بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۴:۳۷
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۵:۳۳
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۶:۲۹
بازارسال شده از در مسیر قدس
غزه مهمتر است یا کلاس زبان انگلیسی؟ مصدق به ما چه؟!
حسن سلطانی، مدیر مجموعه #بابازی مشهد:
در روزهای اخیر، یکی از مربیان رفته بود سر کلاس تا بازی #راز_پرونده_ریچل را اجرا کند. معلم کلاس که مخالف گرفتن وقت کلاسش برای موضوع غیر درسی است، به مدیر مدرسه میگوید: الان «غزه» مهمتر است یا «کلاس زبان»؟
دهه فجر سال گذشته هم که برای موضوع کاملا ایرانی «کودتای ۲۸ مرداد» بازی طراحی کرده بودیم، در یکی از مدارس مشابه همین سوال از مربی پرسیده شده بود که دانستن ماجرای «مصدق» و نقش «آمریکا» و «انگلیس» در این کودتا به چه درد دانشآموز میخورد؟
به نظر میرسد صرفا کمبود وقت کلاسی علت طرح این سوالها نیست؛ بلکه عدم درک درست از نقش معلمی و نداشتن نگاه جامع به تربیت است که در این حوزه حرف زیاد است.
دانشآموز بدون «درک تاریخ»، نمیتواند جایگاه خودش و کشورش را در مسائل مختلف درک کند و در بزنگاههای مهم که نیاز به اتحاد ملی و بصیرت هست، درست تصمیم بگیرد:«هدف از آمدن دانشآموز به مدرسه صرفا این نباشد که درس یاد بگیرد.مهم تر از علمآموزی این است که او احساس هویت کند، یک انسان با هویت ساخته شود، هویت ملی، احساس اعتماد به نفس ملی پیدا کند، از عمق جان، کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود. این چیزیست که امروز وجود ندارد. دنیا دنیای زورگویی است؛ هرکه بتواند زور میگوید؛ شرق و غرب هم ندارد؛ باید یک ملت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این باید از بچگی و نوجوانی در ما نهادینه بشود و آموزشوپرورش متصدی چنین کاری است.» (رهبر معظم انقلاب، ۱۴۰۱/۰۲/۲۱)
اتفاقات این روزهای منطقه، اهمیت برگزاری «گفتگوهای دانشآموزی» را جدیتر میکند. چه در قالب بازیهای داستانمحور و چه گفتگوهای عادی؛ بچهها سوالات زیادی دارند؛ اینکه فلسطین و اتفاقات این روزها در آیندهٔ ایران چه تاثیری دارد؟ که لازمهٔ پاسخ به این سوالات، فراهمکردن بسترهای تعامل و گفتگو با دانشآموزان است.
برای آشنایی بیشتر با تولیدات و تجارب مجموعهٔ بابازی: https://eitaa.com/babazi_to
@dar_masire_qods
حسن سلطانی، مدیر مجموعه #بابازی مشهد:
در روزهای اخیر، یکی از مربیان رفته بود سر کلاس تا بازی #راز_پرونده_ریچل را اجرا کند. معلم کلاس که مخالف گرفتن وقت کلاسش برای موضوع غیر درسی است، به مدیر مدرسه میگوید: الان «غزه» مهمتر است یا «کلاس زبان»؟
دهه فجر سال گذشته هم که برای موضوع کاملا ایرانی «کودتای ۲۸ مرداد» بازی طراحی کرده بودیم، در یکی از مدارس مشابه همین سوال از مربی پرسیده شده بود که دانستن ماجرای «مصدق» و نقش «آمریکا» و «انگلیس» در این کودتا به چه درد دانشآموز میخورد؟
به نظر میرسد صرفا کمبود وقت کلاسی علت طرح این سوالها نیست؛ بلکه عدم درک درست از نقش معلمی و نداشتن نگاه جامع به تربیت است که در این حوزه حرف زیاد است.
دانشآموز بدون «درک تاریخ»، نمیتواند جایگاه خودش و کشورش را در مسائل مختلف درک کند و در بزنگاههای مهم که نیاز به اتحاد ملی و بصیرت هست، درست تصمیم بگیرد:«هدف از آمدن دانشآموز به مدرسه صرفا این نباشد که درس یاد بگیرد.مهم تر از علمآموزی این است که او احساس هویت کند، یک انسان با هویت ساخته شود، هویت ملی، احساس اعتماد به نفس ملی پیدا کند، از عمق جان، کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود. این چیزیست که امروز وجود ندارد. دنیا دنیای زورگویی است؛ هرکه بتواند زور میگوید؛ شرق و غرب هم ندارد؛ باید یک ملت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این باید از بچگی و نوجوانی در ما نهادینه بشود و آموزشوپرورش متصدی چنین کاری است.» (رهبر معظم انقلاب، ۱۴۰۱/۰۲/۲۱)
اتفاقات این روزهای منطقه، اهمیت برگزاری «گفتگوهای دانشآموزی» را جدیتر میکند. چه در قالب بازیهای داستانمحور و چه گفتگوهای عادی؛ بچهها سوالات زیادی دارند؛ اینکه فلسطین و اتفاقات این روزها در آیندهٔ ایران چه تاثیری دارد؟ که لازمهٔ پاسخ به این سوالات، فراهمکردن بسترهای تعامل و گفتگو با دانشآموزان است.
برای آشنایی بیشتر با تولیدات و تجارب مجموعهٔ بابازی: https://eitaa.com/babazi_to
@dar_masire_qods
۴:۴۰
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۹:۲۴
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۶:۴۸
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۴:۵۵
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۶:۵۶
بازارسال شده از خبرگزاری فارس
۱۳:۰۷
بازارسال شده از خبرگزاری فارس
۱۳:۰۷
بازارسال شده از خبرگزاری فارس
۱۳:۰۷
بازارسال شده از کانال محمدجواد علی اکبریان
خداوند متعال در طول تاریخ خلقت، هیچ دو نفری را کاملاً مثل هم خلق نکرده، از هر کس هم به اندازهی توانی که به او داده انتظار دارد؟
پس آیا می توان از نظام تعلیم و تربیت مقایسه ای و رقابتی، انتظار خروجی هایی با نگرش توحیدی داشت!؟
#محمد_جواد_علی_اکبریانشنبه ۱ دی ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarian نشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۵:۰۳
بازارسال شده از خبرگزاری فارس
۱۲:۲۲
بازارسال شده از استاد فیاض بخش
۶:۲۳
بازارسال شده از اندیشهورزان ایران
#معرفی_کتاب " نسل مضطرب: چگونه سیمکشی مجدد دوران کودکی باعث اپیدمی بیماریهای روانی شده است "
The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness
*کتاب «نسل مضطرب»* نوشته جاناتان هایت ( Jonathan Haidt )، روانشناس اجتماعی، به بررسی افزایش ناگهانی اضطراب و افسردگی در میان نوجوانان در اوایل دهه ۲۰۱۰ میپردازد. هایت این پدیده را به دو تغییر اساسی نسبت میدهد: کاهش بازیهای آزاد در دوران کودکی از دهه ۱۹۸۰ و افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی در اوایل دهه ۲۰۱۰. این تغییرات منجر به کاهش تعاملات اجتماعی حضوری و افزایش وابستگی به دنیای مجازی شده است که پیامدهای منفی بر سلامت روانی نوجوانان داشته است.
هایت در این کتاب با ارائه آمار و تحلیلهای دقیق*، نشان میدهد که چگونه کاهش بازیهای آزاد و افزایش استفاده از فناوریهای دیجیتال، رشد اجتماعی و عصبی کودکان را مختل کرده و آنها را در برابر مشکلات روانی آسیبپذیرتر کرده است. او همچنین *راهکارهایی برای والدین، معلمان و سیاستگذاران ارائه میدهد تا با همکاری یکدیگر، به بهبود سلامت روانی نسل جوان کمک کنند.
*مهمترین بخشهای این کتاب عبارتاند از:*
تغییر در الگوهای تربیتی و محافظت مفرط والدین:هایت توضیح میدهد که از دهه ۱۹۸۰ به بعد، والدین بهطور فزایندهای تمایل به محافظت بیشازحد از فرزندان خود در برابر خطرات دنیای واقعی داشتهاند. این رویکرد، فرصتهای کودکان برای تجربههای مستقل و یادگیری مهارتهای زندگی را کاهش داده و آنها را در مواجهه با چالشهای زندگی ناتوانتر کرده است.
تأثیر فناوریهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی:نویسنده نشان میدهد که چگونه استفاده گسترده از گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی در اوایل دهه ۲۰۱۰، بهویژه در میان نسل متولد پس از ۱۹۹۵ (نسل زد)، منجر به افزایش اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی شده است. این فناوریها با ایجاد مقایسههای اجتماعی مداوم و کاهش تعاملات حضوری، تأثیرات منفی بر سلامت روانی نوجوانان داشتهاند.
کاهش بازیهای آزاد و فعالیتهای مستقل:هایت به کاهش بازیهای آزاد و فعالیتهای بدون نظارت در دوران کودکی اشاره میکند و معتقد است که این روند، رشد اجتماعی و عصبی کودکان را مختل کرده و آنها را در برابر مشکلات روانی آسیبپذیرتر ساخته است.
تفاوتهای جنسیتی در تأثیرات منفی شبکههای اجتماعی:کتاب بهطور خاص به این موضوع میپردازد که چرا دختران بیش از پسران از شبکههای اجتماعی آسیب میبینند. هایت توضیح میدهد که دختران به دلیل تمایل بیشتر به مقایسههای اجتماعی و حساسیت بالاتر به نظرات دیگران، در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.
ارائه راهکارهای عملی:در بخش پایانی، نویسنده راهکارهایی برای والدین، معلمان، مدارس، شرکتهای فناوری و دولتها ارائه میدهد تا با همکاری یکدیگر، به بهبود سلامت روانی نسل جوان کمک کنند. این توصیهها شامل محدودیتهای سنی برای استفاده از گوشیها و شبکههای اجتماعی، تشویق به بازیهای مستقل و بدون نظارت در دوران کودکی و ایجاد محیطهای حمایتی برای رشد سالم کودکان است.
#شبکه_اجتماعی #سلامت_روان #اضطراب #افسردگی #تربیت #بازی #والدین #معلم #نوجوان
خلاصه مطالعات نوآوری
The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness
*کتاب «نسل مضطرب»* نوشته جاناتان هایت ( Jonathan Haidt )، روانشناس اجتماعی، به بررسی افزایش ناگهانی اضطراب و افسردگی در میان نوجوانان در اوایل دهه ۲۰۱۰ میپردازد. هایت این پدیده را به دو تغییر اساسی نسبت میدهد: کاهش بازیهای آزاد در دوران کودکی از دهه ۱۹۸۰ و افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی در اوایل دهه ۲۰۱۰. این تغییرات منجر به کاهش تعاملات اجتماعی حضوری و افزایش وابستگی به دنیای مجازی شده است که پیامدهای منفی بر سلامت روانی نوجوانان داشته است.
هایت در این کتاب با ارائه آمار و تحلیلهای دقیق*، نشان میدهد که چگونه کاهش بازیهای آزاد و افزایش استفاده از فناوریهای دیجیتال، رشد اجتماعی و عصبی کودکان را مختل کرده و آنها را در برابر مشکلات روانی آسیبپذیرتر کرده است. او همچنین *راهکارهایی برای والدین، معلمان و سیاستگذاران ارائه میدهد تا با همکاری یکدیگر، به بهبود سلامت روانی نسل جوان کمک کنند.
*مهمترین بخشهای این کتاب عبارتاند از:*
تغییر در الگوهای تربیتی و محافظت مفرط والدین:هایت توضیح میدهد که از دهه ۱۹۸۰ به بعد، والدین بهطور فزایندهای تمایل به محافظت بیشازحد از فرزندان خود در برابر خطرات دنیای واقعی داشتهاند. این رویکرد، فرصتهای کودکان برای تجربههای مستقل و یادگیری مهارتهای زندگی را کاهش داده و آنها را در مواجهه با چالشهای زندگی ناتوانتر کرده است.
تأثیر فناوریهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی:نویسنده نشان میدهد که چگونه استفاده گسترده از گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی در اوایل دهه ۲۰۱۰، بهویژه در میان نسل متولد پس از ۱۹۹۵ (نسل زد)، منجر به افزایش اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی شده است. این فناوریها با ایجاد مقایسههای اجتماعی مداوم و کاهش تعاملات حضوری، تأثیرات منفی بر سلامت روانی نوجوانان داشتهاند.
کاهش بازیهای آزاد و فعالیتهای مستقل:هایت به کاهش بازیهای آزاد و فعالیتهای بدون نظارت در دوران کودکی اشاره میکند و معتقد است که این روند، رشد اجتماعی و عصبی کودکان را مختل کرده و آنها را در برابر مشکلات روانی آسیبپذیرتر ساخته است.
تفاوتهای جنسیتی در تأثیرات منفی شبکههای اجتماعی:کتاب بهطور خاص به این موضوع میپردازد که چرا دختران بیش از پسران از شبکههای اجتماعی آسیب میبینند. هایت توضیح میدهد که دختران به دلیل تمایل بیشتر به مقایسههای اجتماعی و حساسیت بالاتر به نظرات دیگران، در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.
ارائه راهکارهای عملی:در بخش پایانی، نویسنده راهکارهایی برای والدین، معلمان، مدارس، شرکتهای فناوری و دولتها ارائه میدهد تا با همکاری یکدیگر، به بهبود سلامت روانی نسل جوان کمک کنند. این توصیهها شامل محدودیتهای سنی برای استفاده از گوشیها و شبکههای اجتماعی، تشویق به بازیهای مستقل و بدون نظارت در دوران کودکی و ایجاد محیطهای حمایتی برای رشد سالم کودکان است.
#شبکه_اجتماعی #سلامت_روان #اضطراب #افسردگی #تربیت #بازی #والدین #معلم #نوجوان
خلاصه مطالعات نوآوری
۱۳:۱۳
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۵:۰۸
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۶:۳۰
بازارسال شده از فارس پلاس
۵:۴۸
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۶:۲۵
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۵:۰۸