19593.pdf
۳.۹ مگابایت
ادامه در پیام بعد
۱۲:۵۸
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1795276
۱۳:۰۶
19787.pdf
۳.۵۷ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - اردیبهشت ۱۴۰۳
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1803846
۱:۲۸
19895.pdf
۲.۲۶ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
ادامه در پیام بعد
۱۳:۴۹
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
#لجستیک_بينالملل (#راهگذر)
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1808325
۱۳:۵۸
19896.pdf
۵.۱۵ مگابایت
ادامه در پیام بعد
۱۰:۲۶
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1808322
۱۰:۲۷
19797.pdf
۲.۹۳ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - اردیبهشت ۱۴۰۳
#حکمرانی_حملونقل #شاخص
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1804127
۱۷:۴۳
19990.pdf
۳.۲۷ مگابایت
ادامه در پیام بعد
۱۸:۵۷
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1812113
۱۸:۵۷
وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور در دولت چهاردهم: برای شناخت دقیق مسئله و شناسایی راهکارهای اجرایی کاهش تصادفات لازم است از تشکلهای حرفهای، سازمانهای مردمنهاد، دانشگاهها، انجمنها و نمایندگان اصناف متخصص در موضوع نظرخواهی و برایناساس برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راهها در برنامه هفتم تدوین شود.
۱۲:۲۲
۸:۱۸
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
#خبر | در شانزدهمین نشست تبیین برنامه هفتم پیشرفت مطرح شد؛ نقش آفرینی موثر در راهگذرهای بین المللی در گرو طراحی زنجیره های ارزش بین المللی
شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای تبیین برنامه هفتم پیشرفت با موضوع توسعه راهگذرهای بینالمللی مبتنی بر زنجیرههای ارزش و نقش ستاد ملی گذر بررسی ماده ۵۷ برنامه هفتم پیشرفت توسط مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.
این نشست در محورهایی چون ضرورت کنشگری ایران در شکلدهی زنجیرههای ارزش بینالمللی از منظر تحولات ژئوپولتیکی و تبیین فرصتهای ایران، زیرساختهای ترانزیتی؛ توسعه بدون ایده یا بستر کنشگری، ستاد ملی گذر؛ بستر تعاملات بین سازمانی و ایجاد وفاق و چالشهای مدیریت پایانههای مرزی کشور و نقش ستاد ملی گذر برگزار شد.
لینک خبر
بـــــلــــه | ایـــتــــا
توضیحات بیشتر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی۱۸:۳۱
20128.pdf
۴.۳۷ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - مهر ۱۴۰۳
#ستاد_ملی_گذر #مدیریت_پایانههای_مرزی #هاب_ترانزیت_کالا #لجستیک_بینالملل
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1818347
ادامه در پیام بعد
۶:۳۲
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - مهر ۱۴۰۳
#ستاد_ملی_گذر #مدیریت_پایانههای_مرزی #هاب_ترانزیت_کالا #لجستیک_بینالملل
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1818347
۶:۳۲
20205.pdf
۲.۴۹ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - آبان ۱۴۰۳
ارزیابی کلی تبصره (10) لایحه بودجه 1404 در بخش حملونقل بیانگر آن است که احکام ارائه شده در این بخش با قانون برنامه هفتم انطباق ندارد. هرچند، باید به این موضوع توجه داشت که در برنامه هفتم، تا حد خوبی پیشنیازهای ساختاری و برنامهای برای تحقق اهداف کمّی در حوزه حملونقل همچون تشکیل شورای عالی حملونقل و ایمنی و ستاد ملی گذر، تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راهها، تصویب سند برنامه ملی گذر (ترانزیت) و سایر آییننامههای مرتبط پیشبینی شده است. با این حال تاکنون به دلیل پایان نیافتن مهلت در نظر گرفته شده در قانون به سرانجام نرسیده و پس از تحقق موارد مورد اشاره، در لوایح بودجه سال 1405 و پس از آن، بهتر میتوان رویکردهای تحولی در احکام بودجه در حوزه حملونقل را متناسب با برنامه هفتم دنبال نمود. همچنین، بخش مهمی از ارزیابی انطباق و عدم مغایرت با برنامه هفتم در لایحه مرحله دوم (جداول پیوست بودجه) قابل ارزیابی خواهد بود.
بند «پ» تبصره (10): از آنجایی که موارد اشاره شده در بند «پ» تبصره (10) در زمینه آب توازن کشتیها، فراتر از تعهدات بینالمللی در کنوانسیون بینالمللی کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتیها بوده و انجام تعهدات کنوانسیون در قالب اقدامات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی قابل انجام است، پیشنهاد میشود بند «پ» تبصره (10) از احکام بودجه سال 1404 حذف گردد.
بند «ت» تبصره (10): در حوزه بکارگیری شرکتهای خارجی در پروازهای داخلی، با توجه به اینکه حکم غیر بودجهای و مغایر با بند «الف» ماده (13) قانون برنامه هفتم پیشرفت است، پیشنهاد میشود این حکم از احکام بودجه سال 1404 حذف شده و صدور مجوز انجام پروازهای داخلی برای شرکتهای هواپیمایی خارجی از طریق اصلاح ماده (9) قانون هواپیمایی کشوری انجام شود.
#بودجه_1404 #حملونقل
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819516
۶:۳۷
20211.pdf
۵.۷۳ مگابایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - آبان ۱۴۰۳
#ایمنی #برنامه_هفتم
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819832
ادامه در پیام بعد
۱۷:۳۸
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - آبان ۱۴۰۳
#ایمنی #برنامه_هفتم
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819832
۱۷:۳۹
20418.pdf
۳۸۴.۲۹ کیلوبایت
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - بهمن ۱۴۰۳
الف) از جهت مقایسه تطبیقی با کشورهای بزرگ جهان: بررسی 38 کشور پرجمعیت جهان نشان میدهد به طور قاطع این کشورها حکمرانی خود در بخشهای حملونقل و مسکن و شهرسازی را از طریق وزارتخانههای جداگانه دنبال میکنند.
ب) از جهت سنگینی مأمویتها و نقش وزارت راه و شهرسازی در اقتصاد ملی: ساختار فعلی دولت، وزارت راه و شهرسازی به تنهایی عهده دار حدود یک چهارم (25%) از تولید ناخالص داخلی کشور است. ضمن اینکه این دو حوزههای مسکن و حملونقل به عنوان پیشرانهای اقتصادی کشور نیز شناخته میشوند.
ج) از جهت بلاوجه بودن بزرگی تشکیلات وزارت راه و شهرسازی: دلیل موجهی برای بزرگ کردن تشکیلات این وزارتخانه وجود نداشته و لزومی ندارد که مجموعا 34 معاونت، سازمان، شرکت، مرکز، ستاد و شورایعالی ذیل این وزارتخانه تجمیع شوند.
د) وجود بسترهای مورد نیاز برای هماهنگی وزارتخانههای جدید از طریق شوراهای عالی: ادغام وزارت راه و شهرسازی اگرچه موجب همافزایی و پیوندهایی بین این دو بخش شده است اما از طریق بسترهای قانونی موجود یعنی «شورایعالی شهرسازی و معماری» و «شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور» نیز میتوان این تعاملات و پیوندها را حفظ نمود.
هـ) از جهت مقتضیات بینالمللی: مسأله «توسعه کریدورهای بینالمللی» از مسائل سرنوشتساز در آینده ایران و نظم اقتصادی حاکم بر منطقه است. با این حال، به رغم اینکه در بند «الف» ماده (57) قانون برنامه هفتم پیشرفت، ساز و کار اجرایی لازم برای حل مسائل این حوزه و تسریع در شکلگیری اجماع مورد نیاز در داخل دولت از طریق تشکیل «ستاد ملی گذر» پیشبینی شده است اما وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه این ستاد پس از گذشت بیش از شش ماه از ابلاغ برنامه هفتم، موفق به تشکیل هیچ جلسهای نشده و وظایف بسیار مهمی که در زمینه کریدورهای بینالمللی بر عهده این ستاد گذاشته شده، مغفول مانده است.
و) از جهت مقتضیات داخلی: در ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی، وجود تعارض و عدم تفکیک صحیح در شرح وظایف و اختیارات در زمینه سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری، بین ستاد وزارت راه و شهرسازی و سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی تابعه این وزارتخانه، یکی از عوامل اصلی کمرنگ بودن حضور و مشارکت مردمی و بخش عمومی و خصوصی در امور کشور در بخش حملونقل و مسکن است. همچنین، پراکندگی وظایف و مأموریتهای در حوزههای مسکن، شهرسازی و مدیریت شهری، توسعه منطقهای، حملونقل درون و برون شهری، و آماد و پشتیبانی (لجستیک)، علت دیگر ناکارآمدی ساختار موجود است.
همچنین، هزینههای ناشی از ناکارآمدی ساختار فعلی اداره بخشهای حملونقل و مسکن و شهرسازی بسیار بیشتر از بار مالی اجرای طرح تفکیک ارزیابی میشود و اجرای هرچه سریعتر این طرح نیز میتواند موجب کاهش هزینههای ناشی از اختلال در انجام وظایف کارکنان شود که این مورد نیز در گزارش کمیسیون مورد توجه قرار داشته است.
با توجه به آنچه بیان شد، تصویب طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی اولا به دلیل اینکه موجب افزایش کمی و کیفی توجهات دولت و مجلس به مسائل بخش حملونقل، مسکن و شهرسازی میشود و ثانیا به دلیل اینکه فرصت کوچکسازی، چابکسازی و رفع کژکارکردیهای ساختار حکمرانی در این بخشهای پیشران را فراهم میکند، با رعایت اصلاحات پیشنهاد میشود
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:
https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1827907
@transportpolicy
۱۴:۳۱