۱۰:۳۲
مخاطب جبههها: چرا تسنن هویتی توئیت رهبری را به خود گرفت؟
حمید عظیمی
برشهایی از متن ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
@mersadcss
حمید عظیمی
برشهایی از متن ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
@mersadcss
۱۲:۰۴
بازگشت اخوان المسلمین به قدرت
بیستمین انتخابات مجلس اردن در 10 سپتامبر مصادف با 20 شهریور برگزار شد. در این انتخابات حزب جبهه عمل اسلامی موفق شد با به دست آوردن 31 کرسی در مجلس، از تمامی احزاب پیشی بگیرد. از این 31 کرسی، 17 نماینده از لیست احزاب و 14 نماینده از لیست قبایل موفق به رایآوری شدند.
میزان مشارکت در انتخابات مجلس 32.25 درصد بود. تعداد رای دهندگان به یک میلیون و 638 هزار و 351 نفر رسید که حدود نیم میلیون نفر از رایدهندگان، به نمایندگان حزب جبهه عمل اسلامی رای دادند.
این حزب در انتخابات گذشته، ۱۰ کرسی از مجموع ۱۳۰ کرسی را به دست آورد و در انتخابات ۲۰۱۶ نیز ۱۶ کرسی کسب کرده بود. اما این میزان رایآوری برای اخوانالمسلمین بی سابقه بود.
سه دلیل را می توان علت پیروزی اخوانی ها در این انتخابات بحساب آورد:
دفاع از مسئله فلسطین و آنچه که با عملیات طوفان الاقصی همراه بود. نارضایتی عمومی از دولت در میان مردم اردن به دلیل عدم دستیابی به دستاوردهای ملموس دولتی درجه بالای انسجام حزبی در میان اعضا و رهبران اخوان المسلمین
@melatedin\کانال ملت دین
بیستمین انتخابات مجلس اردن در 10 سپتامبر مصادف با 20 شهریور برگزار شد. در این انتخابات حزب جبهه عمل اسلامی موفق شد با به دست آوردن 31 کرسی در مجلس، از تمامی احزاب پیشی بگیرد. از این 31 کرسی، 17 نماینده از لیست احزاب و 14 نماینده از لیست قبایل موفق به رایآوری شدند.
میزان مشارکت در انتخابات مجلس 32.25 درصد بود. تعداد رای دهندگان به یک میلیون و 638 هزار و 351 نفر رسید که حدود نیم میلیون نفر از رایدهندگان، به نمایندگان حزب جبهه عمل اسلامی رای دادند.
این حزب در انتخابات گذشته، ۱۰ کرسی از مجموع ۱۳۰ کرسی را به دست آورد و در انتخابات ۲۰۱۶ نیز ۱۶ کرسی کسب کرده بود. اما این میزان رایآوری برای اخوانالمسلمین بی سابقه بود.
سه دلیل را می توان علت پیروزی اخوانی ها در این انتخابات بحساب آورد:
دفاع از مسئله فلسطین و آنچه که با عملیات طوفان الاقصی همراه بود. نارضایتی عمومی از دولت در میان مردم اردن به دلیل عدم دستیابی به دستاوردهای ملموس دولتی درجه بالای انسجام حزبی در میان اعضا و رهبران اخوان المسلمین
@melatedin\کانال ملت دین
۱۴:۵۷
۱۴:۳۲
۱۴:۳۲
۱۴:۳۲
۱۹:۳۹
راهپیمایی اردنیها برای حمایت از مقاومت لبنان و غزه
هزاران اردنی در راهپیمایی بزرگی که از مرکز عمان، پایتخت اردن، به حمایت از مردم فلسطین و مقاومت شجاعانه آنها در غزه، کرانه باختری و قدس و همچنین حمایت از مردم لبنان و مقاومت آنها در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی پرداختند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی که توسط جنبش اسلامی (اخوانالمسلمین اردن) و الملتقى الوطني لدعم المقاومة، فراخوانده شده بودند، شعار "از غزه تا لبنان، هیچ بقایی برای رژیم نیست" را سر دادند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی با سر دادن شعارهایی، همبستگی کامل خود را با مقاومت در فلسطین و لبنان ابراز کردند و سکوت بینالمللی در برابر تجاوز و جنایات مداوم رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان را محکوم کردند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی تاکید کردند: که امت عربی و اسلامی، به صورت رسمی یا مردمی، برای شرکت در قیامی برای حفاظت از مقدساتی که هر روز توسط گروههای شهرکنشین نقض میشود و توقف خونریزی در فلسطین و لبنان که در آن دهها هزار شهید و زخمی به جا گذاشته، موظف است.
احمد الطواحين، دبیرکل انجمن ضد صهیونیسم، در این راهپیمایی سخنرانی کرد و گفت: در این روزها، گروه های مقاومت در غزه همچنان به ابتکارهای جدیدی در مقابله با نیروهای دشمن در غزه ادامه میدهند، و مبارزان در کرانه باختری با منابع محدود خود به مقابله با نیروهای دشمن ادامه میدهند و لبنان نیز بار سنگینی را در این نبرد به دوش میکشد.
وی از گروههای مقاومت در یمن و لبنان که جبهههای خود را از جبهههای غزه و فلسطین اشغالی در مبارزه با رژیم صهیونیستی جدا نکردند، تقدیر کرد.
@melatedin/ کانال ملت دین
هزاران اردنی در راهپیمایی بزرگی که از مرکز عمان، پایتخت اردن، به حمایت از مردم فلسطین و مقاومت شجاعانه آنها در غزه، کرانه باختری و قدس و همچنین حمایت از مردم لبنان و مقاومت آنها در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی پرداختند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی که توسط جنبش اسلامی (اخوانالمسلمین اردن) و الملتقى الوطني لدعم المقاومة، فراخوانده شده بودند، شعار "از غزه تا لبنان، هیچ بقایی برای رژیم نیست" را سر دادند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی با سر دادن شعارهایی، همبستگی کامل خود را با مقاومت در فلسطین و لبنان ابراز کردند و سکوت بینالمللی در برابر تجاوز و جنایات مداوم رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان را محکوم کردند.
شرکتکنندگان در این راهپیمایی تاکید کردند: که امت عربی و اسلامی، به صورت رسمی یا مردمی، برای شرکت در قیامی برای حفاظت از مقدساتی که هر روز توسط گروههای شهرکنشین نقض میشود و توقف خونریزی در فلسطین و لبنان که در آن دهها هزار شهید و زخمی به جا گذاشته، موظف است.
احمد الطواحين، دبیرکل انجمن ضد صهیونیسم، در این راهپیمایی سخنرانی کرد و گفت: در این روزها، گروه های مقاومت در غزه همچنان به ابتکارهای جدیدی در مقابله با نیروهای دشمن در غزه ادامه میدهند، و مبارزان در کرانه باختری با منابع محدود خود به مقابله با نیروهای دشمن ادامه میدهند و لبنان نیز بار سنگینی را در این نبرد به دوش میکشد.
وی از گروههای مقاومت در یمن و لبنان که جبهههای خود را از جبهههای غزه و فلسطین اشغالی در مبارزه با رژیم صهیونیستی جدا نکردند، تقدیر کرد.
@melatedin/ کانال ملت دین
۱۳:۳۲
۱۷:۳۷
آیا انصارالله یمن میتواند نقش تاریخی حزب الله لبنان را برای مقاومت ایفا کند؟
#اختصاصی
شهادت سیدحسن نصر الله و شبکه فرماندهان نسل اول حزبالله بدون شک ضربهای جبران ناپذیر است که حزب الله به سرعت نمیتواند آن را جبران کند. در این بین اما به نظر میرسد فقدان سید عزیز علاوه بر حزب الله لبنان ضربات غیر قابل انکاری نیز به مقاومت در کل منطقه وارد کند. شخصیت کاریزماتیک، تجربه و جایگاه ویژه ایشان در بین بدنه فرماندهان و نیروهای سیاسی و نظامی مقاومت بسیار مغتنم بود و نبود ایشان ضربهای سخت برای مقاومت خواهد بود.
در این بین اما حذف نسل اول فرماندهان حزب الله لبنان که نقش بی بدیلی در توسعه مقاومت به دیگر کشورهای منطقه و جهان اسلام داشته اند نیز ضربه دیگری برای مقاومت خواهد بود که بعید به نظر می رسد حزب الله لبنان بتواند به زودی این کارکرد حیاتی خود برای مقاومت را بازیابی کند.
در بین اضلاع مقاومت جنبش انصارالله یمن یکی از گزینههای به دست گرفتن نقش تاریخی حزب الله لبنان به عنوان سازکار توسعه دهنده مقاومت در بین ملتهای منطقه است. مذهب زیدی و توانایی این گروه برای قرار گرفتن در نقطه گفتگو بین مذاهب اسلامی یک مزیت ذاتی این گروه برای نشستن در جایگاه توسعه دهنده مقاومت است. با این وجود قرائت انصارالله از مذهب زیدی و فشارهای معارضان سلفی و اخوانی این گروه در داخل یمن که موجب شده است برچسب طائفی گری بر این گروه زده شود مانع بروز کامل این ظرفیت جنبش انصارالله در جهان اسلام شده است.
در مقابل حضور پرتعداد مهاجران یمنی در کشورهای عربی و اعتبار ویژهای که جنبش انصارالله یمن در اثر حمایت از مقاومت فلسطین در یک سال گذشته در جوامع عربی به دست آورده است ظرفیتهای بزرگی هستند که میتواند جنبش انصارالله یمن را برای قرار گرفتن در این جایگاه یاری کنند.
شاید بزرگترین چالش در این بین تلاش جنبش انصارالله یمن برای قرار گرفتن در جایگاه دولت است. واضح است که تخاطب با رأس و بدنه مقاومت از جایگاه یک دولت و تنگناهایی که این جایگاه برای ورود به اقدامات ضدسیستمی برای گروه مقاومت ایجاد میکند میتواند مانع بروز کامل ظرفیتها برای به دوش کشیدن رسالتهای مقاومت در این عرصه شود.
در این شرایط مهمترین مسئله اراده فرماندهان انصارالله یمن است که آیا حاضر هستند برای به دوش کشیدن ماموریتهای ویژه و جدید در ساختار مقاومت منطقه به بازتنظیم رویکردها و ساختار خود روی بیاورند؟
با ما یمن را عمیق تر بشناسید .....مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
#اختصاصی
شهادت سیدحسن نصر الله و شبکه فرماندهان نسل اول حزبالله بدون شک ضربهای جبران ناپذیر است که حزب الله به سرعت نمیتواند آن را جبران کند. در این بین اما به نظر میرسد فقدان سید عزیز علاوه بر حزب الله لبنان ضربات غیر قابل انکاری نیز به مقاومت در کل منطقه وارد کند. شخصیت کاریزماتیک، تجربه و جایگاه ویژه ایشان در بین بدنه فرماندهان و نیروهای سیاسی و نظامی مقاومت بسیار مغتنم بود و نبود ایشان ضربهای سخت برای مقاومت خواهد بود.
در این بین اما حذف نسل اول فرماندهان حزب الله لبنان که نقش بی بدیلی در توسعه مقاومت به دیگر کشورهای منطقه و جهان اسلام داشته اند نیز ضربه دیگری برای مقاومت خواهد بود که بعید به نظر می رسد حزب الله لبنان بتواند به زودی این کارکرد حیاتی خود برای مقاومت را بازیابی کند.
در بین اضلاع مقاومت جنبش انصارالله یمن یکی از گزینههای به دست گرفتن نقش تاریخی حزب الله لبنان به عنوان سازکار توسعه دهنده مقاومت در بین ملتهای منطقه است. مذهب زیدی و توانایی این گروه برای قرار گرفتن در نقطه گفتگو بین مذاهب اسلامی یک مزیت ذاتی این گروه برای نشستن در جایگاه توسعه دهنده مقاومت است. با این وجود قرائت انصارالله از مذهب زیدی و فشارهای معارضان سلفی و اخوانی این گروه در داخل یمن که موجب شده است برچسب طائفی گری بر این گروه زده شود مانع بروز کامل این ظرفیت جنبش انصارالله در جهان اسلام شده است.
در مقابل حضور پرتعداد مهاجران یمنی در کشورهای عربی و اعتبار ویژهای که جنبش انصارالله یمن در اثر حمایت از مقاومت فلسطین در یک سال گذشته در جوامع عربی به دست آورده است ظرفیتهای بزرگی هستند که میتواند جنبش انصارالله یمن را برای قرار گرفتن در این جایگاه یاری کنند.
شاید بزرگترین چالش در این بین تلاش جنبش انصارالله یمن برای قرار گرفتن در جایگاه دولت است. واضح است که تخاطب با رأس و بدنه مقاومت از جایگاه یک دولت و تنگناهایی که این جایگاه برای ورود به اقدامات ضدسیستمی برای گروه مقاومت ایجاد میکند میتواند مانع بروز کامل ظرفیتها برای به دوش کشیدن رسالتهای مقاومت در این عرصه شود.
در این شرایط مهمترین مسئله اراده فرماندهان انصارالله یمن است که آیا حاضر هستند برای به دوش کشیدن ماموریتهای ویژه و جدید در ساختار مقاومت منطقه به بازتنظیم رویکردها و ساختار خود روی بیاورند؟
با ما یمن را عمیق تر بشناسید .....مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
۱۵:۵۹
اردوغانی که هم خدا را می خواهد هم خرما...
محمد امین قاضینژاد
دیدار رؤسای جمهور ترکیه و مصر در سپتامبر 2024، فصل جدیدی را در روابط پرتنش دو کشور رقم زد. اگرچه اردوغان تلاشهایی برای بهبود روابط با مصر انجام داده و فعالیتهای اخوانالمسلمین در داخل ترکیه را محدود کرده است، اما همچنان حمایت خود را از گروههای مرتبط با این جنبش در خارج از کشور حفظ میکند. این رویکرد دوگانه نشان میدهد که آنکارا به دنبال تعادل میان بهبود روابط با قاهره و حفظ ارتباطات ایدئولوژیک و سیاسی با اخوانالمسلمین است.
به تازگی، در ۱۲ سپتامبر، هیئتی از حزب عدالت و توسعه (AKP) با اسامه جمال، دبیرکل شورای سازمانهای مسلمان آمریکا (USCMO) و یکی از چهرههای برجسته مرتبط با اخوانالمسلمین، در جریان بازدید از ایالات متحده دیدار کردند.
در همین راستا، دیدار هیئتی از حزب حاکم ترکیه با یکی از چهرههای برجسته اخوانالمسلمین در آمریکا، بر پیچیدگی این بازی دیپلماتیک تأکید میکند. این دیدار نشان میدهد که آنکارا همچنان به تعامل با چهرههای کلیدی اخوانالمسلمین ادامه میدهد، حتی در حالی که تلاش میکند روابط خود را با مصر بهبود بخشد.
هیئت ترکیهای به رهبری ظفر سیرکایا، معاون رئیس حزب حاکم، با همراهی چهرههای کلیدی حزب و از جمله نماینده آن در آمریکا، در این دیدار حضور داشت. حضور کنان اصلان، رئیس اتحادیه دموکراتهای بینالمللی (سازمانی که به عنوان لابیگر دولت ترکیه در خارج از کشور شناخته میشود)، بر اهمیت این دیدار در چارچوب سیاست خارجی ترکیه تأکید میکند. سیرکایا در اظهارنظری در شبکه اجتماعی X نوشت که در این دیدار در مورد مسائلی همچون اسلامهراسی و نسلکشی اسرائیل علیه مردم فلسطین، تبادل نظر کردیم. اما USCMO تاکنون واکنشی رسمی نشان نداده است.
اردوغان از USCMO برای ارتباط با جوامع مسلمان در ایالات متحده استفاده کرده و شرکتهای دولتی ترکیه نیز در گذشته از رویدادهای USCMO حمایت مالی کردهاند. از سال ۲۰۱۶، گفتگوی نزدیکی بین اردوغان و اسامه جمال وجود داشته است. در سپتامبر ۲۰۲۳، اردوغان هیئتی به رهبری جمال را پذیرفت که این بازدید به منظور تبریک به اردوغان برای انتخاب مجددش در ماه مه ۲۰۲۳ انجام شد. اسامه جمال اظهار داشت که پیروزی اردوغان به عنوان یک پیروزی برای کل جهان اسلام تلقی میشود.
در این دیدار، اردوغان به نیاز حیاتی جامعه جهانی مسلمانان به اتحاد در برابر اسلامهراسی، عدم تحمل و تبعیض تأکید کرد و خواستار همبستگی در مقابله با این مسائل شد. او همچنین از USCMO خواست تا در مقابله با تلاشهای لابیگری ضد ترکیه در ایالات متحده حمایت کند همچنین اردوغان تمایل خود را برای تقویت روابط با جامعه ترکیه در ایالات متحده ابراز کرد.
در دسامبر ۲۰۲۳، رسانههای ترکیه گزارش دادند که محمود حسین، رهبر اخوانالمسلمین در استانبول، تابعیت ترکیهای خود را از دست داده است که به عنوان پیامی به اخوانالمسلمین و به عنوان یک ژست دیپلماتیک از سوی ترکیه به مصر در آستانه بازدید غیرمنتظره اردوغان از قاهره در فوریه ۲۰۲۴ تعبیر شد. روزنامهنگار اونور ارکان گزارش داد که مقامات ترکیه ادعا کردند که لغو تابعیت حسین و دیگر رهبران اخوانالمسلمین که از طریق خرید ملک، تابعیت ترکیهای کسب کرده بودند، اشتباها صورت گرفته است. با این حال، به نظر نمیرسد که سلب تابعیت از رهبران اخوانی، صرفا به خاطر وقوع اشتباه صورت گرفته باشد.
در دهه گذشته، بسیاری از چهرههای اخوانالمسلمین، از جمله اعضای حماس، در ترکیه مستقر شدهاند و بنیادها، مدارس و کسبوکارهایی را تأسیس کردهاند. دولت اردوغان تسهیلکننده اقامت و مهاجرت آنها بوده و بسیاری از آنها بعداً تابعیت ترکیهای کسب کرده و هویتهای جدیدی اتخاذ کردهاند. همچنین دولت ترکیه از روزنامهنگاران مرتبط با اخوانالمسلمین که از زمان کودتای علیه مرسی در سال ۲۰۱۳ تحت تعقیب بودند، پناه داده است. با این حال، در مارس ۲۰۲۱، مقامات ترکیه، سه شبکه تلویزیونی مخالف دولت مصر (مستقر در استانبول) را مجاب کرد تا مواضع انتقادی از دولت مصر را نرمتر کنند. این اتفاق همزمان با تلاشهای آنکارا برای ترمیم روابط پرتنش خود با قاهره بود.
اردوغان همچنین روابط نزدیکی با اتحادیه جهانی علمای مسلمان (IUMS)، سازمانی مرتبط با اخوانالمسلمین، دارد. او به طور مکرر با هیئتهای این اتحادیه در آنکارا دیدار میکند و روابط محکمی بین IUMS و اداره امور دینی ترکیه (دیانت) صورت گرفته است. اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک سازمان تروریستی توسط مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین شناخته شد. این اتحادیه از حمایت سیاسی، حمایت دیپلماتیک و کمک مالی ترکیه و همچنین قطر برخوردار است.
@melatedin/ کانال ملت دین
محمد امین قاضینژاد
دیدار رؤسای جمهور ترکیه و مصر در سپتامبر 2024، فصل جدیدی را در روابط پرتنش دو کشور رقم زد. اگرچه اردوغان تلاشهایی برای بهبود روابط با مصر انجام داده و فعالیتهای اخوانالمسلمین در داخل ترکیه را محدود کرده است، اما همچنان حمایت خود را از گروههای مرتبط با این جنبش در خارج از کشور حفظ میکند. این رویکرد دوگانه نشان میدهد که آنکارا به دنبال تعادل میان بهبود روابط با قاهره و حفظ ارتباطات ایدئولوژیک و سیاسی با اخوانالمسلمین است.
به تازگی، در ۱۲ سپتامبر، هیئتی از حزب عدالت و توسعه (AKP) با اسامه جمال، دبیرکل شورای سازمانهای مسلمان آمریکا (USCMO) و یکی از چهرههای برجسته مرتبط با اخوانالمسلمین، در جریان بازدید از ایالات متحده دیدار کردند.
در همین راستا، دیدار هیئتی از حزب حاکم ترکیه با یکی از چهرههای برجسته اخوانالمسلمین در آمریکا، بر پیچیدگی این بازی دیپلماتیک تأکید میکند. این دیدار نشان میدهد که آنکارا همچنان به تعامل با چهرههای کلیدی اخوانالمسلمین ادامه میدهد، حتی در حالی که تلاش میکند روابط خود را با مصر بهبود بخشد.
هیئت ترکیهای به رهبری ظفر سیرکایا، معاون رئیس حزب حاکم، با همراهی چهرههای کلیدی حزب و از جمله نماینده آن در آمریکا، در این دیدار حضور داشت. حضور کنان اصلان، رئیس اتحادیه دموکراتهای بینالمللی (سازمانی که به عنوان لابیگر دولت ترکیه در خارج از کشور شناخته میشود)، بر اهمیت این دیدار در چارچوب سیاست خارجی ترکیه تأکید میکند. سیرکایا در اظهارنظری در شبکه اجتماعی X نوشت که در این دیدار در مورد مسائلی همچون اسلامهراسی و نسلکشی اسرائیل علیه مردم فلسطین، تبادل نظر کردیم. اما USCMO تاکنون واکنشی رسمی نشان نداده است.
اردوغان از USCMO برای ارتباط با جوامع مسلمان در ایالات متحده استفاده کرده و شرکتهای دولتی ترکیه نیز در گذشته از رویدادهای USCMO حمایت مالی کردهاند. از سال ۲۰۱۶، گفتگوی نزدیکی بین اردوغان و اسامه جمال وجود داشته است. در سپتامبر ۲۰۲۳، اردوغان هیئتی به رهبری جمال را پذیرفت که این بازدید به منظور تبریک به اردوغان برای انتخاب مجددش در ماه مه ۲۰۲۳ انجام شد. اسامه جمال اظهار داشت که پیروزی اردوغان به عنوان یک پیروزی برای کل جهان اسلام تلقی میشود.
در این دیدار، اردوغان به نیاز حیاتی جامعه جهانی مسلمانان به اتحاد در برابر اسلامهراسی، عدم تحمل و تبعیض تأکید کرد و خواستار همبستگی در مقابله با این مسائل شد. او همچنین از USCMO خواست تا در مقابله با تلاشهای لابیگری ضد ترکیه در ایالات متحده حمایت کند همچنین اردوغان تمایل خود را برای تقویت روابط با جامعه ترکیه در ایالات متحده ابراز کرد.
در دسامبر ۲۰۲۳، رسانههای ترکیه گزارش دادند که محمود حسین، رهبر اخوانالمسلمین در استانبول، تابعیت ترکیهای خود را از دست داده است که به عنوان پیامی به اخوانالمسلمین و به عنوان یک ژست دیپلماتیک از سوی ترکیه به مصر در آستانه بازدید غیرمنتظره اردوغان از قاهره در فوریه ۲۰۲۴ تعبیر شد. روزنامهنگار اونور ارکان گزارش داد که مقامات ترکیه ادعا کردند که لغو تابعیت حسین و دیگر رهبران اخوانالمسلمین که از طریق خرید ملک، تابعیت ترکیهای کسب کرده بودند، اشتباها صورت گرفته است. با این حال، به نظر نمیرسد که سلب تابعیت از رهبران اخوانی، صرفا به خاطر وقوع اشتباه صورت گرفته باشد.
در دهه گذشته، بسیاری از چهرههای اخوانالمسلمین، از جمله اعضای حماس، در ترکیه مستقر شدهاند و بنیادها، مدارس و کسبوکارهایی را تأسیس کردهاند. دولت اردوغان تسهیلکننده اقامت و مهاجرت آنها بوده و بسیاری از آنها بعداً تابعیت ترکیهای کسب کرده و هویتهای جدیدی اتخاذ کردهاند. همچنین دولت ترکیه از روزنامهنگاران مرتبط با اخوانالمسلمین که از زمان کودتای علیه مرسی در سال ۲۰۱۳ تحت تعقیب بودند، پناه داده است. با این حال، در مارس ۲۰۲۱، مقامات ترکیه، سه شبکه تلویزیونی مخالف دولت مصر (مستقر در استانبول) را مجاب کرد تا مواضع انتقادی از دولت مصر را نرمتر کنند. این اتفاق همزمان با تلاشهای آنکارا برای ترمیم روابط پرتنش خود با قاهره بود.
اردوغان همچنین روابط نزدیکی با اتحادیه جهانی علمای مسلمان (IUMS)، سازمانی مرتبط با اخوانالمسلمین، دارد. او به طور مکرر با هیئتهای این اتحادیه در آنکارا دیدار میکند و روابط محکمی بین IUMS و اداره امور دینی ترکیه (دیانت) صورت گرفته است. اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک سازمان تروریستی توسط مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین شناخته شد. این اتحادیه از حمایت سیاسی، حمایت دیپلماتیک و کمک مالی ترکیه و همچنین قطر برخوردار است.
@melatedin/ کانال ملت دین
۱۱:۳۵
عملیات "بحر المیت" و عقب نشینی تاکتیکی اخوانالمسلمین
در روز جمعه، ۱۸ اکتبر،سه جوان اردنی عملیاتی علیه سربازان اسرائیلی در مرز اردن انجام دادند که منجر به مجروح شدن دو سرباز اسرائیلی و کشته شدن دو جوان اردنی شد. نفر سوم موفق به فرار شد. این عملیات که به "بحر المیت" معروف شد، بازخورد زیادی در بین جوانان اردنی داشت.
حزب جبهه عمل اسلامی (اخوان المسلمین اردن) در واکنش به عملیات اخیر، بیانیهای صادر کرد و آن را عملیاتی قهرمانانه توصیف نموده و به عاملان آن تبریک گفت. این موضعگیری موجب شد تا احزاب نزدیک به دولت، که در انتخابات اخیر مجلس متحمل شکست سنگینی از این حزب شده بودند، مستقیماً انگشت اتهام را به سوی اخوان المسلمین نشانه رفته و این حزب را عامل اصلی طراحی و اجرای این عملیات معرفی کنند. این اتهامزنیها با هدف ایجاد چالش برای اخوان المسلمین و تضعیف موقعیت این حزب در عرصه سیاسی اردن صورت گرفت.
پس از اتهامزنیهای گسترده به اخوان المسلمین اردن در خصوص حادثه بحر المیت، این حزب در بیانیهای رسمی، عملیات صورت گرفته را "اقدامی قهرمانانه اما فردی" توصیف کرد. مراد عضایله، رهبر اخوان المسلمین اردن نیز بر ماهیت فردی این عملیات تأکید کرده و مواضع تند و خصمانهای که علیه اخوان المسلمین و حزب عمل اسلامی مطرح شده است را شدیدا محکوم کرد.
برخی تحلیلگران این موضعگیری را نشانهی ضعف اخوانالمسلمین و عقبنشینی این جریان از مواضع قبلی خود تلقی کردهاند. بگونهای که از مولفههای ایدئولوژیک خود دست کشیده است.
اما به نظر میرسد این موضعگیری اخوان المسلمین عاقلانه و محتاطانه بود زیرا مخالفان اخوان المسلمین به دنبال فرصتی برای تضعیف و سرنگونی این جنبش هستند و هرگونه واکنشی را برای این منظور بهانه خواهند کرد. بنابراین، اخوان المسلمین با رد هرگونه دخالت در این عملیات، تلاش کرده است تا از ایجاد بحران و فراهم شدن فرصت برای مخالفان جلوگیری کند.
@melatedin/ کانال ملت دین
در روز جمعه، ۱۸ اکتبر،سه جوان اردنی عملیاتی علیه سربازان اسرائیلی در مرز اردن انجام دادند که منجر به مجروح شدن دو سرباز اسرائیلی و کشته شدن دو جوان اردنی شد. نفر سوم موفق به فرار شد. این عملیات که به "بحر المیت" معروف شد، بازخورد زیادی در بین جوانان اردنی داشت.
حزب جبهه عمل اسلامی (اخوان المسلمین اردن) در واکنش به عملیات اخیر، بیانیهای صادر کرد و آن را عملیاتی قهرمانانه توصیف نموده و به عاملان آن تبریک گفت. این موضعگیری موجب شد تا احزاب نزدیک به دولت، که در انتخابات اخیر مجلس متحمل شکست سنگینی از این حزب شده بودند، مستقیماً انگشت اتهام را به سوی اخوان المسلمین نشانه رفته و این حزب را عامل اصلی طراحی و اجرای این عملیات معرفی کنند. این اتهامزنیها با هدف ایجاد چالش برای اخوان المسلمین و تضعیف موقعیت این حزب در عرصه سیاسی اردن صورت گرفت.
پس از اتهامزنیهای گسترده به اخوان المسلمین اردن در خصوص حادثه بحر المیت، این حزب در بیانیهای رسمی، عملیات صورت گرفته را "اقدامی قهرمانانه اما فردی" توصیف کرد. مراد عضایله، رهبر اخوان المسلمین اردن نیز بر ماهیت فردی این عملیات تأکید کرده و مواضع تند و خصمانهای که علیه اخوان المسلمین و حزب عمل اسلامی مطرح شده است را شدیدا محکوم کرد.
برخی تحلیلگران این موضعگیری را نشانهی ضعف اخوانالمسلمین و عقبنشینی این جریان از مواضع قبلی خود تلقی کردهاند. بگونهای که از مولفههای ایدئولوژیک خود دست کشیده است.
اما به نظر میرسد این موضعگیری اخوان المسلمین عاقلانه و محتاطانه بود زیرا مخالفان اخوان المسلمین به دنبال فرصتی برای تضعیف و سرنگونی این جنبش هستند و هرگونه واکنشی را برای این منظور بهانه خواهند کرد. بنابراین، اخوان المسلمین با رد هرگونه دخالت در این عملیات، تلاش کرده است تا از ایجاد بحران و فراهم شدن فرصت برای مخالفان جلوگیری کند.
@melatedin/ کانال ملت دین
۱۳:۱۴
۹:۴۱
۱۲:۱۵
بازی دیگر با معارضان سوریه؛ نگاهی به تشدید تحرکات در شمال سوریه
محمدامین قاضینژاد
برش هایی از متندر شمال سوریه به ویژه در مناطق مرزی، بین نیروهای مخالف دولت سوریه و نیروهای دولتی و متحدانشان، تحرکات نظامی در جبهههای غرب حلب به صورت گستردهای در جریان است که طی سالهای اخیر بیسابقه بوده است. در همین راستا، گمانهزنیها درباره آغاز یک عملیات نظامی گسترده از سوی نیروهای مخالف برای تصرف شهر حلب، بزرگترین و مهمترین شهر شمال سوریه، به شدت تقویت شده است.
با توجه به تحولات اخیر در صحنهی درگیریهای سوریه، شواهد حاکی از آن است که نقش ترکیه به عنوان حامی اصلی گروههای مخالف دولت سوریه، تضعیف شده و مخالف شروع درگیری شدید علیه دولت بشار اسد است. در این میان، ایالات متحده آمریکا به نظر میرسد به حمایت از برخی گروههای مخالف سوریه روی آورده است. تحلیلگران بر این باورند که هدف واشنگتن از این اقدام، ایجاد چندین جبهه در مقابل محور مقاومت و در نتیجه کاهش فشارها بر اسرائیل میباشد.
براساس طرحهای عملیاتی که آمریکا در پشت پرده آنها را هدایت وطراحی میکند قرار است استانهای جنوبی سوریه همچون سویداء، درعا و قنیطره درگیر شوند تا با آشوب و ناآرامی در این مناطق، امکان تشکیل منطقهای حائل به سود رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه فراهم شود.
متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید.
@mersadcss
محمدامین قاضینژاد
برش هایی از متندر شمال سوریه به ویژه در مناطق مرزی، بین نیروهای مخالف دولت سوریه و نیروهای دولتی و متحدانشان، تحرکات نظامی در جبهههای غرب حلب به صورت گستردهای در جریان است که طی سالهای اخیر بیسابقه بوده است. در همین راستا، گمانهزنیها درباره آغاز یک عملیات نظامی گسترده از سوی نیروهای مخالف برای تصرف شهر حلب، بزرگترین و مهمترین شهر شمال سوریه، به شدت تقویت شده است.
با توجه به تحولات اخیر در صحنهی درگیریهای سوریه، شواهد حاکی از آن است که نقش ترکیه به عنوان حامی اصلی گروههای مخالف دولت سوریه، تضعیف شده و مخالف شروع درگیری شدید علیه دولت بشار اسد است. در این میان، ایالات متحده آمریکا به نظر میرسد به حمایت از برخی گروههای مخالف سوریه روی آورده است. تحلیلگران بر این باورند که هدف واشنگتن از این اقدام، ایجاد چندین جبهه در مقابل محور مقاومت و در نتیجه کاهش فشارها بر اسرائیل میباشد.
براساس طرحهای عملیاتی که آمریکا در پشت پرده آنها را هدایت وطراحی میکند قرار است استانهای جنوبی سوریه همچون سویداء، درعا و قنیطره درگیر شوند تا با آشوب و ناآرامی در این مناطق، امکان تشکیل منطقهای حائل به سود رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه فراهم شود.
متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید.
@mersadcss
۹:۵۹
نیروهای دموکراتیک سوریه و راههای پیش رو
نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از زمان تشکیلش در سال 2015، یکی از بازیگران اصلی صحنه سوریه به شمار میرود. این نیروها تقریباً 25 درصد از جغرافیای سوریه، یعنی شمال شرق کشور را تحت کنترل دارند. منطقهای که با دارا بودن بیش از 60 درصد از ثروتهای طبیعی سوریه، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. قسد با حمایت ائتلاف بینالمللی به رهبری ایالات متحده، نقش محوری در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایفا کرده است.
با این حال، قسد امروزه با چالشهای جدی وجودی مواجه شده است، بگونهای که بین گزینههای استراتژیک مختلفی برای حفظ موجودیت خود به عنوان یک سیستم مستقل، در نوسان است. این در حالی است که قسد پس از حذف از هیئت مذاکره، نتوانست بخشی از مخالفان سوری باشد و با وجود همه تلاشها، به بخشی از نظام سوریه نیز تبدیل نشد. همچنین، به نظر نمیرسد شرایط بینالمللی و منطقهای برای استقلال مناطق شمال شرقی سوریه تحت کنترل قسد مساعد باشد. این بدان معناست که نگرانی در مورد آینده و جستجوی گزینههای مختلف، چالشی است که همواره در اولویتهای قسد قرار دارد.
قسد همچنان در بین سه گزینه تاکتیکی در نوسان است، اما تمایلی به تحقق هیچکدام از آنها ندارد، زیرا هر گزینه میتواند منجر به انحلال کامل یا جزئی این نیرو شود.
گزینه اول: حفظ وضعیت موجود و اتکا به حمایت خارجی
یکی از گزینههای مطرح شده برای نیروهای دموکراتیک سوریه، حفظ پروژه استقلالطلبی خود تحت کنترل حزب کارگران کردستان است که بر جنبههای امنیتی، اقتصادی و نظامی مسلط است. این گزینه به معنای عدم پذیرش هیچگونه امتیازی به مخالفان سوری یا دولت سوریه و اتکا به ادامه حمایت آمریکا و احتمال انجام عملیات امنیتی علیه حضور ترکیه در شمال است.
این گزینه میتواند استقلال قسد را تقویت کند، اما چالشهای بزرگی نیز به همراه دارد، از جمله از دست رفتن حمایت روسیه از "یگانهای مدافع خلق" در مناطق تل رفعت و کوبانی، احتمال درگیری با ترکیه، ادامه مخالفت مخالفان سوری با نزدیکی به قسد و احتمال خروج آمریکا از منطقه به سبک خروج از افغانستان که قسد را با سرنوشت نامعلومی مواجه میکند.
گزینه دوم: تفاهم با دولت سوریه
گزینه دوم برای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، ارائه امتیازاتی به نظام سوریه و پیوستن به آن است. این راهبرد از سال ۲۰۱۱ و ابتدای انقلاب سوریه وجود داشته و طی آن توافقاتی بین حزب اتحاد دموکراتیک و نظام سوریه صورت گرفته است. با این حال، این گزینه با چالشهایی مواجه است؛ از جمله، قسد خواستار حفظ ساختار نظامی و اداری خود و برخورداری از خودمختاری در شمال شرق سوریه است، در حالی که نظام سوریه خواهان انحلال ساختار اداری قسد و ادغام نیروهای آن در ارتش سوریه است. به نظر میرسد نظام سوریه تمایلی به ارائه هیچگونه امتیازی به قسد را ندارد، بهخصوص که با همکاری ایران، قبایل طرفدار خود را در شرق فرات برای شورش علیه قسد تحریک میکند. با این حال، قسد در مواقعی که تنش با ترکیه بالا میگیرد یا نشانههایی از نزدیکی بین نظام و ترکیه دیده میشود، به گزینه نزدیکی با نظام روی میآورد.
گزینه سوم: توافق با ترکیه و مخالفان سوری
سناریوی سوم، قطع ارتباط با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) است؛ گزینهای که ممکن است به توافق با ترکیه و معارضان سوری منجر شود. این سناریو مستلزم پذیرفتن امتیازات بزرگی است، اما میتواند راهی برای جلوگیری از تشدید تنش با ترکیه و کسب مشروعیت منطقهای و بینالمللی باشد.
با این حال، اجرای این گزینه بسیار دشوار است. زیرا جدایی سازمانی و ساختاری بین حزب کارگران و قسد و قطع ارتباط ایدئولوژیک آنها کار آسانی نیست. به خصوص که یگانهای حفاظت مردمی و زنان، وابسته به حزب کارگران، نیروی اصلی قسد را تشکیل میدهند و حزب کارگران در تمام سطوح نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق تحت کنترل خود حضور پررنگی دارد. علاوه بر این، ترکیه شرط کرده است که قسد کنترل تاسیسات نفتی در مناطق خود را رها کرده و 30 کیلومتر از مرزهای ترکیه عقبنشینی کند.
نتیجهگیری
قسد با چالشهای داخلی و خارجی متعددی روبرو است و آینده آن نامشخص است. این نیرو در تلاش است تا با مانورهای سیاسی و بازی بین قدرتهای بزرگ، موقعیت خود را حفظ کند، اما تصمیمگیریهای نهایی به عوامل بسیاری بستگی دارد که خارج از کنترل قسد هستند.
@melatedin/کانال ملت دین
نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از زمان تشکیلش در سال 2015، یکی از بازیگران اصلی صحنه سوریه به شمار میرود. این نیروها تقریباً 25 درصد از جغرافیای سوریه، یعنی شمال شرق کشور را تحت کنترل دارند. منطقهای که با دارا بودن بیش از 60 درصد از ثروتهای طبیعی سوریه، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. قسد با حمایت ائتلاف بینالمللی به رهبری ایالات متحده، نقش محوری در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایفا کرده است.
با این حال، قسد امروزه با چالشهای جدی وجودی مواجه شده است، بگونهای که بین گزینههای استراتژیک مختلفی برای حفظ موجودیت خود به عنوان یک سیستم مستقل، در نوسان است. این در حالی است که قسد پس از حذف از هیئت مذاکره، نتوانست بخشی از مخالفان سوری باشد و با وجود همه تلاشها، به بخشی از نظام سوریه نیز تبدیل نشد. همچنین، به نظر نمیرسد شرایط بینالمللی و منطقهای برای استقلال مناطق شمال شرقی سوریه تحت کنترل قسد مساعد باشد. این بدان معناست که نگرانی در مورد آینده و جستجوی گزینههای مختلف، چالشی است که همواره در اولویتهای قسد قرار دارد.
قسد همچنان در بین سه گزینه تاکتیکی در نوسان است، اما تمایلی به تحقق هیچکدام از آنها ندارد، زیرا هر گزینه میتواند منجر به انحلال کامل یا جزئی این نیرو شود.
گزینه اول: حفظ وضعیت موجود و اتکا به حمایت خارجی
یکی از گزینههای مطرح شده برای نیروهای دموکراتیک سوریه، حفظ پروژه استقلالطلبی خود تحت کنترل حزب کارگران کردستان است که بر جنبههای امنیتی، اقتصادی و نظامی مسلط است. این گزینه به معنای عدم پذیرش هیچگونه امتیازی به مخالفان سوری یا دولت سوریه و اتکا به ادامه حمایت آمریکا و احتمال انجام عملیات امنیتی علیه حضور ترکیه در شمال است.
این گزینه میتواند استقلال قسد را تقویت کند، اما چالشهای بزرگی نیز به همراه دارد، از جمله از دست رفتن حمایت روسیه از "یگانهای مدافع خلق" در مناطق تل رفعت و کوبانی، احتمال درگیری با ترکیه، ادامه مخالفت مخالفان سوری با نزدیکی به قسد و احتمال خروج آمریکا از منطقه به سبک خروج از افغانستان که قسد را با سرنوشت نامعلومی مواجه میکند.
گزینه دوم: تفاهم با دولت سوریه
گزینه دوم برای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، ارائه امتیازاتی به نظام سوریه و پیوستن به آن است. این راهبرد از سال ۲۰۱۱ و ابتدای انقلاب سوریه وجود داشته و طی آن توافقاتی بین حزب اتحاد دموکراتیک و نظام سوریه صورت گرفته است. با این حال، این گزینه با چالشهایی مواجه است؛ از جمله، قسد خواستار حفظ ساختار نظامی و اداری خود و برخورداری از خودمختاری در شمال شرق سوریه است، در حالی که نظام سوریه خواهان انحلال ساختار اداری قسد و ادغام نیروهای آن در ارتش سوریه است. به نظر میرسد نظام سوریه تمایلی به ارائه هیچگونه امتیازی به قسد را ندارد، بهخصوص که با همکاری ایران، قبایل طرفدار خود را در شرق فرات برای شورش علیه قسد تحریک میکند. با این حال، قسد در مواقعی که تنش با ترکیه بالا میگیرد یا نشانههایی از نزدیکی بین نظام و ترکیه دیده میشود، به گزینه نزدیکی با نظام روی میآورد.
گزینه سوم: توافق با ترکیه و مخالفان سوری
سناریوی سوم، قطع ارتباط با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) است؛ گزینهای که ممکن است به توافق با ترکیه و معارضان سوری منجر شود. این سناریو مستلزم پذیرفتن امتیازات بزرگی است، اما میتواند راهی برای جلوگیری از تشدید تنش با ترکیه و کسب مشروعیت منطقهای و بینالمللی باشد.
با این حال، اجرای این گزینه بسیار دشوار است. زیرا جدایی سازمانی و ساختاری بین حزب کارگران و قسد و قطع ارتباط ایدئولوژیک آنها کار آسانی نیست. به خصوص که یگانهای حفاظت مردمی و زنان، وابسته به حزب کارگران، نیروی اصلی قسد را تشکیل میدهند و حزب کارگران در تمام سطوح نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق تحت کنترل خود حضور پررنگی دارد. علاوه بر این، ترکیه شرط کرده است که قسد کنترل تاسیسات نفتی در مناطق خود را رها کرده و 30 کیلومتر از مرزهای ترکیه عقبنشینی کند.
نتیجهگیری
قسد با چالشهای داخلی و خارجی متعددی روبرو است و آینده آن نامشخص است. این نیرو در تلاش است تا با مانورهای سیاسی و بازی بین قدرتهای بزرگ، موقعیت خود را حفظ کند، اما تصمیمگیریهای نهایی به عوامل بسیاری بستگی دارد که خارج از کنترل قسد هستند.
@melatedin/کانال ملت دین
۱۲:۵۶
۱۴:۳۷
مسجد سیاه و آغاز فتنهای دیگر
در شهر دانا، واقع در حومه ادلب در سوریه (منطقه تحت کنترل معارضین سوریه)، مسجدی به نام «الزهرا» توسط چند خیر ساخته شده است. این مسجد که با نام جامع الزهرا شناخته میشود و دارای دیوارها و منارههای سیاه رنگ است، موضوع بحث و اختلاف نظرهایی میان اهالی اهل سنت منطقه قرار گرفته است.
برخی بر این باورند که انتخاب نام «زهرا» و رنگ سیاه برای این مسجد، نمادی از نفوذ شیعیان و ایران در منطقه است و هیچ ارتباطی با عقاید اهل سنت ندارد. این نگرش باعث تشدید اختلافات شد تا جایی که روز جمعه مردم به مسجد وارد شدند و خواستار تخریب آن شدند.
اما عدهای دیگر این ادعا را رد کرده و آن را تفرقهافکنی بیاساس میدانند. آنها معتقدند نامگذاری مساجد به نام حضرت زهرا در میان اهل سنت نیز رایج است و انتخاب رنگ سیاه برای مسجد میتواند صرفاً سلیقه شخصی خیرین باشد و ارتباطی با مذهب شیعه نداشته باشد.
در این باره سلامه عبدالقوی ( از علما الازهر مصر و از رهبران اخوان المسلمین)در صفحه ایکس خود موضعگیری کرد: از نظر شرعی استفاده از رنگ سیاه در ساخت مساجد جایز است. اما اسم، فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که در میان اهل سنت شناخته شده است و نامگذاری دختران به این اسم جایز است. بر اساس گفتههای خیرین، این اسم مربوط به مادرشان است که با آنان در کمک و نیکوکاری شریک شده است. پس چرا اینقدر فتنهانگیزی، ای دعوتکنندگان به فتنه؟!
همچین محمد شنقیطی( استاد معروف اخوانی در دانشگاه قطر) نیز در این باره نوشت: برای ملتها در معماری خود سلیقههایی وجود دارد که باید محترم شمرده شود، اما هنگامی که برخی از مدعیان اهل سنت تصور میکنند که نامگذاری مسجدی به نام جامع الزهراء تهدیدی برای هویت سنی است، باید بدانید که آنها در گمراهی فکری و سیاسی به سر میبرند. لقب "الزهراء" برای فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در بین علمای اهل سنت رایج است، و از جمله این علمای بزرگ میتوان به افرادی همچون المزّی و ابن عساكر اشاره کرد، و این دو کافی هستند. بنابراین، جنگ و جنجال بر سر این موضوع، امری بیمحتوا و پوچ است.
@melatedin\کانال ملت دین
در شهر دانا، واقع در حومه ادلب در سوریه (منطقه تحت کنترل معارضین سوریه)، مسجدی به نام «الزهرا» توسط چند خیر ساخته شده است. این مسجد که با نام جامع الزهرا شناخته میشود و دارای دیوارها و منارههای سیاه رنگ است، موضوع بحث و اختلاف نظرهایی میان اهالی اهل سنت منطقه قرار گرفته است.
برخی بر این باورند که انتخاب نام «زهرا» و رنگ سیاه برای این مسجد، نمادی از نفوذ شیعیان و ایران در منطقه است و هیچ ارتباطی با عقاید اهل سنت ندارد. این نگرش باعث تشدید اختلافات شد تا جایی که روز جمعه مردم به مسجد وارد شدند و خواستار تخریب آن شدند.
اما عدهای دیگر این ادعا را رد کرده و آن را تفرقهافکنی بیاساس میدانند. آنها معتقدند نامگذاری مساجد به نام حضرت زهرا در میان اهل سنت نیز رایج است و انتخاب رنگ سیاه برای مسجد میتواند صرفاً سلیقه شخصی خیرین باشد و ارتباطی با مذهب شیعه نداشته باشد.
در این باره سلامه عبدالقوی ( از علما الازهر مصر و از رهبران اخوان المسلمین)در صفحه ایکس خود موضعگیری کرد: از نظر شرعی استفاده از رنگ سیاه در ساخت مساجد جایز است. اما اسم، فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که در میان اهل سنت شناخته شده است و نامگذاری دختران به این اسم جایز است. بر اساس گفتههای خیرین، این اسم مربوط به مادرشان است که با آنان در کمک و نیکوکاری شریک شده است. پس چرا اینقدر فتنهانگیزی، ای دعوتکنندگان به فتنه؟!
همچین محمد شنقیطی( استاد معروف اخوانی در دانشگاه قطر) نیز در این باره نوشت: برای ملتها در معماری خود سلیقههایی وجود دارد که باید محترم شمرده شود، اما هنگامی که برخی از مدعیان اهل سنت تصور میکنند که نامگذاری مسجدی به نام جامع الزهراء تهدیدی برای هویت سنی است، باید بدانید که آنها در گمراهی فکری و سیاسی به سر میبرند. لقب "الزهراء" برای فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در بین علمای اهل سنت رایج است، و از جمله این علمای بزرگ میتوان به افرادی همچون المزّی و ابن عساكر اشاره کرد، و این دو کافی هستند. بنابراین، جنگ و جنجال بر سر این موضوع، امری بیمحتوا و پوچ است.
@melatedin\کانال ملت دین
۲۱:۴۸
بحران تفکر انقلابی در اخوان!
هفته قبل را به گفتگو با سران اخوانی های عراق و لبنان که عناوینی چون حزب اسلامی و عدل و احسان و جماعت اسلامی و.. دارند گذراندم. مثل عمده اخوانی ها که از نظر فکری به اصلاح طلبان مذهبی ما شبیه هستند، زمزمه های عدم درگیری با قدرت ها را داشتند!
ادله هم عمدتا عقلانی و محاسباتی است: ما مثل ایران دارای قدرت و جامعه منسجم نیستیم و دشمن می تواند براحتی هم کشور ما را بهم بریزد و طرف ها را به جان هم بیاندازد و هم توان کافی برای مقابله نداریم و...
از آنها پرسیدم خب موضع شما در قبال مصر و اردن چیست؟ آیا آنها را بخاطر این سکوت و عدم تحرک، خائن نمی دانید؟ گفتند چرا می دانیم! گفتم خب آنها هم ادله ظاهراً منطقی مثل شما دارند!حالا بگید آیا اگر مقاومت در مقابل این کشتار غزه سکوت می کرد خوب بود!؟گفتند: نه! گفتم خب مسأله اصلی همین آمادگی برای «هزینه دادن» است!
مع الاسف، تفکر اصلاحی بر اخوان حاکم بوده و هست و او را فاقد «اندیشه مبارزه» و رویکرد انقلابی ساخته است تا جایی که حتی در شرایط بحرانی کنونی نیز زمزمه «جهاد دفاعی» را هم از او نمی توان شنید! این بحران هم اکنون در مصر هم هست و هیچ تحرکی از اینها نمی بینیم!
حماس بعنوان اخوان فلسطین هم بدلیل حضور در شرایط خاص غزه و تجربه زیسته خود به این هویت انقلابی دست یافته است که باید خدا را بر وجود او شکر کرد. همچنان البته معتدل ترین فکر در مواجهه با تکفیر و غرب زدگی کامل، جریان اخوان است ولی متاسفانه عملا «پروژه سازش» با این جریان قابل جمع است!
بخاطر همین ارزش فداکاری و «هزینه دادن» است که خداوند در سوره توبه به خوبی میان مجاهدان و مومنان مقایسه کرده است: «أجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الأخر و جاهد في سبيل الله» ؟! فتامل! @komeilialireza
melatedin/کانال ملت دین
هفته قبل را به گفتگو با سران اخوانی های عراق و لبنان که عناوینی چون حزب اسلامی و عدل و احسان و جماعت اسلامی و.. دارند گذراندم. مثل عمده اخوانی ها که از نظر فکری به اصلاح طلبان مذهبی ما شبیه هستند، زمزمه های عدم درگیری با قدرت ها را داشتند!
ادله هم عمدتا عقلانی و محاسباتی است: ما مثل ایران دارای قدرت و جامعه منسجم نیستیم و دشمن می تواند براحتی هم کشور ما را بهم بریزد و طرف ها را به جان هم بیاندازد و هم توان کافی برای مقابله نداریم و...
از آنها پرسیدم خب موضع شما در قبال مصر و اردن چیست؟ آیا آنها را بخاطر این سکوت و عدم تحرک، خائن نمی دانید؟ گفتند چرا می دانیم! گفتم خب آنها هم ادله ظاهراً منطقی مثل شما دارند!حالا بگید آیا اگر مقاومت در مقابل این کشتار غزه سکوت می کرد خوب بود!؟گفتند: نه! گفتم خب مسأله اصلی همین آمادگی برای «هزینه دادن» است!
مع الاسف، تفکر اصلاحی بر اخوان حاکم بوده و هست و او را فاقد «اندیشه مبارزه» و رویکرد انقلابی ساخته است تا جایی که حتی در شرایط بحرانی کنونی نیز زمزمه «جهاد دفاعی» را هم از او نمی توان شنید! این بحران هم اکنون در مصر هم هست و هیچ تحرکی از اینها نمی بینیم!
حماس بعنوان اخوان فلسطین هم بدلیل حضور در شرایط خاص غزه و تجربه زیسته خود به این هویت انقلابی دست یافته است که باید خدا را بر وجود او شکر کرد. همچنان البته معتدل ترین فکر در مواجهه با تکفیر و غرب زدگی کامل، جریان اخوان است ولی متاسفانه عملا «پروژه سازش» با این جریان قابل جمع است!
بخاطر همین ارزش فداکاری و «هزینه دادن» است که خداوند در سوره توبه به خوبی میان مجاهدان و مومنان مقایسه کرده است: «أجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الأخر و جاهد في سبيل الله» ؟! فتامل! @komeilialireza
melatedin/کانال ملت دین
۱۱:۱۶
*تعلیق اتحادیههای دانشجویی؛ تضعیف گام به گام سنگرهای اخوان در کویت؟*
کنشگران اخوانی که تا همین چندماه پیش حضور پررنگی در صحنه سیاسی داشتند، اکنون و در سایه حکومت امیر جدید، شیخ مشعل الصباح، به نظر میرسد پایگاههای خود در این کشور حاشیه خلیج فارس را یکی پس از دیگری از دست میدهند.
پس از انحلال پارلمان در ۱۱ مه گذشته به دستور شیخ مشعل، مقامات کویت در اقدامی بیسابقه، انتخابات دانشجویی را نیز اندکی پیش از برگزاری آن (در ۲۲ سپتامبر) تعلیق کرد؛ آن هم به این بهانه که «از اهداف اساسی خود منحرف شده» و «دیگر در خدمت منافع کلی دانشجویان نیست».
این مصوبه شورای دانشگاههای دولتی به ریاست نادر الجلال، وزیر آموزش عالی و سرپرست وزارت آموزش، بر «تعلیق و توقف هرگونه فعالیت انتخاباتی دانشجویان در تمامی مقاطع دانشگاهی و دانشکدهای و دیگر مؤسسات آموزشی داخل و خارج کویت» تصریح داشت.
پیش از آن نیز، نهادهای امنیتی ساختمان اتحادیه دانشجویان در منطقه الخالدیه را تعلیق و پروندهها و رایانههای آنجا را مصادره کرده بودند.
این اقدام، که برخی آن را در سطح انحلال پارلمان دانستهاند، ضربه محکم دیگری به گروه اخوانالمسلمین تلقی شده است، که اغلب رهبران و سران آن، فعالیتهای خود را از همین اتحادیههای دانشجویی آغاز کردهاند، و در واقع سکویی برای پرش آنها به سطوح بالاتر بوده است.
در واقع، اتحادیههای دانشجویی، در کنار گروه «حدس»، انجمن الاصلاح، و برخی سمتهای دولتی، یکی از ۴ سنگر اخوان در کویت به شمار میرود؛ که به نظر میرسد با به قدرت رسیدن شیخ مشعل، یکی پس از دیگری آنها را از دست میدهند.
alwaakai#کویت
🟩*مطالعات خلیج فارس*
@PGulfStudies
کنشگران اخوانی که تا همین چندماه پیش حضور پررنگی در صحنه سیاسی داشتند، اکنون و در سایه حکومت امیر جدید، شیخ مشعل الصباح، به نظر میرسد پایگاههای خود در این کشور حاشیه خلیج فارس را یکی پس از دیگری از دست میدهند.
پس از انحلال پارلمان در ۱۱ مه گذشته به دستور شیخ مشعل، مقامات کویت در اقدامی بیسابقه، انتخابات دانشجویی را نیز اندکی پیش از برگزاری آن (در ۲۲ سپتامبر) تعلیق کرد؛ آن هم به این بهانه که «از اهداف اساسی خود منحرف شده» و «دیگر در خدمت منافع کلی دانشجویان نیست».
این مصوبه شورای دانشگاههای دولتی به ریاست نادر الجلال، وزیر آموزش عالی و سرپرست وزارت آموزش، بر «تعلیق و توقف هرگونه فعالیت انتخاباتی دانشجویان در تمامی مقاطع دانشگاهی و دانشکدهای و دیگر مؤسسات آموزشی داخل و خارج کویت» تصریح داشت.
پیش از آن نیز، نهادهای امنیتی ساختمان اتحادیه دانشجویان در منطقه الخالدیه را تعلیق و پروندهها و رایانههای آنجا را مصادره کرده بودند.
این اقدام، که برخی آن را در سطح انحلال پارلمان دانستهاند، ضربه محکم دیگری به گروه اخوانالمسلمین تلقی شده است، که اغلب رهبران و سران آن، فعالیتهای خود را از همین اتحادیههای دانشجویی آغاز کردهاند، و در واقع سکویی برای پرش آنها به سطوح بالاتر بوده است.
در واقع، اتحادیههای دانشجویی، در کنار گروه «حدس»، انجمن الاصلاح، و برخی سمتهای دولتی، یکی از ۴ سنگر اخوان در کویت به شمار میرود؛ که به نظر میرسد با به قدرت رسیدن شیخ مشعل، یکی پس از دیگری آنها را از دست میدهند.
alwaakai#کویت
🟩*مطالعات خلیج فارس*
@PGulfStudies
۱۱:۳۳