۱۸:۵۶
بازارسال شده از عبدالحمید
۸:۲۰
۱۳:۴۷
65740546_-1860238501.pdf
۱.۶ مگابایت
بخوانید گزارش: «تربیت دینی دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش کشور؛ وضعیت سنجی، چالش ها و الزامات سیاستی»
کاری از مرکز پژوهشهای مجلس
چکیده گزارش: «اهمیت نسل نوجوانان در ساختن آینده کشور، چالش های نوظهور برای عرصه دین و دین داری و البته وجود گزارش هایی مبنی بر تأثیرگذاری ناکافی برنامه های تربیت دینی وزارت آموزش و پرورش (به عنوان اصلی ترین متولی رسمی امر تربیت)، تردیدهایی را در میزان کارایی راهبردها و برنامه های این حوزه در اذهان ایجاد کرده است. ازاین رو، ارزیابی سیاست های این حوزه برای به دست آوردن تصویری واقعی از وضعیت موجود، احصای چالش ها و دستیابی به الزامات بهبود وضعیت سیاستگذاری در حوزه تربیت دینی در مدارس ضروری است. از این رو، گزارش حاضر ابتدا به توصیف وضعیت دین داری دانش آموزان و طرح های درحال اجرای حوزه تربیت دینی پرداخته و سپس با بررسی سیاست های نظام رسمی آموزش و پرورش در حوزه مزبور و سنجش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب، چالش های آن را برشمرده است تا درنهایت کلان بایسته های بهبود وضعیت تربیت دینی در مدارس احصا شود. براساس بررسی های انجام شده؛ اهم چالش های این عرصه، «تبدیل نشدن اهداف تربیت دینی در اسناد بالادستی به اهداف عملیاتی در آیین نامه های اجرایی»، «کیفیت و کمّیت نامناسب نیروی انسانی مدارس»، «تقلیل تربیت دینی به آموزش مطالب درسی و انتقال اطلاعات» و «کمبود زیرساخت های مورد نیاز فعالیت های فرهنگی و پرورشی و توزیع ناعادلانه آنها در کشور» است. درنهایت پیشنهادهایی راهبردی جهت بهبود وضعیت تربیت دینی مدارس ارائه شد که اهم آنها عبارتند از: ۱. افزایش زمان برنامه درسی پرورشی، ۲. افزایش اختیارات مدیران و معاونان پرورشی مدارس در آیین نامه اجرایی مدارس، ۳. امکان مداخله بیشتر در مدیریت مدرسه، ۴. تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد فعالیت های فرهنگی و پرورشی، ۵. رصد مستمر وضعیت تربیت دینی دانش آموزان، ۶. بازطراحی سند اهداف دوره های تحصیلی با رویکرد پرورش محور، ۷. به کارگیری ظرفیت حوزه های علمیه در تربیت نیروی انسانی و پاسخ به شبهات.»
@Pavaraqi
کاری از مرکز پژوهشهای مجلس
چکیده گزارش: «اهمیت نسل نوجوانان در ساختن آینده کشور، چالش های نوظهور برای عرصه دین و دین داری و البته وجود گزارش هایی مبنی بر تأثیرگذاری ناکافی برنامه های تربیت دینی وزارت آموزش و پرورش (به عنوان اصلی ترین متولی رسمی امر تربیت)، تردیدهایی را در میزان کارایی راهبردها و برنامه های این حوزه در اذهان ایجاد کرده است. ازاین رو، ارزیابی سیاست های این حوزه برای به دست آوردن تصویری واقعی از وضعیت موجود، احصای چالش ها و دستیابی به الزامات بهبود وضعیت سیاستگذاری در حوزه تربیت دینی در مدارس ضروری است. از این رو، گزارش حاضر ابتدا به توصیف وضعیت دین داری دانش آموزان و طرح های درحال اجرای حوزه تربیت دینی پرداخته و سپس با بررسی سیاست های نظام رسمی آموزش و پرورش در حوزه مزبور و سنجش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب، چالش های آن را برشمرده است تا درنهایت کلان بایسته های بهبود وضعیت تربیت دینی در مدارس احصا شود. براساس بررسی های انجام شده؛ اهم چالش های این عرصه، «تبدیل نشدن اهداف تربیت دینی در اسناد بالادستی به اهداف عملیاتی در آیین نامه های اجرایی»، «کیفیت و کمّیت نامناسب نیروی انسانی مدارس»، «تقلیل تربیت دینی به آموزش مطالب درسی و انتقال اطلاعات» و «کمبود زیرساخت های مورد نیاز فعالیت های فرهنگی و پرورشی و توزیع ناعادلانه آنها در کشور» است. درنهایت پیشنهادهایی راهبردی جهت بهبود وضعیت تربیت دینی مدارس ارائه شد که اهم آنها عبارتند از: ۱. افزایش زمان برنامه درسی پرورشی، ۲. افزایش اختیارات مدیران و معاونان پرورشی مدارس در آیین نامه اجرایی مدارس، ۳. امکان مداخله بیشتر در مدیریت مدرسه، ۴. تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد فعالیت های فرهنگی و پرورشی، ۵. رصد مستمر وضعیت تربیت دینی دانش آموزان، ۶. بازطراحی سند اهداف دوره های تحصیلی با رویکرد پرورش محور، ۷. به کارگیری ظرفیت حوزه های علمیه در تربیت نیروی انسانی و پاسخ به شبهات.»
@Pavaraqi
۱۴:۲۷
۹:۳۰
۲:۳۱
۱۳:۴۰
۱۸:۵۶
سلامیک مؤسسه پژوهشی وابسته به سپاه پاسداران، از میان اندیشهورزان و علاقهمندان سیاستپژوهی و طرحهای راهبردی حوزه تعلیم و تربیت، در حوزههای ذیل اقدام به جذب «سرباز وظیفه» و «همکار پاره وقت» میکند:
حوزههای همکاری:- آموزش و پرورش- مسجد- خانواده- تربیت رسانه- تربیت اقتصادی
شرایط جذب:- آقا- دارای رزومه مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی مرتبط- دغدغهمندی و تحولخواهی- قدرت تحلیل و تفکر نقادانه- یادگیرنده، مبتکر و خلاق- منظم و متعهد به کار- دارای مهارتهای ارتباطی مؤثر
اولویت با افراد ذیل:۱. دانشجوی کارشناسی ارشد و بالاتر۲. دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای علوم تربیتی، علوم پایه، الهیات، سیاستگذاری، ارتباطات، مدیریت و اقتصاد ۳. فعال بودن در عرصههای مرتبط
شرایط همکاری:به دو صورت:1- سرباز وظیفه-لباس شخصی -احتساب تمام کسر خدمتها (امریه نیست)-شنبه تا چهارشنبه 8 تا 162- همکاری حقالزحمه و پروژهای (حداقل ۱۰۰ ساعت در ماه)- تعهد حضور در مجموعه؛ حداقل دو روز در هفته
- موقعیت مکانی: تهران، محدوده چهارراه کالج
در صورت تمایل، رزومه خود را به شناسه زیر ارسال کنید.@mj_noruzi ---@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
حوزههای همکاری:- آموزش و پرورش- مسجد- خانواده- تربیت رسانه- تربیت اقتصادی
شرایط جذب:- آقا- دارای رزومه مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی مرتبط- دغدغهمندی و تحولخواهی- قدرت تحلیل و تفکر نقادانه- یادگیرنده، مبتکر و خلاق- منظم و متعهد به کار- دارای مهارتهای ارتباطی مؤثر
اولویت با افراد ذیل:۱. دانشجوی کارشناسی ارشد و بالاتر۲. دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای علوم تربیتی، علوم پایه، الهیات، سیاستگذاری، ارتباطات، مدیریت و اقتصاد ۳. فعال بودن در عرصههای مرتبط
شرایط همکاری:به دو صورت:1- سرباز وظیفه-لباس شخصی -احتساب تمام کسر خدمتها (امریه نیست)-شنبه تا چهارشنبه 8 تا 162- همکاری حقالزحمه و پروژهای (حداقل ۱۰۰ ساعت در ماه)- تعهد حضور در مجموعه؛ حداقل دو روز در هفته
- موقعیت مکانی: تهران، محدوده چهارراه کالج
در صورت تمایل، رزومه خود را به شناسه زیر ارسال کنید.@mj_noruzi ---@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۷:۳۹
۱۱:۲۲
۱۳:۴۷
۶:۴۸
#تعطیلات_زمستانی
با این شرایط دایمی و تکرارشونده آلودگی هوا در پاییز و زمستان، کاش یک مقام مسئول شجاع پیدا شود و تعطیلات زمستانی را اجرا کند.یکماه (از نیمه آذر تا نیمه دی) را می توان تعطیلات مدارس و دانشگاه ها و بخش کمتری از آن را هم تعطیلات اداری در نظر گرفت و به جای آن آغاز سال تحصیلی را اوایل شهریور تعریف کرد. در مقابل، تعطیلات طولانی نوروز بلافاصله پس از تعطیلات زمستانی را نیز کاهش داد.با این کار هم به تعطیلات وقت و بی وقت نیاز نیست هم بر ذخیره انرژی تأثیر دارد هم امکان خروج بخشی از شهروندان از تهران و شهرهای آلوده و خلوتتر شدن شهرها فراهم میشود. حکمرانی هم بروز و ظهور مؤثری از خود نشان خواهد داد.
گاهنوشتهای خط سبز
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
با این شرایط دایمی و تکرارشونده آلودگی هوا در پاییز و زمستان، کاش یک مقام مسئول شجاع پیدا شود و تعطیلات زمستانی را اجرا کند.یکماه (از نیمه آذر تا نیمه دی) را می توان تعطیلات مدارس و دانشگاه ها و بخش کمتری از آن را هم تعطیلات اداری در نظر گرفت و به جای آن آغاز سال تحصیلی را اوایل شهریور تعریف کرد. در مقابل، تعطیلات طولانی نوروز بلافاصله پس از تعطیلات زمستانی را نیز کاهش داد.با این کار هم به تعطیلات وقت و بی وقت نیاز نیست هم بر ذخیره انرژی تأثیر دارد هم امکان خروج بخشی از شهروندان از تهران و شهرهای آلوده و خلوتتر شدن شهرها فراهم میشود. حکمرانی هم بروز و ظهور مؤثری از خود نشان خواهد داد.
گاهنوشتهای خط سبز
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۲:۵۵
۶:۱۹
1397_qafase_resane.pdf
۱۸.۸۸ مگابایت
این سند فهرستی از کتابهای حوزه و رسانه است. چند سال قبل تهیه شده است. هنوز هم البته قابل استفاده است.
«قفسه رسانه» به ارائه بستههای پیشنهادی به منظور مطالعه، به سطوح مختلف مخاطبان را از نظر میزان آشنایی با حوزههای ارتباطی توجه میکند و با ارائه طیفی از کتابها امکان بهرهمندی برای دیگر مخاطبان را نیز فراهم میآورد.کتابهای معرفی شده در این مجموعه با سه رویکرد دانشی، مهارتی و ترکیبی (که تلفیقی از دانشی و مهارتی است) انتخاب شدهاند.
در بخش حوزههای دانشی، کتابها در موضوعاتی از قبیل «تاریخ ارتباطات»، «روانشناسی رسانه»، «حقوق رسانه»، «مطالعات تلویزیون»، «مطالعات سینمایی» و «تاریخ سینما» معرفی میشوند.در بخش مهارتی «گویندگی و دوبله»، «خبرنگاری»، «مستندسازی»، «تهیه کنندگی» و «برنامه سازی رادیویی» فصول این حوزه موضوعی است.در بخش ترکیبی نیز کتابها در فصولی مانند «سواد رسانهای»، «تبلیغات»، «رسانه و بحران»، «مخاطب شناسی»، «روابط عمومی»، «مخاطب شناسی» معرفی خواهند شد.
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
«قفسه رسانه» به ارائه بستههای پیشنهادی به منظور مطالعه، به سطوح مختلف مخاطبان را از نظر میزان آشنایی با حوزههای ارتباطی توجه میکند و با ارائه طیفی از کتابها امکان بهرهمندی برای دیگر مخاطبان را نیز فراهم میآورد.کتابهای معرفی شده در این مجموعه با سه رویکرد دانشی، مهارتی و ترکیبی (که تلفیقی از دانشی و مهارتی است) انتخاب شدهاند.
در بخش حوزههای دانشی، کتابها در موضوعاتی از قبیل «تاریخ ارتباطات»، «روانشناسی رسانه»، «حقوق رسانه»، «مطالعات تلویزیون»، «مطالعات سینمایی» و «تاریخ سینما» معرفی میشوند.در بخش مهارتی «گویندگی و دوبله»، «خبرنگاری»، «مستندسازی»، «تهیه کنندگی» و «برنامه سازی رادیویی» فصول این حوزه موضوعی است.در بخش ترکیبی نیز کتابها در فصولی مانند «سواد رسانهای»، «تبلیغات»، «رسانه و بحران»، «مخاطب شناسی»، «روابط عمومی»، «مخاطب شناسی» معرفی خواهند شد.
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۷:۰۴
خاطرات یک خبرنگار: مدارس تهران را تعطیل کردم، کک کسی نگزید
رئوف پیشدار استاد دانشگاه و روزنامهنگار
فردارسانه – نیمه دهه ١٣۶٠، زمستانهای سختی بود. سرما و بارش برف تهران را در برگرفته بود.
تنها منبع خبری مردم رادیو و تلویزیون و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) و واحد مرکزی خبر و دو سه روزنامهای بود که عصرها منتشر میشد و صفحات آنها قبل از ظهر بسته میشد.
عادت شده بود که مردم برای کسب سریع خبر، از جمله به ایرنا زنگ میزدند. اگر خبر خاصی مثل مسابقههای فوتبال بود، لحظه به لحظه تلفن از داخل و خارج کشور! که نتیجه بازی چیه، کی گل زد، کی پنالتی گرفت و خیلی سؤالهای دیگر!
تلفنهای سرویس اجتماعی ایرنا را آنهایی که داشتند مستقیم زنگ میزدند و آنهایی که نداشتند، از طریق تلفنخانه، و خدا خیر بدهد آقای جلالیان مسئول تلفنخانه را که همه تماسها را به گروه ما وصل میکرد.
بارها به آقای جلالیان گفتم که به سرویسهای دیگر هم تلفنها را وصل کند، همیشه یک جواب داشت: آنها جواب نمی دهند، بعد اینها ( مخاطبان) سرمایه رسانه هستند!
درست میگفت؛ رسانه ای که مخاطب ندارد، با مخاطب تعامل ندارد، رسانه نیست! نهایت، یک اداره است که خبر و کار خبری، در آن قالب نمیگنجد.
القصه؛ در آن شب سرد زمستانی که جنگ هم بود و همه جا زود تعطیل میشد و خیابانها بدون ماشین، و ما هم که سرویس بازگشت نداشتیم جز موتورسیکلتِ من که سرویس همکاران هم محلی بود، تمام عصر به این سوال تلفن کنندگان بیشمار جواب میدادیم که فردا مدرسهها تعطیل است؟ و جواب من: تا این لحظه آموزش و پرورش اطلاعیهای نداده است.
از آموزش و پرورش که پرسیدم جواب روشنی ندادند و گفتند که اگر تعطیل شد، اطلاعیه میدهند.
گذشت و گذشت، از اطلاعیه خبری نشد. مسبوق به سابقه بود که در آخرین دقایق شیفت کاری اطلاعیه میدادند و ما تا تنظیم و ارسال آن روی خط، کلی معطل میشدیم.
به نظرم رسید چیزی به سیاق اطلاعیههای قبلی بنویسم تا وقتی اعلان کردند، زیاد معطل نشوم و خبر را برای پخش به اتاق مربوطه بدهم و به خانه بروم.
متن را نوشتم و برای پخش هم امضاء کردم. جلوی رویم گذاشتم که تلفن کنند و بدهم برای پخش! و خداحافظ.
شیفت کاری من تمام شد، تماسی گرفته نشد! واقعیتش من اصلا موضوع را فراموش کردم و خبر همانجا روی میز ماند!
همکاران شيفت شب که آمده بودند، خبر امضاء شده را روی میز میبینند به گمان اینکه من یادم رفته، به اتاق تلکس برای مخابره میدهند!
من یک رادیوی ٩ موج سونی داشتم که همیشه روشن بود و گوشی در گوشم! سوار موتور که میرفتم شنیدم رادیو گفت: مدارس تهران فردا تعطیل است. خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت …
ساعت چند، ساعت چند، خبر تکرار شد و من اصلاً متوجه نشدم که چه دسته گلی به آب دادهام. زمانی که برای چندمین بار رادیو، خبر را خواند پشت دستم زدم که ای وای! این خبر من است، تلفنی که نشده بود، اطلاعیهای نداده بودند!
به خودم آرامش میدادم که حتما من نبودم، آموزش و پرورش تلفن زده یا اطلاعیهای داده است و همکاران شیفت شب که خبر آماده را دیدهاند برای پخش دادهاند.
فردای آن روز مدارس تهران تعطیل شد، بچهها هم حتما ته دلشان من را دعا کردند.
پیگیری که کردم، دیدم حدس من درست است، ولی نه تلفنی بوده و نه اطلاعیهای، همان که همکاران خبر را دیدهاند و باقی ماجرا!
انتظار داشتم از اینجا و آنجا سین جیم ها شروع شود. نه، نشد که هیچ! اصلا هیچ کس حتی آموزش و پرورش هم پیگیر ماجرا نشد، انگار همه از خدا خواسته بودند، و من هم به رویم نیاوردم که چطور یک روز مدارس را تعطیل کردم!
پ.ن. دکتر عبدالکریم خیامی با بازنشر این خاطره نوشت: «خاطرهای که به فهم آرایش رسانهای کشور در جامعهی دهه ۶۰ کمک میکند.»
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
رئوف پیشدار استاد دانشگاه و روزنامهنگار
فردارسانه – نیمه دهه ١٣۶٠، زمستانهای سختی بود. سرما و بارش برف تهران را در برگرفته بود.
تنها منبع خبری مردم رادیو و تلویزیون و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) و واحد مرکزی خبر و دو سه روزنامهای بود که عصرها منتشر میشد و صفحات آنها قبل از ظهر بسته میشد.
عادت شده بود که مردم برای کسب سریع خبر، از جمله به ایرنا زنگ میزدند. اگر خبر خاصی مثل مسابقههای فوتبال بود، لحظه به لحظه تلفن از داخل و خارج کشور! که نتیجه بازی چیه، کی گل زد، کی پنالتی گرفت و خیلی سؤالهای دیگر!
تلفنهای سرویس اجتماعی ایرنا را آنهایی که داشتند مستقیم زنگ میزدند و آنهایی که نداشتند، از طریق تلفنخانه، و خدا خیر بدهد آقای جلالیان مسئول تلفنخانه را که همه تماسها را به گروه ما وصل میکرد.
بارها به آقای جلالیان گفتم که به سرویسهای دیگر هم تلفنها را وصل کند، همیشه یک جواب داشت: آنها جواب نمی دهند، بعد اینها ( مخاطبان) سرمایه رسانه هستند!
درست میگفت؛ رسانه ای که مخاطب ندارد، با مخاطب تعامل ندارد، رسانه نیست! نهایت، یک اداره است که خبر و کار خبری، در آن قالب نمیگنجد.
القصه؛ در آن شب سرد زمستانی که جنگ هم بود و همه جا زود تعطیل میشد و خیابانها بدون ماشین، و ما هم که سرویس بازگشت نداشتیم جز موتورسیکلتِ من که سرویس همکاران هم محلی بود، تمام عصر به این سوال تلفن کنندگان بیشمار جواب میدادیم که فردا مدرسهها تعطیل است؟ و جواب من: تا این لحظه آموزش و پرورش اطلاعیهای نداده است.
از آموزش و پرورش که پرسیدم جواب روشنی ندادند و گفتند که اگر تعطیل شد، اطلاعیه میدهند.
گذشت و گذشت، از اطلاعیه خبری نشد. مسبوق به سابقه بود که در آخرین دقایق شیفت کاری اطلاعیه میدادند و ما تا تنظیم و ارسال آن روی خط، کلی معطل میشدیم.
به نظرم رسید چیزی به سیاق اطلاعیههای قبلی بنویسم تا وقتی اعلان کردند، زیاد معطل نشوم و خبر را برای پخش به اتاق مربوطه بدهم و به خانه بروم.
متن را نوشتم و برای پخش هم امضاء کردم. جلوی رویم گذاشتم که تلفن کنند و بدهم برای پخش! و خداحافظ.
شیفت کاری من تمام شد، تماسی گرفته نشد! واقعیتش من اصلا موضوع را فراموش کردم و خبر همانجا روی میز ماند!
همکاران شيفت شب که آمده بودند، خبر امضاء شده را روی میز میبینند به گمان اینکه من یادم رفته، به اتاق تلکس برای مخابره میدهند!
من یک رادیوی ٩ موج سونی داشتم که همیشه روشن بود و گوشی در گوشم! سوار موتور که میرفتم شنیدم رادیو گفت: مدارس تهران فردا تعطیل است. خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت …
ساعت چند، ساعت چند، خبر تکرار شد و من اصلاً متوجه نشدم که چه دسته گلی به آب دادهام. زمانی که برای چندمین بار رادیو، خبر را خواند پشت دستم زدم که ای وای! این خبر من است، تلفنی که نشده بود، اطلاعیهای نداده بودند!
به خودم آرامش میدادم که حتما من نبودم، آموزش و پرورش تلفن زده یا اطلاعیهای داده است و همکاران شیفت شب که خبر آماده را دیدهاند برای پخش دادهاند.
فردای آن روز مدارس تهران تعطیل شد، بچهها هم حتما ته دلشان من را دعا کردند.
پیگیری که کردم، دیدم حدس من درست است، ولی نه تلفنی بوده و نه اطلاعیهای، همان که همکاران خبر را دیدهاند و باقی ماجرا!
انتظار داشتم از اینجا و آنجا سین جیم ها شروع شود. نه، نشد که هیچ! اصلا هیچ کس حتی آموزش و پرورش هم پیگیر ماجرا نشد، انگار همه از خدا خواسته بودند، و من هم به رویم نیاوردم که چطور یک روز مدارس را تعطیل کردم!
پ.ن. دکتر عبدالکریم خیامی با بازنشر این خاطره نوشت: «خاطرهای که به فهم آرایش رسانهای کشور در جامعهی دهه ۶۰ کمک میکند.»
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۴:۲۸
Dastour-e-Khat-17.04.1402.pdf
۶۵۰.۷۹ کیلوبایت
آخرین ویرایش #کتاب دستور خط فارسی (سال 1401) فرهنگستان زبان و ادب فارسی@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۰:۳۶
بازارسال شده از قفسه: معرفی و فروشگاه کتاب
۷:۰۶
nmedia.pdf
۱۲ مگابایت
دریافت رایگان #کتاب رسانه های خبری در ناآرامیهای اجتماعی اثر محمد جوانی انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)در حوزه سواد رسانه و عملیات روانی: بررسی نقش رسانههای خبری در ابعاد سیاسی و اجتماعی جامعه ایران و جهان با مثالهای واقعی
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
@Pavaraqible.ir/join/NzBiYmQwYT
۱۰:۴۱
۱۲:۲۹