متصدی بوفه اقامتگاه جدید هم ابتدای سال خیلی خوب بودند. دو مرد مسن باصفا و دوست داشتنی. اما جدیدا دو نفر جوانتر جایگزین شدهاند که نه برخوردشان مودبانه است و نه تا پایان وقت سرویس کامل میدهند. مثلا اگرچه بوفه تا ساعت ۲۳ باز است، اما از ۲۱ به بعد دیگر شام نمیزنند.
۱۰:۳۳
یه بار نوشتید: اسلام خمینی، بعد نوشتید اگر نبود خمینی نبود اسلامی، حالا هم اطاع الخمینی! دنبال دیده شدنید؟ از جنجال خوشتون میاد؟ فرقه ضاله حدیث ولایت دشمن شماره یک آبروی انقلاب و دانشگاه شده. خمینی میفرمود اسلام ناب محمدی... کاش میفهمیدین!
۱۰:۳۳
یادمه یه استاد معروف از بیرون دانشگاه اومد دانشگاه ما و دو ترم درس داد و رفت. یه بار اون استاد رو بعد از مدت ها دیدم و ازشون پرسیدم به عنوان یه انسان از محیط خارج دانشگاه و اینکه باور دارم قضاوتتون در مورد دانشگاه صرفا بر اساس تجربه زیسته خودتون هست نه حواشی، نظرتون در مورد دانشگاه ما چیه ؟ گفتند پیش از آنکه در این دانشگاه تدریس کنم، فکر میکردم یه محیط تعصبی و بسته و جمود هست اما الان دیدم واقعا اینطوری نیست بلکه در دانشگاه امام صادق یه عده تندرو بی منطق وجود داره که اکثرا کنش ها رو اینا دارن و یه عده اکثریت معقول و منطقی، اما متاسفانه اون عده اکثریت از ترس برچسب خوردن و متهم شدن به ضد انقلاب ، مخالف فرامین رهبری و حتی ملحد بودن، مجبورن در برابر اقلیت سکوت کنند و واکنش نشون ندن و افراد بیرون از دانشگاه هم فکر میکنند همه دانشجویان از جنس اقلیت این دانشگاه هستند. این روز ها با دیدن این پرچم های داخل کوچه بخشی یاد این استاد افتادم
۱۰:۳۳
سلام این پیام رو برای کانال حیات خلوت که اعلام کرده بودن درمورد جمله اخیر سردر دانشگاه پیام بدیم نوشته بودن و علی رغم ادعاشون در آزادی بیان اکثرا پیام های موافق خودشون رو منتشر کردن! گفتم اینجا بفرستم شاید پخش بشه. چند تا نکته دارم: اولا عربی راهنمایی کافیه برای فهم جمله، نیاز به ۷ ترم قواعد نداره. پس کسایی که میگن این جمله رو مردم نمیفهمن احتمالا حواسشون به عربی راهنمایی نبوده! ثانیا محتوای جمله درسته. مشکل اصلی سر مکان نصب هست. مکان نصب سردر دانشگاه و رو به کوچه بخشی است یعنی یک جایی که معمولا برای اسم و لوگوی دانشگاه یا اعلانات بسیار مهم دانشگاه مثل آغاز سال تحصیلی یا مراسم هیات برگزار میشه پس به نظر میرسه فارغ از محله ای که توش هستیم اطلاع رسانی دوره و جذب به دوره یکی از دفاتر یکی از واحد های بسیج با بنر و پارچه روی سردر کار غیر معمول و غیر متناسب با سردر دانشگاه هست چراکه این باعث میشه افراد و دفاتر دیگه هم برای دوره های خودشون از سردر استفاده کنن. ثالثا مکان از نظر اینکه در انظار عمومی قرار میگیره به هر حال مورد مخاطبه با افرادی که از اونجا رد میشن قرار میگیره. افراد هم از آسمون نیومدن همینجا تو ایران با همین آموزش پرورش خودمون بزرگ شدن و توی مدرسه که ولایت طولی و ولایت مطلقه فقیه رو هیچ وقت به این غلظت به ما یاد نداده بودن، و اگر چیزی از ولایت طولی و اینها میدونم مدیون شهید مطهری و علامه مصباح هستم که باتوجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بعید میدونم عموم مردم اینها رو متوجه بشن و بدون پیش زمینه گفتن این جملات باعث انکار بیشتر میشه نه تامل و تفکر و پذیرش بیشتر. خامسا مسئله حق الناس در ضربه به هویت امام صادقی هم جدیه گرچه عده ای هرکی به این مسئله اعتراض می کنه رو برچسب لیبرال، سکولار، منافق، منفعت طلب، هزینه نده و... میزنن. برخی میگن مگه الان وضعمون خوبه که میگید هویت رو خراب نکنیم؟ نه آقا درست نیست. خراب تر نکنید.
۱۰:۳۳
بسم الله رفقا حالا که چند بار در این کانال به مصوبه وزارت علوم در رابطه با شرط معدل و مقاله به جای آزمون جامع مطرح شد بهتره گروه بزنیم مثل گروه کد صحت و از معاونت محترم آموزش دانشگاه الزامی شدن این مصوبه را درخواست نماییم لطفا لینک گروه را در این کانال منتشر کنید.
۱۰:۳۳
لطفا برای شفای مریض منظورحمد شفا قرائت کنید.
۱۹:۵۸
کانال دانشگاه مرجع
سلام این پیام رو برای کانال حیات خلوت که اعلام کرده بودن درمورد جمله اخیر سردر دانشگاه پیام بدیم نوشته بودن و علی رغم ادعاشون در آزادی بیان اکثرا پیام های موافق خودشون رو منتشر کردن! گفتم اینجا بفرستم شاید پخش بشه. چند تا نکته دارم: اولا عربی راهنمایی کافیه برای فهم جمله، نیاز به ۷ ترم قواعد نداره. پس کسایی که میگن این جمله رو مردم نمیفهمن احتمالا حواسشون به عربی راهنمایی نبوده! ثانیا محتوای جمله درسته. مشکل اصلی سر مکان نصب هست. مکان نصب سردر دانشگاه و رو به کوچه بخشی است یعنی یک جایی که معمولا برای اسم و لوگوی دانشگاه یا اعلانات بسیار مهم دانشگاه مثل آغاز سال تحصیلی یا مراسم هیات برگزار میشه پس به نظر میرسه فارغ از محله ای که توش هستیم اطلاع رسانی دوره و جذب به دوره یکی از دفاتر یکی از واحد های بسیج با بنر و پارچه روی سردر کار غیر معمول و غیر متناسب با سردر دانشگاه هست چراکه این باعث میشه افراد و دفاتر دیگه هم برای دوره های خودشون از سردر استفاده کنن. ثالثا مکان از نظر اینکه در انظار عمومی قرار میگیره به هر حال مورد مخاطبه با افرادی که از اونجا رد میشن قرار میگیره. افراد هم از آسمون نیومدن همینجا تو ایران با همین آموزش پرورش خودمون بزرگ شدن و توی مدرسه که ولایت طولی و ولایت مطلقه فقیه رو هیچ وقت به این غلظت به ما یاد نداده بودن، و اگر چیزی از ولایت طولی و اینها میدونم مدیون شهید مطهری و علامه مصباح هستم که باتوجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بعید میدونم عموم مردم اینها رو متوجه بشن و بدون پیش زمینه گفتن این جملات باعث انکار بیشتر میشه نه تامل و تفکر و پذیرش بیشتر. خامسا مسئله حق الناس در ضربه به هویت امام صادقی هم جدیه گرچه عده ای هرکی به این مسئله اعتراض می کنه رو برچسب لیبرال، سکولار، منافق، منفعت طلب، هزینه نده و... میزنن. برخی میگن مگه الان وضعمون خوبه که میگید هویت رو خراب نکنیم؟ نه آقا درست نیست. خراب تر نکنید.
پیام بنده کامل نیومده بود لطفا ریپلای بزنید روی پیام قبلی و ادامه اش رو بنویسید ادامه: برخی میگن مگه الان وضعمون خوبه که میگید هویت رو خراب نکنیم؟ نه آقا درست نیست. خراب تر نکنید. امثال همین اتفاق ها بخشی از دلایل خراب شدن هویت امام صادقی در بین حزب اللهی و غیر حزب اللهی (به معنای مصطلح) است. پس ادامه اش ندید. سادسا هدف حدیث ولایت از این جمله بحث درمورد محتوای جمله و سپس دعوت به دوره از طریق ایجاد سوال بود در حالیکه سوال به جای ولایت طولی و درستی و غلطی جمله رفت روی سوال درمورد مکان بنر و فهم مردم. و طبیعتا دوره عصر روح الله جای پرداختن به این چیز ها نیست و لذا جذب به دوره با ایجاد سوال هم به نظر نمیرسه رخ داده باشه. سابعا امروزه عصر رسانه است و مخاطب های این جمله فقط دانشجو های دانشگاه و اهالی کوچه بخشی و عابرین اونجا نیستن، بلکه امکانش بود کل مردم فضای مجازی این رو ببینن که الحمدلله رخ نداد و امیدوارم بعد از جابه جایی هم این اتفاق رخ نده. ثامنا در جواب عده ای میگن از موضع انقلابی گرفتن نترسید و صریح و شفاف مواضع خودتون رو بیان کنید و این رو به نقل از رهبری و امام بیان میکنن و اما جواب اینکه موضع انقلابی در جایی لازمه که نیاز به موضع گرفتن باشه. مثلا اصرار بر موضع انقلابی مخصوصا با این شدت در مثلا مترو قطعا یه کار بی فایده و باعث اختلاف و لج بازی میشه. پس هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد باید دید آیا این جمله در اینجا مناسب هست و آیا این مکان و این زمان نیازمند بیان موضع شدید انقلابی هست یا نه؟ طبیعتا اگر جایی موضع انقلابی نیاز باشه نخواهیم ترسید. تقیه نخواهیم کرد اما اگر نه تنها نیاز نباشه بلکه احتمال تنش وجود داشته باشه از این کار خودداری می کنیم نه از سر ترس و تقیه بلکه از سر عقل و هزینه فایده. والسلام
۲۲:۲۶
دفتر معظم حدیث ولایت با این کارش عوض جاذبه ؛ دافعه ایجاد کرد . و با توجه به رفتار این دفتر طی سه سال گذشته مشخص شد این حرکات عامدانه است و غرض های پشتش مشخصه ... مصداق بارز بدنامی بهتر از گمنامی است ! یعنی حتی الان حدس میزنم که وقتی جمله ما مسلمانیم به اسلام خمینی اینها بولد شد و پویانفر و بقیه بهش دامن زدن ، با اینکه در حال تخریب هدف دفتر و نام دانشگاه بودن اما در برخی نقاط اعضای دفتر عروسی بود چرا که . . . . . . بدنامی بهتر از گمنامی . بشخصه با اینکه دوره عصر روح الله رو میخواستم شرکت کنم به هیچ وجه دوره رو شرکت نخواهم کرد چون حداقل خودم میتونم با این تندروی ها مخالفت کنم
۲۲:۲۶
بزرگواری که فرمودند «فرقه ضاله حدیث ولایت» به معنای اتم و اکمل بصیرت دارند! آیا به میزان مکفی به قرآن و روایات پرداخته شده است تا نوبت به بررسی تحلیلی مواضع رهبران جمهوری اسلامی به سبک حدیث پژوهشی و با این عنوان ثقلیل برسد؟!
۲۲:۲۶
با حل شدن مشکل کدصحت رو سیاهی موند به اون ذغالی که چپ و راست علیه دانشگاه و مسئولین * پراکنی میکرد البته دوران مدیریت خودشونم قدمی برای حل این مسئله برداشته نشد...
۲۲:۲۷
سلام وقتتون بخیر میشه همین طور که دارید موضوع آزمون جامع رو پیش می برید یه کمپین هم برای غذای دانشگاه راه بندازید کیفیت غذاها روز به روز داره بدتر میشه این وضعیت غذا باعث شده دوستان داخل پردیس هم همه یه شب در میون درمانگاه باشن، خواهشا برای این موضوع هم یه کاری بکنید با تشکر
۲۲:۲۷
این پیام رو برای حیات خلوت فرستادیم، ولی نشر ندادن. امیدوارم رویکرد گزینشی حیاتخلوت در این کانال موجود نباشه : مَنْ أَطَاعَ الخميني(ره) فَقَدْ أَطَاعَ ٱللّٰهُ...
قسمت اول وقتی از «اطاعت» حرف میزنیم، باید بدانیم که اطاعت به حیثی، دو قسم است : ١- اطاعتی که تحقیقاً و واقعاً مطابق با آنچه که نزد خدا - و به اصطلاح در لوح محفوظ - است، باشد. یعنی واقعاً و تحقیقاً صحیح باشد. که به مقتضای ضرورت و بداهت دین، نمیتوان چنین اطاعتی را جز به خداوند و حجج طاهرهٔ او(علیهم السلام) و نائبان خاصّ ایشان(مانند سفرای اربعه در زمان غیبت صغریٰ، نه نائبان عامّ مثل مراجع تقلید و ولیّ فقیه) نسبت داد. ٢- اطاعتی که تحقیقاً مطابق با آنچه که نزد خدا است، نباشد، اما در اثر استناد به «حجت شرعی» -چه از باب اجتهاد و چه از باب تقلید از مجتهد جامع الشرائط- حکماً -و نه تحقیقاً و واقعاً- صحیح باشد، که این نوع از اطاعت نیز مخصوص به مجتهدین و فقهای دین و مقلدین آنها میباشد. به این معنا که مجتهدین و فقها گاه به «حُکْمُ ٱللّٰهُ ٱلْوَاقِعِيْ» یا آنچه که در لوح محفوظ است میرسند و به آن حکم میدهند و اطاعت از آنها تحقیقاً صحیح میشود، و گاه نیز در عین تلاش و کوشش بسیار و نیل به اجر الهی، به آن حکم واقعی نمیرسند و متفاوت از آن حکم میدهند و اطاعت از آنها حکماً صحیح میشود. این توضیح همان عبارت است که به کرّات و مرّات شنیدهایم : لِلْمُصِیْبِ أَجْرَانِ وَ لِلْمُخْطِئِ أَجْرٌ وَاحِدٌ با این مقدمه، بیایید عبارت زیر را واکاوی کنیم : «مَنْ أَطَاعَ فلاناً فَقَدْ أَطَاعَ ٱللّٰهَ» «قَدْ» در لغت عرب، آنگاه که بر سر فعل ماضی آید، به اصطلاح «ادات تحقیق» میشود و افادهٔ تحقیق و قطعیت میکند. یعنی «قَدْ أَطَاعَ» ، چنین معنا میدهد : تحقیقاً و واقعاً اطاعت کرد. حال بیایید به مقدمهای که دربارهٔ انواع «اطاعت» گفتیم، بازگردیم : گفتیم که «اطاعت» باری تحقیقی و واقعی است، و باری حکمی است.
۲۲:۲۷
چند باری به دانشگاه ها و موسسات دیگه سر زدم.برام عجیبه که چرا امام صادق رو اینطوری میشناسن. حتی پیش یه بزرگی از قم رفته بودم که خیلی خیلی مشهور و عالم هستن و اسمشون رو نمیبرم ، در مورد دانشگاه یه نگاه خاصی دیدم در ایشان وجود داره. چرا باید در مورد دانشگاه اینطوری فکر کنن.چرا دانشگاه امام صادق در نظر این اشخاص مترادف شده با فضایی بسته و جمود؟چرا؟ آیا ما واقعا جمود الفکر هستیم؟ یا خودمان را جمود الفکر نشان می دهیم؟ من فکر میکنم دانشگاه بیشتر باید به فکر بازتابی که از خودش در اذهان جوامع علمی ایجاد میکنه باشه. این بازتاب بخشی از هویت اجتماعی دانشگاهه. و فکر نمیکنم که علت ایجاد چنین تصوری قطعا به خاطر حسادت و رقابت فصای مخالف باشه ، چون بعضا حوزوی ها هم در مورد ما همچین فکری دارن. به نظر شما اشکال کار کجاست؟
۲۲:۲۷
بازارسال شده از احیاء _ محمد نوروزی
او، حامد کاشانی است!
کمتر کسی است که با حقیر مدتی همکلام شده باشد و از میزان ارادتم به حاج آقای کاشانی مطلع نباشد، دقیق نمیدانم شاید بیش از ۵۰۰ صوت جلسه از سخنرانیهای آقای کاشانی را گوش کرده باشم! جالب این است که تمام فرصت صحبت مستقیم با ایشان برای من کمتر از ۵ دقیقه بوده و به احتمال خیلی زیاد، ایشان اندک شناختی هم از حقیر ندارند. (چه اینکه کلاس درس رسمی هم با ایشان نداشتم و توفیق همکلامی هم حاصل نشده است)غیر از مواردی که صرفاً به عرض سلام و ادب گذشته است؛ فقط یک بار، پس از یکی از هیئات مرکز رشد دانشگاه، خدمتشان رسیدم و پرسیدم: بالاخره سرجمع و مختصر، مختار ثقفی آدم خوبی بود یا نه؟! پاسخ داد: به صورت مختصر، آیتالله خویی ره که بسیار سختگیر است مختار را ثقه میداند.
من نمیگویم آقای کاشانی در سخنان و مواضعش، اشتباه نمیکند، چه اینکه آدمهای بزرگ، خطاهایشان هم بزرگ است. اتفاقاً در این زمینه هزینه زیادی هم متحمل شده (و میشود) و البته انّ الله یدافع عنالذین ءامنوا ...
این روزها، به خاطر آن مناظره، نامش بر سر زبانها افتاد بنده هم به رسم ادب (و به پاس سالها شاگردی غیرمستقیم ایشان) چند نکتهای تقدیم میکنم:
یکم. آقای کاشانی یک عالم دینی است کسی که طی این سالها هر چقدر که توانسته، برای فهم، نظامدهی و ترویج مفاهیم دینی و اسلامی، وقت گذاشته و کارهایی متفاوت را پیش برده است. اینکه کسی خودش را به گونهای تعریف کند که بناست حرفِ دین (و نه حرفهای ذوقی خودش) را بزند در جای خود بسیار ارزشمند است.
شیخ حامد کاشانی، خلاف برخی هیاتیها، با مناسکسازی مخالفت میکند که البته حرفش هم حق است. تاکید دارد که نباید برای چیزهایی که از نظر تاریخی، دقیق نیست مناسک ساخت. شاید برگزاری و اختصاص برخی مناسبتها، ساختن برخی دههها و ... برای شرایط امروز، جذابیت داشته باشد و خوشایند تلقی شود ولی در بلندمدت، جریان دینی را دچار ضعف میکند و اتفاقاً بعدها، ممکن است آیندگان (و روشنفکران اهل تحقیق) با خدشه در مناسک جدیدالتاسیس، مناسبتهای اصیل را هم زیر سوال ببرند!
همت شیخ حامد کاشانی و تیمش در جمعآوری کتب اسلامی و مستند، عجیب و قابل تحسین است. او غیر از جستجوهای اینترنتی، به صورت حضوري نیز در بزرگترین نمایشگاههای بینالمللی و کتابخانهها حضور یافته و با تهیه منابع، در حفظ میراث شیعه میکوشد و گاه در رسانهها نیز اعلام میکند که فلان منبع را هنوز نیافته است و هرکسی میتواند در این زمینه نیز کمک نماید.
شیخ حامد کاشانی، حرفهای تحقیقی و پژوهشی قابل توجهی میزند که حاصل سالها مطالعه است و از سوی دیگر، منبری توانمندی است که میتواند با بیانی شیوا، همان نکات را به عموم منتقل نماید. ولی او هیچگاه از محتوای پژوهشی و مستند به نفع منبر شورانگیز کوتاه نمیآید، تاکید دارد (و تصریح میکند) که خواب و مکاشفه و کرامت تعریف نکند (هر چند اصل این موارد را انکار هم نمیکند) و حتی گاهی پیش میآید که در بیان برخی مباحث پژوهشی در منبر به این مورد اشاره میکند که میدانم این محتوا، قدری سنگین است و چه بسا برای مخاطب عام مناسب نیست ولی میبایست بیان شود هر چند با این همه، باز هم مخاطب، به قدر وسع خود ارتباط میگیرد.
شیخ حامد کاشانی در منبرش، حساسیتهای خاصی دارد. در روضه، تنوعطلبی نمیکند، تاکید دارد که روضه تکراری بخواند (حتی این مورد را تصریح میکند) و هر بار در روضهاش هم میسوزد، هم میسوزاند و هم از عمق جان عرض ادب میکند. شیخ حامد کاشانی، در منبر و روضه بسیار مودب است! بارها گفته است که توانایی خواندن برخی روضهها را ندارد! در یک کلام، او منبر را بازی نمیکند، زندگی میکند!
اشاره و ابراز ارادت آقای کاشانی به برخی شخصیتها نظیر میرحامد حسین، سید حمیری، مرحوم غروی اصفهانی، علامه عسکری و ... بسیار درسآموز است. نام بردن از بزرگان، ضمن اینکه سطح دانشی مخاطب را ارتقا میدهد به الگوسازیهای صحیح نیز میانجامد و عقبهدار بودن مباحث را نیز روشن میکند.
فعال بودن تیم رسانهای، در اختیار گذاشتن منظم صوت، متن و گاه ویدئوی جلسات آقای کاشانی بسیار ارزشمند است. از سالها پیش میتوان محتوای جلسات ایشان را از طریق وبسایت و کانالشان به صورت منظم دریافت کرد که هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب خاص و پژوهشگر بسیار مغتنم است. بسته مستندات بسیاری از جلسات نیز در وبسایت و کانال ایشان منتشر میشود که بر ارزش کار میافزاید.
پ.ن: این نوشتار، نوعی عرض ادب عام، خدمت استاد کاشانی بود و گرنه بهره حقیر از ایشان، بسیار فراتر از این بوده است که بیانش را مجال و صلاح نیست.
#حامد_کاشانی------------------احیاء _ یادداشتهای محمد نوروزی@noruzimohammad
#حامد_کاشانی------------------احیاء _ یادداشتهای محمد نوروزی@noruzimohammad
۶:۲۲
چون واقعا تو فضای بسته آکواریومی بزرگ میشیم. تعجب تون عجیبه. البته قاعدتاً کسی که خودش توشه نمی فهمه...
۶:۵۰
دفتر حدیث ولایت فکر می کنه اگر حاشیه سازی نکنه مغضوب امامین انقلابه
۶:۵۰
دوستانی که مناظره دیروز حامد کاشانی را دیدند و افتخار کردند بدانید که حامد کاشانی در این دانشگاه کلاس داشت اما آقاجون های دانشگاه و همان کسانی که قشقلقی به پا کردند برای اون پارچه نشوته من اطاع الخمینی همین ها ایشون رو از دانشگاه بیرون کردند..... حیف آقا حامد.....دان
۶:۵۰
با توجه به این وضعیت آلودگی هوا و تعطیلی دانشگاه و شیوع آنفولانزا، که نه میشه نفس کشید، مریض هم بشی (آنفولانزا گرفته ها میدونن یه هفته فقط باید استراحت کنی تا بتونی سر پا وایسی)، مسئولین آموزش و دانشکده ها یه فکری برای آزمون جامع و جابجایی اش بکنن یا حداقل با این بنده خداها که میتونن به خاطر معدل بالا معاف شن موافقت کنن. یه دانشجوی دکتری هزارتا گرفتاری غیر از اینا داره، خود وزارت علوم گفته از دانشجوهای حائز شرایط نگیرید، حالا برخی اساتید فاز برداشتن
۶:۵۰
باز هم روز دانشجو رسید و دانشگاه هیچ برنامه ای برای این روز نداره بابا یه مسئول دعوت کنین حتما باید دولت خودمون باشه ما خودمون خودمون رو آدم حساب کنیم بابا ما هم یک دانشگاهیم نه هم حرف داریم یعنی چی هیچ کسی نمیاد توی دانشگاه ما
۶:۵۰
دانشگاه امام صادق با این همه شلوغ کاری و ادعا برای روز دانشجو که مرتبط ترین روز با دانشگاه است هیچ شخص شاخصی رو دعوت نکرده خیلی جالبه حرفم که می زنیم میگن خودشون نمیان عجب بابا عجب
۶:۵۰