بخش دوم
یکی از وظایف مهم دبیرخانه شعام به خطکردن نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی در تولید داده، تحلیل و برآوردهای معتبر، دقیق و زمانمند است که در ضمن آن، دبیرخانه وظیفه دارد این ورودیها را به یک «تصویر یکپارچۀ وضعیت» تبدیل کند و با قاببندی مسائل راهبردی و ارائه گزینههای سیاستی به اعضای شورا با تحلیل هزینه – فایده، گزینههای تصمیم نظام در موارد مختلف را ارائه و پردازش کند. در این فرایند چند آسیب عمده وجود دارد:
ساختار تحلیلی دبیرخانه نیازمند کاربست یک خطمشی ناب، ترکیبی و غیرسوگیرانه است. در همین راستا دبیرخانه علاوه بر دریافت ورودی از نهادهای مشخص، نیاز به یک سامانه شفاف و غیررانتی برای دریافت ایدههای کارشناسان و پژوهشگران آزاد دارد.نباید تیمی که همواره در کنار دبیران شعام تا پیش از این مسئولیت قرار داشتهاند لزوماً و جملگی در مسئولیت جدید نیز حلقه اول تیم دبیر باشند.
دبیر نیاز به قدرت فرارَوی و بازآشنایی دارد. در همین راستا در صورتی که در دبیرخانه کارشناسان مختلفی از نهادهای مختلف به صورت مأمور حضور دارند بایسته است قواعد سختگیرانهای برای انتخاب و فعالیت این کارشناسان وجود داشته باشد، قواعدی که به انتخاب گزینههای غیررانتی، حرفهای، با معیارهای سختگیرانه در هوش، تجربه، قدرت تحلیل، دانش و مهارت راهبردی بالا و اخلاق تشکیلاتی مناسب وابسته است و مانع از سوگیری نهادی این افراد میشود.
شعام همزمان با قوت و ضعف دولتهای مختلف دچار فراز و نشیب در اهمیت و جایگاه شده است. این فراز و نشیبها جایگاه نهادی شورا را با اختلال مواجه کرده است. شعام که نماد انباشت نظام در حوزه کلان امنیتی است نباید با آن به مثابه یک نهاد موازنهگر قدرت مواجهه کرد بلکه باید اهمیت آن را در تمام ادوار زمانی پاس داشت.
ابزارهای کنونی دبیرخانه برای شکستن این «سیلوهای منتزع» کافی نیست. در این بین عدم هماهنگی میان نهادهای اطلاعاتی ج.ا شدت بیشتری نیز دارد و تشکیل صوری شورای هماهنگی اطلاعات نیز دردی از این قضیه دوا نخواهد کرد. جامعه اطلاعاتی مخصوصاً بعد از شکست تحلیلی در برآورد جنگ 12 روزه نیازمند یک بازمعماری جدی است. در همین راستا سپردن انحصاری برنامه منطقه ای ج.ا.ا به نهادی محدود همچون نیروی قدس سپاه پاسداران تأثیر مهمی در ناکامیهای کشور در پروژه منطقه ای و مخصوصاً سقوط نظام اسد داشت و از سوی دیگر شاید نیاز باشد که رئیس جامعه اطلاعاتی فردی با جایگاه عالی و مشخص و بیرون از نهادهای اطلاعاتی و غیر از وزیر اطلاعات باشد.
ادامه در بخش بعدی
۴:۵۵
بخش سوم
نظام در حال حاضر چند پرونده مهم با موضوعات پیچیده و تنیده در ژئوپلیتیک و ژئواکونومی را روی میز خود دارد. رابطه با نظم محور تطبیع و دالان آیمک و مذاکره با آمریکا و اروپا، مسئله مکانیسم ماشه، رابطه با نظم چینی و نظم روسی، سرنوشت کمربند مقاومت و بازیگران آن در کنار بازسازی قدرت بازدارندگی کشور از جمله مهمترین این مسائل هستند که به شدت نیازمند فرماندهی واحد و هوشمند است.
یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شعام، ارزیابی مستمر توانمندی نهادهای مرتبط در خلق و ارائه ایده، تحلیل و برآوردهای دقیق و معتبر، نظارت دقیق بر پیشرفت اجرای سیاستها و سنجش میزان اثربخشی آنها در دستیابی به اهداف و پاسخگو کردن افراد و نهادهای ذیربط است. برای سیاست های کلان امنیتی، اطلاعاتی و نظامی، شاخص های مشخصی برای سنجش کامیابی یا شکست تعریف نشده است.
در چه صورتی یک سیاست شکست خورده است؟ در چه صورتی موفق شده است؟ این فقدان شاخصها، شعام را از جنبه تئوریک دور و به جنبه رتوریک نزدیک میکند. در یک فرهنگ بوروکراتیک، غیرحرفهای و شورایی، تمایل به مثبتنمایی بر گزارشدهی صادقانه غالب است. این در حالی است که شعام به مثابه عالیترین نهاد امنیت ملی این کشور باید از این خطر بزرگ دور بماند.
در ایالات متحده امریکا از دل پذیرش شکست «پرل هاربر» سازمان سیا خلق شد و از دل پذیرش شکست «11 سپتامبر» مفاهیم جدید امنیتی - اطلاعاتی و بازمعماری بنیادین جامعه اطلاعاتی امریکا رقم خورد. قدرت تخریب خلاق و فروکاست نکردن تحلیلگری به تأییدگری و پژوهشگری از جمله لوازم این فرایند است.
کشور دچار بحران رؤیاست و مهم ترین موضوع کشور که موضوع توسعه و آبادانی است تقریباً هیچ متولی خاص و مشخصی ندارد. در دنیای جدید توسعه و امنیت دو مفهوم تنیده و غیرقابل تفکیکاند که باید در یک رویکرد واحد مورد طراحی قرار بگیرند. دبیرخانه شعام میتواند نقش مهمی در طراحی نقاط کلان این رؤیا و طراحی نقشه راه اقتصادی – امنیتی وصول به آن داشته باشد. در همین فرایند موارد ذیل نیز توصیه میشود:
در حال حاضر ورودیهای دبیرخانه، کمتر از توانایی خروجی نهادهای مرتبط با دبیرخانه است و تبادل اطلاعات بین نهادی با وجود سامانههای موجود کافی نبوده و ضعف در فناوری اطلاعات در حین جنگ و عدم یکپارچگی دادهها قابل مشاهده است.
۴:۵۵
1. اقتصاد آمریکا در فرایند بازصنعتیسازی از مواهب انرژی ارزان در رقابت با چین بهره خواهد برد.
2. نیازمندی بازار جهانی به نفت تنگه هرمز به صفر میل میکند.
3. ماشین جنگی آمریکا با نفت ارزان و تامین انرژی باثبات به راحتی جنگافروزی خواهد کرد.
۶:۲۵
2602269228309159682_359795435106214.mp3
۱۸:۵۸-۳۴.۹۳ مگابایت
به تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۵
۱۴:۰۸
بازارسال شده از اندیشکده اقتصاد مقاومتی
۷:۵۲
عصر_جنگ_اقتصادی_و_سه_میدان_نبرد_فناوری (1).m4a
۱۵:۲۷-۲۸.۴۶ مگابایت
این پادکست، گزارشی از کارگروه شورای روابط خارجی (CFR) تحت عنوان « امنیت اقتصادی ایالات متحده: پیروزی در مسابقه فناوریهای فردا» است که بر اهمیت امنیت اقتصادی به عنوان یک اصل محوری در سیاست خارجی تأکید دارد. گزارش هشدار میدهد که رهبری آمریکا در سه حوزه هوش مصنوعی (AI)، فناوری کوانتوم، و بیوتکنولوژی توسط چین به چالش کشیده شده است. برای حفظ برتری، این سند آسیبپذیریهای زنجیره تأمین حیاتی—به ویژه اتکا به چین برای مواد معدنی حیاتی و اجزای ساخت—را شناسایی کرده و توصیههای عملیاتی برای تجهیز ابزارهای امنیت اقتصادی، مانند تقویت کنترلهای صادراتی و ایجاد یک مرکز امنیت اقتصادی جدید در وزارت بازرگانی، ارائه میدهد. هدف نهایی این گزارش بسیج سرمایهگذاری عمومی و خصوصی هدفمند برای تقویت نوآوری داخلی و کاهش وابستگیها به منظور تضمین برتری تکنولوژیکی و اقتصادی ایالات متحده است.
۱۱:۳۲
بازارسال شده از اندیشکده اقتصاد مقاومتی
۱۴:۳۸
77.گروه ویژه اقدام مالی.pdf
۳۸۲.۴ کیلوبایت
۷:۱۹
نشریهی فارین پالیسی در گزارشی، از بیاثر شدن تحریمهای سازمان ملل و ضرورت بهروزرسانی ترتیبات FATF برای جبران این نقصان سخن به میان آورده است. این گزارش اینگونه استدلال میکند که نظام تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل که زمانی سنگبنا و سکویی قابلاتکا برای مقابله با اشاعهی تسلیحات کشتارجمعی به حساب میآمد، امروز به دلیل رقابت قدرتهای بزرگ و بهخصوص به دلیل سیاست آبستراکسیون روسیه و چین، کاملاً بیاثر و بیفایده شده است. در این شرایط، «گروه ویژهی اقدام مالی» (FATF) به عنوان یک نهاد جهانی فنی و مبتنی بر اجماع در حوزهی پولشویی و مبارزه با تروریسم، میتواند در قامت یک سازوکار موازی، اثرگذاری تحریمها علیه اشاعهگران تسلیحات کشتارجمعی نظیر ایران، کرهی شمالی و روسیه را احیا کند. از نظر نویسنده، FATF باید برای نقشآفرینی در این حوزه، نقائصی که امروز با آن مواجه است را برطرف کند. از جملهی این کمبودها میتوان به «محدود بودن گسترهی اهداف» و «فقدان ظرفیت قانونی لازم برای مقابله با کشورهای واسطه» (مانند شرکتهای چینی یا اماراتی که تجارت نفت ایران را تسهیل میکنند) اشاره کرد. فارین پالیسی در نهایت چهار توصیهی اصلاحی برای FATF پیشنهاد میدهد:1) گسترش مأموریت FATF با هدف پوشش تمام خطرهای تأمین مالی اشاعه، نه فقط محدود به فهرستهای تعیینشده توسط سازمان ملل.2) ارتقاء جایگاه «تأمین مالی اشاعه» به سطح «پولشویی» و «تأمین مالی تروریسم» در ضوابط فهرست سیاه FATF.3) تقویت گزارشهای تایپولوژی FATF به سطحی که بتواند در آن، صریحاً اسم کشورهای توانمندکننده را بیاورد.4) تأمین منابع و ظرفیتهای فنی بیشتر برای آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تنظیمگران ملی برای شناسایی جریانهای مالی مرتبط با اشاعه.گزارش فارین پالیسی در رابطه با امکان نقشآفرینی «گروه ویژهی اقدام مالی» (فتف) در تقویت یا حتی اجرای تحریمهای بینالمللی، از چند حقیقت مهم اما پوشیده، پردهبرداری میکند. در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.نکتهی اول این که مأموریت تعریفشده برای نهاد فتف، فراتر از آن چیزی است که این نهاد و مبلغان آن اعلام میکند. مشهور این است که گروه ویژهی اقدام مالی یک نهاد مستقل، فنی و عاری از هرگونه جهتگیری سیاسی است و تنها وظیفهی آن، تعیین برخی استانداردها در حوزهی مالی است. گزارش فارین پالیسی نشان میدهد که در صورت لزوم، این نهاد نیز میتواند و باید نقش سیاسی خود را ایفا کرده و در خدمت سیاستهای قدرتهای بزرگ قرار گیرد.دومین نکتهی گزارش فارین پالیسی، صحهگذاری بر این گزارهی کم و بیش مطرح در کشور مبنی بر وجود رابطهی مستحکم بین فتف و تحریم است. فتف مأموریت خود را «رهبری اقدامات جهانی برای رسیدگی به سه حوزهی پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه» تعریف میکند. توصیهی فارین پالیسی به ورود فتف به حوزهی تحریم و استفاده از این ابزار برای سیاستگذاری، وجود رابطهی فوقالذکر را تأیید میکند. البته، گزارش فارین پالیسی تنها به رابطهی فتف با تحریمهای سازمان ملل و امکان نقشآفرینی آن در این نوع از تحریمها پرداخته و به رابطهی مهمتر، یعنی رابطهی بین رعایت استانداردهای فتف و تقویت اثرگذاری تحریمهای ثانویهی ریسکمحور آمریکا اشارهای نکرده است.حقیقت سومی که از گزارش فارین پالیسی آشکار میشود، بروز تحولات جدی در نظامات جاری در دنیا و تضعیف کارآمدی سازمان ملل متحد به عنوان مهمترین و بزرگترین نماد نظم جدید حاکم بر دنیا پس از پایان جنگ جهانی دوم است. فارین پالیسی پس از اعتراف صریح به عدم توانایی سازمان ملل در اجرای مؤثر تحریمهای خود، دست به دامان سازوکارهای دیگری نظیر فتف شده است. این در حالی است که در داخل کشور، هنوز عدهای با واقعیتهای دنیای جدید کنار نیامده، همچنان همان اعتبار و جایگاه دهههای پیشین را برای سازمان ملل و نهادهای بینالمللی قائل هستند و همکاری حداکثری ایران با بهاصطلاح جامعهی بینالملل و پیوستن ایران به کنوانسیونها و پیمانهای بهاصطلاح بینالمللی را در محافل سیاسی دنبال میکنند.
ادامه در بخش دوم
۷:۲۰
ادامه *دیدگاهی بر گزارش "آیا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) میتواند تحریمهای سازمان ملل را نجات دهد؟"*:
در پایان، گزارش فارین پالیسی و انبوهی از گزارشها و تحلیلهای مشابه نشان میدهند که جهان اکنون در دورهی گذار نظم جهانی قرار دارد؛ دورهای که در آن، بسیاری از ابزارها، نهادها و ائتلافهای برآمده از نظم پیشین، کارکرد خود را از دست داده و بدیلهایی برای آنها در حال ظهور و بروز است که نشانههای آن را در قالب همکاریها، همپیمانیها و حتی ائتلافهای جدید منطقهای و جهانی میبینیم. این واقعیت، در کنار تهدیدها، فرصتهای کمنظیری نیز در برابر کشورهایی قرار میدهد که تمایل و ظرفیت بالقوه برای نقشآفرینی در نظم جدید جهانی دارند. جمهوری اسلامی ایران باید با هشیاری، این فرصتها را شناسایی کرده و با سرعت عمل و البته اجتناب از شتابزدگی، از آنها استفاده کند.
به کانال «ابتکار ایران؛ جانمایی جدید» در تلگرام، بله و توییتر بپیوندید
@ebtekareiran
در پایان، گزارش فارین پالیسی و انبوهی از گزارشها و تحلیلهای مشابه نشان میدهند که جهان اکنون در دورهی گذار نظم جهانی قرار دارد؛ دورهای که در آن، بسیاری از ابزارها، نهادها و ائتلافهای برآمده از نظم پیشین، کارکرد خود را از دست داده و بدیلهایی برای آنها در حال ظهور و بروز است که نشانههای آن را در قالب همکاریها، همپیمانیها و حتی ائتلافهای جدید منطقهای و جهانی میبینیم. این واقعیت، در کنار تهدیدها، فرصتهای کمنظیری نیز در برابر کشورهایی قرار میدهد که تمایل و ظرفیت بالقوه برای نقشآفرینی در نظم جدید جهانی دارند. جمهوری اسلامی ایران باید با هشیاری، این فرصتها را شناسایی کرده و با سرعت عمل و البته اجتناب از شتابزدگی، از آنها استفاده کند.
۷:۲۰
dollar_diminished_the_unmaking_of_us_financial_hegemony_under_trump.pdf
۳۳۷.۹۸ کیلوبایت
#معرفی_مقاله
*کاهش ارزش دلار: فروپاشی هژمونی مالی ایالات متحده در دوران ترامپ*
به قلم Tobias Pforr و همکاران منتشر شده در شماره اخیر نشریه معتبر International Organization از انتشارات دانشگاه کمبریج
اهمیت این مقاله و مقاله بعدی که معرفی خواهد شد در این است که بدانیم مغز تحریمها علیه ایران در واقع تحریمهای مالی هستند*.
اقدامات دولت دوم ترامپ تهدیدی جدی برای سلطه دلار آمریکا محسوب میشود. سیاستهای نامنظم ایالات متحده، اعتماد جهانی به ایالات متحده را از بین میبرد و دولتها و بازیگران خصوصی را مجبور میکند تا در اتکای خود به دلار تجدید نظر کنند. این امر در سه بُعد از سلطه دلار منعکس میشود: در تجارت و پرداختها، به عنوان ارز ذخیره و دارایی امن، و به عنوان ارز سرمایهگذاری و تأمین مالی جهانی. *آنچه که لحظه فعلی را از پیشبینیهای قبلی در مورد کاهش هژمونی مالی متمایز میکند، این است که نقش جهانی دلار اکنون به طور همزمان در هر سه بُعد به چالش کشیده شده است . پس از بحران مالی جهانی، نگرانی فزاینده از قدرت مالی ایالات متحده، به ویژه استفاده از تحریمهای مالی، از قبل شکافهایی را در حاشیه سیستم ایجاد کرده و جستجوی جایگزینها را برانگیخته است که باعث تنوع بخشی به ذخایر و دلارزدایی از سیستمهای تجاری و پرداخت شده است. در دوران ترامپ، تضعیف نظم اقتصادی جهانی، کسریهای مالی فزاینده و حملات مداوم به بنیانهای نهادی دولت اداری، اساساً اعتماد به ایالات متحده را که برای نقش جهانی دلار اساسی است، تضعیف میکند. این نشان دهندهی گسستی در سیستم مالی جهانیِ آمریکامحور است که بنیانهای نظم بینالمللی لیبرالِ مبتنی بر قانون (LIO) را تغییر میدهد. با این حال، اثرات شبکهای موجود، این فرآیند را کند میکند و هنوز هیچ جایگزینی نمیتواند جایگزین دلار شود. نتیجه، یک دورهی فترت مالی است که در آن قدرتهای نوظهور بدون پذیرش مسئولیت هژمونیک، به دنبال استقلال و نفوذ هستند و این امر منجر به یک نظم مالی چندقطبی و چندپارهتر میشود .
برای مطالعه نسخه اصلی این گزارش به این آدرس مراجعه نمایید.
به کانال «ابتکار ایران؛ جانمایی جدید» در تلگرام، بله و توییتر بپیوندید
@ebtekareiran
اقدامات دولت دوم ترامپ تهدیدی جدی برای سلطه دلار آمریکا محسوب میشود. سیاستهای نامنظم ایالات متحده، اعتماد جهانی به ایالات متحده را از بین میبرد و دولتها و بازیگران خصوصی را مجبور میکند تا در اتکای خود به دلار تجدید نظر کنند. این امر در سه بُعد از سلطه دلار منعکس میشود: در تجارت و پرداختها، به عنوان ارز ذخیره و دارایی امن، و به عنوان ارز سرمایهگذاری و تأمین مالی جهانی. *آنچه که لحظه فعلی را از پیشبینیهای قبلی در مورد کاهش هژمونی مالی متمایز میکند، این است که نقش جهانی دلار اکنون به طور همزمان در هر سه بُعد به چالش کشیده شده است . پس از بحران مالی جهانی، نگرانی فزاینده از قدرت مالی ایالات متحده، به ویژه استفاده از تحریمهای مالی، از قبل شکافهایی را در حاشیه سیستم ایجاد کرده و جستجوی جایگزینها را برانگیخته است که باعث تنوع بخشی به ذخایر و دلارزدایی از سیستمهای تجاری و پرداخت شده است. در دوران ترامپ، تضعیف نظم اقتصادی جهانی، کسریهای مالی فزاینده و حملات مداوم به بنیانهای نهادی دولت اداری، اساساً اعتماد به ایالات متحده را که برای نقش جهانی دلار اساسی است، تضعیف میکند. این نشان دهندهی گسستی در سیستم مالی جهانیِ آمریکامحور است که بنیانهای نظم بینالمللی لیبرالِ مبتنی بر قانون (LIO) را تغییر میدهد. با این حال، اثرات شبکهای موجود، این فرآیند را کند میکند و هنوز هیچ جایگزینی نمیتواند جایگزین دلار شود. نتیجه، یک دورهی فترت مالی است که در آن قدرتهای نوظهور بدون پذیرش مسئولیت هژمونیک، به دنبال استقلال و نفوذ هستند و این امر منجر به یک نظم مالی چندقطبی و چندپارهتر میشود .
۱۴:۴۵
کاهش ارزش دلار - فروپاشی هژمونی مالی ایالات متحده.m4a
۰۲:۱۷-۴.۲۲ مگابایت
#پادکست
*کاهش ارزش دلار: فروپاشی هژمونی مالی ایالات متحده در دوران ترامپ*
به کانال «ابتکار ایران؛ جانمایی جدید» در تلگرام، بله و توییتر بپیوندید
@ebtekareiran
۱۸:۵۳
decoupling_dilemma_how_us_sanctions_erode_global_economic_governance.pdf
۵۲۲.۰۱ کیلوبایت
#معرفی_مقاله
*مسئله جداسازی(Decoupling): چگونه تحریمهای آمریکا عصر جهانیسازی را پایان داد*
به قلم Dongan Tan منتشر شده در شماره اخیر نشریه معتبر International Organization از انتشارات دانشگاه کمبریج
ین مقاله استدلال میکند که استفاده گسترده ایالات متحده از تحریمهای مالی - با استفاده از نقاط گلوگاهی تسویهکننده دلار و شبکههای جهانی - به طور متناقضی فشارها را به سمت فرسایش نظم اقتصادی لیبرال تسریع کرده است*. با افزایش تحریمها، اهداف از فرار کوتاهمدت به سمت ایجاد زیرساختهای جایگزین، مانند سیستم تسویه RMB چین (CIPS)، مکانیسمهای مالی BRICS، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و تجارت مبتنی بر تهاتر، حرکت میکنند و در نتیجه باعث جدایی حاکمیت از سیستمهای تحت رهبری ایالات متحده میشوند. با تکیه بر قدرت ساختاری و بینشهای نهادگرایانه، این مقاله نشان میدهد که چگونه تحریمها شکل گیری اکوسیستمهای اقتصادی موازی را که معماری مالی را تکهتکه میکنند، تسریع میکنند و با گذشت زمان، اهرم ایالات متحده و مرکزیت دلار را از بین میبرند - حتی اگر دلار همچنان غالب باشد. مقاله بر هزینههای ناهمگنِ تغییر تأکید میکند و تغییر کوتاهمدت را به جای کارکردهای اصلیِ ذخایر، در «اتصالات پولی» (پیامرسانی، تسویه حساب، محل قانونی) متمرکز میکند و دو آیندهی محتمل را ترسیم میداند: *بلوکهای رقیبِ دوشاخه در مقابل همزیستیِ کثرتگرایانه
برای مطالعه نسخه اصلی این گزارش به این آدرس مراجعه نمایید.
به کانال «ابتکار ایران؛ جانمایی جدید» در تلگرام، بله و توییتر بپیوندید
@ebtekareiran
ین مقاله استدلال میکند که استفاده گسترده ایالات متحده از تحریمهای مالی - با استفاده از نقاط گلوگاهی تسویهکننده دلار و شبکههای جهانی - به طور متناقضی فشارها را به سمت فرسایش نظم اقتصادی لیبرال تسریع کرده است*. با افزایش تحریمها، اهداف از فرار کوتاهمدت به سمت ایجاد زیرساختهای جایگزین، مانند سیستم تسویه RMB چین (CIPS)، مکانیسمهای مالی BRICS، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و تجارت مبتنی بر تهاتر، حرکت میکنند و در نتیجه باعث جدایی حاکمیت از سیستمهای تحت رهبری ایالات متحده میشوند. با تکیه بر قدرت ساختاری و بینشهای نهادگرایانه، این مقاله نشان میدهد که چگونه تحریمها شکل گیری اکوسیستمهای اقتصادی موازی را که معماری مالی را تکهتکه میکنند، تسریع میکنند و با گذشت زمان، اهرم ایالات متحده و مرکزیت دلار را از بین میبرند - حتی اگر دلار همچنان غالب باشد. مقاله بر هزینههای ناهمگنِ تغییر تأکید میکند و تغییر کوتاهمدت را به جای کارکردهای اصلیِ ذخایر، در «اتصالات پولی» (پیامرسانی، تسویه حساب، محل قانونی) متمرکز میکند و دو آیندهی محتمل را ترسیم میداند: *بلوکهای رقیبِ دوشاخه در مقابل همزیستیِ کثرتگرایانه
۱۲:۲۲
مسئله جداسازی(Decoupling).m4a
۰۱:۵۹-۳.۶۸ مگابایت
#پادکست
*مسئله جداسازی(Decoupling): چگونه تحریمهای آمریکا عصر جهانیسازی را پایان داد*
به قلم Dongan Tan منتشر شده در شماره اخیر نشریه معتبر International Organization از انتشارات دانشگاه کمبریج
به کانال «ابتکار ایران؛ جانمایی جدید» در تلگرام، بله و توییتر بپیوندید
@ebtekareiran
۱۲:۲۹
بازارسال شده از اندیشکده اقتصاد مقاومتی
۱۴:۱۹
بازارسال شده از اندیشکده اقتصاد مقاومتی
مزایای طرحهای سیاستی برگزیده:
۵:۳۲
بازارسال شده از اندیشکده اقتصاد مقاومتی
۱۹:۲۵
تجارت آزاد و صلح.pdf
۵۱۲.۶۹ کیلوبایت
۹:۰۲
۹:۰۳
خبرنامه آذر ماه 1404.pdf
۴۳۹.۵۳ کیلوبایت
۸:۳۱