عکس پروفایل مباحثه علمی.آموزشیم

مباحثه علمی.آموزشی

۲۱۱عضو
عکس پروفایل مباحثه علمی.آموزشیم
۲۱۱ عضو

مباحثه علمی.آموزشی

کانال مباحثه علمی شامل (مباحث علمی.آموزشی.کمپین حمایت از کالای ایرانی و کلیه مباحث مهم مطرح شده در گروه مدافعان ولایت می باشد.) ble.im/join/OThhNTQ3NT @amoozeshep ارتباط باما:@monje

۲۰ دی ۱۳۹۷

بازارسال شده از إمام
undefined#نهال_ولایت ۱۳۱
undefinedما چند روزه داریم با هم صحبت می‌کنیم میگیم نهال ولایت رو باید تو نهاد خانواده بکاریم
undefinedپدرهای ارجمند حرف های روزهای گذشته رو حفظ کنید به جای خودش؛ دو کلمه دیگه هم بگم خدمتتونundefined
undefinedهر کدوم از انسانها برای خودشون ریاستی دارند
undefined مرد رئیس خانواده استundefined خانم رئیس خونه است
undefinedیعنی "مردها رئیس کل خانواده" هستن و "خانم ها رئیس امور خانه" هستن...
این رو به رسمیت بشناسید یعنی اجازه بدید در امور خونه خانم ها نظر بدندundefined
undefinedاومدن خونه ابا عبدالله الحسین علیه السلام دیدن پرده گذاشتن و پشتی گذاشتن
گفتن یا امام حسین پدرت ساده تر زندگی میکرد ، این وسایل رو نداشت
undefinedفرمودند خانومم دوست داشتهundefined
undefinedنه اینکه حالا مرد رئیسه بگه وسایل خونه رو من باید بچینم!undefined
undefinedمی‌فرماید درباره دخترانت که برای ازدواجشون اجازه مرد لازمه ، با خانومت #مشورت کنundefined
undefined مرد ریاست کلی خانواده رو بر عهده داره. خانم ها هم اینو قبول دارند فقط توقعشون از مرد اینه "رئیس خوبی باش"
@IslamLifeStyles

۵:۳۱

۲۱ دی ۱۳۹۷

بازارسال شده از إمام
undefined #نهال_ولایت ۱۳۳
undefinedرسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اصحابشون نشسته بودنکسی آمد گفت در این خانه آلودگی ها و گناهکارهایی هست ، بفرستین کسی رو که اونها رو عذاب بکنه و مجازات کنه...
undefinedیک نفر با شلاق بلند شد و گفت میرم الان حسابشونو میرسم!
undefinedآقا فرمودند بشین لازم نیست شما بری ، علی جانم تو بروundefinedundefinedگنهکاری دیدی بردار بیارش اینجا
undefinedامیرالمؤمنین علی علیه السلام آمدند در اون خانه رو زدند
undefinedآقا چرا در میزنی مگه قرار نیست مچ بگیری، اینجوری که همه‌شون قایم میشن و فرار می‌کنند...
undefinedآقا وارد شدند به خانه ؛ چشمشونو بستن دست به دیوار کشیدند و برگشتند بیرون...پیامبر فرمودند اگر کسی رو دیدی بیار ، من کسی رو ندیدم......
undefinedآمدند دست خالی... پیامبر(ص) فرمودند علی جان چرا کسی رو نیاوردی؟
undefinedآقا فرمودند آخه کسی رو ندیدم..... پیامبر یه لبخند زیبایی به علی(ع) زدندundefined
علی امامه....دلش رحم میادundefined
undefined️میتونست چشمشو باز کنه بهشون بگه خجالت بکشید.... این دفعه نمی‌برمتون ولی نمیخواد حتی خجالت بکشندundefinedundefined
undefinedپدرها در خانه امامت کنید...بذارید بچتون مزه امامو بچشه....undefined
undefined @IslamLifeStyles

۱۹:۴۵

بازارسال شده از إمام
undefined #نهال_ولایت ۱۳۴
undefinedسفارش هایی رو فرمودند امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد مدیریت کردن زنان
بعد فرمودند #مدارا کنید با خانم های خودتون در هر حالی باهاشون قشنگ حرف بزنیدundefined
undefinedآدم از زن خودش نباید انتظار داشته باشه
نباید بگین که همون اول تو آکبند باید بهترین تربیت رو داشته باشیوگرنه من کینه تو رو به دل میگیرم...undefinedundefined
نه ...مماشات کن بذار زیبا بشه همه چیز تو خونه...undefinedundefinedundefined
undefinedاینم آخرین سفارش های ما در خونه.اینا رو اگه مراعات بکنیم بچه های ما #ولایتمدار میشنبچه هامون از نظر روحی #متعادل بار میانundefined
undefinedیه نفر اومد گفت یا امیرالمؤمنین این جوون من اونقدری که من شما رو دوست دارم او شما رو دوست نداره...من می‌ترسم برای آینده اش... چیکارش کنم؟undefined
undefinedحضرت فرمودند بیارش من نگاهش کنم
آورد بچه‌شو...امیرالمؤمنین علی علیه السلام یه نگاه تو چشمای این پسر کرد...فرمود پسرت رو ببر....
- گفت آقا خوب شد؟؟
امام فرمود خوب شد، ببر...undefined
به ذره گر نظرِ لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند...
undefinedبرش گردوند پسر رو
میگن سفره انداخته بود مادرش ، دیدن پسر نمیاد سر سفره یه گوشه نشسته زانو بغل گرفته و اشک میریزه......
undefinedگفت پدر دلم برای این آقایی که الان دیدیم تنگ شده....میشه برم یه بار دیگه ببینمشون بیام؟...undefinedundefined
undefined @IslamLifeStyles

۱۹:۴۵

بازارسال شده از إمام
undefined #نهال_ولایت ۱۳۵
undefinedکربلا و شب عاشورا اوج ولایتمداریه
undefinedآقا به اصحابشون فرمودند من فردا کشته میشم و به کمک شما نیاز ندارمشما اینجا در محاصره با من موندید و میدونم آماده اید برای کشته شدن
من قبول کردم از شما ....شما بمانید یا نمانید من کشته میشم
undefined ازتون راضیم و قهر نمیکنم باهاتون...پاشید برید... بیعت رو از شما برداشتم...
undefinedاصحاب داشتن دق میکردند وقتی این کلمات رو می‌شنیدند....نمی‌دونستند باید جدی بگیرند یا نه...
آقا داری ما رو بیرون میکنی....undefined
undefinedهیچ کس هیچی نمیگهامام حسین علیه السلام برای اینکه دست همه بیاد بحث کاملاً جدّیه می‌دونید چکار کرد؟
undefinedفرمود عباسم با تو هم هستم میخوای بری برو، من حاضرم تنها جان بدهم.....
امام فرمودند ولی هرکدومتون داشتید میرفتید دست زینب و بچه های منم بگیرید ببرید...undefined
یه دفعه ابوالفضل العباس علیه السلام شروع کرد: آقا یعنی ما بعد از شما نفس بکشیم....undefined
undefinedاصحاب یکی پس از دیگری اظهار ارادت کردند و گفتند باشه ما به دردتون نمی‌خوریم فداتون که می‌تونیم بشیم...undefinedتو رو خدا حسین اجازه بده ما فدات بشیم...undefined

اوج ولایتمداری اینه...
undefinedان شاءالله که همه ما بتونیم جزء #ولایتمداران درست و واقعی حضرت باشیم....
undefined @IslamLifeStyles

۱۹:۴۵

۲۲ دی ۱۳۹۷

انواع جنگ۱- جنگ سخت:جنگ سخت متکی بر قدرت سخت نظامی و امنیتی است. با پایان گرفتن جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ م دوران این نوع جنگ ها به سر آمد.۲- جنگ سرد (نیمه سخت) :جنگ سر متکی بر تهدیدات نیمه سخت است. این جنگ از پایان جنگ جهانی دوم تا فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ م در دوره ای که نظام دو قطبی در دنیا حاکم بود ، رواج داشت. گرچه جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران که یکی از طولانی ترین جنگ های سخت تاریخ است و با حمایت قدرت های غربی شکل گرفت ، در همین دوره روی داده است.۳- جنگ نرم :جنگ نرم از فروپاشی شوروی سابق آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. این جنگ متکی بر تهدیدات نرم و قدرت نرم فرهنگی و اجتماعی است. استکبار جهانی تا کنون چندین رژیم سیاسی در کشورهای مختلف را با استفاده از این نوع جنگ تغییر داده است.انقلاب های رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و شوروی سابق رخ داد ، در واقع نمونه ای از جنگ نرم است. کشور هایی چون لهستان ، گرجستان ، چک اسلواکی ، قرقیزستان ، اکراین و تاجیکستان از جمله کشور هایی هستند که مورد حجوم جنگ نرم قرار گرفته و رژیم سیاسی آن ها تغییر کرده است. تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از تجهیزات جنگ سخت و تنها با تکیه بر قدرت نرم و ابزار رسانه صورت گرفته است.استکبار جهانی با تغییر در ارزش ها و الگوی های رفتاری ، مشروعیت رژیم های سیاسی حاکم را از بین برده و از طریق جنبش های مردمی و ایجاد بی ثباتی سیاسی ، قدرت را جابجا کرده است.برای تغییر در ساختار حکومت ها و یا تبدیل حکومتی به حکومت دیگر ، شیوه های مختلفی وجود دارد که با توجه به امکانات و تجهیزات مهاجم و کشور هدف و نیز اهداف مورد نظر از کارآمد ترین آنها استفاده میشود.چنانچه در این دوره که به دوره ی جنگ نرم معروف شده است ، همچنان شاهد وقوع جنگ سخت در جای جای این کره ی خاکی هستیم.اما نوع جنگ های سختی که در دوران حاضر رخ میدهد کمی با گذشته متفاوت شده است ، آن هم به این دلیل که این جنگ ها همراه با تاکتیک ها و تکنیک هایی از جنگ نرم همراه میشود تا دست کم هزینه ها و خسارات کمتری در پی داشته باشد و شانش پیروزی در آنها افزایش یابد.پایان جلسه اول

۱۹:۵۴

۲۶ دی ۱۳۹۷

شیوه های تغییر در ساختار حکومتبرای تغییر در ساختار حکومت باید یکی از جنگ سه گانه را بکار گرفت ، اما شیوه های معمول و مرسوم متنوعی در دنیا به کار رفته است.هر کدام از این شیوه ها نوعی از جنگ های سه گانه است که عبارتند از :۱- کودتا: تغییر ناگهانی دولت با توسل به زور و به دست مقام های ارتشی و نظامی حکومت را کودتا می نامند. کودتا روند سریعی دارد ، مستلزم بسیج عمومی نیست و شرایط ایجاد آن آسان تر از انقلاب است.۲- شورش: شورش به معنی مبارزه علیه اقتدار سیاسی موجود است. در شورش دگرگونی ساختار سیاسی هدف نیست ، بلکه تنها تعویض اشخاصی که در رأس امورند ، مورد نظر است.۳- اصلاحات: کوشش برای تغییر ساختار سیاسی جامعه بودن استفاده از خشونت که به آن رفرم هم میگویند. اصلاحات به دنبال سرنگونی حاکمیت نیست و خواستار تغییر در چهار چوب نظام است.۴- جنبش اجتماعی: یک رفتار جمعی گسترده است که در اعتراض به موضوع یا عملکردی صورت میگرد. جنبش اجتماعی برای به انجام رساندن یا منع کردن یک فرایند شکل می‌گیرد.۵- انقلاب: جنبش اجتماعی شدیدی که با بسیج عمومی همراه است و به منظور سرنگونی نظام موجود و تشکیل حاکمیت جدید صورت می‌پذیرد. انقلاب معمولاً سریع ، بنیادی و خشونت آمیز است.۶- انقلاب رنگی: این انقلاب به دنبال تغییر مسالمت آمیز یک دولت و انتقال قدرت از حاکمان به مخالفان است. برخی عناصر مشترک در انقلاب های رنگی عبارتند از: ۱- اقتدارگرایی ۲- وابستگی به بیگانه ۳- تغییر دولت نه حاکمیت ۴- اعتراض های مدنی با مشارکت مستقیم مردم و رهبران مخالف ۵- استفاده نمادین از یک رنگ به خصوص.۷- انقلاب مخملی: شکل دیگری از تغییر سیاسی در ساختار حکومت که بر خلاف انقلاب ، با درگیری های خشونت آمیز و اعدام حاکمان گذشته همراه نیست. این انقلاب با انقلاب رنگی هم تفاوت هایی دارد از جمله اینکه ، انقلاب مخملی به دنبال تغییر بنیادین در ساختار حاکمیت است ، نقش قدرت های بیگانه در آن بسیار کم است و ممکن است با کمی خشونت همراه شود.۸- جنگ و تهاجم نظامی: حمله ی نظامی یک یا چند کشور به یک یا چند کشور دیگر برای تصرف خاک و تغییر حاکمیت آن. جنگ با هزینه‌های مادی و معنوی فراوان برای دو جبهه ی درگیر در جنگ همراه است و خسارات ناشی از آن ممکن است تا سال ها جبران نشود. علاوه بر آنکه یکی از پیامد های جنگ‌ نظامی کشتار مردم بی گناه است.۹- جنگ داخلی: حرکتی شبیه کودتا و شورش است ، اما جریان اعتراضات ، سازماندهی شده و گستره تر است. جنگ داخلی زمانی به وجود می آید که یک یا چند گروه مخالف نظام حاکم ، برای رسیدن به حاکمیت سلاح به دست میگیرند و به مقابله ی نظامی می پردازد.۱۰- جنگ نرم: نوع نوینی از جنگ که در اهداف با جنگ سخت مشترک است ، اما از حربه های نظامی و برخورد های خونین و خشونت آمیز در آن خبری نیست. این جنگ ماهیت و نمود نرم افزاری و با استفاده از عملیات روانی و اقدامات تبلیغاتی ، رسانه ای و فرهنگی انجام می شود.(دوستان گرامی آنچه که تا این جلسه گفته شد پیش نیاز و مقدمه ای بود که لازم بود قبل از پرداختن تخصصی به موضوع جنگ نرم ، اطلاعاتی در مورد انواع جنگ ها و انقلاب ها بدانیم و ان‌شاءالله از جلسه سوم به صورت تخصصی به اصل موضوع جنگ نرم به صورت کاملاً تخصصی می‌پردازیم)پایان جلسه دوم

۱۹:۲۹

۵ بهمن ۱۳۹۷

جنگ نرم چیست؟جنگ نرم را میتوان اینگونه تعریف کرد: اقدام نرم ، روانی ، تبلیغاتی ، رسانه ای و فرهنگی که جامعه ی هدف رو بدون درگیری و استفاده از خشونت به شکست وا میدارد.جنگ‌ روانی ، جنگ سفید ، جنگ رسانه‌ای ، عملیات روانی ، بر اندازی نرم ، انقلاب نرم شکل های دیگری از جنگ نرم است.به عبارت دیگر ، جنگ نرم در علوم سیاسی و نظامی تعابیر مختلفی دارد. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی استفاده می شود و در علوم سیاسی واژه هایی چون براندازی نرم ، تهدید نرم ، انقلاب مخملی و اخیراً انقلاب رنگی کاربرد پیدا کرده است.در تمام انواعی که نام برده شد ، هدف مشترکی وجود دارد و آن هم پیروزی تفکری بر تفکر دیگر یا بر اندازی یک حکومت بدون استفاده از راه های نظامی است. میتوان گفت جنگ نرم یک اقدام بسیار پیچیده و پنهان متشکل از عملیات های سیاسی ، فرهنگی و اطلاعاتی گسترده است که از سوی قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف انجام می‌شود.جنگ نرم را به شیوه های مختلف و با دیدگاه های متفاوت تعریف کرده اند که بعضی از آنها عبارتند از:۱- جنگ تغییر باورها ، استحاله عقاید و جابجایی دیدگاه با نگاه های رسانه های استکباری.۲- جنگ مغز ها ، نه مرز ها ، جنگ دیدگاه ها ، نه قرارگاه ها.۳- جنگ تقدس زدایی از ارزش ها و شبهه افکنی در اذهان.۴- جنگ تغییر گروه های مرجع و شکل دهی تضاد های جدید اجتماعی.۵- جنگ تخریب اعتماد های موجود به ارکان و مسئولان حاکمیت در ابعاد مشروعیت و کارآمدی.۶- جنگ تغییر و جابجایی مفاهیم زشت و زیبا در فرهنگ جامعه و آسان سازی ترویج انحرافات.۷- جنگ هنجار شکنانه ، ترویج نافرمانی های مدنی و تکمیل حلقه مقاومت جامعه در برابر حاکمیت.۸- جنگ تغییر ذائقه ها و شکاف بخشی کاذب فرهنگی بین نسل ها.۹- جنگ توسعه‌ی مکاتب کاذب اجتماعی ، عرفانی ، اقتصادی و... .۱۰- جنگ سامان دهی جدید نیرو های اجتماعی در غالب « اِن . جی . اُ » و بهره‌برداری سیاسی از آنها.پایان جلسه سوم

۲۰:۵۴

۶ بهمن ۱۳۹۷

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدامبحث جنگ نرم ، جلسه چهارمچرایی جنگ نرم:جنگ نرم به دلایل زیاد و قابل توجهی بر جنگ سخت ترجیح دارد. مهم ترین آنها عبارتند از:۱- خسارت کم : جنگ نرم به دلیل ماهیت و خصوصیاتش ، خسارت های مادی و معنوی کمتری دربر دارد. در این جنگ از تلفات انسانی و نظامی گسترده خبری نیست ، برای همین افکار عمومی واکنش بسیار کمتری به آن نشان میدهند.۲- پنهان بودن : ابزارهایی که در این نبرد به کار گرفته میشود ، به مهاجم کمک میکند تا حمله ی خود را در پوشش اقدامات فرهنگی ، علمی ، هنری و هر اقدام بشر دوستانه ی غیر نظامی انجام دهد.۳- وسعت دامنه ی نتایج : در جنگ نرم فرهنگ ، باور ها ، اعتقادات و تفکر یک ملت مورد هدف قرار میگیرد ، در حالی که در جنگ سخت هر قدر هم مهاجم قدرتمند باشد ، نمیتواند فرهنگ و تفکر یک ملت را تصرف کند.۴- کاهش امکان مقابله : جنگ نرم از سوی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا انجام میشود. از این رو ، چون در زمینه‌ی ابزار ، برتری چشمگیری بر کشورهای دیگر دارد ، زمینه و امکان مقابله برای کشور هدف یا وجود ندارد یا به صورت حداقلی است.۵- درصد موفقیت بالا : چون ابزاری که در جنگ نرم استفاده میشود برای مخاطبان جذابیت و مقبولیت دارد ، کسی به مقابله با آن بر نمی خیزد. در این صورت ، مهاجم میتواند با استفاده از اعتماد و حتی همدلی مخاطبان ، به راحتی به اهداف خود دست یابد.۶- عمیق تر بودن اثرگذاری : از آنجا که جنگ نرم حرکتی کند و تدریجی دارد ، آثاری که در فکر و باور مخاطبان به جا می‌گذارد ، از ماندگاری و عمق بیشتری برخوردار است ، چرا که این جنگ فرهنگ یک‌ ملت را مورد هجمه قرار میدهد و اعتقادات را کم رنگ یا محو میکند.۷- حداقل تبعات روانی برای مهاجم : چون در این جنگ‌ ابزار های فرهنگی و تبلیغاتی خضوری چشمگیر و موثر دارند ، روند تهاجم و خود مهاجم پنهان می‌مانند. حتی در صورتی که کشور هدف ادعایی کند ، مهاجم به راحتی میتواند خود را بی طرف جلوه دهد و منکر فعالیت های خود شود.۸- تفرقه انگیزی : جنگ نرم تدریجی و پنهان است و بیشتر مردم از آن بی خبرند ، برای همین جهت مقابله با آن جبهه ای شکل نمیگیرد. جنگ نظامی چون آشکار است ، ملت هدف را با هم متحد می‌کند اما ابزارهای جنگ نرم نه تنها موجب اتحاد نمی شود ، که به دلیل کارایی خود بین اقشار مختلف جامعه ، تفرقه و اختلاف به وجود می‌آورند.پایان جلسه چهارم

۱۹:۵۵

۱۵ بهمن ۱۳۹۷

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خداویژگی های جنگ‌ نرم:۱- در جنگ نرم قالب های فرهنگی و اجتماعی و ساختار سیاسی جامعه مورد هدف قرار میگیرد.دشمن هرگاه بتواند فرهنگ جامعه را دچار انحراف کند ، روابط اجتماعی را دگرگون سازد و در مناسبات سیاسی جامعه تغییرات بنیادین به وجود آورد ، تا پیروزی فاصله چندانی نخواهد داشت.۲- این جنگ به صورت آرام ، تدریجی و زیر سطحی انجام میشود. دشمن برای رسیدن به هدف عجله نمی کند. از این رو حرکت دشمن جز برای کسانی که با ویژگی این جنگ آشنا هستند ، نامحسوس است.۳- در جنگ نرم فضا مبهم و غبار آلود میشود.چون در فضای غبار آلود نمیتوان حق را از باطل جدا کرد ، دشمن با آمیخته کردن حق و باطل مردم را با اشتباه می اندازد.اگر فضای جامعه اینگونه شود و کسی نباشد که راه را نشان دهد ، بی شک دشمن به اهداف خود خواهد رسید.۴- جنگ نرم چند وجهی و آسیب محور است.دشمن در جنگ نرم از تمام علوم و فنون و ابزار و روش های موجود استفاده میکند. همچنین با شناسایی نقاط آسیب پذیر جامعه ی هدف و ایجاد آسیب های جدید ، قوای خود را در این محور ها به کار میگیرد.۵- جنگ نرم با نماد سازی همراه است.دشمن علاوه بر آن که حریف را ضعیف ، نا امید و رو به شکست معرفی میکند ، با عملیات روانی و تصویر سازی خود را قدرتمند ، پیروز و‌ موفق نشان می دهد.۶- جنگ نرم پر تحرک ، جاذبه دار و هیجان ساز است.جنگ‌ نرم اگرچه به صورت آرام و نامحسوس آغاز میشود ، اما به دلیل ایجاد جاذبه های کاذب ، خود جامعه ی هدف را به وسیله ای برای دستیابی به پیروزی و اهداف خود بدل می کند. علاوه بر آن دشمن با تحریک احساسات و‌ عواطف جامعه ، سعی در ایجاد بحران و آشوب دارد تا با سو استفاده از هیجان به وجود آمده به اهداف خود برسد.۷- جنگ نرم تضاد آفرین است.دشمن‌ در جنگ نرم با ایجاد تضاد در جامعه ی هدف ، اتحاد ملی و انسجام اجتماعی را بر هم می‌زند تا درگیری های داخلی بوجود آید. از این رو تخریب وحدت ملی یکی از مراحل رسیدن به پیروزی در جنگ نرم است.۸- جنگ نرم تردید آفرین است.دشمن با ایجاد تردید در بین اقشار جامعه و افزودن بر دامنه ی این تردید ها سعی در ایجاد تغییرات اساسی در باورها و ارزش های جامعه ی هدف دارد.۹- جنگ نرم با ابزار روز انجام میشود.دشمن با استفاده از اینترنت ، ماهواره ، رادیو و تلویزیون ، تلفن همراه و فناوری های روز دنیا جامعه ی هدف را مورد هجوم قرار میدهد.۱۰- پیروزی در این جنگ پایداری و دوام دارد.چنانچه دشمن در این جنگ به پیروزی برسد و باور ها و اعتقادات جامعه ی مورد نظر را تغییر دهد ، این تغییر پایدار و بادوام خواهد بود. در این صورت جامعه ی تغییر یافته نمی‌تواند به راحتی به حالت اولیه باز گردد.پایان جلسه پنجم

۱۱:۴۹

۱۶ بهمن ۱۳۹۷

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدا
اهداف جنگ نرماهداف جنگ نرم به چند شکل قابل تقسیم بندی است. در یک شیوه میتوان آن را به اهداف بلند مدت و اهداف میان مدت تقسیم کرد. از زاویه ای دیگر نیز می توان اهداف را به مقاصد استراتژیک و مقاصد تاکتیکی تقسیم کرد.در جنگ نرم چهار هدف عمده مورد نظر است که عبارتند از:۱- ایجاد تغییر در اعتقادات و باور ها۲- ایجاد تغییر در افکار و اندیشه ها۳- ایجاد تغییر در رفتار۴- ایجاد تغییر در ساختار سیاسیبا توجه به ماهیت اصلی جنگ نرم و اهداف عمده ذکر شده ، برخی از مهم ترین اهداف جنگ نرم عبارتند از:۱- استحاله فرهنگی در جهت تاثیر گذاری شدید بر افکار عمومی جامعه هدف با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده ، که نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود می برد.۲- استحاله سیاسی به منظور ناکار آمد جلوه دادن نظام مورد هدف ، سیاه نمایی و تخریب ارکان آن نظام.۳- ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر ، جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد فضای نا امنی روانی و بی اعتمادی در جامعه.۴- اختلاف افکنی در بین اقشار مختلف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی ، سیاسی ، و فرهنگی کشور مورد نظر برای تجزیه سیاسی کشور.۵- ترویج روحیه یأس و نا امیدی بجای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از از پیشرفت های کشور و القای ما نمی‌توانیم به جای ما میتوانیم.۶- بی توجه کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور و مشغول کردن آنها به کارهای پوچ و بیهوده.۷- کاهش روحیه و کارایی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه های مختلف نظامی و امنیتی.۸- ایجاد اختلاف در سامانه های کنترلی و ارتباطی کشور هدف.۹- تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراکنی ، پخش تصاویر مستهجن ، جو سازی از راه پخش شب نامه ها و... .۱۰- تقویت نا رضایتی های مردم به دلیل وجود مسائل و مشکلات مذهبی ، قومی ، سیاسی و اجتماعی در نظام حاکم خود ؛ به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.۱۱- تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه پخش اخبار نادرست ، از جمله اینکه کشور روبه انحطاط است و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز.پایان جلسه ۶

۲۱:۰۹

۱۰ اسفند ۱۳۹۷

تکنیک های جنگ نرمتکنیک های جنگ نرم بسیار متنوع و پیچیده است. برخی از این تکنیک ها که یا اتکا بر جنگ روانی طراحی میشود عبارت اند از:۱- دسته موزیک: در این تکنیک ، بسیاری از جمعیت هدف کار معینی را انجام می‌دهند یا باور مشخصی را می‌پذیرد.نمونه این پدیده در تبلیغ کالاهای مصرفی کاذب مثل نوشابه ها به چشم میخورد. عده ی زیادی از مردم ، از هنر پیشه تا یک گروه خاص مشهور به صورت کور کورانه تبعیت میکنند و بدین صورت کالا های غیر ضروری ، ضروریات زندگی آنها میشود.۲- سفارش و توصیه: استفاده از کلمات و جملات شخصیت های مشهور و توصیه ها و نظر های آنها برای تحریک و انحراف مردم ناآگاه ، یکی دیگر از این تکنیک هاست. کسانی که به شدت با عقیده ای مخالف اند ، با دریافت نظر شخصیت محبوبشان ، نظر خود را درباره آن موضوع به راحتی تغییر می‌دهند. افراد ، برای اینکه خود را شبیه چهره های محبوب خود کنند ، ناخودآگاه از یا اندیشه ی آنان تبعیت میکنند.۳- انتقال: در این روش باز هم از انسان های مشهور استفاده میکنند ، بدین ترتیب که به مخاطب گفته میشود فلان شخص شناخته شده ، چنین فکر می‌کند. حتی ممکن است با انتشار اخبار جعلی جایگاه یا تفکر او را در جامعه بالا ببرند. عکس این مورد نیز وجود دارد که برای کوچک کردن یا نابودی یک فرد ، از اخبار جعلی و دروغ های بیشتر استفاده میشود.۴- تکرار: کسانی که میخواهند عقیده و تفکری را در جامعه رواج دهند ، همچون تبلیغ کالاهای جذاب ، به تکرار جملاتی در درباره‌ی آن گزاره اقدام میکنند. به مرور زمان آن عقیده یا تفکر حتی در ذهن مخالفان هم نفوذ و رسوخ پیدا میکند. در این زمینه از هر وسیله ای که جذاب باشد ، برای ترویج تفکرات خود استفاده میکنند.۵- جملات مهیج و جذاب: انسان همواره به دنبال زیبایی هاست. کلمات و جملات زیبا و مهیج ، به سادگی حس درونی انسان را برمی انگیزد و باور و عقیده ی او را نسبت به تفکری خاص ، تغییر میدهد. رسانه ها با استفاده از کلمات اثر گذار حتی از عقاید مذهبی افراد برای رسیدن به اهداف خود بهره میبرند.۶- شستشوی مغزی: در این روش از فن تلقین استفاده میشود و با تبلیغات مستقیم ، افکار مردم را به شکل واحدی درمی‌آورند. در این روش قدرت تعقل و اندیشه را از مخاطب می گیرند تا هرچه را که می‌خواهند ، به راحتی بپذیرد و باور کند.۷- مستند سازی: در تکنیک مستند سازی ، از اعتماد و جایگاه شخص مورد اعتمادی برای رد یا حمایت یک سیاست ، عملکرد ، برنامه یا شخصیت خاص استفاده میشود. بدین ترتیب جمعیت دیدگاه خود را با افکار مقامات رسمی سازگار می‌کند. رسانه های غربی برای القای نا امیدی در جوامع دیگر و متهم کردن برخی کشورها به خشونت ، به طور دائم از این تکنیک استفاده میکنند.۸- سکوت: زمانی که جنگ روانی دشمن کار ساز نیست ، یکی از بهترین شیوه های ضد جنگ روانی ، سکوت ‌و بی اعتنایی ظاهری است. بسیاری از اوقات سکوت نوعی مبارزه ی منفی محسوب شده ، سخنان و حرکات دشمن را بی ارزش و بی اعتبار می سازد و همچنین امکان بررسی بازخورد تبلیغات دشمن را کاهش میدهد.پایان جلسه ۷

۹:۴۵

۱۴ اسفند ۱۳۹۷

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدا
ابزارهای جنگ نرم
الف) ابزارهای فرهنگی
۱- سینما: شاید جذاب ترین ، محبوب ترین و تاثیرگذار ترین صنعتی که در خدمت جنگ نرم است ، سینما باشد. هالیوود غول سینمای جهان در خدمت آمریکا و صهیونیست هاست تا بر اساس نیاز های سیاسی استکبار جهانی با محصولات خود بر روی مردم جهان تاثیر بگذارند.۲- پویانمایی: صنعت انیمیشن سازی (کارتن) یکی دیگر از ابزارهایی است که در جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که شخصیت های کارتون ها جذاب و دوست داشتنی هستند ، کودکان و نوجوانان آنها را به راحتی الگوی خود قرار میدهند.۳- ماهواره: ماهواره در تولید و پخش برنامه از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند و برای همین یکی از بهترین ابزار های جنگ نرم ، شبکه های ماهواره ای هستند. برنامه های ضد دینی ، ضد فرهنگی و ضد اخلاقی از جمله برنامه‌هایی هستند که در این شبکه ها به صورت فراوان دیده میشود.۴- بازی های رایانه ای: با فراگیر شدن استفاده از رایانه در خانه ها ، بازی های رایانه ای بخش عمده ای از وقت کودکان ، نوجوانان و حتی جوانان و بزرگسالان را به خود اختصاص داده است. بسیاری از این بازی ها که از فضای جذاب و تاثیرگذار برخوردارند ، با هدف حمله به مقدسات مذهبی و فرهنگی ساخته میشوند.۵- موسیقی: امروزه موسیقی دیگر از حالت اصیل و سنتی خارج و به ابزاری برای ترویج مدها و فرهنگ های مبتذل تبدیل شده است. موسیقی پاپ ، راک ، رپ ، جاز و راک اندرول نمونه هایی از موسیقی های تاثیرگذار در فرهنگ امروزه ی جوانان هستند و خوانندگان و بازیگران این موسیقی ها و شو ها به چهره های محبوبی تبدیل شده اند.۶- اسباب بازی: تولید اسباب بازی امروزه تبدیل به صنعتی شده است که سردمداران و طراحان اصلی آن کشور های غربی هستند. عروسک‌های متنوعی که «باربی» مشهورترین آنهاست ، تغییرات بنیادینی در فرهنگ ها بوجود آورده اند. کودکی که با این عروسک ها انس می‌گیرد و همراه با آنها رشد می‌کند ، در بزرگسالی به مدل واقعی از آن عروسک با همان فرهنگ تبدیل میشود.پایان جلسه ۸در جلسه بعد سر فصل ابزارهای جنگ نرم ادامه دارد...

۷:۰۶

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدا
ابزار های جنگ نرمقسمت دومب)‌ ابزار های رسانه ای
۱- تلویزیون: شاید یکی از پر مخاطب ترین رسانه را بتوان تلویزیون نامید. برنامه های متنوع علمی ، آموزشی ، هنری ، ورزشی ، خبری ، تبلیغاتی و سرگرمی تلویزیون ها برای همه ی افراد بت سلیقه های مختلف برنامه دارد و آنها را به خود جذب می‌کند. تهیه و پخش خبر بر خلاف روایت رسانه های رسمی یک کشور ، سیاه نمایی اوضاع داخلی ، پخش شایعات و تصاویر با اهداف مشخص و تخریب چهره های برجسته حکمیت از راه دروغ پردازی کارهای ویژه تلویزیون ها در جنگ نرم است. علاوه بر آن تلویزیون ها با پخش فیلم های مستهجن و ضد اخلاقی در تخریب فرهنگ انسانی و اسلامی بیشترین نقش را دارند.۲- رادیو: یکی از رسانه هایی که از دیرباز تا کنون برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی مورد استفاده قرار گرفته است ، رادیو میباشد. رادیو ها به ویژه رادیو های بین المللی از جمله موثرترین ترین رسانه های هستند که در جنگ نرم به کار گرفته می‌شوند. اخباری که از رادیو به جامعه منتقل میشود معمولاً مورد پذیرش قرار میگیرد و کسی در پی فهمیدن صحت آن نیست.۳- مطبوعات: با اینکه با پیشرفت تکنولوژی رسانه‌های نوینی در دسترس مردم قرار گرفته است ، اما همچنان روزنامه ها ، مجلات و نشریات جایگاه خاصی در فرایند اطلاع رسانی دارند. یکی از بهترین و مناسب ترین ابزار ها برای پیشبرد اهداف جنگ نرم مطبوعات ، به ویژه مطبوعات کشور هدف است. چاپ و نشر شبهات و شایعات و دروغ پردازی مهم ترین کار مطبوعاتی است که در جنگ نرم به عنوان ابزار استفاده میشوند.۴- خبرگزاری ها و آژانس های خبری: بیشتر مطبوعات ، شبکه های رادیویی و تلویزیونی و دیگر رسانه ها اخبار و اطلاعات عمده خود را از آژانس های خبری دریافت می‌کنند. از این رو ، آنها می‌توانند با پخش ، حذف و سانسور یک خبر بر افکار عمومی جهان تاثیر بگذارند. خبرگزاری های بین المللی ابزار مهم و کارآمدی در پیشبرد اهداف جنگ نرم است.قسمت سومج) فناوری های نوین ارتباطی۱- اینترنت: ظهور اینترنت مهم ترین اتفاقی است که در عرصه رسانه ها و دوران حاضر روی داده است. جذابیت و مقبولیت اینترنت به حدی است که امثر رسانه های جمعی معتبر همچون مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و شبکه های ماهواره ای هم پایگاه اینترنتی دارند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. قابلیت‌های ویژه و منحصر به فرد اینترنت آن را به موثرترین و مهم ترین ابزار جنگ نرم تبدیل کرده است.ابزارها و امکانات اینترنت عبارتند از:سایت های خبری و خبر گزاری های اینترنتی ، رسانه های اجتماعی همچون سایت های ارتباطات اجتماعی ، وبلاگ ها و سایت های اشتراک گذاری ، مکالمات رایانه ای یا همان چت ، پیام رسان های الکترونیکی یا همان ایمیل ، فیسبوک ، توییتر ، تلگرام ، اینستاگرام ، ویکی‌پدیا ، یوتیوپ واتس آپ و... نمونه های معروف و پر مخاطب در فضای مجازی هستند که می‌توانند در زمان کوتاهی یک خبر یا فیلم ، عکس را در صدر پربیننده ترین موارد در دنیا قرار دهند.سرعت فوق‌العاده ، نداشتن محدودیت جغرافیایی ، عدم کنترل مطالب ، هزینه بسیار پایین و بسیاری از ویژگی های دیگر اینترنت را به ابزاری کارآمد و فراگیر برای پیشبرد اهداف جنگ نرم بدل کرده است.۲- تلفن همراه: با ورود تلفن همراه به عرصه ارتباطات تحول چشمگیری در این زمینه بوجود آمده است. قابلیت ها و امکاناتی از قبیل پیام کوتا ، اینترنت همراه ، بلوتوث ، وای فای و... نوع جدیدی از ارتباط را در جامعه پدید آورده است. هزینه اندک ، آزادی و عدم کنترل پیام های متنی و تصویری ، نبود محدودیت های ارتباطی و میل به تفریح و سرگرمی موجب شده تا بخش عظیمی از اخبار و اتفاقات از طریق شبکه های اجتماعی موبایلی در مدت زمان کوتاه به سرار نقاط دنیا ارسال شود. به ویژه آنکه عکس ها و فیلم های ضد اخلاقی و نیز صحنه هایی که در فضای رسمی امکان انتشار ندارند ، بیشترین حجم پیام های ارسالی در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند.از وقتی گوشی های دوربین دار به بازار آمده ، بر جذابیت و فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه افزوده است. در بسیاری از موارد ، خبرسازی و پخش وسیع و ناگهانی یک حادثه یا صحنه ی جنجال برانگیز از طریق همین گوشی های کوچک تلفن همراه صورت میگرد و پیامد های بزرگی را رقم میزند. تلفن همراه و امکانات و قابلیت های آن ابزاری مهم و موثر در جنگ نرم به شمار می‌رود.پایان جلسه ۹

۱۳:۳۴

۱۸ فروردین ۱۳۹۸

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدا
مبحث جنگ نرم ، جلسه دهم
تاکتیک‌های جنگ‌ نرم
قسمت اول
۱- برچسب زدن: بر اساس این تاکتیک ، رسانه ها واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهاد های مختلف نسبت میدهند.۲- تلطیف یا تنویز: دشمن از تلطیف و تنویز (مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت) استفاده می کند تا جامعه ی هدف ، موضوعی را بدون بررسی شواهد بپذیرد و تصدیق کند.۳- انتقال: انتقال یعنی اینکه اقتدار ، حرمت و منزلت امری که برای عموم مردم مورد احترام است ، به چیزی یا کس دیگری منتقل شود تا او در نظر مردم قابل قبول گردد.۴- تصدیق: تصدیق فنی است که بیشتر در تبلیغ ، مبارزات سیاسی و انتخاباتی رایج است. در این شیو شخصی که مورد احترام یا منفور است ، فکر ، برنامه ، محصول یا شخص معینی را خوب یا بد معرفی می‌کند.۵- شایعه: شایعه در فضایی تولید میشود که اخبار و اطلاعات موثق به راحتی در دسترس نباشد. هر شایعه میتواند در بر گیرنده ی بخش قابل توجهی از واقعیت باشد. در واقع هر قدر شایعه پیرامون مسائل مبهم و مهم باشد ، به همان مقدار ضریب نفوذ آن افزایش می یابد.۶- کلی گویی: بسیاری از مطالبی که از سوی رسانه های غربی در جامعه منتشر میشود ، مورد تحقیق قرار نمیگیرد. مثلاً جهانی شدن ، دموکراسی ، آزادی و حقوق بشر در رسانه های غربی بسیار شنیده می‌شود. اینها مفاهیمی هستند که بدون تعریف و توجیه مشخص ، در جهت اقناع مخاطبان در زمینه ای مشخص به کار گرفته میشود.۷- دروغ بزرگ: این تاکتیک قدیمی که هنوز هم مورد استفاده فراوان است ، عمدتاً برای مرعوب کردن و فریب ذهن حریف مورد استفاده قرار می گیرد.۸- پاره حقیقت گویی: گاهی خبر یا سخنی مطرح میشود که مجموعه‌ای به هم پیوسته و مرتب است. در این شیوه بخشی از خبر نقل و بخشی حذف می‌شود تا جهت و نتیجه ی پیام منحرف یا برعکس شود.۹- انسانیت زدایی و اهریمن سازی: یکی از موثرترین شیوه های توجیه حمله به جامعه ی هدف این است که حریف را از مرتبه ی انسانی خویش تنزیل دهند و از او اهریمنی پلید و خطرناک بسازند. بدین ترتیب هر اقدام خشونت آمیزی علیه این دیو و اهریمن قابل توجیه است.۱۰- بیان پیشگویی‌های فاجعه آمیز: در این تاکتیک با استفاده از آمار های ساختگی و سایر شیوه های جنگ روانی ( از جمله کلی گویی ، پاره حقیقت گویی ، اهریمن سازی و... ) ، پیشگویی‌های مصیبت باری را بیان میکنند تا بتوانند حساسیت مخاطب را نسبت به آن افزایش داده و بر اساس میل و هدف خویش ، افکار وی را هدایت نمایند.پایان جلسه دهم

۱۷:۲۲

۲۳ فروردین ۱۳۹۸

به نام خدا ، به یاد خدا ، ان‌شاءالله برای خدا
مبحث جنگ نرم ، جلسه یازدهم
تاکتیک های جنگ نرم ، قسمت دوم
۱۱- قطره چکانی:این تاکتیک، اطلاعات و اخبار را در زمان های گوناگون، به تعداد بسیار کم و به صورت سریالی ولی نامنظم در اختیار مخاطب قرار می دهد تا مخاطب نسبت به آن حساس شده، در طول یک بازه زمانی آن را بپذیرد.۱۲- حذف (سانسور): این تاکتیک نقش فضاسازی مناسب برای سایر تاکتیک های جنگ نرم به ویژه شایعه را ایفا می کند. در این تاکتیک با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر شفافیت موضوع را از بین می برند و با ایجاد سؤال و ابهام انگیز کردن فضا زمینه تولید شایعات گوناگون را فراهم می کنند.۱۳- جاذبه های جنسی: استفاده از نمادهای شهوت برانگیز از تاکتیک های مهم در جنگ نرم است؛ به طوری که می توان گفت اکثر قریب به اتفاق رسانه های غربی در برنامه های خود از این جاذبه برای جذب مخاطبان خویش به ویژه جوانان که فعال ترین بخش جامعه هستند ، بهره میگیرند.۱۴- ماساژ پیام: در ماساژ پیام، از انواع تاکتیک های گوناگون (حذف، کلی گویی ، پاره حقیقت گویی، زمان بندی ، قطره چکانی و... ) جنگ نرم استفاده می شود تا پیام بر اساس اهداف تعيین شده شکل گیرد و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد کند، در واقع در این روش ، پیام با انواع تاکتیک ها ماساژ داده می شود که از آن مفهوم و مقصودی خاص بر آید.۱۵- ایجاد تفرقه و تضاد: تضعیف حاکمیت از طریق ایجاد تفرقه در میان هواداران و حامیان جامعه هدف یکی از مهم ترین و موثر ترین تاکتیک های جنگ نرم است. ایجاد و القای وجود تضاد و تفرقه در جبهه ی رقیب یکپارچگی و انسجام را از بین می برد و رقیب را مشغول مشکلات درونی می کند. این مسئله از اقتدار و انرژی حاکمیت کاسته ، قدرتش را فرسوده می کند.۱۶- ترور شخصیت: در جنگ نرم با استفاده از نظام رسانه ای و انواع تاکتیک ها از جمله بزرگ نمایی، انسانیت زدایی و اهریمن سازی، و پاره حقيقت گویی افراد برجسته و مؤثر را ترور شخصیت می کنند و از این طریق باعث افزایش نفرت عمومی و کاهش محبوبیت وی در جامعه هدف می شوند.۱۷- تکرار: برای زنده نگه داشتن اثر یک پیام با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع را تا زمانی که مورد نیاز است زنده نگه دارند. در در این روش با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند.۱۸- توسل به ترس و ایجاد رعب: در این تاکتیک از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان جامعه هدف، به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده آنها استفاده می شود. متخصصان جنگ نرم، ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان از راه های مختلف، به آنان چنین القا می کنند که خطرها و صدمه های فراوانی بر سر راه آنان قرار گرفته است ، آنان از این طریق، آینده ای مبهم و توأم با مشکلات و مصائب را برای افراد ترسیم می کنند.۱۹- مبالغه: مبالغه یکی از روش هایی است که با اغراق و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان جنگ روانی، از این فن در مواقع خاص استفاده می کنند.غربی ها همواره با انعکاس مبالغه آمیز دستاوردهای تکنولوژیک خود و اغراق در ناکامی های کشورهای جهان اسلام سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در تقابل با تمدن غربی دارند.۲۰- مغالطه: مغالطه شامل گزینش و استفاده از اظهارات درست یا نادرست، مشروح یا مغشوش و منطقی یا غیرمنطقی است؛ به این منظور که بهترین یا بدترین مورد ممکن را برای یک فکر، برنامه، شخص یا محصول ارائه می دهند.متخصصان جنگ نرم، مغالطه را با «تحریف» یکسان می دانند. این روش، انتخاب استدلال ها یا شواهدی است که یک نظر را تأیید می کند و چشم پوشی از استدلال ها یا شواهدی است که آن را تأیید نمی کند.پایان جلسه یازدهم

۸:۰۶

۲۱ شهریور ۱۳۹۸

بازارسال شده از مدافعان ولایت
undefinedسوال:
undefinedچرا ام البنین (س) در حادثه عاشورا حضور نداشت؟ اما حضرت زینب و رباب (س)با فرزند شش ماهه اش بودند ؟در حالیکه ام البنین (س) هم مانند آنها در مدینه حضور داشت چرا امام حسین (ع)را همراهی نکرد؟
undefinedپاسخ:
undefinedهمراه امام حسین (ع)بودن بستگی به چند امر دارد:
۱ - توان جسمی و روحی:بدیهی است که طی سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر نیاز به توانایی دارد. نمی دانیم که ام البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده است.
۲ - رضایت و تمایل خود طرف روشن است که اگر امام حسین (ع) مصلحت می دانست، قطعا وی همراه امام به کربلا می آمد.
۳ - موافقت و مصلحت دانستن امام حسین (ع) :چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشت، ممکن است حضرت صلاح ندانسته که در این سفر همراهش باشد یا از نظر جسمی توانی نداشته است.
اما حضور زینب (س) که قطعا با صلاحدید امام بوده، برای پیام رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بود. اگر حضرت نبود،قیام امام حسین (ع) کامل نمی شد. رباب چون همسر امام بود و حضرت مصلحت می دانست او را همراه خود ببرد، فرزند شش ماهه به این جهت برده شد که رباب مادرش همراه امام حسین (ع)بود .البته شاید حکمت های دیگری نیز باشد.
روشن است که همراهی زنان با امام واجب نبود. کسانی که رفته اند،جزء همسران شهدا کربلا بوده یا مانند حضرت زینب با دلایل خاصی رفته اند.
@velayat313undefined

۴:۵۹

بازارسال شده از مدافعان ولایت
@velayat313undefinedundefinedundefined
undefinedسوال۲.
undefinedآیا امام سجاد(علیه السلام) با یزید بیعت کرده بودند؟
undefinedپاسخ:
undefinedبا تحقیقاتی كه انجام شد به این مورد كه امام سجاد (علیه السلام) و اهلبیت امام حسین (علیه السلام) با یزید بیعت كرده باشد، دست نیافتیم . آنچه كه از منابع معتبر تاریخی و متون دینی استفاده می شود این است كه:
امام با یزید بیعت نكرد . ظاهر و قراین نیز نشان می دهد كه چنین مسئله اتفاق نیفتاده است ،زیرا بیعت امام مبتنی بر این بود كه دشمن نسبت به امام سجاد حساس باشد، و حال این كه دشمن به بیعت امام زیاد حساس نبود ، زیرا دشمن تصور می كرد كه بعد از شهادت امام حسین مشكلات رفع و مانعی بر سر راه حكومت وجود ندارد ، افزون بر آن امام سجاد نیز یزید را می شناخت و با ظلم و جنایات وی آشنا بود ، با این وضع امام با یزید بیعت نمی كرد، همان گونه كه امام حسین با یزید بیعت نكرد.
درا ین جا برخی از جملات امام حسین درباره یزید را می آوریم تا مشخص شود كه امام سجاد با چنین شخصی بیعت نمی كرد.
امام حسین خطاب به والي مدينه فرمود: " ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم ... در حالي كه يزيد مردي است، فاسق، مي‏گسار، قاتل بي‏گناهان؛ او كسي است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مي‏شود. بنا بر اين، هرگز شخصي همانند من، با مردي همانند وي بيعت نخواهد كرد". (۱)
همچنين امام در پي اصرار مروان بن حكم براي بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «وَ عَلَي الْإِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزِيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: الْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلي آلِ أَبِي سُفْيانَ ؛ (۲) هنگامي كه امّت اسلامي به زمامداري مثل يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه مي‏فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است!».
امام در سخن ديگري خطاب به برادرش محمّد حنفيّه مي‏فرمايد: " اي برادر! به خدا سوگند! اگر در هيچ نقطه‏اي از دنيا، هيچ پناهگاه و جاي امني نداشته باشم ، هرگز با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد! ". (۳)
گرچه شرایط قیام مسلحانه برای امام سجاد فراهم نشد و حضرت قیام نكرد ، (۴) اما امام با بیان جایگاه اهلبیت ،مظلومیت امام حسین و جنایات دشمن علیه حكومت مبازه كرد. مبارزه امام در قالب عزاداری ، خطبه خواندن ،سخنرانی و دعا ظهور نمود . (۵)
پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵ .
۲. عاشورا ، سعید داوری و مهدی رستمی ، ص ۲۵۵-۲۵۶ ، مدرسة الامام علی بن ابی طالب (ع) ، قم ، ۱۳۸۴ به نقل از بحار الانوار ،ج۱، ص ۱۸۴.
۳. بحار، ج۴۴، ص ۳۲۹ .
۴. سیره پیشوایان ، مهدی پیشوای ، ص۲۳۹، موسسه امام صادق ، قم، ۱۳۷۹ .
۵. همان، ص ۲۵۹ .

۱۹:۴۶

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

بازارسال شده از مدافعان ولایت
undefinedسوال: velayat313@undefinedنام مادرحضرت رقيه (ع)جه بود؟
undefinedپاسخ:
undefinedعلامه حائری در کتاب معالی السبطین درباره مادر حضرت رقیه (سلام الله علیها) می‌نویسد: مادرش “شاه زنان“(شهربانو) دختر یزجرد بود(1).ولی برخی منابع نام مادر او را ام اسحاق ذکر کرده اند(2)velayat313@
undefinedبا توجه به اینکه طبق نقل منابع از همسران امام حسین(علیه السلام) فقط بانو رباب در کربلا حضور داشته است،بنابراین مادر حضرت رقیه(سلام الله علیها) در کربلا نبوده است.
undefinedپی نوشتها:(1)-سرگذشت جانسوز حضرت رقیه ( عليها سلام ) ،ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214.(2)- الاربلى، على بن عيسى، كشف الغمة فى معرفة الائمة، تهران، كتاب فروشى اسلاميه، بى‏تا، ج2، ص216 ؛ الطبرسى، ابوعلى فضل بن الحسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، بيروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251. اعیان الشیعه،ج2،ص389 و ج13،ص48.velayat313@

۸:۵۹

۱۶ آبان ۱۳۹۸

یامولاتی یافاطمه سلام الله علیهااغیثینی:undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined#تقویم_شیعه#ربیع_الاول
#٩_ربيع_الاول1 ـ آغاز امامت حضرت ولی عصر علیه السلام
آغاز امامت حضرت صاحب الامر علیه السلام و غیبت صغرای آن حضرت پس از شهادت امام عسکری علیه السلام است، که تنها فرزند آن حضرت بودند. (1)
این روز عید شیعه و اوّلین روز امامت و خلافت آخرین خلیفه و حجّت بر حق و منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم علیه السلام در سال 260 هـ است.
این روز روز شادی اهل بیت علیهم السلام و انبیا و ملائکه و ساکنان اعلی علیّین و دوستان امیرالمومنین علیه السلام و اولاد طاهرین ایشان است چرا که در این روز دعای حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها السلام به اجابت رسید. (2)
روزی عظیم الشأن است و روز سرور شیعه و عید بزرگ آنها است.
حضرت رسول صلّی الله علیه وآله این روز را عید قرار داده و امر کرده است که مردم نیز عید قرار دهند و اعمال آن روز را به جا آورند. کسی که در این روز انفاق کند، خداوند او را می آمرزد.
در این روز اطعام برادران دینی و خوشبو کردن آنان و توسعه بر اهل و عیال و پوشیدن لباس جدید و شکر گزاری به در گاه خداوند متعال و عبادت نمودن مستحب است. (3) غسل کردن این روز هم مستحب است. (4)
فضیلت ها و اسم هایی برای این روز ذکر شده که از جمله ی آنهاست :
عید الله الاکبر، غدیر ثانی، عید فطر دوّم، روز فرح شیعه، عید اهل بیت علیهم السلام، روز قبولی اعمال، روز پیروزی مظلوم، روز دوستی مؤمنین، روز پرهیز از کبائر، روز نابودی ضلالت و گمراهی، و روز شکر گزاری. (5)
undefined منابع :
1. ارشاد : ج 2، ص 336. و ... .2. دلائل الإمامة : ص 119. و ... .3. مصباح کفهمی : ج 2، ص 596. و ... .4. المحتضر : ص 54. و ... .5. همان : ص 55 _ 45. و ... .


شادی قلب حضرت زهرا سلام الله علیها صلواتاللهم صل علی محمدوال محمدوعجل فرجهم
اللهم_العن_الجبت_والطاغوت undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
فرحه الزهرامبارک undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
@hadisenor20
انتشار=مشارکت درثواب کل حدیث

۱۲:۱۳

۱ فروردین ۱۳۹۹

همراهان گرامی مدافعان ولایت فرا رسیدن سال نو را به شما تبریک و همچنین شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) را به شما تسلیت عرض میکنیم.امیدوارم سالی پر خیر و برکت همراه با سلامتی و همچنین تعجیل در فرج آقا امام زمان (عجل الله) داشته باشید.

۱۱:۲۷