Photo Message
thumbnail
بسمه‌تعالی
رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان
معرفی کتاباین کتاب در نه فصل تنظیم شده و در حقیقت مجموعه‌ی سه کار مستقل است که برای مسئله‌ای واحد، یعنی سکولاریسم، شکل گرفته.
«سکولاریسم و معنویت» از سه بخش اصلی تشکیل شده:بخش اول نظیر مطالبی است که در فصل نخست این اثر آمده؛ یعنی بیشتر به لوازم مفهومی و معنایی سکولاریسم و با نظر به اقسام مختلف سکولاریسم و سکولاریزاسیون، به صورت‌بندی آنها می‌پردازد و به زمینه‌های پدیدآمدن صور متفاوت آن اشاره می‌کند. این بخش تحت عنوان «ابعاد معنوی سکولاریسم» فصل دوم این اثر را تشکیل می‌دهد.
بخش دوم (فصل سوم) به فرایند تاریخی شکل‌گیری سکولاریسم در جهان غرب اشاره می‌کند و عنوان آن «فرایند تاریخی سکولاریسم» است.
بخش سوم (فصل چهارم) تحت عنوان «سکولاریسم در ایران» به سکولاریزاسیون و سکولاریسم در ایران می‌پردازد.
فصل ششم با عنوان «عرصه‌ها و صور سکولاریسم» بیشتر بنیادها و لوازم معرفتی سکولاریسم را توضیح می‌دهد.
فصل هفتم («عرصه‌ها و صور دینی») به موازات فصل ششم، نگاه و رویکرد معنوی و دینی به علم و آدم را صورت‌بندی کرده است و لوازم و پیامدهای معنوی و مسائل آن را تشریح می‌کند.
ادامه در فرسته‌ی پسین
#کتاب #مدرنیته #سکولاریسم@hparsania

۱۷:۵۰

حمید پارسانیا
undefined بسمه‌تعالی رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان معرفی کتاب این کتاب در نه فصل تنظیم شده و در حقیقت مجموعه‌ی سه کار مستقل است که برای مسئله‌ای واحد، یعنی سکولاریسم، شکل گرفته. «سکولاریسم و معنویت» از سه بخش اصلی تشکیل شده: بخش اول نظیر مطالبی است که در فصل نخست این اثر آمده؛ یعنی بیشتر به لوازم مفهومی و معنایی سکولاریسم و با نظر به اقسام مختلف سکولاریسم و سکولاریزاسیون، به صورت‌بندی آنها می‌پردازد و به زمینه‌های پدیدآمدن صور متفاوت آن اشاره می‌کند. این بخش تحت عنوان «ابعاد معنوی سکولاریسم» فصل دوم این اثر را تشکیل می‌دهد. بخش دوم (فصل سوم) به فرایند تاریخی شکل‌گیری سکولاریسم در جهان غرب اشاره می‌کند و عنوان آن «فرایند تاریخی سکولاریسم» است. بخش سوم (فصل چهارم) تحت عنوان «سکولاریسم در ایران» به سکولاریزاسیون و سکولاریسم در ایران می‌پردازد. فصل ششم با عنوان «عرصه‌ها و صور سکولاریسم» بیشتر بنیادها و لوازم معرفتی سکولاریسم را توضیح می‌دهد. فصل هفتم («عرصه‌ها و صور دینی») به موازات فصل ششم، نگاه و رویکرد معنوی و دینی به علم و آدم را صورت‌بندی کرده است و لوازم و پیامدهای معنوی و مسائل آن را تشریح می‌کند. ادامه در فرسته‌ی پسین #کتاب #مدرنیته #سکولاریسم @hparsania
ادامه: در فصل هشتم («تجدید حیات دینی») از بازگشت مجدد دین به عرصه‌ی حیات بشری در پایان قرن بیستم و رنسانس دینی سخن گفته می‌شود. رنسانس دینی در قبال رنسانسی است که در سده‌های پانزدهم و شانزدهم میلادی رخ داده است. رنسانس نخست، عبور از گذشته‌ی دینی در دوران مسیحیت با عنوان بازگشت به یونان است. هر چند که در آنجا حقیقتاً بازگشت به یونان نیست؛ بلکه بازگشت به مسیری است که اساطیر یونانی در اعراض از نگاه توحیدی به عالم به سوی کثرت طی کرده بودند.
فصل نهم («دین و مدرنیته در بوسنی‌وهرزگوین») به مدل عینی دیگری از مواجهه سکولاریسم و معنویت در بخشی دیگر از جهان اسلام یعنی در بوسنی‌وهرگوین اشاره می‌کند.
پیوند خرید از «پاتوق کتاب فردا»
@hparsania

۱۷:۵۲

thumbnail
بسمه‌تعالی
پذیرش سطح سه‌ی فلسفه‌ی اسلامی
- مدرسه‌ی عالی مطالعات اسلام و غرب، تحت نظر استاد پارسانیا
- مهلت ثبت‌نام: ۲۰تیر۱۴۰۱
- وبگاه: http://paziresh.ismc.ir- شناسه‌ی ایتا:@SIOSIR- شماره‌ی تماس:٠۹۳۸٠۵۹۲۱۷٠
#اطلاعیه@hparsania

۱۴:۵۱

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined #تحلیل_و_تبیین | دین‌داری در جامعه ایران رشد فزاینده داشته استundefined گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون چارچوب های نظری علوم اجتماعی در عرصه دینداری مدرن
undefined پیمایش های ما در بررسی دینداری در سال‌های قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد دینداری در این سال ها دائماً حالت فزاینده‌ای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمی‌کند.
undefined انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آن‌قدر تأثیرگذار بود که نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی دینی را متوجه خود کرده است؛ نظریات آن‌ها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است
undefined اینکه در این سال‌ها می‌بینید تحرکات سیاسی از طرفین و جهات مختلف پوشش دینی به خود می‌گیرد؛ نشان می‌دهد که عنصر دین در عرصه‌ا‌ی فراتر از زندگی شخصی و در عرصه سیاست و به‌دنبال آن مناسبات و روابط اقتصادی منطقه‌ای معنادار و اثرگذار است.
undefined ادامه را بخوانیدundefinedhttps://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50709

۱۰:۴۱

حمید پارسانیا
undefined undefined #تحلیل_و_تبیین | دین‌داری در جامعه ایران رشد فزاینده داشته است undefined گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون چارچوب های نظری علوم اجتماعی در عرصه دینداری مدرن undefined پیمایش های ما در بررسی دینداری در سال‌های قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد دینداری در این سال ها دائماً حالت فزاینده‌ای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمی‌کند. undefined انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آن‌قدر تأثیرگذار بود که نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی دینی را متوجه خود کرده است؛ نظریات آن‌ها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است undefined اینکه در این سال‌ها می‌بینید تحرکات سیاسی از طرفین و جهات مختلف پوشش دینی به خود می‌گیرد؛ نشان می‌دهد که عنصر دین در عرصه‌ا‌ی فراتر از زندگی شخصی و در عرصه سیاست و به‌دنبال آن مناسبات و روابط اقتصادی منطقه‌ای معنادار و اثرگذار است. undefined ادامه را بخوانیدundefined https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50709
#گفت‌وگو

۱۰:۴۴

بسمه‌تعالی
نقش محوری فرهنگ در قیام امام حسین(علیه‌السلام)
پیوند:https://www.aparat.com/v/Z9uMI
#فیلم #فرهنگ #امام_حسین(علیه‌السلام)
@fekrat_net@hparsania

۱۲:۰۷

بازارسال شده از حمید پارسانیا
thumbnail
بسمه‌تعالی
قرائت‌های مدرن عاشورا
http://resanedanesh.ir/?p=1259
@hparsania

۱۰:۱۵

بازارسال شده از حمید پارسانیا
بسمه‌تعالی
قرائت‌های مدرن عاشورا
بخش‌هایی از نوشتار:
عاشورا واقعه‌ای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد.
اندیشه‌های مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله‌کنندگان منجر می‌شود.
رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود .
افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و می‌آورد. این قرائت‌ها به‌رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه، در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند.
ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی‌فرهنگی آن به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است.
در این قرائت‌ها از همهٔ ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیه‌السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود. به‌موازات آن هم به‌گونه‌ای شتاب‌زده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود، به‌عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
چشم‌فروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز به‌نوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانه‌وتعالی) است.
متن کامل:http://resanedanesh.ir/?p=1259
#نوشتار@hparsania

۱۰:۱۵

thumbnail
بسمه‌تعالی
انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربه‌ی زیسته‌ی انقلاب
- با حضور:حمید پارسانیاسعید خورشیدی
- زمان: دوشنبه، ۲۴مرداد۱۴۰۱، ساعت ۱۶
- مکان: بلوار شهید مدرس، مدرس ۴، پلاک ۱۰
- پخش از صفحه‌ی مجازی @Goftare_asr
دبیرخانه‌ی علمی دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی و پژوهشکده‌ی مطالعات اسلامی در علوم انسانی
#اطلاعیه@hparsania

۱۶:۵۵

thumbnail
بسمه‌تعالی
نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی: فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
- رئیس شورای علمی کنگره:حمید پارسانیا
- مهلت ارسال چکیده‌ی مقاله: ۳۱مرداد۱۴۰۱- مهلت ارسال اصل مقاله: ۳٠آذر۱۴۰۱
- وبگاه: www.iscs.ac.irwww.farabicongress.ir
مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی
#اطلاعیه@hparsania

۱۷:۲۵

thumbnail
بسمه‌تعالی
نخستین دوره‌ی آشنایی با برخی از ایده‌های معاصر علم دینی
- مهلت ثبت‌نام: ۲۹مرداد۱۴۰۱
- زمان دوره: ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور
- وبگاه: www.hamandishi.info
- ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴
دبیرخانه‌ی هم‌اندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام)
#اطلاعیه@hparsania

۸:۵۶

حمید پارسانیا
undefined بسمه‌تعالی انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربه‌ی زیسته‌ی انقلاب - با حضور: حمید پارسانیا سعید خورشیدی - زمان: دوشنبه، ۲۴مرداد۱۴۰۱، ساعت ۱۶ - مکان: بلوار شهید مدرس، مدرس ۴، پلاک ۱۰ - پخش از صفحه‌ی مجازی @Goftare_asr دبیرخانه‌ی علمی دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی و پژوهشکده‌ی مطالعات اسلامی در علوم انسانی #اطلاعیه @hparsania
thumbnail
بسمه‌تعالی
نشست دوشنبه ۲۴مرداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.
#اطلاعیه@hparsania

۲۳:۳۶

بازارسال شده از حمید پارسانیا
بسمه‌تعالی
هویت فرهنگی مناسک اربعین
بریده‌ای از گزارش:زمانی که درباره‌ی فرهنگ یا هویت فرهنگی سخن می‌گوییم، واحد تحلیلمان فردی نیست؛ زیرا فرهنگ خصلتی جمعی دارد. اربعین دارای ابعاد مختلفی است و فرهنگ نیز یکی از ابعاد آن است. بنابراین، زمانی که از هویت فرهنگی اربعین سخن می‌گوییم، حقیقت آن را به بُعد فردی تقلیل نمی‌دهیم. همچنین باید بدانیم که عاملان فرهنگ (افراد) چه نسبتی با فرهنگ دارند. برخی از رویکردها، عاملان فرهنگ و افراد را مستهلک در فرهنگ می‌دانند. از سوی دیگر، گروهی فرهنگ‌ را به کنش‌های فردی تقلیل می‌دهند.
تدین برای تحقق‌یافتن، هم جنبه‌‌ی فردی و هم جنبه‌‌ی فرهنگی دارد. بعد فرهنگی‌اش با مناسک جمعی بروز و ظهور می‌یابد. در برخی از آیات قرآن درباره تفاوت‌های بعد فردی و جمعی صحبت شده است. گاه ایمان‌آوردن صورت فردی دارد یا دعوت فردی است و گاه دعوت چهره‌ای اجتماعی پیدا می‌کند؛ مانند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ(آنگاه که نصرت الهی و پیروزی فراز آید)، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(و مردم را بینی که گروه‌گروه به دین الهی درآیند).»
پس از فتح مکه بروز اجتماعی دین را شاهد هستیم. کسانی به اسلام ایمان می‌آورند؛ اما از سوی دیگر عادات شبه‌جزیره‌‌ی عربستان مبتنی بر عصبیت قومی و قبیله‌ای است و کسانی که تا پیش از این ایمان نیاورده‌اند، حین مشاهده قدرت دین‌داری، مجبور می‌شوند راه دیگری را در پیش بگیرند. در واقع، کافران در موضع ضعف جمعی قرار می‌گیرند و در زیر پوشش نفاق، دین را در حوزه‌ی اجتماعی می‌پذیرند؛ اگرچه در بعد فردی نپذیرفته‌اند.
دین ساحت‌های گوناگونی دارد که برخی از آنها خصلت جمعی ندارند. حافظ می‌فرماید: «در کار گلاب و گل حکم ازلی این بودکاین شاهد بازاری وان پرده‌نشین باشد»به عبارت دیگر، گل پرده‌نشین است و گلاب در محیط پخش می‌شود و همه‌جا را فرامی‌گیرد. برخی از لایه‌های دین نیز بسان راز است و بروز نمی‌یابد و برخی لایه‌های آن به صورت جمعی ظهور می‌کند. برخی از پدیده‌های دینی، در یک لایه مستقر است و برخی به تنهایی، در چند لایه قرار می‌گیرد؛ برای مثال، تقوا یک امر درونی است و تا بخواهد ظهور و بروز یابد، امکان دارد به ریا تبدیل شود. اگرچه تقوا هویت جمعی نیز دارد، اما بیشتر یک امر فردی است. نماز هم به صورت فردی و هم به طور جمعی بروز می‌یابد که در هر شرایط نیز احکام خاص خود را دارد. حج بعد جمعی بسیار پررنگی دارد و بعد فردی کمی در آن دیده می‌شود.
در دین ابعاد خرد و کلان و هم تعامل بین کل و جزء وجود دارد؛ برای مثال، نبوت در انبیای صاحب شریعت یا اولوالعزم از هویتی جمعی و فرهنگی و بین‌الاذهانی برخوردار بوده و بر رسیدن پیام و اتمام حجت به همگان استوار است و این مهم بدون اعجاز، واقعیت تاریخی و فرهنگی پیدا نمی‌کند.
اربعین کاملاً از بعد فرهنگی برخوردار است و پدیده‌ای کلان و واقع‌شده در تاریخ است و حضور و تداوم آن با صرف عوامل فردی و خرد قابل تبیین نیست.
جریر بن عبدالحمید از راویان اهل‌سنت است که شیعیان هم از ایشان نقل‌ کرده‌اند. شخصی می‌گوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا می‌‌آید. جریر می‌پرسد: «از عراق چه خبر؟» او خبر می‌دهد که هارون‌الرشید را ترک کرده در حالی که سخت‌گیری‌‌هایی با زائران امام حسین(علیه‌السلام) داشته است. آنها قبر امام حسین(علیه‌السلام) را تخریب کرده بودند. در آنجا درخت سدری وجود داشت که زائران آن را نشانه‌ قبر امام حسین(علیه‌السلام) می‌دانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر می‌گوید و حدیثی را از پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] نقل می‌کند که پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] در آن، قطع‌کننده‌ی درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن‌ الله قاطع السدرة). جریر می‌گوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم.
می‌دانیم اگر قرار است حسین(علیه‌السلام) مصباح هدایت و سفینه‌ی نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود. شهادت امام[علیه‌السلام] یک عمل اجتماعی بود و نه فردی. مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است. اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و قیام در همان صحرای کربلا تمام می‌شود.
۲۸شهریور۱۴۰۰نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی»
متن کامل گزارش
#گزارش #اربعین #فرهنگ@hparsania

۱۲:۱۴

thumbnail
بسمه‌تعالی
از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی، موضوع حجاب
- زمان: یکشنبه، ۱۰مهر۱۴۰۱، ساعت ۹ تا ۱۴
- مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام)، اتاق جلسات ریاست دانشگاه
#اطلاعیه@hparsania

۲۰:۴۴

بسمه‌تعالی
درس اسفار استاد پارسانیا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۸ در مدرس معصومیه‌ی حوزه‌ی فیضیه برگزار می‌شود.
همچنین می‌توانید از طریق پیوند زیر به‌طور برخط در این کلاس شرکت کنید: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601
#اطلاعیه@hparsania

۱۸:۵۳

بازارسال شده از استاد حمید پارسانیا

درس اسفارمورخ ۱۰مهرماه۱۴۰۱.m4a

۴۰.۶ مگابایت
undefined درس اسفار - استاد پارسانیا - ۱۰مهر ماه ۱۴۰۱
#اسفار_10مهر1401
undefined eitaa.com/parsania_net

۲۳:۵۱

بازارسال شده از استاد حمید پارسانیا

درس اسفار - استاد پارسانیا - ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱.m4a

۳۹.۵۷ مگابایت
undefined درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱
#اسفار_11مهر1401
undefined eitaa.com/parsania_netundefinedhttps://ble.ir/parsania_net

۲۳:۵۱

بازارسال شده از استاد حمید پارسانیا

درس اسفار ج۶ استادپارسانیا۱۲مهر۱۴۰۱.m4a

۴۶.۴ مگابایت
undefined درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱
#اسفار_12مهر1401
undefinedhttps://ble.ir/parsania_netundefined eitaa.com/parsania_net

۲۳:۵۱

#صوت

۲۳:۵۱

بازارسال شده از استاد حمید پارسانیا
thumbnail
احتراما به استحضار می رساند که جلسات مجازی استاد پارسانیا از طریق کانال ایتا در دسترس می باشد.
@parsania_net

۱۵:۵۲