۳:۰۶
۵:۴۴
۶:۲۹
۱۰:۴۱
۱۵:۳۴
وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستطرفه
مورخه ۹ برج میزان حمل سال ۱۲۹۸ (شمسی)
نظامنامه مدارس غیرمجانی 
اوّل:هریک از مدارس متوسطه غیرمجانی باید دفتری که حاوی اسامی شاگردان هر کلاس با نمره ترتیبی آنها باشد داشته باشند تا در صورت خروج یا اخراج شاگردی در مقابل او علت آن قید شود.
دویم:در مقابل اسم هر شاگردی باید ده ستون برای هریک از ماههای تحصیلی رسم شود و در هر ستونی مبلغی که شاگرد باید مطابق مقررات وزارت معارف تأدیه نماید مذکور گردد. ماهیانه که شاگرد در ماه میپردازد باید طوری توزیع شود که جمع ده ماهه شهریه معادل با ماهیانه دوازده ماهه مقرره وزارتی شود. درصورتیکه ولی طفل معیل باشد و عده اولادش به پنج نفر برسد بهقدر خمس شهریه طفلی که به مدرسه گذاشته ممکن است تخفیف داده شود.
سیم:شاگردان در سه روز اول هر ماه باید شهریه خود را بپردازند. اگر بعد از این مهلت سه روزه باز شاگرد در مدرسه نگاه داشته شود مدیر مدرسه مسئول حقوق او خواهد بود. در روز چهارم هر ماه مدیر مدرسه باید صورت محاسبات خود را به اداره تفتیش ارائه بدهد و اداره تفتیش پساز رسیدگی و تصدیق اداره معارف آن را به اداره محاسبات با مبلغی که از مدیر دریافت میشود خواهد فرستاد.
چهارم:مدیران مدارس مجاز نیستند که شهریههای دریافتی را به مصرف مخارج مدرسه و تأدیه حقوق اجزا برسانند. اداره محاسبات مبلغ مزبور را در صندوق نگاه داشته و از این وجوه بههیچوجه به مصارف متفرقه وزارتخانه و غیر نباید برساند. فقط بعد از پیشنهاد بالاتفاق اداره تفتیش و اداره معارف و حکم حضرت وزیر معارف ممکن است به مصرف برسد. اداره محاسبات دو صورت برای پرداخت حقوق معلمین هریک از مدارس اعم از ابتدایی یا متوسطه ترتیب داده و آن را اولا به امضای اداره تفتیش رسانده و پساز پرداخت حقوق معلمین در مقابل اسامی خود امضا کرده و به امضای رئیس مدرسه رسانیده یک نسخه در محاسبات ضبط شده و نسخه دیگر را به اداره تفتیش تسلیم مینماید.
@edu_mehrestan
مورخه ۹ برج میزان حمل سال ۱۲۹۸ (شمسی)
۱۵:۳۷
#تکلیف_منزل
به عنوان یک معلم یا والد، نظر شما دربارهٔ تکلیف منزل چیست؟
چرا باید دانشآموزان در منزل تکلیف انجام دهند؟
آیا با الگوی «کیف در مدرسه» موافقید؟
یک تکلیف خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
اگر شما هم دربارهٔ تکلیف منزل دانشآموزان سؤال یا ابهام دارید، در ادامه همراه ما باشید.
@edu_mehrestan
۱۴:۱۰
تمرین در منزل؛ چرا و چگونه؟
#قسمت_اول
در مورد تکلیف منزل دانشآموزان، از قدیم دو دیدگاه در برابر هم قرار داشته است:
گروه اول تکلیف منزل دانشآموزان را امری لازم میدانند و معتقدند تکلیف منزل برای تثبیت یادگیری در مدرسه ضروری است. ضمن اینکه تکلیف منزل، مسئولیتپذیری، وقتشناسی و خودمدیریتی دانشآموزان را تقویت میکند.
گروه دوم تکلیف منزل را غیرضروری میدانند. به نظر آنان، تکلیف منزل فشاری است که بیهوده بر دانشآموزان تحمیل میشود و تأثیر چندانی بر یادگیری آنان ندارد. تکلیف منزل نه تنها فرصت همراهی دانشآموز با خانواده را محدود میکند، به رابطه والد و فرزند نیز لطمه میزند.
برای اینکه بدانیم کدام دیدگاه به واقعیت نزدیکتر است، باید کمی از عادتهای ذهنی فاصله بگیریم و درباره هدف از تکلیف منزل فکر کنیم. به نظر میرسد مهمترین دلیل برای تکلیف منزل، تکرار و تمرین است تا آموختههای دانشآموز در مدرسه تثبیت شود.
اگر هدف از تکلیف منزل، تکرار و تمرین و در نتیجه تثبیت یادگیری باشد، لازم است به چند سؤال پاسخ دهیم:
آیا تکرار و تمرین حتما باید در خانه انجام شود یا میتوان این کار را در مدرسه انجام داد؟
آیا همه دانشآموزان برای تثبیت یادگیری، به تکرار و تمرین یکسان نیاز دارند؟
آیا تکرار و تمرین صرفا در سطح بهخاطرسپاری یا سطح ادراک اتفاق میافتد یا میتوان آن را به سطوح بالاتر بادگیری گسترش داد؟
در قسمتهای بعد، درباره پاسخ این سه پرسش با هم گفتوگو میکنیم.
ادامه دارد...
سید مهدی نوابی
@edu_mehrestan
#قسمت_اول
ادامه دارد...
۱۴:۲۸
تمرین در منزل؛ چرا و چگونه؟
#قسمت_دوم
تکلیف یا تمرین؟
از وقتی کودک وارد مدرسه میشود، یکی از وظایف همیشگی او انجام تکلیف منزل است. اما تا حالا به این نکته توجه کردهایم که واژه تکلیف از ریشه "ک ل ف" به معنی به زحمت انداختن و کاری را بر کسی تحمیل کردن است؟ در واقع با به کار بردن این کلمه، از همان ابتدا این معنا را به کودک منتقل میکنیم که باید در منزل، کاری پرزحمت و از سرِ اجبار انجام دهد.
در حالی که اگر هدف از تکلیف منزل، تکرار و تمرین و در نتیجه تثبیت یادگیری باشد، میتوانیم به جای آن از اصطلاح "تمرین منزل" استفاده کنیم تا بارِ منفی تکلیف را نداشته باشد. تمرین از ریشه "م ر ن" به معنای "ماهر و ورزیده کردن" است. بنابراین برخلاف تکلیف، واژه تمرین بارِ معنایی مثبت یعنی "تکرار برای یادگیری و مهارتآموزی" دارد.
تمرین در منزل یا تمرین در مدرسه؟
اگر هدف تمرین، تثبیت یادگیری است، قاعدتا نباید تفاوتی بین انجام دادنِ آن در منزل یا مدرسه باشد؛ مگر اینکه دلیلی بر مزیت یکی از این دو روش وجود داشته باشد.
وقتی تمرین در مدرسه انجام شود، این کار با نظارت حرفهای معلم همراه است و این اطمینان حاصل میشود که دیگری آن را برای دانشآموز انجام نداده است. ضمن اینکه روابط والد و فرزند به خاطر انجام تمرین در منزل، دچار تنش نمیشود. از سوی دیگر دانشآموز فرصت بیشتری برای ارتباط با خانواده و پرداختن به فعالیتهای غیردرسی خواهد داشت. از نظر عدالت آموزشی نیز این روش، دانشآموزان را از نظر حمایتی که دریافت میکنند، در شرایطی برابر قرار میدهد.
بنابراین اگر بتوان ساعتهای حضور دانشآموزان در مدرسه را به گونهای تنظیم کرد که تمرین روزانه در مدرسه انجام شود و زمان حضور در منزل به کسب شایستگیهای غیردرسی اختصاص یابد، این روش مزیتهای بیشتری نسبت انجام تمرین در منزل خواهد داشت.
ادامه دارد...
سید مهدی نوابی
@edu_mehrestan
#قسمت_دوم
تکلیف یا تمرین؟
تمرین در منزل یا تمرین در مدرسه؟
ادامه دارد...
۱۵:۲۳
تمرین در منزل؛ چرا و چگونه؟
#قسمت_سوم
تمرین یکسان یا تمرینهای متنوع؟
اینکه دانشآموزان با هم تفاوت دارند، واقعیتی است که بر هیچ معلمی پوشیده نیست. هر معلمی، دانشآموزانِ خود را خوب میشناسد. میداند چه کسی زودتر یاد میگیرد و چه کسی دیرتر. حتی میداند که سبک یادگیری هر دانشآموز چگونه است. پس چطور وقتی نوبت به تمرین میرسد، این تفاوتها به فراموشی سپرده میشود و همه دانشآموزان، بدون توجه به سطح یا سبک یادگیریشان، تمرین یکسان دريافت میکنند؟
معلم حرفهای تفاوت دانشآموزان را در تمرین در نظر میگیرد و سعی میکند با ارائه تمرینهای شخصیشده، به هر دانشآموز نوع و میزان تمرینی را ارائه کند که به آن نیاز دارد. در صورتی که شخصیسازی تمرین به دلیل تعداد زیاد دانشآموزان ممکن نباشد، معلم میتواند با طراحی تمرینهای چندسطحی یا دستهبندی تمرینها براساس سبک یادگیری، تفاوتهای فردی دانشآموزان را در نظر بگیرد.
البته در ارائه تمرینهای متفاوت باید مراقب بود که کرامت دانشآموزان حفظ شود. به گونهای که دانشآموزِ ضعیف احساس نکند که به دلیل ضعف یادگیری، تمرین متفاوت از بقیه دریافت کرده است. یک راهکار عملی این است که چند قفسه با رنگهای مختلف در کلاس پیشبینی شود و تمرینها با سطح دشواری متفاوت در آنها قرار گیرد. سپس هر دانشآموز با توجه به نیاز خود، برای دریافت تمرین به قفسه مناسب هدایت شود.
نکته دیگر اینکه اگر دانشآموزی محتوای آموزشی را به خوبی یاد گرفته است، ضرورتی ندارد تمرینهای بالاتر از سطح کتاب درسی دریافت کند. متاسفانه در بعضی از مدارس، جزوات یا کتابهای کمکآموزشی بالاتر از سطح کتاب درسی به دانشآموزان داده میشوند و آنان مجبورند تمرینهایی حل کنند که در واقع به آنها نیازی ندارند. در حالی که استفاده از کتابهای کمکآموزشی باید به دانشآموزانی محدود شود که به تمرین بیشتر نیاز دارند و برای سایر دانشآموزان، تمرینهای عملکردی مرتبط با محتوای آموزشی در نظر گرفته شود.
ادامه دارد...
سید مهدی نوابی
@edu_mehrestan
#قسمت_سوم
تمرین یکسان یا تمرینهای متنوع؟
ادامه دارد...
۲۰:۰۰
تمرین در منزل؛ چرا و چگونه؟
#قسمت_چهارم
تمرین در سطح حافظه، فهم یا کاربرد؟
اگر از شما به عنوان یک معلم سؤال شود چرا به دانشآموزان خود تمرین میدهید، احتمالأ پاسخ خواهید داد: برای اینکه دانشآموزان درس را بهتر یادبگیرند. اما چه زمانی میتوان گفت دانشآموزان درس را بهتر یادگرفتهاند؟ وقتی بتوانند محتوای کتاب را حفظ کنند؟ وقتی محتوای کتاب را درست بفهمند و درک کنند؟ یا وقتی بتوانند آموختههای خود را در زندگی واقعی به کار بگیرند؟
از نظر بسیاری از معلمان، یادگیری زمانی اتفاق میافتد که دانشآموز بتواند محتوای کتاب درسی را از حفظ بیان کند یا آن را توضیح دهد. وقتی انتظار ما از یادگیری در همین سطح باشد، طبیعی است تمرینهایی که به دانشآموزان میدهیم، در همین حد باقی خواهد ماند. اما اگر نقطۀ مطلوب یادگیری را جایی تصور کنیم که دانشآموز بتواند آموختههای خود را در زندگی واقعی به کار گیرد، آنگاه انتظار ما از تمرین متفاوت خواهد شد. در این حالت میتوانیم از سطح بالاتری از تمرین سخن بگوییم؛ سطحی که آن را «تمرین عملکردی» مینامیم.
تمرین عملکردی از سطح «حفظ و فهمیدن» فراتر میرود و وارد سطح «کاربرد» میشود. مثلاً وقتی به دانشآموز تمرینی برای تشخیص انواع مثلث میدهیم، هنوز در مرحلهٔ فهم و ادراک قرار داریم؛ اما وقتی از او میخواهیم خانهای با سقف مثلثی بسازد یا چند وسیلۀ مثلثیشکل را در خانه پیدا کند، وارد مرحله کاربرد شدهایم. همچنین است زمانی که به جای رونویسی از کتاب، از دانشآموز میخواهیم نامهای به دوست خود بنویسد.
این نوع تمرینها، یادگیری را برای دانشآموزان، «عینی، ملموس و معنادار» میکند و در نتیجه یادگیری عمیقتری اتفاق میافتاد. بنابراین اگر اطمینان پیدا کردید که دانشآموزان محتوای کتاب درسی را به خوبی فهمیدهاند، بهتر است به جای ارائۀ تمرینهای پیچیدهتر و بالاتر از سطح کتاب درسی، با طراحی تمرینهای عملکردی، آنان را به سطح کاربرد یادگیری نزدیک کنید.
سید مهدی نوابی
@edu_mehrestan
#قسمت_چهارم
تمرین در سطح حافظه، فهم یا کاربرد؟
۱۰:۲۶
"... منِ معلم اگه توفیقی داشتم، سعی کردم کار معلمیم رو خوب انجام بدم. هیچ موقع نپرداختم به اینکه مدیر من کی هستش، اون بالادستی چیه... اونهایی که شما نمیتونی تغییر بدی راجع بهش فکر نکنید. اونچه که میتونید تغییر بدید همین وظیفه خودتون هست؛ اون رو به درستی انجام بدید... ."
۱۵:۱۸
۱۵:۴۶
#ارسالی_مخاطب
این روزها که هوش مصنوعی بهسرعت در حال گسترش است، شرکت سکوی هوشمند دانایی (دانیو) پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که تمرینهای دانشآموزان پایۀ سوم تا ششم را بهصورت تعاملی و شخصیسازیشده ارائه میکند.
اگر با این پلتفرم آشنایی ندارید، سری به سایت دانیو بزنید؛ و اگر تجربۀ استفاده از آن را دارید، تجربهتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.
@edu_mehrestan
۱۴:۳۱
۱۸:۰۳
مدرسه عالی تربیت مهرستان
مدرسه عالی تربیت مهرستان برگزار میکند:
نشست تجربهنوردی با عنوان: مدرسۀ دوستدار کتاب
با حضور: سرکار خانم معصومه توکلی
مسئول واحد کودک و نوجوان نشر هرمس (کیمیا)
کارشناس کتاب و معلم کتابخوانی
زمان: پنجشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۶ به صورت آنلاین در بستر گوگلمیت
این برنامه رایگان است.
لینک ثبتنام: edu.mehrestan.ir/product/tajrobeh3
شماره تماس: 09107500990
آیدی پشتیبانی: @edu_mehrestan_admin
@edu_mehrestan
۱۱:۵۱
۱۲:۱۲
۱۷:۰۰
مدرسه تجربه.mp3
۰۱:۰۴:۴۲-۲۹.۶۲ مگابایت
۱۷:۰۹
سی نکته برای قصهگویی بهتر در کلاس درس
قصهگویی ابزار کار معلمی است. کلاسی که در آن قصه گفته یا خوانده نشود، روح ندارد. مقالۀ «[سی نکته برای قصهگویی بهتر در کلاس درس](https://atraf.ir/bikaghaz/قصه-در-آموزش-سی-نکته/)» فوتوفنهایی را به شما میآموزد که قصهگویی شما را برای دانشآموزانتان جذابتر و مؤثرتر میکند.
منبع: وبسایت teachthought.com
ترجمه: حسین رحمانی
@edu_mehrestan
۱۴:۳۹