#دفاعیه رساله دکتری
عنوان: صورتبندی هنر در نظریه فرهنگی حکمتبنیان با تطبیق بر هنر انقلاب اسلامی
دانشجو: محسن جوهریدانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
زمان: سهشنبه | ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۳ | ساعت: ۸:۳۰ صبح مکان: سالن شهید مطهری (ره) کلاس ۲۲۴
معرفی مختصر: یکی از لوازم تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، رشد و بالندگی هنر برآمده از انقلاب است. از سوی دیگر، رشد هنر انقلاب نیز در گروی نظرورزی پیرامون آن بر اساس یک نظریه فرهنگیِ مبتنی بر پایههای معرفت دینی است. رساله حاضر درصدد آن است که از طریق بسط و توسعه نظریه فرهنگی حکمت بنیان و دلالتیابی آن در حوزه هنر، به واکاوی موضوع هنر انقلاب اسلامی بپردازد. در این پژوهش از روش قیاسی برای تحلیل مباحث معرفتی و بسط نظریه فرهنگی حکمتبنیان و از روش فراترکیب برای انسجامبخشی به چیستی هنر انقلاب اسلامی استفاده شده است.
پ.ن: تبریک و خداقوت به آقا محسن گل
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
عنوان: صورتبندی هنر در نظریه فرهنگی حکمتبنیان با تطبیق بر هنر انقلاب اسلامی
دانشجو: محسن جوهریدانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
زمان: سهشنبه | ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۳ | ساعت: ۸:۳۰ صبح مکان: سالن شهید مطهری (ره) کلاس ۲۲۴
معرفی مختصر: یکی از لوازم تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، رشد و بالندگی هنر برآمده از انقلاب است. از سوی دیگر، رشد هنر انقلاب نیز در گروی نظرورزی پیرامون آن بر اساس یک نظریه فرهنگیِ مبتنی بر پایههای معرفت دینی است. رساله حاضر درصدد آن است که از طریق بسط و توسعه نظریه فرهنگی حکمت بنیان و دلالتیابی آن در حوزه هنر، به واکاوی موضوع هنر انقلاب اسلامی بپردازد. در این پژوهش از روش قیاسی برای تحلیل مباحث معرفتی و بسط نظریه فرهنگی حکمتبنیان و از روش فراترکیب برای انسجامبخشی به چیستی هنر انقلاب اسلامی استفاده شده است.
پ.ن: تبریک و خداقوت به آقا محسن گل
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۱:۱۹
چرا نویسندگان و شاعران جبهه ادبیات انقلاب اسلامی را دوست داریم؟ولی معظم فقیه پاسخ میدهند.@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۰:۰۶
اولین دوره ملی کسب وکار روایت گری و تجربه نگاریرویداد کلی آموزشی با محوریت کارکرد تجربه نگاری در مدیریت کلان کشوری
مزایای دوره:-با حضور اساتید ملی-شرکت در کارگاههای تجربه نگاری به صورت گروهی- اعطای گواهینامه دانشگاهی-دوره همزمان مجازی- ایجاد بستر همکاری برای شرکت کنندگان ممتاز دوره
ظرفیت محدود
#مشهد: #پژوهشکده_شهید_صدر
زمان برگزاری: ۹ اسفند ماه ۱۴۰۳ساعت ۸ صبح الی اذان مغرب
هزینه ثبت نام: ۴۰۰ هزار تومان
ثبت نام اولیه:https://survey.porsline.ir/s/zUfBBHyo
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
۸:۲۹
#تازه_های_نشر«پژوهشهای فقهی در
مسائل زنان و خانواده»
سیدضیاء مرتضوی
۶۰۸ صفحه – اسفند ۱۴۰۳
قم - نشر بوستان کتاب
محورهای اصلی موضوع پژوهش:نقش معرفتی فقیه در اجتهاد مسائل زنان، اصول نظام حقوقی زن و خانواده، حجاب و مسئولیت دولت،مسئولیت دولت با دو رویکرد (میزگرد)،نگاه زن به مرد بیگانه،پیشینه وجوب پوشش مو،جواز قضاوت زنان،مرجعیت زنان،سخنگویی زنان،اختیارات دولت در مسائل خانواده، چندهمسری،اذن همسر در خروج زن از خانه،عقد نوشتاری در ازدواج و طلاق،عبادت زنان، روزه داری زنان،حضور در مساجد، جماعات و حج.
ویژگی مشترک مباحث کتاب، نگاههای تازه در نوع موضوعات است؛ با پایبندی به موازین فقهی و روشهای اجتهادی، و ارزیابی برخی دیدگاههای مشهور فقهی.کوشش اصلی کتاب در طرح دیدگاهها و تحلیلهای متمایز یا حمایت از برخی دیدگاههای تازه بوده است.@szmortazavi
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
مسائل زنان و خانواده»
سیدضیاء مرتضوی
۶۰۸ صفحه – اسفند ۱۴۰۳
قم - نشر بوستان کتاب
محورهای اصلی موضوع پژوهش:نقش معرفتی فقیه در اجتهاد مسائل زنان، اصول نظام حقوقی زن و خانواده، حجاب و مسئولیت دولت،مسئولیت دولت با دو رویکرد (میزگرد)،نگاه زن به مرد بیگانه،پیشینه وجوب پوشش مو،جواز قضاوت زنان،مرجعیت زنان،سخنگویی زنان،اختیارات دولت در مسائل خانواده، چندهمسری،اذن همسر در خروج زن از خانه،عقد نوشتاری در ازدواج و طلاق،عبادت زنان، روزه داری زنان،حضور در مساجد، جماعات و حج.
ویژگی مشترک مباحث کتاب، نگاههای تازه در نوع موضوعات است؛ با پایبندی به موازین فقهی و روشهای اجتهادی، و ارزیابی برخی دیدگاههای مشهور فقهی.کوشش اصلی کتاب در طرح دیدگاهها و تحلیلهای متمایز یا حمایت از برخی دیدگاههای تازه بوده است.@szmortazavi
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۴:۳۱
دبیر علمی همایش: استاد پارسانیا
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۴:۰۴
۲۰:۴۲
با حضور:
تقاطـع خیابان انقلاب و حافظ چهـارراه کالـجکوچهی هلالاحمر |پـلاک۳|سالـنهمایـش
مرکز مطالعـات راهبــردی ژرفــاble.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۳:۱۱
🟢فراخوان ثبت نام جهت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بدون آزمون (سهمیه استعدادهای درخشان) در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴
🟦 رشته مطالعات منطقه ای(گرایش مطالعات آمریکای شمالی)- 3نفر(ویژه برادران)
🟦 رشته مطالعات جهان(گرایش مطالعات آمریکای شمالی)- 3نفر (ویژه برادران)
محل تحصیل: پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر(ره) دانشگاه جامع امام حسین(ع)
داوطلبان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایند:
https://ihu.ac.ir/1/134/5887
️ مهلت ثبت نام : 15 فروردین ماه 1404
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 76702510 (داخلی 211) تماس حاصل نماید و یا به تارنما و کانال های مرکز مطالعات آمریکا مراجعه کنید.
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
🟦 رشته مطالعات منطقه ای(گرایش مطالعات آمریکای شمالی)- 3نفر(ویژه برادران)
🟦 رشته مطالعات جهان(گرایش مطالعات آمریکای شمالی)- 3نفر (ویژه برادران)
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۱:۱۲
بازارسال شده از سریال با عرض معذرت
۱۶:۱۸
بازارسال شده از اخبار مشهد
محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر:
۱۶:۱۸
پاورقی
شفیعیکدکنی: بهدنبال حذف زبان فارسی هستند! محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر:
اینهایی که روی زبان محلی ما فشار میآورند و میگویند با لهجه کدکنی بهتر است شعر بگوییم، میدانند چهکار میکنند. آنها میداند که در لهجه کدکنی شاهنامه، مثنوی، سعدی و نظامی وجود ندارد.
این لهجه وقتی خیلی بزرگ بشود، چهار داستان کوتاه و دو سه شعر بند تمبونی میراثش خواهد شد. خواننده هم میرود سراغ خواندن شکسپیر.
شما خیال میکنید روسها در آسیای میانه چه میکنند؟ هر قومیت کوچکی را پر و بال میدهند و میگویندشما بیایید لهجه خودتان و موسیقی خودتان را بگویید و ما برایتان کف میزنیم.
انگلستان، شبه قاره هندش را همینطور کرد. اول زبان فارسی را از بین برد، بعد گفت اردو کنید.
آنها میدانستند زبان فارسی شاهنامه، مثنوی، سعدی و حافظ دارد و میتواند با شکسپیر کشتی بگیرد ولی اردو چیزی ندارد که کشتی بگیرد و بعد از مدتی بچه(خواننده متن) میگوید اردو چیزی ندارد و زبانش را انگلیسی میکند. @AkhbarMashhad
البته من طرفدار حفظ زبان و فرهنگ محلی هستم! بله؛ زبان فارسی باید زبان علم بشود، زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگىِ زبان فارسی در سطح جهان روزبهروز بیشتر شود.
این زبانهای محلی در ارتباط وثیقی با زبان فارسی هستند. چند قرن با هم بدهبستان داریم. میراث باقیمانده مکتوب و شفاهی این زبانها هرچند کم، باارزش است. مثلاً همین اشعار مازندرانی که با بهانه و بیبهانه از حضرت امیر میگویند!
اینکه ضدانقلابها و تجزیهطلبان بر زبان محلی تأکید کنند، طبیعی است. اما چه ربطی دارد؟! این همه شهید داریم که فارسی بلد نبودند. عاشقان میراث فردوسی حکیم در همه جای ایران هستند، کما اینکه ضدانقلابها همه جا هستند، تهران بیشتر!
دشمنان برای تضعیف زبان فارسی برنامه دارند. در مقابل، ما هم باید زبان فارسی را تقویت کنیم.
دعوایی است بر سر «آموزش زبانهای محلی» و «آموزش به زبانهای محلی». برخی خواهان آموزش به زبان محلی هم هستند. خب، حق دارند. اما این دعوا قدری انحرافی است. مسئله اصلی تقویت زبان فارسی است؛ زبان قدرت ایران اسلامی. بسیاری از معلمان من در مازندران نمیتوانستند به فارسی تدریس کنند. بعد از چند جمله فارسی صحبت کردن، ناخودآگاه به مازندرانی ادامه میدادند. در اردوهای جهادی خوزستان مکرر جوانانی را دیدهام که فارسی بلد نیستند چون معلمانشان فارسی بلد نبودند. آذریزبانها، کردها و... که فارسیشان ضعیف است، جای خود.
همین ها دیگر. فارسی را دریابیم.ble.ir/join/NzBiYmQwYT
این زبانهای محلی در ارتباط وثیقی با زبان فارسی هستند. چند قرن با هم بدهبستان داریم. میراث باقیمانده مکتوب و شفاهی این زبانها هرچند کم، باارزش است. مثلاً همین اشعار مازندرانی که با بهانه و بیبهانه از حضرت امیر میگویند!
اینکه ضدانقلابها و تجزیهطلبان بر زبان محلی تأکید کنند، طبیعی است. اما چه ربطی دارد؟! این همه شهید داریم که فارسی بلد نبودند. عاشقان میراث فردوسی حکیم در همه جای ایران هستند، کما اینکه ضدانقلابها همه جا هستند، تهران بیشتر!
دشمنان برای تضعیف زبان فارسی برنامه دارند. در مقابل، ما هم باید زبان فارسی را تقویت کنیم.
دعوایی است بر سر «آموزش زبانهای محلی» و «آموزش به زبانهای محلی». برخی خواهان آموزش به زبان محلی هم هستند. خب، حق دارند. اما این دعوا قدری انحرافی است. مسئله اصلی تقویت زبان فارسی است؛ زبان قدرت ایران اسلامی. بسیاری از معلمان من در مازندران نمیتوانستند به فارسی تدریس کنند. بعد از چند جمله فارسی صحبت کردن، ناخودآگاه به مازندرانی ادامه میدادند. در اردوهای جهادی خوزستان مکرر جوانانی را دیدهام که فارسی بلد نیستند چون معلمانشان فارسی بلد نبودند. آذریزبانها، کردها و... که فارسیشان ضعیف است، جای خود.
همین ها دیگر. فارسی را دریابیم.ble.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۷:۰۸
کمی پیشتر فیلم ساعت جادویی را در مسجد محله دیدم. چند شب قبل هم فیلم پیشمرگ را. پیشمرگ فیلم خوبی بود. جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره فجر حلالش. شادی روح قهرمان فیلم، شهید سعید قهاری سعید صلواتی بفرستید. سالها پیش یک کتاب درباره او خوانده بودم.از دستاندرکاران مسجد و بسیج مسجد که زمینه پخش این فیلمها را در مسجد فراهم میکنند، تشکر میکنم.@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۷:۳۸
با حکم رئیس رسانه ملی؛سیدرضا حسینیزاده، مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی شد
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با صدور حکمی، سیدرضا حسینیزاده مظلومی را به سمت مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، درمتن حکم رئیس سازمان صداوسیما خطاب به حسینیزاده آمده است:
«بنا به پیشنهاد معاون محترم امور استانها و نظر به مراتب تعهد و تجربه ارزنده جنابعالی به موجب این حکم، شما را به عنوان «مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی» منصوب مینمایم.
شرح خبر
@irib_organization
با آرزوی موفقیت@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با صدور حکمی، سیدرضا حسینیزاده مظلومی را به سمت مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، درمتن حکم رئیس سازمان صداوسیما خطاب به حسینیزاده آمده است:
«بنا به پیشنهاد معاون محترم امور استانها و نظر به مراتب تعهد و تجربه ارزنده جنابعالی به موجب این حکم، شما را به عنوان «مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی» منصوب مینمایم.
@irib_organization
با آرزوی موفقیت@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۹:۱۶
بازارسال شده از نشونی: کانال یاب گروه یاب بازو یاب
#یک_پیشنهاد@avid20012001#کانال آویدصفحه یک سیاستگذاریخوانده، برای یادداشتها و تحلیلها درباره سیاستگذاری در ایران امروز و آینده ایران
آوید در زبان فارسی به معنای خرد و دانش است که پایه و اساس هر تصمیم و سیاستگذاری مطلوب است. در این صفحه درباره سیاستگذاری با موضوعات مختلف و با تجربه های گذشته و مسائل پیش رو، نکات و تحلیل هایی ارائه خواهد شد.@avid20012001
ble.ir/join/EjZJZ5jMjy
آوید در زبان فارسی به معنای خرد و دانش است که پایه و اساس هر تصمیم و سیاستگذاری مطلوب است. در این صفحه درباره سیاستگذاری با موضوعات مختلف و با تجربه های گذشته و مسائل پیش رو، نکات و تحلیل هایی ارائه خواهد شد.@avid20012001
ble.ir/join/EjZJZ5jMjy
۲۳:۴۸
فاجعه واقعاً وحشتناک است. نمیدانم چرا مردم و مسئولین به عمق این مطلب فکر نمیکنند. جمعیت جوان ما روز به روز کاهش مییابد. مهاجرت جوانان وحشتناک است و کسی آمار درستی ندارد.در محله شهید ابراهیم هادی، دو دبیرستان پذیرای ورودیهای محل بودند.محله تغییر نکرده. خانهها بیشتر و مرتفع شدند اما از لحاظ جمعیت دانش آموز:از اول انقلاب تا پایان دهه هشتاد، هر دو دبیرستان سالانه ۱۰ کلاس پایه دهم یا اول دبیرستان داشتند و ۸۰۰ نفر ورودی ثبت میشد. بنده آن زمان معلم این مدارس بودم.الآن یعنی با روند کاهش جمعیت، از دهه نود، یکی از دو دبیرستان (ابوریحان) که شهید هادی هم در آن درس میخواند منحل شد و ورودی دبیرستان مرحله دوم در طی پنج سال اخیر به سالیانه ۷۵ نفر رسیده که به سختی سه کلاس تشکیل میشود!یعنی ورودی دانش آموز به کمتر از یک دهم رسیده.در این محله مدرسه غیر انتفاعی تشکیل نشده و محدوده مدرسه مانند قبل است.خدا به داد ما برسد.در این شب عزیز برای حل بحران جمعیت دعا کنیم.
نویسنده کتاب سلام بر ابراهیم@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۱:۰۱
بازارسال شده از انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🧩 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:اینجا کلیک کنید.
۱۷:۰۳
پژوهشگران در خدمت دشمنان
کم و بیش با مقالههای علمیپژوهشی رشتهی ادبیات آشنایی دارم. گاه و بیگاه برای رفع شبهات تاریخی و تحلیلی به آنها مراجعه میکنم. در میان تمام این مراجعات چیزی که برای من جذاب است این است که روش کلی آنها در راستای کارهای مستشرقان یا همان شرقشناسان است. یعنی همان نگاهی که شرقشناس به موضوعات دارد در این پژوهشها جاری است. همانگونه که مستشرق اجزای شرق را بهمثابه موجودی برای شناسایی در مطالعه میگیرد و آن را از هم سوا میکند و هر بخش را با دانستهها و جهان خود منطبق میکند و بر اساس آن تحلیل میکند، در بسیاری از مقالههای فارسیزبانان هم چنین است.
انگار میکنی آن غربی برای اینکه هزینههایش کمتر بشود و کار شناسایی فرهنگهای بومی او را رنجه نکند، شعبههای گوناگون شرقشناسی را در خود آن کشور و با هزینهی آن کشور و با ارج و قربی بالا راهاندازی کرده و چون نمونههای پیشین نداشته است، آن مراکز شرقشناسی با الگوی غربیها به پژوهش در فرهنگ مشغولند. واقعاً که چه بشود؟ که مواد خام شناسایی و تصمیمسازی در باب فرهنگ کشورها فراهم بشود! چرا که وقتی گزینههای نظامی و سیاسی و اقتصادی از کار میافتد، بهترین و مؤثرترین روشِ در چنگ گرفتن کشورها روشهای فرهنگی است. چه چیزی بهتر از اینکه آن کار با هزینهی همان کشور صورت پذیرد!
به نظرم کارکرد دیگر این روش این است که تأثیر عمیق ادبیات و دین در آن کشور کم خواهد شد. وقتی شما دین و ادبیات را بهمثابه پدیدهای انسانی و طبیعی انگاشتی و آن را به اجزایش تقسیم کردی، دیگر اتصال آن به امر قدسی و حق معنایی نخواهد یافت. علاوه بر اینکه خودِ امر قدسی نیز در مطالعات عرفانپژوهان تا حد قابل توجه و هولناکی تقلیل مییابد و با عناوینی همچون ترس از طبیعت و توجیه رهبری اجتماع و دیگر چیزها تصویر میشود.
اینگونه است که صِرفِ نگاه پژوهشی میتواند فاتحهی میراث دینی و ادبی را بخواند و هدف نویسندگان و شاعران و عالمان را از خلقِ آنهمه آثار، از عمل و تأثیر آن به اثری ادبی و نسبی کاهش دهد. انسانی که میتواند با تأمل در قرآن کریم و نهجالبلاغه و مثنوی و دیوان حافظ و بسیاری از این آثار بلندمرتبه، خدا و خود و جهان را با ترازی معتبر دریابد، خود را در مهلکهی احاطه بر آنها و تجزیهشان میافکند و کار پاکان را قیاس از خود میگیرد و سخن حقی در گوشش نخواهد رفت.@abr_mim
ble.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۰:۲۷
محورهای یادداشت نویسی
۲۲:۰۴
پ.ن: تبریک به دوست عزیزم آقای غمامی. ایشان دانشآموخته دوره اول رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق علیهالسلام هستند. آن سالها از محضرشان بهرههای فراوانی بردم.
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۲۱:۰۴
بازارسال شده از طالبانی متفکر
و ما ادراک ما لایحه.pdf
۱۱۸.۷۹ کیلوبایت
زمانی برای همه مسلم بود که برخورد خشن با بیحجاب نادرست است و بگو و مگو سر این بود که آیا اساسا نیروی انتظامی باید برخوردی با بیحجابی بکند یا نه؟ اکنون نیز اینکه باید معترضان به عدم ابلاغ قانون حجاب (هنوز خیلی مانده تا اعتراض به عدم اجرا) را جمع کرد مورد اتفاق است، بگو و مگو بر سر این است که آیا برخورد خشن با اینان بوده یا نه و اگر بوده به حق بوده یا نه؟!
•✾•••┈┈•
کانال طالبانی متفکر
@talebanimotefakker
کانال طالبانی متفکر
۲۱:۱۰