۱۳:۳۷
۲۰:۱۵
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، به اطلاع اندیشهجویان محترم میرساند این هفته (پنجشنبه، ۱۵ آذر) کلاس کلبه کرامت برگزار نخواهد شد.
@Andishkadeh_Amoozesh
@Andishkadeh_Amoozesh
۶:۵۶
۷:۵۰
طوفان الاقصی باعث افزایش نفرت جهانی از اسرائیل در میادین ورزشی شد/ در یک سال اخیر، پرچم فلسطین در مسابقات فوتبال جهان بیش از هر پرچم تیم یا کشوری بالا رفت
سید محسن حسینی، دبیر انجمن اسلامی ورزشکاران کشور:
سابقه تحریم ورزشی اسرائیل به بیش از نیم قرن می رسد. با مراجعه به تاریخ، متوجه خواهیم شد این رژیم ابتدا از سوی کشورهای آسیایی تحریم شد و بسیاری از کشورهای آسیایی در آن زمان خواستار اخراج این رژیم از فدراسیون های مختلف شدند و آخرین حضور رژیم صهیونیستی در آسیا مربوط به جام بازی های آسیایی بود که در مصاف با تیم ملی ایران در سال ۱۳۵۳ حضور یافت و با این که رژیم صهیونیستی در منطقه جغرافیایی آسیا قرار دارد، بعد از آن به طور کامل از آسیا خارج شد و در باشگاه های اروپایی بازی کرد.
در المپیک امسال اتفاقاتی برای رژیم صهیونیستی رخ داد و آبروی این رژیم در سطح جهان از بین رفت. در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس که تیم های هر کشور بر روی قایقی از رود سن عبور می کردند، وقتی نمایندگان رژیم صهیونیستی که کمتر از ۲٠ نفر بودند روی قایق بودند، در کل مسیر از سوی تماشاچیان هو می شدند. همچنین نماینده الجزایر و تونس با حریفان صهیونیست خود رقابت نکردند. تمامی کادر ورزشی و حتی طرفداران این رژیم هم احساس امنیت نمی کردند چون مردم جهان یکدست انزجار خود را از این رژیم ابراز می کردند.
qodsna.com/fa/397726
@Hasanabbasi_students
سید محسن حسینی، دبیر انجمن اسلامی ورزشکاران کشور:
سابقه تحریم ورزشی اسرائیل به بیش از نیم قرن می رسد. با مراجعه به تاریخ، متوجه خواهیم شد این رژیم ابتدا از سوی کشورهای آسیایی تحریم شد و بسیاری از کشورهای آسیایی در آن زمان خواستار اخراج این رژیم از فدراسیون های مختلف شدند و آخرین حضور رژیم صهیونیستی در آسیا مربوط به جام بازی های آسیایی بود که در مصاف با تیم ملی ایران در سال ۱۳۵۳ حضور یافت و با این که رژیم صهیونیستی در منطقه جغرافیایی آسیا قرار دارد، بعد از آن به طور کامل از آسیا خارج شد و در باشگاه های اروپایی بازی کرد.
در المپیک امسال اتفاقاتی برای رژیم صهیونیستی رخ داد و آبروی این رژیم در سطح جهان از بین رفت. در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس که تیم های هر کشور بر روی قایقی از رود سن عبور می کردند، وقتی نمایندگان رژیم صهیونیستی که کمتر از ۲٠ نفر بودند روی قایق بودند، در کل مسیر از سوی تماشاچیان هو می شدند. همچنین نماینده الجزایر و تونس با حریفان صهیونیست خود رقابت نکردند. تمامی کادر ورزشی و حتی طرفداران این رژیم هم احساس امنیت نمی کردند چون مردم جهان یکدست انزجار خود را از این رژیم ابراز می کردند.
qodsna.com/fa/397726
@Hasanabbasi_students
۱۱:۳۹
۱۳:۳۷
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
چرا برخی از انسانها همچون «مهرانه مهینترابی» توجه به #دنیاگرایی که توجه به ظواهر و جسمانیت است در اولویت و مهمتر از توجه به #قابلیت حقیقت وجودیش میباشد؟! اما #حقیقت یک #انسان چیست؟! بانو صائینی #آدمیت پاسخ را در پست بعدی مطالعه فرمائید #بانوی_استراتژیست @strategist_lady
حیاتبخش هستی باش!
پرداختن به برجسته کردن ظواهر انسان توجه به جسم و رفع نیازهایش است که در نهایت به زیست لاکچری که توجه به دنیا و مادیات صرف در حد بالا است منتج میشود!حال آنکه پرداختن به برجسته کردن حقیقت وجودی انسان مربوط به توجه به قابلیت و کارکرد اصلی اوست!هر چیزی دارای یک قابلیت و کارکردی است که فایدهی آن چیز را در جهان هستی مشهود میکند!
خداوند مرد را مقتدر قرار داد تا تکیهگاه محکم و مکمل زنی باشد که منبع سرشاری از عواطف، محبت و آرامش است و دارای روحیه لطیفی است تا بتواند در دنیای خشنِ آسیبپذیر در اَمان نگاهش دارد!و زن هم در نقش «همسری» میتواند بهترین پناه برای مردش باشد تا در کشاکش تلاطم و دلهرههای بیرون از خانه، او را آرامش بخشد و لذا خداوند به مرد، نعمت بزرگی عطا کرده است که «زن» همسرش باشد! و خداوند با #ازدواج مردان و زنان را در کنار یکدیگر با مودّت و رحمت عامل #سکینت یکدیگر قرار داد! [۱]
اما علاوه بر نقش همسری، یکی از کلیدیترین نقش یک #زن در نقش باشکوه «مادری» جلوهگر میشود! #مادرانگی زیباترین عاشقانگی و شاعرانگی یک انسان است که در بطن خود فرزندش را رشد میدهد و در نهایت تحمل سختی بارداری، لذت به آغوش کشیدن فرزندش را لحظه شماری میکند! حقیقت مفهوم «گذشت» را با مادرانگی، خیلی خوب میتوان درک کردآن وقت که از جان خود تا هر آنچه که عامل نجات و موفقیت فرزندانش باشد را نثار میکند!و در کشاکش هیاهو و قیلو قال دنیا، آغوش مادر تنها جای آرامشبخش هر فرزندی است!
و لذا زن در جایگاه همسری و بویژه مادری، عامل حیاتبخش مهمی است که در جهان هستی خداوند خلق کرده است!
آنانکه خودخواسته تجربه پدر بودن و بویژه مادر شدن را از خود سلب میکنند، خود را اسراف کردهاند چرا که کارکرد باشکوه خود را نادیده گرفته و نگذاشتهاند قابلیتشان عامل حیاتبخش هستی باشد!
مسیر عمرتان را گم نکنید با الگوهای غلط!
بانو صائینی
پ.ن:۱- سوره روم آیه۲۱
#بانوی_استراتژیست👇 @strategist_lady
پرداختن به برجسته کردن ظواهر انسان توجه به جسم و رفع نیازهایش است که در نهایت به زیست لاکچری که توجه به دنیا و مادیات صرف در حد بالا است منتج میشود!حال آنکه پرداختن به برجسته کردن حقیقت وجودی انسان مربوط به توجه به قابلیت و کارکرد اصلی اوست!هر چیزی دارای یک قابلیت و کارکردی است که فایدهی آن چیز را در جهان هستی مشهود میکند!
خداوند مرد را مقتدر قرار داد تا تکیهگاه محکم و مکمل زنی باشد که منبع سرشاری از عواطف، محبت و آرامش است و دارای روحیه لطیفی است تا بتواند در دنیای خشنِ آسیبپذیر در اَمان نگاهش دارد!و زن هم در نقش «همسری» میتواند بهترین پناه برای مردش باشد تا در کشاکش تلاطم و دلهرههای بیرون از خانه، او را آرامش بخشد و لذا خداوند به مرد، نعمت بزرگی عطا کرده است که «زن» همسرش باشد! و خداوند با #ازدواج مردان و زنان را در کنار یکدیگر با مودّت و رحمت عامل #سکینت یکدیگر قرار داد! [۱]
اما علاوه بر نقش همسری، یکی از کلیدیترین نقش یک #زن در نقش باشکوه «مادری» جلوهگر میشود! #مادرانگی زیباترین عاشقانگی و شاعرانگی یک انسان است که در بطن خود فرزندش را رشد میدهد و در نهایت تحمل سختی بارداری، لذت به آغوش کشیدن فرزندش را لحظه شماری میکند! حقیقت مفهوم «گذشت» را با مادرانگی، خیلی خوب میتوان درک کردآن وقت که از جان خود تا هر آنچه که عامل نجات و موفقیت فرزندانش باشد را نثار میکند!و در کشاکش هیاهو و قیلو قال دنیا، آغوش مادر تنها جای آرامشبخش هر فرزندی است!
و لذا زن در جایگاه همسری و بویژه مادری، عامل حیاتبخش مهمی است که در جهان هستی خداوند خلق کرده است!
آنانکه خودخواسته تجربه پدر بودن و بویژه مادر شدن را از خود سلب میکنند، خود را اسراف کردهاند چرا که کارکرد باشکوه خود را نادیده گرفته و نگذاشتهاند قابلیتشان عامل حیاتبخش هستی باشد!
مسیر عمرتان را گم نکنید با الگوهای غلط!
بانو صائینی
پ.ن:۱- سوره روم آیه۲۱
#بانوی_استراتژیست👇 @strategist_lady
۱۳:۳۷
هر دانشجوی پزشکی ۱ میلیارد هزینه تحصیلی دارد
وزیر بهداشت: بودجه طرح افزایش ظرفیت پزشکی بستگی به تعداد دانشجویان دارد و هر دانشجوی پزشکی حداقل یک میلیارد تومان هزینه تحصیلی دارد و در صورت افزایش ظرفیت باید بودجههای این طرح تامین شود.
@Hasanabbasi_students
وزیر بهداشت: بودجه طرح افزایش ظرفیت پزشکی بستگی به تعداد دانشجویان دارد و هر دانشجوی پزشکی حداقل یک میلیارد تومان هزینه تحصیلی دارد و در صورت افزایش ظرفیت باید بودجههای این طرح تامین شود.
@Hasanabbasi_students
۱۶:۲۸
۱۷:۵۲
رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: وضعیت #حجاب در دانشگاه در این دولت به حال خود رها شده؛ بحث از روسری گذشته، این وضعیت عریانی است
«غلامرضا جمشیدیها» رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتوگو با ایلنا:
به دانشجوها هم میگویم وضعیت پوشش به نحوی شده است که دیگر اصلا بحث روسری مطرح نیست، بلکه این وضعیت بیحجابی و عریانیست و این وضعیت خوب نیست.
من خودم به لحاظ شخصی و تجربهای که دارم با این پوششی که امروز خانمها دارند، خیلی موافق نیستم. بخشی از مسئله ممکن است فرهنگی باشد، اما دلایل عمدهای از مسئله هم ممکن است سیاسی باشد چون غربیها روی این پروژه سرمایهگذاری کردهاند.
وضعیت فعلی خوب نیست و در شان جمهوری اسلامی هم نیست. ما به دانشجوها چیزی نمیگویم، ولی خب ناراضی هستیم. چون اصلا نمیخواهیم نظم و آرامش به هم بخورد. دانشگاه هم به ما دستوری نداده که کاری کنیم.
در دولت شهید رئیسی در هر دانشکدهای، مثلا دانشکده ما که دانشکده علوم اجتماعی بود چندین خانم میآمدند و تذکر میدادند. ما هم چیزی نمیگفتیم. متاسفانه در این دوره این خانمها هم نمیآیند تذکر بدهند؛ یعنی قبل از این از حراست خانمها میآمدند و اوضاع خوب بود، اما الان همه چیز رهاست. خب اینها هم رویکرد دولت است و ما نمیتوانیم نادیده بگیریم.
همانطور که اشاره کردم، دیگر بحث از روسری گذشته و این وضعیت عریانی است. به هر حال هیچ جای دنیا رها نیست. من الان آشنایان بسیاری در خارج از کشور دارم. خودم هم برای تحصیل دوره دکترا به انگلستان رفتم، آنجا دانشجوها اینطور که در دانشگاه تهران با آرایش به دانشگاه میآیند وارد #دانشگاه نمیشوند.
باید از گروههای مختلف دعوت کرد که نظرشان را بگویند و به یک جمعبندی برسند و دولت این جمعبندی را اجرایی کند. اصلاح از بالا شروع میشود نه از پایین. از همین رو اصلاح جامعه از بالا شروع میشود.
@Hasanabbasi_students
«غلامرضا جمشیدیها» رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتوگو با ایلنا:
به دانشجوها هم میگویم وضعیت پوشش به نحوی شده است که دیگر اصلا بحث روسری مطرح نیست، بلکه این وضعیت بیحجابی و عریانیست و این وضعیت خوب نیست.
من خودم به لحاظ شخصی و تجربهای که دارم با این پوششی که امروز خانمها دارند، خیلی موافق نیستم. بخشی از مسئله ممکن است فرهنگی باشد، اما دلایل عمدهای از مسئله هم ممکن است سیاسی باشد چون غربیها روی این پروژه سرمایهگذاری کردهاند.
وضعیت فعلی خوب نیست و در شان جمهوری اسلامی هم نیست. ما به دانشجوها چیزی نمیگویم، ولی خب ناراضی هستیم. چون اصلا نمیخواهیم نظم و آرامش به هم بخورد. دانشگاه هم به ما دستوری نداده که کاری کنیم.
در دولت شهید رئیسی در هر دانشکدهای، مثلا دانشکده ما که دانشکده علوم اجتماعی بود چندین خانم میآمدند و تذکر میدادند. ما هم چیزی نمیگفتیم. متاسفانه در این دوره این خانمها هم نمیآیند تذکر بدهند؛ یعنی قبل از این از حراست خانمها میآمدند و اوضاع خوب بود، اما الان همه چیز رهاست. خب اینها هم رویکرد دولت است و ما نمیتوانیم نادیده بگیریم.
همانطور که اشاره کردم، دیگر بحث از روسری گذشته و این وضعیت عریانی است. به هر حال هیچ جای دنیا رها نیست. من الان آشنایان بسیاری در خارج از کشور دارم. خودم هم برای تحصیل دوره دکترا به انگلستان رفتم، آنجا دانشجوها اینطور که در دانشگاه تهران با آرایش به دانشگاه میآیند وارد #دانشگاه نمیشوند.
باید از گروههای مختلف دعوت کرد که نظرشان را بگویند و به یک جمعبندی برسند و دولت این جمعبندی را اجرایی کند. اصلاح از بالا شروع میشود نه از پایین. از همین رو اصلاح جامعه از بالا شروع میشود.
@Hasanabbasi_students
۱۷:۵۲
فرصت خوبی است تا سوریه را از وجود نحس بیگانگان بهطور کامل پاکسازی نماییم!
شرایط جدید پیش آمده برای سوریه، فرصت خوبی است تا این کشور را از وجود نحس گروههای تروریستی بهطور کامل پاکسازی نماییم. بدیهی است پس از پاکسازی کامل سوریه از این موجودات کثیف، آمریکا و ترکیه که به بهانه مبارزه با تروریسم یا هر بهانه خودساخته دیگری در سوریه ماندهاند هم دیگر اینگونه بهانهها را نخواهند داشت و باید از سوریه بروند. اگر هم با زبان خوش نرفتند، به زور باید آنها را از سوریه بیرون کنیم! هنگامی که سوریه را از وجود نحس گروههای تروریستی، آمریکا و ترکیه پاکسازی کردیم، راه برای بازپسگیری جولان اشغالی هموارتر خواهد شد و میتوانیم انشاءالله این منطقه را نیز که بخشی از سوریه است و به لحاظ استراتژیک دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد، از وجود نحس رژیم غاصب جنایتکار صهیونیستی که در ضعیفترین حالت خود از ابتدای تأسیس نامشروعش قرار دارد، پاکسازی نماییم. بدیهی است که بازپسگیری جولان اشغالی از غاصبان جنایتکار صهیونیستی به آزادسازی فلسطین از وجود نحس آنها کمک زیادی خواهد کرد.
با توجه به این مطلب و مطالبی که پیشتر عرض شد، اکنون دولت و گروههای مقاومت دو هدف عمده دارند:• ۱- آزادسازی فلسطین از وجود نحس غاصبان جنایتکار صهیونیستی• ۲- پاکسازی سوریه از وجود نحس گروههای تروریستی، آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستیبایسته به بیان است که میبایست بهصورت همزمان برای تحقق این دو هدف، تلاش و کوشش کرد.
نویسنده: مدیر رسانه تحلیلگاه تاریخ انتشار: سهشنبه، ۱۳/آذر/۱۴۰۳
@Tahlilgaah
شرایط جدید پیش آمده برای سوریه، فرصت خوبی است تا این کشور را از وجود نحس گروههای تروریستی بهطور کامل پاکسازی نماییم. بدیهی است پس از پاکسازی کامل سوریه از این موجودات کثیف، آمریکا و ترکیه که به بهانه مبارزه با تروریسم یا هر بهانه خودساخته دیگری در سوریه ماندهاند هم دیگر اینگونه بهانهها را نخواهند داشت و باید از سوریه بروند. اگر هم با زبان خوش نرفتند، به زور باید آنها را از سوریه بیرون کنیم! هنگامی که سوریه را از وجود نحس گروههای تروریستی، آمریکا و ترکیه پاکسازی کردیم، راه برای بازپسگیری جولان اشغالی هموارتر خواهد شد و میتوانیم انشاءالله این منطقه را نیز که بخشی از سوریه است و به لحاظ استراتژیک دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد، از وجود نحس رژیم غاصب جنایتکار صهیونیستی که در ضعیفترین حالت خود از ابتدای تأسیس نامشروعش قرار دارد، پاکسازی نماییم. بدیهی است که بازپسگیری جولان اشغالی از غاصبان جنایتکار صهیونیستی به آزادسازی فلسطین از وجود نحس آنها کمک زیادی خواهد کرد.
با توجه به این مطلب و مطالبی که پیشتر عرض شد، اکنون دولت و گروههای مقاومت دو هدف عمده دارند:• ۱- آزادسازی فلسطین از وجود نحس غاصبان جنایتکار صهیونیستی• ۲- پاکسازی سوریه از وجود نحس گروههای تروریستی، آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستیبایسته به بیان است که میبایست بهصورت همزمان برای تحقق این دو هدف، تلاش و کوشش کرد.
نویسنده: مدیر رسانه تحلیلگاه تاریخ انتشار: سهشنبه، ۱۳/آذر/۱۴۰۳
@Tahlilgaah
۱۸:۳۲
۱۹:۴۹
میخواستم بگم رییسجمهور باید ملزم بشه قانون اساسی رو اوّل بخونه بعد قسم بخوره که ازش پاسداری کنه که با شنیدن حرفای جدید پزشکیان فهمیدم برجامیون کلاً عادتشونه که اسناد آمریکایی رو نخونده امضاء کنند و قوانین ایران رو نخونده رد کنند!!
استاد روح الله مومن نسب
@Hasanabbasi_students
استاد روح الله مومن نسب
@Hasanabbasi_students
۱۹:۵۴
۲۰:۲۳
توحید در خلق؛ معماری توحیدی علیه معماری امانیستی
توحید به عنوان نخستین و بنیادیترین اصل اسلام، نخست خود را در جهانبینی اسلام بروز میدهد.«جهانبینی یعنی برداشت و تلقی یک انسان، مکتب یا مسلک و آئین از جهان. اسلام یک جهانبینی دارد. اسلام معتقد است همهی این مجموعهای که نامش جهان است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر تا موجودات بزرگ و چشمگیر؛ از پستترین جاندار یا بیجان، تا شریفترین و پرقدرتترین موجودات جاندار و دارای خرد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده و آفریده و وابستهی به یک قدرت بسیار عظیم است... آن قدرت بالاتر اسمش خداست، الله است. پس جهان یک حقیقتی است که به خودی خود استقلال ندارد. خودش را خودش به وجود نیاورده؛ از داخل و از درون نجوشیده؛ بلکه دست قدرتمندی این پدیدههای گوناگون را آفریده و به وجود آورده است.» [۱]بشر طغیانگر اما این تلقی و جهانبینی توحیدی را برنتافته و به ویژه بشر غربی از دورهی رنسانس به این سو، به شکلی سازمانیافته و جریانی، علیه جهانبینی الهی طغیان کرده است. از حیث هستیشناختی، بشر غربی و مدرن در کفرکیشی و پاگانیسم خود، انسان را در کانون هستی قرار داد و پارادایم امانیسم را شکل داد. «عصر رنسانس، عصر شکستن هر نوع قید و بندی بود. مردم به همین اندازه قانع نبودند که هر قید و مانعی را که بر سر راه ترقی آنهاست از میان بردارند و برای وصول به منظور خوش مقید به هیچ سنت و اصلی نباشند، بلکه میخواستند حتی قیود سنن ملی و مذهبی و آداب عمومی و فضائل اخلاقی را نیز در هم بشکنند؛ در نتیجه منکر تمام اصول اخلاقی شدند. در طول رنسانس، بشر محور همه چیز قرار گرفت. رنسانس مظهر جدیترین تلاشهای هنرمندان برای تفسیر عالم بر اساس معیار بشر بود. اندیشمندان رنسانس بر این باور بودند که تمام خلقت، حول محور انسان و آینهی اوست و طبیعت میتواند تحت اختیار بشر قرار بگیرد. هنر ابزار حاکمیت انسان بود که در آن پدیدههای ظاهری میتوانست بر اساس قواعد و نسبتهای بشری تفسیر گردد، مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود.» [۲] معماری دورهی رنسانس دقیقا همین ویژگیها را داشت؛ مظهری تمامعیار از هندسهی بشری به جای هندسهی الهی. آن چنان که معماران و مجسمهسازانی چون دوناتلو، میکل آنژ و داوینچی در آن دوران به تمایلات امانیستی و تخیلات هوسورزانه تعیّن میدادند. حتی کلیسا به عنوان یک محیط عبادی را هم آلوده به مظاهر امانیستی نمودند. این فعالیتها، جرقههای نخستین رنسانس در اروپا را از (فلورانس) ایتالیا شکل دادند و تا به امروز استمرار دارد. «در دوران رنسانس هنرمند به معنای واقعی خالق اثر شد. در این دوره بود که هنرمند به وسیلهی اثر هنری قابل شناسایی گردید. در این زمان هنرمند به جای تقلید از طبیعت، مطابق اصول آفریدهی ذهن خود به شناخت آن میپردازد و این شناخت باعث آفرینش اثر هنری میشود.» [۳] اما در معماری توحیدی، معمار حق ندارد هر آن چه به ذهن او میرسد را به تعیّن درآورد، بلکه باید با هندسهی الهی هماهنگ باشد. در معماری توحیدی، معمار باور دارد که بشر در مرکز عالم نیست، بلکه خدا در مرکز عالم است و او در دامنهی خلق الهی عمل میکند؛ همهی هستی خلق اوست و او تنها خالق هستی است. خالق آگاه و حکیمی که ‹ خلق بالحق › انجام داده است؛ همهی خلق خدا بر اساس حق بوده است. خلق خدا بر اساس طرح و نقشه و کاملا حکیمانه است؛ نظمی فطری و همهگیر بین اجزاء عالم برقرار است. پس معمار حق ندارد صُنع و سازهای خلاف نقشه و طرح خدا در خلق حکیمانهاش طرح بزند.«توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده، و به تعبیری، دارای یک روح پاک و لطیف است... یعنی هنگامی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه میکند، این عالم را یک موجود مستقلی نمیبیند، بلکه یک موجودی میبیند وابسته به یک قدرت بالاتر.» [۴] توحید شاکلهی کلی نقشه خدا و هندسه الهی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب همانطور که فرمود: «نظام اسلامی مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است» علاوه بر نظام اسلامی، معماری اسلامی هم مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است. طرح و نقشهی معمار توحیدی وابسته و منوط است به طرح و نقشهی خدا. او در معماری خود مستقل نیست. معمار موحّد بر اساس هندسه الهی، مهندسی میکند.
[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۴ و ۱۸۵. [۲] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۳] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۴] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۶ و ۱۸۷.
معماری هجری@MemariHejri_ir
توحید به عنوان نخستین و بنیادیترین اصل اسلام، نخست خود را در جهانبینی اسلام بروز میدهد.«جهانبینی یعنی برداشت و تلقی یک انسان، مکتب یا مسلک و آئین از جهان. اسلام یک جهانبینی دارد. اسلام معتقد است همهی این مجموعهای که نامش جهان است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر تا موجودات بزرگ و چشمگیر؛ از پستترین جاندار یا بیجان، تا شریفترین و پرقدرتترین موجودات جاندار و دارای خرد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده و آفریده و وابستهی به یک قدرت بسیار عظیم است... آن قدرت بالاتر اسمش خداست، الله است. پس جهان یک حقیقتی است که به خودی خود استقلال ندارد. خودش را خودش به وجود نیاورده؛ از داخل و از درون نجوشیده؛ بلکه دست قدرتمندی این پدیدههای گوناگون را آفریده و به وجود آورده است.» [۱]بشر طغیانگر اما این تلقی و جهانبینی توحیدی را برنتافته و به ویژه بشر غربی از دورهی رنسانس به این سو، به شکلی سازمانیافته و جریانی، علیه جهانبینی الهی طغیان کرده است. از حیث هستیشناختی، بشر غربی و مدرن در کفرکیشی و پاگانیسم خود، انسان را در کانون هستی قرار داد و پارادایم امانیسم را شکل داد. «عصر رنسانس، عصر شکستن هر نوع قید و بندی بود. مردم به همین اندازه قانع نبودند که هر قید و مانعی را که بر سر راه ترقی آنهاست از میان بردارند و برای وصول به منظور خوش مقید به هیچ سنت و اصلی نباشند، بلکه میخواستند حتی قیود سنن ملی و مذهبی و آداب عمومی و فضائل اخلاقی را نیز در هم بشکنند؛ در نتیجه منکر تمام اصول اخلاقی شدند. در طول رنسانس، بشر محور همه چیز قرار گرفت. رنسانس مظهر جدیترین تلاشهای هنرمندان برای تفسیر عالم بر اساس معیار بشر بود. اندیشمندان رنسانس بر این باور بودند که تمام خلقت، حول محور انسان و آینهی اوست و طبیعت میتواند تحت اختیار بشر قرار بگیرد. هنر ابزار حاکمیت انسان بود که در آن پدیدههای ظاهری میتوانست بر اساس قواعد و نسبتهای بشری تفسیر گردد، مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود.» [۲] معماری دورهی رنسانس دقیقا همین ویژگیها را داشت؛ مظهری تمامعیار از هندسهی بشری به جای هندسهی الهی. آن چنان که معماران و مجسمهسازانی چون دوناتلو، میکل آنژ و داوینچی در آن دوران به تمایلات امانیستی و تخیلات هوسورزانه تعیّن میدادند. حتی کلیسا به عنوان یک محیط عبادی را هم آلوده به مظاهر امانیستی نمودند. این فعالیتها، جرقههای نخستین رنسانس در اروپا را از (فلورانس) ایتالیا شکل دادند و تا به امروز استمرار دارد. «در دوران رنسانس هنرمند به معنای واقعی خالق اثر شد. در این دوره بود که هنرمند به وسیلهی اثر هنری قابل شناسایی گردید. در این زمان هنرمند به جای تقلید از طبیعت، مطابق اصول آفریدهی ذهن خود به شناخت آن میپردازد و این شناخت باعث آفرینش اثر هنری میشود.» [۳] اما در معماری توحیدی، معمار حق ندارد هر آن چه به ذهن او میرسد را به تعیّن درآورد، بلکه باید با هندسهی الهی هماهنگ باشد. در معماری توحیدی، معمار باور دارد که بشر در مرکز عالم نیست، بلکه خدا در مرکز عالم است و او در دامنهی خلق الهی عمل میکند؛ همهی هستی خلق اوست و او تنها خالق هستی است. خالق آگاه و حکیمی که ‹ خلق بالحق › انجام داده است؛ همهی خلق خدا بر اساس حق بوده است. خلق خدا بر اساس طرح و نقشه و کاملا حکیمانه است؛ نظمی فطری و همهگیر بین اجزاء عالم برقرار است. پس معمار حق ندارد صُنع و سازهای خلاف نقشه و طرح خدا در خلق حکیمانهاش طرح بزند.«توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده، و به تعبیری، دارای یک روح پاک و لطیف است... یعنی هنگامی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه میکند، این عالم را یک موجود مستقلی نمیبیند، بلکه یک موجودی میبیند وابسته به یک قدرت بالاتر.» [۴] توحید شاکلهی کلی نقشه خدا و هندسه الهی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب همانطور که فرمود: «نظام اسلامی مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است» علاوه بر نظام اسلامی، معماری اسلامی هم مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است. طرح و نقشهی معمار توحیدی وابسته و منوط است به طرح و نقشهی خدا. او در معماری خود مستقل نیست. معمار موحّد بر اساس هندسه الهی، مهندسی میکند.
[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۴ و ۱۸۵. [۲] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۳] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵. [۴] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۶ و ۱۸۷.
معماری هجری@MemariHejri_ir
۷:۳۶
۱۰:۵۵
۱۴:۳۵
۱۴:۵۵
۱۶:۴۳
۱۷:۵۹