عکس پروفایل انجمن علمی ژرفاا

انجمن علمی ژرفا

۱۶۴عضو
عکس پروفایل انجمن علمی ژرفاا
۱۶۴ عضو

انجمن علمی ژرفا

ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفه‌علم دانشگاه صنعتی شریف
کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی @zharfa90
شفافیت مالی goo.gl/HiYsHf
undefined zharfa90.irundefined aparat.com/zharfaundefined instagram.com/zharfa90

۲۸ فروردین

thumnail
undefined نشست رونمایی و نقد کتاب «فیزیک خداباوری» ، هم اکنون در حال برگزاری است.
undefined@Zharfa90

۱۵:۰۶

۲۹ فروردین

thumnail
undefined جلسه اول، دوره «درباره جهان کپرنیکی» با ارائه آقای وحید احمدی، در حال برگزاری است .
undefined@Zharfa90

۱۱:۰۶

۳۰ فروردین

undefined روش علمی (استقرا)
undefined... به راحتی می توان دریافت که در مورد قوانینی که به صورت استقرایی به دست می‌آیند، هرگز نمی توان به اعتبار آنها برای همیشه اطمینان کامل داشت. این به این دلیل است که یک قانون - دقیقاً به دلیل کلی بودن آن - به بی‌نهایت موارد منفرد اشاره دارد که به وضوح نمی‌توان همه آنها را با آزمایش، محک زد.
undefined این به طور متعارف به صورت زیر بیان می شود: یک قانون طبیعی قابل تأیید نیست، اما قابل ابطال است. نتیجه آزمایشی منفرد که با یک قانون در تضاد باشد برای رد آن کافی است. اما چنین اظهاراتی از زمانی سرچشمه می‌گیرد که وظیفه فیزیک به عنوان یافتن حقایق ابدی تلقی می‌شد. از سوی دیگر، امروز در عصر تقریب ها زندگی می‌کنیم. آزمایشی که چیزی را «رد» می‌کند، لزوماً منجر به سقوط یک نظریه نمی‌شود، بلکه به تعریف مرزها و محدودیت‌های آن کمک می‌کند.
undefinedA Cultural History of PhysicsundefinedKároly Simonyiundefinedصفحه ۱۵
#بریده_کتاب#پیشنهادی_برای_خواندن
undefined @Zharfa90

۱۷:۳۱

۳۱ فروردین

thumnail
undefinedمطلب از کانال پاد:
undefined ایده دانشگاه در اندیشه فیلسوفان غرب
به روایت:دکتر احمد پاکتچی، دکتر حسین شهرستانی، دکتر مرتضی روحانی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر محمدهادی محمودی و...
undefinedفیلسوفان مدرنیته چگونه به دانشگاه می‌اندیشیدند؟undefinedفیلسوفان منتقد مدرنیته چه دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارند؟undefinedالگوی آلمانی و آمریکایی از دانشگاه هر کدام چه مسیری را دنبال نمودند؟undefinedما ایرانی‌ها با چه ادراکی با پدیده‌ی دانشگاه مواجه شدیم؟
undefined برای پاسخ به سوالاتی از این دست از شما دعوت می‌کنیم ارائه‌های این رویداد را دنبال کنید.
undefined خرید و دریافت کلیه‌ی صوت‌ها و ویدیوهای این رویداد به صورت یکجا از طریق این لینک.
#ایده_دانشگاه#فیلسوفان_غرب
undefinedمرکز اندیشه‌ورزی و سیاست‌پژوهی پادundefined @Paad_ir
undefined@Zharfa90

۱۰:۰۲

بازارسال شده از حسین کامکار
thumnail
شکاف بین اصل علیت و موجبیتی‌بودنِ جهان(برشی از جلسه‌ی یکمِ دوره‌ی درآمدی بر موجبیت و نظریه‌های فیزیک، بحث تعریف موجبیت)
در صورتِ تمایل به پیوستن به دوره و شرکت در جلسات بعدی، حداکثر تا پیش از جلسه‌ی دوم (6 اردیبهشت) در لینکِ زیر ثبت‌ِنام نمائید:https://survey.porsline.ir/s/Qj32iUB3اطلاع‌رسانی‌های بعدی در:undefined https://ble.ir/hossein_kamkar

۱۰:۳۴

۱ اردیبهشت

undefined هدف از فیزیک دان بودن این نیست که چگونه بعضی چیزها را محاسبه کنیم.
هدف این است که اصولی را که بر طبق آن‌ها جهان کار می‌کند؛ بفهمیم.

undefined E. Witten; Superstrings: A Theory of Everything; p.98
undefined@Zharfa90

۵:۴۹

انجمن علمی ژرفا
undefined هدف از فیزیک دان بودن این نیست که چگونه بعضی چیزها را محاسبه کنیم. هدف این است که اصولی را که بر طبق آن‌ها جهان کار می‌کند؛ بفهمیم. undefined E. Witten; Superstrings: A Theory of Everything; p.98 undefined@Zharfa90
undefined توجه
undefined این کتاب برگرفته از مصاحبه‌هایی با افراد مختلف است.undefined این جمله نیز در بخش Edward Witten، صفحه ۹۸ آمده‌است.undefined لینک کتاب در book.google
undefined@Zharfa90

۷:۲۹

۴ اردیبهشت

undefined خبری در راه است ...
undefined@Zharfa90

۶:۳۹

۵ اردیبهشت

thumnail
undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم
undefined ارائه و گفت‌و‌گو
undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن
undefined دکتر شانت باغرام
• عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران
undefined دکتر امیرمحمد گمینی
• عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰
undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب
undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید).
undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید.undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید.
undefined@Zharfa90

۱۳:۰۰

۷ اردیبهشت

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
thumnail
undefined معرفی مهمانان
🧩 دکتر شانت باغرام کیهان­‌شناس و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. دکتر باغرام سه دورۀ کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری را بین سال‌های ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰ در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است. وی محقق پسا­دکتری در دانشگاه واترلو، موسسه فیزیک نظری پریمیتر در کانادا و همچنین پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش های بنیادی بوده است.undefined دکتر باغرام برندۀ جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستانِ علوم ایران و جایزۀ مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته ایتالیا شده است. از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به آموزش و پژوهش است.undefined زمینه پژوهشی دکتر باغرام کیهان شناسی و مطالعه ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی برای فهم ماده تاریک و انرژی تاریک است.
undefined@Zharfa90

۱۳:۰۲

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
thumnail
undefined معرفی مهمانان
undefined دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده‌ی تاریخ علم دانشگاه تهران. فارغ‌التحصیل رشته‌ی تاریخ و فلسفه‌ی علم از مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران است.undefined از او آثاری چون کتاب «دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی» و کتاب «مواجهه با داروین» منتشر شده است. فعالیت پژوهشی او در زمینه‌ی تاریخ نجوم در ایران و جوامع اسلامی است.undefined همچنین پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تاریخ ورود علوم جدید، از جمله درباره‌‌ی نظریه‌ی تکامل و نجوم کپرنیکی، به ایران در مجلات پژوهشی داخلی و بین‌المللی منتشر کرده است.
undefined@Zharfa90

۱۳:۰۲

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
undefined نکات تکمیلی در مورد گردهمایی
undefinedشرکت عموم مردم در این برنامه ممکن و آزاد است.
undefinedبرای ورود به دانشگاه لازم است تا فرم ثبت نام را تکمیل کنید و کد ملی خود را نیز در فرم وارد کنید.
undefinedچنانچه فرم را به درستی تکمیل کردید و ثبت کرده‌اید، ثبت نام شما تمام شده‌است و می‌توانید در برنامه شرکت کنید.(منتظر اطلاعیه بعدی نباشید)
undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید.
undefined@Zharfa90

۱۷:۴۶

۱۰ اردیبهشت

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
undefined برای شرکت در برنامه به صورت مجازی به اتاق مجازی ژرفا بیایید.

۱۲:۵۵

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
thumnail

۱۴:۱۴

انجمن علمی ژرفا
undefined undefined گردهمایی بزرگ تاریخ علم undefined ارائه و گفت‌و‌گو undefined از انقلاب علمی تا علم مدرن undefined دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف undefined از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران undefined دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران undefined دوشنبه ۱۰ اردیبهشت undefined ساعت ۱۶:۳۰ undefined دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب undefined جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید). undefined گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. undefinedجهت هر گونه سوال با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. undefined@Zharfa90
thumnail
undefined بخش اول گردهمایی با ارائه دکتر شانت باغرام، درحال برگزاری ست.
undefined @Zharfa90

۱۴:۱۴

thumnail
undefinedبخش گفت‌وگو و پرسش و پاسخ در حال برگزاری است.
undefined @Zharfa90

۱۴:۴۷

۱۷ اردیبهشت

undefined پارادوکس دوقلوها
undefined یکی از مشهورترین پارادوکس‌های نسبیت درباره دوقلوهایی است که یکی‌شان روی زمین می‌ماند و دیگری با سرعتی نسبیتی به سفری فضایی می‌رود و بعد به خانه برمی‌گردد. پارادوکس به تجربه متفاوت این دو از زمان بر می‌گردد.
undefined به لطف پدیده اتساع زمان، آن یکی که به سفر فضایی رفته به اندازه آن که در خانه مانده عمر نمی‌کند؛ نتیجه‌ای که در مقیاس کوچک با ساعت اتمیِ درون فضاپیما تأیید شده است. پارادوکس وقتی پدید می‌آید که می‌پرسیم چطور جهان یک دست باقی می‌ماند؛ قطعا هر یک از این دوقلوها باید ببیند که عمر همزادش با اتساع زمان کند شده است، بنابراین چگونه تفاوت سنی پدید می‌آید؟
undefined در سال ۱۹۱۳ فیزیکدان آلمانی مکس فن لاوه (Max von Laue) این نکته را متذکر شد که اینجا شباهت گمراه کننده است؛ تجربه‌های دوقلوها از این رو متفاوت است که یکی شتاب می‌گیرد و باز شتابش را کم می‌کند و بنابراین در طول سفر در یک چارچوب مرجع لخت باقی نمی‌ماند. بعدا اینشتین و مکس بُرن تفاوت‌های تجربه‌های ناشی از «اتساع زمان گرانشی» (gravitational time dilation) در حین شتاب گرفتن و کم شدن شتاب را تشریح کردند .
undefined تصویری از کتاب ضمیمه شده‌است.

undefined فیزیک در چند دقیقهundefined نویسنده: جایلز اسپاروundefinedمترجمین: مائده گلچین عارفی و فاطمه اربابی‌فرundefined نشر شهر
undefinedصفحه ۳۸۲
#بریده_کتاب#پیشنهادی_برای_خواندن
undefined @Zharfa90

۱۷:۳۰

۱۸ اردیبهشت

undefined بهانه‌ای برای خواندن کتاب
undefined ۳۵امین نمایشگاه بین المللی کتاب از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ‌ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.
undefinedثبت نام بن تخفیف کتاب هم برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی شروع شده‌است و تا ۱۹ اردیبهشت مهلت دارد.
undefinedبرای طی فرایند دریافت بن تخفیف به این لینک وارد شوید.
undefinedمبلغ بن برای دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان است که ۲۸۰ هزار تومان توسط وزارت ارشاد پرداخت می‌شود. بن تخفیف هنگام فقط خرید مجازی برای شما اعمال می‌شود.
undefined@Zharfa90

۱۶:۰۳

۱۹ اردیبهشت

undefined فاینمن مدتی در دانشگاه ریو در برزیل به صورت حق التدریس مشغول به کار می‌شود و خاطرات جالبی را از این تجربه در کتاب خود نقل می‌کند.
undefined قسمت اول
undefined... در آخر سال تحصیلی دانشجویان (دانشگاه برزیل) از من خواستند تا در مورد تجربه‌ام از تدریس در برزیل سخنرانی کنم. در این سخنرانی نه تنها دانشجویان بلکه اساتید دانشگاه و مقامات دولتی هم حضور داشتند. بنابراین از آنها قول گرفتم که هر چه دلم می‌خواهد بگویم، آنها گفتند: «مطمئناً، البته. اینجا کشور آزادی است.»بدین ترتیب، در حالی‌که کتاب درسی فیزیک پایه سال اول را در دست داشتم، وارد شدم. آنها براین تصور بودند که کتاب، کتاب بی نقصی است چراکه حروف چاپی مختلفی داشت: سیاه پررنگ برای مطالب مهمی باید به خاطر سپرده می‌شد، خاکستری برای مطالب کم اهمیت تر و از این قبيل.
undefinedدرست همان موقع شخصی گفت: «شما که نمی‌خواهید از این کتاب انتقاد کنید؟ مؤلف این کتاب اینجاست و همه هم فکر می‌کنند که این کتاب درسی خوبی است.»
- «شما قول دادید که من هر چه دلم بخواهد می‌توانم بگویم.»سالن سخنرانی پر بود. سخنانم را با این توضیح شروع کردم که علم، فهم رفتار طبیعت است. سپس پرسیدم: «چه دلیل منطقی و درستی برای تدريس علوم وجود دارد؟ البته هیچ کشوری نمی‌تواند خودش را متمدن بخواند مگر اینکه...
undefinedهمه آنجا نشسته بودند و سرهایشان را تکان می دادند، زیرا می‌دانستم این همان چیزی است که به آن معتقدند سپس گفتم: «البته کار عبث و بیهوده ای خواهد بود که مطابق با کشور دیگری عمل کنیم. ما باید علوم را به دلایل محسوس و منطقی تدریس کنیم نه فقط به این خاطر که سایر کشورها این کار را می‌کنند.»
undefined سپس در مورد سودمندی علم و کمک آن به پیشرفت موقعیت انسان و... صحبت کردم. در واقع آنها را کمی دست انداخته بودم در ادامه گفتم: هدف اصلی من از صحبتم این است که به شما نشان دهم که اصلاً علمی در برزیل تدریس نمی‌شود.
undefined ماجراجویی‌های فیزیک‌دان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمنundefined نشر علمundefinedمترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی
undefinedصفحات ۲۷۸ و ۲۷۹
#بریده_کتاب#پیشنهادی_برای_خواندن
undefined @Zharfa90

۱۷:۱۵

۲۰ اردیبهشت

انجمن علمی ژرفا
undefined فاینمن مدتی در دانشگاه ریو در برزیل به صورت حق التدریس مشغول به کار می‌شود و خاطرات جالبی را از این تجربه در کتاب خود نقل می‌کند. undefined قسمت اول undefined... در آخر سال تحصیلی دانشجویان (دانشگاه برزیل) از من خواستند تا در مورد تجربه‌ام از تدریس در برزیل سخنرانی کنم. در این سخنرانی نه تنها دانشجویان بلکه اساتید دانشگاه و مقامات دولتی هم حضور داشتند. بنابراین از آنها قول گرفتم که هر چه دلم می‌خواهد بگویم، آنها گفتند: «مطمئناً، البته. اینجا کشور آزادی است.» بدین ترتیب، در حالی‌که کتاب درسی فیزیک پایه سال اول را در دست داشتم، وارد شدم. آنها براین تصور بودند که کتاب، کتاب بی نقصی است چراکه حروف چاپی مختلفی داشت: سیاه پررنگ برای مطالب مهمی باید به خاطر سپرده می‌شد، خاکستری برای مطالب کم اهمیت تر و از این قبيل. undefinedدرست همان موقع شخصی گفت: «شما که نمی‌خواهید از این کتاب انتقاد کنید؟ مؤلف این کتاب اینجاست و همه هم فکر می‌کنند که این کتاب درسی خوبی است.» - «شما قول دادید که من هر چه دلم بخواهد می‌توانم بگویم.» سالن سخنرانی پر بود. سخنانم را با این توضیح شروع کردم که علم، فهم رفتار طبیعت است. سپس پرسیدم: «چه دلیل منطقی و درستی برای تدريس علوم وجود دارد؟ البته هیچ کشوری نمی‌تواند خودش را متمدن بخواند مگر اینکه... undefinedهمه آنجا نشسته بودند و سرهایشان را تکان می دادند، زیرا می‌دانستم این همان چیزی است که به آن معتقدند سپس گفتم: «البته کار عبث و بیهوده ای خواهد بود که مطابق با کشور دیگری عمل کنیم. ما باید علوم را به دلایل محسوس و منطقی تدریس کنیم نه فقط به این خاطر که سایر کشورها این کار را می‌کنند.» undefined سپس در مورد سودمندی علم و کمک آن به پیشرفت موقعیت انسان و... صحبت کردم. در واقع آنها را کمی دست انداخته بودم در ادامه گفتم: هدف اصلی من از صحبتم این است که به شما نشان دهم که اصلاً علمی در برزیل تدریس نمی‌شود. undefined ماجراجویی‌های فیزیک‌دان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمن undefined نشر علم undefinedمترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی undefinedصفحات ۲۷۸ و ۲۷۹ #بریده_کتاب #پیشنهادی_برای_خواندن undefined @Zharfa90
undefined قسمت دوم
undefined ... «مطلب دیگری را هم کشف کرده‌ام. می‌توانم با تورق کتاب و به طور تصادفی این مطلب را به شما نشان دهم که چرا (این)کتاب علمی نیست، بلکه تنها یک کتاب حفظ کردنی است. بنابراین آن‌قدر شجاع هستم که کتاب را در مقابل حضار ورق بزنم به طور اتفاقی انگشتم را جایی بگذارم و آن را بخوانم و ادعایم را ثابت کنم.»
undefined و این کار را کردم، انگشتم را جایی گذاشتم و شروع به خواندن کردم: «تابناکی. تابناکی تشعشع نور است، زمانی که کریستالی خرد می‌شود....». گفتم: « آیا این یک عبارت علمی است؟ خیر! فقط معنی یک لغت را با استفاده از یک سری واژه بیان کرده است، هیچ چیز در مورد طبیعت گفته نشده است ؛که کدام کریستال‌ها به هنگام خرد شدن تولید نور می‌کنند و یا چرا نور تولید می‌کنند.
undefined آیا تا به حال دانشجویی را دیده‌اید که به خانه‌اش برود و آن را آزمایش کند. اصلاً دانشجو قادر به انجام این آزمایش نیست. ولی اگر به جای آن می‌نوشتید یک حبه قند بردارید و در تاریکی آن را با انبردست خرد کنید، نوری آبی رنگ مشاهده خواهید کرد. بعضی از کریستال‌های دیگر هم چنین خاصیتی دارند، دلیل این پدیده روشن نیست ولی آن را تابناکی می‌نامند. در این صورت شخص به خانه می رود و آن را آزمایش می‌کند. این‌گونه است که آزمایش در طبیعت صورت می‌گیرد.»
undefined ماجراجویی‌های فیزیک‌دان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمنundefined نشر علمundefinedمترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی
undefinedصفحه ۲۸۱ و ۲۸۲
#بریده_کتاب#پیشنهادی_برای_خواندن
undefined @Zharfa90

۱۵:۰۰