عکس پروفایل بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتیب

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی

۶۹۲عضو
عکس پروفایل بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتیب
۶۹۲ عضو

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
ارتباط با ما:@BSBMUAdminگروه جهادی منتظران مصلح (عج):@J_BSBMUهیئت دانشگاه:@abna_o_zahra

۱۷ تیر

thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
🔹 روایت شب اول
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۵:۱۵

۱۸ تیر

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی
🏞️ 💭 #بیان 💢 « روایت کربلا » 🔹 روایت شب اول 🇮🇷 @BSBMU_IR
thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 «افرادی که آماده شهادت نبودند»
🔹 روایت شب دوم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۶:۵۷

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی
🏞️ 💭 #بیان 💢 « روایت کربلا » 🔹 روایت شب اول 🇮🇷 @BSBMU_IR
thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 «هدف قیام امام حسین (ع)»
🔹 روایت شب سوم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۷:۰۶

۱۹ تیر

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی
🏞️ 💭 #بیان 💢 « روایت کربلا » 🔹 روایت شب اول 🇮🇷 @BSBMU_IR
thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 «پیروزی "حر‌ بن‌‌ یزید" در مبارزه معنوی و درونی »
🔹 روایت شب چهارم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۱

۲۰ تیر

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی
🏞️ 💭 #بیان 💢 « روایت کربلا » 🔹 روایت شب اول 🇮🇷 @BSBMU_IR
thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 «شهادت عبدالله‌‌‌بن‌الحسن »
🔹 روایت شب پنجم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۵

۲۱ تیر

بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی
🏞️ 💭 #بیان 💢 « روایت کربلا » 🔹 روایت شب اول 🇮🇷 @BSBMU_IR
thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 « آمادگی قاسم‌بن‌الحسن برای شهادت در راه خدا »
🔹 روایت شب ششم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۶

۲۲ تیر

thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 « اوج مصیبت کربلا در شهادت طفل شش‌ماهه »
🔹 روایت شب هفتم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۴۱

۲۳ تیر

thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 « علی‌اکبر، اسماعیلِ امام‌حسین(ع) »
🔹 روایت شب هشتم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۴

۲۴ تیر

thumnail
💢 صفحه رسمی خبری دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی شهید بهشتی در اینستاگرام آغاز به کار کرد
🔹برای اطلاع از آخرین اخبار، اطلاعیه‌ها، رویدادهای دانشگاه و اطلاع از آخرین اخبار‌ نظام سلامت، صفحه sbmunews را دنبال و ما را به دوستان خود معرفی کنید.
🌐 به اینستاگرام sbmunews بپیوندید
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۱:۴۱

thumnail
💭 #بیان
💢 « روایت کربلا »
💠 « اولین کسی که آمادگی شهادتش را اعلام کرد »
🔹 روایت شب نهم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۴۰

۲۵ تیر

thumnail
💭 #بیان
💢 «روایت کربلا»
💠 «امام‌حسین(ع) از مرگ در راه هدف اسلامی نمی‌هراسید »
🔹 روایت شب دهم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۵

۲۶ تیر

thumnail
💭 #بیان
💢 «روایت کربلا»
💠 «خدایا این قربانی را از ما قبول کن »
🔹 روایت شب یازدهم
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۸:۳۱

۲۸ تیر

🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه !
🔸 هیئات حسینی از دیرباز تا کنون، کانون اجتماع مسلمین و محلی برای نزدیکی و تقریب افکار و قلوب مومنینِ مجاهد بوده‌اند. چه در زمان ائمه هدی که مردم در مجالس سوگواری اباعبدالله(ع)، گرد امام جامعه جمع می‌شده و برای مسیر آینده شیعه هم‌فکر و هم‌پیمان می‌شدند و چه تا سالیان بعد، که در ایران اسلامی، همین هیئات و مجالس وعظ، زمینه‌ را برای یک‌دل‌شدن مردم در مبارزه با طاغوت و احیای امر خدا فراهم آورد. و این‌گونه بود که مردم ایران به تاسّی از آزادگان عاشورایی، انقلاب اسلامی را رقم زدند و تحول آفریدند.
🔹 هیئات از این‌جهت تحول‌آفرین خوانده می‌شوند که دارای ابزارهایی اثرگذار برای انتقال مفاهیم عالی دینی و متناسب با نیاز روز جامعه به مردم هستند‌. ابزارهایی چون مواعظ و سخنرانی‌های این مجالس، روضه‌ها و ویژه تر از آن، مداحی‌ها.
🔸 پررنگ‌تر بودن نقش مداحی‌ها ، از این روست که زبان شعر، به سبکی آهنگین، این عزا و این حماسه را به‌ زیبایی توصیف می‌کند و می‌تواند محتوایی عمیق را به مخاطب برساند که هم در دل نشیند و هم در ذهن او جای‌گیرد.
🔹باتوجه به آنکه از سال‌ها قبل همواره بر معرفت‌افزا بودن مداحی‌ها تاکید بسیاری می‌شده است، خوشبختانه در سالیان اخیر غنای مضامین مداحی‌ها را شاهد بوده‌ایم و سیر تحول این اشعار، از صرف توصیف سوگوارانه واقعه کربلا، به سمت ارائه روایتی حماسه‌ساز، امیدبخش و الگوآفرین از این واقعه ، حرکت کرده‌است.
🔸باوجود این پیشرفت‌ها اما پرداخت درست و دقیق به برخی از مفاهیم همچنان مغفول مانده‌است. از جمله این‌ها، روایت صحیح از زنان تاریخ‌ساز کربلاست‌ . زنان و مادرانی که در تمام مراحل این واقعه، چه پیش از عاشورا در تشویق و همراه کردن خانواده خود، در حین واقعه با حضور مقاوم و عزت‌مندانه‌شان و پس از عاشورا با زبان تبیین و روایت حقیقت، در صحنه تاریخ ماندگار شدند.
🔹 زنانی که با زنانگی و مادری‌شان الگو بودند و هستند ؛ اما روایت‌ها، اشعار و مداحی‌هایی که در وصف این بانوان  سروده‌شده‌اند، آنان را نه بخاطر ویژگی‌های برجسته زنانه‌، که بخاطر مردانگی و مرد میدان بودن، تحسین می‌کنند.
🔸حال آنکه حضرت زینب(س) و دیگر بانوان حاضر در کربلا را از دریچه نگاه زنانه بهتر می‌توان شناخت چراکه این زن بودن، برای الگو بودن کافی و کامل است و برای توصیف عظمت بانوان عاشورایی، نیازی به مردانه‌خواندن آن‌ها نیست.
🔹 نکته قابل تامل آنجاست که بدانیم در حالی این مدح‌ها و روایت‌ها در هیئات مطرح می‌شود که حداقل نیمی از حاضران در این مجالس را بانوان و دختران تشکیل می‌دهند. و چنین توصیف‌های مردانه‌ای از مقام زن حماسه‌ساز و تبدیل شدن این‌گونه توصیفات مردانه به عنوان ارزش و الگویی برای زنان ، می‌تواند در آینده‌ پیامد‌های نامطلوبی داشته‌باشد.
🔸بدین منظور، در روزهای آتی، به تفصیل به ریشه‌های این مسئله خواهیم پرداخت و با مرور الگوی زن تراز در نگاه اسلام و ویژگی‌های برجسته بانوان عاشورا و در راس آن‌ها حضرت زینب سلام الله علیها، شیوه مطلوب روایت جایگاه زن را ترسیم خواهیم کرد.
#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۳:۳۹

thumnail
#تسلیت_نامه
▪️ إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ ▪️
▪️رحلت جهادگر بسیجی، محمدحسین دریس، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک را تسلیت عرض می کنیم.
▪️ تاریخ و مکان برگزاری مراسم وداع، تشییع، خاکسپاری و مجلس ختم در تصویر عنوان شده است.
🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۶:۱۵

۲۹ تیر

‍ 🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه!
🔻 قسمت دوم
🔸در ادامه آنچه که در خصوص مداحی‌ها عنوان شد، در این قسمت برای‌ شفاف‌تر شدن مسئله، با ذکر چند نمونه از اشعار و مداحی‌هایی که درباره حضرت زینب(س) سروده‌شده اند ، نوع پرداخت و توصیف شخصیت ایشان در این اشعار را بررسی خواهیم کرد.
🔹به طور مثال در یکی از مداحی‌ها آمده است:"تو می خواستی عاشقانه خواهر باشیولی بعد اباالفضل، برادر باشیمی خواستی واسه حسین لشکر باشیشما حق داشتی دقیقاً حیدر باشی"
🔸 در این قسمت از مداحی ، شاعر برای تاکید بر اینکه بعد از شهادت حضرت اباالفضل(ع)، امام‌حسین(ع) تنها نخواهند بود؛ این عبارت را به‌کار برده‌است که بعد از شهادت حضرت‌عباس(ع)، حضرت‌زینب(س) برای امام‌حسین(ع)، برادری خواهند کرد تا جای خالی ایشان را پر کنند‌ و برادرگونه از امام حسین(ع)‌ حمایت خواهند کرد‌.
🔹اگرچه مقصود مستقیم شاعر در این قسمت، اشاره به نقش پررنگ حضرت زینب(س) و پرکردن جای خالی حضرت‌عباس(ع) توسط ایشان بوده است؛ اما این عبارت به طور ضمنی این مفهوم را به ذهن متبادر سازد که حضرت زینب(س)، بعد از حضرت اباالفضل(ع)، با بروز ویژگی‌هایی که ایشان داشتند و به اصطلاح با برادری کردن، می‌توانند جای خالی ایشان را برای امام(ع) پر می‌کنند‌. در صورتی که همان نقش زنانه و خواهرانه حضرت زینب(س) ، این ظرفیت و قابلیت را دارد که به کاملترین نحو، امام حسین(ع) را همراهی کنند و نیازی نیست که الزاما ایشان را دارای ویژگی‌های مردانه یا برادرگونه‌ دانست.
🔸مانند توصیفی که برای حضرت‌زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان را " ام‌ابیها " نامیده‌اند. یعنی در همراهی و حمایت از پیامبر(ص)، برای ایشان هم به منزله دختر و هم مادر بوده‌اند. و می‌بینیم که این هردو نقش، چه دختر بودن و چه مادر بودن، در قالب همان خصوصیات زنانه ایشان، تعریف‌ شده است و با ویژگی‌های زنانه ایشان، می‌تواند ایفا شود. برخلاف این مداحی که نقش برادری را برای حضرت زینب(س) عنوان کرده‌‌بود.
🔻ادامه دارد...
#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۳:۳۷

۳۰ تیر

‍ ‍ 🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه!

🔻 قسمت سوم

🔹در این قسمت، مداحی دیگری را بررسی می‌کنیم که در آن، شاعر برای توصیف حضرت زینب(س) مطالب زیر را از زبان ایشان، روایت می‌کند:

"تو علمداری و من از تو علمدارترم یا عباستو جگر داری و من از تو جگر دارترم یا عباساذن میدان بدهد یار، خودت می بینی یا عباسوسط معرکه ها از همه کرارترم یا عباسذوالفقار پدرم را کمرم می بندم یا عباسدستمالی که به سر بست، سرم می بندم یا عباس"
🔸در این مداحی، شاعر نقش حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) و ملاک ارزشمندی جهاد آن‌ها را به‌گونه‌ای مشابه هم فرض کرده‌است و برای آنکه مقام حضرت زینب(س) را نشان دهد با اشاره به ویژگی‌هایی چون جگردار بودن، وسط معرکه بودن، شمشیر به کمر بستن و... تصویری مردانه از ایشان را ارائه کرده است.
🔹 در صورتی که حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع)، به مقتضای تفاوت‌های‌ ذاتی مردانه و زنانه، تکالیف ویژه‌ و به‌خصوصی را در صحنه عاشورا برعهده‌داشته‌اند ، که به گواه تاریخ، هردو ایشان در ولایت‌پذیری و عمل به تکالیف، در عالی‌ترین سطح جهاد کرده و حماسه آفریدند.
🔸اما در این قسمت از مداحی، با قیاس نادرست ، به ویژگی‌های جنگاوری مردانه برای زن، ارزش داده شده است که هم موجب اشاره کمتر به ویژگی‌های زنانه حضرت زینب(س) گردیده و هم برای بالابردن مقام ایشان، در این ابیات، مقام حضرت عباس(ع) را پایین‌تر توصیف کرده‌اند.
🔹قابل ذکر است در مواردی که عنوان شد، ممکن است شاعر و مداح هدف ارائه چنین مفاهیمی را نداشته اند، اما از آن‌جا که شکل و فرم، ناگزیر بخشی از محتوا را منتقل می‌کند و باتوجه به اهمیت محتوای هیئات، که در گفتار قبل شرح‌ داده‌شد، بهتر آن است که در مداحی‌ها و اشعار آیینی، از عبارات دقیق‌تر و صحیح‌تری برای توصیف اهل‌بیت(ع) استفاده شود.
🔻ادامه دارد...
#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۳:۳۱

۳۱ تیر

‍ ‍ 🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه!

🔻 قسمت چهارم

🔹در قسمت‌های پیشین مصادیقی از توصیفات نادرست یا نه‌چندان‌دقیق از جایگاه زن در مداحی‌‌ها، ارائه‌ شد. حال در این قسمت می‌خواهیم به یکی از ریشه‌های این مسئله بپردازیم.
🔸یکی از علل این مسئله، زمینه‌های موجود در جامعه و جو حاکم بر آن است که در آن ویژگی‌های مردانه ارزشمند دانسته‌ می‌شوند و ملاک شایستگی انسان را برخورداری هرچه‌بیشتر از توانمندی‌های مردانه می‌داند . به عبارتی خلاصه‌تر، رواج تفکر فمنیستی در جوامع امروز، را می‌توان یکی از علل اساسی پیدایش چنین ادبیاتی دانست.
🔹 خاستگاه فمنیسم در ایران را شاید نتوان به طور دقیق مطرح کرد؛ اما طبق مطالعات، ورود این تفکر به ایران به دوران قاجاریه باز می‌گردد که در آن‌ زمان تأسیس مدارسی که معمولاً ارامنه گرداننده آن بودند، فرستادن برخی بانوان به کشورهای غربی، رواج‌یافتن فرقه بهائیت و بابیت، و صنعت روزنامه‌ی آن زمان، که افرادِ از‌ فرنگ‌برگشته، در آن قلم میزدند؛ از جمله مواردی بودند که به‌تدریج راه را برای ترویج تفکر فمنیستی در ایران باز کردند.
🔸اگرچه انواعی از تفکر فمنیستی وجود دارد؛ اما در اینجا مقصود ما از تفکر فمنیستی، آن نوع تفکری است که معتقد است برای ارزش دادن به زنان، باید آن‌ها را شبیه مردان کرد ! و می‌توان گفت در این میان، بانوان و زنان، خود نیز با پذیرش این نگاه و اینکه زن بودن خود را پست و ناچیز می‌دانستند، در ترویج این تفکر و در تحمیل این ستم، نقش داشتند.
🔹تفکراتی که شاید با هدف احقاق حقوق زنان و نه ستم به آن‌ها رواج پیدا کرد، اما اشتباه از آنجایی صورت گرفت که به‌جای مطالبه عدالت میان مرد و زن، برابری و مشابهت حقوق آن‌ها را مطرح کرد‌. و نتیجه آن، همین شد که در طی این سالیان دیده‌ایم. اصلا مگر می‌شود مشابهت و برابری تام و تمام زن و مرد را خواهان بود درحالی که همین زن‌بودن و مرد‌بودن ذاتا تفاوت دارند و در نتیجه هرکدام اقتضائاتی دارند و حقوق ویژه‌ای را می‌طلبند!
🔸اما آنچه در عدالت مطرح می‌شود، همان است که در آموزه های قرآنی آمده است و برتری انسان‌ها را به تقوای آن‌ها می‌داند و نه جنسیت مرد و زن!  این که زن را با زنانگی اش و مرد را با مردانگی اش، بپذیری و هرکدام به‌‌جای خود برترند.
🔹 باتوجه به نکات فوق، اگر بار دیگر مثال‌های ذکرشده در قسمت‌های قبل را بررسی کنیم، خواهیم دید در آنجا نیز شاعر با فرض اینکه در جامعه امروز و در نظر مخاطب، توانمندی‌های مردانه ارزشمند‌تر است ، توصیفاتی مردانه از حضرت زینب(س) را ارائه می‌کنند و می‌گویند ایشان نیز از توانمندی‌های مردان جنگاور از جمله حضرت عباس(ع)، بهره‌مندند. تا به‌گمان خود مقام حضرت زینب(س) را در نظر مخاطب بالاتر ببرند.
🔻ادامه دارد...
#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

🇮🇷 @BSBMU_IR

۱۳:۴۹

۱ مرداد

‍ ‍ 🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه!

🔻 قسمت پنجم

🔹همانطور که در قسمت قبل گفته‌شد؛ جریان فمنیسم ، ناخواسته یا خودخواسته، این فکر را القا کرد که زن قدرتی برای نشان‌دادن ندارد و یا اگر بخواهد قوی باشد؛ باید مرد باشد . نگاهی که مورد قبول نبوده و در تاریخ ایران، اسلام و حتی پیش از آن، مثال‌های نقض بسیاری برای این مسئله یافت می‌شود.
🔸یک مثال آن، بانو آسیه، همسر فرعون است. که در قرآن کریم از ایشان به عنوان الگویی برای تمام مومنین، چه مرد و چه زن ، یاد شده‌است.
🔹مثال دیگر آن حضرت‌زهرا(س) است. بانویی که هم در رساندن رسالت نبی(ص) نقش داشتند و هم یاوری خستگی‌ناپذیر بودند برای امام علی(ع) . تا آنجا که در راه ولایت، شب‌‌های پی‌درپی خانه‌به‌خانه شهر را به مسیر حق، دعوت کردند. و این کار عظیم ایشان، آن‌قدر در نظر دشمن گران آمد، که سبب شهادتشان در این راه شد.
🔸 حضرت زینب(س) ، نمونه دیگری از مقام زن تراز در نگاه اسلام است. بانویی که در کربلا تمام‌وجود خود را برای دین خدا به میدان آورد. چه در نقش مادری‌ و فرستادن فرزندان به میدان، چه در نقش خواهری و در پیرویِ تا پای جان از امام(ع) و چه در دوران اسارت و رساندن پیام کربلا.
🔹علاوه بر این، حضرت زینب(س) نقش زنان در رقم خوردن عاشورا را فراتر از این می‌دانستند. آنجا که پس از واقعه کربلا در مواجهه با زنان کوفی که از این واقعه ناراحت بودند، به آنها تلنگر زده و با اشاره به اینکه چرا در آن زمان که باید، مردان خود را برای یاری امام(ع) همراهی نکرده و حتی مانع‌شان در این راه شدند؛ آن‌‌ها را از نقشی که در اتفاق‌افتادن کربلا و شهادت امام حسین(ع) داشتند، آگاه ساختند.
🔸مثال‌های دیگر اثرگذاری و نقش‌آفرینی زنانه را در ایران خودمان؛ چه برای شکل‌گیری انقلاب و چه پس از آن، در هشت سال دفاع مقدس می‌توان یافت. آنجا که زنان با همان عصاره‌ی زن‌بودن ، نقش خود را ایفا کردند. تا جایی که امام‌خمینی(ره) می‌فرمایند: شما بانوان رهبر نهضت مایید و من شما را به رهبری قبول دارم.
🔹این‌ها مثال‌هایی است از نقش‌آفرینی زنان با استفاده‌ از همان ویژگی‌های زنانه. الگوهایی که تمام نشده‌اند؛ تا امروز، که زنانی در این مرز و بوم، با افتخار به زن بودن و با اتکا به خصلت‌‌های‌ زنانه، در جامعه نقش‌آفرین و حماسه آفرینند‌.
🔸در انتها باید گفت در این هیاهوی نظریه‌پردازی غرب و شرق برای زن، الگوی مطلوب ما الگوی سوم زن است. الگویی که نه شرقی است و نه غربی!نه آن الگوی شرقی که زن را خانه نشین میخواهد!و نه الگوی غربی که زن را ابزاری در پازل توسعه مادیات می‌داند!بلکه الگوی سومی که برگرفته از نگاه اسلام به زن است، همان نگاهی که زن را مرکز می‌داند و در این نگاه، زنان پیشرانان تاریخند!
🔹حال با این‌نگاه، در قسمت پایانی، به نمونه‌ مداحی‌هایی با توصیف درست از مقام زن، اشاره خواهیم کرد‌.
🔻ادامه دارد...
#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

۱۳:۴۱

۲ مرداد

thumnail
✉️ نامه مرکز تحقیقات ثریا به رئیس جمهور دولت چهاردهم در خصوص اولویت‌های نظام سلامت
🔹در این نامه، مرکز تحقیقات ثریا چالش‌ها و اولویت‌های نظام سلامت را به استحضار رئیس جمهور دولت چهاردهم رسانده است. این اولویت‌ها با مشارکت ذی‌نفعان و کارشناسان حوزه سلامت تدوین و تنظیم شده‌اند.
🔰مطالعه نامه:
🌐 sorayarc.ir/news/priorities/
@Sorayarc

۷:۰۸

‍ ‍ 🗂 #پرونده
💢 حماسه‌های زنانه؛ گمشده در روایت‌های مردانه!

🔻 قسمت پایانی

🔹پس از پنج قسمت قبل، در این بخش برای تکمیل آنچه گفته شد، می‌خواهیم شیوه مطلوب روایت جایگاه زن را ترسیم کرده و به بررسی چند‌ نمونه مداحی با توصیف صحیح از زن، بپردازیم.
🔸در ابتدا باید گفت، شیوه روایتی مورد تایید است که در آن تمام ابعاد و ویژگی‌های زنانه، ارزشمند دانسته می‌شوند ؛ نه صرفا آن بخش که با ویژگی‌های مردانه مشابهت دارد. به طور مثال، بعد عاطفه زن و دلسوزی او ، که به طور فطری در زن بیشتر از مرد بروز دارد، خود می‌تواند جلوه‌ای برای روایت باشد و نباید آن را در مغایرت با حماسه دانست . از این رو مداحی‌هایی که روایتگر این جلوه از زن هستند را نیز در جای خود، ضروری و ارزشمند می‌دانیم. مانند مداحی ماندگار "خواهر من" ؛ که عمدتا نمایانگر بعد عاطفی ارتباط حضرت زینب(س) و امام‌حسین(ع) است و در عین‌حال به‌خوبی، نقش حضرت‌زینب(س) را برای مخاطب برجسته می‌کند.
🔹اما آنچه بر آن تاکید داریم این است که نباید تمام اشعار و روایت‌ها صرفا به این بعد بپردازند و یا در پرداخت به بعد عواطف زنانه، آنقدر اغراق نمایند که بجای لطافت زن، ضعیف‌بودن او را نشان دهد.
🔸علاوه‌بر‌این، باید تصریح کرد وجود ویژگی‌هایی چون ایستادگی، شهامت و فصاحت و بلاغت در کلام و‌...، در هردو جنس زن و مرد ارزشمند بوده و زنان نیز با همین ویژگی‌ها می‌توانند حماسه‌آفرین باشند. با این نگاه، توصیف حضرت زینب(س) و اشاره به برخورداری ایشان از ویژگی‌هایی که امیرالمومنین(ع) یا حضرت‌عباس (ع) داشته‌اند، نیز محل اشکال نیست. اما نکته بحث آنجاست که این روایت‌ها، به‌جای توصیف برخورداری ایشان از این ویژگی‌ها، نباید به‌گونه‌ای باشند که بنظر برسد ارزشمندی حماسه حضرت زینب، تنها زمانی است که ایشان کاملا مانند مرد به میدان آیند‌ ؛ وگرنه انتساب صحیح این ویژگی‌ها منعی ندارد.
🔹مانند این بخش از مداحی:
"گاه بالای سرِ سرهای بی‌تن گریه کردهگاه بالای سرِ تن‌های بی‌سر ایستادهدر کلامش خشم و آرامش تو گویی تواَمانندآری آری آن طرف انگار حیدر ایستاده "
🔸که در اینجا شاعر به درستی در مصرع‌های اول، ویژگی‌هایی از حضرت زینب(س) را مثال زده و در انتها اشاره‌کرده است که ایشان خصلت‌های برجسته پدرشان را به ارث برده‌اند و در دارا بودن این ویژگی‌ها، مانند حضرت علی(ع) هستند.
🔹در کنار موارد فوق، پرداخت ویژه‌تر به ابعادی از واقعه کربلا، که محوریت اصلی آن را بانوان برعهده داشته‌اند ؛ می‌تواند بیش از این مورد توجه قرار گیرد. حماسه‌هایی چون پیام‌‌آوری کربلا و تبیین و روشنگری در روزهای اسارت و پس از آن. چیزی که در مداحی ارزشمند "کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود" بدان اشاره شده‌است.
🔸اگرچه داستان زن و حماسه‌ به همینجا ختم نمی‌شود و در این‌زمینه ناگفته بسیار است؛ اما به عنوان خلاصه‌ کلام باید گفت و دانست:این زن است که با هنر و ظرافت خود، روح های بزرگ تربیت می‌کند. این زن است که با صبر و شکیبایی خود، از دل حوادث، روایت می‌سازد و در تاریخ، حماسه جاری می‌کند و با این روایت ها، مکتبی می‌سازد که تا ۱۴۰۰ سال و بیشتر، همچنان انسان‌ساز باشد. این زن است که با عطوفت و مهربانی نهان در وجودش، بستری برای آرامش خانواده ایجاد می‌کند و زنان و مردان بزرگی در جامعه می‌رویاند. این زن است که تاریخ را دگرگون می‌کند ؛چه در روایت عاشوراچه در انقلاب اسلامیچه در جای جای تاریخ ایران و اسلام
و در پایان؛ این زن است که پیش می‌رود و به‌دنبال خود، جامعه‌ای را به حرکت درمی‌آورد‌.

#پیشگامان_حرکت_تاریخی#روایت_بانوان_عاشورایی

۱۳:۴۵