بله | کانال پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداء
عکس پروفایل پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداءپ

پرسمان أین ولی‌الله ارواحنا له الفداء

۵۵عضو
#ادامه_پاسخ_۴۳۶:
🧩 #مایهٔ‌بهره‌گیری‌از‌_رحمت‌پروردگاراستغفار به درگاه خداوند موجب بهره‌گیری از مغفرت و رحمت پروردگار است؛ این تضرع به درگاه خدا، حس معنوی خوبی برای همه ایجاد می‌کند و لذت‌بخش است.
🧩 #استغفار‌_برای‌امّتمعصومین علیهم‌السّلام سپر بلای امّتندundefined.پیامبر رحمة‌ٌللعالمینی که آخرین درخواست ایشان آمرزش امّتشان است، برای گناهان و رفع حجاب امّت، هر روز استغفار می‌کنند.
آقای دولابی می‌گفتند اگر دوستانتان گناه کردند یا به شما ظلم کردند حتما خود شما، برایشان استغفار کنید.آنگاه چطور می‌شود که شیعیان برای هم استغفار کنند ولی اهل بیت علیهم‌السّلام برایشان استغفار نکنند.برای همین در آیه مذکور هر چند به يك يهودى ظلم شده بود، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشته‌اند بايد استغفار كند.
🧩 #ارتقااستغفار برای معصوم علیهم‌السّلام، ارتقاء جایگاه ایشان در نزد پروردگار است. همه وجود‌ها حتی معصومین علیهم‌السّلام در حال رشد هستند و به سوی بی‌نهایت، سیر می‌کنند؛ در هرنقطه از این مسير باز مرتبهٔ بالاتری وجود دارد؛ استغفار رفع موانع خوبی برای این ارتقا است.در واقع استغفار آنان، اعلام نارضایتی از خودشان در جایگاه فعلی و تقاضای ترفیع درجه و نزدیک‌تر شدن به خداوند عزّوجلّ است.
🧩#انقطاع‌ازغیرخداوندمعصومین علیهم‌السلام معرفت کامل به عظمت خداوند سبحان داشتند و در اسما و صفات الهی سیر می‌کردند.آن‌ها عظمت «کمال الانقطاع إلیک» را درک می‌کردند؛ و از هرگونه توجه به غیر حق جلّ جلاله استغفار می‌کردند.امام حسین علیه‌السّلام در دعای عرفه می‌فرمایند: «معبودا! از هر لذتی که از غیر یاد تو برایم حاصل شده و هر آسایشی که به غیر از انس با تو نصیب من شده و از هر سرور و شادمانی که به غیر از قرب تو برای من پدید آمده و از هر کاری جز طاعت تو، آمرزش می‌خواهم و استغفار می‌کنم.»
undefinedعبادت و بندگی خالصانه معصومین علیهم‌السّلام؛إن شاء‌الله سر مشق هر روزمانundefined:«السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِر»

undefined@ayna_valiollah_porseman
undefinedundefined

۱۹:۴۹

undefinedundefined#سؤال_۴۳۷:#قرآنی#نام‌_اهل‌بیت‌_در_قرآن
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
undefined چرا نام اهل بیت علیهم‌السّلام که منشأ اختلاف شیعه و سنی است، در قرآن کریم نیامده است؟ و هم‌چنین آیه‌ اکمال دین، آیه ۳ سوره مائده، که شأن نزول آن واقعه بسیار مهم غدیر است، در لابه‌لای احکام مربوط به خوردنی‌های حرام آمده است؟
undefined #پاسخ_۴۳۷:سلامundefinedبرای معرفی افراد دو راه وجود دارد: یکی ذکر نام فرد به نحو مستقیم و دیگری با رمز و کنایه فضایل فرد را بیان کردن؛ که در فن فصاحت و بلاغت اثر حالت دوم بسیار بیشتر است.اما چرا خداوند، معصومین علیهم‌السّلام و خصوصا امام علی علیه‌السّلام که ابتدای شکاف در اسلام از ایشان شروع شد و منشأ اختلاف شیعه و سنی هست، را در قرآن کریم نیاورد، تا از این اختلافات کاسته شود؟
در مورد امام علی علیه‌السّلام می‌دانیم که به رغم اینکه بارها و بارها حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله ایشان را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی کرده بودند و در حجةالوداع کامل شدن دین را با معرفی و بلند کردن دستشان اعلام کردند، اما تحریف کردند و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را به هذیان‌گویی متهم کردند و صد‌ها جعل حدیث....و کردند و آنچه را نباید می‌کردند.
قرآن کریم، این معجزه الهی که آخرین کتاب هدایتگریست و وجه اشتراک اسلام بود، نمی‌بایست مورد دستبرد و تحریف افراد مغرض قرار گیرد. برای در امان ماندن قرآن کریم، چه راهکارهایی وجود داشت؟اینکه هر کسی بخواهد تغییری در آن ایجاد کند، سنگ شود؟ یا عذاب نازل شود؟خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما قرآن را نازل کردیم و خودمان از آن حفاظت می‌کنیم.»
خداوند برای رسیدن به این مقصود از شیوه دوم معرفی معصومین علیهم‌السّلام استفاده کرد؛ به‌خاطر:
undefined#عدم‌تحریف‌قرآن؛اگر نام علی علیه‌السّلام در قرآن آورده می‌شد مسلما مورد دستبرد مخالفین قرار می‌گرفت. کسانی که در لحظات آخر پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله بودند و نگذاشتند که اطرافیان به حرف ایشان گوش کنند و برایشان کاغذ و قلم بیاورند تا مطلبی را که می‌خواستند بنویسند و گفتند «حسبنا کتاب الله» مطمئننا اگر در قرآن مطلب واضحی راجع به امیرمؤمنان یا ائمه علیهم‌السلام بعدی می‌آمد، قرآن را تحریف می‌کردند همان‌طور که کتاب‌های آسمانی پیش از این تحریف گردید.لذا صراحتا نام ایشان برده نشد، اما در آیات بسیار، فضایل آنان به نحو خاص بیان گردید، تا حقیقت‌جویان آگاه شوند؛ شأن نزول بیشتر آیات قرآن طبق نظر شیعه و سنی، معصومین علیهم‌السلام هستند:
در آیات بسیار صراحتا جایگاه کُمَّلین عالم بیان شده است؛ابن‌عباس، بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن را در مدح علی علیه‌السّلام می‌داند.undefinedآیه ولایت: آیه إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ."مائده، ۵۵:۵".undefinedآیه تبلیغ: یا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ."مائده، ۶۷:۵".undefinedآیه تطهیر: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. "احزاب، ۳۳:۳۳".undefinedآیه اکمال: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا».undefinedآیه اولی‌الامر: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ. "نساء، ۴: ۵۹".undefinedآیه‌ مودّت: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ "شوری، ۳۳:۴۲".
به علت طولانی بودن جواب، ادامه در پیام بعد خواهد آمد.

۱۹:۵۰

#ادامه_پاسخ_۴۳۷:
undefined#امتحان‌الهی؛این موضوع یک امتحان الهی است که مسلمان واقعی از غیر واقعی مشخص شود. و تأکید بر اینکه دین، فلسفهٔ دین و سنت‌های الهی را با اندیشه و تفکر به‌ دست آورید.
undefined#تعلیم‌ولایت‌پذیری؛تعلیم به مردم که «قرآن و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» دو روی یک سکه هستند.قرآن به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ حتی احکام در قرآن نیامده و تنها کلیات ذکر شده؛ اینکه نماز، روزه، زکات و.... واجب است... اما چگونگی انجام آن‌ها نیامده تا ولایت پذیری را به آنان بیاموزد؛ اینکه مفسر قرآن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ است؛ «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ »و در کنار آن«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ».ابو بصیر از امام صادق علیه‌السّلام همین سؤال را پرسید: مردم می‌گویند چرا از حضرت علی علیه‌السّلام و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده، امام علیه‌السّلام فرمودند: «به کسانی که چنین اعتراضی می‌کنند بگویید همان گونه که نماز در قرآن آمده ولی سه یا چهار رکعت آن مشخص نشده و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آن را برای مردم تفسیر کرده؛ همچنین زکات در قرآن آمده ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را برای مردم روشن کرده و..‌. همان‌گونه در قرآن آمده از خدا و رسولش و اولی الأمر اطاعت کنید و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: هر که من مولای اویم پس علی علیه‌السلام مولای اوست.»
آری! ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ولایتِ مربوط به واقعه غدیر به سند شیعه و سنی، و قرار گرفتن آن در آیات ٣ و ۶٧ مائده، و قرار دادن آن ﺩﺭ ﻟﺎبه‌لاﻯ ﺍﺣﻜﺎم ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻏﺬﺍﻫﺎﻯ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم و یا قرار گرفتن آیه تطهیر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که در کتب معتبر اهل تسنن آمده، و تمام ضمایر آن مذکر است، قرار گرفتن آن در میان آیات در باره زنان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و... ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠﺐ ندارد از ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلی‌الله‌علیه‌وآله برای چیدمان آیاتی که به امر خداوند صورت گرفته است. و چه بسا کنایه و اشارتی باشد بر اینکه ولایت نیز مائده الهی است و فراتر از نیاز به غذای سالم و حلال، غذای روح ولایت برای رشد دینی، معنوی و روحی انسان لازم است.«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» نیز از همین ظرافت‌های قرآن است که به گونه‌ای در بین احکام بیان شده تا باعث تحریک دشمنان نشده و راه تحریف بسته بماند.
undefined@ayna_valiollah_porseman
undefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۳۸:#قرآنی#سرنوشت
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
undefined۱.آیا می توان سرنوشت را از سر نوشت؟
undefined #پاسخ_۴۳۸:سلام دوست عزیزundefined
بحث سرنوشت در واقع به بحث قضا و قدر برمی‌گردد؛ این که چه بخشی از سرنوشت‌ها قطعیست و چه بخشی از آن دست خود انسان و به اختیار اوست؟ باید گفت:«قضا» حکم قطعی خداوند است که تغییر پذیر نیست، به اعتباری همان سنت‌های الهیست.برای مثال حکم قطعی خداوند این است که آب با حرارت صد درجه به نقطه جوش می‌رسد و حکم قطعی خداوند این است که اگر این آب جوش روی دست بریزد دست خواهد سوخت؛ این قوانین و سنتها الهیست، قابل تغییر نیست و اراده انسان در آن دخالتی ندارد.
اما «قدر» حکم غیر قطعی و قابل تغییر الهیست و اراده انسان در این بخش دخیل است؛ هر چند این ارادهٔ انسان به خواست خداوند به او داده شده و به امضای خداوند محقق خواهد شد.مثلاً اگر فرد به اراده خودش از تماس با آب جوش اجتناب کند نمی‌سوزد.پس از قضای خداوند یعنی سوزانندگی آب جوش می‌توان به قدر خداوند یعنی اجتناب از تماس با آب جوش پناه برد.همان مثال معروف امیر مؤمنان علی علیه‌السّلام که از کنار دیوار در حال فرو ریختن برخاستند و به مکان دیگری رفتند و فرمودند که از قضای الهی به قدر الهی پناه می‌برم.
به همین ترتیب بخشی از سرنوشت انسان،undefined از جمله قضاهای الهیست که به قانون عالم ماده برمی‌گردد؛ لازمه محدود بودن عالم ماده و جاودانه نبودن آن، اجلی را رقم خواهد زد؛ هرچند همان اجل نیز از طرقی قابل عقب یا جلو افتادن است؛ طبق آیات و روایات، گاه گناه موجب جلو افتادن اجل و گاه صدقه و صله رحم و...موجب افزایش عمر می‌شود.
undefined برخی از قضاهای الهی نیز عکس‌العمل اعمال خود انسان است، به خاطر عمل بد فرد می‌بایست عکس العملی برای او رخ دهد، هر چند این قضای حتمی و عکس العمل فرد نیز می‌تواند به واسطه اعمال دیگر فرد همچون توبه یا یک عمل خوب، تغییر کند.
شهید مطهری معتقد است قضا هم قابل تغییر است مثل آنجا که آتش، حضرت ابراهیم علیه‌السّلام را نسوزاند، در واقع خداوند چنین قرار داده که در اعجاز، آتش سوزانندگی‌اش را از دست بدهد.
undefined@ayna_valiollah_porseman
undefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۳۹:#اعتقادی#ماهیت_برزخ
undefined سؤال‌کننده: پریا
با سلام و خسته نباشید.undefined آیا در برزخ زن‌ها و مردها در یک مکان هستند یعنی همدیگر را می‌بینند؟undefined آیا انسانی که می‌میرد اگر پیر از دنیا رود روح او هم از لحاظ چهره پیر است؟
undefined #پاسخ_۴۳۹:سلام دوست عزیزundefined
عالم برزخ عالمی ميان دنيا و آخرت و فاصله بين مرگ و قيامت است، هر عالَمی undefinedقوانین مخصوص به خود را دارد و کیفیت آن برای ما به صورت کامل مشخص نیست و برای شناخت به آیات و روایاتundefined مراجعه می‌کنیم و همان‌طور که جنین در عالمی که قرار دارد از درک دنیا و کیفیت آن محروم هست تا زمانی که حقیقتاً در آن قرار گیرد؛ ما نیز تنها به اطلاعات اجمالی از عالم بعد دسترسیundefined داریم و نکته مهم این است که در این دنیا خود را آماده کنیم تا در عالم بعدی به نحو احسن حضور داشته باشیم.
undefined روح انسان بعد از ورود به عالم برزخ با توجه به اعمالی که داشته بهشتundefined و جهنمundefined خود را ساخته و حقیقت وجودی او که در دنیا ساخته است مشخص می‌شود و اگر جزء مؤمنین و بهشتیانundefined باشد با توجه به مرتبه‌اش امکان ارتباط با دیگران دارد اما اگر جزء جهنمیان باشد امکان ارتباط با دیگران را ندارد.undefined"امام صادق عليه‌السّلام در ضمن حديثی می‌فرمايند: ارواح شبيه جسدها هستند در بهشت (بهشت برزخی) از ميوه‌های undefinedدرخت‌ها استفاده می‌كنند، همديگر را می‌شناسند و از همديگر پرسش و پاسخ دارند؛ وقتی يكی از افراد دنيا بميرد روحش به عالم برزخ می‌رود و ارواح ديگرundefined به ملاقات او می‌آيند."
undefined "مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ ق، ج۶، ص ۲۶۸."
undefined دقت کنید کیفیت آن عالم متفاوت از این عالم دنیا و قوانین آن است و روایات undefinedبرای تقریب به ذهن شرایط را برای ما شرح می‌دهند و مقایسه دقیق آنچه در دنیا با عوالم دیگر نمی‌توانیم داشته باشیم.undefined"در روايتي آمده است:«كَما تَموتون تُحشَرون؛ آن‌چنان كه می‌ميريد (و در سنی كه از دنيا می‌رويدundefined) محشور می‌شويد.»
undefined ر.ك: مطهری، مرتضی، راه‌های اثبات وجود خدا، انجمن اسلامی.
undefinedهمچنین پيامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم‌ فرمودند: مردان بهشتی در سن ۳۳ سالگی و حوريه و زنان بهشتی در سن ۱۶ سالگی می‌باشند.
undefined دستغيب، معاد، ص۱۴۱.

undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۴۰:#قرآنی#خلود
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
طبق آیات ۲۲ و ۶۸ سوره توبه، خلود در بهشت و خلود در جهنم چگونه است؟ آیا پس از ورود به بهشت یا جهنم در آن جاودانه‌اند یا از آن خارج خواهند شد؟
undefined #پاسخ_۴۴۰:
undefined#معنای_خلود«خُلْد» به معنى دوام و بقا در سرايى است كه انسان از آن خارج نمى‌شود. آخرت «دار الخُلْد» گفته شده چون حضور در آن همیشگی است.
undefined#خلود_در‌_بهشتجنة خداوند، ویژگی منحصر به فردی دارد و آن اینکه در این سرای محبت اگر کسی ورود پیدا ‌کند خروج از آن، نابودی، اِضمِحلال و جدا شدن از تمام حقیقت اوست.بدین خاطر هرکس به آن ورود کند، هیچگاه از آن خارج نخواهد شد.در آیه ۲۲ سوره توبه اشاره‌ شده است که اهل بهشت تا ابد در آن‌جا جاودانند.اگر ماندن در بهشت مشروط بود، یا احتمال خروج از آن وجود داشت دیگر بهشت، بهشت نبود و اضطراب و نگرانی از اخراج، تمام لذّت‌های بهشت را تلخ می‌کرد.
undefined#خلود‌_در‌_جهنمخُلود به معنی ماندن طولانیست و فقط در یک مورد بر ابدی بودن دلالت دارد و آن، طبق آیه ۶٨ سوره مبارکه توبه، خلود منافقین، کفار و طبق احادیث، دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام است.
در آیات بیم‌دهنده از عذاب که «ابداً» بعد از «خالدین فیها» ذکر شده، به خلود ابدی کفار دلالت دارد و ذکر نشدن «ابداً» در آیات وعید نشان می‌دهد که عذاب این افراد قطع می‌شود.
عذاب جاودان تنها براى كسانیست كه وجودشان به رنگ گناه درآمده؛ طغيان و سركشى به تدريج ملكهٔ‌ وجودیشان شده است. کسانی که از روی عمد غرق در فساد، تباهی، کفر و نفاق گشته‌اند و سایه شوم گناه تمام وجودشان را پوشانیده و به رنگ کفر و گناه درآمده‌اند، چنانکه خداوند می‌فرماید: «کسی که مرتکب گناه گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه ‌کند، اهل آتش ابدی خواهد‌ بود.»
علّامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نیز معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی می‌شود.
یک يهودى از پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله سؤال کرد:اگر پروردگارت ستم روا نمى‌دارد، پس چگونه كسى را كه جز چند روز_مدت محدود_گناه كرده براى ابد در آتش جاودان نگه مى‌دارد؟پيامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند:«زيرا نيّت او اين بود كه اگر عمر جاودان داشته باشد، گناه كند. چنين نيّتى از كردارش بسى بدتر است، هم چنين علت خلود كسى در بهشت، اين است كه در انديشه اوست كه اگر براى هميشه در دنيا زندگى كند از اطاعت خدا دست برندارد و چنين نيتی از يك عمر كردار بهتر است.»
undefined#خارج‌شدن‌از‌جهنمامام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «گناهکاران از اهل توحید و خداپرستی، داخل در آتش جهنّم می‌شوند، پس از عذاب و عقوبت از آن خارج می‌شوند.»که این خر‌وج از جهنم به لطف و کرم پروردگار است. اما این که این خروج چقدر طول خواهد کشید؟ الله اعلم...

undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۴۱:#قرآنی#رفاه_کافران
undefined سؤال کننده: ناشناس
طبق آیه ۱۵ سوره هود، چرا خداوند عموماً به کسانی که هیچ اعتقادی نسبت به او و سرای آخرت ندارند زندگی پرنعمت و بدون مشکلی عطا می‌کند؛ مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُون؛ به نحو کامل می‌دهد و کم نمی‌گذارد!اما در مقابل، مؤمنان، اغلب با رنج‌ها و مشقّت‌های مادیِ فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند؟
undefined #پاسخ_۴۴۱:
undefinedرابطه انسان و اعمالش، رابطه عمل و عکس‌العمل است، چیزی را در تبلی‌السرائرِ آخرت مشاهده می‌کند که در این عالم خلق کرده است؛ بهشت و جهنم را انسان‌ها خود در این عالم، خلق می‌کنند.مسلماً کسانی که هیچ اعتقاد و باوری نسبت به خداوند و سرای آخرت ندارند و تنها ظاهر عوالم وجود یعنی حیات دنیا و زینتش را طلب می‌کنند، چون به بهشتی باور ندارند، با آن مأنوس نیستند و هیچ سنخیتی با آن ندارند، نمی‌توانند بهشتی خلق کنند.اما کلام خداوند «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» یا «لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ» مخصوص مؤمنین نیست، حتی کفار و طالبان صرف دنیا را نیز شامل می‌شود.این افراد مسلماً کارهای خوب دنیوی دارند، البته در صورتی که با اذیت، منت گذاشتن و... آن‌ها را حبط نکرده باشند.پاداش این خوبی‌ها، تنها قابلیت ظهور در این دنیا را دارد که آن‌ها فقط و فقط به آن دل بسته‌اند، بدین خاطر «وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُون» در این دنیا خوبی‌ها و اعمالشان به نحو تام و تمام داده می‌شود و چیزی کم گذاشته نمی‌شود؛اما در آن سرا چیزی جز آتش اعمالِ گناه‌آلود خود را مشاهده نمی‌کنند. «أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ» "۱۶ هود"؛ و خوبی‌هایی که قابلیت سکنی گزیدن در این جهان ناباورِ او را دارد حبط و باطل می‌گردد «وَ حَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَ بَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ».
گرچه به ظاهر، کفار در این عالم، ثروتمندترند چون شاید تمام خواسته و تمنایشان این دنیاست، و دنبال آن می‌دوند؛ اما مؤمنین خیلی دنبال آن نیستند.
undefinedجواب کامل و زیبای این شبهه را خود حضرت حقّ جلّ‌جلالهundefinedدر قرآن کریم داده است:"وَ لَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً؛ لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَ سُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ و زُخْرُفًا؛ "۳۳ تا ۳۵ زخرف"اگر تمکّن و پولداری کفّار از مواهب و ثروت‌های مادی سبب نمی‌شد که همه مردم، امت واحد گمراه و غمگین شوند،و دل مؤمنین منundefined بسوزد، ما برای کسانی که به خداوند، کافر می‌شدند، خانه‌هایی قرار می‌دادیم با سقف‌هایی از نقره و نردبان‌هایی که از آن بالا روند، و برای خانه‌هایشان درها و تخت‌هایی زیبا و نقره‌ای و انواع زیورها قرار می‌دادیم که بر آن تکیه کنند.»
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۴۲:#قرآنی#معراج
undefined سؤال‌ کننده: ناشناس
آیا معراج پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله یک مرتبه بوده است؟ آیه یک، سوره اسرا.
undefined #پاسخ_۴۴۲:
در احادیث مختلفی، معراج پیامبر اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله بیان شده است البته برخی تصور می‌کنند میان احادیث معراج از نظر تاریخ تناقض وجود دارد که این‌طور نیست.این که احادیث معراج هر کدام به موردی اشاره کرده و زمان خاصی را بیانگر است، گاه زمان بعد از چهل روز جدایی حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله از حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، جریان سیب و بسته شدن نطفه امّ الأئمه از سیب بهشتی، گاه زمان جانشینی ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام و گاه...این‌ها به خاطر #تعددمعراج است.
و دیگر این‌که تأکید معصومین علیهم‌السّلام بر اعتقاد بر معراج و این‌که منکر آن را شيعه نمی‌دانند، تأکیدی بر لزوم #پذیرش‌امورماورایی و بیان #جایگاه‌والای‌خلق‌اول❣ است.
و من الله التوفیق
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۴۳:#قرآنی#جهنّم
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
آیا همه انسان‌ها وارد جهنم خواهند شد؟ چرا باید حتی انسان‌های خوب هم وارد جهنّم شوند؟
undefined #پاسخ_۴۴۳:
سلام دوست عزیزundefinedدر سوره مریم آیه ۷۱ و ۷۲ آمده: «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا.»
تفاسیر متفاوتی مبنی بر وارد شدن همه افراد در جهنّم وجود دارد:#دخول‌_در_آتش#عبور_از_آتش#نزدیکی‌_به‌_آتشگرچه این تفاسیر قابل جمع است.
هیچ برّ و فاجرى نیست مگر آنکه داخل جهنّم مى‌شود، منتها دوزخ بر نیکان، سرد و سالم خواهد بود و از آن عبور خواهند کرد.همان‌گونه که آتش نمرود بر حضرت ابراهیم عليه‌السّلام: «نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیمَ.» شد.چرا که آتش با نیکوکاران سنخیّت ندارد و گویى از آنان دور مى‌شود و فرار مى‌کند، و هر جا آنان هستند خاموش مى‌گردد؛ولی آتش برای بدکاران سوزان است، زیرا وجودشان با آتش سنخیّت دارد مانند مواد نفتی که کنار آتش شعله‌ور می‌گردند؛ و در آن ساکن خواهند ماند.
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند:«خدای متعال آتش را مانند روغن جامد مى‌کند و همه خلق را در آن جمع مى‌کند، سپس منادی ندا می‌دهد که ای جهنّم یاران خود را بگیر و یاران مرا رها کن! سوگند به کسی که جانم در دست اوست جهنّم به یاران خود آشناتر است از مادر به فرزندش.»و نیز می‌فرمایند: «کسانی که وارد جهنّم می‌شوند دو فرقه هستند، يک فرقه فريادشان از جهنّم بلند می‌شود و يک فرقه که جهنّم فريادشان از آن‌ها بلند می‌شود که با نورتان آتش من را خاموش کرديد.»جابر از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ روایت نموده که بهشتیان از یکدیگر می‌پرسند که حق تعالی ما را وعده داده بود که «إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا...» چگونه بود که ما آتش را ندیدیم!ملائکه می‌گویند به درستی‌‌که شما وارد آن شدید اما آتش به سبب نور ایمان شما فرو نشست.
undefinedاسرار« إنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا.»
undefined#دنیا‌پل‌آخرت‌‌_و_جهنّم‌پل‌‌بهشت‌سرّ این مسأله اینست که‌ جهنّم‌ در آخرت‌ مظهر دنیاست‌.همان‌گونه که انبیا، ائمّه‌ و اولیا به این‌ دنیا آمدند، پس‌ همه‌ آنان نیز در جهنّم‌ می‌آیند و از این‌ جهنّم‌ باید به‌ بهشت‌ بروند. چون‌ "دنیا پل‌ آخرت‌ و جهنّم‌ پل‌ بهشت‌" است‌، و رسیدن‌ به‌ بهشت‌ و مقام‌ قرب‌ حضرت‌ حقّ بدون‌ آمدن‌ در دنیا و مجاهدات‌ نفسانیّه‌ ممکن‌ نیست‌؛ پس‌ همه‌ باید در این‌ جهنّم‌ بیایند و سپس‌ خلاص‌ شوند.
undefined#افزایش‌_سرور‌_و_سختیچه بسا هدف این است که بهشتیان بر جهنّم مُشرف شوند تا قدر تفضّل خدا را بدانند و بیشتر خوشحال و مسرور شوند، همچنین جهنّمیان به بهشت مُشرف شوند تا نعمت‌های بهشت را ببینند تا در جهنم عقوبتشان سخت‌تر شود.
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined#سؤال_۴۴۴:undefined#احکام_شرعی#نماز_نشسته
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
undefinedبه علت زانو درد شدید دکتر خواسته نمازهای واجب را نشسته بخوانم؛ آیا نکات خاصی در نماز نشسته وجود دارد که باید رعایت کنمundefinedممنون می‌شوم جوابگویم باشید.

undefined #پاسخ_۴۴۴:
سلام دوست عزیزundefinedبه طور کلی واجب است نمازگزار نمازش را ایستاده🧍‍undefined، بدون حرکت و به سمت قبله بخواند، ولی چنانچه توانایی ایستاده خواندن را ندارد، باید نماز را نشسته🧎‍undefined بخواند و اگر توانایی نشستن را هم ندارد، باید نمازش را در حالت خوابیده بخواند؛ undefinedیعنی صورت و پاها به سمت قبله باشند.
undefinedامام خمینی رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیه می فرماید: "تا انسان مى‏تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند؛ مثلًا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت مى‏کند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد، یا بدنش را کج کند یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد باید به هر طور که مى‏تواند ایستاده نماز بخواند undefinedولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال رکوع هم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند."
undefined بنابراین نباید برای راحتی خود، سراغ نماز نشسته یا... رفت. در بسیاری از مواقع فرد، کارهای روزمره‌اش را ایستاده انجام می‌دهد، در موقع کارundefined به اندازه کافی خم و راست می‌شود ولی نمازش را نشسته می‌خواند🧎‍undefined، در این‌گونه مواقع اگر فرد توانایی‌اش محدودیت دارد باید نمازundefined را که اولویت دارد به جا آورد و تا حد ممکن به بقیه کارها نیز رسیدگی کند.
undefinedحال اگر تمام شرایط ایجاب می‌کند که نماز را نشسته بخواند باید نکات آن را رعايت کرد:
undefinedنماز نشسته را می‌توان روی زمین و یا صندلی خواند.
#نکات_نمازنشسته
undefinedاز ابتدای تکبیرةالحرام نمی‌توان پشت میز و صندلی نشست.undefined اولین مرحله این است که قیام‌ها را به صورت ایستاده انجام دهید🧍‍undefined، خصوصا قیام در هنگام تکبیرالحرام و قیام متصل به رکوع.
undefinedكسى كه فقط در بعضى ركعات‏ يا قسمت‌هاى نماز بتواند بايستد، در اين صورت واجب است قيام كند تا موقعى كه احساس نمایدundefined ديگر توانائى بر قيام ندارد، در آن موقع بنشيند و اگر در حال نشسته احساس كرد كه قدرتundefined بر ايستادن دارد به همان مقدار توانست بايستد ولى تا بدنش آرام نگرفته، نبايد قرائت و اذكار واجب نمازundefined را بگويد.
undefined در سجده‌ نماز نشسته نیز می‌بایست هر مقدار که می‌تواند مواضع هفتگانه از جمله انگشتان شست پا را روی زمین بگذارد، هرچند محل مهر و دست‌ها روی میز گذاشته شود. همچنین در سجده بنابر قول مقام معظم رهبری مدّظله‌العالی و نیز طبق نظر آیت الله سیستانی و شیبری زنجانی دامت افاضاتهما بنابر احتیاط لازم است نوک انگشت پا بر زمين قرار داده شود؛ هرچند آیت الله مکارم شیرازی آن را لازم نمی‌دانند.
undefinedدر اینکه اولويت در نماز نشسته، روی صندلیست یا زمین؟درصورتی که فرد قادر است سجده های رکعت اول را کامل، مثل افراد عادی انجام دهد، تکبیرة الاحرام را بجا آورد و روی زمین نشسته سجده کند، هرچند پس از سجده‌ها برای بقیه نماز بلند نشود. چنین فردی نباید روی صندلی نماز بخواند.
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

undefinedundefined
#سؤال_۴۴۵:#احکام_شرعی#محرمیت_پزشک
undefinedخانم یا آقا وقتی دکتر محرم هست می‌شود به دکتر نامحرم رجوع کندundefinedاگر دلایلی مثل تبحّر، نزدیک بودن مطب و.. باشد چطورundefined

#پاسخ_۴۴۵:سلام به شما دوست عزیز و دغدغه‌مندundefined
undefinedمتأسفانه در عرف ما به اشتباه دکتر و یا پرستار را محرم می‌دانندundefinedundefinedundefinedدر حالیکه محرم نیست و هیچ فرقی با نامحرمان دیگر ندارد.
undefinedاصل این است که فرد به پزشک هم‌جنس مراجعه کند و در صورت وجود پزشک هم‌جنسundefined و دسترسی به او، رجوع به پزشک غیر هم‌جنس در مواردی که معاینات بدنی🩺، لمسِ مستقیم یا نگاه به بدن فرد لازم است، جایز نیست؛undefined مگر در صورتیکه امکان مراجعه به پزشک هم‌جنس ممکن نباشد و ضرورت ایجاب کند که به پزشک غیرهم‌جنس مراجعه نماید؛ هم چون حاذق و ماهرتربودن پزشک غیرهم‌جنس و بیم خطر و ضرر به حدّی که بیماری، معالجه نشود یا به تأخیر افتد و یا تمکّن مالیundefined برای پزشک هم‌جنس نداشته باشد.
undefinedدر چنین مواردی که پزشک غیرهم‌جنس به معالجه می‌پردازد، می‌بایست undefinedدر صورتیکه ممکن هست از نگاه غیرضروری و لمس مستقیم خودداری کند.
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۱

thumbnail
#پاسخ_۴۴۵#محرمیت_پزشک
•••••••••••••••••••••••••••••••••گروه این ولی الله ارواحنافداه در پیام رسان ایتا و بله:undefined بله l ایتا مخصوص بانوان@ayna_valiollah

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۴۶:#قرآنی#فلسفه_نماز_مسافر
سؤال کننده: ساراسؤالم در مورد آیه۱۰۱ سوره نسا، در مورد شکسته خواندن نماز که در قرآن گفته شده در هنگام سفر فقط وقتی بترسید کافران اذیتتان کنند، نمازتان شکسته هست می‌باشد؛ پس چرا ما همیشه هنگام سفر نمازها را شکسته می‌خوانیمundefined
#پاسخ_۴۴۶:سلام دوست عزیزundefined
undefinedوَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَکُمُ الَّذينَ کَفَرُوا إِنَّ الْکافِرينَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبيناً؛ undefinedو هنگامى که سفر مى‌کنید، گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر از فتنه -و خطر- کافران بترسید؛ زیرا کافران، براى شما دشمن آشکارى هستند.undefined"نساء،۴: ۱۰۱ "
undefinedدر ابتدا باید توجه داشته باشیم که در قرآن کلیات احکام آمده‌ است و جزئیات آن با توجه به شرایط زمان و مبتلابه بودن افراد، توسط پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامانundefined، به مرور به مردم آموزش داده‌ شد.
undefinedگاهی حکمی به صورت عام و کلی در قرآن آمده است و توضیح آن در روایات هست، مثلا وجوب نماز در قرآن آمده، ولی کیفیت، تعداد رکعات، نحوه آن و بسیاری احکام دیگر در روایات آمده است.
undefinedطبق احادیث موثق نماز مسافر شکسته است، حتی اگر ترس و وحشتیundefined در کار نباشد. روایات فراوانی نقل شده که رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آلهundefined هنگام سفر در حجة الوداع و سفر از مکّهundefined به مدینه و سفرهای دیگر نماز را شکسته می‌خواندند.undefinedایشان در جنگ حُنین نیز نماز را شکسته خواندند.undefinedابن عباس از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که از مدینه به مکّه در حالت امنیت مسافرت کردند در حالی که رعب و ترسی وجود نداشت، اما دو رکعتی خواندند.
undefinedالبته در تفسیر این آیه آمده‌است که مقیّد به خوف شدن به خاطر وضع مسلمانان در صدر اسلام است، چرا که به سبب خطرهای فراوانی که آن‌ها را تهدید می‌کرد، یکسره در ترس و وحشت undefinedقرار داشتند.
undefinedآری نماز قصر، نخستین بار هنگامی که مسلمانان در ترس و وحشت از دشمن قرار داشتند، وضع شده‌است؛ سپس این حکم تعمیم داده شده و توسعه پیدا کرده و در همه موارد سفر وارد شده‌است.undefined"تفسیرالمیزان، ذیل آیه۱۰۱ نساء."
undefinedطبق نظر مفسرین اولا تعبیر «لاجناح» یعنی گناهی بر شما نیست. در قرآن کریمundefined در برخی موارد به معنی وجوب به کار رفته است.
undefined «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما؛undefinedصفا و مروه از شعائر الهى است؛ بنابراين هركس كه حجِّ خانه‌‌ي خدا و يا عمره انجام دهد، باكى بر او نيست كه برآن دو طواف كند و سعىِ صفا و مروه به جاى آورد.» undefined"بقره،۲: ۱۵۸"undefinedدر حالی که می‌دانیم سعی صفا و مروه در حج و در عمره واجب است.
undefinedدوما تعبیر «لاجناح» در آیه مذکور برای نفی توهم تحریم آمده‌است.درمورد مسافر undefinedاین توهم وجود دارد که برخی تصور کنند، قصر نماز در سفر گناه است لذا قرآن با تعبیر «لاجناح» این توهم را از بین برده است.undefined"تفسیر نمونه، ج۴، ذیل آیه مذکور"
undefinedپس هرگز مفهوم آیه این نیست که اگر نترسیدید، نماز را کامل بخوانید بلکه آیه در صدد بیان گزارشی از وضعیت مسلمانان داشته است.
undefinedپیامبر اکرم صلی‌الله‌عليه‌و‌آله تخفیف در نماز مسافر را هدیه خداوندundefined دانسته است.undefinedو یا امام صادق علیه‌السّلام از پيامبر اکرم‌صلی اللّٰه‌علیه‌وآله نقل می‌کنند که فرمودند افطار در سفر و نماز قصر از هدایای الهیست کسی که از اینکار صرفه نظر کند هدیه الهی را رد کرده است.undefined"وسائل الشیعه، ج۵، ص۵۴۰."
@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۴۷:undefined#قرآنی#ازدواج_با_زنان_اسیر_کافر
undefinedسؤال کننده: خانم سارا
در آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء گفته شده:زن شوهردار اگر اسیر شود باید با او ازدواج کنند؛ چرا خداوند در این مورد استثنا قائل شده است؟اون زن شاید همسری داشته باشه، فرزند داشته باشه، و هم خودش هم خانوادش از این موضوع کلی آسیب ببینند، پس چرا خداوند چنین اجازه ای داده است؟
undefined #پاسخ_۴۴۷:
سلام دوست عزیزundefined
undefinedدر آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء آمده است:«و زنان شوهردار بر شما حرام‌اندundefined️، مگر آن‌ها را که از راه اسارت مالک شده‌‏اید، زیرا اسارت آن‌ها در حکم طلاق است؛ این‌ها احکامى است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر، غیر از این مواردی که گفته شد، براى شما حلالundefined است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید، در حالی‌که پاک‌دامن باشید و از زنا، خوددارى نماییدundefined
undefined️باید دقت کرد که این آیه در زمانی مطرح است که بحث اسارت در جوامع وجود داشته و اسلامی که به شدت با برده‌داری مخالف است، با روش‌های مختلفundefined تلاش کرد که اسارت و برده‌داری را به تدریج از جوامع حذف کندundefined.
undefined️برای کفّاره‌‌ها، آزاد کردن اسیر قرار داده شده تا اسیران کم‌کم وارد جامعه شوند🛗 چون حذف یکبارهٔ این امر، آثار منفیundefined بسیاری را موجب می‌شد.از طرفی مراد از اسارت در آیهٔ مذکور زنانی است که همراه همسرانشان در جنگیundefined که کفار به کشور اسلامی هجوم آورده و در صدد نابودی اسلام و مسلمین است، شرکت کرده‌اند! و همراهی این زنان، مشوق و تهییج کنندهundefined مردان در جنگ بوده است.آن‌ها به ارادهٔ خود در جنگ شرکت کرده‌اند و به امکان اسارتundefined که قانون عمومی جوامع بود، و عواقب آن آگاه بودند.
undefinedاما برخورد اسلام با چنین زنانی چگونه باید باشدundefined؟
undefined یا به محیط کفر بازگشت داده شوند، که درواقع امتیاز دادن به دشمن است؛ با علم به این که در همهٔ جوامع، زنان و مردان مغلوب در جنگ، اسیر می‌شوند، با این حال زنانشان را همراه آورده‌اند! بازگرداندن آن‌ها، مصمم کردنشان به ادامهٔ نبردundefined را در پی خواهد داشت.
undefinedundefined یا زندانی و محدود شوند و بدون همسر در میان مسلمانان بمانند که جامعه با حبس آنان مشکلات بیشتری خواهد داشت و با وجود غرایض جنسی طبیعی، ممنوع کردن آن‌ها از ازدواج، فسادآورundefined است.
undefinedundefinedundefined یا بتوانند زندگی طبیعی‌تری را در جامعهٔ اسلامی آغاز کنند و تحت پوشش خانواده قرار گیرند. بدین خاطر خداوندی که ارتباط و ازدواجundefined با زنان همسردار را حرام می‌داند برای چنین زن اسیری که همسر او کافر بود، حکم به طلاق و فسخ ازدواج را جاری می‌سازد؛ در چنین زمانی او مطلّقه محسوب می‌شود و پس از گذراندن زمان عِدّه، تحت حمایت یک خانوادهٔ اسلامی در‌می‌آید و همسر او مسئول تامین نیاز‌های او گردیده و از فضای محبت آمیز خانوادهundefinedبهره‌مند می‌شود.این زنان از جامعهٔ شرک و کفر بریده شده و به جامعهٔ اسلامی متصل می‌شوند و امید است که با تحت ولایت اسلامundefined قرار گرفتن از ظلمتِ کفر بیرون آمده و به دینِ کامل بپیوندند‌undefined.

undefined @ayna_valiollah_porseman
undefinedundefined

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۴۸:undefined#قرآنی#ارتباط_آیات_با_امر‌به‌معروف_و_نهی‌‌از‌منکر
به نام خدا و با سلام و احترامسؤالی دارم که نیاز به جواب فوری آن دارم. اگر لطف بفرمائید راهنمایی کنید.
undefinedآیه شریفه ۴۸سوره مبارکه مدثرundefined و undefinedآیه شریفه ۳۸سوره مبارکه اعراف undefinedبا فریضه مهم و واجب امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دارد؟ می شود لطفا راهنمایی بفرمائید.
undefined«قَالَ ادْخُلُوا في أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ؛-خداوند به آن‌ها- مى گويد: در صف اقوام گمراهى از جنّ و انس كه پيش از شما بودند در آتش وارد شويد»! هر زمان كه گروهى وارد مى‌شوند، گروه همسان خود را لعن مى‌كنند؛ تا همگى با ذلّت در آن قرار گيرند. در‌اين‌هنگام، گروه پيروان درباره‌ پيشوايان خود مى‌گويند: پروردگارا! اين‌ها بودند كه ما را گمراه ساختند؛ پس كيفر آن‌ها را از آتش دو برابر كن. -كيفرى براى گمراهيشان، و كيفرى به خاطر گمراه ساختن ما-». مى‌فرمايد: براى هركدام -از شما- دو عذاب است؛ ولى نمى‌دانيد».undefined"اعراف؛ ۳۸،۷."
undefined«فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعينَ؛ از اين‌رو شفاعت شفاعت‌كنندگان به حال آن‌ها سودی نمی‌بخشد.»undefined"مدثر؛ ۴۸،۷۴."
#پاسخ_۴۴۸:سلام دوست عزیزundefined
undefinedخير! این دو آیهٔ مذکور، دلالتی صریح و مستقیم بر امر به معروف و نهی از منکر ندارد، اما به طور ضمنی بسیاری از آیات، اثبات کننده آن است؛ از جمله دو‌ آیه‌ای که ذکر کردید.
undefinedدر آیه ۳۸ اعراف، پیروان درباره پیشوایان خود مى‌گویند: «خداوندا! این‌ها بودند که ما را گمراه ساختند، پس کیفر آن‌ها را از آتش، دو برابر کن؛ یعنی کیفرى براى گمراهی‌شان و کیفرى به­ خاطر گمراه ساختن ماundefinedو خداوند برای هر دو گروه، عذاب را مضاعفundefinedundefined می‌داند. یعنی چهundefined؟و خود می‌فرماید: «و شما نمى‌دانید.»چون پیروان می‌بایست آنان را نهی از منکر می‌کردند. اما نکردندundefinedحتی از آنان تبرّیundefined نجستند! بلکه حتی دور آنان جمع شدند! و موجب قدرت‌یابی آنان گردیدندundefined. اگر پیروان، گرد پیشوایان گمراه را نگرفته بودند، آن‌ها قدرتىundefined برای فریب دیگران نداشتند.
undefinedآیه ۴۸ مدّثر نیز در مورد شفاعت است و با توجه به آیات قبل، اهل شرک، کفر و اهل انکارundefined مورد شفاعت واقع نمی‌شوند.undefinedیعنی شفاعت بی‌قید و شرط نیست.به طور ضمنی هر کسی که هر یک از واجبات دین را انکار کند، همچون: نماز، حجاب، امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر و... را شامل می‌گرددundefined.
undefined @ayna_valiollah_porseman
undefinedundefined

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۴۹:#احکام_شرعی#وضو
undefined سؤال کننده: ناشناس
آیا با آب دریا -به دلیل املاح زیاد و شوری- می‌شود وضو و غسل گرفتundefined

undefined #پاسخ_۴۴۹:
سلام دوست عزیزundefined
undefinedیکی از شرایط آب وضو آن‌ است که مطلق باشد و وضو با آب مضاف باطل است.
undefinedآب مضاف آبی است که آن را از چیزی بگیرند، مثل آب هندوانهundefined و گلاب؛ یا با چیزی مخلوط باشد، مثل آبی که به قدری با گِل و مانند آن مخلوط باشد، که دیگر به آن آب نگویند امّا آب مطلق آن است که می توان بدون هیچ قید و شرطی به آن آب undefinedگفت، مثل آب‌های معمولی.
undefinedآب دریا با اینکه املاح زیادی دارد ولی به آن آب می گویند و مضاف نیست، بنابراین وضو گرفتن با آب دریا اشکالی نداشته و صحیح است.
undefined @ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۵۰:#اعتقادی#علت_عرب_بودن_پیامبر_اکرم#قومیت_پیامبران
undefined سؤال‌کننده: ناشناس
سلامundefinedچرا پیامبر و ائمه علیهم السّلام باید عرب باشند؟ما ایرانی هستیم چرا باید یک عرب پیامبرمان باشد و امام‌هایمان هم عرب باشند؟
undefined #پاسخ_۴۵۰:سلام دوست عزیزundefined
undefinedبا یک نگاه کلی باید گفت اگر پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هر قومیّتِ دیگری هم داشتند، این سؤال مطرح بود که چرا از فلان قومیّت هستندundefined
undefinedاز طرفی دیگر باید دانست که پیامبران همه عرب نبودند، هدایتگری از طریق پیامبران، بر کل زمین صورت‌گرفته‌است. طبق قرآن کریم همه امّت‌ها پیامبرundefined داشتند.undefined«لَقَد بَعَثنا فِی کُلّ أُمّةٍ رَسُولاً؛ ما در هر امتى رسولى برانگیختیم».undefined "نحل، ۱۶: ۳۶."صدوبیست‌وچهارهزار پیامبر در همه‌جا بوده‌اند، که سی‌وسه نفر از آن‌ها در ایران بودند، امّا تعداد اندکی از آن پیامبران هدایتگری جهانیundefined داشتند.
undefinedاصلاً عدالت و حکمت خداوند اقتضا می‌کند برای هدایت آحادِ امّت در هر عصر و نسلی پیامبریundefined قرار داده‌شود و اگر چنین نبود تکالیف و مؤاخذه معنا نداشت.
undefinedامّا اینکه چرا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السّلام عرب انتخاب شدندundefined حکمت‌ها و دلایل مختلفی دارد: undefinedطبق برنامه‌ریزی ازلی، مکانی برای مهد و پرورش اسلام طراحی و انتخاب شده که اولین مکانی که از زیر آب سربرآورد، مکان ثقل و مغناطیس زمین، شروع تمدّن و ورود حضرت آدم علیه‌السّلامundefined به آن، منطقه‌ای خشک و برهوت، بدون جاذبه‌های مادّیِ ظاهری که جذب‌کننده‌ مادیّونِ‌ خوش‌گذرانِ آلوده باشد، با فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین زبان‌... امّا با سرسخت‌ترین بشرundefined، دارای عقب ماندگی فكری و فرهنگِ باطلِ زنده به گور کردن دختران و...
undefined شايد اگر چينن پيامبری در قومی مثل ايرانيان كه دارای تمدّن بالاتری بودند ظهور می‌نمود undefinedدگرگونی تمدن، اين‌چنين جلوه نداشت كه در قوم عرب جلوه‌گری نموده‌است.
undefinedطبق این هدف و برنامه الهی، این دینِ جامع و کامل، می‌بایست برای تثبیت، اکمال و اتمام، حمایتِ امامان را به صورتِ یک انسانِ پیوسته می‌داشت؛ undefinedهمان انسان ۲۵۰ ساله‌ مقامِ معظم رهبری دامت مقامه‌الشریف.undefinedیعنی امامانی که به قول پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله« کُلُّهُم نُورٌ واحِد» هستند، باید در یک منطقه با نسبت خویشاوندی و با اتّحاد، این بسته‌ هدایتگریِ جهانِ اسلام را هم‌چون کعبهundefined از یک مرکزِ قوی به جهان انتشار دهند.

undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۲

undefinedundefined#سؤال_۴۵۱:#احکام_شرعی#شهادت_زنان
undefined سؤال‌کننده: ناشناسچرا شهادت زن نصف شهادت مرد هست؟آیا این توهین به عقل و شعور زن نیست؟کجای قرآن چنین چیزی آمده؟

undefined #پاسخ_۴۵۱:
undefinedخداوندی که خالق انسان است بر اساس حکمت، ساختار وجودی زن و مرد را متفاوت خلق کرده است، تفاوتی که لازمه زوجیّت و جفت شدن است؛ همچون جاذبه دو قطب غیر هم‌نامundefinedundefined که به رغم تفاوت‌ها مکمل هم هستند.undefinedدر واقع لازم است زن و مردundefined با وجود دو بُعد پررنگ احساس و عقل، ابعاد مختلف زندگی، تربیت کودک و... را بر عهده گیرند.
undefinedتفاوت‌های جسمی و روحیِ موجود میان زن و مرد، مستلزم احکام و قوانینی متناسب با آن‌ها خواهد بود. باید دانست که این تفاوت‌ها در وجود و در احکام و قوانین، دلیل بر ضعف یا برتری آنان نمی‌باشد و بیانگر ارزشundefined یا ضدّ ارزش نیز نیست.undefinedبر این اساس، وظایف و تکالیفی که بر دوش آن دو گذاشته نیز متفاوت است و این عملکرد که از افراد مختلف، تکالیف یکسان طلب نشود، عین عدالت است.
undefinedundefinedتکالیفی همچون وجوب جهاد، تهیه زندگی در شأن یک زن، وجوب شهادت و... نه تنها امتیازundefined نیست بلکه یک مسئولیت، تکلیف و سختی است که بر دوش مردان نهاده شده و حق و ارزشی نیست که از زنان ضایع شده باشد.
undefinedشهادت زن در دادگاه در موضوعات مختلف، متفاوت است و همیشه شهادت یک مرد برابر شهادت دو زن نیست. undefinedدر برخی موضوعات فرقی بین شهادت زن و مرد نیست. undefinedدر برخی امور، فقط با شهادت زن قابل اثبات است و اصلاً شهادت مردان پذیرفته نیست. undefinedدر برخی امور زنان از شهادت معاف شده‌اند undefinedو در برخی دیگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد قرار داده شده است به دلایل مختلف که مختصراً به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
undefinedبه خاطر تنافی روحیات عاطفی و احساسی زنانundefined برای بیان نشانه‌های خونریزی و جنایت در درگیری و همچنین خصلت زودباوری که به دلیل روحیاتشان عموماً در آن‌ها وجود دارد،undefined دو نفر بهتر می‌توانند حقایق را بیان کنند تا حقّی ضایع نگردد.
undefinedبا برداشته شدن وجوب شهادت برای زنان، آن‌ها از خطر فشار، تهدید undefinedو سوء استفاده برای راضی کردن و مجبور کردن به شهادت در امان خواهند بود و نیز رضایت چند زن سخت‌تر اتفاق می‌افتد.
undefinedدر صورت تهدیدِ شاهد، خطر بین شاهدان توزیع و تقسیم خواهد شد.
undefinedاز طرفی بسیاری از شهادت‌ها برای زنان مشکلات آتی از جمله بی‌پردگی رفتاری، تهدید و ... ایجاد می‌کند که با روحیات زنانundefined هم‌خوانی ندارد.
undefinedیافتن چهار شاهد زن سخت‌تر از دو شاهد مرد است و بدین ترتیب پای خانم‌ها کمتر به محیط دادگاه باز می‌شود.
undefinedهمچنین شدت احساسات و هیجانات خانم‌ها زمینه‌ساز فراموشی برخی امور می‌شود، از این رو ممکن است از روایت وقایع به صورت دقیق باز بمانند.
undefinedدر این مورد خداوند در آیه ۲۸۲ سوره بقره می‌فرمایند:undefined«وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى؛undefined دو نفر از مردان خود را به گواهی بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از میان کسانی گواه کنید که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، undefinedتا اگر یکی از آن دو فراموش یا اشتباه کند، دیگری به یادش آورد.»
undefined@ayna_valiollah_porsemanundefinedundefined

۱۹:۵۲

4869525245797474049_38528563366482.mp3

۰۲:۳۳-۳.۹۸ مگابایت
undefinedundefinedundefined#آوای_پرسمان
✦•*قضا و قدر؛ تقدیر الهی یا انتخاب انسانی؟*✦•* چطور دعا و صدقه، تقدیر ما را تغییر می‌دهند؟✦• گناه یا عمل صالح؟ انتخاب ما، تقدیر ما*
جهت مطالعه متن پاسخ undefined #سرنوشت
•✦✦••••••••••••••••••••••••••کانال أین‌ولی‌الله ارواحنافداه را دنبال کنید:بله l ایتا l سروش l گروه بله مخصوص بانوان @ayna_valiollah

۷:۴۸

چگونگی خلود در بهشت و جهنم.mp3

۰۳:۳۷-۵.۳۸ مگابایت
undefinedundefinedundefined#آوای_پرسمان
✦• مفهوم ابدیت در بهشت و جهنم چگونه است؟✦• قواعد جاودانگی در بهشت و جهنم
جهت مطالعه متن پاسخ undefined #چگونگی_خلود_در_بهشت_و_جهنم
•✦✦••••••••••••••••••••••••••کانال أین‌ولی‌الله ارواحنافداه را دنبال کنید:بله l ایتا l سروش l گروه بله مخصوص بانوان @ayna_valiollah

۲۱:۵۲