از آیه ۶۰ سوره کهف، داستان حضرت موسی است که باید برود سراغ حضرت خضر تا تعلیم ببیند. بعضی آموزشها از طریق جزوه نیست، در بستر زندگی با شاگردی کردن به دست میآید. سه ویژگی معلم: عبد خدا، رحمت الهی و علم الهی. معلم باید ما را به خدا برساند. علم باید به رشد ختم شود. از چنین علمی باید تبعیت کرد. حضرت موسی هم با #تواضع درخواست #بخشی از آن علم الهی را طلب میکند: هَلۡ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰٓ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمۡتَ رُشۡدٗا
علم ظاهری حضرت موسی از حضرت خضر بیشتر است. خضر به او هشدار میدهد مسیر علمآموزی سخت است. چون موسی(ع) از آن خبر ندارد. وَكَيۡفَ تَصۡبِرُ عَلَىٰ مَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِۦ خُبۡرٗا از آداب مسیر تعلیمی حضرت خضر، صبوری است؛ تا نگفتم سؤال نکن. یعنی عجله نکن! (نه اینکه کلاً سؤال نپرس) فَلَا تَسۡـَٔلۡنِي عَن شَيۡءٍ حَتَّىٰٓ أُحۡدِثَ لَكَ مِنۡهُ ذِكۡرٗا در محضر استاد، سه اتفاق افتاد: سوراخ کردن کشتی، قتل جوان و تعمیر دیوار.برای حضرت موسی(ع) سؤالهایی پیش آمد و یادش رفت صبر کند.هر سه داستان در زندگی موسی(ع) هم بود. اما او توجهی نداشت که خودش از شر فرعون زنده ماند (همانگونه که کشتی بماند برای مساکین)، خودش فردی را کشته بود (همانگونه کهخضر هم یک نفر را کشت)، خودش برای شعیب کار کرده بود (همانگونه که خضر بدون اجرت دیوار را تعمیر کرد).اردت، اردنا، اراد: در هر سه ماجرا حکمت ماجراها اراده الهی است.
حاج آقا زندیههماکنون، هیئت میثاق با شهدا ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
علم ظاهری حضرت موسی از حضرت خضر بیشتر است. خضر به او هشدار میدهد مسیر علمآموزی سخت است. چون موسی(ع) از آن خبر ندارد. وَكَيۡفَ تَصۡبِرُ عَلَىٰ مَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِۦ خُبۡرٗا از آداب مسیر تعلیمی حضرت خضر، صبوری است؛ تا نگفتم سؤال نکن. یعنی عجله نکن! (نه اینکه کلاً سؤال نپرس) فَلَا تَسۡـَٔلۡنِي عَن شَيۡءٍ حَتَّىٰٓ أُحۡدِثَ لَكَ مِنۡهُ ذِكۡرٗا در محضر استاد، سه اتفاق افتاد: سوراخ کردن کشتی، قتل جوان و تعمیر دیوار.برای حضرت موسی(ع) سؤالهایی پیش آمد و یادش رفت صبر کند.هر سه داستان در زندگی موسی(ع) هم بود. اما او توجهی نداشت که خودش از شر فرعون زنده ماند (همانگونه که کشتی بماند برای مساکین)، خودش فردی را کشته بود (همانگونه کهخضر هم یک نفر را کشت)، خودش برای شعیب کار کرده بود (همانگونه که خضر بدون اجرت دیوار را تعمیر کرد).اردت، اردنا، اراد: در هر سه ماجرا حکمت ماجراها اراده الهی است.
حاج آقا زندیههماکنون، هیئت میثاق با شهدا ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۷:۳۷
بازارسال شده از یک پیشنهاد
۱۵:۳۷
۱۶:۳۳
گزیده منبر حاج آقا پناهیان (با موضوع جنجالی #انتخابات )شب دوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام یکی از دلایل عاقبت به خیر نشدن، #تحجر است؛ عجب و تکبر ناشی از به حق دانستن خود. #غرور_به_حقانیت، اولین مشکل جامعه دینی است.غرور به حقانیت باعث میشود اسرار پیچیده همان حق درک شود. اهل علم و دین بیشتر در معرض تکبرند. فرحوا بما عندهم من العلم. اینها علمی داشتند، پس نتوانستند حق را بپذیرند. نامرد! درسته یه چیزی بلدی... غرور و تکبر و عجب باعث میشه چیزی نفهمی.خدا فقط از باتقواها قبول میکنه. ما معلوم نیست عاقبت به خیر شویم و جزو باتقواها قبول شویم. (پس نباید مغرور باشیم که حق با ماست.)آدم سالم انتقادپذیره. شاید داری اشتباه میکنی. بعضی اینقدر متصلب و متحجرند که وقتی یک عیبشان را بگویی، دشمنت میشوند!بعضیا هزار برابر امیرالمومنین به خودشون مطمئن هستند!جلوی افراد ازشون تعریف نکنید. دچار تحجر میشوند.بعضیا را گریه امام حسین هم نجات نمیدهد. چون متکبر و متحجر هستند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۲۴
منبر
گزیده منبر حاج آقا پناهیان (با موضوع جنجالی #انتخابات ) شب دوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام یکی از دلایل عاقبت به خیر نشدن، #تحجر است؛ عجب و تکبر ناشی از به حق دانستن خود. #غرور_به_حقانیت، اولین مشکل جامعه دینی است. غرور به حقانیت باعث میشود اسرار پیچیده همان حق درک شود. اهل علم و دین بیشتر در معرض تکبرند. فرحوا بما عندهم من العلم. اینها علمی داشتند، پس نتوانستند حق را بپذیرند. نامرد! درسته یه چیزی بلدی... غرور و تکبر و عجب باعث میشه چیزی نفهمی. خدا فقط از باتقواها قبول میکنه. ما معلوم نیست عاقبت به خیر شویم و جزو باتقواها قبول شویم. (پس نباید مغرور باشیم که حق با ماست.) آدم سالم انتقادپذیره. شاید داری اشتباه میکنی. بعضی اینقدر متصلب و متحجرند که وقتی یک عیبشان را بگویی، دشمنت میشوند! بعضیا هزار برابر امیرالمومنین به خودشون مطمئن هستند! جلوی افراد ازشون تعریف نکنید. دچار تحجر میشوند. بعضیا را گریه امام حسین هم نجات نمیدهد. چون متکبر و متحجر هستند. پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر. @menbar ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
چند تذکر عمومی همیشگی:همون طور که مشخصه، استاد پناهیان اسمی از انتخابات نیاوردند. البته با توجه به حمایت ایشان از دکتر قالیباف، تردید خاصی در مخاطب سخنان ایشان وجود ندارد.
انتشار گزیده منبرها مثل گذشته به معنای تأیید دیدگاه سخنران نیست. طبیعتاً حقیر با متحجر نامیدن نامزدهای انتخابات و هر گونه تخریب آنها و هوادارانشان مخالف هستم.
انتشار گزیده بیانات پای منبر ممکن است دچار اشتباهاتی باشد. هیئت میثاق با شهدا به تدریج صوت جلسات را منتشر میکند.
ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
انتشار گزیده منبرها مثل گذشته به معنای تأیید دیدگاه سخنران نیست. طبیعتاً حقیر با متحجر نامیدن نامزدهای انتخابات و هر گونه تخریب آنها و هوادارانشان مخالف هستم.
انتشار گزیده بیانات پای منبر ممکن است دچار اشتباهاتی باشد. هیئت میثاق با شهدا به تدریج صوت جلسات را منتشر میکند.
ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۹:۴۱
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب سوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
مدتها بود میخواستم به تحجر بپردازم. حزباللهیها فوقالعاده انعطافپذیرند. نباید جوری رفتار کنیم از ما بوی تحجر استشمام کنند.علت دینزدگی مردم، گفتار و رفتار ماست. باید جامعه را از نمادهای تحجر پاک کنیم. ما باید علیه تحجر حرف بزنیم. نه کسی ما را متهم به تحجر کنه و نه ما بذاریم کسی ما رو متهم به تحجر کنه.تحجر مراتب دارد. مراتب رقیق تحجر هم برای ما خطرناک است. اکثرهم لایعقلون یعنی ما؛ همین مؤمنانی که در آخرالزمان به دلیل تحجرهای کم ریزش میکنند؛ همین نفهمیهای ساده ما.خوارج مگه عیبی داشتند؟ هیچی. فقط اشتباه کردند. اشتباه که چیزی نیست. باید اشتباه را بپذیریم وگرنه متحجریم. انقلاب از متحجران بیشتر ضربه خورده تا از صدام یزید کافر.چرا هنوز بیحجابی داریم؟ به دلیل رفتارها و گفتارهای ماست. چون متحجرانه داریم از ولایت حرف میزنیم. ولایت یعنی اینکه قدرت تشخیص مردم بره بالا. شیعه تنوری مهمتره یا شیعه تشخیصی؟ جوری از اطاعت از مولا حرف نزنیم که از ما استشمام تحجر کنند.همیشه باید آماده پذیرش اشتباهات خودمان باشیم.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
مدتها بود میخواستم به تحجر بپردازم. حزباللهیها فوقالعاده انعطافپذیرند. نباید جوری رفتار کنیم از ما بوی تحجر استشمام کنند.علت دینزدگی مردم، گفتار و رفتار ماست. باید جامعه را از نمادهای تحجر پاک کنیم. ما باید علیه تحجر حرف بزنیم. نه کسی ما را متهم به تحجر کنه و نه ما بذاریم کسی ما رو متهم به تحجر کنه.تحجر مراتب دارد. مراتب رقیق تحجر هم برای ما خطرناک است. اکثرهم لایعقلون یعنی ما؛ همین مؤمنانی که در آخرالزمان به دلیل تحجرهای کم ریزش میکنند؛ همین نفهمیهای ساده ما.خوارج مگه عیبی داشتند؟ هیچی. فقط اشتباه کردند. اشتباه که چیزی نیست. باید اشتباه را بپذیریم وگرنه متحجریم. انقلاب از متحجران بیشتر ضربه خورده تا از صدام یزید کافر.چرا هنوز بیحجابی داریم؟ به دلیل رفتارها و گفتارهای ماست. چون متحجرانه داریم از ولایت حرف میزنیم. ولایت یعنی اینکه قدرت تشخیص مردم بره بالا. شیعه تنوری مهمتره یا شیعه تشخیصی؟ جوری از اطاعت از مولا حرف نزنیم که از ما استشمام تحجر کنند.همیشه باید آماده پذیرش اشتباهات خودمان باشیم.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۲۹
منبر
گزیده منبر حاج آقا پناهیان شب سوم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام مدتها بود میخواستم به تحجر بپردازم. حزباللهیها فوقالعاده انعطافپذیرند. نباید جوری رفتار کنیم از ما بوی تحجر استشمام کنند. علت دینزدگی مردم، گفتار و رفتار ماست. باید جامعه را از نمادهای تحجر پاک کنیم. ما باید علیه تحجر حرف بزنیم. نه کسی ما را متهم به تحجر کنه و نه ما بذاریم کسی ما رو متهم به تحجر کنه. تحجر مراتب دارد. مراتب رقیق تحجر هم برای ما خطرناک است. اکثرهم لایعقلون یعنی ما؛ همین مؤمنانی که در آخرالزمان به دلیل تحجرهای کم ریزش میکنند؛ همین نفهمیهای ساده ما. خوارج مگه عیبی داشتند؟ هیچی. فقط اشتباه کردند. اشتباه که چیزی نیست. باید اشتباه را بپذیریم وگرنه متحجریم. انقلاب از متحجران بیشتر ضربه خورده تا از صدام یزید کافر. چرا هنوز بیحجابی داریم؟ به دلیل رفتارها و گفتارهای ماست. چون متحجرانه داریم از ولایت حرف میزنیم. ولایت یعنی اینکه قدرت تشخیص مردم بره بالا. شیعه تنوری مهمتره یا شیعه تشخیصی؟ جوری از اطاعت از مولا حرف نزنیم که از ما استشمام تحجر کنند. همیشه باید آماده پذیرش اشتباهات خودمان باشیم. پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر. @menbar ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
نظر رهبر معظم انقلاب: «اکثرهم لایعقلون» غالباً مربوط به کفار است
س۱: اینکه فرمودید تودهی مردم مسائل را به خوبی میفهمند، در این رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر الناس لا یعقلون، یعنی بیشتر مردم نمیدانند و بیشتر مردم نمیفهمند را چگونه معنی میفرمائید؟ج۱: در پاسخ باید عرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثرالناس لایعقلون اصلاً در قرآن چنین چیزی نیست لکن عبارت: اکثرهم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمیفهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لا یعقلون و اکثر هم لا یعقلون، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چند میلیارد انسان را شامل میشود و چنین قضاوتی در قرآن نیست. چگونه بیشتر مردم نمیفهمند؟ و حال اینکه همهی مردم تقریباً میفهمند. اما اگر گفتیم: اکثر هم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمیفهمند، این ضمیر «هم» بر میگردد به آن تعبیر و جملهی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است.
۱۳۷۱/۰۳/۰۶
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
س۱: اینکه فرمودید تودهی مردم مسائل را به خوبی میفهمند، در این رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر الناس لا یعقلون، یعنی بیشتر مردم نمیدانند و بیشتر مردم نمیفهمند را چگونه معنی میفرمائید؟ج۱: در پاسخ باید عرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثرالناس لایعقلون اصلاً در قرآن چنین چیزی نیست لکن عبارت: اکثرهم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمیفهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لا یعقلون و اکثر هم لا یعقلون، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چند میلیارد انسان را شامل میشود و چنین قضاوتی در قرآن نیست. چگونه بیشتر مردم نمیفهمند؟ و حال اینکه همهی مردم تقریباً میفهمند. اما اگر گفتیم: اکثر هم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمیفهمند، این ضمیر «هم» بر میگردد به آن تعبیر و جملهی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است.
۱۳۷۱/۰۳/۰۶
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۷:۰۰
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب چهارم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
تصور عمومی از دین باید اصلاح شود. مؤمنان متحجر نیستند. انعطافپذیرند. ابلیس انعطاف پذیر نبود. خدا گفت به آدم سجده کن. گفت نه؛ به جاش فلانقدر برات سجده میکنم. خدا گفت همانجور که من میگم عبادت کن.آن دینداران که به پیامبران میگفتند ما به دین آبا و اجدادی مان هستیم، متحجرند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
تصور عمومی از دین باید اصلاح شود. مؤمنان متحجر نیستند. انعطافپذیرند. ابلیس انعطاف پذیر نبود. خدا گفت به آدم سجده کن. گفت نه؛ به جاش فلانقدر برات سجده میکنم. خدا گفت همانجور که من میگم عبادت کن.آن دینداران که به پیامبران میگفتند ما به دین آبا و اجدادی مان هستیم، متحجرند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۴۳
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب پنجم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
یکی از علل کفر، تحجر است؛ مثال قرآنیاش کسانی هستند که از دین پدرانشان تبعیت میکنند. در جامعه دینی هم تحجر باعث پیدایش خوارج میشود. خوارج اشتباه ذهنی کردند. تنپرور نبودند، در عبادت کم نمیگذاشتند. مقدسنما نبودند چون مجاهد صف اول بودند.
من الآن گفتمان انقلاب اسلامی را قویتر از دوران رییسی عزیز میدانم. در اوج قدرت. ...نفر دوم این #انتخابات بدون عوامفریبی و بدون کارهای پوپولیستی رأی آورد. خیلی اتفاق فوق العاده ای افتاد. تحجر در قرآن تحجر در قرآن هم هست؟ بله؛ نقطه مقابلش آنجا که از مفهوم عبد سخن میگوید. عبد انسان منعطف در برابر امر مولاست؛ هر چی مولا گفت. عبد یعنی برده. محترمانهش میشه بنده. بنده خدا! پس خلاصهای از احکام برده را بگوییم. بعداً از نوارها حذف کنید!برده ملک مولا هستند و مولا هر جور خواست میتواند بدون رضایت برده تصرف کند.برده بدون اذن مولا فاقد... است.به هر طریق که مالی به برده برسد، متعلق به مولاست.و...عبد یعنی چی؟ هر موقع مولا هر فرمانی گفت. کارمند و دانشجو برده مدیر و استاد نیستند. بردگی فقط اطاعت نیست.مفهوم دیگری که در قرآن درباره انعطاف (نقطه مقابل تحجر) هست: موضوع امتحان است. فلسفه آفرینش همین امتحان است.به مفهوم زمان، ذیل مفهوم امتحان باید توجه کرد. زمانه را باید درک کرد. دینداری بدون زمانشناسی که هنر نیست.خب، قبول کنید تحجر مهمه تا من اینقدر از اهمیت تحجر صحبت نکنم!انسان موجودیه که اگر رهایش کنی، میرود به سمت تحجر. انسان از انس هست؛ عادت میکنی به چیزی و دوست نداری ولش کنی.اول روانشناس عالم، ابلیس است. انسان یک گناه میکند، میرود همان را توجیه میکند. ذکر فرار از تحجر: استغفرالله ربی و اتوب الیه. استغفار کنید.خودتان را اگر سحرها پیش خدا بشکنید، روزها بیشترین اعتماد به نفس را خواهید داشت. خوارج هم استغفار میکردند! راه میانبر نداریم؟ روضه اباعبدالله الحسین. اینقدر خوب، امام حسین آدم را میشکنه... هم ثواب داره و هم حکمت روانشناختی داره.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
یکی از علل کفر، تحجر است؛ مثال قرآنیاش کسانی هستند که از دین پدرانشان تبعیت میکنند. در جامعه دینی هم تحجر باعث پیدایش خوارج میشود. خوارج اشتباه ذهنی کردند. تنپرور نبودند، در عبادت کم نمیگذاشتند. مقدسنما نبودند چون مجاهد صف اول بودند.
من الآن گفتمان انقلاب اسلامی را قویتر از دوران رییسی عزیز میدانم. در اوج قدرت. ...نفر دوم این #انتخابات بدون عوامفریبی و بدون کارهای پوپولیستی رأی آورد. خیلی اتفاق فوق العاده ای افتاد. تحجر در قرآن تحجر در قرآن هم هست؟ بله؛ نقطه مقابلش آنجا که از مفهوم عبد سخن میگوید. عبد انسان منعطف در برابر امر مولاست؛ هر چی مولا گفت. عبد یعنی برده. محترمانهش میشه بنده. بنده خدا! پس خلاصهای از احکام برده را بگوییم. بعداً از نوارها حذف کنید!برده ملک مولا هستند و مولا هر جور خواست میتواند بدون رضایت برده تصرف کند.برده بدون اذن مولا فاقد... است.به هر طریق که مالی به برده برسد، متعلق به مولاست.و...عبد یعنی چی؟ هر موقع مولا هر فرمانی گفت. کارمند و دانشجو برده مدیر و استاد نیستند. بردگی فقط اطاعت نیست.مفهوم دیگری که در قرآن درباره انعطاف (نقطه مقابل تحجر) هست: موضوع امتحان است. فلسفه آفرینش همین امتحان است.به مفهوم زمان، ذیل مفهوم امتحان باید توجه کرد. زمانه را باید درک کرد. دینداری بدون زمانشناسی که هنر نیست.خب، قبول کنید تحجر مهمه تا من اینقدر از اهمیت تحجر صحبت نکنم!انسان موجودیه که اگر رهایش کنی، میرود به سمت تحجر. انسان از انس هست؛ عادت میکنی به چیزی و دوست نداری ولش کنی.اول روانشناس عالم، ابلیس است. انسان یک گناه میکند، میرود همان را توجیه میکند. ذکر فرار از تحجر: استغفرالله ربی و اتوب الیه. استغفار کنید.خودتان را اگر سحرها پیش خدا بشکنید، روزها بیشترین اعتماد به نفس را خواهید داشت. خوارج هم استغفار میکردند! راه میانبر نداریم؟ روضه اباعبدالله الحسین. اینقدر خوب، امام حسین آدم را میشکنه... هم ثواب داره و هم حکمت روانشناختی داره.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۳۹
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب ششم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
در برابر فرمان خدا باید انعطافپذیر باشیم. برنامه امتحانات الهی این است که درجه به درجه، انعطافپذیریمان بالا برود.اینکه دین را امری پویا ندانیم، خودش از مصادیق تحجر است.عامل اصلی تحجر، قساوت قلبی است که آدم در برابر پروردگار انعطاف نداشته باشد. دیشب به عنوان راه حل گفتیم استغفار کنید، امشب هم قرآن خواندن را میگوییم. البته خوارج هم قرآن میخواندند!چرا مطالعه نمیکنید؟! چرا از آخرین تحلیلهای رهبری باخبر نیستید؟ #کتاب تحجرگرایی آیت الله حائری شیرازی را مطالعه کنید. نقد مناظره های انتخاباتی: به تشخیص توانمندیها کمک نمیکند. هر کی فن مناظرهش بهتر باشه، رییس جمهور میشه.تنها کسی که خلأ حزب را پر کرد، همین آقای #جلیلی بود با دولت سایه. احزاب کارشان این است که دولت سایه باشند.جامعه ما دائما در حال رشد است. برای دولت منتخب آرزوی موفقیت میکنم و میروم سراغ تایید کردن و کمک کردن.یکی از وجوه تحجر همین است که بعضیا هنوز در رقابتهای انتخاباتی ماندهاند.موضع و نظرات خود را در معرض نقد دیگران قرار بدهید. مشاوره بگیرید. اما از متحجران متصلب که به زمانه توجهی ندارند، نه.بسیج را مردم امروز به چه میشناسند؟عادت به سطحینگری مانع تفکر عمیق میشوند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
در برابر فرمان خدا باید انعطافپذیر باشیم. برنامه امتحانات الهی این است که درجه به درجه، انعطافپذیریمان بالا برود.اینکه دین را امری پویا ندانیم، خودش از مصادیق تحجر است.عامل اصلی تحجر، قساوت قلبی است که آدم در برابر پروردگار انعطاف نداشته باشد. دیشب به عنوان راه حل گفتیم استغفار کنید، امشب هم قرآن خواندن را میگوییم. البته خوارج هم قرآن میخواندند!چرا مطالعه نمیکنید؟! چرا از آخرین تحلیلهای رهبری باخبر نیستید؟ #کتاب تحجرگرایی آیت الله حائری شیرازی را مطالعه کنید. نقد مناظره های انتخاباتی: به تشخیص توانمندیها کمک نمیکند. هر کی فن مناظرهش بهتر باشه، رییس جمهور میشه.تنها کسی که خلأ حزب را پر کرد، همین آقای #جلیلی بود با دولت سایه. احزاب کارشان این است که دولت سایه باشند.جامعه ما دائما در حال رشد است. برای دولت منتخب آرزوی موفقیت میکنم و میروم سراغ تایید کردن و کمک کردن.یکی از وجوه تحجر همین است که بعضیا هنوز در رقابتهای انتخاباتی ماندهاند.موضع و نظرات خود را در معرض نقد دیگران قرار بدهید. مشاوره بگیرید. اما از متحجران متصلب که به زمانه توجهی ندارند، نه.بسیج را مردم امروز به چه میشناسند؟عادت به سطحینگری مانع تفکر عمیق میشوند.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۳۹
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب هفتم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
حوزه در تبیین دین ضعیف عمل کرد. جوانان ما خیلی در مورد دین سوءتفاهم دارند. خیلی فاصله و نفرت دارند. این به خاطر چیزهایی که از دین شنیدهاند. وقتی تبیین دین درست صورت نگیرد، دین در انتخابات نقش اول را بازی نمیکند. قطعاً دین به صورت غلط بیان شده: ۸۰ درصد مردم اهل هیئت و مجالس دینی هستند، اما مشارکت ۳۰ درصد در انتخابات؟ در تبیین نادرست دین، حوزه علمیه و دانشگاه مقصرند.بروید سراغ جوانهای دبیرستانی. حق دارند حالشان از دینی که بهشان معرفی شده، بههمبخورد. این انتخابات بهترین انتخابات بود؛ چون نامزدها (به ویژه اینکه نامزد انقلابی آقای #جلیلی) بهتر از همه با ادبیات عملگرایانه و آبادانی صحبت کرد. دین آبادکننده دنیاست. ایشان این برداشت را تقویت کرد. یک کلمه هم ارزشی صحبت نکرد. ادبیات دینی در انتخابات ارتقا پیدا کرد.برداشت سطحی از آیات و روایات، نوعی از تحجر است.بعد سیاسی اصلاحات با دیگر گروهها فرقی ندارد. اما بعد فکری اصلاحات برداشت غلط و متحجرانهای از دین دارند. مثلاً حجاب را مساوی طالبان میدانند. مثلاً آزادی را مقابل ولایت گذاشتند. اگر اینها دین را درست نگاه میکردند، میفهمند ولایت مخالف آزادی نیست. اینها تصویر دین را گند کشیدهاند. از آن طرف هم گروه مقابل آنها دین را غلط معرفی میکنند.کیست مولا؟ آن که آزادت کند. هیچ کس مثل ولی خدا نمیتواند مردمسالاری را محقق کند. با دو گروه متحجر مواجهیم: متحجران دیندار و متحجران غربزده! این دو گروه برداشت عمیق از دین ندارند.انقلابی یعنی واقعبین و عقلانی. احساسات دینی ناشی از عقلانیت است. دین ما را دعوت میکند به تجربه. دوگانه ارزش یا دانش درست کردند و دینداران را ارزشی نامیدند. این سوءتفاهمها کی تمام میشود؟نوع اول تحجر: تحجر شناختی در معرفی دین
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
حوزه در تبیین دین ضعیف عمل کرد. جوانان ما خیلی در مورد دین سوءتفاهم دارند. خیلی فاصله و نفرت دارند. این به خاطر چیزهایی که از دین شنیدهاند. وقتی تبیین دین درست صورت نگیرد، دین در انتخابات نقش اول را بازی نمیکند. قطعاً دین به صورت غلط بیان شده: ۸۰ درصد مردم اهل هیئت و مجالس دینی هستند، اما مشارکت ۳۰ درصد در انتخابات؟ در تبیین نادرست دین، حوزه علمیه و دانشگاه مقصرند.بروید سراغ جوانهای دبیرستانی. حق دارند حالشان از دینی که بهشان معرفی شده، بههمبخورد. این انتخابات بهترین انتخابات بود؛ چون نامزدها (به ویژه اینکه نامزد انقلابی آقای #جلیلی) بهتر از همه با ادبیات عملگرایانه و آبادانی صحبت کرد. دین آبادکننده دنیاست. ایشان این برداشت را تقویت کرد. یک کلمه هم ارزشی صحبت نکرد. ادبیات دینی در انتخابات ارتقا پیدا کرد.برداشت سطحی از آیات و روایات، نوعی از تحجر است.بعد سیاسی اصلاحات با دیگر گروهها فرقی ندارد. اما بعد فکری اصلاحات برداشت غلط و متحجرانهای از دین دارند. مثلاً حجاب را مساوی طالبان میدانند. مثلاً آزادی را مقابل ولایت گذاشتند. اگر اینها دین را درست نگاه میکردند، میفهمند ولایت مخالف آزادی نیست. اینها تصویر دین را گند کشیدهاند. از آن طرف هم گروه مقابل آنها دین را غلط معرفی میکنند.کیست مولا؟ آن که آزادت کند. هیچ کس مثل ولی خدا نمیتواند مردمسالاری را محقق کند. با دو گروه متحجر مواجهیم: متحجران دیندار و متحجران غربزده! این دو گروه برداشت عمیق از دین ندارند.انقلابی یعنی واقعبین و عقلانی. احساسات دینی ناشی از عقلانیت است. دین ما را دعوت میکند به تجربه. دوگانه ارزش یا دانش درست کردند و دینداران را ارزشی نامیدند. این سوءتفاهمها کی تمام میشود؟نوع اول تحجر: تحجر شناختی در معرفی دین
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۳۹
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب هشتم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
الآن وقت صحبت از تحجره؟بله. نتیجه هر دو نوع تحجر (دینداران و غربگراها) جدایی دین از سیاست است. همین که دین در انتخابات مؤثر نبود.
فهم صحیح دین بهترین راه آباد کردن دنیا و افزایش مشارکت در انتخابات است.
اگر انگیزه افزایش مشارکت، دوقطبی اصلاحطلب اصولگرا باشد، فاجعه است. دوقطبی اصلاحطلب اصولگرا را صهیونیستها بعد از جنگ درست کردند. گفتند کسانی که دم از دین میزنند (کاری به دنیا ندارند)، اصولگرا هستند. این فحش است!
آقای ناطق نوری شد نماینده اصولگرا، آقای خاتمی شد نماینده اصلاحطلب. الآن همه میدانند این دو نفر با هم در یک جبههاند.با دو قطبی دینگرای متحجر (اصولگرا) و دنیاگرای متحجر (اصلاحطلب) مملکت نمیتواند پیشرفت کند چون هر رییسجمهوری مجبور است ۳۰۰ هزار تا مدیر جابجا کند!
دعوای شوم تحجر باعث زده شدن مردم از سیاست میشود. «اصلاحطلب، اصولگرا! دیگه تمومه ماجرا» نتیجه این دوقطبی دروغین این است که مردم بخواهند دین از سیاست جدا باشد.
نامزدها را بر اساس مبانی دینی نسنجید(!) بر اساس مدیریت و کارآمدی بسنجید. دعوای ایدئولوژیک را زنده نکنید. باید از آقای جلیلی تجلیل کرد... باید از آقای پزشکیان تشکر کرد که دعواهای ایدئولوژیک را گذاشت کنار.
وقتی میبینم در دور اول، بدون قطبیگرایی به آقای جلیلی اقبال هست، خیلی خوشحالکننده است.
دعوای ایدئولوژیک راستین خوب است. امام جبهه ملی را مرتد اعلام کرد.
در این انتخابات، سطح دعوای ایدئولوژیک پایین بود. اگر در دوقطبی، نامزد دیندار رأی بیاورد، کوچکترین ضعف را به پای دین مینویسند(!). در دعوای دین و دنیا اکثرا دنیا برنده میشود!
تحجر غربگراها را باید شکست. تحجر دینگراها را هم.پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.
پ.ن. از طرف من: در انتخاب نامزدها #آگاهی نامزدها از مبانی انقلاب و #توانایی آنان در رسیدن به آرمانهای انقلابی هر دو مهم هستند. درست است که همه نامزدها عضو جبهه انقلاب و دارای صلاحیت مدیریتی کلان اداره کشور هستند، اما همه نامزدها را باید بر اساس هر دو معیار سنجید و نمره داد. حذف معیار آگاهی و اعتقاد به مبانی انقلاب خلاف صریح امر ولی فقیه است.
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
الآن وقت صحبت از تحجره؟بله. نتیجه هر دو نوع تحجر (دینداران و غربگراها) جدایی دین از سیاست است. همین که دین در انتخابات مؤثر نبود.
فهم صحیح دین بهترین راه آباد کردن دنیا و افزایش مشارکت در انتخابات است.
اگر انگیزه افزایش مشارکت، دوقطبی اصلاحطلب اصولگرا باشد، فاجعه است. دوقطبی اصلاحطلب اصولگرا را صهیونیستها بعد از جنگ درست کردند. گفتند کسانی که دم از دین میزنند (کاری به دنیا ندارند)، اصولگرا هستند. این فحش است!
آقای ناطق نوری شد نماینده اصولگرا، آقای خاتمی شد نماینده اصلاحطلب. الآن همه میدانند این دو نفر با هم در یک جبههاند.با دو قطبی دینگرای متحجر (اصولگرا) و دنیاگرای متحجر (اصلاحطلب) مملکت نمیتواند پیشرفت کند چون هر رییسجمهوری مجبور است ۳۰۰ هزار تا مدیر جابجا کند!
دعوای شوم تحجر باعث زده شدن مردم از سیاست میشود. «اصلاحطلب، اصولگرا! دیگه تمومه ماجرا» نتیجه این دوقطبی دروغین این است که مردم بخواهند دین از سیاست جدا باشد.
نامزدها را بر اساس مبانی دینی نسنجید(!) بر اساس مدیریت و کارآمدی بسنجید. دعوای ایدئولوژیک را زنده نکنید. باید از آقای جلیلی تجلیل کرد... باید از آقای پزشکیان تشکر کرد که دعواهای ایدئولوژیک را گذاشت کنار.
وقتی میبینم در دور اول، بدون قطبیگرایی به آقای جلیلی اقبال هست، خیلی خوشحالکننده است.
دعوای ایدئولوژیک راستین خوب است. امام جبهه ملی را مرتد اعلام کرد.
در این انتخابات، سطح دعوای ایدئولوژیک پایین بود. اگر در دوقطبی، نامزد دیندار رأی بیاورد، کوچکترین ضعف را به پای دین مینویسند(!). در دعوای دین و دنیا اکثرا دنیا برنده میشود!
تحجر غربگراها را باید شکست. تحجر دینگراها را هم.پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.
پ.ن. از طرف من: در انتخاب نامزدها #آگاهی نامزدها از مبانی انقلاب و #توانایی آنان در رسیدن به آرمانهای انقلابی هر دو مهم هستند. درست است که همه نامزدها عضو جبهه انقلاب و دارای صلاحیت مدیریتی کلان اداره کشور هستند، اما همه نامزدها را باید بر اساس هر دو معیار سنجید و نمره داد. حذف معیار آگاهی و اعتقاد به مبانی انقلاب خلاف صریح امر ولی فقیه است.
@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۵۲
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب نهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
ما را متهم به تحجر میکنند. اما خودشان متحجرند وگرنه میفهمیدند ولایت فقیه مخالف دیکتاتوری است. متحجرین دنیازده حاضر نیستند فکر کنند. اگر تفکر کنند میفهمیدند دموکراسی حقیقی در غرب تحقق پیدا نکرده است. در همه انتخاباتها سه هیچ قدرتها برنده میشوند. حال آنکه دموکراسی و مردمسالاری ذات ولایت است.
ما از روشنفکر انتظار داریم تهمت نزنند، متحجر هم نباشند، تفکر کند و بفهمند اینها در غرب محقق نشده است و بهترش در اسلام هست.
مشکل اول تحجر، متحجران دنیاگرا که تهمت میزنند، نیست. بلکه شیوه معرفی دین است که دین را غیرعلمی معرفی کرده است. انقلابیها و آموزش و پرورش نباید با ادبیات متحجرین، دین را توضیح دهند.
ادبیات تحجر، مشتری دارد اما کسانی که با ادبیات متحجرانه جذب دین شوند، به درد نمیخورند.
حسن بصری جلوی امام زین العابدین مغازه دونبش داشت. مشتریانش هم بیشتر بود. اما متحجر بود و به مسائل سیاسی مسلمین کار نداشت. ادبیات تحجر غلط است.
امام: از اول نقشه بود که اسلام را مثل مسیحیت که در کلیسا محبوس است، در مدرسه ها(ی حوزههای علمیه) محبوس کنند. متأسفانه ما به این قضیه کمک کردیم.
امام: فرهنگ دانشگاه ها و مراكز غيرحوزه اى، به صورتى است كه با تجربه و لمس واقعيت ها بيشتر عادت كرده تا فرهنگ نظرى و فلسفى، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كم كردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم #ذوب_شوند تا ميدان براى گسترش و بسط معارف اسلام وسيعتر گردد.
طبق نظر امام، فرهنگ نظری حوزه با فرهنگ ملموس دانشگاه باید در هم ذوب بشوند. شهید صدر: انسان بیش از آنکه عقلی (برهان و استدلال) باشد، حسی است. روش تربیت قرآن، عقلی نیست؛ حسی است.
ما طلبهها بیشتر به #اثبات حقایق میپردازیم اما قرآن بیشتر به طور حسی به #توصیف حقایق میپردازیم. به همین دلیل این همه بحث اجتماعی تاریخی دارد.
دین اینی نیست که به شما گفتهاند. بلد نبودند به شما دین را توضیح بدهند.
رهبری: آموزش دین را نباید از آموزش عقاید شروع کرد؛ باید از تاریخ شروع کرد.
علت غربت امیر مومنان را میخواهی بفهمی، باید تاریخ بخوانی نه اصول عقاید! تاریخ اسلام را نباید کلامی توضیح داد. باید به زمینههای اجتماعی سیاسی توجه کرد.
دو کاری که باید بکنیم:یک. توصیف حسی به جای اثبات فلسفیما مخالف مبانی عقلی اسلام نیستیم اما باید بیشتر آثار و کارکردهای دین را بگوییم. به جای اثبات برهانهای فلسفی باید توصیف حسی ملموس کنیم. برهان بوی تحمیل میدهد که کار متحجران است.
دو. دین اجتماعی به جای دین فردیباید بیان آثار کنیم تا دین اجتماعی برای مردم جا بیفتد. دین صرفاً یک امر عقیدتی فردی نیست. حجاب با دین فردی جا نمیافتد چون یک احساس مسئولیت اجتماعی است.
امر به معروف و نهی از منکر باید آموزش داده بشود وگرنه بدتر میشود. با احکام فردی نباید مسائل سیاسی را فهم کرد. سیاست احکام خودش را دارد.
تحجر یعنی ندیدن جنبه اجتماعی دین. با احکام فردی نباید وضعیت اجتماعی را داوری کرد.
امام: یک بیچارهای به من نوشته بود که شما که گفتید که همه اینها باید تجسس بکنند یا نظارت بکنند، خوب، در قرآن میفرماید که: وَ لا تَجَسَّسُوا. راست است، قرآن فرموده است، مطاع هم هست امر خدا، اما قرآن حفظ نفس آدم را هم فرموده است که هر کسی باید لا تَقْتُلُوا انْفُسَکُمْ. این اشکال را به سیدالشهدا بکنید. وقتی که اسلام در خطر است، همه شما موظفید که با جاسوسی حفظ بکنید اسلام را. وقتی که حفظ دماء مسلمین بر همه واجب باشد، اگر - فرض کنید که - حفظ جان یک نفر مسلمانی، حفظ جانش وابسته [به] این است که شما شرب خمر کنید، واجب است بر شما، دروغ بگویید، واجب است بر شما. احکام اسلام برای مصلحت مسلمین است، برای مصلحت اسلام است، اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همهمان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. اگر دماء مسلمین را در خطر دیدیم، دیدیم که یک دسته دارند توطئه میکنند که بریزند و یک جمعیت بیگناهی را بکشند، بر همه ما واجب است که جاسوسی کنیم. بر همه ما واجب است که نظر کنیم و توجه کنیم و نگذاریم یک همچو غائلهای پیدا بشود. حفظ جان مسلمان بالاتر از سایر چیزهاست. حفظ خود اسلام از جان مسلمان هم بالاتر است. این حرفهای احمقانهای است که از همین گروهها القا میشود که خوب، جاسوسی که خوب نیست! جاسوسی، جاسوسی فاسد خوب نیست، اما برای حفظ اسلام و برای حفظ نفوس مسلمین واجب است، دروغ گفتن هم واجب است، شراب خمر هم واجب است.
لعنت به دین متحجرانه که میگوید اخلاق را فدای سیاست میکنید. اینها احکام خود را دارد. کجا باید افشاگری کرد؟ اسلام فردی منهای اسلام اجتماعی بوی تحجر میدهد.
پ.ن. نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
ما را متهم به تحجر میکنند. اما خودشان متحجرند وگرنه میفهمیدند ولایت فقیه مخالف دیکتاتوری است. متحجرین دنیازده حاضر نیستند فکر کنند. اگر تفکر کنند میفهمیدند دموکراسی حقیقی در غرب تحقق پیدا نکرده است. در همه انتخاباتها سه هیچ قدرتها برنده میشوند. حال آنکه دموکراسی و مردمسالاری ذات ولایت است.
ما از روشنفکر انتظار داریم تهمت نزنند، متحجر هم نباشند، تفکر کند و بفهمند اینها در غرب محقق نشده است و بهترش در اسلام هست.
مشکل اول تحجر، متحجران دنیاگرا که تهمت میزنند، نیست. بلکه شیوه معرفی دین است که دین را غیرعلمی معرفی کرده است. انقلابیها و آموزش و پرورش نباید با ادبیات متحجرین، دین را توضیح دهند.
ادبیات تحجر، مشتری دارد اما کسانی که با ادبیات متحجرانه جذب دین شوند، به درد نمیخورند.
حسن بصری جلوی امام زین العابدین مغازه دونبش داشت. مشتریانش هم بیشتر بود. اما متحجر بود و به مسائل سیاسی مسلمین کار نداشت. ادبیات تحجر غلط است.
امام: از اول نقشه بود که اسلام را مثل مسیحیت که در کلیسا محبوس است، در مدرسه ها(ی حوزههای علمیه) محبوس کنند. متأسفانه ما به این قضیه کمک کردیم.
امام: فرهنگ دانشگاه ها و مراكز غيرحوزه اى، به صورتى است كه با تجربه و لمس واقعيت ها بيشتر عادت كرده تا فرهنگ نظرى و فلسفى، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كم كردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم #ذوب_شوند تا ميدان براى گسترش و بسط معارف اسلام وسيعتر گردد.
طبق نظر امام، فرهنگ نظری حوزه با فرهنگ ملموس دانشگاه باید در هم ذوب بشوند. شهید صدر: انسان بیش از آنکه عقلی (برهان و استدلال) باشد، حسی است. روش تربیت قرآن، عقلی نیست؛ حسی است.
ما طلبهها بیشتر به #اثبات حقایق میپردازیم اما قرآن بیشتر به طور حسی به #توصیف حقایق میپردازیم. به همین دلیل این همه بحث اجتماعی تاریخی دارد.
دین اینی نیست که به شما گفتهاند. بلد نبودند به شما دین را توضیح بدهند.
رهبری: آموزش دین را نباید از آموزش عقاید شروع کرد؛ باید از تاریخ شروع کرد.
علت غربت امیر مومنان را میخواهی بفهمی، باید تاریخ بخوانی نه اصول عقاید! تاریخ اسلام را نباید کلامی توضیح داد. باید به زمینههای اجتماعی سیاسی توجه کرد.
دو کاری که باید بکنیم:یک. توصیف حسی به جای اثبات فلسفیما مخالف مبانی عقلی اسلام نیستیم اما باید بیشتر آثار و کارکردهای دین را بگوییم. به جای اثبات برهانهای فلسفی باید توصیف حسی ملموس کنیم. برهان بوی تحمیل میدهد که کار متحجران است.
دو. دین اجتماعی به جای دین فردیباید بیان آثار کنیم تا دین اجتماعی برای مردم جا بیفتد. دین صرفاً یک امر عقیدتی فردی نیست. حجاب با دین فردی جا نمیافتد چون یک احساس مسئولیت اجتماعی است.
امر به معروف و نهی از منکر باید آموزش داده بشود وگرنه بدتر میشود. با احکام فردی نباید مسائل سیاسی را فهم کرد. سیاست احکام خودش را دارد.
تحجر یعنی ندیدن جنبه اجتماعی دین. با احکام فردی نباید وضعیت اجتماعی را داوری کرد.
امام: یک بیچارهای به من نوشته بود که شما که گفتید که همه اینها باید تجسس بکنند یا نظارت بکنند، خوب، در قرآن میفرماید که: وَ لا تَجَسَّسُوا. راست است، قرآن فرموده است، مطاع هم هست امر خدا، اما قرآن حفظ نفس آدم را هم فرموده است که هر کسی باید لا تَقْتُلُوا انْفُسَکُمْ. این اشکال را به سیدالشهدا بکنید. وقتی که اسلام در خطر است، همه شما موظفید که با جاسوسی حفظ بکنید اسلام را. وقتی که حفظ دماء مسلمین بر همه واجب باشد، اگر - فرض کنید که - حفظ جان یک نفر مسلمانی، حفظ جانش وابسته [به] این است که شما شرب خمر کنید، واجب است بر شما، دروغ بگویید، واجب است بر شما. احکام اسلام برای مصلحت مسلمین است، برای مصلحت اسلام است، اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همهمان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. اگر دماء مسلمین را در خطر دیدیم، دیدیم که یک دسته دارند توطئه میکنند که بریزند و یک جمعیت بیگناهی را بکشند، بر همه ما واجب است که جاسوسی کنیم. بر همه ما واجب است که نظر کنیم و توجه کنیم و نگذاریم یک همچو غائلهای پیدا بشود. حفظ جان مسلمان بالاتر از سایر چیزهاست. حفظ خود اسلام از جان مسلمان هم بالاتر است. این حرفهای احمقانهای است که از همین گروهها القا میشود که خوب، جاسوسی که خوب نیست! جاسوسی، جاسوسی فاسد خوب نیست، اما برای حفظ اسلام و برای حفظ نفوس مسلمین واجب است، دروغ گفتن هم واجب است، شراب خمر هم واجب است.
لعنت به دین متحجرانه که میگوید اخلاق را فدای سیاست میکنید. اینها احکام خود را دارد. کجا باید افشاگری کرد؟ اسلام فردی منهای اسلام اجتماعی بوی تحجر میدهد.
پ.ن. نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۴۸
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب دهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
دوقطبیسازی کار متحجرین است. ذهن بیمار برخیها به #دوقطبیسازی علاقه دارد. هم دوقطبی ذهنی داریم و هم دوقطبی قلبی. دوقطبیسازی (ذهنی، قلبی، اجتماعی) یک بیماری روانی است.
اینکه از همدیگر بیزاری بجوییم، شیوه خوارج است. این تحجر است.
مصباح یزدی: کار به جایی میرسد که حزباللهیها مرا هم لعن میکنند.
اینکه حزباللهیها به هم رحم نمیکنند، باعث میشه حال بقیه از دین به هم بخورد.
شقی کسی است که از عقل و تجربه استفاده نکند. همه حرف ما به آقای ظریف (مذاکرهکنندگان) همین بود.
قرآن، منافق دوقطبیساز (عبدالله بن ابی) را رسوا کرد اما منافقان قاتل حضرت زهرا را نه.
این وحشیگریها چهره دین را خراب میکند.
عیب بقیه را تا ۷۰ مرتبه توجیه کنید. تهمت و... که هرگز. دوقطبیسازی که عمرا. تنوع آدمها را درک کنید!
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
دوقطبیسازی کار متحجرین است. ذهن بیمار برخیها به #دوقطبیسازی علاقه دارد. هم دوقطبی ذهنی داریم و هم دوقطبی قلبی. دوقطبیسازی (ذهنی، قلبی، اجتماعی) یک بیماری روانی است.
اینکه از همدیگر بیزاری بجوییم، شیوه خوارج است. این تحجر است.
مصباح یزدی: کار به جایی میرسد که حزباللهیها مرا هم لعن میکنند.
اینکه حزباللهیها به هم رحم نمیکنند، باعث میشه حال بقیه از دین به هم بخورد.
شقی کسی است که از عقل و تجربه استفاده نکند. همه حرف ما به آقای ظریف (مذاکرهکنندگان) همین بود.
قرآن، منافق دوقطبیساز (عبدالله بن ابی) را رسوا کرد اما منافقان قاتل حضرت زهرا را نه.
این وحشیگریها چهره دین را خراب میکند.
عیب بقیه را تا ۷۰ مرتبه توجیه کنید. تهمت و... که هرگز. دوقطبیسازی که عمرا. تنوع آدمها را درک کنید!
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۴۳
گزیده منبر حاج آقا پناهیانشب یازدهم محرم هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
تحجر موضوع مهمی است. به دین لطمه زده است. آرمان علیوردی را چرا کشتند؟ چون در کولهکش دو تا کتاب حوزوی دیدند.
حجاب چون امر اجتماعی است، قانون شده نه به خاطر دین. ما موضوعات مهمتر دینی داریم مثل نماز که قانون نشدهاند.
تحجر دینی دو تا کار میکند: یکی اینکه میگوید دین از سیاست جداست. دو اینکه نظام را مسخره میکنند مثلاً برای بیحجابی در خیابان.
شهید مطهری از قیچی دولبه التقاط و تحجر سخن میگفت.
مشکل از قوی بودن تحجر نیست. ادبیات دینی انقلابی ما خراب است که بوی تحجر میدهد.
بیش از ۶۰ درصد آیات قرآن برای دینداری بهتر، تشویق به دنیا میکند. ۳۸ درصد به قیامت حواله میدهد. اگر دنیای بهتر را هم میخواهیم، باید سراغ دین برویم.
چرا اخیراً جذب حوزه و ورودی طلبهها کم شده؟ چون حال جوانان را از دین به هم میزنند. از اعتقادات شروع میکنند.
متحجر احتمال غلط بودن نظر را نمیدهد. عدم پذیرش تنوع انسانها علامت تحجر است.عدم پذیرش انواع موقعیتها تحجر است. به امام رضا اعتراض میکنند چرا مثل حضرت علی لباس نمیپوشید؟ نمیفهمند زمانه عوض میشود.کسی که متحجر نیست، منعطف است.عدم تشخیص اولویتها هم نشانه تحجر است.پیامبر بیش از اینکه زبان باشد، گوش بود. به حرفهای مردم گوش میداد. دین، متحجر و مرعوب و دنبالهرو تربیت نمیکند.
متحجران از نواندیشی و حرف نو میترسند.
دهه بعد در دانشگاه هنر درباره آزاداندیشی صحبت میکنم. نمیخواهم دعوتتان کنم آنجا، جا نمیشوید!
ما باید مردم را وادار کنیم به فکر کردن. فواید دنیوی دین را برای مردم بگویید. با علمی حرف زدن، فرصت برچسب تحجر زدن را از دیگران بگیر.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
تحجر موضوع مهمی است. به دین لطمه زده است. آرمان علیوردی را چرا کشتند؟ چون در کولهکش دو تا کتاب حوزوی دیدند.
حجاب چون امر اجتماعی است، قانون شده نه به خاطر دین. ما موضوعات مهمتر دینی داریم مثل نماز که قانون نشدهاند.
تحجر دینی دو تا کار میکند: یکی اینکه میگوید دین از سیاست جداست. دو اینکه نظام را مسخره میکنند مثلاً برای بیحجابی در خیابان.
شهید مطهری از قیچی دولبه التقاط و تحجر سخن میگفت.
مشکل از قوی بودن تحجر نیست. ادبیات دینی انقلابی ما خراب است که بوی تحجر میدهد.
بیش از ۶۰ درصد آیات قرآن برای دینداری بهتر، تشویق به دنیا میکند. ۳۸ درصد به قیامت حواله میدهد. اگر دنیای بهتر را هم میخواهیم، باید سراغ دین برویم.
چرا اخیراً جذب حوزه و ورودی طلبهها کم شده؟ چون حال جوانان را از دین به هم میزنند. از اعتقادات شروع میکنند.
متحجر احتمال غلط بودن نظر را نمیدهد. عدم پذیرش تنوع انسانها علامت تحجر است.عدم پذیرش انواع موقعیتها تحجر است. به امام رضا اعتراض میکنند چرا مثل حضرت علی لباس نمیپوشید؟ نمیفهمند زمانه عوض میشود.کسی که متحجر نیست، منعطف است.عدم تشخیص اولویتها هم نشانه تحجر است.پیامبر بیش از اینکه زبان باشد، گوش بود. به حرفهای مردم گوش میداد. دین، متحجر و مرعوب و دنبالهرو تربیت نمیکند.
متحجران از نواندیشی و حرف نو میترسند.
دهه بعد در دانشگاه هنر درباره آزاداندیشی صحبت میکنم. نمیخواهم دعوتتان کنم آنجا، جا نمیشوید!
ما باید مردم را وادار کنیم به فکر کردن. فواید دنیوی دین را برای مردم بگویید. با علمی حرف زدن، فرصت برچسب تحجر زدن را از دیگران بگیر.
پ.ن. مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۱۸:۴۳
گزیده نماز جمعه حرم رضویآیتالله علمالهدیهماکنون ۲۹ تیر ۱۴۰۳
دشمن دشمن است. در زیارت عاشورا لعن بیشتر از سلام است. دشمنی دشمن بیشتر مورد توجه است. این مسئله حذف نمیشود. دشمن دشمن است و دشمنی دشمن را نباید فراموش کنیم. غرب و آمریکا دشمن هستند. هیچ زمانی نباید احساس کنیم میشود با آنها برخورد دوستانه کرد. با یک دست با ما دست میدهند و در دست دیگر، سنگی دارند برای کوفتن بر سرمان. آموزههای زیارت عاشورا را باید در سیاست خارجی در نظر بگیریم.
سیاست خارجی در افق سند چشمانداز بیست ساله ۱۴۰۴ سه اصل دارد: عزت، حکمت و مصلحت. امروز عزت هیچ کشوری به ایران نمیرسد. حتی سرنوشت آمریکاییها را صهیونیستها تصمیم میگیرند. حکمت اجتناب از برخورد سادهلوحانه و... است.مصلحت، انتخاب راههای جایگزین است در مسیر رسیدن به قله.هر سه را باید با توجه به دشمنی دشمن تنظیم کرد.
مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
دشمن دشمن است. در زیارت عاشورا لعن بیشتر از سلام است. دشمنی دشمن بیشتر مورد توجه است. این مسئله حذف نمیشود. دشمن دشمن است و دشمنی دشمن را نباید فراموش کنیم. غرب و آمریکا دشمن هستند. هیچ زمانی نباید احساس کنیم میشود با آنها برخورد دوستانه کرد. با یک دست با ما دست میدهند و در دست دیگر، سنگی دارند برای کوفتن بر سرمان. آموزههای زیارت عاشورا را باید در سیاست خارجی در نظر بگیریم.
سیاست خارجی در افق سند چشمانداز بیست ساله ۱۴۰۴ سه اصل دارد: عزت، حکمت و مصلحت. امروز عزت هیچ کشوری به ایران نمیرسد. حتی سرنوشت آمریکاییها را صهیونیستها تصمیم میگیرند. حکمت اجتناب از برخورد سادهلوحانه و... است.مصلحت، انتخاب راههای جایگزین است در مسیر رسیدن به قله.هر سه را باید با توجه به دشمنی دشمن تنظیم کرد.
مثل همیشه، نقل به مضمون است؛ همزمان پای منبر.@menbarble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۸:۵۹
اشتباه است که اربعین را به اسم جابر بشناسند. جابر چه کسی است که پایهگذار این سنت باشد؟ این به دلیل مطالعه نکردن است که اربعین را به جابر منتسب میکنند. جابر در این قواره نیست. من نمیخواهم اینجا درباره جابر صحبت کنم. شاید جابر در اربعین به زیارت امام آمده باشد، اما اربعینی که امام صادق و امام عسکری درباره آن سخن گفتهاند، پایهگذار آن جابر نیست. زیارت حضرت زینب و امام سجاد، اربعین را اربعین کرده است. علت اهمیت اربعین، ملحق کردن سر امام به پیکر در روز اربعین است. شرافت انسان به سر است.
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ (نقل به مضمون)ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ (نقل به مضمون)ble.ir/join/YzdmYjk5ZT
۵:۳۰
آیت الله عابدینی، هم اکنون هیئت میثاق با شهدا، کربلا، عمود ۱۳۲۰۳۰ مرداد ۱۴۰۳
انسان قدر بعضی قوایش مثل چشم و گوش میداند و مراقبشان هست. اما بعضی قوایش را نمیشناسد مثل حب و بغض. هر چه این قوه محبت بیدارتر باشد، انسان خروشانتر است و توانمندتر. این قوه میتواند انسان را تا همراهی آدم و نوح و ابراهیم ببرد. این انسان وقتی جریان اربعین را میشنود، بیتفاوت نیست. اگر شما یک قدم در راه محبت اهل بیت بردارید، آنها صدمیلیون قدم به سمت ما میآیند. هر چقدر محبت به امام داریم، آن را ضربدر صدمیلیون کنیم تا محبت امام به خود را به دست آوریم. اگر ما در عشق امام، تحمل سختی کنیم، صدمیلیون برابرش از طرف امام به ما جریان دارد.هر چقدر در دنیا با امام باشیم، در آخرت هم با امام خواهیم بود. «منا اهل البیت» شدن با تبعیت و عشق به امام است، نه نسبت خانوادگی. حتی اگر عمل کم داشته باشند، با محبت امام به بهشت میروند. در این مسیر، شأن امام باشیم. احساس کنیم بر سر سفره امام هستیم. هر جا استراحت میکنیم باور داشته باشیم امام برای ما جا پهن کرده است. احساس کنیم آب را امام به ما میدهد. هر مؤمن را جلوه امام بدانیم چون مطیع امام است. اگر امام را دوست داریم، دوستدارانش را دوست داشته باشیم. هم محبت به مؤمنان، هم بغض به دشمنان. نتیجه: ارتباط قویتر با امام. هرچه بغض امروز ما نسبت به آمریکا و اسرائیل شدیدتر باشد، ارتباط ما با قویتر میشود. هر چه نسبت به مؤمنان متواضعتر باشیم مثل رؤسای قبایل عرب که متواضعانه سینی غذا را بالای سرشان میگیرند و زانو میزنند در مقابل دوستداران امام. این حرارت عشق به امام را از دست ندهیم. بعد از اربعین نوبت بهرهبرداری از این حرارت است.
انسان قدر بعضی قوایش مثل چشم و گوش میداند و مراقبشان هست. اما بعضی قوایش را نمیشناسد مثل حب و بغض. هر چه این قوه محبت بیدارتر باشد، انسان خروشانتر است و توانمندتر. این قوه میتواند انسان را تا همراهی آدم و نوح و ابراهیم ببرد. این انسان وقتی جریان اربعین را میشنود، بیتفاوت نیست. اگر شما یک قدم در راه محبت اهل بیت بردارید، آنها صدمیلیون قدم به سمت ما میآیند. هر چقدر محبت به امام داریم، آن را ضربدر صدمیلیون کنیم تا محبت امام به خود را به دست آوریم. اگر ما در عشق امام، تحمل سختی کنیم، صدمیلیون برابرش از طرف امام به ما جریان دارد.هر چقدر در دنیا با امام باشیم، در آخرت هم با امام خواهیم بود. «منا اهل البیت» شدن با تبعیت و عشق به امام است، نه نسبت خانوادگی. حتی اگر عمل کم داشته باشند، با محبت امام به بهشت میروند. در این مسیر، شأن امام باشیم. احساس کنیم بر سر سفره امام هستیم. هر جا استراحت میکنیم باور داشته باشیم امام برای ما جا پهن کرده است. احساس کنیم آب را امام به ما میدهد. هر مؤمن را جلوه امام بدانیم چون مطیع امام است. اگر امام را دوست داریم، دوستدارانش را دوست داشته باشیم. هم محبت به مؤمنان، هم بغض به دشمنان. نتیجه: ارتباط قویتر با امام. هرچه بغض امروز ما نسبت به آمریکا و اسرائیل شدیدتر باشد، ارتباط ما با قویتر میشود. هر چه نسبت به مؤمنان متواضعتر باشیم مثل رؤسای قبایل عرب که متواضعانه سینی غذا را بالای سرشان میگیرند و زانو میزنند در مقابل دوستداران امام. این حرارت عشق به امام را از دست ندهیم. بعد از اربعین نوبت بهرهبرداری از این حرارت است.
۱۹:۳۵
۱۴:۰۰
۱۴:۰۱