عکس پروفایل منبرم

منبر

۱,۲۸۹عضو
عکس پروفایل منبرم
۱.۳هزار عضو

منبر

گزیده مضامین منابر، سخنرانی‌ها و...به انتخاب حمید درویشی شاهکلائی @hdarvishiبا ما همراه باشید:@pavaraqi@QafaseDarim.irPavaraqi.irQafase.irMasjednama.ir

۱۱ اردیبهشت

از آیه ۶۰ سوره کهف، داستان حضرت موسی است که باید برود سراغ حضرت خضر تا تعلیم ببیند. undefinedبعضی آموزش‌ها از طریق جزوه نیست، در بستر زندگی با شاگردی کردن به دست می‌آید.undefined سه ویژگی معلم: عبد خدا، رحمت الهی و علم الهی. معلم باید ما را به خدا برساند. undefined علم باید به رشد ختم شود. از چنین علمی باید تبعیت کرد. حضرت موسی هم با #تواضع درخواست #بخشی از آن علم الهی را طلب می‌کند: هَلۡ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰٓ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمۡتَ رُشۡدٗا
undefined علم ظاهری حضرت موسی از حضرت خضر بیشتر است. خضر به او هشدار می‌دهد مسیر علم‌آموزی سخت است. چون موسی(ع) از آن خبر ندارد. وَكَيۡفَ تَصۡبِرُ عَلَىٰ مَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِۦ خُبۡرٗاundefined از آداب مسیر تعلیمی حضرت خضر، صبوری است؛ تا نگفتم سؤال نکن. یعنی عجله نکن! (نه اینکه کلاً سؤال نپرس) فَلَا تَسۡـَٔلۡنِي عَن شَيۡءٍ حَتَّىٰٓ أُحۡدِثَ لَكَ مِنۡهُ ذِكۡرٗا undefinedدر محضر استاد، سه اتفاق افتاد: سوراخ کردن کشتی، قتل جوان و تعمیر دیوار.undefinedبرای حضرت موسی(ع) سؤال‌هایی پیش آمد و یادش رفت صبر کند.undefinedهر سه داستان در زندگی موسی(ع) هم بود. اما او توجهی نداشت که خودش از شر فرعون زنده ماند (همان‌گونه که کشتی بماند برای مساکین)، خودش فردی را کشته بود (همان‌گونه که‌خضر هم یک نفر را کشت)، خودش برای شعیب کار کرده بود (همان‌گونه که خضر بدون اجرت دیوار را تعمیر کرد).undefinedاردت، اردنا، اراد: در هر سه ماجرا حکمت ماجراها اراده الهی است.
حاج آقا زندیههم‌اکنون، هیئت میثاق با شهدا ble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۷:۳۷

۱۳ خرداد

بازارسال شده از یک پیشنهاد
thumnail
#یک_پیشنهاد#نامه #امام به حاج #احمد آقا را بخوانید!https://b2n.ir/p39728
undefinedتا پیشنهادی دیگر:ble.ir/join/YTdkMDA1Yj

۱۵:۳۷

۲۷ خرداد

thumnail
undefined یک تیر و چهار نشان با اکران فیلم‌های جبهه انقلاب

undefined عیدانه عمار از قربان تا مباهله

undefinedundefined فعالان فرهنگی-رسانه‌ای با اکران فیلم‌های «ایلیا جستجوی قهرمان» و «آپاراتچی» در دهه ولایت و ایام عید مباهله (از ۲۸ خرداد تا ۱۱ تیر)، می‌تونن همزمان چهار هدف رو نشانه‌گیری کنند:
undefined برگزاری یک ویژه‌برنامه مفید، متفاوت و شاد
undefined نقش‌آفرینی در رونق سینمای انقلاب
undefined شرکت در قرعه‌کشی ۳ کمک هزینه سفر اربعین
undefined برخورداری از شرایط ویژه اکران‌ها

دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام اکران فیلم در مساجد، دانشگاه‌ها، سالن‌های شهر و ... :undefined B2n.ir/EidOEkran17undefined 02142795050#قربان #غدیر #مباهله#آپاراتچی #ایلیا_جستجوی_قهرمانundefined سینما انقلاب می‌خواهدundefinedble.ir/ekranmardomi_ir

۱۶:۳۳

۱۷ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیان (با موضوع جنجالی #انتخابات )شب دوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefinedیکی از دلایل عاقبت به خیر نشدن، #تحجر است؛ عجب و تکبر ناشی از به حق دانستن خود. #غرور_به_حقانیت، اولین مشکل جامعه دینی است.undefinedغرور به حقانیت باعث میشود اسرار پیچیده همان حق درک شود. اهل علم و دین بیشتر در معرض تکبرند. undefinedفرحوا بما عندهم من العلم. اینها علمی داشتند، پس نتوانستند حق را بپذیرند. نامرد! درسته یه چیزی بلدی... غرور و تکبر و عجب باعث میشه چیزی نفهمی.undefinedخدا فقط از باتقواها قبول می‌کنه. ما معلوم نیست عاقبت به خیر شویم و جزو باتقواها قبول شویم. (پس نباید مغرور باشیم که حق با ماست.)undefinedآدم سالم انتقادپذیره. شاید داری اشتباه می‌کنی. بعضی اینقدر متصلب و متحجرند که وقتی یک عیبشان را بگویی، دشمنت میشوند!undefinedبعضیا هزار برابر امیرالمومنین به خودشون مطمئن هستند!undefinedجلوی افراد ازشون تعریف نکنید. دچار تحجر میشوند.undefinedبعضیا را گریه امام حسین هم نجات نمی‌دهد. چون متکبر و متحجر هستند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۲۴

۱۸ تیر

منبر
گزیده منبر حاج آقا پناهیان (با موضوع جنجالی #انتخابات ) شب دوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefinedیکی از دلایل عاقبت به خیر نشدن، #تحجر است؛ عجب و تکبر ناشی از به حق دانستن خود. #غرور_به_حقانیت، اولین مشکل جامعه دینی است. undefinedغرور به حقانیت باعث میشود اسرار پیچیده همان حق درک شود. اهل علم و دین بیشتر در معرض تکبرند. undefinedفرحوا بما عندهم من العلم. اینها علمی داشتند، پس نتوانستند حق را بپذیرند. نامرد! درسته یه چیزی بلدی... غرور و تکبر و عجب باعث میشه چیزی نفهمی. undefinedخدا فقط از باتقواها قبول می‌کنه. ما معلوم نیست عاقبت به خیر شویم و جزو باتقواها قبول شویم. (پس نباید مغرور باشیم که حق با ماست.) undefinedآدم سالم انتقادپذیره. شاید داری اشتباه می‌کنی. بعضی اینقدر متصلب و متحجرند که وقتی یک عیبشان را بگویی، دشمنت میشوند! undefinedبعضیا هزار برابر امیرالمومنین به خودشون مطمئن هستند! undefinedجلوی افراد ازشون تعریف نکنید. دچار تحجر میشوند. undefinedبعضیا را گریه امام حسین هم نجات نمی‌دهد. چون متکبر و متحجر هستند. پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر. @menbar ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
چند تذکر عمومی همیشگی:همون طور که مشخصه، استاد پناهیان اسمی از انتخابات نیاوردند. البته با توجه به حمایت ایشان از دکتر قالیباف، تردید خاصی در مخاطب سخنان ایشان وجود ندارد.
انتشار گزیده منبرها مثل گذشته به معنای تأیید دیدگاه سخنران نیست. طبیعتاً حقیر با متحجر نامیدن نامزدهای انتخابات و هر گونه تخریب آنها و هوادارانشان مخالف هستم.
انتشار گزیده بیانات پای منبر ممکن است دچار اشتباهاتی باشد. هیئت میثاق با شهدا به تدریج صوت جلسات را منتشر می‌کند.
ble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۹:۴۱

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب سوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedمدتها بود میخواستم به تحجر بپردازم. حزب‌اللهی‌ها فوق‌العاده انعطاف‌پذیرند. نباید جوری رفتار کنیم از ما بوی تحجر استشمام کنند.undefinedعلت دین‌زدگی مردم، گفتار و رفتار ماست. باید جامعه را از نمادهای تحجر پاک کنیم. ما باید علیه تحجر حرف بزنیم. نه کسی ما را متهم به تحجر کنه و نه ما بذاریم کسی ما رو متهم به تحجر کنه.undefinedتحجر مراتب دارد. مراتب رقیق تحجر هم برای ما خطرناک است. اکثرهم لایعقلون یعنی ما؛ همین مؤمنانی که در آخرالزمان به دلیل تحجرهای کم ریزش می‌کنند؛ همین نفهمی‌های ساده ما.undefinedخوارج مگه عیبی داشتند؟ هیچی. فقط اشتباه کردند. اشتباه که چیزی نیست. باید اشتباه را بپذیریم وگرنه متحجریم.undefined انقلاب از متحجران بیشتر ضربه خورده تا از صدام یزید کافر.undefinedچرا هنوز بی‌حجابی داریم؟ به دلیل رفتارها و گفتارهای ماست. چون متحجرانه داریم از ولایت حرف می‌زنیم. ولایت یعنی اینکه قدرت تشخیص مردم بره بالا. شیعه تنوری مهمتره یا شیعه تشخیصی؟ جوری از اطاعت از مولا حرف نزنیم که از ما استشمام تحجر کنند.undefinedهمیشه باید آماده پذیرش اشتباهات خودمان باشیم.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۲۹

۱۹ تیر

منبر
گزیده منبر حاج آقا پناهیان شب سوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefinedمدتها بود میخواستم به تحجر بپردازم. حزب‌اللهی‌ها فوق‌العاده انعطاف‌پذیرند. نباید جوری رفتار کنیم از ما بوی تحجر استشمام کنند. undefinedعلت دین‌زدگی مردم، گفتار و رفتار ماست. باید جامعه را از نمادهای تحجر پاک کنیم. ما باید علیه تحجر حرف بزنیم. نه کسی ما را متهم به تحجر کنه و نه ما بذاریم کسی ما رو متهم به تحجر کنه. undefinedتحجر مراتب دارد. مراتب رقیق تحجر هم برای ما خطرناک است. اکثرهم لایعقلون یعنی ما؛ همین مؤمنانی که در آخرالزمان به دلیل تحجرهای کم ریزش می‌کنند؛ همین نفهمی‌های ساده ما. undefinedخوارج مگه عیبی داشتند؟ هیچی. فقط اشتباه کردند. اشتباه که چیزی نیست. باید اشتباه را بپذیریم وگرنه متحجریم. undefined انقلاب از متحجران بیشتر ضربه خورده تا از صدام یزید کافر. undefinedچرا هنوز بی‌حجابی داریم؟ به دلیل رفتارها و گفتارهای ماست. چون متحجرانه داریم از ولایت حرف می‌زنیم. ولایت یعنی اینکه قدرت تشخیص مردم بره بالا. شیعه تنوری مهمتره یا شیعه تشخیصی؟ جوری از اطاعت از مولا حرف نزنیم که از ما استشمام تحجر کنند. undefinedهمیشه باید آماده پذیرش اشتباهات خودمان باشیم. پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر. @menbar ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
نظر رهبر معظم انقلاب: «اکثرهم لایعقلون» غالباً مربوط به کفار است
س۱: اینکه فرمودید توده‌ی مردم مسائل را به خوبی می‌فهمند، در این رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر الناس لا یعقلون، یعنی بیشتر مردم نمی‌دانند و بیشتر مردم نمی‌فهمند را چگونه معنی می‌فرمائید؟ج۱: در پاسخ باید عرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثرالناس لایعقلون اصلاً در قرآن چنین چیزی نیست لکن عبارت: اکثرهم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمی‌فهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لا یعقلون و اکثر هم لا یعقلون، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چند میلیارد انسان را شامل می‌شود و چنین قضاوتی در قرآن نیست. چگونه بیشتر مردم نمی‌فهمند؟ و حال اینکه همه‌ی مردم تقریباً می‌فهمند. اما اگر گفتیم: اکثر هم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمی‌فهمند، این ضمیر «هم» بر می‌گردد به آن تعبیر و جمله‌ی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است.
۱۳۷۱/۰۳/۰۶
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۷:۰۰

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب چهارم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedتصور عمومی از دین باید اصلاح شود. مؤمنان متحجر نیستند. انعطاف‌پذیرند. undefinedابلیس انعطاف پذیر نبود. خدا گفت به آدم سجده کن. گفت نه؛ به جاش فلانقدر برات سجده می‌کنم. خدا گفت همان‌جور که من میگم عبادت کن.undefinedآن دینداران که به پیامبران میگفتند ما به دین آبا و اجدادی مان هستیم، متحجرند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۴۳

۲۰ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب پنجم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedیکی از علل کفر، تحجر است؛ مثال قرآنی‌اش کسانی هستند که از دین پدرانشان تبعیت می‌کنند. در جامعه دینی هم تحجر باعث پیدایش خوارج می‌شود. خوارج اشتباه ذهنی کردند. تن‌پرور نبودند، در عبادت کم نمی‌گذاشتند. مقدس‌نما نبودند چون مجاهد صف اول بودند.
undefinedمن الآن گفتمان انقلاب اسلامی را قوی‌تر از دوران رییسی عزیز می‌دانم. در اوج قدرت. ...نفر دوم این #انتخابات بدون عوام‌فریبی و بدون کارهای پوپولیستی رأی آورد. خیلی اتفاق فوق العاده ای افتاد.undefined تحجر در قرآن undefinedتحجر در قرآن هم هست؟ بله؛ نقطه مقابلش آنجا که از مفهوم عبد سخن می‌گوید. عبد انسان منعطف در برابر امر مولاست؛ هر چی مولا گفت. undefinedعبد یعنی برده. محترمانه‌ش میشه بنده. بنده خدا! پس خلاصه‌ای از احکام برده را بگوییم. بعداً از نوارها حذف کنید!undefinedبرده ملک مولا هستند و مولا هر جور خواست میتواند بدون رضایت برده تصرف کند.undefinedبرده بدون اذن مولا فاقد... است.undefinedبه هر طریق که مالی به برده برسد، متعلق به مولاست.undefinedو...undefinedعبد یعنی چی؟ هر موقع مولا هر فرمانی گفت. کارمند و دانشجو برده مدیر و استاد نیستند. بردگی فقط اطاعت نیست.undefinedمفهوم دیگری که در قرآن درباره انعطاف (نقطه مقابل تحجر) هست: موضوع امتحان است. فلسفه آفرینش همین امتحان است.undefinedبه مفهوم‌ زمان، ذیل مفهوم امتحان باید توجه کرد. زمانه را باید درک کرد.‌‌ دینداری بدون زمان‌شناسی که هنر نیست.‌undefinedخب، قبول کنید تحجر مهمه تا من اینقدر از اهمیت تحجر صحبت نکنم!undefinedانسان موجودیه که اگر رهایش کنی، میرود به سمت تحجر.‌ انسان از انس هست؛ عادت میکنی به چیزی و دوست نداری ولش کنی.undefinedاول روانشناس عالم، ابلیس است. انسان یک گناه میکند، میرود همان را توجیه می‌کند. undefinedذکر فرار از تحجر: استغفرالله ربی و اتوب الیه. استغفار کنید.undefinedخودتان را اگر سحرها پیش خدا بشکنید، روزها بیشترین اعتماد به نفس را خواهید داشت. undefinedخوارج هم استغفار می‌کردند! راه میان‌بر نداریم؟ روضه اباعبدالله الحسین. اینقدر خوب، امام حسین آدم‌ را می‌شکنه... هم ثواب داره و هم حکمت روانشناختی داره.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۳۹

۲۱ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب ششم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedدر برابر فرمان خدا باید انعطاف‌پذیر باشیم. برنامه امتحانات الهی این است که درجه به درجه، انعطاف‌پذیری‌مان بالا برود.undefinedاینکه دین را امری پویا ندانیم، خودش از مصادیق تحجر است.undefinedعامل اصلی تحجر، قساوت قلبی است که آدم در برابر پروردگار انعطاف نداشته باشد. دیشب به عنوان راه حل گفتیم استغفار کنید، امشب هم قرآن خواندن را می‌گوییم. البته خوارج هم قرآن می‌خواندند!undefinedچرا مطالعه نمی‌کنید؟! چرا از آخرین تحلیل‌های رهبری باخبر نیستید؟undefined #کتاب تحجرگرایی آیت الله حائری شیرازی را مطالعه کنید.undefined نقد مناظره های انتخاباتی: به تشخیص توانمندیها کمک نمی‌کند. هر کی فن مناظره‌ش بهتر باشه، رییس جمهور میشه.undefinedتنها کسی که خلأ حزب را پر کرد، همین آقای #جلیلی بود با دولت سایه. احزاب کارشان این است که دولت سایه باشند.undefinedجامعه ما دائما در حال رشد است. برای دولت منتخب آرزوی موفقیت می‌کنم و میروم سراغ تایید کردن و کمک کردن.undefinedیکی از وجوه تحجر همین است که بعضیا هنوز در رقابتهای انتخاباتی مانده‌اند.undefinedموضع و نظرات خود را در معرض نقد دیگران قرار بدهید. مشاوره بگیرید. اما از متحجران متصلب که به زمانه توجهی ندارند، نه.undefinedبسیج را مردم امروز به چه می‌شناسند؟undefinedعادت به سطحی‌نگری مانع تفکر عمیق می‌شوند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۳۹

۲۲ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب هفتم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedحوزه در تبیین دین ضعیف عمل کرد. جوانان ما خیلی در مورد دین سوءتفاهم دارند. خیلی فاصله و نفرت دارند. این به خاطر چیزهایی که از دین شنیده‌اند. undefinedوقتی تبیین دین درست صورت نگیرد، دین در انتخابات نقش اول را بازی نمی‌کند.undefined قطعاً دین به صورت غلط بیان شده: ۸۰ درصد مردم اهل هیئت و مجالس دینی هستند، اما مشارکت ۳۰ درصد در انتخابات؟ undefinedدر تبیین نادرست دین، حوزه علمیه و دانشگاه مقصرند.undefinedبروید سراغ جوان‌های دبیرستانی. حق دارند حالشان از دینی که بهشان معرفی شده، به‌هم‌بخورد. undefinedاین انتخابات بهترین انتخابات بود؛ چون نامزدها (به ویژه اینکه نامزد انقلابی آقای #جلیلی) بهتر از همه با ادبیات عملگرایانه و آبادانی صحبت کرد. دین آبادکننده دنیاست. ایشان این برداشت را تقویت کرد. یک کلمه هم ارزشی صحبت نکرد. ادبیات دینی در انتخابات ارتقا پیدا کرد.undefinedبرداشت سطحی از آیات و روایات، نوعی از تحجر است.undefinedبعد سیاسی اصلاحات با دیگر گروه‌ها فرقی ندارد. اما بعد فکری اصلاحات برداشت غلط و متحجرانه‌ای از دین دارند. مثلاً حجاب را مساوی طالبان می‌دانند. مثلاً آزادی را مقابل ولایت گذاشتند. اگر اینها دین را درست نگاه می‌کردند، می‌فهمند ولایت مخالف آزادی نیست. اینها تصویر دین را گند کشیده‌اند. از آن طرف هم گروه مقابل آنها دین را غلط معرفی می‌کنند.undefinedکیست مولا؟ آن که آزادت کند. هیچ کس مثل ولی خدا نمی‌تواند مردم‌سالاری را محقق کند. undefinedبا دو گروه متحجر مواجهیم: متحجران دیندار و متحجران غربزده! این دو گروه برداشت عمیق از دین ندارند.undefinedانقلابی یعنی واقع‌بین و عقلانی. احساسات دینی ناشی از عقلانیت است. دین ما را دعوت می‌کند به تجربه. دوگانه ارزش یا دانش درست کردند و دینداران را ارزشی نامیدند. این سوءتفاهم‌ها کی تمام میشود؟undefinedنوع اول تحجر: تحجر شناختی در معرفی دین
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۳۹

۲۳ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب هشتم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedالآن وقت صحبت از تحجره؟بله. نتیجه هر دو نوع تحجر (دینداران و غربگراها) جدایی دین از سیاست است. همین که دین در انتخابات مؤثر نبود.
undefinedفهم صحیح دین بهترین راه آباد کردن دنیا و افزایش مشارکت در انتخابات است.
undefinedاگر انگیزه افزایش مشارکت، دوقطبی اصلاح‌طلب اصولگرا باشد، فاجعه است. دوقطبی اصلاح‌طلب اصولگرا را صهیونیست‌ها بعد از جنگ درست کردند. گفتند کسانی که دم از دین میزنند (کاری به دنیا ندارند)، اصولگرا هستند. این فحش است!
undefined آقای ناطق نوری شد نماینده اصولگرا، آقای خاتمی شد نماینده اصلاح‌طلب. الآن همه میدانند این دو نفر با هم در یک جبهه‌اند.undefinedبا دو قطبی دین‌گرای متحجر (اصولگرا) و دنیاگرای متحجر (اصلاح‌طلب) مملکت نمی‌تواند پیشرفت کند چون هر رییس‌جمهوری مجبور است ۳۰۰ هزار تا مدیر جابجا کند!
undefinedدعوای شوم تحجر باعث زده شدن مردم از سیاست میشود. «اصلاح‌طلب، اصولگرا! دیگه تمومه ماجرا» نتیجه این دوقطبی دروغین این است که مردم بخواهند دین از سیاست جدا باشد.
undefinedنامزدها را بر اساس مبانی دینی نسنجید(!) بر اساس مدیریت و کارآمدی بسنجید. دعوای ایدئولوژیک را زنده نکنید. باید از آقای جلیلی تجلیل کرد... باید از آقای پزشکیان تشکر کرد که دعواهای ایدئولوژیک را گذاشت کنار.
undefinedوقتی می‌بینم در دور اول، بدون قطبی‌گرایی به آقای جلیلی اقبال هست، خیلی خوشحال‌کننده است.
undefinedدعوای ایدئولوژیک راستین خوب است. امام جبهه ملی را مرتد اعلام کرد.
undefinedدر این انتخابات، سطح دعوای ایدئولوژیک پایین بود. اگر در دوقطبی، نامزد دیندار رأی بیاورد، کوچکترین ضعف را به پای دین می‌نویسند(!). در دعوای دین و دنیا اکثرا دنیا برنده میشود!
undefinedتحجر غربگراها را باید شکست. تحجر دین‌گراها را هم.پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.
پ.ن. از طرف من: در انتخاب نامزدها #آگاهی نامزدها از مبانی انقلاب و #توانایی آنان در رسیدن به آرمانهای انقلابی هر دو مهم هستند. درست است که همه نامزدها عضو جبهه انقلاب و دارای صلاحیت مدیریتی کلان اداره کشور هستند، اما همه نامزدها را باید بر اساس هر دو معیار سنجید و نمره داد. حذف معیار آگاهی و اعتقاد به مبانی انقلاب خلاف صریح امر ولی فقیه است.
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۵۲

۲۴ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب نهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedما را متهم به تحجر می‌کنند. اما خودشان متحجرند وگرنه می‌فهمیدند ولایت فقیه مخالف دیکتاتوری است. متحجرین دنیازده حاضر نیستند فکر کنند. اگر تفکر کنند می‌فهمیدند دموکراسی حقیقی در غرب تحقق پیدا نکرده است. در همه انتخابات‌ها سه هیچ قدرت‌ها برنده میشوند. حال آنکه دموکراسی و مردم‌سالاری ذات ولایت است.
undefinedما از روشنفکر انتظار داریم تهمت نزنند، متحجر هم نباشند، تفکر کند و بفهمند اینها در غرب محقق نشده است و بهترش در اسلام هست.
undefinedمشکل اول تحجر، متحجران دنیاگرا که تهمت میزنند، نیست. بلکه شیوه معرفی دین است که دین را غیرعلمی معرفی کرده است. انقلابی‌ها و آموزش و پرورش نباید با ادبیات متحجرین، دین را توضیح دهند.
undefinedادبیات تحجر، مشتری دارد اما کسانی که با ادبیات متحجرانه جذب دین شوند، به درد نمی‌خورند.
undefinedحسن بصری جلوی امام زین العابدین مغازه دونبش داشت. مشتریانش هم بیشتر بود. اما متحجر بود و به مسائل سیاسی مسلمین کار نداشت. ادبیات تحجر غلط است.
undefinedامام: از اول نقشه بود که اسلام را مثل مسیحیت که در کلیسا محبوس است، در مدرسه ها(ی حوزه‌های علمیه) محبوس کنند. متأسفانه ما به این قضیه کمک کردیم.
undefinedامام: فرهنگ دانشگاه ها و مراكز غيرحوزه اى، به صورتى است كه با تجربه و لمس واقعيت ها بيشتر عادت كرده تا فرهنگ نظرى و فلسفى، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كم كردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم #ذوب_شوند تا ميدان براى گسترش و بسط معارف اسلام وسيعتر گردد.
undefinedطبق نظر امام، فرهنگ نظری حوزه با فرهنگ ملموس دانشگاه باید در هم ذوب بشوند. شهید صدر: انسان بیش از آنکه عقلی (برهان و استدلال) باشد، حسی است. روش تربیت قرآن، عقلی نیست؛ حسی است.
undefinedما طلبه‌ها بیشتر به #اثبات حقایق می‌پردازیم اما قرآن بیشتر به طور حسی به #توصیف حقایق می‌پردازیم. به همین دلیل این همه بحث اجتماعی تاریخی دارد.
undefinedدین اینی نیست که به شما گفته‌اند. بلد نبودند به شما دین را توضیح بدهند.
undefined رهبری: آموزش دین را نباید از آموزش عقاید شروع کرد؛ باید از تاریخ شروع کرد.
undefinedعلت غربت امیر مومنان را میخواهی بفهمی، باید تاریخ بخوانی نه اصول عقاید! تاریخ اسلام را نباید کلامی توضیح داد. باید به زمینه‌های اجتماعی سیاسی توجه کرد.
دو کاری که باید بکنیم:undefinedیک. توصیف حسی به جای اثبات فلسفیundefinedما مخالف مبانی عقلی اسلام نیستیم اما باید بیشتر آثار و کارکردهای دین را بگوییم. به جای اثبات برهانهای فلسفی باید توصیف حسی ملموس کنیم. برهان بوی تحمیل میدهد که کار متحجران است.
undefinedدو. دین اجتماعی به جای دین فردیundefinedباید بیان آثار کنیم تا دین اجتماعی برای مردم جا بیفتد. دین صرفاً یک امر عقیدتی فردی نیست. حجاب با دین فردی جا نمی‌افتد چون یک احساس مسئولیت اجتماعی است.
undefinedامر به معروف و نهی از منکر باید آموزش داده بشود وگرنه بدتر می‌شود. undefinedبا احکام فردی نباید مسائل سیاسی را فهم کرد. سیاست احکام خودش را دارد.
undefinedتحجر یعنی ندیدن جنبه اجتماعی دین. با احکام فردی نباید وضعیت اجتماعی را داوری کرد.
undefinedامام: یک بیچاره‌ای به من نوشته بود که شما که گفتید که همه اینها باید تجسس بکنند یا نظارت بکنند، خوب، در قرآن می‌فرماید که: وَ لا تَجَسَّسُوا. راست است، قرآن فرموده است، مطاع هم هست امر خدا، اما قرآن حفظ نفس آدم را هم فرموده است که هر کسی باید لا تَقْتُلُوا انْفُسَکُمْ. این اشکال را به سیدالشهدا بکنید. وقتی که اسلام در خطر است، همه شما موظفید که با جاسوسی حفظ بکنید اسلام را. وقتی که حفظ دماء مسلمین بر همه واجب باشد، اگر - فرض کنید که - حفظ جان یک نفر مسلمانی، حفظ جانش وابسته [به‌] این است که شما شرب خمر کنید، واجب است بر شما، دروغ بگویید، واجب است بر شما. احکام اسلام برای مصلحت مسلمین است، برای مصلحت اسلام است، اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همه‌مان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. اگر دماء مسلمین را در خطر دیدیم، دیدیم که یک دسته دارند توطئه می‌کنند که بریزند و یک جمعیت بی‌گناهی را بکشند، بر همه ما واجب است که جاسوسی کنیم. بر همه ما واجب است که نظر کنیم و توجه کنیم و نگذاریم یک همچو غائله‌ای پیدا بشود. حفظ جان مسلمان بالاتر از سایر چیزهاست. حفظ خود اسلام از جان مسلمان هم بالاتر است. این حرفهای احمقانه‌ای است که از همین گروهها القا می‌شود که خوب، جاسوسی که خوب نیست! جاسوسی، جاسوسی فاسد خوب نیست، اما برای حفظ اسلام و برای حفظ نفوس مسلمین واجب است، دروغ گفتن هم واجب است، شراب خمر هم واجب است.
undefinedلعنت به دین متحجرانه که می‌گوید اخلاق را فدای سیاست می‌کنید. اینها احکام خود را دارد. کجا باید افشاگری کرد؟ اسلام فردی منهای اسلام اجتماعی بوی تحجر می‌دهد.
پ.ن. نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۴۸

۲۵ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب دهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedدوقطبی‌سازی کار متحجرین است. ذهن بیمار برخی‌ها به #دوقطبی‌سازی علاقه دارد. هم دوقطبی ذهنی داریم و هم دوقطبی قلبی. دوقطبی‌سازی (ذهنی، قلبی، اجتماعی) یک بیماری روانی است.
undefinedاینکه از همدیگر بیزاری بجوییم، شیوه خوارج است. این تحجر است.
undefinedمصباح یزدی: کار به جایی می‌رسد که حزب‌اللهی‌ها مرا هم لعن می‌کنند.
undefinedاینکه حزب‌اللهی‌ها به هم رحم نمی‌کنند، باعث میشه حال بقیه از دین به هم بخورد.
undefinedشقی کسی است که از عقل و تجربه استفاده نکند. همه حرف ما به آقای ظریف (مذاکره‌کنندگان) همین بود.
undefinedقرآن، منافق دوقطبی‌ساز (عبدالله بن ابی) را رسوا کرد اما منافقان قاتل حضرت زهرا را نه.
undefinedاین وحشی‌گری‌ها چهره دین را خراب می‌کند.
undefinedعیب بقیه را تا ۷۰ مرتبه توجیه کنید. تهمت و... که هرگز. دوقطبی‌سازی که عمرا. تنوع آدمها را درک کنید!
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۴۳

۲۶ تیر

گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب یازدهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefinedتحجر موضوع مهمی است. به دین لطمه زده است. آرمان علی‌وردی را چرا کشتند؟ چون در کوله‌کش دو تا کتاب حوزوی دیدند.
undefinedحجاب چون امر اجتماعی است، قانون شده نه به خاطر دین. ما موضوعات مهم‌تر دینی داریم مثل نماز که قانون نشده‌اند.
undefinedتحجر دینی دو تا کار می‌کند: یکی اینکه می‌گوید دین از سیاست جداست. دو اینکه نظام را مسخره می‌کنند مثلاً برای بی‌حجابی در خیابان.
undefinedشهید مطهری از قیچی دولبه التقاط و تحجر سخن می‌گفت.
undefinedمشکل از قوی بودن تحجر نیست. ادبیات دینی انقلابی ما خراب است که بوی تحجر می‌دهد.
undefinedبیش از ۶۰ درصد آیات قرآن برای دینداری بهتر، تشویق به دنیا می‌کند. ۳۸ درصد به قیامت حواله می‌دهد. اگر دنیای بهتر را هم می‌خواهیم، باید سراغ دین برویم.
undefinedچرا اخیراً جذب حوزه و ورودی طلبه‌ها کم شده؟ چون حال جوانان را از دین به هم می‌زنند. از اعتقادات شروع می‌کنند.
undefinedمتحجر احتمال غلط بودن نظر را نمی‌دهد. undefinedعدم پذیرش تنوع انسانها علامت تحجر است.undefinedعدم پذیرش انواع موقعیتها تحجر است. به امام رضا اعتراض میکنند چرا مثل حضرت علی لباس نمی‌پوشید؟ نمی‌فهمند زمانه عوض می‌شود.undefinedکسی که متحجر نیست، منعطف است.undefinedعدم تشخیص اولویت‌ها هم نشانه تحجر است.undefinedپیامبر بیش از اینکه زبان باشد، گوش بود. به حرفهای مردم گوش می‌داد. دین، متحجر و مرعوب و دنباله‌رو تربیت نمی‌کند.
undefinedمتحجران از نواندیشی و حرف نو می‌ترسند.
undefinedدهه بعد در دانشگاه هنر درباره آزاداندیشی صحبت می‌کنم. نمی‌خواهم دعوتتان کنم آنجا، جا نمی‌شوید!
undefinedما باید مردم را وادار کنیم به فکر کردن. undefinedفواید دنیوی دین را برای مردم بگویید. با علمی حرف زدن، فرصت برچسب تحجر زدن را از دیگران بگیر.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۸:۴۳

۲۹ تیر

گزیده نماز جمعه حرم رضویآیت‌الله علم‌الهدیهم‌اکنون ۲۹ تیر ۱۴۰۳
undefinedدشمن دشمن است. در زیارت عاشورا لعن بیشتر از سلام است. دشمنی دشمن بیشتر مورد توجه است. این مسئله حذف نمیشود. دشمن دشمن است و دشمنی دشمن را نباید فراموش کنیم. غرب و آمریکا دشمن هستند. هیچ زمانی نباید احساس کنیم میشود با آنها برخورد دوستانه کرد. با یک دست با ما دست میدهند و در دست دیگر، سنگی دارند برای کوفتن بر سرمان. آموزه‌های زیارت عاشورا را باید در سیاست خارجی در نظر بگیریم.
undefinedسیاست خارجی در افق سند چشم‌انداز بیست ساله ۱۴۰۴ سه اصل دارد: عزت، حکمت و مصلحت. undefinedامروز عزت هیچ کشوری به ایران نمی‌رسد. حتی سرنوشت آمریکایی‌ها را صهیونیست‌ها تصمیم می‌گیرند. undefinedحکمت اجتناب از برخورد ساده‌لوحانه و... است.undefinedمصلحت، انتخاب راه‌های جایگزین است در مسیر رسیدن به قله.undefinedهر سه را باید با توجه به دشمنی دشمن تنظیم کرد.
undefined مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۸:۵۹

۲۰ مرداد

اشتباه است که اربعین را به اسم جابر بشناسند. جابر چه کسی است که پایه‌گذار این سنت باشد؟ این به دلیل مطالعه نکردن است که اربعین را به جابر منتسب می‌کنند. جابر در این قواره نیست. من نمی‌خواهم اینجا درباره جابر صحبت کنم. شاید جابر در اربعین به زیارت امام آمده باشد، اما اربعینی که امام صادق و امام عسکری درباره آن سخن گفته‌اند، پایه‌گذار آن جابر نیست. زیارت حضرت زینب و امام سجاد، اربعین را اربعین کرده است. علت اهمیت اربعین، ملحق کردن سر امام به پیکر در روز اربعین است. شرافت انسان به سر است.
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ (نقل به مضمون)ble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۵:۳۰

۳۰ مرداد

آیت الله عابدینی، هم اکنون هیئت میثاق با شهدا، کربلا، عمود ۱۳۲۰۳۰ مرداد ۱۴۰۳
انسان قدر بعضی قوایش مثل چشم و گوش میداند و مراقبشان هست. اما بعضی قوایش را نمی‌شناسد مثل حب و بغض. هر چه این قوه محبت بیدارتر باشد، انسان خروشان‌تر است و توانمندتر. این قوه می‌تواند انسان را تا همراهی آدم و نوح و ابراهیم ببرد. این انسان وقتی جریان اربعین را می‌شنود، بی‌تفاوت نیست. اگر شما یک قدم در راه محبت اهل بیت بردارید، آنها صدمیلیون قدم به سمت ما می‌آیند. هر چقدر محبت به امام داریم، آن را ضربدر صدمیلیون کنیم تا محبت امام به خود را به دست آوریم. اگر ما در عشق امام، تحمل سختی کنیم، صدمیلیون برابرش از طرف امام به ما جریان دارد.هر چقدر در دنیا با امام باشیم، در آخرت هم با امام خواهیم بود. «منا اهل البیت» شدن با تبعیت و عشق به امام است، نه نسبت خانوادگی. حتی اگر عمل کم داشته باشند، با محبت امام به بهشت می‌روند. در این مسیر، شأن امام باشیم. احساس کنیم بر سر سفره امام هستیم. هر جا استراحت می‌کنیم باور داشته باشیم امام برای ما جا پهن کرده است. احساس کنیم آب را امام به ما می‌دهد. هر مؤمن را جلوه امام بدانیم چون مطیع امام است. اگر امام را دوست داریم، دوستدارانش را دوست داشته باشیم. هم محبت به مؤمنان، هم بغض به دشمنان. نتیجه: ارتباط قوی‌تر با امام. هرچه بغض امروز ما نسبت به آمریکا و اسرائیل شدیدتر باشد، ارتباط ما با قوی‌تر می‌شود. هر چه نسبت به مؤمنان متواضع‌تر باشیم مثل رؤسای قبایل عرب که متواضعانه سینی غذا را بالای سرشان می‌گیرند و زانو می‌زنند در مقابل دوستداران امام. این حرارت عشق به امام را از دست ندهیم. بعد از اربعین نوبت بهره‌برداری از این حرارت است.

۱۹:۳۵

۹ مهر

میدان به مردم نگاه می‌کنه.
حاج #میثم_مطیعیهم‌اکنون میدان فلسطینble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۴:۰۰

ماشه دست مردمه.
حاج #مهدی_رسولیهم اکنون میدان فلسطینble.ir/join/YzdmYjk5ZT

۱۴:۰۱