#ادامه_پاسخ_۴۳۶:
🧩 #مایهٔبهرهگیریاز_رحمتپروردگاراستغفار به درگاه خداوند موجب بهرهگیری از مغفرت و رحمت پروردگار است؛ این تضرع به درگاه خدا، حس معنوی خوبی برای همه ایجاد میکند و لذتبخش است.
🧩 #استغفار_برایامّتمعصومین علیهمالسّلام سپر بلای امّتند
.پیامبر رحمةٌللعالمینی که آخرین درخواست ایشان آمرزش امّتشان است، برای گناهان و رفع حجاب امّت، هر روز استغفار میکنند.
آقای دولابی میگفتند اگر دوستانتان گناه کردند یا به شما ظلم کردند حتما خود شما، برایشان استغفار کنید.آنگاه چطور میشود که شیعیان برای هم استغفار کنند ولی اهل بیت علیهمالسّلام برایشان استغفار نکنند.برای همین در آیه مذکور هر چند به يك يهودى ظلم شده بود، پیامبر صلیاللهعلیهوآله براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشتهاند بايد استغفار كند.
🧩 #ارتقااستغفار برای معصوم علیهمالسّلام، ارتقاء جایگاه ایشان در نزد پروردگار است. همه وجودها حتی معصومین علیهمالسّلام در حال رشد هستند و به سوی بینهایت، سیر میکنند؛ در هرنقطه از این مسير باز مرتبهٔ بالاتری وجود دارد؛ استغفار رفع موانع خوبی برای این ارتقا است.در واقع استغفار آنان، اعلام نارضایتی از خودشان در جایگاه فعلی و تقاضای ترفیع درجه و نزدیکتر شدن به خداوند عزّوجلّ است.
🧩#انقطاعازغیرخداوندمعصومین علیهمالسلام معرفت کامل به عظمت خداوند سبحان داشتند و در اسما و صفات الهی سیر میکردند.آنها عظمت «کمال الانقطاع إلیک» را درک میکردند؛ و از هرگونه توجه به غیر حق جلّ جلاله استغفار میکردند.امام حسین علیهالسّلام در دعای عرفه میفرمایند: «معبودا! از هر لذتی که از غیر یاد تو برایم حاصل شده و هر آسایشی که به غیر از انس با تو نصیب من شده و از هر سرور و شادمانی که به غیر از قرب تو برای من پدید آمده و از هر کاری جز طاعت تو، آمرزش میخواهم و استغفار میکنم.»
عبادت و بندگی خالصانه معصومین علیهمالسّلام؛إن شاءالله سر مشق هر روزمان
:«السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِر»
@ayna_valiollah_porseman


🧩 #مایهٔبهرهگیریاز_رحمتپروردگاراستغفار به درگاه خداوند موجب بهرهگیری از مغفرت و رحمت پروردگار است؛ این تضرع به درگاه خدا، حس معنوی خوبی برای همه ایجاد میکند و لذتبخش است.
🧩 #استغفار_برایامّتمعصومین علیهمالسّلام سپر بلای امّتند
آقای دولابی میگفتند اگر دوستانتان گناه کردند یا به شما ظلم کردند حتما خود شما، برایشان استغفار کنید.آنگاه چطور میشود که شیعیان برای هم استغفار کنند ولی اهل بیت علیهمالسّلام برایشان استغفار نکنند.برای همین در آیه مذکور هر چند به يك يهودى ظلم شده بود، پیامبر صلیاللهعلیهوآله براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشتهاند بايد استغفار كند.
🧩 #ارتقااستغفار برای معصوم علیهمالسّلام، ارتقاء جایگاه ایشان در نزد پروردگار است. همه وجودها حتی معصومین علیهمالسّلام در حال رشد هستند و به سوی بینهایت، سیر میکنند؛ در هرنقطه از این مسير باز مرتبهٔ بالاتری وجود دارد؛ استغفار رفع موانع خوبی برای این ارتقا است.در واقع استغفار آنان، اعلام نارضایتی از خودشان در جایگاه فعلی و تقاضای ترفیع درجه و نزدیکتر شدن به خداوند عزّوجلّ است.
🧩#انقطاعازغیرخداوندمعصومین علیهمالسلام معرفت کامل به عظمت خداوند سبحان داشتند و در اسما و صفات الهی سیر میکردند.آنها عظمت «کمال الانقطاع إلیک» را درک میکردند؛ و از هرگونه توجه به غیر حق جلّ جلاله استغفار میکردند.امام حسین علیهالسّلام در دعای عرفه میفرمایند: «معبودا! از هر لذتی که از غیر یاد تو برایم حاصل شده و هر آسایشی که به غیر از انس با تو نصیب من شده و از هر سرور و شادمانی که به غیر از قرب تو برای من پدید آمده و از هر کاری جز طاعت تو، آمرزش میخواهم و استغفار میکنم.»
۱۹:۴۹
در مورد امام علی علیهالسّلام میدانیم که به رغم اینکه بارها و بارها حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله ایشان را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی کرده بودند و در حجةالوداع کامل شدن دین را با معرفی و بلند کردن دستشان اعلام کردند، اما تحریف کردند و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را به هذیانگویی متهم کردند و صدها جعل حدیث....و کردند و آنچه را نباید میکردند.
قرآن کریم، این معجزه الهی که آخرین کتاب هدایتگریست و وجه اشتراک اسلام بود، نمیبایست مورد دستبرد و تحریف افراد مغرض قرار گیرد. برای در امان ماندن قرآن کریم، چه راهکارهایی وجود داشت؟اینکه هر کسی بخواهد تغییری در آن ایجاد کند، سنگ شود؟ یا عذاب نازل شود؟خداوند در قرآن میفرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما قرآن را نازل کردیم و خودمان از آن حفاظت میکنیم.»
خداوند برای رسیدن به این مقصود از شیوه دوم معرفی معصومین علیهمالسّلام استفاده کرد؛ بهخاطر:
در آیات بسیار صراحتا جایگاه کُمَّلین عالم بیان شده است؛ابنعباس، بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن را در مدح علی علیهالسّلام میداند.
به علت طولانی بودن جواب، ادامه در پیام بعد خواهد آمد.
۱۹:۵۰
#ادامه_پاسخ_۴۳۷:
#امتحانالهی؛این موضوع یک امتحان الهی است که مسلمان واقعی از غیر واقعی مشخص شود. و تأکید بر اینکه دین، فلسفهٔ دین و سنتهای الهی را با اندیشه و تفکر به دست آورید.
#تعلیمولایتپذیری؛تعلیم به مردم که «قرآن و پیامبر صلیاللهعلیهوآله» دو روی یک سکه هستند.قرآن به تنهایی کفایت نمیکند؛ حتی احکام در قرآن نیامده و تنها کلیات ذکر شده؛ اینکه نماز، روزه، زکات و.... واجب است... اما چگونگی انجام آنها نیامده تا ولایت پذیری را به آنان بیاموزد؛ اینکه مفسر قرآن پیامبر صلیاللهعلیهوآله است؛ «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ »و در کنار آن«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ».ابو بصیر از امام صادق علیهالسّلام همین سؤال را پرسید: مردم میگویند چرا از حضرت علی علیهالسّلام و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده، امام علیهالسّلام فرمودند: «به کسانی که چنین اعتراضی میکنند بگویید همان گونه که نماز در قرآن آمده ولی سه یا چهار رکعت آن مشخص نشده و پیامبر صلیاللهعلیهوآله آن را برای مردم تفسیر کرده؛ همچنین زکات در قرآن آمده ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن را برای مردم روشن کرده و... همانگونه در قرآن آمده از خدا و رسولش و اولی الأمر اطاعت کنید و پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند: هر که من مولای اویم پس علی علیهالسلام مولای اوست.»
آری! ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ولایتِ مربوط به واقعه غدیر به سند شیعه و سنی، و قرار گرفتن آن در آیات ٣ و ۶٧ مائده، و قرار دادن آن ﺩﺭ ﻟﺎبهلاﻯ ﺍﺣﻜﺎم ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻏﺬﺍﻫﺎﻯ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم و یا قرار گرفتن آیه تطهیر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که در کتب معتبر اهل تسنن آمده، و تمام ضمایر آن مذکر است، قرار گرفتن آن در میان آیات در باره زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و... ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠﺐ ندارد از ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلیاللهعلیهوآله برای چیدمان آیاتی که به امر خداوند صورت گرفته است. و چه بسا کنایه و اشارتی باشد بر اینکه ولایت نیز مائده الهی است و فراتر از نیاز به غذای سالم و حلال، غذای روح ولایت برای رشد دینی، معنوی و روحی انسان لازم است.«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» نیز از همین ظرافتهای قرآن است که به گونهای در بین احکام بیان شده تا باعث تحریک دشمنان نشده و راه تحریف بسته بماند.
@ayna_valiollah_porseman


آری! ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ولایتِ مربوط به واقعه غدیر به سند شیعه و سنی، و قرار گرفتن آن در آیات ٣ و ۶٧ مائده، و قرار دادن آن ﺩﺭ ﻟﺎبهلاﻯ ﺍﺣﻜﺎم ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻏﺬﺍﻫﺎﻯ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم و یا قرار گرفتن آیه تطهیر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که در کتب معتبر اهل تسنن آمده، و تمام ضمایر آن مذکر است، قرار گرفتن آن در میان آیات در باره زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و... ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠﺐ ندارد از ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلیاللهعلیهوآله برای چیدمان آیاتی که به امر خداوند صورت گرفته است. و چه بسا کنایه و اشارتی باشد بر اینکه ولایت نیز مائده الهی است و فراتر از نیاز به غذای سالم و حلال، غذای روح ولایت برای رشد دینی، معنوی و روحی انسان لازم است.«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» نیز از همین ظرافتهای قرآن است که به گونهای در بین احکام بیان شده تا باعث تحریک دشمنان نشده و راه تحریف بسته بماند.
۱۹:۵۱
بحث سرنوشت در واقع به بحث قضا و قدر برمیگردد؛ این که چه بخشی از سرنوشتها قطعیست و چه بخشی از آن دست خود انسان و به اختیار اوست؟ باید گفت:«قضا» حکم قطعی خداوند است که تغییر پذیر نیست، به اعتباری همان سنتهای الهیست.برای مثال حکم قطعی خداوند این است که آب با حرارت صد درجه به نقطه جوش میرسد و حکم قطعی خداوند این است که اگر این آب جوش روی دست بریزد دست خواهد سوخت؛ این قوانین و سنتها الهیست، قابل تغییر نیست و اراده انسان در آن دخالتی ندارد.
اما «قدر» حکم غیر قطعی و قابل تغییر الهیست و اراده انسان در این بخش دخیل است؛ هر چند این ارادهٔ انسان به خواست خداوند به او داده شده و به امضای خداوند محقق خواهد شد.مثلاً اگر فرد به اراده خودش از تماس با آب جوش اجتناب کند نمیسوزد.پس از قضای خداوند یعنی سوزانندگی آب جوش میتوان به قدر خداوند یعنی اجتناب از تماس با آب جوش پناه برد.همان مثال معروف امیر مؤمنان علی علیهالسّلام که از کنار دیوار در حال فرو ریختن برخاستند و به مکان دیگری رفتند و فرمودند که از قضای الهی به قدر الهی پناه میبرم.
به همین ترتیب بخشی از سرنوشت انسان،
شهید مطهری معتقد است قضا هم قابل تغییر است مثل آنجا که آتش، حضرت ابراهیم علیهالسّلام را نسوزاند، در واقع خداوند چنین قرار داده که در اعجاز، آتش سوزانندگیاش را از دست بدهد.
۱۹:۵۱
با سلام و خسته نباشید.
عالم برزخ عالمی ميان دنيا و آخرت و فاصله بين مرگ و قيامت است، هر عالَمی
۱۹:۵۱
طبق آیات ۲۲ و ۶۸ سوره توبه، خلود در بهشت و خلود در جهنم چگونه است؟ آیا پس از ورود به بهشت یا جهنم در آن جاودانهاند یا از آن خارج خواهند شد؟
در آیات بیمدهنده از عذاب که «ابداً» بعد از «خالدین فیها» ذکر شده، به خلود ابدی کفار دلالت دارد و ذکر نشدن «ابداً» در آیات وعید نشان میدهد که عذاب این افراد قطع میشود.
عذاب جاودان تنها براى كسانیست كه وجودشان به رنگ گناه درآمده؛ طغيان و سركشى به تدريج ملكهٔ وجودیشان شده است. کسانی که از روی عمد غرق در فساد، تباهی، کفر و نفاق گشتهاند و سایه شوم گناه تمام وجودشان را پوشانیده و به رنگ کفر و گناه درآمدهاند، چنانکه خداوند میفرماید: «کسی که مرتکب گناه گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند، اهل آتش ابدی خواهد بود.»
علّامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه نیز معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی میشود.
یک يهودى از پيامبر صلیاللهعليهوآله سؤال کرد:اگر پروردگارت ستم روا نمىدارد، پس چگونه كسى را كه جز چند روز_مدت محدود_گناه كرده براى ابد در آتش جاودان نگه مىدارد؟پيامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله فرمودند:«زيرا نيّت او اين بود كه اگر عمر جاودان داشته باشد، گناه كند. چنين نيّتى از كردارش بسى بدتر است، هم چنين علت خلود كسى در بهشت، اين است كه در انديشه اوست كه اگر براى هميشه در دنيا زندگى كند از اطاعت خدا دست برندارد و چنين نيتی از يك عمر كردار بهتر است.»
۱۹:۵۱
طبق آیه ۱۵ سوره هود، چرا خداوند عموماً به کسانی که هیچ اعتقادی نسبت به او و سرای آخرت ندارند زندگی پرنعمت و بدون مشکلی عطا میکند؛ مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُون؛ به نحو کامل میدهد و کم نمیگذارد!اما در مقابل، مؤمنان، اغلب با رنجها و مشقّتهای مادیِ فراوان دست و پنجه نرم میکنند؟
گرچه به ظاهر، کفار در این عالم، ثروتمندترند چون شاید تمام خواسته و تمنایشان این دنیاست، و دنبال آن میدوند؛ اما مؤمنین خیلی دنبال آن نیستند.
۱۹:۵۱
آیا معراج پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله یک مرتبه بوده است؟ آیه یک، سوره اسرا.
در احادیث مختلفی، معراج پیامبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله بیان شده است البته برخی تصور میکنند میان احادیث معراج از نظر تاریخ تناقض وجود دارد که اینطور نیست.این که احادیث معراج هر کدام به موردی اشاره کرده و زمان خاصی را بیانگر است، گاه زمان بعد از چهل روز جدایی حضرت پیامبر صلیاللهعلیهوآله از حضرت خدیجه سلاماللهعلیها، جریان سیب و بسته شدن نطفه امّ الأئمه از سیب بهشتی، گاه زمان جانشینی ولایت امیر مؤمنان علیهالسلام و گاه...اینها به خاطر #تعددمعراج است.
و دیگر اینکه تأکید معصومین علیهمالسّلام بر اعتقاد بر معراج و اینکه منکر آن را شيعه نمیدانند، تأکیدی بر لزوم #پذیرشامورماورایی و بیان #جایگاهوالایخلقاول❣ است.
و من الله التوفیق
۱۹:۵۱
آیا همه انسانها وارد جهنم خواهند شد؟ چرا باید حتی انسانهای خوب هم وارد جهنّم شوند؟
سلام دوست عزیز
تفاسیر متفاوتی مبنی بر وارد شدن همه افراد در جهنّم وجود دارد:#دخول_در_آتش#عبور_از_آتش#نزدیکی_به_آتشگرچه این تفاسیر قابل جمع است.
هیچ برّ و فاجرى نیست مگر آنکه داخل جهنّم مىشود، منتها دوزخ بر نیکان، سرد و سالم خواهد بود و از آن عبور خواهند کرد.همانگونه که آتش نمرود بر حضرت ابراهیم عليهالسّلام: «نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیمَ.» شد.چرا که آتش با نیکوکاران سنخیّت ندارد و گویى از آنان دور مىشود و فرار مىکند، و هر جا آنان هستند خاموش مىگردد؛ولی آتش برای بدکاران سوزان است، زیرا وجودشان با آتش سنخیّت دارد مانند مواد نفتی که کنار آتش شعلهور میگردند؛ و در آن ساکن خواهند ماند.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرمایند:«خدای متعال آتش را مانند روغن جامد مىکند و همه خلق را در آن جمع مىکند، سپس منادی ندا میدهد که ای جهنّم یاران خود را بگیر و یاران مرا رها کن! سوگند به کسی که جانم در دست اوست جهنّم به یاران خود آشناتر است از مادر به فرزندش.»و نیز میفرمایند: «کسانی که وارد جهنّم میشوند دو فرقه هستند، يک فرقه فريادشان از جهنّم بلند میشود و يک فرقه که جهنّم فريادشان از آنها بلند میشود که با نورتان آتش من را خاموش کرديد.»جابر از حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله روایت نموده که بهشتیان از یکدیگر میپرسند که حق تعالی ما را وعده داده بود که «إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا...» چگونه بود که ما آتش را ندیدیم!ملائکه میگویند به درستیکه شما وارد آن شدید اما آتش به سبب نور ایمان شما فرو نشست.
۱۹:۵۱
سلام دوست عزیز
#نکات_نمازنشسته
۱۹:۵۱
#سؤال_۴۴۵:#احکام_شرعی#محرمیت_پزشک
#پاسخ_۴۴۵:سلام به شما دوست عزیز و دغدغهمند
۱۹:۵۱
#پاسخ_۴۴۵#محرمیت_پزشک
•••••••••••••••••••••••••••••••••گروه این ولی الله ارواحنافداه در پیام رسان ایتا و بله:
بله l ایتا مخصوص بانوان@ayna_valiollah
•••••••••••••••••••••••••••••••••گروه این ولی الله ارواحنافداه در پیام رسان ایتا و بله:
۱۹:۵۲
سؤال کننده: ساراسؤالم در مورد آیه۱۰۱ سوره نسا، در مورد شکسته خواندن نماز که در قرآن گفته شده در هنگام سفر فقط وقتی بترسید کافران اذیتتان کنند، نمازتان شکسته هست میباشد؛ پس چرا ما همیشه هنگام سفر نمازها را شکسته میخوانیم
#پاسخ_۴۴۶:سلام دوست عزیز
@ayna_valiollah_porseman
۱۹:۵۲
در آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء گفته شده:زن شوهردار اگر اسیر شود باید با او ازدواج کنند؛ چرا خداوند در این مورد استثنا قائل شده است؟اون زن شاید همسری داشته باشه، فرزند داشته باشه، و هم خودش هم خانوادش از این موضوع کلی آسیب ببینند، پس چرا خداوند چنین اجازه ای داده است؟
سلام دوست عزیز
۱۹:۵۲
به نام خدا و با سلام و احترامسؤالی دارم که نیاز به جواب فوری آن دارم. اگر لطف بفرمائید راهنمایی کنید.
#پاسخ_۴۴۸:سلام دوست عزیز
۱۹:۵۲
آیا با آب دریا -به دلیل املاح زیاد و شوری- میشود وضو و غسل گرفت
سلام دوست عزیز
۱۹:۵۲
سلام
۱۹:۵۲
۱۹:۵۲
4869525245797474049_38528563366482.mp3
۰۲:۳۳-۳.۹۸ مگابایت
✦•*قضا و قدر؛ تقدیر الهی یا انتخاب انسانی؟*✦•* چطور دعا و صدقه، تقدیر ما را تغییر میدهند؟✦• گناه یا عمل صالح؟ انتخاب ما، تقدیر ما*
جهت مطالعه متن پاسخ
•✦✦••••••••••••••••••••••••••کانال أینولیالله ارواحنافداه را دنبال کنید:بله l ایتا l سروش l گروه بله مخصوص بانوان @ayna_valiollah
۷:۴۸
چگونگی خلود در بهشت و جهنم.mp3
۰۳:۳۷-۵.۳۸ مگابایت
✦• مفهوم ابدیت در بهشت و جهنم چگونه است؟✦• قواعد جاودانگی در بهشت و جهنم
جهت مطالعه متن پاسخ
•✦✦••••••••••••••••••••••••••کانال أینولیالله ارواحنافداه را دنبال کنید:بله l ایتا l سروش l گروه بله مخصوص بانوان @ayna_valiollah
۲۱:۵۲