رویش و جوانه، گروه آموزشی پژوهشی است که برای ایجاد تفکر توحیدی با تکیه بر شناخت و عقلورزی کودکان و نوجوانان کار میکند. اینجا دغدغهها و روزانههای من، نقد و بررسیها در تربیت دینی و معرفی محصولات و دستآوردها را خواهید دید.راه ارتباط: @zahra_azizian
*غذای آدمی*(قسمت اول) الوعده وفا، در مطلب مربوط به جنگ نرم،(اینجا: https://ble.ir/rooyesh_javaneh/-7673857363334363702/1712013566387)نوشتم که لازم است بچهها بفهمند که در هر حالی، غذایی دریافت میکنند. حتی وقتی دارند پویانمایی نگاه میکنند. و در این جنگ، تیر به فکرها میخورد و نه قلبهای در سینه!(به طور ضمنی، اینها درش بود دیگه!) ️این فهم کجا به کار ما میآید؟خیلی جاها! یکیش رو بررسی کنیم: بسم اللهدر هر ردهی سنی میشنویم:-خدا که به نماز ما احتیاجی نداره!-دلت پاک باشه!-حالا توی این جهان به این بزرگی، خدا وایستاده نماز من یکی گم نشه وگرنه چنین و چنان؟!...-خدا خیلی مهربونه، نیاستاده من ازش تشکر کنم!-اونجوری که بهم میچسبه برای خدا کار میکنم، ازش تشکر میکنم.(بماند که بعضا میشنویم، اصلا خدایی در کار نیست و این حرفها را حاکمان وقت برای متحد کردن بشر برای رسیدن به منافع خودشان ساختهاند و ...) همهی این صحبتها از جایی میان به اسم اینکه خودمان و خدا و سازوکار جهان هستی را نشناختیم.و دوای دردش هم این است که خودمان را بشناسیم، آن وقت جهان هستی و خدای خودمان را هم میشناسیم، چون: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» یک وقت عبادت را تشکر از خالق معنا میکنید، یک وقت آدم را به گونهای معرفی میکنید که مرتبهی وجودی خاصی دارد که جز با عبادت رشد نمیکند و به فعلیت نمیرسد. یعنی عبادت مسیر شکوفایی و رشد و تغذیه مرتبهای خاص در من است!یعنی منم که نیاز به عبادت دارم تا رشد کنم! برای رسیدن به این فهم لازم است:۱-مراتب مختلف وجود خودم را بشناسم و تفاوتهایشان را بررسی کنم.۲-آن مرتبهی خاص خودم را بشناسم. که اولا، ندید نگیرمش. دوما، اگر دیدمش با بقیه مراتبم قاطیش نکنم و سوما، جای و رتبهی آن مرتبهام را هم بدانم. که یک وقت خواستم یکی رو به دیگری رجحان بدهم، بدانم تکلیفم چیه.۳-وقتی هر مرتبه را بشناسم، میتوانم چگونگی چیزی که سبب رشد و شکوفایی آن مرتبه میشود را حدس بزنم، بفهمم و به تبع دنبال کنم.۴- وقتی چگونگی غذایم را بشناسم، میتوانم متخصص و معلمام در هر مرتبه را بهتر پیدا کنم تااولا، دقیق و جزئی برایم بگوید قدمهای رشدی را چگونه بردارم.دوما، دقت کنم در پیدا کردن متخصص برای شکوفایی هر کدام از مراتبم اشتباه نکنممثلا برای شکوفایی مرتبهی جسمم، پیش استاد نقاشی نروم!برای شکوفایی مرتبه عقل و استدلالم، دنبال استاد پرورش تخیل و ...باز هم نروم.
خب، چگونه کودک را در معرض تفکر پیرامون این موارد قرار بدهیم؟برایش چه کار کنیم؟اولاً و مهماً، طبق دستور خود دین، در اعتقادات نمیخواهیم و نباید به سمت تقلید حتی از من مادر، او را سوق بدهیم. پس اولِ کار برایش منبر نمیروم که بدان و آگاه باش ...(گوش نسلهای زمان ما تا دهه ۷۰ و ۸۰ اینقدر از شنیدن پر شده است که یک جمله هم حاضر نیستند بیشتر بشنوند، در عوض پر از حرفهای نگفته و شنیده نشده هستند. دیگر با دهه ۹۰ و بعدیهایشان این کار را نکنیم!) ️پس چه کار میکنیم؟ ...متن طولانی شده، ادامه مطلب را در پست بعدی بخوانیدhttps://ble.ir/rooyesh_javaneh/7431308666146700307/1713250501438 اینجا از یادداشتهای من در مادری و معلمی و گروهی که در فکرورزی دینی فعال است، خواهید شنید. https://ble.ir/rooyesh_javaneh