۲۱ شهریور
بازارسال شده از جدال
_آیا_سیاست_«چرخش_به_شرق»_ریی
۰۲:۰۵:۵۸-۸۶.۴۷ مگابایت
۱۱:۴۲
۲۲ شهریور
بازارسال شده از دکتر سعید جلیلی
۶:۳۴
۲۴ شهریور
«الف تا» مصداقی از ظرفیت مردمی پیشرفت🔸دیروز دکتر جلیلی از دومین رویداد بینالمللی «الف تا» که به همت وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود، بازدید کرد.نمایشگاه دو بخش داشت، بخش مدارس و هنرستانهای موفق و ایدههای موفق انفرادی معلمها. توضیحی که دکتر پارسانیا مسئول نمایشگاه درباره شیوه انتخاب و حضور در نمایشگاه بیان کرد نشان میداد که مدارس و معلمانی موفق به حضور شدهاند که در میان انبوهی از داوطلبان حضور، برتریهایی داشتهاند. به عبارت دیگر ظرفیت واقعی کشور بسیار بیشتر از این نمایشگاه است.🔻جالب اینکه عمده مدارس و معلمها از مدارس دولتی بودند و کمی از آنها مدارس غیردولتی بودند. یعنی اصل بر پول نیست بلکه اراده است که تعیین کننده است.🔻نکته مهم و لازم به تأمل این بود که همه آنچه که در نمایشگاه مشاهده شد، تجربههای موفقی بود که نه بر اساس برنامههای ابلاغ شده از مرکز بلکه بر اساس مسأله شناسی بومی، برنامهریزی برای پاسخ دادن به آن و استقامت در آن مسیر به دست آمده بود. لذا تنوع و تکثر بسیاری در پاسخهای ارایه شده به مسایل هم جنس مشاهده میشد. 🔹البته از آن مهمتر این بود که پشت هر تجربه موفق، اراده یا ارادههایی محکم وجود داشت که برای تحقق هدفی متعالی برانگیخته شده بود. مدیر یا معلمی پر انگیزه، بدون آنکه حمایت خاصی داشته باشد، با تکیه بر ظرفیت بومی و محلی مسأله شناسی کرده و پاسخی برای آن تولید و آن را اجرا کرده است. و حالا با تمام انرژی خود این تجربه را به مهمان نمایشگاه توضیح میدهد. به معنای کامل کلمه نمایشگاه «الف تا» میدانی برای نمایش ظرفیت های بزرگ مردمی برای پیشرفت کشور بود. این ظرفیتها به این دلیل شکوفا شده بود که هر فردی به نقش پرشکوه خود در پیشرفت کشور اعتقاد و باور داشته و وارد میدان عمل شده بود.در این میان وظیفه حاکمیت شناسایی و میدان دادن به این ظرفیتها است. دولت باید بستر نقش آفرینی این اراده ها را ایجاد کند. نمایشگاه گام اول این کار است. باید به برگزار کنندگان این نمایشگاه خدا قوت گفت.
۷:۰۰
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
۷:۰۲
بازارسال شده از دیدهبان تحریم
۱۴۰۳۰۳۱۷ - تحلیل نفیو تحریم مؤسسه واشینگتن.pdf
۱۷۱.۵۱ کیلوبایت
|||| ۱۴۰۳۰۶۲۴ - یادداشت تحلیلی ||||
✍️ «ریچارد نفیو» یکی از افراد کلیدی دولت اوباما در حوزهی تحریم ایران که اخیراً بهعنوان عضو غیرمقیم به «مؤسسهی واشینگتن» پیوسته است، در یادداشتی با عنوان «احیای فشار حداکثری بر ایران: گفتن آسانتر از انجام دادن»، استدلال میکند که در شرایط کنونی، امکان راهاندازی پویش تحریمی شبیه آنچه در دورهی اوباما اتفاق افتاد و منجر به برجام شد، وجود ندارد. یادداشت نفیو حاوی نکات مهمی در باب تحریمهای ایران است.
در بخشی از گزارش آمده است:« ... در دورهی بایدن، شرایط برای تحریمهای مؤثر پیچیدهتر شده است. تغییرات ژئوپلیتیک جهانی، آگاهی بیشتر ایران از نقاط ضعف خود، و مشکلات داخلی آمریکا باعث شده که احیای فشار حداکثری علیه ایران تقریباً غیرممکن به نظر برسد. به همین دلیل، واشینگتن وارد دورهای از «آسیبشناسی» تحریمهای خود شده است تا نقاط ضعف و ایرادات نظام تحریم را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کند. این یک فرصت برای ایران است تا با استفاده از این شرایط، به بهبود و تقویت توانمندیهای خود در مواجهه با پدیدهی بپردازد.
در مطلب پیش رو که «مرکز تحلیل راهبردی و بینالملل» آن را منتشر کرده است، با اشاره به برخی نکات نفیو، تحلیلی در باب تحریم ایران ارائه دادهام.
علاوه بر فایل پیوستشده، میتوانید برای مطالعهی کامل این گزارش به تارنمای آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140306181830/@isacenter-----------------------------به «دیدهبان تحریم» بپیوندید:🆔 @sanctionswatch🆔 @sanctionswatch🆔 @sanctionswatch
✍️ «ریچارد نفیو» یکی از افراد کلیدی دولت اوباما در حوزهی تحریم ایران که اخیراً بهعنوان عضو غیرمقیم به «مؤسسهی واشینگتن» پیوسته است، در یادداشتی با عنوان «احیای فشار حداکثری بر ایران: گفتن آسانتر از انجام دادن»، استدلال میکند که در شرایط کنونی، امکان راهاندازی پویش تحریمی شبیه آنچه در دورهی اوباما اتفاق افتاد و منجر به برجام شد، وجود ندارد. یادداشت نفیو حاوی نکات مهمی در باب تحریمهای ایران است.
در بخشی از گزارش آمده است:« ... در دورهی بایدن، شرایط برای تحریمهای مؤثر پیچیدهتر شده است. تغییرات ژئوپلیتیک جهانی، آگاهی بیشتر ایران از نقاط ضعف خود، و مشکلات داخلی آمریکا باعث شده که احیای فشار حداکثری علیه ایران تقریباً غیرممکن به نظر برسد. به همین دلیل، واشینگتن وارد دورهای از «آسیبشناسی» تحریمهای خود شده است تا نقاط ضعف و ایرادات نظام تحریم را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کند. این یک فرصت برای ایران است تا با استفاده از این شرایط، به بهبود و تقویت توانمندیهای خود در مواجهه با پدیدهی بپردازد.
در مطلب پیش رو که «مرکز تحلیل راهبردی و بینالملل» آن را منتشر کرده است، با اشاره به برخی نکات نفیو، تحلیلی در باب تحریم ایران ارائه دادهام.
علاوه بر فایل پیوستشده، میتوانید برای مطالعهی کامل این گزارش به تارنمای آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140306181830/@isacenter-----------------------------به «دیدهبان تحریم» بپیوندید:🆔 @sanctionswatch🆔 @sanctionswatch🆔 @sanctionswatch
۱۴:۵۴
۲۵ شهریور
بازارسال شده از عصر ایرانیان
⭕سایه اش را با تیر بزنید!
🔸هنری آدامز مورخ مشهور آمریکایی و نوه ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده که در واقع تاریخ نگار سیاست در آمریکا است، جمله مشهوری دارد، وی می گوید سیاست همواره سازماندهی سیستماتیک نفرت بوده است. اگر مناظره اخیر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا را دیده باشید، نفرت پراکنی دو نامزد نسبت به یکدیگر بخش مهمی از آن را به خود اختصاص داده بود؛ هریس معتقد بود که اگر ترامپ بیاید، کشور ویران می شود و ترامپ نیز بر آن بود که هریس کشور را نابود خواهد کرد.
🔸این سیاست نفرت، در ایران نیز رهروانی دارد و بدتر آنکه این سیاست نفرت بعد از پایان کارزار انتخاباتی نیز ادامه دارد. اگر از دوران پرشور رقابت چشم پوشی کنیم، بعید است حتی درآمریکا نیز که مهد سیاست نفرت است بعد اعلام نتایج انتخابات همچنان سیاست نفرت نسبت به نامزد شکست خورده وجود داشته باشد. امری که متاسفانه در ایران وجود دارد. گویی برنامه ای درکار است که باید در فواصل معینی سایه اش را با تیر زد. گاهی به بهانه یک چفیه، گاهی به بهانه بیان افکار یک فیلسوف، و اگر هم چیزی پیدا نشد، عکسی یا توئیتی پیدا می شود تا سیاست نفرت زمین نماند. اما چرا؟
🔸اولین پاسخی که به ذهن میآید، تمامیت خواهی است. وقتی شما تمامیت خواه باشید، صرف پیروزی نامزد مورد نظرتان کفایت نمی کند. شکست برای نامزد رقیب کافی نیست، اساسا باید از صحنه سیاست محو شود. اما چیزی بیشتر از تمامیت خواهی نیز در کار است. بویژه زمانی که می دانید با پایان ماه عسل پیروزی در انتخابات، مشکلات پدیدار، انتقادها و اعتراض ها آغاز و نارضایتی گسترده می شود. و بر همگان آشکار است که چهار سال در چشم برهم زدنی خواهد گذشت و ناتوانی رئیس جمهور منتخب در حل مشکلات کشور موفقیت در دور بعدی را دشوار می سازد. دقیقا همین تحلیل بود که انتقادهای تند و تیز به انتخاب اعضای کابینه به یکباره فرونشست و همگان به حمایت مجدد از رئیس جمهور پرداختند.
🔸بر این اساس می توان پیش بینی کرد که با رئیس جمهور فعلی همانند فرزند نازپرورده ای رفتار شود که خطاهایش هم مورد تشویق و تمجید قرار می گیرد. بر خلاف انچه با رئیس جمهور شهید رفتار شد. به طور خلاصه استراتژی این است: هر وضعیتی پیش بیاید باید ثابت کرد که انتخاب درستی صورت گرفته است و لذا باید سیاست جلیلی هراسی را با قوت ادامه داد و در این راستا یا باید بهانه ای یافت یا بهانه ای ساخت.
✍دکتر محمدرضا طاهری
✅ @asreiranian_ir
🔸هنری آدامز مورخ مشهور آمریکایی و نوه ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده که در واقع تاریخ نگار سیاست در آمریکا است، جمله مشهوری دارد، وی می گوید سیاست همواره سازماندهی سیستماتیک نفرت بوده است. اگر مناظره اخیر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا را دیده باشید، نفرت پراکنی دو نامزد نسبت به یکدیگر بخش مهمی از آن را به خود اختصاص داده بود؛ هریس معتقد بود که اگر ترامپ بیاید، کشور ویران می شود و ترامپ نیز بر آن بود که هریس کشور را نابود خواهد کرد.
🔸این سیاست نفرت، در ایران نیز رهروانی دارد و بدتر آنکه این سیاست نفرت بعد از پایان کارزار انتخاباتی نیز ادامه دارد. اگر از دوران پرشور رقابت چشم پوشی کنیم، بعید است حتی درآمریکا نیز که مهد سیاست نفرت است بعد اعلام نتایج انتخابات همچنان سیاست نفرت نسبت به نامزد شکست خورده وجود داشته باشد. امری که متاسفانه در ایران وجود دارد. گویی برنامه ای درکار است که باید در فواصل معینی سایه اش را با تیر زد. گاهی به بهانه یک چفیه، گاهی به بهانه بیان افکار یک فیلسوف، و اگر هم چیزی پیدا نشد، عکسی یا توئیتی پیدا می شود تا سیاست نفرت زمین نماند. اما چرا؟
🔸اولین پاسخی که به ذهن میآید، تمامیت خواهی است. وقتی شما تمامیت خواه باشید، صرف پیروزی نامزد مورد نظرتان کفایت نمی کند. شکست برای نامزد رقیب کافی نیست، اساسا باید از صحنه سیاست محو شود. اما چیزی بیشتر از تمامیت خواهی نیز در کار است. بویژه زمانی که می دانید با پایان ماه عسل پیروزی در انتخابات، مشکلات پدیدار، انتقادها و اعتراض ها آغاز و نارضایتی گسترده می شود. و بر همگان آشکار است که چهار سال در چشم برهم زدنی خواهد گذشت و ناتوانی رئیس جمهور منتخب در حل مشکلات کشور موفقیت در دور بعدی را دشوار می سازد. دقیقا همین تحلیل بود که انتقادهای تند و تیز به انتخاب اعضای کابینه به یکباره فرونشست و همگان به حمایت مجدد از رئیس جمهور پرداختند.
🔸بر این اساس می توان پیش بینی کرد که با رئیس جمهور فعلی همانند فرزند نازپرورده ای رفتار شود که خطاهایش هم مورد تشویق و تمجید قرار می گیرد. بر خلاف انچه با رئیس جمهور شهید رفتار شد. به طور خلاصه استراتژی این است: هر وضعیتی پیش بیاید باید ثابت کرد که انتخاب درستی صورت گرفته است و لذا باید سیاست جلیلی هراسی را با قوت ادامه داد و در این راستا یا باید بهانه ای یافت یا بهانه ای ساخت.
✍دکتر محمدرضا طاهری
✅ @asreiranian_ir
۱۴:۲۶
بازارسال شده از دکتر سعید جلیلی
۱۶:۵۵
۲۶ شهریور
تکرار اشتباه روحانی در FATFپزشکیان میخواهد در موضوع FATF تجربه روحانی را در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ تکرار کند.اتلاف انرژی به خاطر مسأله شناسی غلط و عمری که از دست میرود.درباره خطاهای شناختی در پرونده FATF مفصل نوشتهام.اینجا https://mas-barati.blog.ir/post/12و اینجاhttps://mas-barati.blog.ir/post/11و اینجا https://mas-barati.blog.ir/post/8
۱۳:۴۷
۲۷ شهریور
۴:۵۴
داروی تلخ پزشکیان!آیا دولت تمام راهکارهای موجود برای اصلاح ناترازی را بررسی کرده است؟روز گذشته رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری خود درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: «باید بپذیریم این اقتصاد بیمار را درمان کنیم. مداخلهاش، دارویی که میخواهیم بدهیم ممکن است تلخ باشد. نپرسید چرا به مردم داروی تلخ میدهید!»از صحبتهای ایشان مشخص میشود که عزم دولت برای آنچه که جراحی اقتصادی نامیده میشود جزم شده و احتمالاً در آینده شاهد تصمیمات مهمی در زمینه تغییر قیمت بنزین باشیم.رئیس جمهور پزشکیان این تصمیم گیری را به مثابه داروی تلخی که باید استفاده کرد تا اقتصاد بیمار بهبود پیدا بکند، تشبیه کردند. اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا تنها راه اصلاح اقتصاد خوراندن داروی تلخ به مردم است؟این تصور که جراحی اقتصادی یا خوراندن داروی تلخ به مردم که موجب گران شدن و تلخ شدن زندگی آنها میشود، تنها راه نجات اقتصاد ایران است منتقدان بسیاری دارد و مردم نیز به راحتی این را نمیپذیرند.به نظر میرسد مشکل دولت آقای پزشکیان بیشتر در نبود یک برنامه حساب شده در مواجهه با مشکلات اقتصادی کشور باشد. در ایام انتخابات طرحهای مختلفی جهت اصلاح وضعیت اقتصادی از سوی رقیب آقای پزشکیان مطرح گردید. یکی از آنها انضباط بخشی در توزیع فراوردههای نفتی بود که با عنوان تخصصی «میترینگ» مطرح گردید.یکی و شاید از اصلی ترین راهکارهای بهبود وضعیت ناترازی انرژی کشور، توجه ویژه به سازوکارهای غیر قیمتی است. همانکه سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۳ تحت عنوان میترینگ مطرح کرد. میترینگ یا سامانه برخط سنجش حجم جریان انرژی کشور، در حقیقت امکان رصد لحظهای قطره به قطره نفت، گاز، میعانات، فراوردهها و مشتقات نفتی مثل بنزین، گازوئیل، نفت کوره و... را در هر نقطه از زنجیره ارزش به ناظر میدهد.بنابر تخمینهای کارشناسان، ناظران، مسئولان وزارت نفت، مسئولان پالایشگاهی و پتروشیمیایی کشور، در طول فرایند اکتشاف تا پالایش و بهره برداری و فروش محصولات و مشتقات نفتی و گازی، "حداقل" و بطور خوشبینانه ۴ تا ۷ درصد هدررفت و مفقودی منابع وجود دارد. به تعبیری ۴ تا ۷ درصد انرژی کشور، پیش از آنکه به دست مصرف کننده (خارجی یا داخلی) برسد، مفقود میشود! برلی درک بهتر مقدار این عدد، اگر کشور بطور متوسط روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۵ دلار و با نرخ ارز ۴۰ هزار تومان صادر کند؛ در طول تنها یکسال معادل ۲.۹ میلیارد دلار یا ۳۸ میلیون بشکه نفت در منابع ارزی و انرژی کشور صرفه جویی و بهره برداری مضاعف میشود.
۵:۲۳
این حجم تنها در تولید و صادرات نفت خام است و اگر مقدار "تولید" روزانه نفت (حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون بشکه) و مقدار تولید و فراوری روزانه گاز و میعانات هم به آن افزوده شود، دریافت میشود که رقم انبوهی از منابع ارزی و انرژی کشور آزاد میشود. درحالیکه برای کسری ناترازی بنزین در سالجاری از محل واردات حدود ۴ میلیارد دلار نیاز است و میتوان با سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه، نه تنها بنزین وارد نکرد بلکه با فراوری بیشتر، به خودکفایی کامل در بنزین و سایر انرژیها دست پیدا کرد و دیگر مردم را متحمل هزینههای جراحی و داروهای تلخ غیرضرور نکرد.با این توضیحات مشخص میشود که تنها راه اصلاح اقتصادی تلخ کردن زندگی مردم نیست و شاید بتوان گفت که اصلاً راهکار این نیست و هتر است دولت چهاردهم با تقویت برنامههای خود فشار زندگی بر مردم را افزایش ندهد.گزارش روزنامه عصر ایرانیان@asreiranian_ir
۵:۲۳
۵:۵۳
۲۸ شهریور
چرا FATF بعد از برجام مهم شد؟سوال بسیار مهمی است و پاسخ دقیق به این سوال بخش مهمی از پرونده FATF را رمزگشایی میکند. با بررسی سیر تحولات بعد از امضای برجام مشخص میشود که در زمانی موضوع FATF به مسئله جدی کشور تبدیل شد که ناموفق بودن پروژه برجام در حال آشکار شدن بود.برجام پروژهای بود که دولت آقای روحانی و جریان سیاسی حامی او به مردم فروختند تا بتوانند رای آنها را از آن خود بکنند. بخش زیادی از این پروژه مربوط به بزرگنمایی و اغراق بیش از اندازه و تصویرسازی غیر واقعی از نتایج برجام بود. برای مثال رئیس جمهور روحانی در روز نهایی شدن برجام در اظهار نظری عجیب بیان کرد که با برجام تمامی تحریمهای اقتصادی مالی و حتی تسلیحاتی بالمره لغو میشود.اما با گذشت زمان و در همان ماههای ابتدایی بعد از اجرایی شدن برجام شواهد یکی پس از دیگری خود را روز میداد که آن چیزی که تصویر شده است با آن چیزی که واقعی است فاصله بسیار زیادی دارد. مهمترین شاهد مثال صحبتهای آقای دکتر سیف رئیس وقت بانک مرکزی در شورای روابط خارجی آمریکا است او به صراحت درباره آثار برجام از عبارت تقریباً هیچ استفاده میکند. دکتر سیف به دلیل حضور در بانک مرکزی به خوبی از آثار و نتایج توافق برجام بر روابط بانکی آگاه بود و این جمله که از او صادر شد نشان دهنده نتیجه واقعی برجام در حوزه روابط اقتصادی بود. اما دولت روحانی و جریان سیاسی حامی او به این راحتی حاضر به پذیرش شکست ایده محوری خود نبود لذا از همان زمان پروژه جایگزین را برای مشغول کردن ذهن مردم و تداوم حضور آنها در قدرت آغاز شد. در سومین گزارش وزارت خارجه به مجلس شورای اسلامی درباره اجرای برجام کلید این پروژه زده شد و بیان شد که علی رغم رفع تحریمها معضلی به نام حضور ایران در فهرست سیاه FATF وجود دارد و لذا مشکلاتی در حوزه برقراری روابط بانکی خارجی وجود داشته که باید برای رفع آن تلاش کرد. این در حالیست که مشکل اصلی روابط بانکی خارجی که هم از نظر تاریخی قابل اثبات است و هم از نظر تحلیلی میتوان آن را اثبات کرد مربوط به تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه نظام بانکی ایران است و ارتباطی با FATF ندارد اما دولت وقت با چشمان باز پروژه FATF را آغاز کرد و هدف اصلی آن نیز پوشاندن نقایص جدی برجام و احتمال آشکار شدن آن برای مردم بود. حالا که رئیس جمهور پزشکیان پیگیری این موضوع را اولویت خود اعلام کرده است، میتوان نتیجه را حدس زد. زمان خوبی برای پیگیری این مسأله غیرواقعی در داخل مصرف میشود و تا چند وقت پروژه های رسانهای- سیاسی فعال خواهد بود، خودی و دیگری ساخته میشود و در نهایت همان «تقریبا هیچ» برای مردم حاصل خواهد شد.فقط باید امیدوار بود که در این مسیر تعهدات هزینهدار جدید بی المللی برای ایران ایجاد نشود.📝مسعود براتی
۵:۰۳