روش پژوهش برای همه فصول
رمزگشایی قدرت پرامپتینگ! (بایدها و نبایدهای طراحی پرامپت برای دانشجویان و اساتید)
فرصت استثنایی برای دانشجویان و اساتید علاقهمند به هوش مصنوعی
آیا میدانید کیفیت پاسخهای هوش مصنوعی (مثل ChatGPT، Gemini، Claude و...) کاملاً به نحوه صحبت کردن شما با آنها (طراحی پرامپت) بستگی دارد؟
یادگیری اصول مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) دیگر یک گزینه نیست، یک ضرورت است!
با افتخار معرفی میکنیم
دوره آموزشی رایگان: "باید و نبایدهای طراحی و مهندسی پرامپت" (مخصوص دانشجویان و اساتید)
زمان برگزاری: در ماههای آینده (اطلاعات دقیق متعاقباً اعلام میشود)
هزینه شرکت: کاملاً رایگان!
در این دوره کاربردی و بهروز چه میآموزیم؟ اصول و تکنیکهای پیشرفتهای که حرفهایها استفاده میکنند را بررسی خواهیم کرد، از جمله:
زنجیرهافکار (Chain-of-Thought): چگونه هوش مصنوعی را وادار به استدلال گامبهگام کنیم؟ 

کمتر، بیشتر است (Less is More): قدرت پرامپتهای مختصر و مؤثر 
پرامپتنویسی زمینهمحور (Context-Specific Prompting): تنظیم پرامپت برای حوزههای تخصصی (پزشکی، حقوقی، مهندسی و...)
خود-سازگاری (Self-Consistency): بهبود قابلیت اطمینان پاسخها
ری اکت (ReAct (Reason + Act)) ترکیب استدلال و عمل برای حل مسئله 

پرامپتنویسی با نمونههای محدود (Few-Shot Prompting): آموزش هوش مصنوعی با مثالهای کم
درختافکار (Tree-of-Thought (ToT)): اکتشاف چندمسیره برای حل مسائل پیچیده
رگ (Retrieval-Augmented Generation (RAG)): ترکیب هوش مصنوعی با دانش خارجی 

پرامپتنویسی پویا (Dynamic Prompting): ساخت پرامپتهای انعطافپذیر
پرامپتنویسی بدون نمونه (Zero-Shot Prompting): گرفتن پاسخ بدون ارائه مثال
خود-بهینهسازی (Self-Refine): چگونه از خود هوش مصنوعی برای بهبود پرامپتها استفاده کنیم؟ 
و تکنیکهای کاربردی دیگر...
این دوره برای چه کسانی است؟ دانشجویان همه رشتهها (برای پژوهش، انجام پروژهها، نوشتن بهتر، یادگیری عمیقتر)
اساتید و مدرسان (برای طراحی فعالیتهای آموزشی، راهنمایی دانشجویان، تسریع پژوهش) 
هر کسی که میخواهد بهصورت حرفهای و مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی در مسیر تحصیلی و علمی خود استفاده کند.
چرا شرکت در این دوره مهم است؟ صرفهجویی در زمان و انرژی در انجام تکالیف و تحقیقات
افزایش کیفیت و دقت خروجیهای هوش مصنوعی
درک عمیقتر از نحوه کار مدلهای زبانی و محدودیتهای آنها
کسب مهارتی ضروری برای آینده تحصیلی و شغلی در عصر هوش مصنوعی.
رایگان بودن این فرصت ارزشمند!
همین حالا اقدام کنید! کانال ما را دنبال کنید تا از اطلاعیههای دقیق زمان ثبتنام و شروع دوره بهموقع مطلع شوید. این فرصت را برای ارتقای مهارتهای هوش مصنوعی خود و همکاران و دوستانتان از دست ندهید!
۶:۵۰
۱۰:۴۵
۱۹:۱۲
نظریهها بدون روش راکد و بلا استفاده میمانند، و روشها بدون نظریه به بیراهه میروند.
۱۲:۰۷
راهنمای گام به گام پژوهش.m4a
۱۸:۳۸-۳۴.۳۳ مگابایت
تا به حال شده مقاله یا گزارش تحقیقی را بخوانید و احساس کنید دارید متنی به زبان بیگانه مطالعه میکنید؟ با اصطلاحات پیچیده، نمودارهای عجیب و غریب و روشهایی سروکار دارید که درکشان برایتان دشوار است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، قطعاً تنها نیستید. دنیای پژوهش اغلب میتواند مانند یک قلعه بسته به نظر برسد که فقط متخصصان حق ورود به آن را دارند.
اما کتاب "Understanding Research: A Consumer's Guide" نوشته ویکی پلانو کلارک و جان کرسول، دقیقاً همان کلیدی است که این قلعه را برای شما میگشاید. این کتاب به شکلی استثنایی، نقشه راهی را در اختیار شما قرار میدهد تا نه تنها از پژوهشها سر در بیاورید، بلکه بتوانید هوشمندانه آنها را نقد و ارزیابی کنید.
نویسندگان این کتاب به جای اینکه از شما بخواهند یک محقق حرفهای شوید، بر این اصل مهم تأکید دارند: شما یک «مصرفکننده» پژوهش هستید. چه یک دانشجو باشید، چه یک مدیر، یک معلم یا حتی یک شهروند کنجکاو، شما دائماً در معرض نتایج پژوهشها قرار دارید. این کتاب به شما میآموزد که چگونه یک مصرفکننده بصیر و منتقد باشید.
کرسول و پلانو کلارک به طرز ماهرانهای تمام مراحل فرآیند پژوهش را از طرح سوال اولیه تا جمعآوری دادهها و تحلیل نتایج به زبانی ساده و کاربردی توضیح میدهند. آنها شما را با دو رویکرد اصلی کمی و کیفی آشنا میکنند و نشان میدهند که چگونه هر کدام سوالات متفاوتی را پاسخ میدهند.
اما نقطه قوت واقعی این کتاب، تمرکز عملی آن است. کتاب پر است از مثالهای ملموس، نکات کلیدی و سوالاتی که باید از هر پژوهشی بپرسید. پس از مطالعه آن، دیگر هنگام مواجهه با یک مقاله یا گزارش، منفعل نیستید. شما مجهز به ابزارهایی هستید که میپرسید: روش تحقیق آن چیست؟ دادهها چگونه جمعآوری شده؟ آیا نتایج معتبر هستند؟
در پادکست امروز، با هم بیشتر در این کتاب غور میکنیم و به بخشهای کلیدی آن میپردازیم. اگر مشتاقید که بالاخره بتوانید حرف پژوهشگران را بفهمید و در مورد ادعاهایی که هر روز میشنوید قضاوت آگاهانهای داشته باشید، تا پایان این اپیزود با ما همراه باشید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۵:۵۳
هفت خانواده و چهل و هشت نوع مرور.m4a
۲۵:۵۵-۴۷.۷۴ مگابایت
مقاله «Meeting the review family» اثر ساتن و همکاران (۲۰۱۹)، یک راهنمای جامع و شفاف برای شناخت این «خانواده» بزرگ ارائه میدهد.
ما در این پادکست اختصاصی، هسته اصلی این مقاله را برای شما روایت کردهایم.
این پادکست برای همه کسانی که میخواهند پژوهش خود را بر پایهای مستحکم و شفاف بنا کنند، یک شنیدن واجب است!
امیدواریم این گفتار کوتاه، چراغ راه پژوهشهای آینده شما باشد. حتماً نظرتان را درباره پادکست با ما به اشتراک بگذارید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۱۶:۳۷
مطالعه موردی.m4a
۳۰:۱۱-۵۵.۶ مگابایت
اگر شما یک دانشجو یا پژوهشگر نوپا در حوزههای علوم انسانی، اجتماعی یا سلامت هستید و قصد دارید از روش «مطالعه موردی کیفی» در پژوهش خود استفاده کنید، این اپیزود دقیقا برای شماست.
بکستر و جک در این مقاله، یک راهنمای گامبهگام و بسیار کاربردی برای درک و اجرای این روش تحقیق ارائه میدهند. آنها به شکلی شفاف به سوالات مهمی مانند مطالعه موردی چیست؟ چگونه سوال تحقیق مناسب را طراحی کنیم؟ و چگونه دادهها را جمعآوری و تحلیل کنیم؟ پاسخ میگویند.
در این پادکست، ما به طور خلاصه به بررسی مبانی فلسفی این روش، انواع طرحهای مطالعه موردی، و همچنین مراحل عملی اجرای آن از انتخاب مورد تا اعتباربندی یافتهها میپردازیم.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۱۷:۰۴
روش شناسی دلالت پژوهی.m4a
۱۵:۳۶-۲۸.۷۶ مگابایت
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که یافتههای یک پژوهش چه پیامدهای عمیقتری برای نظریه و عمل دارد؟ در این اپیزود، به سراغ مقاله حسن داناییفرد با عنوان «Implication studies: a methodological framework» میرویم.
این مقاله یک نقشه راه روشن و کاربردی برای پژوهشگرانی ارائه میدهد که میخواهند به جای توقف در «یافتهها»، به کشف «دلالتها» و پیامدهای گستردهتر پژوهش خود بپردازند. ما در این گفتوگو به شکلی ساده و گویا، مراحل اصلی این چارچوب نوآورانه را مرور میکنیم و اهمیت آن را در تکمیل چرخه پژوهش تحلیل خواهیم کرد.
برای شنیدن این بحث جذاب روششناختی که دیدگاه شما را نسبت به پژوهش متحول میکند، همین حالا به پادکست ما گوش دهید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۶:۲۵
ابزار Google Scholar Labs، یک قابلیت آزمایشی جدید در گوگل اسکالر است که به کمک هوش مصنوعی، روند پژوهش علمی را تسهیل میکند.
وقتی سوال پژوهشی میدهید، AI آن را تحلیل میکند تا «موضوعات کلیدی»، «روابط بین مفاهیم» و جنبههای مختلف آن را شناسایی کند.سپس در پایگاه Google Scholar جستوجو را به شکلی هدفمند انجام میدهد، بهجای جستجوی سادهی کلمات، به جنبههای مختلف سوال شما توجه میکند.نتایج را ارزیابی میکند و مقالاتی که بهترین پاسخ را به سوال شما میدهند، انتخاب میکند. برای هر مقاله، توضیح میدهد که چگونه آن مقاله به پرسش شما مرتبط است.
۱۷:۱۸
آیا به این فکر کردهاید که چگونه میتوان از میان هزاران مقاله علمی، هستهی اصلی و جریانهای پویای یک حوزه پژوهشی را شناسایی کرد؟ چگونه میتوان نویسندگان اثرگذار، مقالات کلیدی و پیوندهای نامرئی میان موضوعات مختلف را کشف نمود؟پاسخ در توانایی انجام «تحلیل کتابسنجی» نهفته است.اما ابزار این تحقق چیست؟ زبان برنامهنویسی R، انتخاب ایدهآلی است که با قدرت، انعطافپذیری و رایگان بودن، دروازهای به سوی انجام تحلیلهای پیشرفته و انتشار مقاله برای شما میگشاید.ما فرصتی بینظیر را برای کسب این مهارت ضروری، در دومین و تنها دوره تخصصی تحلیل کتابسنجی با R فراهم کردهایم.
زمان برگزاری:
۹:۱۲
روش پژوهش برای همه فصول
دومین دوره تحلیل کتابسنجی (Bibliometric Analysis) با R آیا به این فکر کردهاید که چگونه میتوان از میان هزاران مقاله علمی، هستهی اصلی و جریانهای پویای یک حوزه پژوهشی را شناسایی کرد؟ چگونه میتوان نویسندگان اثرگذار، مقالات کلیدی و پیوندهای نامرئی میان موضوعات مختلف را کشف نمود؟ پاسخ در توانایی انجام «تحلیل کتابسنجی» نهفته است. اما ابزار این تحقق چیست؟ زبان برنامهنویسی R، انتخاب ایدهآلی است که با قدرت، انعطافپذیری و رایگان بودن، دروازهای به سوی انجام تحلیلهای پیشرفته و انتشار مقاله برای شما میگشاید. ما فرصتی بینظیر را برای کسب این مهارت ضروری، در دومین و تنها دوره تخصصی تحلیل کتابسنجی با R فراهم کردهایم.
مدرس دوره: دکتر مهدی خسروی
ویژگیهای دوره: مدت دوره: ۶ ساعت (یک جلسه فشرده و کاملا کاربردی) شیوه برگزاری: آنلاین مخاطبین: دانشجویان مقاطع مختلف، پژوهشگران، اساتید و کلیه علاقهمندان به تحلیل دادههای علمی
هزینه سرمایهگذاری برای دانشافزایی و مهارتآموزی:
هزینه ثبتنام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومان
ثبتنام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر
اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبههای برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان زمان برگزاری:
تاریخ برگزاری: جمعه، ۵ دیماه
ساعت: ۹ صبح
جهت ثبتنام و واریز هزینه: شماره کارت 5859-8311-6928-7082
برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبتنام: میتوانید از طریق پیامرسانهای ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.
سلام علیکمهمانند سنتهای گذشتهدورههای جدید برای شرکتکنندگان دورههای قبلی رایگان است.از این رو افراد دوره اول میتوانند در دوره جدید (دوم) رایگان شرکت کنند...
۱۱:۳۱
مدرس: دکتر مهدی خسروی
۱۱:۳۷
روش پژوهش برای همه فصول
ششمین دوره آموزش مقاله مروری برگزار میشود
دوره مقاله مرور دامنهای (Scoping Review)، مرور نظاممند (Systematic Review) و مرور نگاشتی (Mapping Review) مدرس: دکتر مهدی خسروی
دوره یک روزه ۸ ساعته
نحوه برگزاری: برخط (آنلاین)
زمان برگزاری: جمعه ۲۸ آذر ۱۴۰۴
ساعت برگزاری: ۹ الی ۱۷
هزینه سرمایهگذاری برای دانشافزایی و مهارتآموزی:
هزینه ثبتنام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومان
ثبتنام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر
اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبههای برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان
جهت ثبتنام و واریز هزینه: شماره کارت 5859-8311-6928-7082
برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبتنام: میتوانید از طریق پیامرسانهای ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.
سلام علیکمهمانند سنتهای گذشتهدورههای جدید برای شرکتکنندگان دورههای قبلی رایگان است.از این رو افراد دوره اول، دوم، سوم، دانشکده حکمرانی و دانشکده گردشگری میتوانند در دوره جدید رایگان شرکت کنند...
۱۱:۳۹
اشباع با چند مصاحبه کافیست؟.m4a
۱۸:۰۶-۳۳.۳۴ مگابایت
در تحقیقات کیفی، یکی از سوالات همیشگی این است: «چه تعداد مصاحبه برای رسیدن به اعتبار نتایج کافی است؟» مقاله مهم Hennink, Kaiser & Marconi پاسخی دقیق و عملی به این پرسش ارائه میدهد.
این پژوهش مفهوم کلیدی «اشباع» را به دو بخش تقسیم میکند: ۱. *اشباع کد*؛ زمانی که دادههای جدید منجر به ایجاد کدهای تازه نمیشوند.۲. *اشباع معنا*؛ زمانی که نه تنها کدها تکمیل شدهاند، بلکه درک عمیق و جامعی از موضوع شکل گرفته است.
در این اپیزود، به بررسی این دو مفهوم میپردازیم و توضیح میدهیم که چرا «اشباع معنا» ممکن است نیاز به مصاحبههای بیشتری داشته باشد و چگونه میتوان آن را در فرآیند تحقیق شناسایی و اعتبارسنجی کرد.
این پادکست برای پژوهشگران کیفی، و همه علاقهمندان به روششناسی جذاب و کاربردی خواهد بود.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۲۰:۲۶
سه رویکرد تحلیل محتوای کیفی.m4a
۱۴:۵۸-۲۷.۵۸ مگابایت
در این پادکست به یکی از مهمترین و پرارجاعترین مقالات حوزه پژوهش کیفی پرداختهام: مقاله Hsieh و Shannon با عنوان «سه رویکرد به تحلیل محتوای کیفی»*. این مقاله به پژوهشگران کمک میکند تا درک روشنتری از ماهیت تحلیل محتوا بهعنوان یک روش نظاممند برای تفسیر دادههای متنی بهدست آورند.
در این اپیزود، ابتدا به اهمیت تحلیل محتوا در مطالعات سلامت، علوم اجتماعی و پژوهشهای میانرشتهای اشاره میکنم و توضیح میدهم که چرا این مقاله به یک منبع پایه برای دانشجویان و پژوهشگران تبدیل شده است. سپس سه رویکرد اصلی معرفیشده در مقاله یعنی *Conventional، Directed و Summative را با زبانی ساده و کاربردی توضیح میدهم و تفاوتهای کلیدی آنها را بررسی میکنم.
این پادکست برای پژوهشگران تازهکار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حتی پژوهشگران باتجربه که میخواهند انتخاب روش مناسبی برای تحلیل دادههای کیفی داشته باشند، بسیار کاربردی است. امیدوارم این توضیحات به درک بهتر مفاهیم مقاله و انتخاب رویکرد مناسب در پژوهشهای شما کمک کند.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons
۲۰:۲۶
A&S-25-0238.R1.pdf
۱۰۱۰.۴۴ کیلوبایت
Authors: Guy Peters, Brian Head, Hasan Danaeefard, Mehdi Khosravi*
CORRESPONDING AUTHORS: MEHDI KHOSRAVI
۶:۰۸
POR.pdf
۲.۱ مگابایت
Authors: Hasan Danaeefard, Guy Peters, Mehdi Khosravi, Mohammad Abdolhoseinzadeh, Seyed Hosein Kazemi & Mahdi Abdolhamid
۶:۱۴
PAP.pdf
۳۲۶.۷۴ کیلوبایت
Authors: Hasan Danaeefard, Hosein Babaie Mojarad, Seyed Hosein Kazemi, Jafar Zinatbakhsh, Mehdi Khosravi*
Corresponding Authors: Mehdi Khosravi
۶:۴۳
ایده اصلی مقاله «Stop Searching, and You Will Find It: Search-Resistant Concepts in Systematic Review Searches» به معرفی و بررسی مفهومی به نام «مفاهیم مقاوم در برابر جستجو» میپردازد. این مفاهیم در فرآیند جستجوی نظاممند به دلایلی قابل بازیابی نیستند و اضافه کردن آنها به استراتژی جستجو با عملگر AND ممکن است باعث از دست رفتن مطالعات مرتبط شود.
جمعبندی:این مقاله تاکید میکند که در جستجوهای نظاممند، همیشه نمیتوان از تمام مفاهیم استفاده کرد. شناسایی «مفاهیم مقاوم در برابر جستجو» و انتخاب راهحل مناسب (از حذف مفهوم تا استفاده از روشهای تکمیلی) میتواند به بازیابی بهتر مطالعات و جلوگیری از اتلاف زمان منجر شود. همچنین با استانداردسازی اصطلاحات و بهبود گزارشدهی، مقاومت این مفاهیم به مرور کاهش مییابد.شاید بشود گفت، در عمل، گاهی «جستجو نکردن صریح یک مفهوم» و تکیه بر ترکیبهای دیگر و جستارهای تکمیلی، بهترین راه جمعآوری شواهد است.
۷:۲۵
بر اساس مقاله وارپیو و همکاران (۲۰۲۰)، در ادامه تفاوتهای کلیدی بین نظریه، چارچوب نظری و چارچوب مفهومی به صورت دقیق توضیح داده شده است. این مفاهیم اغلب به جای هم استفاده میشوند، اما در پژوهشهای علمی نقشهای متمایز و حیاتی دارند.
ب) رویکرد استقرایی ذهنیتگرا (Subjectivist Inductive): در این رویکرد (مانند ساختارگرایی)، پژوهشگر از جزء (داده) به کل (نظریه) حرکت میکند.نظریه: نقش آن بسیار منعطفتر است و میتواند در سه نقطه مختلف ظاهر شود:۱. توسعه کاملاً استقرایی: نظریه در پایان مطالعه و از دل دادهها پدیدار میشود.۲. کاملاً آگاه از نظریه: پژوهش از ابتدا تحت تاثیر یک نظریه است، اما به جای آزمون آن، از آن به عنوان لنزی برای دیدن دنیا استفاده میکند تا پدیدهها را بفهمد.۳. اطلاعرسانی نظریه به تحلیل: در حین تحلیل دادهها، از مفاهیم یک نظریه برای عمقبخشیدن به تفسیر استفاده میشود.چارچوب نظری: ممکن است در ابتدا وجود نداشته باشد (در حالت توسعه کاملاً استقرایی)، یا میتواند ترکیبی از ایدههای چند نظریه باشد که لنز تحلیلی منحصربهفردی را میسازد.چارچوب مفهومی: همان نقش کلیدی را در توجیه مطالعه دارد. شکافی در درک تجربه انسانی از یک پدیده را نشان داده و توضیح میدهد که چگونه روشهای کیفی انتخابشده (مثل مصاحبه) برای کشف آن تجربه مناسب هستند.
۱۲:۲۴