عکس پروفایل محسن قنبریانم

محسن قنبریان

۱,۳۹۰عضو

۲۹ خرداد ۱۴۰۲

thumnail
#پرونده‌بازخوانی‌#آثارمنتخب‌متفکران‌اسلامی
شهیدآیت‌الله‌بهشتی:کارگـــران! کشــاورزان! تحصیل‌کـــرده‌های برومنـــد و علاقه‌مند به اســـلام!تز اقتصـــادی ما برای بیــــرون‌بردن جامعه از بن‌بست فقــــر و محـــرومیت این است که دولت جمهــــوری‌اسلامی در برابر هر انسانی که می‌خواهد کار مــــولّد انجام بدهد، وظیفه دارد «سرمــــایه و ابــــزار کار» فراهم کند تا در اختیار او باشد.
#درسگفتــــار |نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)|
استاد: حجت‌الاســــلام‌والمسلمین قنبــــریانتعدادجلسات: ۳ جلسه ۹۰ دقیقه‌ایشروع: ۴ تیرماه
undefinedشیوه برگزاری: حضورے‌‌ و مجازے‌‌
لینک ثبــت‌نــامhttp://www.negahschool.ir/product/nezam-eghtesadi/
undefined پیش از ثبت‌نام تخفیف‌ها را ببینید.

undefinedآگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــرundefinedمدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
undefined https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42

۲۲:۳۶

۳۱ خرداد ۱۴۰۲

undefined مجاوره-محاوره های جواد الائمه(ع)چکیده سخنرانی حجت الاسلام #قنبریان/ شب شهادت/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ ۲۸خرداد۱۴۰۲
• گاهی میگویی فلانی در دنیای دیگری است! یا مثلا دنیای دهه هشتادی ها...!این دنیای دیگر، کجاست؟! دنیای فیزیکال ما و آنها که مشترک است!آن دنیای دیگر، "جهان اجتماعی" متفاوت آنهاست. مجموعه افکار و امیال مشترک که بالتبع کنش مشترکی می آورد. کسی جسمش پیش ماست اما ذهنیت و امیالش پاریسی یا کابلی است!undefined از همین جا یک "حضور و غیاب برتر" لازم میشود که امام جواد(ع) شناساند!
undefined توطئه مامونی!• سیاست هارونی نشان داد ائمه اطهار(ع) وقتی از جهان فیزیکال هم حذف شوند از جهان اجتماعی حذف نمی شوند! بیش از یک دهه تبعید و زندان امام کاظم(ع) در سیاهچاله‌ها و مطوره ها، پیروی از او را در اقصی نقاط جهان اسلام بیشتر کرد!• مامون -که حدیث لوح او را "عفریت مستکبر" می خواند- بدین فکر افتاد که جای حذف فیزیکی، آنها را از دنیای اذهان و امیال پاک کند!بجای حذف "امام"، "امامت" را منحل کند. امامت، جوهره ای اصلی داشت: علم و عصمت!بنظرش با کاخ نشین کردن و شریک سلطنت جور شدن، عصمت امام، منحل و با حمله علوم عالَم بر او، علم امام منحل میشود!ولایتعهدیِ تحمیلی امام رضا(ع) بدین خاطر بود. بیت الحکمه ها و آوردن عالمان همه ادیان و علوم و مناظرات مرو(کلامی) و نیشابور(پزشکی) بدین خاطر بود. لکن نتیجه بعکس شد! امام رضا(ع)، عالم آل محمد لقب گرفت سرآمدی اش در همه علوم عالمگیر شد و با شرط عدم مداخله در مسائل حکمرانی، با سلطنت قاطی نشد و تداعی کرد اینبار در کاخ اسیر است!• طرح شکست خورده مامون، با امام کم سن و سال بعد، امید احیاء داشت!چند چیز او را امیدوار می کرد:- سن کم امام جواد(ع) (اولین امامی که کودک بود)! بخصوص که خود شیعیان و عالمانشان هم در مقام "امتحان و اختبار" او بودند. حتی در اقتدا کردن به او در جماعت، برخی شبهه داشتند (که به بلوغ نرسیده)!برخی (علی بن حسان واسطی) برایش اسباب بازی برده بودند! و...- ماجرای "افک" عجیبی که "طیب مولد" امام را نشانه گرفته بود و او را پسر امام رضا(ع) نمی دانستند! آنقدر که امامزادگان هم باور یا به شک افتادند و امام رضا(ع) را وادار کردند قیافه شناس بیاورد!قرآن برای "خَلق افک" (ساخت تهمت و افترا) یک اتاق فکر و عملیات می شمارد (الذی تولّی کِبرَه) که علی القاعده دستگاه طاغوت و ائمه جور است!undefined اینها ابزار مناسبی برای مامون و عباسیان بود که امامت را از اذهان و امیال هم پاک کنند. با عین حال مامون احتیاط کرد و دیگر مناظرات بین المللی و بین الادیانی و عمومی برای امام جواد(ع) نگذاشت. اما بعدا قاضی القضات معتصم افشا کرد دنبال پرونده سازی بودند که امام را آلوده دامن و دهن در جامعه جار بزنند!مراسم عروسی امام با دختر مامون در تالار شاهانه و صد کنیز زیبا و مطرب در مراسم قسمی از این برنامه بود!undefinedراه حل امام در چنین تنگنایی -که تصویر اجتماعی ایشان را هم مامون مدیریت می کند- چیست؟ او حتی ظرفیت حضورهای مناظرات مرو و نیشابور را هم ندارد! اخبار اورا (در این موقعیت) کاخ منعکس می کند و در احاطه رسانه های عباسی است!
undefined ابتکار مجاوره-محاوره های امام جواد(ع)• حتی موقعی که امام مدینه بود، موالیان (دفتر و بیت ایشان) او را از درب کوچک رفت و آمد می دادند تا ارتباط عمومی اش کم شود و فقط به ملاقاتهای تعیین شده برسد!امام رضا(ع) از خراسان به فرزندش در اینباره نامه نوشت و از این کار موالیان گله کرد و فرمود:"به حقی که گردنت دارم از تو می خواهم رفت و آمدت را فقط از درب بزرگ قرار دهی و با خودت درهم و دینار داشته باشی تا هیچ مسئلت کننده ای نباشد الا اینکه از تو عطاء بگیرد..."(الکافی ج۴ص۴۳)همین نامه الهام بخش برای امام شد هم "جواد" (زیاد عطا کننده) اش کرد و هم در آن توطئه مامونی به ابتکار مجاوره-محاوره رساند!مجاوره یعنی همسایگی، بستر سازی برای مراودات کوچک؛ بدون این ظرفها و بستره ها نمی توان به گفتگو و محاوره رسید. این تنها چاره در مدیریت شدن رسانه ای توسط دستگاه عباسی بود!• از این منظر یکبار مناقب جواد الائمه را بخوانید ببینید چه پر تعداد این ابتکار وجود دارد. برای نمونه:- ملاقات با مامون در کوچه و کنار بچه ها (بجای آن مناظرات بزرگ پدر) و احتجاج عالی با خود مامون...- مناظره درون خاندان عباسی سر سفره عقد با ام الفضل با قاضی یحیی بن اکثم و به رخ کشیدن علم لدنی و عجیب خود...- ماجرای زندانی ای که به اتهام ادعای نبوت دستگیر بود ولی در واقع امام جواد(ع) او را طی الارض داده و تمام عتبات را زیارت کرده بود! حالا در این بمب خبری ادعای نبوت دوباره او را از زندان در بسته نجات داد تا مقام امامت را ثابت کند!- و...
undefinedمطلب مرتبط:https://eitaa.com/m_ghanbarian/2219
undefined @m_ghanbarian

۰:۵۲

۱ تیر ۱۴۰۲

1_5376516098.mp3

۵۶:۱۹-۲۵.۹ مگابایت

۲۲:۲۶

۳ تیر ۱۴۰۲

محسن قنبریان
undefined موسیقی
undefined مجاوره-محاوره های جواد الائمه(ع)چکیده سخنرانی حجت الاسلام #قنبریان/ شب شهادت/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ ۲۸خرداد۱۴۰۲
• گاهی میگویی فلانی در دنیای دیگری است! یا مثلا دنیای دهه هشتادی ها...!این دنیای دیگر، کجاست؟! دنیای فیزیکال ما و آنها که مشترک است!آن دنیای دیگر، "جهان اجتماعی" متفاوت آنهاست. مجموعه افکار و امیال مشترک که بالتبع کنش مشترکی می آورد. کسی جسمش پیش ماست اما ذهنیت و امیالش پاریسی یا کابلی است!undefined از همین جا یک "حضور و غیاب برتر" لازم میشود که امام جواد(ع) شناساند!
undefined توطئه مامونی!• سیاست هارونی نشان داد ائمه اطهار(ع) وقتی از جهان فیزیکال هم حذف شوند از جهان اجتماعی حذف نمی شوند! بیش از یک دهه تبعید و زندان امام کاظم(ع) در سیاهچالها و مطوره ها، پیروی از او را در اقصی نقاط جهان اسلام بیشتر کرد!• مامون -که حدیث لوح او را "عفریت مستکبر" می خواند- بدین فکر افتاد که جای حذف فیزیکی، آنها را از دنیای اذهان و امیال پاک کند!بجای حذف "امام"، "امامت" را منحل کند. امامت، جوهره ای اصلی داشت: علم و عصمت!بنظرش با کاخ نشین کردن و شریک سلطنت جور شدن، عصمت امام، منحل و با حمله علوم عالَم بر او، علم امام منحل میشود!ولایتعهدیِ تحمیلی امام رضا(ع) بدین خاطر بود. بیت الحکمه ها و آوردن عالمان همه ادیان و علوم و مناظرات مرو(کلامی) و نیشابور(پزشکی) بدین خاطر بود. لکن نتیجه بعکس شد! امام رضا(ع)، عالم آل محمد لقب گرفت سرآمدی اش در همه علوم عالمگیر شد و با شرط عدم مداخله در مسائل حکمرانی، با سلطنت قاطی نشد و تداعی کرد اینبار در کاخ اسیر است!• طرح شکست خورده مامون، با امام کم سن و سال بعد، امید احیاء داشت!چند چیز او را امیدوار می کرد:- سن کم امام جواد(ع) (اولین امامی که کودک بود)! بخصوص که خود شیعیان و عالمانشان هم در مقام "امتحان و اختبار" او بودند. حتی در اقتدا کردن به او در جماعت، برخی شبهه داشتند (که به بلوغ نرسیده)!برخی (علی بن حسان واسطی) برایش اسباب بازی برده بودند! و...- ماجرای "افک" عجیبی که "طیب مولد" امام را نشانه گرفته بود و او را پسر امام رضا(ع) نمی دانستند! آنقدر که امامزادگان هم باور یا به شک افتادند و امام رضا(ع) را وادار کردند قیافه شناس بیاورد!قرآن برای "خَلق افک" (ساخت تهمت و افترا) یک اتاق فکر و عملیات می شمارد (الذی تولّی کِبرَه) که علی القاعده دستگاه طاغوت و ائمه جور است!undefined اینها ابزار مناسبی برای مامون و عباسیان بود که امامت را از اذهان و امیال هم پاک کنند. با عین حال مامون احتیاط کرد و دیگر مناظرات بین المللی و بین الادیانی و عمومی برای امام جواد(ع) نگذاشت. اما بعدا قاضی القضات معتصم افشا کرد دنبال پرونده سازی بودند که امام را آلوده دامن و دهن در جامعه جار بزنند!مراسم عروسی امام با دختر مامون در تالار شاهانه و صد کنیز زیبا و مطرب در مراسم قسمی از این برنامه بود!undefinedراه حل امام در چنین تنگنایی -که تصویر اجتماعی ایشان را هم مامون مدیریت می کند- چیست؟ او حتی ظرفیت حضورهای مناظرات مرو و نیشابور را هم ندارد! اخبار اورا (در این موقعیت) کاخ منعکس می کند و در احاطه رسانه های عباسی است!
undefined ابتکار مجاوره-محاوره های امام جواد(ع)• حتی موقعی که امام مدینه بود، موالیان (دفتر و بیت ایشان) او را از درب کوچک رفت و آمد می دادند تا ارتباط عمومی اش کم شود و فقط به ملاقاتهای تعیین شده برسد!امام رضا(ع) از خراسان به فرزندش در اینباره نامه نوشت و از این کار موالیان گله کرد و فرمود:"به حقی که گردنت دارم از تو می خواهم رفت و آمدت را فقط از درب بزرگ قرار دهی و با خودت درهم و دینار داشته باشی تا هیچ مسئلت کننده ای نباشد الا اینکه از تو عطاء بگیرد..."(الکافی ج۴ص۴۳)همین نامه الهام بخش برای امام شد هم "جواد" (زیاد عطا کننده) اش کرد و هم در آن توطئه مامونی به ابتکار مجاوره-محاوره رساند!مجاوره یعنی همسایگی، بستر سازی برای مراودات کوچک؛ بدون این ظرفها و بستره ها نمی توان به گفتگو و محاوره رسید. این تنها چاره در مدیریت شدن رسانه ای توسط دستگاه عباسی بود!• از این منظر یکبار مناقب جواد الائمه را بخوانید ببینید چه پر تعداد این ابتکار وجود دارد. برای نمونه:- ملاقات با مامون در کوچه و کنار بچه ها (بجای آن مناظرات بزرگ پدر) و احتجاج عالی با خود مامون...- مناظره درون خاندان عباسی سر سفره عقد با ام الفضل با قاضی یحیی بن اکثم و به رخ کشیدن علم لدنی و عجیب خود...- ماجرای زندانی ای که به اتهام ادعای نبوت دستگیر بود ولی در واقع امام جواد(ع) او را طی الارض داده و تمام عتبات را زیارت کرده بود! حالا در این بمب خبری ادعای نبوت دوباره او را از زندان در بسته نجات داد تا مقام امامت را ثابت کند!- و...
undefinedمطلب مرتبط:https://eitaa.com/m_ghanbarian/2219
undefined @m_ghanbarian

۴:۵۳

undefined جنبش میامینِ اهل معروف!چکیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در جمع مدیران هیاتهای مذهبی کشور/ زنجان ۱تیر۱۴۰۲#شهادت_امام_باقر(ع)
undefined به این دو روایت از امام باقر(ع) توجه ویژه کنید:undefined "خداوند -متعال- را بندگاني پربركت و آسان‌ساز است كه زندگي مي‌كنند و مردم هم در پناه آنان‌ زندگی می کنند. آنان در ميان بندگان او، همچون باران‌اند. نيز خدا را بندگاني لعنت شده و ناپسند و شوم است كه نه خود زندگي مي‌كنند و نه مردم، در پناه آنان زندگي دارند. آنان در ميان بندگان او، همچون ملخ‌اند كه برهرچه بنشينند، تباهش مي‌كنند." (الکافی ج۸ص۲۴۷)undefined "همانا خداوند براي معروف، گروهي از بندگانش را برگزيده است، آنان را دوستدار معروف قرار داده و انجامش را برایشان دوست داشتنی کرده و جويندگان معروف را به آنان متوجه کرده و انجامش را برای آنان آسان کرده همان گونه كه زنده كردن زمين خشک و بی حاصل و زنده کردن اهلش را براي باران آسان نموده است.و به راستي كه خداوند براي معروف، دشمناني از بندگانش قرار داده كه معروف و انجامش را بر ايشان ناپسند و مبغوض ساخته و جويندگان معروف را از رو نمودن و توجه به آنان منع كرده و دشمنان معروف را نيز منع نموده است همان گونه كه باران را از زمين خشك و بی حاصل دور ساخته تا آن زمين و اهلش را نابود كند و آنچه خداوند مي بخشد بيشتر است." (الکافی ج۴ص۲۵)undefined "میامین و میاسیر" (با برکت های آسان گیر) در زندگی سازی دیگران فعال اند/ همین ها "اهل معروف اند" و "جویندگان معروف" به آنها متوجه می شوند و معروفها آسان در جامعه انجام میشود.هردو به باران تشبیه شدند. - در مقابل "ملاعین مناکید" (لعنت شده های شوم) که زندگی ای پیرامون آنان شکل نمی گیرد، "دشمنان معروف" هم هستند که "جویندگان معروف" برای معروف بدانها توجه نمی یابد!
• راه آسان تحقق معروف ها در جامعه، جنبش میامین است. روابط طبیعی زندگی مردم را تسهیل می کنند و همزمان ارزشها و معروفها را رایج می کنند.- این همان دو سویه ی #ولاء_اجتماعی است که بارها بدان پرداخته ام: مأوا و نصرت دادن(۷۲انفال) / امر و نهی کردن و تصحیح عیوب کردن(۷۱توبه)- جوانهای شهری، زنان و دختران فروشنده شهر را از حیث معیشت و حجاب مورد مصاحبه قرار دادند. بیش از ۳۰۰فروشنده عمدتا زیر حداقل حقوق کارگری بودند و عده ای شل حجاب بودند. مطالعه خود را به کمک امام جمعه به شورای فرهنگ عمومی بردند و دو مصوبه گرفتند:برای اعطای حداقل دستمزد به این زنان اقدام شود / لباس فرم فروشندگی مناسب با همفکری خودشان طراحی شود!undefined این نمونه ای از توأمان کردن زندگی سازی با آسان کردن تحقق معروف هاست. جنبش میامینی که جویندگان فطری معروف را به آنها متوجه می کند.
• "دشمن معروف ها" (للمعروف اعدائاً) حسابش جداست. مرحوم آیت الله بافقی در قهوه خانه ای با لهو چند جوان، فقط کناره گیری کرد؛ اما نوروز۱۳۰۶ وقتی همسر و زنان دربار رضاخان بدون حجاب وارد حرم حضرت معصومه شدند به جدیت وارد شد! اینجا دشمن حجاب دنبال پروژه استعماری رواج کشف حجاب بود. رضاخان خودش با گارد به جنگ آمد او را با لگد در حرم روی زمین کشید و به زندان برد و بعد به شهرری تبعید کرد.
• امام باقر(ع) نه فقط در مقیاس همسایه و همشهری بلکه برای کل مسلمین، زندگی ساز شد! در ماجرای تحریم دینار رومی توسط امپراطوری روم که موجب گرانی درهم و بالتبع گرانی اجناس می شد، به حکومت مروانی کمک داد و طراحی نظام پولی واحد را به آنان آموزش داد. تهدید را تبدیل به فرصت کرد و پول واحد اسلامی را اولین بار در کل مملکت اسلام رایج کرد(ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷) - همان امام مکرر حتی ائمه جور را نهی از منکر کرد. نصایحش درباره عمربن عبدالعزیز کارگر شد و او را بهترین خلیفه اموی کرد. مبارزه با تبعیض و اشرافیت و کاهش مالیاتها و جزیه ها و گمرکی ها از جمله اقدامات او شد...
* تفصیل را در فایل صوتی بشنویدundefined @m_ghanbarian

۴:۵۵

۵ تیر ۱۴۰۲

thumnail
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! #باز_نشر
• نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد.• نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید!- از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد!• امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با #دینار_موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! undefined دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! undefined تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت!• ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)• ماهم اگر #دیپلماسی_اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد!#اقتصاد #تحریم_ارزی
محسن قنبریانundefined @m_ghanbarian

۲۰:۲۹

thumnail
undefined بهشت ی undefined
#مصلحت_مردمundefined @m_ghanbarian

۲۰:۳۱

۶ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefined بهشتی تکرار نخواهد شد
«با توصیه پزشکان، حادثه انفجار حزب را به آقا نگفته بودیم تا اینکه وقتی کمی بهتر شدند متوجه شهادت آقای بهشتی شدند. از آن روز هروقت شعار "ایران پر از بهشتیه" از تلویزیون پخش می‌شد؛ آقا از فرط ناراحتی می گفت: خاموش کنید آن را، ایران هیچ وقت فردی چون بهشتی را نخواهد دید.»روایت محافظ رهبر انقلاب از روزهای پس از ترور ایشان
undefinedپ.ن:شهید بهشتی متفکر صاحب مبنایی بود که غیر از تولید #اندیشه از #دانش های اصیل اسلامی، آنرا با #برنامه و تحقق هم تعقیب می کرد. نه صرفاً کتابخانه ای بود و نه عمل زده و بی مبنا!
محسن قنبریانundefined @m_ghanbarian

۱۳:۴۳

۹ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefined دعوا سر نظام ارزش بود نه دو شخص!undefined برشی از سخنرانی: نظام امت و امامتحجت الاسلام #قنبریان
• بیت المال خصوصی بدعت معاویه است!• علی(ع) یک بیت المال داشت که هفتگی هم تقسیم مساوی می شد؛ خودش آخر همه و کمتر همه می برد.۱
..............................۱. حضرت امیر(ع) مقری بیت المال را در زمان خلفاء می گرفت اما در زمان حکومت خودش از بیت المال هیچ نمی گرفت! وابستگان باید منتظر تقسیم می شدند و بعد مردم به اندازه سهم شان می گرفتند نه بیشتر؛ که در این سخنرانی مواردی ذکر شد!
undefined @m_ghanbarian

۱:۰۱

۱۶ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefinedغیر از اطعام، غدیر چه مناسکی به خود دیده یا از چه سننی بهره برده است؟
undefined از "تعارف" تا "مواخاة"غدیر، تجلی "فاصبحتم بنعمته اخواناً" هم هست. "ولایت عرضی" و پیوند اجتماعی مردم ذیل "ولایت طولی"(امامت) کارکرد دیگر غدیر است.اصلا مهمانی و اطعام برای این منظور مورد تاکید است و میشود خروجی اش را سنجید. از مراوده با همدیگر(تعارف) تا پیمان برادری(مواخات) مستحبات این روز است.در دنیای مدرن که "اهالی" را "شهروند" و مناسبات آموزشی، حمایتی، ضمانتیِ گذشته را بجای "باهم- از هم" به "موسسات مدرن" سپرده و با متمرکز کردن، کنترل پذیر و هدایت شونده کرده است بیشتر این کارکرد غدیر (اگر نصابش رعایت شود) مهم شده است.undefined مناشده!غدیر، عید سیاست و دخالت مردم در امر حکومت هم هست.(رهبری۷۵/۲/۱۸)بحث بر سر حاکم، صفات و شرایط او، احتجاج به غدیر را به "شورای خلافت" (ذی حجه سال۲۴ه) کشاند. اینبار غدیر نه با مهمانی که با "مناشده" خود را نشان داد!مناشده، قسم دادن برای اظهار شهادت است. حضرت امیر(ع) یکبار دیگر هم در زمان حکومت خود وقتی، او مورد تردید واقع شده بود در صحن علنی مردم و میدان شهر، مناشده برقرار کرد(مناشده رحبه). از حاضرین خواست هرکه در غدیر بود بلند شود و شهادت دهد!برای پیروان غدیر، شاخص کردن ولایت غدیر و سنجش حکمرانی ها بر اساس معیارهای امامت غدیر، میتواند مضمون و محتوای سالگشت های غدیر باشد. افتخار به داشته ها و مطالبه کمبودها و احتجاج با منکران و منتقدان، بازتولید مناشده در عصر ماست.چنین غدیری هرگز یک فستیوال و زنگ تفریح و "روز رُفع القلم" نمی شود.
محسن قنبریانundefined @m_ghanbarian

۰:۳۱

۱۷ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefined به لحاظ کارکرد گرایی، ولایت و غدیر، کارکرد #پیوند_اجتماعی هم دارد. نعمتی که موجب برادری و پیوند اجتماعی میشود (فاصبحتم بنعمته اخواناً) همان نعمتِ امامت و ولایت است که "اتممت علیکم نعمتی" در آیه غدیر بدان اشاره دارد.خلاصه امامت(ولایت طولی)، موجب #ولایت_عرضی_متقابل_و_طرفینی جامعه هم میشود.برای #انسجام_ملی ، تاکید بر مشترکات اهمیت ویژه دارد؛ که ولاء اهلبیت(ع) از زمره برترین آنهاست.یک جشن خوب غدیر را میتوان بر اساس این کارکرد هم ارزیابی کرد.پرداختن بهتر به مقوّمات این ولایت اجتماعی در برنامه ها و مضامین، همچنین تنظیم درست نقش "حاکمیت" -که خود در پرتو غدیر است- و "مردم" در نحوه های برگزاری، توجهات بعدی است که با مساعدتها میتواند هرسال بهتر از قبل شود.
undefined ویدئو: مهمانی ۱کیلومتری دارالمومنین #بهبهان در عید غدیر۱۴۰۲
محسن قنبریانundefined @m_ghanbarian

۲۳:۱۱

۲۱ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefined حجاب را یکبار با استاندارد حرف نوی انقلاب اسلامی حل کردیم!undefinedحجت الاسلام محسن قنبریان
•《جمهوری اسلامی حرف نوئی دارد؛ این حرف نو عبارت است از مردم و ارزشهای الهی. این دو تا باید با هم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند. این حرف ماست. ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده‌ی مردم؛ نه تحمیل بر مردم.》(۹۰/۱۰/۷)• هنر انقلاب اسلامی در مقابل دو رقیب خود (تحجر و تجدد) این بوده که اراده مردم را پای ارزشهای الهی می آورده است و دوگانه غلط بین ایندو را می شکسته است. • رویکرد و نگاه سوم در مساله زن و حجاب وفادار به این حرف نوی انقلاب است. نه مثل طیفی، از ارزشهای الهی کوتاه آمده و حجاب عرفی را حجاب می گیرد و نه مثل طیف دیگر فقط احکام قضایی و پیگرد انتظامی را چاره می داند! • این استاندارد که ریشه در قرآن و حکومت نبوی دارد یکبار موفقیت خود را در مساله حجاب (و...) نشان داده است و باز هم میتواند نشان دهد...
undefined ۷تیر۱۴۰۲undefined کرمانشاه . حسینیه هنر
#حرف_نو_انقلاب_اسلامی#جهاد_تبیین#حجابundefined @m_ghanbarian

۲۲:۱۸

1_5679972522.pdf

۴.۰۷ مگابایت

undefined طول و عرض ولایت(تقریری از سه ارائه حجت الاسلام محسن قنبریان)
- تبیین طول و عرض ولایت- معنای ولایت- تقسیم بندی ولایت- مراتب ولایت عرضی و الزامات آن- اختلال در ولاء اجتماعی- در چنین شرایطی چه باید کرد؟ امام رضا(ع) چه کرد؟
undefined @m_ghanbarian

۲۲:۱۸

۲۳ تیر ۱۴۰۲

1_5693898246.mp3

۰۱:۱۴:۳۲-۳۴.۱۸ مگابایت
undefined برنامه قراری نو برای ائمه جمعه سرار کشوردوشنبه ۱۹تیر۱۴۰۲موضوع:فرآیند حل مساله حجاب با اصول انقلاب اسلامیحجت الاسلام محسن قنبریان
undefined شنیدن این فایل را به فعالان عرصه حجاب و عفاف توصیه می کنیم
#حجاب#ولاء_طرفینی#معاهده_اجتماعیundefined @m_ghanbarian

۳:۱۷

۱۵ اردیبهشت

بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
thumnail
#گزارش
undefinedundefined در نشست رونمایی از دومین گزارش پیوست‌نگاری عدالت اجتماعی:
undefined قنبریان: پیوست عدالت صورت نوعیه سیاست‌ها است /
تراب‌زاده: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در بزنگاه موفقیت یا شکست است.

undefined آئین رونمایی از اثر «پیوست عدالت طرح مالیات بر عایدی سرمایه» به همت هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام برگزار شد.
undefined حجت‌الاسلام قنبریان در این نشست ضمن تقدیر از کوشش صورت گرفته در پیگیری مطالبه سال ۱۴۰۰ رهبر انقلاب اسلامی در تدوین پیوست عدالت لوایح و طرح‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف، با اشاره به جایگاه مؤثر پیوست عدالت در فرآیند نظام‌سازی و تصمیم‌گیری ملی افزود: «پیوست عدالت عارض بر سیاست‌های عمومی نیست که اگر چنین تلقی باشد، تقلیل ارزش عدالت اجتماعی است. ارزش عدالت به‌عنوان یکی از معقولات ثانی، وصفی از اشیا و نحوه‌ای از بودن و سنخی از وجود است؛...»
undefined در ابتدای این نشست، محمدصادق تراب‌زاده با اشاره به مسیر طی شده در تعامل با وزارت امور اقتصاد و دارایی برای نگارش پیوست عدالت برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی)، با اشاره به تعریف اصیل و ذاتی پیوست عدالت درون یک برنامه (نه صرفاً توجیه‌گر) به جزئیات این مصوبه با زبان عدالت اجتماعی پرداخت.
undefined برای مطالعه متن کامل گزارش می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید
#پیوست_عدالت#هسته_عدالت_اجتماعی#مالیات_بر_عایدی_سرمایه#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
undefined Rushd.irundefined@rushdisu

۱۶:۳۰

بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
thumnail
undefinedundefined گزیده‌ای از نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی مالیات بر عایدی سرمایه

undefined  بخش دوم: پیوست عدالت، صورت نوعیه‌ همه سیاست‌هاست.
undefined حجت الاسلام و المسلمین قنبریان

#پیوست_عدالت#هسته_عدالت_اجتماعی#مالیات_بر_عایدی_سرمایه#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
undefined Rushd.irundefined@rushdisu

۱۶:۳۰

۱۶ اردیبهشت

گزارش استاد قنبریان - نشست حجاب.pdf

۶.۹۴ مگابایت

#مکتوب
undefined ۵ کلان ایده محتوایی برای منبر با موضوع "تبیین حجاب در منبر"
undefined با ارائه حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن قنبریان
undefined کاری از مجمع خطبا اصحاب الصاحب علیه السلام
undefined کانال رسمی مجمعundefinedhttps://eitaa.com/joinchat/2801074347Ca3694db51f

۱۶:۴۹

۱۷ اردیبهشت

undefined نگاهی دوباره به روایتی معروفشب شهادت امام صادق(ع) / مسجد دانشگاه تهران / حجت الاسلام والمسلمین قنبریان#بخش_اول
undefinedیک روایت از ۳ امام!قَصَمَ [یا: قَطَع] ظَهری اثنان: عالم مُتَهَتِّک و جاهل مُتِنَسِّک...دو کس پشت مرا شکستند: عالمی که پرده دری می کند و نادانی که مناسک می گذارد...این روایت با اختلاف اندک از پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است!undefined امامت می خواهد چه کند که ایندو کمرش را می شکنند؟! طرح و برنامه کلان پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) چه بوده ؟! ایندو چگونه در آن خلل می کنند؟!undefined️جواب در یک جمله:پیامبر(ص) می خواهد "اسلام سیاسی ای" جهانی کند و سپس اسلام را به "ایمان " و "ایقان" برساند و "اسلام عقیدتی و مناسکی" را موجب شود.حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) در همان راستا می خواهند "تشیع سیاسی" را گسترش و از درون آن "تشیع عقیدتی و مناسکی" را رقم زنند.undefined جاهل متنسک، مانع گسترش اسلام و تشیع سیاسی و عالم متهتک مانع ساخت اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی می شود؛ از اینجا کمر می شکنند!
undefined تفصیل:
undefined تابلوی اسلامِ سیاسی پیامبر(ص):آیه ۶۴ آل عمران، پیامبر دستور می یابد اهل کتابِ زمین را ندا دهد: تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم: بالا بیایید به آنچه بین ما و شما مشترک است. آن چیست؟ الّا نعبدَ الا الله و لا نُشرک به شیئاً و لا یَتَّخِذَ بعضُنا بعضاً ارباباً من دون الله...فقط پرستش خدای یگانه و اینکه کسی را جای خدا "ارباب" نگیریم!حتی از عالمان دینی(۳۱ توبه)!ارباب در استعمال قرآن ضد "ولایت" است ؛ همان "حکومت تملیکیه" ای است که محقق نائینی در تنبیه الامة می گوید؛ همان شاه و سلطان و امپراطور و استبداد دینی است.• اولا این دعوت به اسلام سیاسی است نه عقیدتی و مناسکی! چون اعتقاد به نبوت رسول الله(ص) که شروع اعتقاد اسلامی است درش نیست. نمی گوید کعبه جای بیت المقدس، نماز جای عشاء ربانی، مسجد جای کلیسا که بشود اسلام مناسکی. می گوید علیه اربابهای زمین بپاخیزیم! این اسلام سیاسی است که با مسیحیت و یهودیت عقیدتی و مناسکی قابل جمع است.• دوم اینکه اینرا تعالی می خواند(تعالو...) نه تقلیل! این یک کار پیامبرانه و بزرگ است. اول تشکیل جبهه مستضعفین در مقابل مستکبرین بعد تکمیل عقاید و تصحیح مناسک.همان است که امام می فرمود از ناقوس کلیسا هم صدای مرگ بر آمریکا شنیده شود!
undefined تابلوی شیعه سیاسی حضرت امیر(ع):خطبه ۴۳ و ۵۴ درباره قتال با قاسطین (دشمن اصلی) می فرماید زیر و روی آنرا را بررسی کردم، ندیدم الا اینکه جنگ کنم یا به آنچه رسول الله آورده کافر شوم!این در حالی است که در سپاهش به مناسک خلفای گذشته نماز می گزارند و نافله را به جماعت می خوانند !(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹)این یعنی تشکیل جبهه واحد علیه طاغیه اسلام(بنی امیه) -بگو: شیعه سیاسی- ولو با مذاهب فقهی و عقیدتی مختلف !
undefined تابلوی تشیع سیاسی امام صادق (ع):منصور عباسی که تثبیت کننده حکومت بنی عباس بود و دشمن اصلی امام صادق(ع) درباره امام صادق(ع) چند جا تصریح می کند: 《 این استخوان گلوگیر من است و از عالم ترین مردم》(بحار ج۵۹ص۳۳۹)《 این استخوان گلو گیر خلفاء است که نمی شود تبعیدش کرد و نه او را کشت!》(امالی صدوق ص۷۱۰)دقت می کنید امامت چه راهی طی کرد؟ روزی حضرت امیر می فرمود: صبر می کنم در حالیکه در گلویم استخوان است...(خ۳) ؛ حالا در امام ششم کار به جایی رسیده که امام استخوان گلوگیر خلیفه عباسی با آن قلمرو وسیع است.منصور، امر امام صادق(ع) را ولو با شمشیر خروج نکند، مهمتر و غلیظ تر از امر عبدالله بن حسن(خروج حسنی ها با شمشیر) می داند.(بحار ج۴۷ص۱۹۹)منصور جایی گفت:《 چه کسی می تواند مرا از جعفر بن محمد معذور دارد با اینکه او با محمد بن عبدالله بن الحسن در بعضی کارها موافقت نموده مثل کسی است که یک قدمی به جلو گذاشته است و قدمی به عقب او می گوید من از محمد بن عبدالله بن الحسن فاصله می گیرم اگر در قیام خویش پیروز شد، حکومت از من خواهد بود و اگر دیگری به حکومت برسد من خود را حفظ نموده ام به خدا قسم اورا خواهم کشت!》(بحار ج۴۷ص۱۹۲)توجه دارید؟! حمایت ضمنی از آن قیامها و مبارزات، حمایت از شیعیان ۱۲ امامی و تشیع مناسکی نیست؛ حمایت پنهان از شیعه سیاسی است . حسنی ها ، زیدی اند نه شیعه کامل عقیدتی و نه مناسک جعفری را رعایت کامل می کنند!undefined چنین دید و سیره ای را جز از امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی چقدر دیده اید؟!
ادامه در بخش دومundefined @m_ghanbarian

۷:۲۳

undefined نگاهی دوباره به روایتی معروفشب شهادت امام صادق(ع) / مسجد دانشگاه تهران / حجت الاسلام والمسلمین قنبریان#بخش_دوم
undefined️هم زمان امام صادق(ع)، رئیس مذهب تشیع هم هست. یعنی چه؟!تشیع که ساخت پیامبر(ص) و اولین امامش، علی(ع) است؛ چرا امام صادق(ع) رئیس مذهب است؟!چون ایشان (همزمان با ساخت جبهه تشیع سیاسی) ، عقیده و مناسک درست اسلام را تعلیم و نشانه گذاری می کند تا "اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی" هم گم نشود. در مبارزات علیه طواغیت تفصیل عقاید درست و مناسک منطبق با شریعت بی اهمیت و مندرس نشود!(دقت کنید)چنین توجه دو وجهی (تشیع سیاسی / تشیع عقیدتی) است که امامت ایشان را یک فرصت بی نظیر برای شیعه کرده است.
undefined ضربه عالم و جاهل!دوقاعده مهم:۱. علم باید موجب خشیت و التزام عملی و به تعبد و تنسُّک بیانجامد (در اینباره روایات بسیارند)۲. مناسک و شعائر و... باید از سر علم و همه جانبه نگری باشد، نه جهل؛ و الا خرافات، افراط و... موجب فرار مردم می شود.از همین جهت بود که در ادامه روایت امام صادق(ع) فرمود:《 عالم متهتک با پرده دری اش مردم را از علمش باز می دارد و جاهل متنسک با جهلش مردم را از مناسک باز می دارد》.(عوالی اللآلی ج۴ص۷۷)undefined عالم متهتک مانع عقیدتی و فقهی سازی سبک زندگی مردم است!چه او که حجاب را کم ارزش جلوه می دهد (و چه خیریه بازها و وقف بازها) مانع تحقق عفاف و پوشش اسلامی می شوند!روحانی ای که سر منبر حجاب را با ربا و زنا مقایسه و می خواهد از ارزش آن بکاهد، بگوید تنباکو رتبه چندم در شریعت دارد؟! به تعبیر برخی فضلا و محققان تنباکو هم درون شریعت یک مباح بود اما در شرایط مواجهه استعمار با کشور اسلام شد "در حکم محاربه با امام زمان"! این تعبیر میرزای شیرازی شدت بیشتری از حرام بودن دارد.حالا مجتهد زمان شناس دیگر بگوید: کشف حجاب حرام سیاسی است چیزی غیر از همان مشرب است؟! امروز حجاب سنگر مقاومت در مقابل تمدن برهنه غرب است مثل ترک تنباکو که نقطه مواجهه با قرار داد استعماری داشت.این درس را از فاطمه زهرا(س) باید گرفت که خود دین و آیین (نه فقط دینداران) هم نظم و آرایشی دارد: جعل الله.‌.. اطاعتنا نظاماً للملة: خداوند اطاعت ما را نظم بخش دین قرار دارد. (الاحتجاج ج۱ص۱۳۴)یعنی وقتی حسین (ع) کربلا می رود، الیوم عاشورا! الیوم کربلا! کسی مکه بماند و مشغول حج واجب هم بشود، متدین نیست!undefined جاهل متنسک هم مانع پیشروی تشیع و اسلام سیاسی می شود!ذره ای می کند و دور امامت را خالی می گذارد!سر مناسک شیعی و عقاید شیعی می ماند، جبهه بزرگ تشیع سیاسی در اهل سنت و... را می شکند! برخی هیاتها این درسها را پاس نکرده اند! برخی روضه ها و تعابیر چنین می کند!به نحوی سر از حجاب می ماند که کم حجاب درون جبهه مبارزه علیه طواغیت کنار ولی خدا نماند!مسجد آورده شده را، کفش از پایش در نمی آورد؛ بیرونش می کند!آن جاهلی که تازه مسلمان را صبح مسجد برد تا ظهر به نماز و...بست و موجب فرار او شد ، قصه نیست؛ روایت عماربن ابی الاحوص از امام صادق (ع) است. به او در اینباره فرمود:《 برآنها سخت نگیرید آبا نمی دانی حکمرانی بنی امیه بر شمشیر و خشونت و جور استوار است و حکمرانی ما بر رفق(مدارای فعال) و پیوند اجتماعی و وقار و تقیه و حسن برخورد و ورع و تلاش استوار است؟ پس مردم را اینچنین ترغیب کنید》.
undefined @m_ghanbarian

۷:۲۳

هی دوباره به روایتی معروف.mp3

۲۵.۴۲ مگابایت
undefined نگاهی دوباره به روایتی معروفشب شهادت امام صادق(ع) ۱۴اردیبهشت۱۴۰۳مسجد دانشگاه تهرانحجت الاسلام والمسلمین قنبریان
undefinedیک روایت از ۳ امام!قَصَمَ [یا: قَطَع] ظَهری اثنان: عالم مُتَهَتِّک و جاهل مُتِنَسِّک...دو کس پشت مرا شکستند: عالمی که پرده دری می کند و نادانی که مناسک می گذارد...این روایت با اختلاف اندک از پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است!undefined امامت می خواهد چه کند که ایندو کمرش را می شکنند؟! طرح و برنامه کلان پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) چه بوده ؟! ایندو چگونه در آن خلل می کنند؟!undefined️جواب در یک جمله:پیامبر(ص) می خواهد "اسلام سیاسی ای" جهانی کند و سپس اسلام را به "ایمان " و "ایقان" برساند و "اسلام عقیدتی و مناسکی" را موجب شود.حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) در همان راستا می خواهند "تشیع سیاسی" را گسترش و از درون آن "تشیع عقیدتی و مناسکی" را رقم زنند.undefined جاهل متنسک، مانع گسترش اسلام و تشیع سیاسی و عالم متهتک مانع ساخت اسلام و تشیع عقیدتی و مناسکی می شود؛ از اینجا کمر می شکنند!
undefinedتفصیل را در فایل صوتی بشنوید
undefined @m_ghanbarian

۱۱:۲۲