#اخلاق_تدریس (۱۶)
به کارگیری کلام رسا و ساده
در سخنی معروف از نبیمکرم اسلام صلواتاللهعلیه میشنویم که فرمود: «انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم»(ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیشه ایشان سخن بگوییم)الکافی،ج1 ص23
یکی از برداشتهای مهم از این سخن نفیس آن رسولگرامی(صلاللهعلیهوآله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد.
ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزههای الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت.
از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دلزدگی و کسالتآوری مطالب، احساس بیهودگی بحثها و بیارزشی آنها و دهها آفت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیرقابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامضگویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و سادهگویی مطالب را متذکر میگردد.
به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانههای دیگر به طرح مسئله به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نمودهاند؟؟
آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟آیا انگیزههای غیر الهی، نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علمی، شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم، پرهیز جدی از به کارگیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین، به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعهی معلومات خویش است.البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را دارای قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیبایی و تاثیرگذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت.
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
به کارگیری کلام رسا و ساده
در سخنی معروف از نبیمکرم اسلام صلواتاللهعلیه میشنویم که فرمود: «انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم»(ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیشه ایشان سخن بگوییم)الکافی،ج1 ص23
یکی از برداشتهای مهم از این سخن نفیس آن رسولگرامی(صلاللهعلیهوآله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد.
ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزههای الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت.
از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دلزدگی و کسالتآوری مطالب، احساس بیهودگی بحثها و بیارزشی آنها و دهها آفت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیرقابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامضگویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و سادهگویی مطالب را متذکر میگردد.
به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانههای دیگر به طرح مسئله به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نمودهاند؟؟
آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟آیا انگیزههای غیر الهی، نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علمی، شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم، پرهیز جدی از به کارگیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین، به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعهی معلومات خویش است.البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را دارای قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیبایی و تاثیرگذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت.
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۱۴:۰۷
۲۰:۳۳
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۵:۱۵
#اخلاق_تدریس (۱۷)
بهکارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام
مختصرگویی و نغزگویی امر دیگریست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای #مربی خبره است.
امام علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند:«اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً»(هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیادهگویی خستهکننده خواهد بود و آنزمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340
به بیان دیگر زیادهگویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نهتنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالتآور است.استاد و #مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از بهکارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد بهکار میگیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آنها پر است جداً اجتناب نماید.
یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است.جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
بهکارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام
مختصرگویی و نغزگویی امر دیگریست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای #مربی خبره است.
امام علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند:«اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً»(هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیادهگویی خستهکننده خواهد بود و آنزمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340
به بیان دیگر زیادهگویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نهتنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالتآور است.استاد و #مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از بهکارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد بهکار میگیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آنها پر است جداً اجتناب نماید.
یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است.جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۱۰:۴۴
۱۰:۵۱
فعالیت_جمعی (۲)
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
اینکه من میخواهم طبق فضای بندگی خدا، بنده خدا باشم، وظایفی برابر با آن بار میشود ،آنها را باید انجام بدهم. در نتیجه دیگر هیچ توقعی از هیچ کس و هیچ چیز ندارم. من وظیفهام را انجام می دهم « إن أجری إلا علی الله»(۱) و دیگر هیچ. پس این مطلب باید در برنامهریزیها روشن باشد. خب اگر مبنا این است که من دنبال بندگی خودم هستم، پس با این مبنا باید کارها را تنظیم کنم تا فردا پشیمان نشوم. نتیجهای که فردا حاصل میشود و خروجی کار را دائما باید تنظیم کنم. هر کدام آن انگیزهها، روشهای فعالیت خاص خودش را دارد. اینها همه کاملا قابل قبول است، همه این مسائل.۱) سوره مبارکه هود ،آیه ۲۹
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
اینکه من میخواهم طبق فضای بندگی خدا، بنده خدا باشم، وظایفی برابر با آن بار میشود ،آنها را باید انجام بدهم. در نتیجه دیگر هیچ توقعی از هیچ کس و هیچ چیز ندارم. من وظیفهام را انجام می دهم « إن أجری إلا علی الله»(۱) و دیگر هیچ. پس این مطلب باید در برنامهریزیها روشن باشد. خب اگر مبنا این است که من دنبال بندگی خودم هستم، پس با این مبنا باید کارها را تنظیم کنم تا فردا پشیمان نشوم. نتیجهای که فردا حاصل میشود و خروجی کار را دائما باید تنظیم کنم. هر کدام آن انگیزهها، روشهای فعالیت خاص خودش را دارد. اینها همه کاملا قابل قبول است، همه این مسائل.۱) سوره مبارکه هود ،آیه ۲۹
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۲۰:۰۸
۴:۰۷
۵:۲۲
۲۰:۱۳
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
فعالیت_جمعی (۳)
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
یکی از چیزهایی که بچه خیلی زود به آن #جذب میشود، اتفاقا همان عواطف است. همان ایجاد شخصیت به او است، #محبت به او است، گرم گرفتن با او است، روابط صمیمی با او است. آن وقت جایزه مثلا یک خودکار سه هزار تومانی، برای بچه چه ارزشی دارد؟ اما آن جنبه عاطفی که شخصیت پیدا میکند و پیش دوستانش احساس میکند که مثلا یک جایگاهی پیدا کرده است و از دیگران بالاتر شده، این جنبه روانی او را جذب میکند. خب همه اینها هست. همه اینها امروز در سیستم #روانشناسی غرب هست و تقریبا برای روشهای گوناگون جذب افراد، چه کودک، چه جوان، چه فعالیتهای اقتصادی، چه فعالیتهای سیاسی، چه انواع فعالیتها در برنامههای تبلیغاتی چیزی باقی نگذاشته است. روشها پر شده است. شما چه کار کنید؟ این ارتباطات را قوی کنید و جذب کنید و آنها را نگه دار ید و به مرور به اهداف خودمان بکشید.
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
یکی از چیزهایی که بچه خیلی زود به آن #جذب میشود، اتفاقا همان عواطف است. همان ایجاد شخصیت به او است، #محبت به او است، گرم گرفتن با او است، روابط صمیمی با او است. آن وقت جایزه مثلا یک خودکار سه هزار تومانی، برای بچه چه ارزشی دارد؟ اما آن جنبه عاطفی که شخصیت پیدا میکند و پیش دوستانش احساس میکند که مثلا یک جایگاهی پیدا کرده است و از دیگران بالاتر شده، این جنبه روانی او را جذب میکند. خب همه اینها هست. همه اینها امروز در سیستم #روانشناسی غرب هست و تقریبا برای روشهای گوناگون جذب افراد، چه کودک، چه جوان، چه فعالیتهای اقتصادی، چه فعالیتهای سیاسی، چه انواع فعالیتها در برنامههای تبلیغاتی چیزی باقی نگذاشته است. روشها پر شده است. شما چه کار کنید؟ این ارتباطات را قوی کنید و جذب کنید و آنها را نگه دار ید و به مرور به اهداف خودمان بکشید.
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۱۶:۵۹
۶:۰۳
۱۷:۵۳
فعالیت_جمعی (۴)
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
خب با توجه به این مسائل هر مبنایی روشهای خاص خودش را دارد. ما که مبنایمان بر این است که باید بنده خدا باشیم و به حساب وظیفۀ بندگی این کار را انجام دهیم، اولا قدرت ارادۀ این هدف، کمتر از آن اهداف نیست. استقامت در این انگیزه، کمتر از آن یکیها که انتخاب میکنم نیست. نشاطش کمتر از آن یکیها نیست؛ بلکه چند فواید فوق اینها دارد که منحصر این است و آن یکی اینها را ندارد؛ آن این است که در آن یکیها شخص هر چه هم موفق باشد، او در کار موفق است، اما خودش برای خودش موفق نیست. خودش خودش را فرسوده کرده است. اجرش در آن دلخوشیهایی است که در موفقیت کار به دست میآورد. این خیلی مقدس است؛ خیلی. وجه تقدسش این است که از خود کار، این بچهها که رشد میکنند، لذت میبرد؛ به جامعه خدمت میکند، لذت میبرد. اصلا خودش در ُبعد عبودیت رشد میکند. این منحصر در این بخش است. در بخش عبودیت، در مسیر عبودیت به عنوان یک وظیفه عبودیتی که انجام میدهد، رشد میکند. هیچ ربطی و کاری هم به این ندارد که مثلا احساس کند امروز پانصد نفر از بچهها این قدر با علاقه و شوق و فلان ریختهاند، پدرشان روزنامه میگیرند، رسانهها چه میکنند، اصلا عین خیالش نیست؛ چرا؟ چون به اینها اصلا مربوط نیست. اصلا احساس «تازه شکستم» میکند، میگوید کاری نکردم؛ دقیقه این کار را میکنند، من بعد از س دشمن در عرض دو دقیقه، یک میلیون نفر را از جای دیگر با ماهواره ز یر و رو میکند، پانصد نفر در برابر یک میلیون نفر عددی نیست. آنها در دوه ماه گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار می کند.
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
خب با توجه به این مسائل هر مبنایی روشهای خاص خودش را دارد. ما که مبنایمان بر این است که باید بنده خدا باشیم و به حساب وظیفۀ بندگی این کار را انجام دهیم، اولا قدرت ارادۀ این هدف، کمتر از آن اهداف نیست. استقامت در این انگیزه، کمتر از آن یکیها که انتخاب میکنم نیست. نشاطش کمتر از آن یکیها نیست؛ بلکه چند فواید فوق اینها دارد که منحصر این است و آن یکی اینها را ندارد؛ آن این است که در آن یکیها شخص هر چه هم موفق باشد، او در کار موفق است، اما خودش برای خودش موفق نیست. خودش خودش را فرسوده کرده است. اجرش در آن دلخوشیهایی است که در موفقیت کار به دست میآورد. این خیلی مقدس است؛ خیلی. وجه تقدسش این است که از خود کار، این بچهها که رشد میکنند، لذت میبرد؛ به جامعه خدمت میکند، لذت میبرد. اصلا خودش در ُبعد عبودیت رشد میکند. این منحصر در این بخش است. در بخش عبودیت، در مسیر عبودیت به عنوان یک وظیفه عبودیتی که انجام میدهد، رشد میکند. هیچ ربطی و کاری هم به این ندارد که مثلا احساس کند امروز پانصد نفر از بچهها این قدر با علاقه و شوق و فلان ریختهاند، پدرشان روزنامه میگیرند، رسانهها چه میکنند، اصلا عین خیالش نیست؛ چرا؟ چون به اینها اصلا مربوط نیست. اصلا احساس «تازه شکستم» میکند، میگوید کاری نکردم؛ دقیقه این کار را میکنند، من بعد از س دشمن در عرض دو دقیقه، یک میلیون نفر را از جای دیگر با ماهواره ز یر و رو میکند، پانصد نفر در برابر یک میلیون نفر عددی نیست. آنها در دوه ماه گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار می کند.
اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۹:۰۲
۱۵:۳۰
۱۵:۳۳
*#اخلاق_تدریس (18)
به کارگیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲)
در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصرگویی و نغزگویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که #مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار میگیرند پرهیز کند.جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین میشوند. مثلا جملهای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار میگیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیلهای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایشها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه میتوانند با این جملات آشنا شده و آنهارا به کار گیرند.برای مثال به این جمله توجه کنید: «آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟»این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند:«الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ»1(بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.)
و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان، حضرت آیتالله شاهآبادی استاد حضرت امام خمینی رحمهالله علیه در مورد شیطان:«شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحبخانه با آشنای صاحبخانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.»
حضرت علی(علیهالسلام) در جملهای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد میکنند و میفرمایند: «رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ»(چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذتر است.)غرر الحکم ص 209
بیشک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد میشود که برای تاثیرگذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آنها را حتیالامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند.
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
به کارگیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲)
در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصرگویی و نغزگویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که #مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار میگیرند پرهیز کند.جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین میشوند. مثلا جملهای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار میگیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیلهای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایشها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه میتوانند با این جملات آشنا شده و آنهارا به کار گیرند.برای مثال به این جمله توجه کنید: «آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟»این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند:«الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ»1(بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.)
و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان، حضرت آیتالله شاهآبادی استاد حضرت امام خمینی رحمهالله علیه در مورد شیطان:«شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحبخانه با آشنای صاحبخانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.»
حضرت علی(علیهالسلام) در جملهای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد میکنند و میفرمایند: «رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ»(چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذتر است.)غرر الحکم ص 209
بیشک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد میشود که برای تاثیرگذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آنها را حتیالامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند.
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۱۵:۴۷
۱۴:۰۵
#اخلاق_تدریس (19)
پرداختن به ریشهها و ضرورت گزیدهگویی
حضرت علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند که:«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ»(عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود میرساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهمترینها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262
این سخن حضرت علی علیهالسلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهمترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر میآید وظیفه یک معلم پرداختن به مهمترین امور مورد نیاز متعلمین میباشد.استفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه #تدریس به سراغ ریشهها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد.لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاهها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشتهای که مشغول است باید مباحث ریشهایتر و مهمتر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلیدها را بیابد.
ادامه دارد...
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
پرداختن به ریشهها و ضرورت گزیدهگویی
حضرت علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند که:«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ»(عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود میرساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهمترینها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262
این سخن حضرت علی علیهالسلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهمترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر میآید وظیفه یک معلم پرداختن به مهمترین امور مورد نیاز متعلمین میباشد.استفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه #تدریس به سراغ ریشهها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد.لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاهها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشتهای که مشغول است باید مباحث ریشهایتر و مهمتر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلیدها را بیابد.
ادامه دارد...
گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄ سایت | بله
@TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات
۱۷:۰۲