۲۶ اسفند ۱۴۰۲
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره.doc
۶۸۶.۵ کیلوبایت
معجزه بودن قرآن، از باورهای عموم مسلمانان و مستند به خود قرآن کریم است. متکلمان محور تحدی و همآوردطلبی قرآن را اموری دانستهاند همچون فصاحت و بلاغت، اعجاز عددی، اعجاز علمی و معارفی و ... . اما به نظر میرسد ادعای خود قرآن چیز دیگری باشد.چندی پیش مناظره مکتوبی را درباره اعجاز قرآن شروع کردم با آقای حجت الله نیکویی، که قبلا کتابی در رد نبوت پیامبر اکرم ص نوشته بود. هدفم این بود که محور تحدی قرآن را، نه بر اساس اقوال رایج، بلکه بر اساس آنچه خود قرآن مطرح میکند به بحث بگذارم. در اولین یادداشت مطالبی به عنوان مبادی تصوری بحث عرض شد که وی به مناقشه در همانها پرداخت؛ نهایتا در یادداشت هشتم و بعد از تکمیل آن مبادی تصوری، وارد توضیح مدعای اصلی شدم؛ اما او که تا پیش از آن، در همه چیز مناقشه میکرد، در ادامه، حتی یک جمله درباره دیدگاهی که به خاطر آن مناظره شروع شده بود نپرداخت و در یادداشت دوازدهم، از ادامه بحث انصراف داد. بنده تا چهار نوبت دیگر بحث را ادامه دادم ولی به دلایلی فرصت تبیین بقیه بحث میسر نشد.اینک به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، منتخبی از آن گفتگو (یادداشت اول، و یادداشت هشتم به بعد) را بازنشر میدهم. کل بحثهایی که بین بنده و ایشان رد و بدل شده را قبلا در آدرس زیر بارگذاری کردهام:https://www.souzanchi.ir/a-critical-discussion-about-the-miracle-of-the-holy-quran/ و کسانی که مایل به مطالعه متن کامل این گفتگوها هستند میتوانند بدانجا مراجعه کنند.
@souzanchi
۱۶:۵۷
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره.pdf
۱.۶۹ مگابایت
معجزه بودن قرآن، از باورهای عموم مسلمانان و مستند به خود قرآن کریم است. متکلمان محور تحدی و همآوردطلبی قرآن را اموری دانستهاند همچون فصاحت و بلاغت، اعجاز عددی، اعجاز علمی و معارفی و ... . اما به نظر میرسد ادعای خود قرآن چیز دیگری باشد.چندی پیش مناظره مکتوبی را درباره اعجاز قرآن شروع کردم با آقای حجت الله نیکویی، که قبلا کتابی در رد نبوت پیامبر اکرم ص نوشته بود. هدفم این بود که محور تحدی قرآن را، نه بر اساس اقوال رایج، بلکه بر اساس آنچه خود قرآن مطرح میکند به بحث بگذارم. در اولین یادداشت مطالبی به عنوان مبادی تصوری بحث عرض شد که وی به مناقشه در همانها پرداخت؛ نهایتا در یادداشت هشتم و بعد از تکمیل آن مبادی تصوری، وارد توضیح مدعای اصلی شدم؛ اما او که تا پیش از آن، در همه چیز مناقشه میکرد، در ادامه، حتی یک جمله درباره دیدگاهی که به خاطر آن مناظره شروع شده بود نپرداخت و در یادداشت دوازدهم، از ادامه بحث انصراف داد. بنده تا چهار نوبت دیگر بحث را ادامه دادم ولی به دلایلی فرصت تبیین بقیه بحث میسر نشد.اینک به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، منتخبی از آن گفتگو (یادداشت اول، و یادداشت هشتم به بعد) را بازنشر میدهم. کل بحثهایی که بین بنده و ایشان رد و بدل شده را قبلا در آدرس زیر بارگذاری کردهام:https://www.souzanchi.ir/a-critical-discussion-about-the-miracle-of-the-holy-quran/ و کسانی که مایل به مطالعه متن کامل این گفتگوها هستند میتوانند بدانجا مراجعه کنند.
@souzanchi
۱۶:۵۷
۷ فروردین
🔻حجم فاجعه و جنایت در #غزه به حدی رسیده که آدمی نمیداند با چه زبانی، با چه اقدامی، با چه کاری میتواند خشم و بغض و غضب خودش را فریاد بزند!
🔻چطور میشود نهیب زد به وجدانهای به خواب رفته؟!
🔻چطور میشود این همه ظلم و تناقض کشورهای غربی و عربی و ترک و... را به رخ کشید و علیه آن شورید؟!
🟡مصطفی ابراهیم شاعر مصری، بخشی از این تناقضات را در شعر «تلک قضیه» به تصویر کشیده و #امیر_عید خواننده مصری نیز به خوبی حق آن را ادا کرده است.
📌آنجا که حجم اندوه و هجوم غم زیاد میشود، هنر پاک میتواند از تراژدی، حماسه بسازد. حماسهای که وجودی حقیقی دارد نه رویایی تصنعی است!
🖥 دریافت نسخه با کیفیتhttps://drive.google.com/file/d/1nQHlZLpcq7hhmjRR2twz7G6Icak7I3fc/view?usp=sharing#اختصاصی_مستضعفین_تی_وی
🎬 @Mostazafin_tv
۱۱:۳۴
۱۸ فروردین
أقصر خطبة جمعة في التاريخ عن فلسطين🎙الشيخ محمود الحسنات"إذا أكثر من ٣٠ ألف شهيد و ٧٠ ألف جريح و مليوني مشرد لم يستطيعوا إيقاظ الأمه، فما لـكلماتي أن تفعل..؟!أقم الصلاه".٢٦ رمضان ١٤٤٥٥ إبريل ٢٠٢٤🌐https://www.elaosboa.com/1501251
🎙شیخ محمود الحسنات خطیب فلسطینیای که ۱۴ نفر از نزدیکانش (از جمله نوه ۹ ماهاش) در حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهات رسیدهاند کل خطبه نماز جمعهاش در روز قدس امسال این بود:«اگر بیش از ۳۰ هزار شهید و ۷۰ هزار مجروح و ۲ میلیون آواره نتوانستند این امت را بیدار کنند، سخنان من چه میتواند بکند؟!نماز را اقامه کنید»۲۶ رمضان ۱۴۴۵۵ آوریل ۲۰۲۴۱۷ فروردین ۱۴۰۳
@souzanchi
۱۰:۴۲
۱۹ فروردین
✍️ جهت امضا و پیوستن به پویش بر روی لینک زیر کلیک کنید.🔗 www.muhammad-covenant.com
🌐 پویش پیمان محمد(ص) میثاقی برای توقف تجارت نفت و غذا با اسرائیل
@souzanchi
۲:۱۴
۲۵ فروردین
🔸تصور کنید ایران، سوریه، لبنان یا ترکیه با حمایت کامل تسلیحاتی و دیپلماتیک از طرف چین و روسیه، قصد و امکانات لازم برای بمباران تلآویو را بمدت سه ماه بهصورت شبانهروزی و کشتار دهها هزار اسراییلی، معلولیت افراد بیشمار، بیخانمان شدن میلیونها انسان، و تبدیل شهر به تلی از آوار غیر قابلسکونت، مانند غزهی امروز را داشتند. تنها برای چند ثانیه تصور کنید که ایران و متحدانش به عمد بخشهای پرجمعیت تر تلآویو، بیمارستانها، کنیسهها، مدارس، دانشگاهها، کتابخانهها، یا در واقع هر مکان پر تراکم شهری را هدف قرار میدادند تا از حداکثر تلفات غیرنظامی اطمینان حاصل کنند و به دنیا اعلام می کردند که صرفا بدنبال نتانیاهو و کابینهی جنگی او هستند.... سپس از خود بپرسید که ایالاتمتحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و بالاخص آلمان، در عرض بیست و چهار ساعت پس از وقوع این سناریوی خیالی، چه می کردند؟
اکنون به واقعیت بازگردید و این حقیقت را موردتوجه قرار دهید که از ۷ اکتبر (و چندین دهه قبل تر از این تاریخ) تاکنون متحدان غربی تلآویو نهتنها شاهد رفتارهای اسراییل با مردم فلسطین بودهاند، بلکه تجهیزات نظامی، بمب، مهمات و پوشش های دیپلماتیک نیز برای آنها فراهم کردهاند، و در عین حال رسانههای آمریکایی توجیهات ایدئولوژیکی برای کشتار و نسلکشی فلسطینیان را ارائه کردهاند.
🔸هیچیک از ما که خارج از حوزه تخیل اخلاقی اروپایی قرار داریم در جهانبینی فلسفی اروپاییان بهرسمیت شناخته نمیشویم....
🔸اگر شک دارید، فقط نگاهی به فیلسوف برجسته اروپایی یورگن هابرماس و چند نفر از همکارانش بیندازید، که در اقدامی حیرتانگیز و با توحشی سنگدلانه، از کشتار فلسطینیها توسط اسرائیل حمایت کردند...
🔸اگر هابرماس ذرهای فضا در تخیل اخلاقی خود برای افرادی مانند فلسطینیها قائل نیست، آیا دلیلی داریم که کل پروژه فلسفی او را به هر طریقی با بقیه بشریت – فراتر از مخاطبان اروپایی همقبیله او، مرتبط بدانیم؟آصف بیات، جامعهشناس در نامهای سرگشاده به هابرماس گفت که سخنان او در مورد وضعیت غزه «با عقایدش در تناقض است». با تمام احترامی که برای او قائلم اما نظر من برخلاف اوست. من معتقدم که بیاعتنایی هابرماس به مرگ و زندگی فلسطینیها کاملاً با حمایت او از صهیونیسم مطابقت دارد. بیاعتنایی هابرماس به زندگی فلسطینیها با جهانبینی گستردهتری هماهنگ است که در آن همانطور که یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل صراحتاً اظهار کرده است، غیراروپاییها انسان به شمار نمیآیند، یا «حیوانات انساننما» هستند....
🔸بین آنچه آلمان در دوران نازیها انجام میداد و آنچه اکنون در دوران رژیم صهیونیستی انجام میشود سازگاری کامل وجود دارد... بر ما ببخشید اگر چنین میاندیشیم که آنچه امروزه آلمان انجام میدهد نه به خاطر گناه هولوکاست، بلکه بهخاطر نوستالژی نسلکشی است ....
🔸اتهام اروپامحوری که دائماً علیه تصور فیلسوفان اروپایی از جهان مطرح میشود، صرفاً مبتنی بر نقص معرفتی در تفکر آنها نیست. این نشانه ثابتی از فساد اخلاقی است. ... در اینجا، باید این جمله معروف شاعر پرافتخار اهل مارتینیک، امه سزر، را تکرار کنیم: «... آنچه این انسان بورژوا نمیتواند هیتلر را بهخاطر آن ببخشد جنایت، بهخودیخود نیست، جنایت علیه بشریت و تحقیر انسان نیست، بلکه جنایت علیه انسان سفیدپوست، تحقیر انسان سفید است و واقعیت این است که هیتلر رویههای استعماری اروپا را که تا آن زمان منحصراً برای [مردم عرب، هند و آفریقا] محفوظ بوده، بهکاربرده است.»فلسطین امروز امتداد جنایات استعماری است که سزر در این نقلقول به آن اشاره میکند. به نظر میرسد هابرماس ناآگاه است که حمایت او از کشتار فلسطینیان کاملاً با آنچه اجدادش در نامیبیا در جریان نسلکشی در هررو و ناما انجام دادند مطابقت دارد. فیلسوفان آلمانی سر در لاک خود فروبردهاند و خود را در توهمات اروپایی فروکردهاند و فکر میکنند که جهان آنها را آنطور که هستند نمیبیند....
📝 عنوان مقالهThanks to Gaza, European philosophy has been exposed as ethically bankrupt(به لطف غزه، فلسفه اروپایی از نظر اخلاقی ورشکسته شده است)
متن مقاله:🌐https://www.middleeasteye.net/opinion/war-gaza-european-philosophy-ethically-bankrupt-exposed
ترجمه کامل مقاله:🌐https://irannewspaper.ir/8389/17/81680
@souzanchi
۱۲:۵۹
۱۶ اردیبهشت
مسأله حجاب گذشته، حال، آینده.pptx
۴۰۴.۸ کیلوبایت
این درسگفتارهای که در پاییز سال ۱۴۰۲ ضبط شده است از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در #شبکه_چهار سیما از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت هشت روز (به غیر از روز جمعه) پخش خواهد شد.بازپخش آنها در همان شبکه چهار ابتدا در ساعت ۳ صبح و سپس ساعت ۱۰:۳۰ صبح خواهد بود.
فایل PDF این جلسات (که در داخل گوشی راحتتر قابل استفاده است) در:https://ble.ir/souzanchi/-4850828362318427880/1714937741736
#مساله_حجاب_در_گذشته_حال_و_آینده#حسین_سوزنچی@souzanchi
۱۹:۳۴
مسأله حجاب گذشته، حال، آینده.pdf
۲.۸۷ مگابایت
این درسگفتارهای که در پاییز سال ۱۴۰۲ ضبط شده است از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در #شبکه_چهار سیما از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت هشت روز (به غیر از روز جمعه) پخش خواهد شد.بازپخش آنها در همان شبکه چهار ابتدا در ساعت ۳ صبح و سپس ساعت ۱۰:۳۰ صبح خواهد بود.
🗒 فایل پاورپوینت این جلسات در قالب PDF (به جهت قابلیت مشاهده در گوشی) به پیوست تقدیم میشود
🗂فایل اصلی پاورپوینت این جلسات در:https://ble.ir/souzanchi/2170091766421593167/1714937641661
#مساله_حجاب_در_گذشته_حال_و_آینده#حسین_سوزنچی@souzanchi
۱۹:۳۵
۱۸ اردیبهشت
Hejab-3 1403-2-18.mp4
۹۴.۵۸ مگابایت
تحلیل تمدنی از پدیده حجاب:
چرا حجاب که بخودی خود یک حکم فرعی فقهی رده ۸۰ و ۹۰ در شریعت است امروز این قدر مهم و حساسیتبرانگیز و قابلاعتنا شده است؟!
فایل فوق قسمت سوم از مجموعه ۸ قسمتی بحث «مسأله حجاب: گذشته، حال و آینده» است که پخش آن از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ (ساعت ۱۷:۳۰؛ و بازپخش آن ساعت ۳ و ۱۰:۳۰ صبح روز بعد) از شبکه ۴ سیما آغاز شده است.
فایل پاورپوینت این جلسات در:https://eitaa.com/souzanchi/1510
#مساله_حجاب_در_گذشته_حال_و_آینده#حسین_سوزنچی@souzanchi
۲۱:۰۲
۲۵ اردیبهشت
Hejab-7 1403-2-24 .mp4
۹۳.۷ مگابایت
✳️ادامه تحلیل ماهیت قانون و بحث درباره اینکه آیا حکم شرعی حجاب، ظرفیت و اقتضای تبدیل شدن به قانون رسمی را دارد؟
📝در این قسمت، در ادامه قسمت قبل که تحلیلی از ماهیت قانون و اقتضاءات قانونگذاری، به ویژه در دوره مدرن (در ساختار NATION-STATE) مطرح شد، به سراغ این رفتهایم که آیا آیا حکم شرعی حجاب، ظرفیت و اقتضای تبدیل شدن به قانون رسمی را دارد؟ و اگر بله، چه جنس قانونی لازم است و قانونی که برای حجاب وضع شود چه اقتضاءاتی را باید رعایت کند.
فایل فوق قسمت هفتم از مجموعه ۸ قسمتی بحث «مسأله_حجاب: گذشته، حال و آینده» است که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰ از #شبکه_چهار سیما پخش شد و بازپخش آن ساعت ۳ و ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز بعد خواهد بود.
برای مشاهده قسمتهای مختلف این برنامه در #تلویبیون روی هر قسمت کلیک کنید:
🔸قسمت اول (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xccf0a6b) (حجاب در گذشته: رفع برخی شبهات)
🔸قسمت دوم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcd4635b) (حجاب در گذشته: ادامه رفع برخی شبهات)
🔸قسمت سوم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcd9bb5a) (حجاب در حال: تحلیل تمدنی از پدیده حجاب)
🔸قسمت چهارم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcdeea45) (حجاب در حال: تحلیل انسانشناختی قرآنی از پدیده حجاب)
🔸قسمت پنجم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xce3f592) (حجاب در آینده: معنا و چگونگی فرهنگسازی برای حجاب)
🔸قسمت ششم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcf22b15) (حجاب در آینده: ساختارها و اقتضاءات قانون)
🔸 قسمت هفتم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcf7ab15) (قسمت حاضر با کیفیت بالا)
🔸قسمت هشتم (https://telewebion.com/live/tv4?e=0xcfd9ed1) (ادامه بحث قانون+ جمعبندی)
فایل پاورپوینت این جلسات در:https://eitaa.com/souzanchi/1510
#مساله_حجاب_در_گذشته_حال_و_آینده#حسین_سوزنچی@souzanchi
۱۹:۲۸
۱۹ تیر
👤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی
🔹موضوع: واقعه عاشورا و فلسفه خلقت
🔔زمان: سه شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۹ لغایت پنج شنبه 1403/4/21 بعد از نماز عصر
🔸مکان: نمازخانه دانشگاه باقر العلوم ع (قم)
امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📚https://eitaa.com/boucul
@souzanchi
۱۳:۳۹
14030419 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (1).mp3
۱۳:۴۰
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۱).docx
۲۸.۴۲ کیلوبایت
۱۳:۵۱
۲۰ تیر
14030420 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (2).mp3
۱۲:۴۲
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۲).docx
۲۱.۰۴ کیلوبایت
۱۲:۴۲
۲۵ تیر
14030423 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (3).mp3
۱۲:۳۲
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۳).docx
۴۱.۳۸ کیلوبایت
@souzanchi
۱۲:۳۲
14030423 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (3).mp3
۱۲:۳۷
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۴).docx
۲۴.۶۲ کیلوبایت
@souzanchi
۱۲:۳۷
🏴 فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت سید و سالار شهیدان، سیدالشهداء، حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام و اصحاب و یاران باوفای آن حضرت تسلیت باد 🏴
▪️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
☘️ فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند، اشک بر سیدالشهدا علیهالسلام را مثل دانۀ درّی برایش نقد میکنند.
📚 رحمت واسعه، ص٢٧١ ( مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره✅ @bahjat_ir
۲۱:۳۹