیدن معجزات پیامبر؟ دیدن نمی‌خواهد، شنیدن نامِ او و خواندن تاریخ او باید این اتفاق را در دلِ ما رقم بزند. روحِ پیامبر اکرم(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) بزرگ است و عظمت دارد و خداوند فرزندان آن حضرت را سراغ ما فرستاده، برای ارتباط گرفتن با خود آن شخصیت با عظمت. آنها رسولان رسولِ خدا هستند.
undefinedپس ارتباط برقرار کردن با شخصِ رسول خدا و باور کردن عظمت شخصیت او موضوعیت دارد. تفسیر مسلمان شدن بر اساس آیات قرآن، تسلیم امر رسول خدا(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) شدن است. «فلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا؛ به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملاً تسلیم باشند(سوره نساء، آیه ۶۵)؛ تسلیم بشوند به امر تو، چه تسلیم شدنی! به این می‌گویند مسلمان حقیقی. پس باید به شخص پیامبر(صلی‌الله‌ علیه‌‌وآله) ایمان آورد و او را تصدیق کرد. باید او را تصدیق کنیم که خدا با او سخن می‌گفت و نزد خدا بسیار عزیز بود.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۵:۱۵

undefined #اخلاق_تدریس (۱۷)
undefined به‌کارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام
undefinedمختصرگویی و نغزگویی امر دیگری‌ست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای #مربی خبره است.
undefined امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند:«اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً»(هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیاده‌گویی خسته‌کننده خواهد بود و آن‌زمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340
undefinedبه بیان دیگر زیاده‌گویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نه‌تنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالت‌آور است.استاد و #مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به‌کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد به‌کار می‌گیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آن‌ها پر است جداً اجتناب نماید.
undefinedیکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است.جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۰:۴۴

thumnail
undefined چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ (۶)
undefined ششم:اگر شما طلبه هستید و امام جماعت هیچ مسجد و مدرسه و اداره‌ای هم نیستید و اگر تنها سالی یک‌بار آن هم در محرم برای تبلیغ به یک روستا می‌روید قطعاً به مرور زمان و در دراز مدت کمی نگران خواهید شد که نقش بایسته و شایسته‌ای در محیط اطرافتان ندارید و وظیفه‌ای که برای آن لباس روحانیت بر تن کرده‌اید را به‌درستی انجام نداده‌اید. کسی که دین خدا را تبلیغ می‌کند گاهی باید دیده شود در هیاهوی تبلیغات ضدفرهنگی موجود و تغییر غلط ذائقه آدم‌ها، چه بسا این روزها خیلی دیده نمی‌شوند و گاه حتی به حاشیه رانده می‌شوند.
پس چاره چیست؟ شاید شما هم شنیده باشید که یک‌بار از کسی که ادعای پیامبری کرد معجزه خواستند و او از درخت خواست جلو بیاید!
وقتی درخت جلو نیامد گفت: من پیامبر متواضعی هستم اگر درخت جلو نمی‌آید خودم به سراغ او خواهم رفت.
#کار_فرهنگی یعنی همین: پیامبر متواضع شدن
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۰:۵۱

undefined فعالیت‌_جمعی (۲)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined اینکه من می‌خواهم طبق فضای بندگی خدا، بنده خدا باشم، وظایفی برابر با آن بار می‌شود ،آنها را باید انجام بدهم. در نتیجه دیگر هیچ توقعی از هیچ کس و هیچ چیز ندارم. من وظیفه‌ام را انجام می دهم « إن أجری إلا علی الله»(۱) و دیگر هیچ. پس این مطلب باید در برنامه‌ریزی‌ها روشن باشد. خب اگر مبنا این است که من دنبال بندگی خودم هستم، پس با این مبنا باید کارها را تنظیم کنم تا فردا پشیمان نشوم. نتیجه‌ای که فردا حاصل می‌شود و خروجی کار را دائما باید تنظیم کنم. هر کدام آن انگیزه‌ها، روشهای فعالیت خاص خودش را دارد. اینها همه کاملا قابل قبول است، همه این مسائل.۱) سوره مبارکه هود ،آیه ۲۹
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۰:۰۸

thumnail
undefined #تربیت، سرلوحه دعوت انبیای الهی
undefined جلسه اول _ بخش ۳
از استادم(رضوان الله تعالی علیه) جملاتی را برایتان نقل می کنم. ایشان در رابطه با تأدیب نفس، در باب نفوس می فرماید: «آنچه که سرلوحه دعوت انبیای عظام است، تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانیه و روش رفتاری دادن به شهوت، غضب و وهم انسان ها است». یعنی انبیاء مرزبندی های الهیه را برای إعمال غضب و شهوت، بیان می کنند و می گویند: «انسان ها باید بر طبق آن مرزبندی ها تربیت شوند».بعد ایشان می فرماید که بعضی ها گمان کردند که دعوت نبی اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دو جنبه دارد؛ دعوت به دنیا و دعوت به آخرت؛ دنیایی و اخروی به طور مطلق. به تعبیر ایشان چه بسا بعضی هم این را کمال نبوّت فرض کردند. می فرماید: «اینها اصلاً از دیانت بی خبر هستند، نمی فهمند دین یعنی چه»!ببینید ایشان چه قدر محکم می فرماید! بعد از این می فرماید: «دعوت به دنیا، از مقصد انبیا به کلی خارج است». جهت هم این است که حسّ شهوت و غضب و به تعبیر ایشان شیطان باطنی و ظاهری برای دعوت به دنیا کفایت می کند. آن کسی که دارد می رود، دیگر «هول دادن» ندارد. دعوت به دنیا، احتیاجی به قرآن و نبی ندارد؛ همان شهوت و غضب کافی است. پس انبیا برای چه آمدند؟ ایشان آمدند که مخلوقات را تربیت کنند.
undefined تربیت و مربیان مربی
#آیت‌الله_مجتبی_تهرانی(ره)#تربیت_مربی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۴:۰۷

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه اول ـ بخش۳
undefined پدیدۀ #نفاق، بعد از زمان رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) هم باقی ماند
undefinedپیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) وقتی عَلَم به دست می‌گیرند و رسالتشان را ابلاغ می‌کنند، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در مقابلش، نیروهایی مقاومت می‌کنند. تمام قدرت‌طلب‌ها و تمام ضعفای ملحق‌شده به آن قدرت‌طلب‌ها، جلوی پیامبر می‌ایستند.
undefinedپیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) در چند سال مشرکین و کافران را تضعیف کرده و از این مرحله عبور کردند، تا شرایط به پدیده‌ای به نام #نفاق رسید. براساس حدیث شریفی از پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) که فرمودند: " إنّي لا أتَخَوَّفُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا، أمّا المُؤمنُ فيَحجُرُهُ إيمانُهُ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ كُفرُهُ، و لكن أتَخَوَّفُ علَيكُم مُنافِقا عالِمَ اللِّسانِ ؛ يَقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَعمَلُ ما تُنكِرونَ (كنز العمّال، حدیث ۲۹۰۴۶)؛ من براى امّت خود از مؤمن و مشرك نمى ترسم؛ زيرا مؤمن را ايمانش مانع (از لطمه زدن به جامعه اسلامى) مى‌شود و مشرك را نيز همان كفرش سركوب مى‌كند. اما ترس من براى شما از #منافق زبان‌بازى است كه حرف‌هايى مى‌زند كه شما بدان اعتقاد داريد و كارهايى مى‌كند كه شما به آنها اعتقاد نداريد. " پیامبر می‌فرمایند از منافق برای امتم می‌ترسم. پدیدۀ نفاق در زمان رسول خدا باقی ماند. بعد از ایشان هم پدیدۀ نفاق بلاهای زیادی بر سر اولیاء خدا و فرزندان حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) آورد.
undefinedدر زمان #ظهور امام زمان(عجل ‌الله تعالی و فرجه والشریف)، عالم پُر از نور، آبادانی و عدل و داد می‌شود. ایشان همۀ خوبی‌ها را در عالم می‌پراکند، زیرا دوران نفاق به پایان می‌رسد و تذلّ بها النّفاق و أهله(فرازی از دعای افتتاح) محقق می‌شود.
undefinedحضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) با آن عظمت و نفوذِ خودشان شرک را در هم کوبیدند و امت اسلامی را ساخته و پرداخته کردند. ولی همۀ ما می‌دانیم نفاق باقی ماند و بعد از ایشان، چه ضربه‌هایی زد. #نفاق سر از بدن اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) جدا می‌کند و خانواده‌اش را به اسارت می‌برد. این نفاق پدیده‌ای است که باید آن را دقیق شناخت.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۵:۲۲

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۶)
undefined هفتم:کار فرهنگی برای افراد پایگاه اجتماعی و منزلت فرهنگی خاصی به همراه دارد که همگی در این راه و برای نصرت و یاری دین خدا به شدت به آن نیازمندیم.
undefined هشتم:این وعدۀ الهی است که فرمود: وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ؛آیه ۴۰ سوره حجیعنی هر کس خدا را یاری کند خدا هم او را یاری خواهد کرد.
فکر می‌کنید این که از صبح تا شب دنبال زندگی می‌دویم و خلاصه شده‌ایم در دو دو تا چهارتای عقل معاش و روزگار حساب و کتاب و سود و زیان، کدام بخش از اوقات روز یا عمرمان را می‌توانیم مخلصانه و بدون چشم‌داشت در شمار کار برای خدا تلقی کنیم تا خدا نیز در عوض یاریمان کند.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۰:۱۳

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefined فعالیت‌_جمعی (۳)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined یکی از چیزهایی که بچه خیلی زود به آن #جذب می‌شود، اتفاقا همان عواطف است. همان ایجاد شخصیت به او است، #محبت به او است، گرم گرفتن با او است، روابط صمیمی با او است. آن وقت جایزه مثلا یک خودکار سه هزار تومانی، برای بچه چه ارزشی دارد؟ اما آن جنبه عاطفی که شخصیت پیدا می‌کند و پیش دوستانش احساس می‌کند که مثلا یک جایگاهی پیدا کرده است و از دیگران بالاتر شده، این جنبه روانی او را جذب می‌کند. خب همه اینها هست. همه اینها امروز در سیستم #روانشناسی غرب هست و تقریبا برای روش‌های گوناگون جذب افراد، چه کودک، چه جوان، چه فعالیت‌های اقتصادی، چه فعالیت‌های سیاسی، چه انواع فعالیت‌ها در برنامه‌های تبلیغاتی چیزی باقی نگذاشته است. روش‌ها پر شده است. شما چه کار کنید؟ این ارتباطات را قوی کنید و جذب کنید و آنها را نگه دار ید و به مرور به اهداف خودمان بکشید.
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۶:۵۹

thumnail
undefined کلام امیرالمؤمنین در مورد #تربیت_نفس
undefined جلسه اول _ بخش۴
این مطالبی که ایشان گفتند، متّخذ از معارف ما است، حالا من روایتی را از علی(علیه السلام) مطرح می کنم؛ دارد که حضرت فرمود: «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ»، نفس از نظر درونی، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و بی تربیتی استوار است. «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب #تربیت کند. «وَ النَّفْسُ تَجْرِي بِطَبْعِهَا فِي مَيْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت، غضب و وهم می خواهند به طور گسترده عمل کنند، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند، «وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ»، درحالی که بنده مأمور است، نفسش را از خواسته های زشتی که دارد، باز دارد. «فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِيكٌ فِي فَسَادِهَا»، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند، در فساد آنها شریک است. «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِي هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَكَ نَفْسَهُ فِي قَتْلِ نَفْسِهِ» و هر کس که به نفس، در خواسته هایش کمک کند و هر چه که شهوت، غضب و وهم او می خواهد، به آنها بدهد، در خودکشی اش شرکت کرده است، یعنی خود کشی کرده است.استاد ما می فرماید: «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس، یعنی بی بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است». تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است: «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند. این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند».لذا علی(علیه السلام) در روایتی می فرماید: «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب» آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که می خواهد از خوبی رو برگرداند، مهارش را در دستت بگیر! این عمل از بهترین تربیت ها است، حالا من بعداً اینها را توضیح می دهم. من خواستم محل و مصبّ بحثم را در آینده روشن کنم که بحثم راجع به مربّیان است.
undefined تربیت و مربیان مربی
#آیت‌الله_مجتبی_تهرانی(ره)#تربیت_مربی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۶:۰۳

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه اول ـ بخش۴
undefined انواع #نفاق در زمان رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله)
نفاق در مقابل رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) چند مرحله داشت.
undefined مرحلۀ اول #نفاق تخریب‌گر، کسانی بودند که مخالف شکل‌گیری امت اسلام بودند، امثال عبدالله بن اُبی که مسجد ضرار را ساختند. آنها اصلاً نمی‌خواستند امت اسلامی شکل بگیرد و تظاهر به اسلام می‌کردند. این نفاق، یک مرحله از نفاق بود.
undefined مرحلۀ دوم نفاق، #نفاق تسلیم‌شونده است، نفاقی که زورش نرسید و تسلیم شد، مثل ابوسفیان که تسلیم شد و دیگر نمی‌توانست تخریب کند.
undefined مرحلۀ سوم نفاق تصاحب‌کننده است، نفاقی که نه تخریب کرد و نه تسلیم شد، بلکه نقشه کشید که جانشینی بعد از پیامبر را تصاحب کند. این نفاق، ضربه زد.
ما امروز باید دربارۀ این سه نوع نفاق صحبت کنیم، چون بناست امتی باشیم که موجبات ذلت نفاق را در زمان ظهور فراهم کنیم.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۷:۵۳

undefined فعالیت‌_جمعی (۴)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined خب با توجه به این مسائل هر مبنایی روش‌های خاص خودش را دارد. ما که مبنای‌مان بر این است که باید بنده خدا باشیم و به حساب وظیفۀ بندگی این کار را انجام دهیم، اولا قدرت ارادۀ این هدف، کمتر از آن اهداف نیست. استقامت در این انگیزه، کمتر از آن یکی‌ها که انتخاب می‌کنم نیست. نشاطش کمتر از آن یکی‌ها نیست؛ بلکه چند فواید فوق اینها دارد که منحصر این است و آن یکی اینها را ندارد؛ آن این است که در آن یکی‌ها شخص هر چه هم موفق باشد، او در کار موفق است، اما خودش برای خودش موفق نیست. خودش خودش را فرسوده کرده است. اجرش در آن دلخوشی‌هایی است که در موفقیت کار به دست می‌آورد. این خیلی مقدس است؛ خیلی. وجه تقدسش این است که از خود کار، این بچه‌ها که رشد می‌کنند، لذت می‌برد؛ به جامعه خدمت می‌کند، لذت می‌برد. اصلا خودش در ُبعد عبودیت رشد می‌کند. این منحصر در این بخش است. در بخش عبودیت، در مسیر عبودیت به‌ عنوان یک وظیفه عبودیتی که انجام می‌دهد، رشد می‌کند. هیچ ربطی و کاری هم به این ندارد که مثلا احساس کند امروز پانصد نفر از بچه‌ها این قدر با علاقه و شوق و فلان ریخته‌اند، پدرشان روزنامه می‌گیرند، رسانه‌ها چه می‌کنند، اصلا عین خیالش نیست؛ چرا؟ چون به این‌ها اصلا مربوط نیست. اصلا احساس «تازه شکستم» می‌کند، می‌گوید کاری نکردم؛ دقیقه این کار را می‌کنند، من بعد از س دشمن در عرض دو دقیقه، یک میلیون نفر را از جای دیگر با ماهواره ز یر و رو می‌کند، پانصد نفر در برابر یک میلیون نفر عددی نیست. آنها در دوه ماه گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار می کند.
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۹:۰۲

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۷)
undefined نهم:در برخی روایات آمده وقتی عابد به عرصه محشر می‌آید و قرار است راهی بهشت شود ندا می‌آید: "اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ" یعنی: به‌سوی بهشت برو! پس او به ازای عبادتش به بهشت وارد می‌شود بدون هیچ تشریفاتی.(علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱)
اما در مقابل وقتی قرار است یک #مربی تربیتی وارد بهشت شود ندا می‌آید: "قِفْ تَشفَعْ لِلناسِ بِحُسنِ تَأدِيبِكَ لَهُم"(علل الشرائع : ۳۹۴/۱۱)
یعنی بایست؛ بدون تشریفات و مراسم خاص حیف است تو وارد بهشت شوی، اول کسانی را که #تربیت کرده‌ای بفرست داخل بهشت، یعنی اول بچه‌های مسجد را شفاعت کن بعد از آن نوبت خودت می‌شود که با شکوه وارد شوی.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۳۰

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه دوم ـ بخش ۱
undefined امام زمان را باید با شهود قلبی و ایمان باطن پذیرفت
undefinedدر حال حاضر زندگی ما یک زندگی عادی براساس علم، تجربه، استدلال و عقلانیت می‌باشد ولی وقتی #ظهور حضرت ولی عصر(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) اتفاق می‌افتد، ما باید به شهود قلبی برسیم و ایمان قلبی پیدا‌ کنیم. یعنی وقتی حضرت را می‌بینیم، باور‌کنیم ایشان همان کسی هستند که باید می‌آمدند و ما منتظرش بوده‌ایم. امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) را که دیدیم، باید بشناسیم و قلب ما باید گواهی دهد، مثل سلمان و ابوذر، که وقتی حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) را دیدند بدون بحث و جدل، ایمان آوردند و اگر ما هم در آن زمان باشیم، باید بفهمیم ایشان امام زمان هستند.
undefinedباید ایمان قلبی خود را قبل از ظهور طوری تقویت کنیم که بتوانیم امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) را تصدیق کنیم.
undefinedدر روایتی امام صادق(علیه‌السلام) در مورد آیه شریفه یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ (انعام، ۱۵۸) فرموده‌اند: الْآیَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ الْآیَةُ الْمُنْتَظَرَةُ هُوَ الْقَائِمُ ع، فَیَوْمَئِذٍ لَا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ، مِنْ قَبْلِ قِیَامِهِ بِالسَّیْفِ، وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ ع(کمال‌الدین شیخ صدوق، ج۱، ص ۱۸)‏. ایمان‌تان را قبل از ظهور افزایش دهید. چون امتحان‌های هنگام ظهور، امتحان‌هایی است که هرکس دوام نمی‌آورد و ایمانی که بعد از ظهور ایجاد شود، فایده‌ای نخواهد داشت.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۳۳

undefined*#اخلاق_تدریس (18)
undefined به کارگیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲)
در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصر‌گویی و نغز‌گویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که #مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار می‌گیرند پرهیز کند.جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین می‌شوند. مثلا جمله‌ای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار می‌گیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیله‌ای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایش‌ها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه می‌توانند با این جملات آشنا شده و آن‌هارا به کار گیرند.برای مثال به این جمله توجه کنید:undefined «آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟»این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند:«الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ»1(بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.)
undefined و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان، حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی استاد حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در مورد شیطان:«شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحب‌خانه با آشنای صاحب‌خانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.»
حضرت علی(علیه‌السلام) در جمله‌ای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد می‌کنند و می‌فرمایند:undefined «رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ»(چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذتر است.)غرر الحکم ص 209
بی‌شک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد می‌شود که برای تاثیر‌گذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آن‌ها را حتی‌الامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند.
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۴۷

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۸)
undefined دهم:حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) غریب است و غریب یعنی امام قدر نشناخته؛ از یاد رفته، فرو نهاده شده، دور از دیار و سرزمین خویش و از همه مهم‌تر امام بدون اعوان و انصار.به هر حال چنین به نظر می‌رسد که ما بیشتر #کار_فرهنگی می‌کنیم برای یارگیری و یاوری آن حضرت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و برای آن که زمینه #ظهور را فراهم کنیم، یک نخود در این آش بیاندازیم و یا حداقل یک سنگ‌ریزه از مقابل پای مبارک آن حضرت (روحی و ارواح العالمین له الفداء) برداریم.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۴:۰۵

undefined #اخلاق_تدریس (19)
undefined پرداختن به ریشه‌ها و ضرورت گزیده‌گویی
undefined حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند که:«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ»(عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود می‌رساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهم‌ترین‌ها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262
undefinedاین سخن حضرت علی علیه‌السلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر می‌آید وظیفه یک معلم پرداختن به مهم‌ترین امور مورد نیاز متعلمین می‌باشد.undefinedاستفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه #تدریس به سراغ ریشه‌ها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد.لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاه‌ها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشته‌‌ای که مشغول است باید مباحث ریشه‌ای‌تر و مهم‌تر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلید‌ها را بیابد.
ادامه دارد...
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۷:۰۲