پس می بینیم کار به این سادگی نیست که هر دعایی بکنیم، استجابت شود. خداوند نظام علیت در کائنات را به خاطر هیچکس به هم نمی ریزد. پس دعا چگونه استجابت می شود؟استجابت دعا یک معنی بیشتر ندارد و آن بهتر شدن حال دعا کننده به دلیل درد دل کردن با موجودی مهربان است که در بدترین شرایط می توان با او حرف زد.دعا، دعا کننده را تغییر می دهد نه دنیا را. درون را تغییر می هد و نه برون را. نگاه را تغییر می دهد نه فیزیک را. ذهن را تغییر می دهد نه عین را. دعا حال دعا کننده را بهتر می کند و او را امیدوار نگه می دارد. دعا قوت قلب است در زمانی که کار زیادی از دستمان برنمی آید. سر پا ماندن و از پا نیفتادن به امید روزهای بهتر است. دعا نوعی تجدید عهد با خیرخواهی و نیک اندیشی است. حکمت دعا کردن همین تحول حال و امیدواری است. معنی استجابت دعا همین است که ما در این دنیا تنها نیستیم و کسی را داریم که به ما امید و نیرو می دهد.
۴:۱۳
مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره) :از عملکرد دشمنان امام حسین (ع) باید عبرت گرفت.آنها بسیار قساوت قلب داشتند!مهلک ترین بیماری از بیماری هایی که بر باطن انسان عارض میشود ، قساوت قلب است.قساوت قلب بسیار خطرناک است.اگر کسی قسی القلب شود ، درِ تمام خیرها به روی او بسته میشود و درِ تمام شر ها به رویش باز می گردد.انسانِ سخت دل و سنگ دل عاقبت بخير نمیشود.دنیا بر اساس محبت و صفا آفریده شده است.عزیزان! هیچکس قسی القلب به دنیا نمی آید ؛ انسان به تدریج سنگ دل میشود.قساوت قلب عوامل مختلفی دارد از جمله :
گناه کردن : گناه به مرور موجب ایجاد قساوت قلب میشود ، هیچ گناهی را کوچک به حساب نیاورید.
عصبانیت و پرخاشگری : پرخاشگری مقدمه ی قساوت است.بعضی آدم ها پرخاشگرند، برخی حتی وقتی میخواهند محبت کنند همراه پرخاشگری است!این افراد نمیتوانند بگویند دست خودمان نیست؛ باید تمرین کنند خشم و عصبانیت را کنترل کنند تا عاقبت بخیر شوند.هر چه قدر خشم خود را فرو ببریم ، از غضب خدا در امان خواهیم بود.
فکر کردن روی گناه : تفکر روی گناه ممنوع است چرا که به مرور انسان را وسوسه میکند و به دام گناه می اندازد.
@menbarfatemi
۱۱:۰۱
موضوع: سخاوت امام حسن مجتبی (ع)
یک ویژگی امام حسن مجتبی صبر و حلم ایشان بود و ویژگی بعدی کرم و سخای ایشان بود که کریم اهل بیت سخاوتشان هم عجیب بود.
گاهی وقت ها کسی که نیاز داشت حضرت می فرمود:نیاز خودت را بنویس،این طرف می نوشت امام مجتبی علیه السلام دوبرابر آن چیزی که او نوشته بود به او می داد.بارها شده بود که تا سه بار نوشتند که تمام اموالش را تقسیم کرد،نصف برای خودش نصف برای دیگران.یک مرتبه در اعتکاف بود فقط کافی بود امام محتبی بشنود که کسی نیاز دارد کسی نبود که بتواند بنشیند،در جال اعتکاف بود که در مسجد و در حال اعتکاف می دانید که مسئله ی شرعی این است که شخص بیرون نمی تواند بیاید در حال اعتکاف بود کسی آمد پیش ایشان عرض کرد آقا من یک قرضی دارم و بدهکار هستم و طلبکار آمد مطالبه می کند پولش را می خواهد و من هم ندارم بدهم و او قصد به زندان انداختن مرا دارد.
روایت در وسائل الشیعه است جلد هفتم.حضرت فرمود:من الان چیزی ندارم که به تو دهم،این شخص عرض کرد اگر شما تشریف بیاورید و با او صحبت کنید به حرمت شما به من مهلت می دهد به محض این که این را گفت حضرت بلند شدند و آماده شدند که بروند شخصی کنار حضرت بود گفت:آقا فراموش کردید که شما در حال اعتکاف هستید؟امام فرمودند:نه فراموش نکردم از پدرم شنیدم که از جدّم رسول الله نقل کرد که فرمود:
منْ سَعی فی حاجَه أَخیهِ المؤمنِ فکأنَّما عَبَدَ اللهَ تِسْعَهَ آلافِ سنَه، صائماً نهارُهُ قائماً لَیلَهُ.کسی که سعی کند به برطرف کردن حاجت مومن مثل این است که نه هزار سال روزش روزه است و شبش مشغول عبادت.
حتی جالب این جا است در این روایت ندارد حتماً کسی که برآورده کند حاجت مومن را،سعی کند یعنی برود برای راه انداختن حالا اگر توانست گره به دستش باز شود که چه بهتر اگر هم نه این کار خود را کرده باشد.
#منبرکوتاه #سخنرانی_کوتاه #مطالب_بین_نماز #منبرکble.ir/join/NZZ7SPJVrt
#منبرکوتاه #سخنرانی_کوتاه #مطالب_بین_نماز #منبرکble.ir/join/NZZ7SPJVrt
۱۰:۱۸
باید محو خدا شویم که پیدا نشویم...@menbarfatemi
۱۸:۰۴
تلاش میکنی برسی بهشبا ذوق، با ذوق، با ذوق... بعد که رسیدی بهش میگی: خب همین بود؟ تهش... عادی میشه برات«کل #دنیا اینه...» ذوقی برای #عادت... 
@menbarfatemi
@menbarfatemi
۱۸:۰۴
#منبر_متنی
در عالم برزخ برای مومنین چه کارهایی انجام می دهند؟
در عالم برزخ نه تنها ولایت انسان را كامل مى كنند و افراد ناقص واولاد مؤمنانى كه سقط شده یا در سن كودكى از دنیا رفته اند به تكامل مى رسانند (كه در قیامت نقصى و عیبى نداشته باشند).
بلكه در روایات وارد شده است: در عالم قبر و برزخ پاره اى از كمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران مى شود.
درست است كه آن جا، جاى انجام دادن عمل صالح نیست و انجام آن فقط در دنیاست، ولى چه مانع دارد كه معرفت انسان در آن جا بیشتر و آگاهى افزون تر باشد؟
از امام موسى بن جعفر علیه السلام وارد شده است كه به مردى مى فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرض كرد: بلى، فرمود: براى چه؟ عرض كرد: براى خواندن ((قل هو الله احد)) امام كاظم علیه السلام سكوت فرمود و پس از آن به حفص فرمود:
اى حفص! هر كه از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نگرفته باشد فرشتگان آن را در قبر به او یاد مى دهند و او را در خواندن قرآن كامل مى گردانند.
چون خداوند مى خواهد بدان وسیله درجات شیعیان را بالا ببرد؛ چون درجات بهشت برابر با آیات قرآن است.
در قیامت به انسان گفته مى شود: قرآن بخوان و بالا رو، پس او مى خواند و از درجات بهشت بالا مى رود.
#قرآن را یاد بگیریم. و بخوانیم.
اصول كافى، ج 4، باب حامل القرآن، ص 408#روایت @menbarfatemi
#قرآن را یاد بگیریم. و بخوانیم.
۴:۴۵
قرآن کریم در این باره خطاب به مومنین می فرماید:
وقتی یکی از شما در پیشگاه خداوند دعا می کند، درخواست خود را با صلوات بر پیامبر(ص) آغاز کند، زیرا صلوات دعایی است که مورد قبول پروردگار واقع می شود، و این گونه نیست که خداوند قسمتی از دعا، یعنی صلوات را بپذیرد و بقیه دعا را نپذیرد.
#منبرکوتاه #منبر_متنی
۶:۵۹
@menbarfatemiنگاهی به چهار خوردنی غیر مجاز درمعارف اخلاقی ومعرفتی در طول عمر.
نخوردن حسرت زندگي ديگران:
يکي از خوردني هاي بسيار خطرناک حسرت است. چقدر ناراحت کننده است وقتي انسان مي بيند که عده اي مدام در حال حسرت خوردن به زندگي اين و آن هستند که خوش به حال فلاني، چه خانه و زندگي و شرايط خانواده اي دارد و بدين شکل روح و روان خود را رنجور و بيمار کرده اند و روز به روز وخامت حالشان بيشتر مي شود.
نخورد حق دیگران
متاسفانه عده اي بدون توجه به عواقب خطرناک استفاده از اين خوردني غيرمجاز به راحتي، حق ديگران را مي خورند و اين حق مي تواند از موارد ساده اي مثل گرفتن نوبت يک نفر در صف نانوايي و عدم رعايت حق تقدم در رانندگي باشد تا مواردي همچون عدم پرداخت بدهي ها و تعهدهاي مالي که اکنون در بازار کسب و کار شاهد آن هستيم.
نخوردن غصه درزندگی .
يکي ديگر از خوراکي هاي مسموم، غصه است. کم نيستند کساني که عليرغم هشدارهاي فراوان، اندوه و غصه ي گذشته را مي خورند که چرا چنين و چنان شد و کاش فلان اتفاق نمي افتاد. يادتان باشد غصه خوردن علاوه بر آنکه امروز شما را تباه و فاسد مي کند سلامت جسم و روان شما را نيز به طور جدي به خطر مي اندازد.
فريب دنيا نخوردن
يکي از خوردني هاي آلوده و بسيار شايع نيز اين است که انسان فريب زرق و برق چندروزه ي دنيا را بخورد و چنان مجذوب و شيفته و دلباخته ي دنيا شود و براي گرفتن سهم بيشتري از دنيا، به گونه اي تقلا و خودکشي کند که انگار عمر جاويدان دارند و تا ابد زنده خواهد ماند.اينها که از اين خوردني ها، بي مهابا استفاده مي کنند معمولاً اطرافيان، مرگ، قيامت و خدا را يک جا فراموش مي کنند.
@menbarfatemi
نخوردن حسرت زندگي ديگران:
يکي از خوردني هاي بسيار خطرناک حسرت است. چقدر ناراحت کننده است وقتي انسان مي بيند که عده اي مدام در حال حسرت خوردن به زندگي اين و آن هستند که خوش به حال فلاني، چه خانه و زندگي و شرايط خانواده اي دارد و بدين شکل روح و روان خود را رنجور و بيمار کرده اند و روز به روز وخامت حالشان بيشتر مي شود.
نخورد حق دیگران
متاسفانه عده اي بدون توجه به عواقب خطرناک استفاده از اين خوردني غيرمجاز به راحتي، حق ديگران را مي خورند و اين حق مي تواند از موارد ساده اي مثل گرفتن نوبت يک نفر در صف نانوايي و عدم رعايت حق تقدم در رانندگي باشد تا مواردي همچون عدم پرداخت بدهي ها و تعهدهاي مالي که اکنون در بازار کسب و کار شاهد آن هستيم.
نخوردن غصه درزندگی .
يکي ديگر از خوراکي هاي مسموم، غصه است. کم نيستند کساني که عليرغم هشدارهاي فراوان، اندوه و غصه ي گذشته را مي خورند که چرا چنين و چنان شد و کاش فلان اتفاق نمي افتاد. يادتان باشد غصه خوردن علاوه بر آنکه امروز شما را تباه و فاسد مي کند سلامت جسم و روان شما را نيز به طور جدي به خطر مي اندازد.
فريب دنيا نخوردن
يکي از خوردني هاي آلوده و بسيار شايع نيز اين است که انسان فريب زرق و برق چندروزه ي دنيا را بخورد و چنان مجذوب و شيفته و دلباخته ي دنيا شود و براي گرفتن سهم بيشتري از دنيا، به گونه اي تقلا و خودکشي کند که انگار عمر جاويدان دارند و تا ابد زنده خواهد ماند.اينها که از اين خوردني ها، بي مهابا استفاده مي کنند معمولاً اطرافيان، مرگ، قيامت و خدا را يک جا فراموش مي کنند.
@menbarfatemi
۷:۴۸
#منبر_کوتاه#منبرمتنی اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام
اقدامات امام را ببینید آن بندگی خالص ؛ امام و تدبیر خالص الهی ایشان چند کار کرد که شیعه بتواند خودش را در زمان غیبت حفظ کند، وقتی از زمان ظهور وارد زمان غیبت می شوند شیعه خاصیت خودش را از دست ندهد:
به خواص اطلاع داد که امام زمان امام دوازدهم به دنیا آمده و حتی نشانشان داد به ۴۰ نفر از بزرگان شیعه که این امام بعدی شما هست و به دنیا آمده گم نکنید.
به شیعیان در روایات مختلف فرمود که زمان غیبت دارد می رسد که خیلی سختی ها دارد آنها را آماده کرد.
خود امام عسکری علیه السلام ارتباطش را با شیعیان جوری کرد که دیگر ارتباط مستقیم خیلی کم بشود که عادت بکنند به ندیدن امام. یعقوبی که ایشان از مورخین موثق است می گوید: گاهی موقع ها امام عسکری از پشت پرده صحبت می کرد یعنی اگر کسی می آمد مستقیم صحبت نمیکرد عادت بکند شیعه ندیدن امام را، با مکاتبات و نامه خیلی از اوقات به شیعیانش پاسخ میداد، توسط وکلا و نماینده هایش پیامش را میرساند که ارتباط مستقیم را کم کند تا شیعه عادت بکند.
اقدام دیگری که امام عسکری کرد تقویت سازمان وکالت بود، من نمی خواهم وارد این بحث بشوم فقط اجمالاً عرض می کنم که از زمان امام صادق علیه السلام ائمه شاگرد تربیت می کردند دین شناس با تقوا و زمان شناس. اینها را می فرستادند در بلاد مختلف شیعه نشین که لازم نباشد مردم مستقیم با ائمه ارتباط بگیرند، با این شبکه وکلا و نمایندگان ائمه ارتباط برقرار کنند. زمان امام عسکری علیه السلام در اوج این قضیه بود. حضرت نماینده و وکلای خودش و شاگردان و آدم های با تقوا را در بلاد مختلف از شمال آفریقا گرفته حبشه آن زمان اتیوپی الان تا مصر و تا جزیره العرب سرزمین حجاز، بحرین عراق ایران تا ماوراءالنهر به کشور های بالای دریای خزر هست که شیعه نشین بودند امام نماینده هایش را می فرستاد که مردم اگر وجوهات میخواهند بدهند یا سوالی دارند لازم نباشد به سختی بیفتند بیایند خدمت امام عسکری در سامرا بپرسند، از نمایندهاش می پرسند. یکی از نماینده های امام در این سازمان احمدبن قمی هست که در قم بود، مرد با عظمتی که مسجد امام حسن عسکری که در بازار قم هست را به دستور امام عسکری ایشان تاسیس کرد، از نماینده های ایشان بود که در هنگام برگشت از سامرا سرپل ذهاب مریض شد و همانجا گنبد بارگاهی دارد. این یکی از کارهای امام عسکری بود برای این که ارتباط مستقیم نباشد شبکه وکلا برقرار بود، همین شبکه وکلا در زمان غیبت امام زمان تبدیل شد به بحث مرجعیت. به جای اینکه مستقیم خدمت امام برسند با نماینده های ائمه با انسانهای با تقوا و دین شناس و فقیه مرتبط بشوند.
امام عسکری چون میدانست زمان غیبت در پیش هست و چه بسا شیعه هویت خودش و اصالت خودش، نمادهای شیعی را اگر حفظ نکند گم بشود در طول تاریخ.
#سخنرانی_کوتاه #امام_حسن_عسکری (ع)@menbarfatemi
#سخنرانی_کوتاه #امام_حسن_عسکری (ع)@menbarfatemi
۳:۰۶
۱۴:۰۳
فضایل و مناقب حضرت #فاطمه_معصومه علیهاالسلام
این بانوی بزرگوار نگین شهر قم بوده و آثار و برکاتش در دنیا و بهویژه در ایران اسلامی و خاصه در این شهر مقدس گسترده است؛
شهر قم در روایات موردتوجه ائمه معصومین بوده که نشاندهنده جایگاه این شهر است.
بر اساس فرموده امام رضا علیهالسلام اهل قم انصار و یاوران اهلبیت(ع) هستند و همچنین امام صادق علیهالسلام میفرمایند شهر قم آشیانه آل محمد(ص) و پناهگاه پیروان و شیعیان است.
البته مضمون این روایات مطلق نیست و دلیل بر این نیست که هر کس در این شهر ساکن باشد خوب است؛ بلکه مضمون روایات کلی بوده و چهبسا عدهای از ساکنان این شهر به خاطر نافرمانی و معاصی هلاک خواهند شد.
بیش از ۷۰۰ عالم ربانی مابین مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام و حرم مطهر مدفون هستند که بر اثر گذر زمان و تغییر و تحولات شهری امروزه آثاری از قبور آنها مشخص نیست.
همچنین شخصیتها و علما و مراجعی که در حرم مطهر مدفون میباشند نشاندهنده جایگاه عظیم این شهر میباشد.
مقام یک امامزاده با امام معصوم متفاوت است و احدی با امام معصوم قابلمقایسه نیست، اما عدهای از امامزادگان مانند نگین میدرخشند و امتیازاتی ویژهای در بین دیگر امامزادگان و منسوبین به اهلبیت(ع) دارند که حضرت معصومه، حضرت ابوالفضل، حضرت زینب، حضرت علیاکبر، حضرت عبدالعظیم حسنی، احمد بن موسی علیهم السلام و… نمونه بارزی از مصادیق امامزادگانی هستند که جایگاه ویژهای در نزد اهلبیت(ع) دارند.
همه امامزادگان به خاطر منسوب بودنشان به اهلبیت(ع) قابلاحترامند و ما موظفیم آنها احترام نماییم و به زیارت آنها مشرف شویم، اما ازنظر رتبه و درجه جایگاه عدهای از آنها متفاوت میباشد.
یک سلسله اموری وجود دارد که جایگاه یک امامزاده را بالا میبرد که یکی از آنها مدح ائمه معصومین در وصف آن امامزاده است که در این خصوص حضرت معصومه سلامالله علیها، مدح چهار امام معصوم را دارد.
حضرت معصومه سلامالله علیها، یک امامزاده عادی نیست بلکه جایگاهی ویژه در نزد خداوند و اهلبیت(ع) دارد و از تمام دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) مقامش بالاتر است و حتی از میان تمام فرزندان این امام معصوم نیز برتر بوده و جایگاهی ویژه دارد؛
البته جایگاه امام رضا علیهالسلام در قامت یک امام معصوم قابلمقایسه نیست و برتری بانوی کرامت نسبت به فرزندان دیگر حضرت موسی بن جعفر(ع) میباشد.
این بانوی بزرگوار زیارتنامه مأثوره دارد و مخصوص شخص حضرت بوده و از طرف امام معصوم صادرشده است بهشت، پاداش زیارت کننده حضرت میباشد.
از دیگر شاخصهای بانوی کرامت مربوط به مسئله ولایتپذیری میباشد
دیگر ویژگی حضرت که با دیگر امامزادگان متفاوت بوده مربوط به مسئله هجرت حضرت میباشد که این بانوی بزرگوار هم مهاجره الی الله و هم مجاهده فی سبیل الله بودند.
@menbarfatemi
@menbarfatemi
۱۴:۰۳
● یکی از مهمترین اوصافی که در سفراء اربعه وجود داشت است، شدّت رازداری است. از جهت علمی شاید دیگران از آنها بالاتر بودهاند.
● به عنوان مثال، حسین بن روح، از افراد برجسته طایفه نوبختی نبوده و در این طایفه، علمایی وجود داشت که از او بالاتر بودهاند. با این حال، حسین بن روح به عنوان نائب حضرت، انتخاب شده است.
● یکی از افراد طایفه نوبختی که از حسین بن روح جایگاه بالاتری داشته است، وقتی مورد سوال قرار میگیرد که چرا تو نائب امام زمان عجلاللهفرجهالشریف نشدی؟ پاسخ میدهد که مولای من، خود داناتر است. آنچه من میدانم آن است که من متکلّم و اهل مناظره هستم، و این احتمال میرود که در مناظره، برای اثبات حقّانیّة مذهب، اگر مجبور شوم محل اقامت امام زمان علیهالسلام را آشکار سازم، ولی حسین بن روح تحت هیچ شرایطی، حتّی اگر محل اختفای حضرت در زیر زمین، در زیر پای او باشد، محل حضرت را افشا نمیکند، و پایش را بلند نمیکند تا جایگاه حضرت را به مردم نشان دهد.
#تقیه#نواب_اربعه#جمعه_های_بی_قراری @menbarfatemi
۴:۲۹
عوامل فردی گرایش به کسب #مال_حرام
یکی از گناهان و ناهنجاریهایی که به شکل های گوناگون در جامعه رواج دارد حرامخواری است. حرامخواری در ادیان الهی به شدت نهی و نکوهش شده است و آثار زیانباری در زندگی دنیا و آخرت انسان دارد. عوامل گرایش به مال حرام بسیار متنوع و پیچیده هستند و میتوانند از عوامل فردی تا اجتماعی و حتی فرهنگی متاثر باشند.
عوامل فردی، یکی از مهمترین مؤلفههایی است که در این زمینه نقش ایفا میکند. در ادامه، به برخی از مهمترین عوامل فردی گرایش به کسب مال حرام اشاره خواهیم کرد:
عوامل روانشناختی
وسوسههای شیطانی: یکی از مهمترین دلایلی که افراد را به سمت مال حرام سوق میدهد، وسوسههای نفسانی و شیطانی است. این وسوسهها میتوانند به شکل طمع، حرص، حسادت و... ظاهر شوند.
طمع و حرص: یکی از قویترین انگیزهها برای کسب مال حرام، طمع و حرص بیحد و حصر است. افراد طمعکار، همیشه به دنبال کسب درآمد بیشتر و ثروتاندوزی هستند و ممکن است برای رسیدن به این هدف، به هر کاری دست بزنند.احساس حقارت و کمبود: افرادی که احساس حقارت یا کمبود میکنند، ممکن است برای جبران این احساسات، به دنبال کسب ثروت و قدرت باشند و برای رسیدن به این هدف، از راههای نامشروع استفاده کنند.عدم رضایت از وضعیت موجود: افرادی که از وضعیت مالی یا اجتماعی خود راضی نیستند، ممکن است برای تغییر این وضعیت، به دنبال راههای سریع و آسان باشند، حتی اگر این راهها نامشروع باشند.کمالگرایی افراطی: افراد کمالگرا ممکن است برای رسیدن به اهداف خود، تحت فشار زیادی قرار بگیرند و در نتیجه، به انجام کارهای خلاف و کسب درآمد از راههای نامشروع روی آورند.
عوامل شخصیتیضعف اراده: افرادی که اراده ضعیفی دارند، ممکن است در برابر وسوسههای دنیوی مقاومت نکنند و به راحتی به انجام کارهای خلاف کشیده شوند.عدم مسئولیتپذیری: افرادی که مسئولیتپذیری کمی دارند، ممکن است به عواقب اعمال خود فکر نکنند و به راحتی به انجام کارهای خلاف دست بزنند.خودمحوری و خودخواهی: افرادی که خودمحور و خودخواه هستند، ممکن است به دیگران و حقوق آنها اهمیتی ندهند و برای رسیدن به اهداف خود، به هر کسی آسیب بزنند.
عوامل اعتقادیضعف ایمان: ضعف ایمان و باورهای دینی میتواند باعث شود که افراد به ارزشهای اخلاقی و دینی بیتوجه باشند و به راحتی به انجام کارهای خلاف روی آورند.
عدم شناخت کافی از دین: افرادی که شناخت کافی از دین و احکام آن ندارند، ممکن است مرز بین حلال و حرام را تشخیص ندهند و به راحتی به انجام کارهای خلاف کشیده شوند.
جهل و ناآگاهی: نداشتن آگاهی کافی نسبت به مضرات مال حرام و عواقب آن، میتواند یکی از دلایل گرایش به مال حرام باشد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از آثار مخرب مال حرام بر زندگی فردی و اجتماعی خود، به راحتی به این کار روی میآورند.
@menbarfatemi
یکی از گناهان و ناهنجاریهایی که به شکل های گوناگون در جامعه رواج دارد حرامخواری است. حرامخواری در ادیان الهی به شدت نهی و نکوهش شده است و آثار زیانباری در زندگی دنیا و آخرت انسان دارد. عوامل گرایش به مال حرام بسیار متنوع و پیچیده هستند و میتوانند از عوامل فردی تا اجتماعی و حتی فرهنگی متاثر باشند.
عوامل فردی، یکی از مهمترین مؤلفههایی است که در این زمینه نقش ایفا میکند. در ادامه، به برخی از مهمترین عوامل فردی گرایش به کسب مال حرام اشاره خواهیم کرد:
وسوسههای شیطانی: یکی از مهمترین دلایلی که افراد را به سمت مال حرام سوق میدهد، وسوسههای نفسانی و شیطانی است. این وسوسهها میتوانند به شکل طمع، حرص، حسادت و... ظاهر شوند.
طمع و حرص: یکی از قویترین انگیزهها برای کسب مال حرام، طمع و حرص بیحد و حصر است. افراد طمعکار، همیشه به دنبال کسب درآمد بیشتر و ثروتاندوزی هستند و ممکن است برای رسیدن به این هدف، به هر کاری دست بزنند.احساس حقارت و کمبود: افرادی که احساس حقارت یا کمبود میکنند، ممکن است برای جبران این احساسات، به دنبال کسب ثروت و قدرت باشند و برای رسیدن به این هدف، از راههای نامشروع استفاده کنند.عدم رضایت از وضعیت موجود: افرادی که از وضعیت مالی یا اجتماعی خود راضی نیستند، ممکن است برای تغییر این وضعیت، به دنبال راههای سریع و آسان باشند، حتی اگر این راهها نامشروع باشند.کمالگرایی افراطی: افراد کمالگرا ممکن است برای رسیدن به اهداف خود، تحت فشار زیادی قرار بگیرند و در نتیجه، به انجام کارهای خلاف و کسب درآمد از راههای نامشروع روی آورند.
عدم شناخت کافی از دین: افرادی که شناخت کافی از دین و احکام آن ندارند، ممکن است مرز بین حلال و حرام را تشخیص ندهند و به راحتی به انجام کارهای خلاف کشیده شوند.
جهل و ناآگاهی: نداشتن آگاهی کافی نسبت به مضرات مال حرام و عواقب آن، میتواند یکی از دلایل گرایش به مال حرام باشد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از آثار مخرب مال حرام بر زندگی فردی و اجتماعی خود، به راحتی به این کار روی میآورند.
@menbarfatemi
۱۳:۵۹
منبر فاطمی
عوامل فردی گرایش به کسب #مال_حرام یکی از گناهان و ناهنجاریهایی که به شکل های گوناگون در جامعه رواج دارد حرامخواری است. حرامخواری در ادیان الهی به شدت نهی و نکوهش شده است و آثار زیانباری در زندگی دنیا و آخرت انسان دارد. عوامل گرایش به مال حرام بسیار متنوع و پیچیده هستند و میتوانند از عوامل فردی تا اجتماعی و حتی فرهنگی متاثر باشند. عوامل فردی، یکی از مهمترین مؤلفههایی است که در این زمینه نقش ایفا میکند. در ادامه، به برخی از مهمترین عوامل فردی گرایش به کسب مال حرام اشاره خواهیم کرد:
عوامل روانشناختی وسوسههای شیطانی: یکی از مهمترین دلایلی که افراد را به سمت مال حرام سوق میدهد، وسوسههای نفسانی و شیطانی است. این وسوسهها میتوانند به شکل طمع، حرص، حسادت و... ظاهر شوند. طمع و حرص: یکی از قویترین انگیزهها برای کسب مال حرام، طمع و حرص بیحد و حصر است. افراد طمعکار، همیشه به دنبال کسب درآمد بیشتر و ثروتاندوزی هستند و ممکن است برای رسیدن به این هدف، به هر کاری دست بزنند. احساس حقارت و کمبود: افرادی که احساس حقارت یا کمبود میکنند، ممکن است برای جبران این احساسات، به دنبال کسب ثروت و قدرت باشند و برای رسیدن به این هدف، از راههای نامشروع استفاده کنند. عدم رضایت از وضعیت موجود: افرادی که از وضعیت مالی یا اجتماعی خود راضی نیستند، ممکن است برای تغییر این وضعیت، به دنبال راههای سریع و آسان باشند، حتی اگر این راهها نامشروع باشند. کمالگرایی افراطی: افراد کمالگرا ممکن است برای رسیدن به اهداف خود، تحت فشار زیادی قرار بگیرند و در نتیجه، به انجام کارهای خلاف و کسب درآمد از راههای نامشروع روی آورند.
عوامل شخصیتی ضعف اراده: افرادی که اراده ضعیفی دارند، ممکن است در برابر وسوسههای دنیوی مقاومت نکنند و به راحتی به انجام کارهای خلاف کشیده شوند. عدم مسئولیتپذیری: افرادی که مسئولیتپذیری کمی دارند، ممکن است به عواقب اعمال خود فکر نکنند و به راحتی به انجام کارهای خلاف دست بزنند. خودمحوری و خودخواهی: افرادی که خودمحور و خودخواه هستند، ممکن است به دیگران و حقوق آنها اهمیتی ندهند و برای رسیدن به اهداف خود، به هر کسی آسیب بزنند.
عوامل اعتقادی ضعف ایمان: ضعف ایمان و باورهای دینی میتواند باعث شود که افراد به ارزشهای اخلاقی و دینی بیتوجه باشند و به راحتی به انجام کارهای خلاف روی آورند. عدم شناخت کافی از دین: افرادی که شناخت کافی از دین و احکام آن ندارند، ممکن است مرز بین حلال و حرام را تشخیص ندهند و به راحتی به انجام کارهای خلاف کشیده شوند. جهل و ناآگاهی: نداشتن آگاهی کافی نسبت به مضرات مال حرام و عواقب آن، میتواند یکی از دلایل گرایش به مال حرام باشد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از آثار مخرب مال حرام بر زندگی فردی و اجتماعی خود، به راحتی به این کار روی میآورند. @menbarfatemi
عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به کسب مال حرام
فشارهای اقتصادی:فقر و نابرابری: فقر شدید و نابرابری شدید اقتصادی میتواند افراد را به انجام کارهای خلاف و کسب درآمد از راههای نامشروع سوق دهد.تورم و گرانی: افزایش بیرویه قیمتها و کاهش ارزش پول میتواند افراد را به دنبال راههای سریع و آسان برای کسب درآمد بیندازد.
محیطهای اجتماعی:تأثیر همسالان: دوستان و اطرافیان میتوانند الگوهای رفتاری افراد را شکل دهند. اگر در محیطی قرار بگیرید که کسب مال حرام به عنوان یک امر عادی تلقی شود، احتمال گرایش به آن افزایش مییابد.فرهنگ مصرفگرایی: تبلیغات گسترده و تشویق به مصرف بیرویه میتواند نیازهای کاذب ایجاد کرده و افراد را به دنبال کسب درآمد بیشتر برای پاسخگویی به این نیازها سوق دهد.
ساختارهای اجتماعی:فساد اداری: وجود فساد در دستگاههای دولتی و عدم شفافیت در امور مالی میتواند به ایجاد انگیزه برای کسب درآمد از راههای نامشروع منجر شود.ضعف نظارت بر بازار: نبود نظارت کافی بر بازار و فعالیتهای اقتصادی میتواند زمینه را برای فعالیتهای غیرقانونی فراهم کند.
ضعف ارزشهای اخلاقی:کاهش اهمیت دین و اخلاق: کاهش اهمیت دین و اخلاق در جامعه میتواند منجر به تضعیف باورهای دینی و اخلاقی افراد شده و در نتیجه، تمایل به کسب مال حرام افزایش یابد.
عدم وجود فرصتهای برابر:تبعیض و بیعدالتی: تبعیض در فرصتهای شغلی و اجتماعی میتواند افراد را به حاشیه رانده و آنها را به دنبال راههای غیرقانونی برای بهبود وضعیت خود سوق دهد.
راهکارهای مقابله با گرایش به کسب مال حرامتوزیع عادلانه ثروت: ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد و کاهش نابرابریهای اقتصادی میتواند به کاهش انگیزه برای کسب مال حرام کمک کند.تقویت ارزشهای اخلاقی: تقویت باورهای دینی و اخلاقی در جامعه و آموزش ارزشهای انسانی میتواند به کاهش تمایل به کسب مال حرام کمک کند.شفافیت و مبارزه با فساد: ایجاد شفافیت در امور مالی و مبارزه جدی با فساد اداری میتواند به کاهش انگیزه برای کسب درآمد از راههای نامشروع کمک کند.ایجاد اشتغال پایدار: ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و مناسب میتواند به کاهش فقر و بیکاری و در نتیجه، کاهش انگیزه برای کسب مال حرام کمک کند.تقویت نظارت بر بازار: تقویت نظارت بر بازار و فعالیتهای اقتصادی میتواند به کاهش فعالیتهای غیرقانونی کمک کند.
توجه:این عوامل تنها بخشی از عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به کسب مال حرام هستند و عوامل فردی و روانشناختی نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا میکنند. برای مقابله با این پدیده پیچیده، نیاز به یک رویکرد جامع و همه جانبه داریم که در آن تمامی ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. #منبرکوتاه @menbarfatemi
۱۴:۰۰
ـ





ـ



ـ

﷽ـ
#همراه_با_قرآن
برای خواندن بقیه موارد به کانال زیر بپیوندید @virgoolll
عوامل و زمینه های تاثیر انذار 
ترساندن عموم و بشارت خواص
«أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ مُبِينٌ» (۲)یونس
اطاعت از قرآن 
«إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ»(۱۱)یستو تنها کسی را بترسانی و اندرز کنی (و سودمند افتد) که پیرو آیات قرآن شده و از (قهر) خدای مهربان به خلوت و در پنهان میترسد، اینان را به مغفرت خدا و پاداش با لطف و کرم او بشارت ده.
اقامه نماز 
«وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»(۱۸)فاطرو هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود. و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود میترسند و نماز به پا میدارند توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش بر خود اوست و بازگشت همه به سوی خداست.
ترس از خدا و قیامت
«وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»(۵۱)انعامو آنان را که از احضار در پیشگاه عدل خدا ترسانند به آیات قرآن متنبّه ساز و بترسان که جز خدا آنها را یاور و شفیعی نیست، باشد که پرهیزکار شوند.
تعقل نمودن
«لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ» (۷٠) یستا هر که را زندهدل است (به آیاتش پند دهد و از خدا و قیامت) بترساند و بر کافران (نیز به اتمام حجت) وعده عذاب حتم و لازم گردد.
ایمان
«كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»(۲) اعرافاین کتابی است که به تو نازل شد، پس تو دلتنگ و رنجه خاطر (از انکار مردم) نسبت به آن مباش، تا (مردمان را) به (آیات عذاب) آن بترسانی، و اهل ایمان را سبب یادآوری باشد.
#همراه_با_قرآن
@menbarfatemi
#همراه_با_قرآن
۵:۳۳
مثلا من خودم چند روز پیش رفتم پیوی یکی از استادام و بهش گفتم استاد شما خیلی ضعیف درس میدین ، لطفا روش تدریستون رو عوض کنید
درسته بهم ۴ داد ولی قبلش بابت انتقاد سازندم تشکر کرد
به نام خداوند غیور
سلام
اِحذَرِ اللَّجاجَ تَنْجُ مِن كَبوَتِهِ
「 از لجاجت خودداری كن، تا از به زمين خوردن توسط آن در امان باشی.」
[
1. بیماری روحی 2. جلب توجه بخاطر ضعف شخصیتی3. سرزنش هاي متعدد و پي در پي دیگران4. خودخواهي و برتري جويي 5. خودنمائي6. نداشتن مهارت شيوه هاي صحيح نقد7. توقع بيش از اندازه از دیگران و ....
۵:۴۴
گاهی وقتها دلت میخواهد کاش جایی بود و از دست خودت، به آنجا فرار میکردی!یا یک تیشه برمیداشتی و ریشهی بعضی اخلاقهایت را که تو را به تنگ آوردهاند میزدی!و گاهی میترسی نکند تو هم روزی به خُلقی دچار شوی که در کسی میبینی و مایهی آزار همه است ...
✦ دعای هشتم صحیفهی علیبنالحسین علیهالسلام، شبیه بارانی لطیف، هم دلشورههایت را میشوید و میبرد و هم ترسهایت را میریزد.
با این دعا باید رفاقت کرد، از رهانیدن تنی که هزار خُلقِ تنگ، منقبضش کرده است.
۱۴:۴۱
سه عامل رضایت الهی در کلام امام جواد علیه السلام [الفصول المهمه 274/275]
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَلِينُ الْجانِبِ وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ [الفصول المهمه 274/275]
۱. کثرت استغفار
حدیث: "ثَلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ تَعالى: كِثْرَةُ الاْءسْتِغفـارِ..."
امام جواد علیه السلام میفرماید که زیاد استغفار کردن (طلب بخشش از خداوند) از جمله اعمالی است که بنده را به رضایت الهی میرساند.
توضیح: استغفار، تنها به گفتن «استغفرالله» با زبان محدود نمیشود، بلکه توبه از گناهان، تلاش برای جبران خطاها و دوری از تکرار آنها را نیز شامل میشود. استغفار علاوه بر پاک کردن پرونده اعمال، نشاندهنده خضوع و فروتنی در برابر خداوند است.
شواهد قرآنی: 1. "وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ"(و خداوند آنان را عذاب نمیکند، در حالی که استغفار میکنند.)
سوره انفال، آیه 33
2. "فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا"* (گفتم از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، که او بسیار آمرزنده است. تا از آسمان برای شما بارش فراوان فرستد.)
سوره نوح، آیات 10-11
پیام و نکات: - استغفار، زمینهساز پاکی دل و آرامش روح است. - با استغفار، امید به رحمت و بخشش الهی در دلها زنده میشود. - استغفار درهای خیر و برکت را به زندگی انسان باز میکند.
راهکارهای عملی: - اختصاص زمانهای مشخص در شبانهروز برای گفتن «استغفرالله ربی و اتوب الیه». - مرور خطاهای روزانه و تصمیم جدی برای جبران آنها. - شرکت در مجالس دعا و مناجات برای تقویت روحیه استغفار.
۲. نرمی و خوشرفتاری (لین الجانب)
عربی حدیث: "وَلِينُ الْجانِبِ..."
امام جواد علیه السلام یکی دیگر از عوامل رضایت الهی را نرمخویی و خوشرفتاری با دیگران معرفی میکند.
توضیح: مهربانی، ملاطفت و برخورد مناسب با دیگران، نهتنها روابط انسانی را مستحکم میکند، بلکه نشاندهنده کمال ایمان و اخلاق الهی است. نرمی در رفتار، دلهای مردم را جذب کرده و دشمنیها را به دوستی تبدیل میکند.
شواهد قرآنی: 1. "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ"(به رحمت خدا، با آنان نرمخو شدی.)
سوره آل عمران، آیه 159
2. "وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا"(و با مردم به نیکی سخن بگویید.)
سوره بقره، آیه 83
پیام و نکات: - مهربانی، کلید دلهاست و باعث نزدیکی انسانها به یکدیگر میشود. - نرمخویی از ویژگیهای بندگان شایسته خداوند است. - خشونت و تندخویی، نهتنها دیگران را دور میکند، بلکه رضایت خداوند را نیز از بین میبرد.
راهکارهای عملی: - تمرین کنترل خشم و صبر در مواجهه با دیگران. - لبخند زدن و رفتار محترمانه در هر شرایطی. - تقویت مهارتهای ارتباطی و گفتوگوی مؤثر.
۳. زیاد صدقه دادن
عربی حدیث: "وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ..."
امام جواد علیه السلام میفرماید که یکی دیگر از راههای جلب رضایت الهی، بخشش و صدقه دادن به دیگران است.
توضیح: صدقه، نشانهای از بخشندگی و کمک به دیگران است که سبب از بین رفتن مشکلات و بلاها، افزایش رزق و روزی و جلب رحمت الهی میشود. صدقه فقط مادی نیست؛ حتی یک لبخند یا کمک کوچک نیز صدقه محسوب میشود.
شواهد قرآنی: 1. "إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"(خداوند نیکوکاران را دوست دارد.)
سوره بقره، آیه 195
2. "مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا..."(کیست که به خدا قرضی نیکو دهد تا خداوند آن را برای او چند برابر کند؟)
سوره بقره، آیه 245
پیام و نکات: - صدقه دادن، روح انسان را از بخل و دنیاپرستی پاک میکند. - کمک به دیگران، پیوندهای اجتماعی را مستحکم میسازد. - خداوند پاداش صدقه را چندین برابر به انسان بازمیگرداند.
راهکارهای عملی: - تعیین بخشی از درآمد ماهانه برای کمک به نیازمندان. - مشارکت در طرحهای خیریه و ساخت اماکن عامالمنفعه. - بخشیدن بدون منت و از روی خلوص نیت.
با عمل به این سه راهکار، نهتنها رضایت خداوند جلب میشود، بلکه زندگی دنیا و آخرت انسان سرشار از خیر و برکت خواهد بود.
#امام_جواد_علیه_السلام #حدیث_امام_جواد #منبر_کوتاه @menbarfatemi
حداقل برای یک
نفر ارسال کنید
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَلِينُ الْجانِبِ وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ [الفصول المهمه 274/275]
۱. کثرت استغفار
امام جواد علیه السلام میفرماید که زیاد استغفار کردن (طلب بخشش از خداوند) از جمله اعمالی است که بنده را به رضایت الهی میرساند.
توضیح: استغفار، تنها به گفتن «استغفرالله» با زبان محدود نمیشود، بلکه توبه از گناهان، تلاش برای جبران خطاها و دوری از تکرار آنها را نیز شامل میشود. استغفار علاوه بر پاک کردن پرونده اعمال، نشاندهنده خضوع و فروتنی در برابر خداوند است.
شواهد قرآنی: 1. "وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ"(و خداوند آنان را عذاب نمیکند، در حالی که استغفار میکنند.)
2. "فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا"* (گفتم از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، که او بسیار آمرزنده است. تا از آسمان برای شما بارش فراوان فرستد.)
پیام و نکات: - استغفار، زمینهساز پاکی دل و آرامش روح است. - با استغفار، امید به رحمت و بخشش الهی در دلها زنده میشود. - استغفار درهای خیر و برکت را به زندگی انسان باز میکند.
راهکارهای عملی: - اختصاص زمانهای مشخص در شبانهروز برای گفتن «استغفرالله ربی و اتوب الیه». - مرور خطاهای روزانه و تصمیم جدی برای جبران آنها. - شرکت در مجالس دعا و مناجات برای تقویت روحیه استغفار.
۲. نرمی و خوشرفتاری (لین الجانب)
امام جواد علیه السلام یکی دیگر از عوامل رضایت الهی را نرمخویی و خوشرفتاری با دیگران معرفی میکند.
توضیح: مهربانی، ملاطفت و برخورد مناسب با دیگران، نهتنها روابط انسانی را مستحکم میکند، بلکه نشاندهنده کمال ایمان و اخلاق الهی است. نرمی در رفتار، دلهای مردم را جذب کرده و دشمنیها را به دوستی تبدیل میکند.
شواهد قرآنی: 1. "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ"(به رحمت خدا، با آنان نرمخو شدی.)
2. "وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا"(و با مردم به نیکی سخن بگویید.)
پیام و نکات: - مهربانی، کلید دلهاست و باعث نزدیکی انسانها به یکدیگر میشود. - نرمخویی از ویژگیهای بندگان شایسته خداوند است. - خشونت و تندخویی، نهتنها دیگران را دور میکند، بلکه رضایت خداوند را نیز از بین میبرد.
راهکارهای عملی: - تمرین کنترل خشم و صبر در مواجهه با دیگران. - لبخند زدن و رفتار محترمانه در هر شرایطی. - تقویت مهارتهای ارتباطی و گفتوگوی مؤثر.
۳. زیاد صدقه دادن
امام جواد علیه السلام میفرماید که یکی دیگر از راههای جلب رضایت الهی، بخشش و صدقه دادن به دیگران است.
توضیح: صدقه، نشانهای از بخشندگی و کمک به دیگران است که سبب از بین رفتن مشکلات و بلاها، افزایش رزق و روزی و جلب رحمت الهی میشود. صدقه فقط مادی نیست؛ حتی یک لبخند یا کمک کوچک نیز صدقه محسوب میشود.
شواهد قرآنی: 1. "إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"(خداوند نیکوکاران را دوست دارد.)
2. "مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا..."(کیست که به خدا قرضی نیکو دهد تا خداوند آن را برای او چند برابر کند؟)
پیام و نکات: - صدقه دادن، روح انسان را از بخل و دنیاپرستی پاک میکند. - کمک به دیگران، پیوندهای اجتماعی را مستحکم میسازد. - خداوند پاداش صدقه را چندین برابر به انسان بازمیگرداند.
راهکارهای عملی: - تعیین بخشی از درآمد ماهانه برای کمک به نیازمندان. - مشارکت در طرحهای خیریه و ساخت اماکن عامالمنفعه. - بخشیدن بدون منت و از روی خلوص نیت.
#امام_جواد_علیه_السلام #حدیث_امام_جواد #منبر_کوتاه @menbarfatemi
۵:۴۴
۱۰:۵۷
روزه داراى حكمت ها و فوايدى است. مهم ترين آنها عبارت است
1. روزه روح انسان را تلطيف، اراده او را قوى و غريزه هايش را تعديل مى كند و به آدمى در مسير تقوا و پرهيزگارى كمك مى كند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[1]
2. روزه براى برقرارى مساوات ميان فقير و غنى است تا مردم با چشيدن طعم گرسنگى، به ياد فقيران و محرومان بيفتند و حق آنان را ادا كنند.[2]
3. روزه آرام بخش دلها است. « امام باقر عليه السلام مى فرمايد: «الصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلُوبِ»[3]
4. روزه اثر بهداشتى و درمانى فراوان دارد و باعث سلامتى و تندرستى جسم مىگردد. رسول خدا صلى الله عليه و آله میفرمایند «صُومُوا تَصِحُّوا»؛ «روزه بگيريد تا سالم شويد». الكسى سوفورين (دانشمند روسى) روزه دارى را طريق درمان بسيارى از بيمارى ها- از جمله كم خونى، ضعف روده ها، رماتيسم، نقرس، بيمارى هاى چشم، مرض قند و بيمارى هاى كليه و كبد- مى داند.[4]
#احکام_شرعی#احکام_روزه@menbarfatemi
۱۲:۰۲