عکس پروفایل معماری هجریم

معماری هجری

۹۱عضو

۱۸ خرداد

thumnail
🔹🔸 طبق نظریه پیشرفت امام خمینی (ره) ، جامعه اسلامی باید صورت قرآن شود. در این نگاه معماری و شهرسازی به عنوان کالبد حیات، به ظرف تحقق عبودیت تبدیل میگردد.
👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات

#شهرسازی_اسلامی#معماری_ظرف_عبودیت
🏙معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۷:۲۴

۲۶ خرداد

thumnail
❗️وضعیت مترو در ژاپن!اوضاعی که در متروی تهران هم دیده می‌شود البته نه با این شدت...
🌆 الگوی توسعه غلط در ایجاد کلانشهرهای متراکم و فشرده که آسیب‌های فراوانی تولید می‌کند. در همین نمونه کرامت آن افراد و عزت نفس‌شان آسیب می‌بیند؛ وقتی هر روز باید اینگونه رفت و آمد کنند.
🏙 معماری هجری@MemariHejri_ir

۲۰:۲۵

۲۵ تیر

thumnail
◾️رهبر انقلاب: اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است.

🏙 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۵:۵۰

۲ مرداد

thumnail
🌇 وقتی‌در مرورگرهای وب پاریس را سرچ کنید، تصاویری از شهری بسیار تمیز، زیبا، رؤیایی و عاشقانه خواهید یافت... از کنسرتهای موسیقی، از کافه‌های خیابانی، از برج عجیب ایفل! که البته همهٔ آن‌ها تبلیغات است!!
*⛔️این تصاویر حقیقی پاریس است.*‼️
🤢 شهری کثیف و پر از زباله و خیابان‌خواب و به گفتهٔ شاهدان مملو از بوی ادرار!چرا که مردم پاریس ابایی از ادرار کردن در ملأ عام، گوشهٔ خیابان‌ها و روی دیوارها ندارند...البته پاریس شهری پر از دزد هم هست. به طوری که اگر موقع عکاسی با گوشی حواست نباشد، دار و ندارت را باخته‌ای!!
❌ بدی ماجرا اینجاست که تحت تاثیر تبلیغات و سفید نمایی‌ها از این شهر، در پیاده‌روهای تهران هم میزهای شلوغ کافه‌ها را میشود به وفور دید که توسط کافه‌چی بیرون گذاشته شده‌اند و مردم با باور عمیق به باکلاسی اروپا، از آنان تقلید می‌کنند و سعی می‌کنند همانند آن‌ها رفتار کنند.
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۵:۴۲

۴ مرداد

thumnail
💢 صنعت توریسم، هم بافت اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها را تخریب کرده، هم طبیعت و محیط زیست و اکوسیستم طبیعی را بهم ریخته است.و هم تولیدگران اصلی بشر یعنی روستاییان را از کار و فعالیت طبیعی خود (کشاورزی و دامپروری) باز داشته و به سمت صنعت بوم‌گردی سوق داده است!
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۶:۵۴

۵ مرداد

thumnail
‍ ✍🏻 نسبت فلسفهٔ وحدت و کثرت با انتظام مرکزی در معماری سنتی ایران
🔸 در فلسفهٔ وحدت و کثرت که اشاره به نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر مبحث «ولایت» دارد، همهٔ جامعه حول یک محور خاص تجمع میکنند. این محور موجب انتظام بخشی آحاد کثیر جامعه می‌گردد. با اینکه هیچ یک از اجزا بر یکدیگر تفوق ندارند؛ اما در کنار سایر اجزا سلسله مراتب نیز تعیّن پیدا می‌کند. بدین‌گونه اجزای متکثر به یک کل واحد تبدیل میشوند و عنصر نظم دهنده به آن‌ها، همچون نخ یک تسبیح عمل می‌نماید.
✔️ لذا هر عنصر، به عنوان عنصر واحد با سنجش موقعیت فردی و اجتماعی خود نسبت به موقعیت عنصر مرکزی، جهت‌گیری صحیح خود را خواهد داشت.
🔸 در مبحث انتظام فیزیکی در معماری سنتی ایرانی، ارتباطی دو جانبه بین فضای مرکزی و عناصر جانبی آن دیده می‌شود. از یک سو فضای مرکزی به فضای کناری خود هویت و معنا میبخشد، و از سوی دیگر فضاهای جانبی، فضای مرکزی را مانند نگینی در میان می‌گیرند و آن را از محیط بیرونی جدا می‌نمایند، و با توجه کامل به آن بر ارزشش تاکید می‌کنند.
✔️ بدین ترتیب مجموعه‌ای از عناصر متکثر به یک وحدت میرسند حال این‌که کارکرد هریک نیز در جایگاه واحد درست است؛ اما بدون دیگر عناصر معنای درستی نخواهد داشت.عنصر مرکزی مانند یک نخ تسبیح عملکرده و موجب وحدت عناصر متکثر می‌گردد.
🔸پی‌نوشت: تصویر هوایی متعلق به گل‌باران حرم حضرت فاطمهٔ معصومه(س) در روز ولادت ایشان است. 🌼🌸🌺در این بنا، نظم دهندگی مرکزی بر عهدهٔ حیاط مرکزی قرار گرفته است.
#وحدت_در_کثرت#معماری_سنتی#فلسفه_ولایت
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۰:۵۵

۱۹ مرداد

🔰 تأثیر حیوان‌انگاری انسان در غرب، بر معماری و شهرسازی
🔅 هویت اصل اساسی انسان:
یک عامل مهم و تأثیرگذار در معماری، نحوه تعریف ما از انسان و هویت اوست. بسته به اینکه چه تعریفی از انسان را مبنا قرار دهیم طراحی فضای معماری متفاوت خواهد شد. در معماری سعی بر این است که فضا به شکل متناسب به نیازهای انسان پاسخ دهد و منطبق بر ویژگی‌های رفتاری او باشد. با توجه به این موضوع، تعریف‌های متفاوت از انسان باعث شکل‌گیری معیارهای متفاوت و شیوه‌های متمایز برای خلق فضا می‌شوند.
⁉️ حال باید این سؤال را پرسید که انسانی که معماری برای او شکل می‌گیرد کیست؟
✅ در فرهنگ قرآن از انسان به عنوان حی متأله یاد می‌شود، که حی جنس و تأله فصل انسان است. بر مبنای این تعریف انسان موجود زنده‌ی الهی (خدا‌خواه) است، یعنی روح انسان جنبه اصلی وجود اوست و بدن جنبه فرعی او را تشکیل می‌دهد و حیات انسان نیز به واسطه این روح تأمین می‌شود.
❎ اما در فرهنگ غرب، بین تعاریف مختلفی که از انسان وجود دارد یک اصل مشترک دیده می‌شود، و آن تأکید بر حیوان بودن انسان است!!
این حیوان‌انگاری باعث فروکاست انسان به بدن و توجه صرف به جنبه مادی و جسمانی او شده است. در مورد این انحراف رهبر انقلاب این مطلب را بیان کرده‌اند که:
«بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است»و به جامعه علمی کشور نسبت به پیامدهای منفی این نگاه غلط هشدار داده‌اند.
بر همین مبنا و در نظر گرفتن اینکه این تلقی به حوزه معماری نیز راه یافته و آن را تحت تأثیر قرار داده، باید به این سؤال پاسخ داد که:
⁉️ پیامدهای منفی این مسئله چگونه در معماری نمود یافته است؟
❌ با مبنا قراردادن هویت انسان به عنوان نوعی حیوان و نگاه مادی به حیات آن می‌بینیم که برخی معماران درحوزه طراحی به سمت الگوگیری از آناتومی بدن انسان متمایل شده‌اند، اما غفلت از جنبه روحی انسان باعث شده که این الگوگیری از نگاه زیبایی‌شناسانه و کارکردگرایانه صرف فراتر رود و به سمت خلق آثاری مبتنی بر شهوت و بازنمایی انگاره‌های جنسی در معماری سوق پیدا کند.❌ این نوع معماری با تحریک شهوت انسان به قصد لذت علاوه بر اینکه باعث سقوط بیشتر انسان در ورطه حیوانیت می‌شود، باعث ایجاد مشکلات اجتماعی همچون احساس ناامنی در کودکان و زنان، دامن‌زدن به تخیلات جنسی و از بین بردن عفت عمومی جامعه نیز شده است.
متن کامل این مقاله را در این لینک بخوانید:
https://memarihejri.ir/856/تأثیر-حیوانانگاری-انسان-در-غرب-بر-مع/
✍🏻 محمد سلیمی
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۴:۱۸

۲۴ مرداد

thumnail
🚨بن گویر در اورشلیم:
ما به اینجا آمده ایم تا ماجرای تخریب معبد را یادآوری کنیم، اما باید صادقانه بگوییم: پیشرفت بزرگی در حکومت وجود دارد - سیاست ما اجازه دادن به دعا است. ما باید در این جنگ پیروز شویم. ما باید پیروز شویم و به کنفرانس های دوحه یا قاهره نرویم و حماس را شکست دهیم، آن را به زانو در آوریم این پیام ما است.
ادامه در پست بعد...
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۶:۰۹

🚨بن گویر در اورشلیم:
ما به اینجا آمده ایم تا ماجرای تخریب معبد را یادآوری کنیم، اما باید صادقانه بگوییم: پیشرفت بزرگی در حکومت وجود دارد - سیاست ما اجازه دادن به دعا است. ما باید در این جنگ پیروز شویم. ما باید پیروز شویم و به کنفرانس های دوحه یا قاهره نرویم و حماس را شکست دهیم، آن را به زانو در آوریم این پیام ما است.
✍🏻 استراتژی یهود یک استراتژی بلند مدت است که در پی تمدن‌سازی در شهر اورشلیم می‌باشد.غایت این برنامهٔ تمدنی ساختن معبد سلیمان در بیت المقدس است.
نزدیک‌ ۳۰۰۰ سال قبل یهود توانست به این غایت تمدنی سرزمین محور برسد. اما به گفته تاریخ و تورات عهد عتیق، آنقدر ستم کرد و کفر ورزید و گناهان عجیب و غریب انجام داد، که حتی قوم سدوم همجنس‌باز از یهودی‌ها کمتر گناه می‌کردند!!عاقبت هم این قوم‌الظالمین به دست بخت النصر از اورشلیم‌ بیرون شده و به اسیری برده شدند.
از آن زمان به بعد یهودیان با دراماتیزه کردن این ماجرا توسط افسانه‌های گوناگون، می‌خواهند هرطور که شده باز به اورشلیم‌ بازگشته، آنجا را پایتخت کرده و معبد سلیمان را دوباره بنا نمایند تا خدا را عبادت کنند!!سه مرحله اول موفق بوده و مرحلهٔ چهارم باقی مانده‌. بن گویر در این ویدیو به همان اشاره می‌نماید.
‼️ عجیب است یهودیان از پس ظلم‌های خود عذاب و سرگردان و اسیر شدند، اما همچنان میخواهند با ظلم بنای معبد سلیمان را بگذارند.
اما قطعا خدا نمیگذارد چون خودش بیرونشان کرده.
ه‌بالاپور
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۶:۰۹

۲۸ مرداد

thumnail
🛳🗽 ببینید چگونه غرب برای جامعه آرمانی خودش (پورنوتوپیا) #پورنوکراسی را تبلیغ می‌کند!!
🔥 عدهٔ زیادی از زنان و مردان عمر خود را زیر آفتاب تابستان تلف می‌کنند، تا از قبر کسانی که بیش از صد سال قبل، مشغول عیاشی و قماربازی و دانسینگ و مستی روی عرشه کشتی تفریحی تایتانیک بودند و خدا غرقشان کرد، بازدید نموده و یادشان را گرامی بدارند!!
✨در عوض وقتی ما برای رضای خدا بر سر مزار کسانی حاضر میشویم که راه و منش و کنششان تقوا و ایثار برای رضای خداوند بوده، و به آن‌ها متوسل می‌شویم تا از نورشان بهره‌مند گردیم، به مرده‌پرستی متهم میشویم.
🌗 این تقابل دو نگاه است‌:🔥نگاه اول پیروی از نار است در مسیر #دیاثت_اجتماعی✨نگاه دوم پیروی از نور است در مسیر #غیرت_اجتماعی
✍🏻 ه.بالاپور
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۹:۱۱

۲۹ مرداد

شهر نار و شهر نور
🔹تصمیم جناب پزشکیان برای معرفی نامزد وزارت راه و شهرسازی، که رویکردش در تضاد با نگرش توحیدی و اسلامی است، و از سوی دیگر، اقبال دوستان به مبحث «نار و نور»، ما را بر آن داشت تا نقد و تبیین کوتاهی در این زمینه ارائه دهیم. در یادداشت‌های قبل اشاره شد که دو جبهه وجود دارد: جبهه نار و جبهه نور. و همچنین دو سبک معماری و شهرسازی وجود دارد: معماری و شهرسازی نار؛ و معماری و شهرسازی نور.
🔹مبنای پرومتئوس در افسانه‌های یونان باستان به همه علوم مدرن غرب تسری یافته و این امر در تاروپود علوم مدرن نهفته است. بسیاری از شهرها و بناهای غربی از همان ابتدا با محوریت فساد و فحشا پدید آمده‌اند و در دوران اخیر منتج به یک معماری مضطرب وحشی شده‌اند که آیتی از آتش جهنمی است که در قلب و فؤاد فلاسفه و تئوریسین‌های غربی وجود داشته است.
🔹خانه‌های بسیار کوچک و قوطی‌کبریتی مدرن -که استادان لیبرال ایران نیز آن را تبلیغ می‌کنند- آیت همان ضیق صدر فلاسفه است که در آتش جهنم به صورت «مَكاناً ضَيِّقاً مُقَرَّنِينَ» ظهور می‌یابد. از همین ضیق بودن خانه‌ها مفاسد فراوانی برمی‌خیزد و بخشی از عذاب‌های وزرای مسکن لیبرال، وزر و وبال همین مفاسد خواهد بود زیرا آن‌ها نیز در گناه این افراد شریک‌اند.
🔹در دنیا، این بناها اساساً بر لبه نار هستند أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ. مدیران این بناها نیز در قیامت مَأْوَاهُمُ النَّارُ. و سپس در آتش جهنم فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ. اگرچه معماری جنسی و شهوانی، نمود اخصّ معماری نار محسوب می‌شود اما عموم معماری و شهرسازی مدرن که موجب اضطراب و تشویش و نه تسکین انسان می‌شود، مشمول قواعد پارادایم نار هستند.
🔹اما در جامعه هجری و با مبانی فکری نور، بسیاری از شهرهای تمدن اسلامی با محوریت زیارت پدید آمده‌اند ازقبیل مکه، کربلا، مشهدالرضا، قم، بیت‌المقدس و ... . و ازسوی دیگر طبق مبانی دینی، ما مأمور به دار واسعه و خانه‌های وسیع و همراه با درخت شده‌ایم نه خانه‌های چوب‌کبریتی. دار واسعه موجب شرح صدر و افزایش سعه و قدر در افراد می‌شود.
🔹 بعنوان مثال پیاده‌روی اربعین، یک مدل شهرسازی خاص ارایه می‌دهد که در آن زیارت محوریت دارد و مسیرها و جاده‌های منتهی به کربلا نیز با همین دغدغه ایجاد شده‌اند. در این مدل شهرسازی، صیرورت افراد به سمت امام است و مسأله اساسی این مسیر هجرت به سمت اوست. لذا بیوت و مساکن و منازلی هم که در مسیرها احداث می‌شوند فقط با هدف خدمت‌رسانی به زوار امام تأسیس می‌گردند.
🔹 چند رویکرد قرآنی به معماری وجود دارد ازقبیل رویکرد معمارمحور؛ رویکرد مقیم‌محور؛ و رویکرد اساس‌محور. در پارادایم نور، معمار و مقیم و اساس بنا، همگی از نور هستند. اولیای الهی مسکن‌شان نور است زیرا فرمود «سکنوا فی نورک». نور الهی در خانه‌های آن‌هاست: «مثل نوره... فی بیوت اذن الله». خط‌مشی‌گذاری آن‌ها نیز از نور است: «نورا تمشون به».
🔹نمونه معماری و هنر نار، مجسمه‌هایی نظیر مجسمه آزادی در آمریکاست که منظورش آزادی آتش هوا و هوس غربی است و نمونه معماری نور، کعبه است که به تعبیر قرآن، کعبه بیت عتیق است یعنی خانه آزاد. و ابراهیم نبی، پدر معماری موحدانه است. قرآن کریم ما را مأمور نموده که واجعلوا بیوتکم قبلۀ. یعنی خانه‌های خود را قبله قرار دهید. یکی از برداشت‌های مستفاد از این آیه این است که همانگونه که کعبه بیت عتیق است و از هرگونه پیرایه شرک آزاد است، ما مؤمنان نیز مأموریم که خانه‌هایمان از لوث و غل و زنجیرهای شرک و الحاد آزاد باشد و عتق از نار یا آزادی از آتش جهنم در تاروپود بیت ما محسوس باشد.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444

۶:۰۸

۳۰ مرداد

thumnail
💠 یادمان شهدا در شهر و خارج از شهر، چگونه میتواند انسان‌ها را به سمت هدف شهید بزرگوار و به سوی خداوند متذکر کند؟
👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات

#شهرسازی_اسلامی#معماری_ظرف_عبودیت
🏙معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۶:۵۰

۱ شهریور

thumnail
💠 دو مفهوم #مستضعف و #مستکبر دو مفهوم کلیدی در منظومه فکری امام خمینی(ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی است که این دو معنا به مرور زمان کمرنگ و ناقص شده است. حال اینکه اگر بخواهیم قسط را در جامعه اقامه کنیم به این دو مفهوم نیاز مبرم وجود دارد.♦️ در شهرسازی و معماری اسلامی هم این مفاهیم بسیار کاربردی، عمیق و اثر گزار هستند.
👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات

#شهرسازی_اسلامی#معماری_ظرف_عبودیت
🏙معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۹:۰۱

۳۱ شهریور

توحید؛ اصلی الزام‌آور در معماری اسلامی
معماری توحیدی، گونه‌ای از معماری یا سبکی از معماری اسلامی نیست، بلکه ماهیت اصلی و بنیادین و تعریف‌کننده‌ی معماری اسلامی است. در حقیقت، اصل توحید در معماری اسلامی امری تفضیلی یا رُجحانی نیست، بلکه اصلی مبنایی و کاملا الزام‌آور و تعیین‌کننده است.رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن الزام‌آور بودن توحید را این‌گونه شرح می‌دهند:«تعهدی که توحید به یک جامعه‌ی موحد می‌دهد، شامل مهمترین، کلی‌ترین، بزرگ‌ترین، اولی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل یک جامعه است... در یک کلمه، قیافه و اندام جامعه‌ی توحیدی، با قیافه و اندام جامعه‌ی غیرتوحیدی متفاوت است... نظم اجتماعی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعی جامعه‌ی توحیدی، یک چیزی است به کلی مغایر و مباین و احیانا متعارض و متضاد با جامعه‌ی غیرتوحیدی... ما توحید را به صورت یک قطعنامه‌ای که دارای موادی هست عرض می‌کنیم و مواد این قطعنامه را یکی‌یکی بیان می‌کنیم. همان‌طوری که بعد از مذاکرات گوناگون بین دو گروه، دو جبهه، دو فرد، قراردادهای لازم‌الاجرا به صورت قطعنامه‌ای صادر می‌شود؛ موحدین عالم هم از طرف پروردگارشان، از طرف خدای توحید ملزم هستند که این قطعنامه را مورد عمل و اجرا قرار بدهند. به عنوان نخستین ماده‌ی این ‹قطعنامه‌ی توحیدی› انسان‌ها حق ندارند هیچ‌کس و هیچ‌چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند.»
🏙معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۸:۴۰

۲۵ مهر

thumnail
🟥 مدرنیته چگونه سبک معماری و شهرسازی چندهزارساله ما را که بر یک عقلانیت استوار بود تغییر داد؟!🏢 این تغییر در معماری ساختمان، چگونه معماری اجتماعی را دگرگون کرد؟
🏡 وقتی خانه‌های بزرگ حیاط‌دار که زنان در آن آزادی عمل داشتند را از آن‌ها گرفتیم و در آپارتمان‌های ۶۰-۷۰ متری حبس شدند، بصورت طبیعی از خانه بیرون زدند و بازارگردی و پارک‌گردی رایج شد.
✅ برشی از جلسه ۱۰۷۵ کلبه کرامت با عنوان «غیرت» که در سرفصل معماری اجتماعی در هندسه الهی ارائه شده است.▶️ youtu.be/ANNDxaUPdlU?si=d9orSkeLwHwKpa_J

🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۸:۴۸

۲۶ مهر

thumnail
💠 شهرسازی ما باید حول مسجد باشد محله‌محوری با مرکزیت مسجد باشد، بجای ساخت جداگانه‌ی فرهنگ‌سرا و سرای محله و شورایاری و کتابخانه و خیلی از کاربری‌های عمومی دیگر، باید این اتفاقات حول مسجد و با محوریت آن شکل بگیرد.همه کارکردهای مسجد را گرفته‌ایم و تبدلش کردیم به نمازخانه!
💠 حکمرانیِ محله‌ای مسجدمحور امری کاملا دست‌یافتنی است، همانطور که در دوره دفاع مقدس مساجد مانند امروز صرفاً نمازخانه نبودند بلکه کارکردهای مختلفی داشتند.
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۱:۳۵

۲ آبان

thumnail
🔰 فرعون هم در هنگامه‌ی انحطاط و سقوط، به ساخت اهرام ثلاثه پرداخت 😝😂🤣👇👇- - - - -
🔻 ساخت بزرگترین ساختمان جهان در عربستان آغاز شد
🔹 ساخت آسمان‌خراش مکعب در شمال غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آغاز شد. این ساختمان ۴۰۰ متری از نظر ارتفاع در صدر فهرست بلندترین ساختمان‌های جهان قرار نمی‌گیرد، اما از لحاظ حجم بزرگ‌ترین ساختمان جهان خواهد بود.
🔹 به گزارش راب ریپورت، مکعب یکی از بخش‌های پروژه «مربع جدید» در مساحت ۱۹ کیلومتر مربع است.
@Hasanabbasi_students

۱۹:۳۲

thumnail
💠 اهمیت نام‌گذاری معابر و محلات در مهندسی فرهنگی و معماری اجتماعی یک جامعه
🔻ادامه در پست بعدی
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۹:۳۲

thumnail

۱۹:۳۲

🔸نام مکان‌ها در هر شهر به‌مثابه شناسنامه آن شهر و یکی از ابزارهای مهم در مهندسی فرهنگی و معماری اجتماعی است. مجموعه این نام‌ها از نام خیابان‌ها گرفته تا اماکن عمومی همگی بیانگر هویت کلان هر شهر هستند؛ بنابراین نام مکان نقش مهمی در هویت‌بخشی به مکان‌ها و افراد ساکن در آن ایفا می‌کند. این نامگذاری در واقع نوعی تبلیغات محیطی برای عابرین است و اثری دیرپا و بلندمدت دارد. در کشور ما یکی از مهم‌ترین عناصر هویت‌بخش که باید با اقدامات متعدد نام و یاد آنان حفظ شود و شهر و روستاها به رنگ آنان درآید شهدای انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروز هستند. به تعبیر رهبر انقلاب «چه افتخاری برای یک شهر و کوچه‌ها و خیابان‌های آن بالاتر از اینکه نام یک شهید بزرگ و فداکار بر روی آن باشد. شهر باید به نام شهیدان مزیّن باشد و شوراهای شهر نیز بدانند که شهر با نام چه کسانی مفتخر می‌شود.» ۲۴ مهر ۱۴۰۰
🔸یکی از مسائل شهرهای امروز ما نداشتن هویت برخی مناطق و معابر شهری از این حیث است. جایی که برخی از معابر با عدد و یا اسم‌های خنثی نام‌گذاری می‌شوند.
🔸البته نام شهید بر روی معابر محلات، قدم ابتدایی در هویت‌بخشی به آن‌ها است و نیاز به فعالیت‌ها و رویدادهای دیگری است تا مانع این شویم که اهالی آن معبر و محله و کسانی که از آن عبور می‌کنند پس از مدتی صرفاً نامی از آن را بدانند بدون اینکه متوجه باشند این شهید کیست و چرا نامش روی این معبر است.
🏘 معماری هجری@MemariHejri_ir

۱۹:۳۲