عکس پروفایل 🇵🇸هرمه|Horme

🇵🇸هرمه|Horme

۶۳عضو
🇵🇸هرمه|Horme
undefined تصویر
#معرفی‌_کتابundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefinedمعرفی کتاب undefined
undefinedآیا تکنولوژی برای آموزش خوب است؟
undefined فناوری های دیجیتال یکی از ویژگی ها و مولفه‌های کلیدی آموزش معاصر هستند. مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در امتداد خطوط فناوری پیشرفته فعالیت می‌کنند، و به نظر اشکال جایگزین آموزش، در قالب های آنلاین و دیجیتالی، برای به چالش کشیدن تسلط و هژمونی موسسات آموزشی سنتی ظهور کرده‌اند.
undefined به عقیده بسیاری از کارشناسان، دیجیتالی شدن سریع آموزش در ده سال گذشته بدون شک یک «خیر عمومی» و «خوب مطلق»بوده است.
undefined کتاب «آیا فناوری برای آموزش خوب است؟» یک نقطه مقابل انتقادی برای این گزاره و بینش پرتکرار است. نیل سلوین، در این کتاب، برخی از راه های اصلی را که تصور می شود فناوری دیجیتال بر آموزش تأثیر مثبت می گذارد، به چالش می کشد.
undefined سلوین تلاش میکند تا آنچه را که از نظر منادیان تکنولوژی در اموزش، یکپارچه شدن خدمات اموزشی به عموم دانش آموزان است را زیر سوال برده و صحبت از ارش های از دست رفته آموزش اصیل در عصر هوش مصنوعی به میان بیاورد.
undefined مهمتر از همه، او ارزش ها، برنامه ها و علایقی را که از ظهور آموزش دیجیتال سربرآورده و روز به روز بیشتر میشوند را، زیر سوال برده و در یک تحلیل اقتصاد سیاسی دقیق، شرکت های های‌تک در دره سیلیکون را عامل رونق و توسعه اشکال خاصی از آموزش مبتنی بر فرهنگ هیپی که در نهایت مولد سرمایه داری کالیفرنیایی میشود را مقصر اصلی ماجرا میداند.
undefined این تحلیل مختصر و دقیق با در نظر گرفتن رویکردهای جایگزینی که ممکن است قادر به نجات و احیای ایده‌آل‌های آموزش عمومی و در عین حال کاربست دقیق و فکر شده هوش مصنوعی و فناوری در اموزش باشد، به پایان می‌رسد.
undefined مطالعه این کتاب را به تک تک فعالان حوزه تکنولوژی آموزشی، معلمان و مربیان نوآور، سکو ها و استارتاپ های آموزشی و مدیران مراکز آموزشی پیشنهاد می کنیم.
undefined این کتاب توسط محمد حسین خاکباز یگانه ترجمه و هرمه با همکاری نشر قلم خانه ان را منتشر کرده است.
undefinedبرای تهیه نسخه دیجیتال کتاب به آیدی @modir_horme پیام دهید.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۰:۴۵

thumnail
#ویدئوهاundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefinedعنوان ویدئو : یادگیری چگونه اتفاق می افتد؟undefined مدت زمان ویدئو: ۳ دقیقهundefined منبع : Gamitar learningundefined ترجمه و زیرنویس: هرمه
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۳:۵۴

#مقالاتundefined به نام آموزگار هستی undefined
undefined بررسی روند ها و رویکردهای رایج اموزشی در قرن جدید
undefined آنچه در چند سال گذشته، خصوصا از دهه دوم قرن ۲۱ و رواج چشمگیر موک ها(MOOCs) از سال ۲۰۱۱ به بعد، شاهد بوده‌ایم، تغییرات چشمگیر در مدل ها و الگو‌های یادگیری و آموزش بوده است، مدل هایی که میتوان تفاوت و تمایزات آنها را، دست‌کم در ساحت ابزار ها و افزارهای مکمل و میزان عاملیت یادگیرنده، با روش های سنتی یا اصطلاحا گچ و تخته ای که سال ها بر نظام تدریس و آموزش حکمرانی میکرده اند، مشاهده کرد.
undefined پیشران و تسهیل گر محوری، که جرم بحرانی بسیاری از این حرکت ها و تغییرات بوده است، فناوری های دیجیتال و به طور دقیق تر،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بوده است.
undefined از خودآموزی(Self-Learning) گرفته تا رویکرد کلاس درس معکوس(flipped classroom) تماما نقش تأثیرگذاری در تغییر روند آموزش و پرورش سنتی و متصلب به یک رویکرد جمع گرا و دموکراتیک تر داشته اند، هر چند درلایه های عمیق تر، چنین تغییراتی اساسا نشانی از تحول و تغییر بنیادین در آموزش عمومی و همگانی نداشته اند.
undefined در اینجا تلاش خواهیم کرد، تا ۲۰ روند روزآمد و گسترده آموزش در عصر دیجیتال را به صورت مختصر بررسی نماییم.
undefined یادگیری مشارکتی (Collaborative Learning)undefinedundefinedundefinedundefinedیادگیری مشارکتی برآمده از سیاق و پیرنگ فرهنگی جهان دیجیتال است، چیزی که هنری جنکینز(HenryJenkins)، رسانه شناس آمریکایی، فرهنگ مشارکتی(Participatory culture) می نامد. فرهنگی که تلاش میکند تا اعضای خود را از مصرف کنندگی و لوکری(looker)به سمت عاملیت و مشارکت فعال سوق داده و دست کم در ظاهر، فرصتی برابر در ابراز و دست یابی علایق و خواسته های انها بدهد.
undefined سر ریز چنین نگاهی را دقیقا میتوان در متن فعالیت های کلاسی و تدریس های مبتنی بر مشارکت و یادگیرنده محوری مشاهده کرد. این موضوع که آموزش دیجیتال گزینه ها و فرایند های یادگیری را متعدد و متنوع می سازد، غیر قابل انکار است، از این رو، مشارکت، فعالیت و عاملیت دانش آموزان در فرایند یادگیری و آموزش را به دلیل اصالت بخشی و اعتباردهی به الگوها و مدل های مختلف یادگیری دانش آموزان، تقویت کرده و الگوی ارتباطی آموزش را از یک به چندی(one to many) به چند به چندی(many to many) تغیر میدهد.
undefinedاز طرفی چند حسی شدن(multisensory)ابزارها و افزار های یادگیری باعث میشود تا اگر ذائقه و رویکرد یادگیری یک دانش آموز متفاوت با دیگری باشد، مشکلی در ارتباط گیری با محتوای درسی پیدا نکند و به راحتی خود را با جریان اصلی کلاس درس وفق دهد. از این رو یادگیری شخصی سازی شده(personalized learning) را میتوان یکی از راهبرد های یادگیری مشارکتی دانست.
undefined به طور کلی، تکنولوژی فاصله میان یادگیرنده با معلم را کاهش داده و همین باعث شده تا طبق استعاره معروف آموزشی، معلمان از «حکیمی روی سن(Sage on the Stage) به راهنمایی در کنار(Guide on the Side)» تبدیل شوند، که نشان از کاهش فاصله معلمان با یادگیرندگان و به تبع آن کاهش فاصله میان تک تک اعضای کلاس با یکدیگر دارد که در نهایت منجر به تسهیل جریان یادگیری مشارکتی می شود.
undefined چند هدف عمده که در پس یادگیری مشارکتی نهفته است :۱. محیط استاتیک و تک سویه کلاس را پویا و چندسویه کند.۲. نیاز های عموم دانش آموزان را از طریق مشارکت فعال آنها در یادگیری ، تدریس و آموزش ، احصا و تامین نماید.۳. فهم یادگیرندگان از خود را در بستر فعالیت های مشارکتی و جمعی افزایش دهد.۴. رواداری و تاب آوری اجتماعی را در برخورد با تنوع خلقیات و الگو های رفتاری، افزایش دهد.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۷:۲۸

thumnail
#هرمه_نماundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefinedعنوان گراف : ۵ نکته کلیدی ساده برای تدریس اثربخش (قسمت اول)undefined منبع : the university of Tennessee Chattanooga ---------------------undefinedنکته undefined : در صورت سخنرانی و ارائه کلاسی، طرح کلی کوتاهی از صحبت های خود تهیه کنید و به صورت عمومی برای دانش آموزان نمایش دهید.undefinedنکته undefined : فهرستی از روش ها و الگوهای مثبت و منفی آموزشی معلمان خودتان تهیه کنید. اولی را سعی کنید در کلاس درس انجام دهید و از دومی اجتناب کنید.undefinedنکته undefined : تا می‌توانید از مکانیسم ترس استفاده نکنید. ترس می‌تواند دانش آموزان را وادار به کارهایی کند که دوست ندارند، اما به طور موقت. مکانیسم هشدار جایگزین بهتریست.undefinedنکته undefined : اگر از دانش آموزان خود امتحان میگیرد، تصحیح اوراق را به تاخیر نیندازید.کوتاهی شما باعث میشود تا اولا نتایج امتحانات برای دانش آموزان کم اهمیت شود دوم انکه بازخورد ها و نتایج آزمون تاثیری در بهبود عملکرد شما نداشته باشند. undefinedنکته undefined : اگر دوست دارید دانش آموزان شما در انجام پروژه های درسی متعهد باشند، ارزش کار را برای آنها شرح دهید، نه آنکه پروژه را به آنها تحمیل کنید.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۹:۳۲

thumnail

۹:۳۲

thumnail

۹:۳۲

thumnail

۹:۳۲

thumnail

۹:۳۲

thumnail

۹:۳۲

🇵🇸هرمه|Horme
#مقالات undefined به نام آموزگار هستی undefined undefined بررسی روند ها و رویکردهای رایج اموزشی در قرن جدید undefined آنچه در چند سال گذشته، خصوصا از دهه دوم قرن ۲۱ و رواج چشمگیر موک ها(MOOCs) از سال ۲۰۱۱ به بعد، شاهد بوده‌ایم، تغییرات چشمگیر در مدل ها و الگو‌های یادگیری و آموزش بوده است، مدل هایی که میتوان تفاوت و تمایزات آنها را، دست‌کم در ساحت ابزار ها و افزارهای مکمل و میزان عاملیت یادگیرنده، با روش های سنتی یا اصطلاحا گچ و تخته ای که سال ها بر نظام تدریس و آموزش حکمرانی میکرده اند، مشاهده کرد. undefined پیشران و تسهیل گر محوری، که جرم بحرانی بسیاری از این حرکت ها و تغییرات بوده است، فناوری های دیجیتال و به طور دقیق تر،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بوده است. undefined از خودآموزی(Self-Learning) گرفته تا رویکرد کلاس درس معکوس(flipped classroom) تماما نقش تأثیرگذاری در تغییر روند آموزش و پرورش سنتی و متصلب به یک رویکرد جمع گرا و دموکراتیک تر داشته اند، هر چند درلایه های عمیق تر، چنین تغییراتی اساسا نشانی از تحول و تغییر بنیادین در آموزش عمومی و همگانی نداشته اند. undefined در اینجا تلاش خواهیم کرد، تا ۲۰ روند روزآمد و گسترده آموزش در عصر دیجیتال را به صورت مختصر بررسی نماییم. undefined یادگیری مشارکتی (Collaborative Learning) undefinedundefinedundefinedundefined یادگیری مشارکتی برآمده از سیاق و پیرنگ فرهنگی جهان دیجیتال است، چیزی که هنری جنکینز(HenryJenkins)، رسانه شناس آمریکایی، فرهنگ مشارکتی(Participatory culture) می نامد. فرهنگی که تلاش میکند تا اعضای خود را از مصرف کنندگی و لوکری(looker)به سمت عاملیت و مشارکت فعال سوق داده و دست کم در ظاهر، فرصتی برابر در ابراز و دست یابی علایق و خواسته های انها بدهد. undefined سر ریز چنین نگاهی را دقیقا میتوان در متن فعالیت های کلاسی و تدریس های مبتنی بر مشارکت و یادگیرنده محوری مشاهده کرد. این موضوع که آموزش دیجیتال گزینه ها و فرایند های یادگیری را متعدد و متنوع می سازد، غیر قابل انکار است، از این رو، مشارکت، فعالیت و عاملیت دانش آموزان در فرایند یادگیری و آموزش را به دلیل اصالت بخشی و اعتباردهی به الگوها و مدل های مختلف یادگیری دانش آموزان، تقویت کرده و الگوی ارتباطی آموزش را از یک به چندی(one to many) به چند به چندی(many to many) تغیر میدهد. undefinedاز طرفی چند حسی شدن(multisensory)ابزارها و افزار های یادگیری باعث میشود تا اگر ذائقه و رویکرد یادگیری یک دانش آموز متفاوت با دیگری باشد، مشکلی در ارتباط گیری با محتوای درسی پیدا نکند و به راحتی خود را با جریان اصلی کلاس درس وفق دهد. از این رو یادگیری شخصی سازی شده(personalized learning) را میتوان یکی از راهبرد های یادگیری مشارکتی دانست. undefined به طور کلی، تکنولوژی فاصله میان یادگیرنده با معلم را کاهش داده و همین باعث شده تا طبق استعاره معروف آموزشی، معلمان از «حکیمی روی سن(Sage on the Stage) به راهنمایی در کنار(Guide on the Side)» تبدیل شوند، که نشان از کاهش فاصله معلمان با یادگیرندگان و به تبع آن کاهش فاصله میان تک تک اعضای کلاس با یکدیگر دارد که در نهایت منجر به تسهیل جریان یادگیری مشارکتی می شود. undefined چند هدف عمده که در پس یادگیری مشارکتی نهفته است : ۱. محیط استاتیک و تک سویه کلاس را پویا و چندسویه کند. ۲. نیاز های عموم دانش آموزان را از طریق مشارکت فعال آنها در یادگیری ، تدریس و آموزش ، احصا و تامین نماید. ۳. فهم یادگیرندگان از خود را در بستر فعالیت های مشارکتی و جمعی افزایش دهد. ۴. رواداری و تاب آوری اجتماعی را در برخورد با تنوع خلقیات و الگو های رفتاری، افزایش دهد. undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزش undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined @horme_ir undefined Horme.ir
#مقالاتundefined به نام آموزگار هستی undefined
undefined بررسی روند ها و رویکردهای رایج اموزشی در قرن جدیدundefined قسمت دوم
undefined آنچه در چند سال گذشته، خصوصا از دهه دوم قرن ۲۱ و رواج چشمگیر موک ها(MOOCs) از سال ۲۰۱۱ به بعد، شاهد بوده‌ایم، تغییرات چشمگیر در مدل ها و الگو‌های یادگیری و آموزش بوده است، مدل هایی که میتوان تفاوت و تمایزات آنها را، دست‌کم در ساحت ابزار ها و افزارهای مکمل و میزان عاملیت یادگیرنده، با روش های سنتی یا اصطلاحا گچ و تخته ای که سال ها بر نظام تدریس و آموزش حکمرانی میکرده اند، مشاهده کرد.
undefined پیشران و تسهیل گر محوری، که جرم بحرانی بسیاری از این حرکت ها و تغییرات بوده است، فناوری های دیجیتال و به طور دقیق تر،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بوده است.
undefined از خودآموزی(Self-Learning) گرفته تا رویکرد کلاس درس معکوس(flipped classroom) تماما نقش تأثیرگذاری در تغییر روند آموزش و پرورش سنتی و متصلب به یک رویکرد جمع گرا و دموکراتیک تر داشته اند، هر چند درلایه های عمیق تر، چنین تغییراتی اساسا نشانی از تحول و تغییر بنیادین در آموزش عمومی و همگانی نداشته اند.
undefined در اینجا تلاش خواهیم کرد، تا ۲۰ روند روزآمد و گسترده آموزش در عصر دیجیتال را به صورت مختصر بررسی نماییم.
undefined یادگیری خارج از محیط کلاس(Learning Outside the Classroom Environment)undefinedundefinedundefinedundefinedundefined شاید نتوان دقیقا مشخص کرد که نخستین آموزش ها و یادگیری های خارج از محیط کلاس کی و کجا رخ داده اند، اما اساسا پدیده ای نادر و ناشناخته در فضای تعلیم و تربیت نبوده و صرفاً در طول تاریخ در ساحت ابزار، محتوا و برنامه درسی تغییر کرده اند.
undefined چه زمانی که پستالوزی(Pestalozzi) در قالب درس اشیاء (Object Lesson) فراگیران خود را به خارج فضای خشت و ملات مدارس برده و با پدیده ها و اشیاء و عناصر طبیعی آشنایشان میکرد، یا زمانی که دکتر هرمان لیتس(Hermann Lietz) مدارس شبانه روزی بیرون شهر(Landerziehungsheime) را در کوهستان های هارتس در ایلسنبرگ راه اندازی کرد، تا دانش آموزانش در محیط های غیر شهری و به دور از مدرنیته و البته مواهب و امتیازات مالی خانوادگی، فرایند رشد فردی و تحصیل خود را دنبال نمایند.
undefined یا زمانی که آلفرد لیشوارک(Alfred Lichtwark) جنبش آموزش موزه‌ای را راه انداخت تا کودکان را در محیطی خارج از مدرسه و در فضایی هنری و تاریخی، آموزش دهد...همه و همه نشانه ها و عناصری از آموزش و یادگیری خارج از مدرسه هستند، هر چند تا پیش از شروع یادگیری در عصر دیجیتال، با عنوان آموزش غیر نیمکتی (Outdoor education) شناخته می شدند.
undefined امروزه نیز به دلیل افزایش و تعدد منابع آزاد آموزشی (OERs) و دوره های آزاد انبوه برخط(MOOCs) محدود سازی یادگیری و اموزش در کلاس درس غیر ممکن به نظر رسیده و به نوعی شاهد مکان زدایی و زمان زدایی از اموزش بوده ایم، ویژگی هایی که از امتیازات و مولفه های کلیدی یادگیری و آموزش در عصر حاضر هستند.
undefined به نظر می رسد، عاملیت بخشی به خواسته ها و اقتضائات منحصر به فرد فراگیران در دوران یادگیری و آموزش نسل چهارم، مسیر خود را از اصلاح رابطه یاددهنده _ یادگیرنده و تبدیل معلم به تسهیل گر اغاز کرده و به تدریج با مکان زدایی و زمان زدایی از آموزش و تغییر بنیادین برنامه درسی، تلاش میکند تا کلیه عناصر و تجلیات اموزش سنتی را ریشه کن نماید...
undefined ادامه دارد...
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۸:۴۵

thumnail
#ویدئوهاundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefinedعنوان ویدئو : مغز هایی که باهم فعال میشوند، به هم پیوند میخورند!undefined مدت زمان ویدئو: ۲ دقیقهundefined منبع : Edutopia undefined ترجمه و زیرنویس: تیم تولید محتوای هرمه
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۰:۰۸

🇵🇸هرمه|Horme
#مقالات undefined به نام آموزگار هستی undefined undefined بررسی روند ها و رویکردهای رایج اموزشی در قرن جدید undefined قسمت دوم undefined آنچه در چند سال گذشته، خصوصا از دهه دوم قرن ۲۱ و رواج چشمگیر موک ها(MOOCs) از سال ۲۰۱۱ به بعد، شاهد بوده‌ایم، تغییرات چشمگیر در مدل ها و الگو‌های یادگیری و آموزش بوده است، مدل هایی که میتوان تفاوت و تمایزات آنها را، دست‌کم در ساحت ابزار ها و افزارهای مکمل و میزان عاملیت یادگیرنده، با روش های سنتی یا اصطلاحا گچ و تخته ای که سال ها بر نظام تدریس و آموزش حکمرانی میکرده اند، مشاهده کرد. undefined پیشران و تسهیل گر محوری، که جرم بحرانی بسیاری از این حرکت ها و تغییرات بوده است، فناوری های دیجیتال و به طور دقیق تر،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بوده است. undefined از خودآموزی(Self-Learning) گرفته تا رویکرد کلاس درس معکوس(flipped classroom) تماما نقش تأثیرگذاری در تغییر روند آموزش و پرورش سنتی و متصلب به یک رویکرد جمع گرا و دموکراتیک تر داشته اند، هر چند درلایه های عمیق تر، چنین تغییراتی اساسا نشانی از تحول و تغییر بنیادین در آموزش عمومی و همگانی نداشته اند. undefined در اینجا تلاش خواهیم کرد، تا ۲۰ روند روزآمد و گسترده آموزش در عصر دیجیتال را به صورت مختصر بررسی نماییم. undefined یادگیری خارج از محیط کلاس(Learning Outside the Classroom Environment) undefinedundefinedundefinedundefined undefined شاید نتوان دقیقا مشخص کرد که نخستین آموزش ها و یادگیری های خارج از محیط کلاس کی و کجا رخ داده اند، اما اساسا پدیده ای نادر و ناشناخته در فضای تعلیم و تربیت نبوده و صرفاً در طول تاریخ در ساحت ابزار، محتوا و برنامه درسی تغییر کرده اند. undefined چه زمانی که پستالوزی(Pestalozzi) در قالب درس اشیاء (Object Lesson) فراگیران خود را به خارج فضای خشت و ملات مدارس برده و با پدیده ها و اشیاء و عناصر طبیعی آشنایشان میکرد، یا زمانی که دکتر هرمان لیتس(Hermann Lietz) مدارس شبانه روزی بیرون شهر(Landerziehungsheime) را در کوهستان های هارتس در ایلسنبرگ راه اندازی کرد، تا دانش آموزانش در محیط های غیر شهری و به دور از مدرنیته و البته مواهب و امتیازات مالی خانوادگی، فرایند رشد فردی و تحصیل خود را دنبال نمایند. undefined یا زمانی که آلفرد لیشوارک(Alfred Lichtwark) جنبش آموزش موزه‌ای را راه انداخت تا کودکان را در محیطی خارج از مدرسه و در فضایی هنری و تاریخی، آموزش دهد...همه و همه نشانه ها و عناصری از آموزش و یادگیری خارج از مدرسه هستند، هر چند تا پیش از شروع یادگیری در عصر دیجیتال، با عنوان آموزش غیر نیمکتی (Outdoor education) شناخته می شدند. undefined امروزه نیز به دلیل افزایش و تعدد منابع آزاد آموزشی (OERs) و دوره های آزاد انبوه برخط(MOOCs) محدود سازی یادگیری و اموزش در کلاس درس غیر ممکن به نظر رسیده و به نوعی شاهد مکان زدایی و زمان زدایی از اموزش بوده ایم، ویژگی هایی که از امتیازات و مولفه های کلیدی یادگیری و آموزش در عصر حاضر هستند. undefined به نظر می رسد، عاملیت بخشی به خواسته ها و اقتضائات منحصر به فرد فراگیران در دوران یادگیری و آموزش نسل چهارم، مسیر خود را از اصلاح رابطه یاددهنده _ یادگیرنده و تبدیل معلم به تسهیل گر اغاز کرده و به تدریج با مکان زدایی و زمان زدایی از آموزش و تغییر بنیادین برنامه درسی، تلاش میکند تا کلیه عناصر و تجلیات اموزش سنتی را ریشه کن نماید... undefined ادامه دارد... undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزش undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined @horme_ir undefined Horme.ir
#مقالاتundefined به نام آموزگار هستی undefinedundefined بررسی روند ها و رویکردهای رایج اموزشی در قرن جدیدundefined قسمت سوم
undefined آنچه در چند سال گذشته، خصوصا از دهه دوم قرن ۲۱ و رواج چشمگیر موک ها(MOOCs) از سال ۲۰۱۱ به بعد، شاهد بوده‌ایم، تغییرات چشمگیر در مدل ها و الگو‌های یادگیری و آموزش بوده است، مدل هایی که میتوان تفاوت و تمایزات آنها را، دست‌کم در ساحت ابزار ها و افزارهای مکمل و میزان عاملیت یادگیرنده، با روش های سنتی یا اصطلاحا گچ و تخته ای که سال ها بر نظام تدریس و آموزش حکمرانی میکرده اند، مشاهده کرد.
undefined پیشران و تسهیل گر محوری، که جرم بحرانی بسیاری از این حرکت ها و تغییرات بوده است، فناوری های دیجیتال و به طور دقیق تر،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بوده است.
undefined از خودآموزی(Self-Learning) گرفته تا رویکرد کلاس درس معکوس(flipped classroom) تماما نقش تأثیرگذاری در تغییر روند آموزش و پرورش سنتی و متصلب به یک رویکرد جمع گرا و دموکراتیک تر داشته اند، هر چند درلایه های عمیق تر، چنین تغییراتی اساسا نشانی از تحول و تغییر بنیادین در آموزش عمومی و همگانی نداشته اند.
undefined در اینجا تلاش خواهیم کرد، تا ۲۰ روند روزآمد و گسترده آموزش در عصر دیجیتال را به صورت مختصر بررسی نماییم.
undefined رسانه های اجتماعی(Social media)undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined میزوکو ایتو، انسان شناس فرهنگی، اصطلاحی دارد با عنوان  affinity networks یا همان شبکه های قرابت و وابستگی که به نظر بهترین توصیف از تاثیر رسانه های اجتماعی در شکل گیری نوع جدیدی از یادگیری و آموزش هستند.
undefined جوامعی برخط، که مشتاقانه و با هدف یادگیری، رفاقت و همدلی، حمایت و نقد سازنده در زمینه علایق و سرگرمی های مشترک، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و مطمئنا بهترین و اصلی ترین راه ارتباطی آنها با یکدیگر شبکه ها و پلتفرم های اجتماعی است.
undefined از طرفی چه کسی می تواند انکار کند که امروزه شبکه های اجتماعی و رسانه های ارتباط جمعی مظهر و بستر اصلی بروز و ظهور نظریه سازاگرایی اجتماعی(Social constructivism ) در آموزش و یادگیری اجتماعی هستند.
undefined ایده ای که شکل گیری آن به نظریات لو ویگوتسکی(Lev Vygotsky) بر می گردد و در آن به ماهیت مشارکتی و برساختی یادگیری تکیه میشود. بر اساس این نظریه، یادگیری در یک زمینه و بافت فکری و فرهنگی به نام «جامعه یادگیری» و از طریق تعامل و تبادل افراد با یکدیگر ایجاد می شود. از این رو دانش آموز از طریق ارتباط و تعامل با افراد مختلف است که بلوک های دانشی خود را بر روی هم سوار کرده و در نهایت سازه فکری خود را شکل می دهد. سازه ای که ماهیتی اجتماعی و تبعا برساختی دارد.
undefined دانش آموز در چه بستر و فضایی بهتر، فراهم تر و فراگیر تر از شبکه های اجتماعی می تواند به طیف انبوهی از همالان و همسالان خود که دقیقا در یک مسیر و دالان فکری و فرهنگی خاص با شکل مشابهی از علاقه مندی ها و دوست داشتنی ها، دسترسی پیدا کرده و سازه فکری و معرفتی خود را بنا کند؟
undefined از طرفی تسهیل گری های ارتباطی که در نتیجه ورود شبکه ها و رسانه های اجتماعی به محیط یادگیری و آموزش ایجاد میشوند، باعث میشود تا تبادل اطلاعات، افزایش فعالیت و مشارکت فراگیران در جریان یادگیری، افزایش پیوند اضلاع سه گانه مدرسه، والدین و دانش آموزان، توسعه ارتباطات فراآموزشی، علاقه محوری و انگیزه بخشی به فرآیند اموزش و یادگیری و ده ها مزیت دیگر برای یادگیرندگان به ارمغان آورده شود.
undefined البته که رسانه های اجتماعی به دلیل پشتیبانی از شکل نوینی از یادگیری با عنوان یادگیری هدایت شده توسط همتایان(peer-Guide Learning)همانقدر که می تواند منجر به توسعه و تعمیق علایق و مهارت های مثبت افراد شود، ظرفیت این را دارد که افراد را به سمت ایدئولوژی های تاریک و نفرت انگیر بکشاند، نمونه بارز آن جوامع آنلاینی با عنوان اینسل ها(Incel) یا تبتل ورزان ناخواسته است که بیشتر در رسانه هایی مانند ردیت و ۴ چن فعالیت های خود را دنبال کرده و دقیقا ذیل یک مسئله یا ایدئولوژی واحد گرد هم جمع شده اند.
undefined ادامه دارد...
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۳:۳۹

thumnail
#معرفی_کتاب undefined به نام آموزگار هستیundefined
undefined عنوان کتاب : نت اسمارت: چگونه آنلاین شکوفا شویم؟NET SMART: How to Thrive Online undefined نویسنده : هوارد راینگولدHoward Rheingold
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۶:۳۴

#معرفی_کتابundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefined NET SMART : How to Thrive Onlineundefined نت اسمارت : چگونه آنلاین شکوفا شویم؟
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined هوارد راینگولد(Howard Rheingold)، رسانه شناس و منتقد فرهنگی ـــ سیاسی مشهور آمریکایی، در یکی از کاربردی ترین کتاب های خود با عنوان «نت اسمارت ؛ چگونه آنلاین شکوفا شویم؟» تلاش می کند تا نگاهی هوشمندانه در نسبت با جهان سایبری و محیط های دیجیتالی به ما بدهد.
undefined شاید بهترین توصیف برای این کتاب همان جمله ای باشد که دنیل پینک(Daniel H. Pink) نویسنده کتاب مشهور ذهن کامل نو(A Whole New Mind) بیان کرده است :« این کتاب به مثابه یک قایق نجات است؛ برای کسانی که می خواهند در عین حضور در میدان فناوری های جدید، در سیلاب آنها غرق نشوند»
undefined دوست داشته باشیم یا نه، دانستن نحوه صحیح استفاده از فناوری های نوظهور بدون آنکه ذهن و شخصیت ما در تلاطم و انفجار داده ها و اطلاعات تحت تاثیر قرار نگیرد، یک عنصر ضروری برای موفقیت شخصی و البته اجتماعی در قرن بیست و یکم است.
undefined قاعده معروفی برای مصرف کنندگان رسانه های اجتماعی تعریف شده است به نام «۹۰، ۹ ، ۱ ». طبق این قاعده ۹۰ درصد از حاضران در فضاهای دیجیتالی و رسانه های اجتماعی صرفا مصرف کننده و به اصطلاح Looker هستند، ۹ درصد گاهی تولید کننده و ۱ درصد رهبران جریان تولید محتوا و طلایه داران جهت دهی به مسیر افکار عمومی در فضای دیجیتالی می باشند.
undefined آيا می توان از این  قاعده و ترکیب ترسناک خارج شد؟ چگونه می‌توانیم از رسانه‌های دیجیتال استفاده کنیم و در عین حال مشارکت‌کنندگانی توانمند باشیم تا گیرندگانی منفعل، زمین‌گیر و کاملاً فرسوده؟
undefined در «Net Smart ؛ How to Thrive Online» ، هوارد راینگولد، متخصص فرهنگ سایبری به ما نشان می‌دهد که چگونه از رسانه‌های اجتماعی هوشمندانه، انسانی و مهم‌تر از همه آگاهانه استفاده کنیم.
undefined استفاده آگاهانه از رسانه های دیجیتال به معنای تفکر در مورد کاری است که انجام می دهیم، یعنی پرورش یک ملکه درونی و وسواس دائمی مبتنی بر اینکه چگونه می خواهیم وقت خود را در این محیط بگذرانیم.
undefined راینگولد پنج سواد و مهارت دیجیتالی اساسی که در مسیر کنشگری آگاهانه در فضای رسانه های دیجیتال به کار ما می آیند را شرح می دهد :۱. توجه(attention)۲. مشارکت(participation)۳. همکاری(collaboration)۴. مصرف انتقادی اطلاعات (critical consumption of information) یا همان توانایی تشخیص چرندیات(crap detection)۵. مهارت های شبکه (network smarts)
undefined او توضیح می‌دهد که چگونه توجه خود را برای تمرکز بر بخش کوچکی از اطلاعات مفید در میان سونامی اطلاعات زاید به کار ببندیم.او کیفیت مشارکت در جهان دیجیتال را توصیف می کند که از دل آن بهترین وبلاگ نویسان، فعال ترین کاربران شبکه، توییتر نویسان و سایر شرکت کنندگان در جامعه آنلاین رشد می کند.
undefined او بررسی می‌کند که چگونه جوامع مشارکتی آنلاین موفق شده اند دانش جدیدی را به روش‌های جدید به جهان ارائه می‌کنند و در نهایت او به ما درس ها و بینش هایی از شبکه و ساخت شبکه می دهد.
undefined راینگولد خاطرنشان می‌کند که یک مسئله اجتماعی بزرگ‌تر در سواد دیجیتالی مطرح است که به نظر فراتر از توانمندسازی شخصی افراد در محیط سایبری است.
undefined او معتقد است اگر تلاش‌های فردی خود را عاقلانه ترکیب و ممزوج کنیم، می‌توانیم جامعه متفکرتری ایجاد کنیم: «اقدامات کوچک بی شماری مانند انتشار یک صفحه وب یا به اشتراک گذاری یک پیوند می تواند به یک کالای عمومی منجر شود که همه را غنی و سرشار می کند».
undefined این کتاب توسط انتشارات MIT در ۳۲۲ صفحه و در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.
undefined مطالعه این کتاب را به معلمان و مربیان سواد رسانه ای و تمام کنشگران و مدیران آموزشی که مواجهه ای ناگزیر با فناوری های دیجیتالی و نوآوری های سایبری خواهند داشت، پیشنهاد می کنیم.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۶:۳۶

thumnail
#ویدئوهاundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefinedعنوان ویدئو : چگونه یاد میگیریم؟undefined مدت زمان ویدئو: ۶ دقیقهundefined منبع : Forney Focus undefined ترجمه و زیرنویس: تیم تولید محتوای هرمه
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۹:۳۳

#فصلنامه undefinedبه نام آموزگار هستی undefinedهوش مصنوعی ؛ کمک حال معلمین یا جایگزین ایشان؟undefinedundefinedundefinedundefined undefined از اواخر سال ۲۰۲۲ که نرم افزار هوش مصنوعی ChatGPT بر سر زبان ها افتاد، به سرعت چالش ها و نگرانی های بسیاری مبنی بر حضور این ابربات مکالمه ای، در مجموعه ها و سازمان های مختلف به عنوان یک عنصر مکمل و حتی جایگزین مطرح شد.پداگوژي و بالاخص نهاد آموزش و مدرسه نیز از این چالش ها مصون نماند.
undefined بحث جایگزین سازی بات ها و ربات ها با مربیان و معلمین انسانی که از پروژه های چالش بر انگیز هوش مصنوعی در دهه های اخیر بوده است، با ظهور ChatGPT کمی به واقعیت نزدیک تر شد.
undefined ساده سازی ادبیات تعلیم، دسته بندی منطقی و منظم از مطالب، ارائه محتوای شخصی شده و بسیاری دیگر از مزایا باعث شد تا بسیاری جزوات، مکتوبات و حتی سرفصل های درسی را که توسط این بات هوشمند ارائه می شود به مراتب اثر بخش تر و مناسب تر از نمونه های ارائه شده توسط معلمین و مربیان انسانی بدانند.
undefined اما یکی از چالش های عمده ورود این نرم افزار در نظام آموزش از مقطع پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم، افزایش حجم تقلب های علمی در دانش اموزان است.
undefined به این ترتیب که کافی است دانش آموز پرسش مطرح شده توسط معلم یا کتاب را به این نرم افزار ارائه دهد، در عرض چند ثانیه پاسخی منقح و کامل، همراه با رعایت ریزترین نکات علمی دریافت خواهد کرد.
undefined پیتر استون، استاد آینده پژوه در حوزه فناوری و هوش مصنوعی، معتقد است که این قبیل تغییرات ناگهانی و چالش ها، باعث شده است تا پیشرفت ها و دستاورد های کلانی را که هوش مصنوعی در دهه ها اخیر برای آموزش به ارمغان آورده است را نادیده بگیریم.
undefined به اعتقاد او تغییر ماهیت تقلب از شکل پیشین خود به شکل کنونی در بستر ChatGPT به مثابه پدیده ای است که زیاد از حد مورد توجه قرار گرفته و درباره آن اغراق شده است.
undefined استون، رئیس پژوهشکده مطالعات صد ساله هوش مصنوعی است که هر ۵ سال یکبار گزارشی جامع پیرامون تاثیرات بلند مدت هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف جامعه ارائه می دهند.
undefined او همچنین از امضاکنندگان نامه سرگشاده ای است که تعداد زیادی از کارشناسان و تحلیل گران برجسته هوش مصنوعی برای رهبران فناوری فرستاده و در آن تقاضا کرده اند تا تمامی فعالیت در زمینه سیستم های جدید هوش مصنوعی حداقل برای ۶ ماه متوقف شوند.
undefined این نامه پس از انتشار نسخه چهارم ChatGPT و رواج فرهنگ تقلب علمی در میان دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران بود.
undefined متنی که خواندید بخشی از مقاله «هوش مصنوعی؛ کمک حال معلمین یا جایگزین ایشان» نوشته ؛undefinedآریانا پروترو(Arianna Prothero) است.
undefinedمنتظر نخستین فصلنامه علمی تخصصی هرمه با عنوان «تقلایی برای بقا» با موضوع؛«تعاملات پیچیده تکنولوژی و پداگوژی در عصر امپراتوری هوش مصنوعی و ظهور نسل چهارم یادگیری و اموزش» باشید.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۲:۵۷

thumnail
#معرفی_کتاب undefined به نام آموزگار هستیundefined
undefined عنوان کتاب : دیجیتال برای کامیابی ؛ تربیت کودکان برای شکوفایی در دنیای آنلاین Digital for Good: Raising Kids to Thrive in an Online Worldundefined نویسنده : ریچارد کولاتاrichard culatta
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۲:۱۰

#معرفی_کتابundefined به نام آموزگار هستیundefinedundefined Digital for Good: Raising Kids to Thrive in an Online Worldundefined دیجیتال برای کامیابی ؛ تربیت کودکان برای شکوفایی در دنیای آنلاین undefinedundefinedundefinedundefinedundefined ریچارد کولاتا(richard culatta)، مدیر عامل انجمن بین المللی فناوری در آموزش(ISTE) و مدیر اسبق بخش فناوری آموزشی در وازت آموزش امریکا، در برجسته تربن کتاب خود، به بیان اصول اصلی تربیت فرزند کنشگر و اگاه در فصای دیجیتالی‌ و نوآوری های سایبری می پردازد.
undefined از جلمه گزاره های کلیدی این کتاب این جمله است: «بچه ها لایق آینده دیجیتالی بهتری هستند. به آنها در ایجاد آن کمک کنید.»
undefined وقتی صحبت از تربیت فرزندان در دنیای دیجیتال به میان می آید، هر پدر و مادری احساس می کنند که آمادگی کافی ندارند و به نوعی خود را غرق شده و شکست خورده در این فضا می‌پندارد.
undefined ما دائما نگران هستیم که فرزندانمان به بازی های آنلاین معتاد هستند یا می‌شوند، قربانی آزار و اذیت سایبری می سوند یا در هچل رسانه های اجتماعی سردرگم می شوند.
undefined ما به آنها در مورد تمام کارهایی که نباید به صورت آنلاین انجام دهند هشدار می دهیم، اما به اندازه کافی برای آموزش مهارت هایی که رفاه و پویایی دیجیتالی را برای آنها به ارمغان می آورد، وقت نمی گذاریم.
undefinedدر کتاب «Digital for Good» زمان شروع یک مکالمه جدید رسیده است.ریچارد کولاتا، که یک خبره و کارشناس برجسته در زمینه EdTech(فناوری آموزشی) است، استدلال می‌کند که فناوری می‌تواند ابزار قدرتمندی برای یادگیری، حل سخت‌ترین مشکلات بشریت و نزدیک‌تر کردن ما به یکدیگر باشد.
undefined او یک چارچوب مثبت و تازه برای آماده کردن بچه ها با هدف موفقیت در دنیای دیجیتال ارائه می دهد - دنیایی که آنها را تشویق می کند تا از فناوری به طور پیشگیرانه و البته سازنده استفاده کنند.
undefined او پنج ویژگی که هر جوان باید برای تبدیل شدن به یک شهروند دیجیتالی شکوفا و مشارکت کننده لازم دارد را مطرح میکند :undefined تعادل: درک کند که چه زمانی و چقدر استفاده از فناوری سالم و در راستای اهداف مثبت است.
undefined آگاهی: اطلاعات درست و نادرست را تشخیص دهد.
undefined رواداری : با دیگران در فضای تعاملات برخط، با احترام و مهربانی رفتار کند.
undefined بهره گیری هدفمند : از فناوری برای تقویت روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی مثبت استفاده کند.
undefined هوشیاری : احتیاط کند و فضاهای دیجیتالی امن برای دیگران ایجاد کند.
undefined این راهنمای عملی به والدین و کودکان کمک می‌کند تا مسیر تبدیل شدن به شهروندان دیجیتالی مؤثر را کشف کنند و در عین حال دنیای آنلاین همه ما را به مکانی بهتر تبدیل سازند.
undefined این کتاب توسط انتشارات Harvard Business Review Press در ۲۲۴ صفحه و در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.
undefined مطالعه این کتاب را به معلمان و مربیان سواد رسانه ای و تمام کنشگران و مدیران آموزشی که مواجهه ای ناگزیر با فناوری های دیجیتالی و نوآوری های سایبری خواهند داشت، پیشنهاد می کنیم.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۲:۱۰

1_9770414209.pdf

۱۶.۸۷ مگابایت

undefinedبه نام آموزگار هستی undefined#معرفی_کتاب undefinedضمن عرض خوش آمد به همراهان و اعضای جدید کانال هرمه undefined
undefined هدیه مجموعه هرمه به مخاطبین عزیز.
undefined کتاب «مفهوم مدارس کار»، رایگان شد...
این کتاب کلاسیک و مبنایی در حوزه آموزش و پرورش رو با سایر دوستان و همکاران خودتون به اشتراک بگذارید.
undefined هُرمه| تنفسی عمیق در جهان آموزشundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined @horme_irundefined Horme.ir

۱۴:۴۱

عزیزانی که تمایل دارند مطالب کانال رو بروزتر و مستمرتر دریافت کنند، پیشنهاد میشه کانال هرمه رو در ایتا دنبال نمایندundefinedundefinedhttps://eitaa.com/Horme_irhttps://eitaa.com/Horme_ir

۱۴:۴۲