۱:۳۲
«هنگامي كه ما در آبادان محاصره شده بوديم، با اينكه توپخانه دشمن دزفول را به آتش و خون ميكشيد، كليد پيروزي ما و ديگر ارتشهاي جهان كه اگر بخواهند ميتوانند از آن بهرهمند شوند؛ اتكاء ما به الله بود. مبارزه و جهاد در راه او نيازي به موشكهاي روسي مانند آنچه كه در اختيار عراق گذاردهاند يا به تانكها و تجهيزات هوايي ندارد. پيروزي ما تنها با ايمان ما به خدا و اطاعت ما از فرامين الهي تضمين شده است.»
مصاحبه شهید صیاد شیرازی به زبان انگلیسی با نشریه فرانسوی مالین، خرداد 1362
https://eitaa.com/Question_the_Unquestioned
@M_Mozaffarpour
مصاحبه شهید صیاد شیرازی به زبان انگلیسی با نشریه فرانسوی مالین، خرداد 1362
https://eitaa.com/Question_the_Unquestioned
@M_Mozaffarpour
۲۰:۵۰
بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
1_18530693327.mp3
۰۲:۰۰-۲.۱۲ مگابایت
۲۱:۲۶
بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
شکرِ نعمت، نعمتت افزود کندکفر، نعمت از کَفَت بیرون کند
دیشب با تلنگر برادر عزیز، آقای کلهر و صدای یکی از عزیزان که گفت:حاج آقای حبیبینیا در گروه صوتی گذاشتند و گفتند دوستان امشب در نماز جماعت باشند، چون حاج آقای امام جمعه برای اولین شب و شروع بحثهای قرآنی میآیند، به سوی حسینیۀ حوزۀ شریف دارالحکمه برای اقامۀ نماز جماعت مغرب و عشاء شتافتم.
ایستاده بودیم با حاج آقای رمضانی به فیلم برادر ارجمند شکاری در مورد سوسککاوی این روزهای سراسر سراسیمهوارِ سکوتافکنِ سوسکخیز، خندیدن و چرایی این حرکت را با آن لهجۀ شیرین یزدی، ژرفیدن.
پا که به حسینیه گذاشتم، سید داشت اذان میگفت. با لحنی ملیح و صدایی پر از حلاوت. نشست بر جان آن صدایی که بعد از ساعتی دریافتم گوارایی و زلال بودنش را از همنشینی درازآهنگ در هزارتوی حوادث روزگار و از دالان زمان، با متن مقدّس وام گرفته است.
به راستی چه رازیست!؟چه رازیست در این کلمات، در این کلمات خداوندی، در قرآن، کلام نازل حضرت حق. و در کلمات صدای حق، که معیّت تامّ دارد با حق و نفس تجلّی اعظم است، به مثابه هارون برای موسی، شاید در وجه شبهی که بیان باشد. در کلمات امیر بیان، مولای متقیّان و سرور آزادگان، صدای خداوندی در شب معراج و صوت عدالت در روزگاران. در نهج البلاغه.و در کلمات آن زینتِ عابدانی که آروزیش یک سجده بود. یک سجده چونان مولای دو عالَم. وه! چه آرزوی باشکوهی! در کلماتی که سراسر بندگیست و عجزی عظیم در برابر عظیم و از همین روی شرف و عزّت و کرامت یافته است. در کلماتی به روزگار خفقان، دُرّزا شد و سَکتشکن و امیدآفرین. در کلماتی که خواستن آموخت در مَواقِف و مَواضِع و مَناصِب و مَواطِن. در صحیفۀ سجّادیّه.
آقای امام جمعه پس از نماز نشسته به سوی طلبهها چرخید و آیاتی از کلام الله مجید را با صوتی نیکو قرائت فرمود و دلها را صیقل داد و فروزاند.گوشها نوازش یافت و چشمها به سرچشمۀ حکمت روان شد و لبها مترنّم شد. در فضا باران نور سرازیر شد.پس از قرائت آیات، تبریک ایام ولادت با سعادت رسول الله(صلی الله علیه و آله) و رئیس مذهب، شیخ الائمه، امام جعفر صادق(علیه السلام) بیان شد و قصه با مواجهۀ حارث همدانی و مولا پیش رفت.
شیرین چون شکّر و لطیف چون عسل و نرم چون حلوا.
استشهادات آقای امام جمعه به این سه متن مقدّس پیدرپی بود و چون شراب طهور مستیافزای. خوشا به دوستانی به بودند و شنیدند و مُلتَذّ شدند از این شهد گوارای کمنظیر.
در پایان نیز روش و کاری که قرار است در این شبهای حضور آقای امام جمعه انجام شود، تبیین شد. کمی شگفتانگیز است طبق بیان خودشان، ولی واقعیت دارد. هر روز یک خط از قرآن قرار است، با تکرار و شنیدن و ارتباط درون کلامی و تناسب کلمات، در جان ما حکّ شود و این جان ملول از روزمرّگیها را احیا کند.
چه خوش گفت:من که ملول گشتمی از نفس فرشتگانقال و مقال عالَمی میکشم از برای تو
و جالبتر اینکه این یک خط فقط در روزهای شنبه تا سهشنبه، یعنی چهار خط و روزهای چهارشنبه مباحثۀ این چهار خط و روزهای پنجشنبه و جمعه تثبیت این چهار خط. چقدر جالبانگیز که اهل معرفت عدد چهار را عدد کمال در باطن دانستهاند.
با این روند سالی میشود 200 خط و اگر خط عثمان طاها را معیار بگیریم(هر چند این خط، خطی یهودی است، ولی فعلاً چارهای نیست، چون طرف کارش را خوب بلد است و هنرمندانه اجرا کرده است) میشود سالی 14 صفحه، یعنی دو سوم یک جزء مرسوم. و با همین دست فرمان، یعنی تعداد صفحات حدود 600 صفحه، حفظ کل قرآن حدود 42 سال طول میکشد.
شاید در نظر اوّل خندهدار به نظر برسد، ولی دوستان! چند نفر را میشناسید که بیش از 60 سال دارند و این کتاب بینظیر در تمام طول دهر، در جانشان جاننشین نشده است؟!
شاید در نظر اول خندهدار به نظر برسد، ولی جریان لاکپشت و خرگوش و مسابقۀ آن دو را همه شنیدهایم، بنابراین بیان زیر را سرلوحۀ این کار قرار دهیم و منتظر عنایت حق برای کششی بیمانند از طرف مولا باشیم.
لَنگ و لونگ و خُفتهشِکل و بیادبسوی حق میغیژ و او را میطلب
دوست دارد دوست، این آشفتگیکوشش بیهودِه بِه از خفتگی
به امید فرارسیدن کششی از مولا
#روز_نوشته_های_تبلیغی#طرائف#متن_مقدس
http://ble.ir/resaalate_aamoukhtan
۹:۴۵
بازارسال شده از انجمن فرهنگی، هنری و ادبی سلمان
روز سهشنبه هشتم مهر ماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.
#انجمن_سلمان#جلسه_یازدهم#خوانش_متن#کنشگری_بر_مبنای_خوانش_متن
https://ble.ir/salmaan851
۱۶:۰۹
بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
دوستان دوره «روایت اندیشه در سپهر فرهنگ» زحمت کشیدند و تمام مفاد این دوره را در کانالی با عنوان:https://eitaa.com/revayatandishe
در شبکه اجتماعی #ایتا بارگذاری کردند. دوستانی که علاقمند هستند، بهره ببرند.
بنده این درسگفتار-کارگاه را در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بیان کردم.
هر چند امروز یکی دو گام از این مباحث جلوتر رفتم و برخی موارد را اصلاح کردم، ولی هنوز چارچوب بحث همان است.
http://ble.ir/resaalate_aamoukhtan
در شبکه اجتماعی #ایتا بارگذاری کردند. دوستانی که علاقمند هستند، بهره ببرند.
بنده این درسگفتار-کارگاه را در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بیان کردم.
هر چند امروز یکی دو گام از این مباحث جلوتر رفتم و برخی موارد را اصلاح کردم، ولی هنوز چارچوب بحث همان است.
http://ble.ir/resaalate_aamoukhtan
۱۶:۱۰
بازارسال شده از مجله ادبی گیلنوشت
مرحوم علامه #محمدتقی_جعفری ره که سالها در اشعار و شخصیت جناب #مولوی غور و پژوهش داشته است درباره علل جذابیت اشعار او نکات جالبی را ذکر میکند. (۲۵ نکته)علامه معتقد است اشعار #مولانا بخصوص مثنوی او بنا به دلایل زیر جذّاب است:۱. استناد مولوی به آیات قرآن مجید (بیش از ۲۱۰۰ آیه) ۲. استناد مولانا به روایات (بیش از ۷۵۰ روایت)۳. اطلاعات فراوان مولوی از معارف متنوع بشری و الهی۴. مولوی بیان مطالب را برای خود حرفه تلقی نکرده است۵. قابل فهم کردن دریافتهای شهودی در قالب مثالها و داستانها۶. او از اعماق دل و جان خود سخن میگوید۷. مولوی در حال خودآگاهی، حقایق را دریافت نموده و بیان کرده است۸. بیان حقایق در زبان تمثیل۹. ساده گویی مولانا در بیان حقایق بالا۱۰. مولانا صیاد حقایق از دریای جان آدمی۱۱. اشراف انسان بر هستی۱۲. مولانا در هم شکننده تمام ناامیدیها۱۳. آشتی دادن ماده و معنی۱۴. نوبینی و نوگرایی و دریافت واقعی حرکت و تحول در جهان هستی۱۵. قراردادن انسان در جاذبه کمال ربوبی۱۶. نظام اندیشه و معرفت بشری باز است۱۷. ارتباط میان معارف بنیادین در مغز مولوی با حالات شهود روحانی۱۸. هماهنگی احساس میان بینشهای علمی محض در درون مولوی با دریافتها و شهودهای عرفانی۱۹. برتری اندیشه مولانا از حد معمول بشر۲۰. کلام مولانا قطرهای از دریای معارف اوست۲۱. مولوی احساس وحدت شگفتانگیز در دریافتشدههای خود اعم از فلسفی، کلامی، حِکَمی، علمی، اخلاقی و عرفانی سخن میگوید۲۲. هیجان بیحد مولانا در دریافت و بیان حقایق شهودی۲۳. اهمیتی شدید که مولوی به تفکیک "شیئی برای خود" و "شیئی برای ادراک کننده" میدهد۲۴. عشق به بیان حقایق برای طلب آن۲۵. فراوانی جملات نهایی (قضایای مطلق) در سخنان مولویدر پایان با چند بیت مناجات که خاص کلام خود مولاناست سخن کوتاه میکنیم که فرمود:چیست این کوزه، تنِ محصور ماواندر آن آب حواس شور ما ای خداوند این خم و کوزه مرادر پذیر از فضل الله اشتریکوزهای با پنج لوله پنج حسپاکدار این آب را از هر نجستا شود زین کوزه منفذ سوی بحرتا بگیرد کوزه ما خوی بحر...
منبع: علل و عوامل جذابیت سخنان مولوی، محمدتقی جعفری، موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، چاپ چهارم ۱۳۸۹
منبع: علل و عوامل جذابیت سخنان مولوی، محمدتقی جعفری، موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، چاپ چهارم ۱۳۸۹
۱۶:۴۳
بازارسال شده از مجله ادبی گیلنوشت
استاد بیبدیل زبان و ادبیات فارسی، دکتر #سید_جعفر_شهیدی که به اجتهاد رسید در محضر حضرت #آیتالله_خویی در نجف، و به گفته او (هنگامی که به تهران مراجعت نمود) چشم و چراغ نجف بود، زبان و نثری دارند اگر نگوییم بینظیر لیک خواهم گفت کمنظیر در ترجمه #نهجالبلاغه. او که یکی از استادان مرجع و بزرگ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بود آثار ارزشمند بسیاری از خود به یادگار گذاشته است. شاید جمیع عوام در فهم نثر این اثر ارجمند (در بعضی جملات) ارتباط راحتی نگیرند اما آنان که با ادبیات کهن ما خویشاوندند و با نثر تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه و گلستان و ... رفاقتی دیرین دارند و چون حلوا به کام شیرین، موافق باشند که نثر استاد، ترجمه کلام اعجازگر نهجالبلاغه را دلپذیرتر نموده است.حال پارهای از این متن گهربار:
" پسرکم! چهار چیز از من بیاد دار، و چهار چیز دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنی از کرده خود زیان نبری: گرانمایهترین بینیازی خِرَد است، و بزرگترین درویشی بیخردی است و ترسناکترین تنهایی خودپسندی است و گرامیترین حَسَب، خویِ نیکوست. پسرکم! از دوستی نادان بپرهیز، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند؛ و از دوستی بخیل بپرهیز، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندی از تو دریغ دارد؛ و از دوستی تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد؛ و از دوستی دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند."
منبع: نهجالبلاغه، ترجمه دکتر سید جعفر شهیدی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ بیست و سوم ۱۳۸۳، صفحه ۳۶۷
۱۶:۴۳
بازارسال شده از انجمن فرهنگی، هنری و ادبی سلمان
#انجمن_سلمان#جلسه_چهاردهم#شوهر_آمریکایی#جلال_آل_احمد#شعرشناسی#خوانش_متن#کنشگری_بر_مبنای_خوانش_متن
https://ble.ir/salmaan851
۹:۴۶
بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
۶:۳۴
بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
۶:۳۴
بازارسال شده از انجمن فرهنگی، هنری و ادبی سلمان
مطلع شدیم مادربزرگ دوست بزرگوار و همراه فرهیخته و دبیر محترم گروه انجمن فرهنگی، هنری و ادبی سلمان، آقای محمدمهدی الوندی به رحمت ایزدی پیوستند.
امید است این سفر ابدی و مقارنتش با ایام شهادت مظلومانه بانوی دو عالم، حضرت صدیقۀ طاهره(سلام الله علیها) نشانهای بر عاقبت خیر و رحمت بیکران خداوند تبارک و تعالی برای ایشان باشد.
برای برادرمان و خانواده محترمشان صبری جزیل از درگاه الاهی خواستاریم و برای بازماندگان آن مرحوم عمری با عزت و برکت، همراه با خدمت برای اسلام و مسلمین را آرزو داریم.
از آنجا که زمان به خاکسپاری آن مرحوم امروز، هجدهم آبان ماه 1404، بوده است، از همه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) که فرصت ادای نماز لیلة الدفن را دارند، تقاضا داریم، برای خانم «گل ماه» فرزند محمود، این نماز را اقامه بفرمایند.
با تشکرشورای مرکزی و اعضای انجمن ادبی سلمان
#تعزیت#سلمان#مادر_بزرگ#صبر
۱۳:۵۶
بازارسال شده از انجمن فرهنگی، هنری و ادبی سلمان
@mr9014@anjomansalman
#انجمن_سلمان#جلسه_هجدهم#زن_زیادی#جلال_آل_احمد#شعرشناسی#خوانش_متن#کنشگری_بر_مبنای_خوانش_متن
https://ble.ir/salmaan851
۱۵:۱۵
(به خدا اگر سقيفه نبود، كربلا هم نبود؛ اين شاخه، نتيجۀ همان ريشه است)
(به زمین افتادن نوۀ رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در دشت کربلا از سقط شدن محسن علیهالسلام در پشت دَر نشأت گرفت)
(و آتش گرفتن خیمههای حسین علیهالسلام از هیزمی است که دَرِ خانۀ دختر رسول هدایتگر را شعلهور ساخت)
جرعهای از دریا | عضو شوید
۸:۲۳