عکس پروفایل قلمق

قلم

۱۰۴عضو
thumnail
undefined #یادداشتundefined حجت الاسلام حمزه وطن فداundefined مدت مطالعه: حدود یک دقیقه
undefined بیانیه‌نویسی بی‌هویت
رهبری تمام تمرکزش این است که ادبیات پیشرفت را بیاورد بالا تلاش دشمن مانع شدن از پیشرفت است شروع شدنش از جانب دشمن از حرص پیشرفت است بعد بسیج خوب فکور ما بیانیه میدهد
یک کلمه اشاره نمیکند به هویتی که میخواهد جلوی اشوب را بگیردیک کلمه دال بر رویکرد تهاجمی مبتنی بر ادبیات پیشرفت ندارد

برادر ، عزیز وقتی هیچ دلالت هویتی نداری، اصلا شنیده نمی‌شویبزن، بشکن، فریاد بزن، بنویس، همه اش خوب است ولی به نام نامی پیشرفت ایران اسلامی


حیدر کرار ، رجزهای میدان جنگش همگی فریاد یک هویت و رسالت است او در میدان جنگ هم ، پیامبری می‌کند حق را به میدان می‌کشد از فرصت استفاده می‌کند و با رجز و‌ خطبه جنگ با گوش های وقر گرفته حرف می‌زند

شعارها، بیانیه ها، تریبون ها اینها باید حرف حساب انقلاب را در دانشگاه طنین انداز کند

و الا میشود یک زد و خورد خوب است، خط نگه داشته میشود ولی پیش نمی‌رویم، مهاجم نیستیم.


undefined یادداشت در ویرگول: https://vrgl.ir/1cenf

undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۱:۰۲

thumnail
undefined روایت خاطره آمریکایی یک آرزوی ایرانی
undefined جزوه‌ی آماری "برای خواهرم، خواهرت، خواهرامون" به همت تیم محتوایی بسیج حوزه علمیه مشکات آماده انتشار شد.
undefined این جزوه مناسب فعالان جریان ساز دانشگاه بوده و داده‌هایی آماری، مربوط به اتفاقات پس از انقلاب جنسی آمریکا را در اختیار آنان قرار خواهد داد.
undefined پیشنهاد می‌شود در کنار این جزوه مستند ایکسونامی به کارگردانی محسن آقایی را مشاهده کنید تا در جریان روند کلی و پس‌زمینه‌های انقلاب جنسی آمریکا قرار بگیرید.

undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۴:۵۰

برای خواهرم، خواهرت، خواهرامون.pdf

۹.۳۱ مگابایت

undefined چند نمونه از آمار این جزوه:
undefined داده‌های تحقیقاتی آلفرد کینزیundefined بررسی آمار ازدواج و طلاقundefined نرخ باروریundefined آمار افسردگیundefined میزان خودکشیو ...
undefined نکته: در این ویرایش فقط به ذکر نمونه های آماری پرداخته شده و نسخه همراه با توضیحات در آینده منتشر می‌شود
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۴:۵۸

thumnail
undefined #یادداشتundefined حجت الاسلام علی تقی‌زادهundefined مدت مطالعه: حدود چهار دقیقه
undefined راهکار دین برای اعتراض و اصلاح (قسمت اول)

undefinedحرف آخر پیام را اول اگر بزنم، بهتر غافلگیر می کند از بس توی ذوق می زند. بحث از #اعتراض و تجمع و آشوب، دینی و غیر دینی اش بود و از «مناسک سازی اعتراض». استادم که خدا حفظش کند. حرف قشنگی زد، گفت: این ها به خاطر آن است که نماز جمعه کارِ خودش را درست انجام نمی دهد!!
undefinedلزوم تلاش رسانه ای را کسی منکر نیست، اما قلب مسئله، هرگز رسانه نیست. دندان طمع آرزوهایتان را از همین حالا بکَنید و بعدش جهاد کنید، چون قرار نیست امپراطوری مدیا رقم زنیم و خود بخشی از وضع موجود این نظم ظالمانه شویم. بلکه جواب بازیِ رسانه را در جهاد تبیین، باید با مزیت نسبیِ خود بدهیم. مزیت نسبیِ ما در جهاد تبیین، خودِ پیام است و الگوی انجامش، نه دستگاه رسانه ای. راه را خودش باز می کند این پیام، ولو امپراطوریِ مدیا برعلیه ش بسیج شود. همیشه در جنگ حق و باطل همین بوده ، و کسی که جز جنگ پارتیزانی را انتظار می کشد سخت در اشتباه است.
اکنون هم قالب مناسب و امتدادِ موجّه که برای راه حلّ اسلامیِ «اعتراض» ارائه کنی، قلب مسئله حل می شود. البته برعکسش هم پابرجاست. مسئله را که حل نکنی، یتیم آل محمد ص به دیگرانی پناه خواهد برد و معطل نمی ماند؛ ولو آن دیگران گرگِ در پوستین باشند.
undefinedارائه الگوی موفق از اعتراض، اکنون نوشداروی مسئله است. فکر این را از سر بیرون کنید که با تلاش وافر مسئولین، به زودی دولت و جامعه و اقتصادی خواهیم ساخت که جا برای اعتراض هم نمی گذارد و دهان ها از فرط تعجب و شادی بسته خواهد شد! اصلاً همه چیزِ دیگر به کنار، مگر قرار است بدون حلّ مسئلة مطالبه مردمی به چنین بهشتی برسیم؟
واقع گرایانه آن است که به جای ترسیم بهشت مطلوب، راهِ رسیدن به آن را قوام بخشیم. اعتراض موفق قرار نیست که درجا شنیده شود. قرار نیست بدون زحمت باشد، یا حتی با آن برخورد نشود. ولی قرار است «مصلحانه» باشد و سرانجام هم به موفقیت برسد. «مادرانه» باشد و از پایگاه دینِ واقعی -همان اسلام انقلابی- راهبری شود.
اصلاً تو بگو قرار است «جریان سوم» باشد که مردمی، این طرفی و آن طرفی را به نفع روح انقلاب به چالش بکشد. نه کلیشه ای، نه بسیط، و نه اُمُّل و عقب مانده. بلکه همان اسلامِ خمینی. به همان طراوت، شجاعت، و بصیرت.
undefinedجهاد تبیین، جهاد است و مبارزه. پارتیزانی است. بگرد و ببین در اندرونیِ دین، چه اسلحه هایی کار گذاشته شده برای چنین روزگاری. دینِ واقع‌گرا، وقتی دستوراتی می دهد، نهادهایی هم برای «حفاظت از آن» طراحی می کند که اکنون به کار طراحی الگویمان در مسئله می آید. نهادهای اصلاحی، همچون امر به معروف و نهی از منکر، ولایت طرفینیِ مؤمنین بر هم، و البته نهادِ «علما». اسمش را بگذاریم مکانیزم های «حفاظت از دین».
دین، سرشار از قالب ها و ظرفیت های اعتراض و انتقاد و اصلاح است. نهادهایی که به گونه ای طراحی شده تا هم زیرساختِ حقوقی و هنجاری برای اعتراض و مطالبه را داشته باشد، و هم بصیرت و امکانِ مدیریت لازم را، و البته به دور از قالب های دست و پاگیر برای نظم‌دهی. در هر کدام از این نهادها پاسخِ «چه کسی گفته شما دخالت کنید»؟ این است:«خدا».
حتی قالب هم برایش ارائه می دهد. قالب هایی عجیب هوشمندانه؛ مثلِ نماز جمعه. تلفیقی از جسم و روحِ ساختار و انقلاب؛ با ارکان قدرتش یعنی امام و امت. ترکیب عبادت و سیاست، آخرت و دنیا، مطالبه و دفاع. این ها را که خاموش می کنی و از کارکرد اصلی اش جدا می کنی، مسئلة اعتراض می ماند لاینحلّ و روی مخ.
undefinedاز جمله این نهادها، «علما» است. نهادی که از حاکمان عالم و فقیه هم جدا طراحی شده و به تعبیر رهبر انقلاب، «مادر انقلاب اسلامی» است. رگ و پیِ فرزند از مادر است چنانکه ولیّ باید فقیه باشد؛ اما مادر قرار نیست خودِ فرزند باشد. قرار است اعتراض کند و حامی باشد و دلسوز و البته بیرون از فراز و نشیب های هرروزه اجرا. قرار است مردمی باشد و رهبر میانیِ واقعی برای روح انقلاب، ولو چاقو به دست برای جراحیِ جسمش. لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ‏ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ (63مائده).


undefined یادداشت در ویرگول: https://vrgl.ir/pUD0j

undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۱:۰۱

بازارسال شده از موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات - قم
undefined یادداشتی از حجه الاسلام قربانی، عضو گروه دین، فرهنگ و ارتباطات موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات قم undefinedundefined

۵:۴۰

بازارسال شده از موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات - قم
undefined در ستایش چانه‌زن‌ها
undefinedراه‌حل کشف نمی‌شود، بلکه راه‌حل با گفت‌وگو ساخته می‌شود و مورد توافق قرار می‌گیرد. راه‌حل در مسائل اجتماعی (فرهنگ، سیاست، اقتصاد و غیره) امری عینی نیست که عده‌ای از نخبگان، آن را بیابند و به جامعه عرضه کنند. راه‌حل اگر به حیطه گفت‌وگوی اجتماعی وارد نشود و مورد توافق اجتماعی قرار نگیرد، نهایتا چیزی در حد یک پیش‌نویس قرارداد است.قصد داشتم از اهمیت گفت‌وگوی اجتماعی بنویسم. اما بحثی مهمتر وجود دارد، که کمتر به آن پرداخته‌ایم؛ چرا گفت‌وگوی اجتماعی شکست می‌خورد؟پاسخ در دو نکته مهم مطرح شده در روایات است که اولی مربوط به «شیوه گفت‌وگو» و دومی مربوط به «هدف از گفت‌وگو» است.
undefined اول: رِفق«رِفق» در لغت عرب، صفت تعامل است و به تعاملی اطلاق می‌شود که با ملاطفت، سازگاری و نرم‌خویی همراه است. (الرفق هو المعاملة بلطف و لين الجانب‏) روایات حیرت‌انگیزی در ستایش رفق وجود دارد. در روایتی چنین تعبیر شده که خدای متعال، خود اهل رفق است و لذا رفق را دوست می‌دارد. (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَفِيقٌ يُحِبُّ الرِّفْق‏.) در روایت دیگری، امام کاظم (ع) رفق را نیمی از زندگی دانسته‌اند. (الرِّفْقُ نِصْفُ الْعَيْشِ.) و در روایتی از امام صادق (ع) چنین نقل شده که اگر کسی اهل رفق باشد، به خواسته‌ای که از مردم دارد، می‌رسد.رفق را بیشتر در فضای ارتباطات میان‌فردی (بین دو نفر) می‌شناسیم، اما مهم‌تر از آن رفق در فضای ارتباطات میان‌گروهی و جمعی است؛ رفق گروه‌های اجتماعی در فضای گفت‌و‌گو با یکدیگر. وقتی رفق از دست می‌رود، مرگ گفت‌وگو اجتناب‌ناپذیر است. از این دریچه به فضای گفت‌وگوی ایرانِ اکنون نگاه کنید؛ آن که از ضرورت رواداری و تسامح سخن می‌گوید، به رادیکال‌ترین لحن و خشن‌ترین ادبیات، تکلم می‌کند. آن که از اسلام رحمانی می‌گوید، به غضب‌آلودترین زبان گفتار و زبان بدن حرف می‌زند. و شگفت اینکه در این زمینه، مدعیان مفاهیم چتری، مردودتر هستند.
undefined دوم: چاره‌جوییرفق مربوط به شیوه گفت‌وگوست و چاره‌جویی مرتبط با هدف از گفت‌وگو. گفت‌وگوی اجتماعی وقتی موفق است که برای رسیدن به راه‌حل و توافق صورت گیرد. وقتی این نکته را از گفت‌وگو حذف کنیم، گفت‌وگو رنگ نزاع و تسویه‌حساب به خود می‌گیرد. آنچه در عرصه عمومی امروز شاهدیم، نوعی بیانیه‌خوانی از جانب گروه‌های اجتماعی علیه یکدیگر است. هدف از گفت‌وگو؟ تقریبا هیچ.در لغت عرب، از چاره‌جویی با واژه «الحیلۀ» تعبیر می‌شود، که البته در فارسی معنای متفاوتی دارد. در روایات، «قلۀ الحیلۀ» (چاره‌جویی کم) به عنوان یکی از عوامل مهم شکست در رسیدن به اهداف عالی، ذکر شده است. (تحف العقول/318)چاره‌جویی چیزی بیش از هدفمندی گفت‌وگو و تلاش برای رسیدن به راه‌حل است؛ چاره‌جویی توأم با نوعی هوشمندی، انعطاف و توجه به منافع متقابل در مدیریت گفت‌وگو است؛ چاره‌جویی مهارت پل زدن بین جزیره‌ها و وصل کردن فصل‌هاست. چاره‌جویی وقتی رخ می‌دهد که بپذیریم هم‌سرنوشت هستیم و از هم گریزی نداریم.هرآنچه موجب شود انسان مجبور باشد بین «تعمیرکار» بودن و «تعویض‌کار» بودن، اولی را انتخاب کند، به تقویت چاره‌جویی می‌انجامد؛ هرآنچه سبب شود انسان بداند نمی‌تواند از بازی انصراف دهد، بازیکنان را تعویض کند و یا به زمین بازی دیگری کوچ کند، برای آموختن چاره‌جویی مفید است. زیست پیشا مدرن، سرشار از چاره‌جویی است؛ لباس پاره شده را می‌دوختند و حتی قوری چینی شکسته را بند می‌زدند. در روابط عاطفی نیز همچنین؛ تو بودی و چند نفر محدود اطرافت. اگر در روابط عاطفی شکستی رخ می‌داد، مجالی برای تعویض نبود، باید به هر صورت آن را تعمیر می‌کردی. در زیست مدرن، وسائل تعمیر نمی‌شوند، رابطه‌ها نیز ترمیم نمی‌شوند و عشق سیال (Liquid Love) و ناپایدار، جایگزین تعهد پایدار می‌شود. این تغییر زیست، به شدت چاره‌جویی را با اختلال مواجه می‌کند.
undefined و اما چانه‌زنیسنت چانه‌زنی به معنای عام آن (نه فقط آنچه در تعامل اقتصادی رخ می‌دهد)، مدل ارتباط اجتماعی مبتنی بر ترکیب «رفق» و «چاره‌جویی» است. مثلاً در نوع اقتصادی آن، فروشنده و خریدار با لحنی صمیمی سعی می‌کنند به راه‌حلی برای حفظ منافع طرفین برسند.چانه‌زنی در «شیوه گفت‌وگو» مبتنی بر رفق، سازگاری، محبت و احترام است. از طرف دیگر، چانه‌زنی در «هدف از گفت‌وگو» مبتنی بر «چاره‌جویی» و تلاش مشترک برای رسیدن به توافق است؛ تلاشی هوشمند، منعطف و با حفظ منافع طرفین. روحیه «چانه‌زنی» گمشده امروز جامعه ماست. از ضرورت گفت‌وگو زیاد می‌شنویم، اما ضرورت رفق و چاره‌جویی که عناصر ضروری ثمربخشی گفت‌وگو است، خیر. چانه‌زنی، هم جامعه را کارآمدتر می‌سازد و هم سازه جامعه را پایدارتر می‌کند؛ با هم ساختن و با هم ساختن به شدت به یکدیگر وابسته‌اند..undefinedhttps://ble.ir/dinrasaneh
undefinedhttps://ble.ir/takhasos_meshkat_qom

۵:۴۱

thumnail
undefined #یادداشتundefined حجت الاسلام علی تقی‌زادهundefined مدت مطالعه: حدود چهار دقیقه
undefined راهکار دین برای اعتراض و اصلاح (قسمت دوم)
undefinedمعترض بود. گفت: چرا حوزه در این ماجرای اخیر حرکتی نمی کند؟ چرا صدایی از آن نمی شنویم؟گفتم: احتمالاً چیزی که من انتظار دارم حوزه بگوید با چیزی که تو می خواهی زمین تا آسمان فرقش است. ولی در اصلش با تو همنظرم. حوزه ظاهراً «درس دارد». امام ره هم که گویا کم تکرار می شود. البته چون با لباس آخوندی در وسط میدان بودم النهایه جمعش کردم!
undefinedبه نظر شما خدا کجاست؟ در آسمانها؟ وسط این همه فتنه و دربه دری کجا باید پیدایش کرد؟ چرا خودش را نشان نمی دهد؟اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...(35)في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (36)رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (37نور)نور در قرآن نماد هدایت است، و نور خدا هدایتی بی هیچ شائبه و کاستی می درخشد و راه نشان می دهد. این نور «در خانه هایی است» که مردانی در آن زندگی می کنند که دنیا حواسشان را از نماز و زکات و خوف آخرت پرت نکرده و در آن خانه ها ذکر خدا می گویند. خدا نور است و در این خانه ها پیدا می شود. آن هم در میانه ماجرای فتنه سوره نور که «لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ (11نور)». خانه هایی که به مردم هدایت می پراکنند و در میان فتنه ها رهبری شان می کنند. حاکم و معترض و آشوبگر هم نمی شناسند و دست از دستور خدا خطا نخواهند کرد چون از آخرت می ترسند.خدا را می خواهی؟ اینجاست.
undefinedدر همه این وقایع اخیر می دانید جای چه چیزی خالی بود؟ یک عده عالم دلسوزِ مردمی و مردم پسند، که هم قبلاً دل و جرئت و پیگیری و حال اعتراضشان را نشان داده باشند و شده باشند الگوی اعتراض؛ و هم الان که کسی با پرچم و به بهانه اعتراض دری وری می گوید بزنند تو دهنش تا اعتراض منحرف نشود!
undefinedوقتی رهبران مردمی حالِ آوردن «باقیِ» مردم را به صحنه نداشته باشند، قرائت از صحنه می‌شود «تقابل حاکمیت و مردم». هر شعارِ بی‌ربطی سوار می شود بر موج اعتراضهای گوناگون مردمی. واقعاً هم خودش را نماینده آنها جا می زند و مردم معترض هم به هرحال باید انتخاب کنند بین بی‌نمایندگی و این نمایش تلخ!
undefinedمثل گیج ها نشسته ایم تا کِی مردم کاردشان از تلخیِ این تئاتر خارجیِ چاقوکشان به استخوان برسد، خودشان به تنگ آیند و بریزند در خیابان و ...
undefinedادامه دارد

undefined ادامه یادداشت در ویرگول: https://vrgl.ir/B9ehG


undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۰:۱۰

بازارسال شده از استاد علی صفایی حائری(عین_صاد)
undefined # متن |undefined من و نسل جدید
undefinedآن آموخته‏ هاى ديروز من شايد جواب اين نسل را ندهد.
undefinedمن بايد بياموزم كه تحصيل من و تبليغ من، تكليف امروز من است.
undefinedممكن است من تا ديروز با آنچه آموخته بودم جواب خيلى از مسائل را مى‏ دادم، ولى امروز در برابر كسانى هستم كه با مشكلات جديدترى آشنا شده‏اند.
undefinedاصلًا مسأله آنها ديگر اثبات خدا نيست؛ ضرورت خداست. ضرورت دين است.
undefinedاگر خدا يا دين به عنوان يك ضرورت مطرح نشود، قطعاً اساس القسمه و اساس تقسيم بندى‏ هاى ديگر من هم نخواهد بود.
undefinedچيزى كه به راحتى تساهل مى‏ شود، به راحتى مى‏ توان كنار گذاشت.
undefinedدر حالى كه تو در همين مراحل، از منافعت، از خط گازت و از چه و چه‏ات نمى‏ توانى بگذرى و با منافع خودت به هيچ وجه سودا نمى‏ كنى!
undefinedحال چه كثرت سياسى را بپذيرى، چه كثرت اخلاقى را و چه كثرت دينى را، اما به هر حال اين منافع را مبتلا به كثرت‏ ها نمى‏ كنى، چون اين اصل و اساس توست و ضرورتى است كه تو به آن رسيده‏ اى.
undefinedمسأله اين نسل، فهم جديدى است كه بايد برايش شكل بگيرد و امكان جديدى است كه بايد برايش فراهم شود و تشكّل جديدى برایش پيدا كند.
undefinedاز اين جهت بايد بياموزد كه تحصيل او، تبليغ او، كار جديدى است كه بايد به آن رو بياورد.
❛❛ عین‌صاد
undefined #خط_انتقال_معارف | ص ۳۱#⃣ #بریده_کتاب #دین_شناسی

╭✤ @Einsad ✤╮

۱۰:۴۴

undefined یادداشت اساتید حوزه undefined
undefined️ سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
undefined الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی!• در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمی‌شود و تریبون می‌گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می‌افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می‌شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می‌افتادند چه بلایی سرشان می آمد! (فیلم اول)• این الگو را: - حزب اللهی‌های سیاسی‌تر بیشتر پذیرفتند. با بی‌حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند! - مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند!- برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند!• این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزش‌های طرف است؛ نتیجه‌اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...!لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد.
undefined الگوی برادر خضریان: منع گفتگو!• در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند! (فیلم دوم)• این الگو را:- مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند!• این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است‌. می‌خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی‌دهد.• نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجاب‌ها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می‌رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی‌شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و...• شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می‌کند.
undefined الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!)• در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید!اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود!• الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می‌کند. - بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند.- پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد.• مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی‌های متقابل است(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می‌شود.• هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند. الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله‌ها می‌ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است.
undefined هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است. هریک مبتنی بر درکی از ارزش‌ها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه‌ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است. با همین دو می‌توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت‌های متفاوت تجویز یا منع‌اش کرد.#حجاب#ولایت_طرفینی
undefined حجت الاسلام محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۲:۴۹

thumnail
undefined وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ
undefined بعثت چیست؟بعث یعنی برانگیختگی، یعنی تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستی و رکودانسانی که روی سیل جامعه بیفتد و جامعه او را به هر سمتی ببرد. یک چنین حالتی وقتی از مسیر بیرون آمد و فهمید که این جریان شاید غلط باشد و او را به مقصد نرساند، وقتی بر خلاف مسیر بخواهد حرکت بکند می‌گویند برانگیخته شد.آن روزی که انسان از گور بیرون میاید و دائم در حرکت است را یوم البعث میگویند. پیامبر ابتدا خودش برانگیخته می‌شود و بعد از آن مثل سرچشمه که خود پر شد جامعه را پر می‌کند. جامعه را بر می‌انگیزد. (کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی)
undefined ان شاء الله بعثتی در راه است
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۳:۰۹

thumnail
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۸:۵۸

thumnail
undefined گاهی اوقات مشکل ما این است که تکلیف را زود تشخیص نمیدهیم؛ باید بیایند بنشینند، با ما حرف بزنند، استدلال کنند، و کارهایی مانند اینها؛ [خب] وقت میگذرد.

undefined نباید غفلت کنیم از وظیفه‌ای که عقل و شرع به عهده‌ی ما گذاشته؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. تأخیر نباید داشته باشیم

undefined مشکل آن وقتی به وجود می‌آید که ما در این وظایف اختلال ایجاد میکنیم: به سرعت #احساس_تکلیف نمیکنیم، بهنگام وارد نمیشویم، خطر را به جان نمیخریم، ملاحظه میکنیم؛ این [طوری] است.

undefined این مسئله‌ی «#جهاد_تبیین» که حالا بارها و بارها بنده تکرار کرده‌ام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛‌ تبیین. وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. این مطلب اوّل. جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده‌اید و یک شعاع پیرامونی‌ای دارید و میتوانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح.
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۴:۳۶

thumnail
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۵:۳۳

بازارسال شده از بسیج مشکوة
thumnail
undefined ویژه برنامه بسیج مشکوة undefined
undefined بُعد سوم : بُعد مبارزه سیاسی اجتماعی undefined
undefined پرداختی به بُعد مبارزه سیاسی اجتماعی هویت طلبه مشکاتی در بستر جهاد تبیین undefined
undefined سخنران : حجت الاسلام فلاح شیروانی
undefined ارائه و بیان تجربیات فعالین مشکاتی سابق ناظر به این بعد از طلبگی :- حجت الاسلام محمد مهدی همتی (دوره ۱ مشکات)- حجت الاسلام رضا پیامی (دوره ۳ مشکات)- حجت الاسلام مجتبی عرب مازار (دوره ۳ مشکات)
undefined به همراه بستر پرسش و پاسخ از مدعوین
undefined زمان : چهارشنبه، ۲۶ بهمن، از ساعت ۹:۲۰ صبح تا اذان ظهر
undefined مکان : آمفی تئاتر حوزه علمیه مشکوة علی بن موسی الرضا
undefined با نظر معاونت محترم آموزش کلیه کلاسهای همزمان با برنامه تعطیل خواهد بود

۱۸:۵۷

thumnail
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۹:۱۰

thumnail
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۴:۵۶

thumnail
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۲:۱۱

thumnail
undefined نامه‌ای به شاگردان
undefined فرزندان و عزیزانم! خداوند شما را با چشمان همواره بیدارش حفظ کند. این نامه را در این #لحظات_باعظمت برای شما می‌نویسم؛ لحظاتی که اسلام به دست #ملت مسلمان ایران و به رهبری #امام_خمینی دام‌ظله و همکاری دیگر نیروهای نیکوکار و علمای اعلام، به پیروزی قاطع و بی‌نظیری دست یافته است؛ زمانی که رؤیاها به حقیقت بدل شدند و آرزوها محقق گشتند و اندیشه‌ها مانند آتشفشانی بر سر ستمگران فرود آمدند تا صورت عمل به خود گرفته و حکومت حق و اسلام را بر روی زمین به‌پا نمایند و اسلامی که ظالمان و استعمارگران آن را در شیشه محبوس کرده بودند، به قدرت بازوان ایرانی جوانی که از مرگ نمی‌هراسند و خشونت طاغوت‌ها عزمشان را سست نکرده است، این شیشه را شکسته و از آن بیرون آمده است تا زمین را زیر پای همه‏ ظالمان به لرزه درآورد و در دل همه مسلمانان در شرق و غرب زمین، روحی نو و امیدی تازه، بدمد.
undefined تکلیف هر یک از شما و هر کسی که بخت با او یار شده تا در سایه این تجربه اسلامی پیشگام، زندگی کند، این است که هر چه توان، ظرفیت و استعداد دارد در راه این انقلاب خرج کند؛ چراکه وقتی بنایی برای اسلام به‌پا می‌شود، هزینه کردن برای آن پایانی ندارد و آن‌گاه که نهضتی با قدرت اسلام، پرچم می‌افرازد، بذل و فداکاری حد و اندازه نمی‌شناسد و عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیت‌های هرچند ناچیز همه، نیاز دارد. هم‏چنین لازم است روشن باشد که همگی باید گرد مرجعیت امام خمینی که آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق کرده است، جمع شوید و برای آن فداکاری و از منافع آن دفاع کنید و همان‌همه که آن مرجعیت خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ که مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلکه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی که این هدف و راه را محقق کند، همان مرجعیت صالح است که باید با اخلاص کامل، برای آن کار کرد. میدان و عرصه مرجعیت در ایران باید از هر چیزی که می‌تواند مرجعیت حکیمانه رهبری را تضعیف کند و یا نقشی در حراست از آن نداشته باشد، دور بماند.
#باز_انقلاب#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۷:۳۱

thumnail
undefined تصویر گفتار
undefined ملاک اصلی تحجر
undefined حجت الاسلام مجتبی عرب undefined برشی از جلسه بعد سوم مورخ ۷ اسفند
#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۷:۵۷

thumnail
undefined تصویر گفتار
undefined فقاهت اهل‌بیتی
undefined حجت الاسلام مجتبی عرب undefined برشی از جلسه بعد سوم مورخ ۷ اسفند
#بعد_سوم#بعد_مبارزه_سیاسی_اجتماعی
undefined شما روایت کنید #انقلاب_ادامه_دارد
@ghalam_meshkat

۱۴:۴۰