۲۲ خرداد
بازارسال شده از تربیت رسانهای باران
۷:۴۱
۲۵ خرداد
بازارسال شده از حسین غفاری
۱۴:۵۱
۲۹ خرداد
بازارسال شده از ازسرنوشت
۱۴:۵۴
۳۱ خرداد
بازارسال شده از تربیت رسانهای باران
۱۵:۳۰
۱۰ تیر
بازارسال شده از رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق
۱۸:۳۴
۱۵ تیر
۵:۴۷
۳ مرداد
بازارسال شده از ازسرنوشت
۱۱:۲۴
۱۹ مرداد
۱۲:۱۷
۱۱ شهریور
۶:۲۷
۲۸ شهریور
۱۵:۴۹
۳۰ شهریور
بازارسال شده از نسرا
۶:۳۰
۲۶ مهر
۵:۳۱
۲۹ مهر
بازارسال شده از سیمافکر
۱۸:۱۵
۱۷ آبان
۷:۲۲
۹ دی
بازارسال شده از فجازی پاک برای خانواده
۶:۴۲
۲۲ دی
بازارسال شده از در آن نیامده ایام
سال، سال اژدهاست
اینچنین نوشتهاند چینیان- چینیان موسپید باستان -در کتیبهٔ مرقّع زمان به دست کهنهکاهنان:
«سال، سالِ اژدهاست»
این درست و واقعیت است-پشتِ واقعیتش نهفته ماجرای یک حقیقت است-
حال، منکاهنی دگر ز سرزمین دیگریکاهن سخنور جهان نوشرح میدهم به تونوجوان هموطن: که «اژدها کجاست؟»
اژدها نهان ز دیدهٔ من و شماستدر عمیقِ آبهاستاو تنیده در میان گیسوان موجها رهاستسرخپوش و سهمگین و گرمِ آتش است و اشتهاست
اژدها، بُرندهتیغِ آبخوردهٔ حقیقت استسنجهٔ صداقت استآزمونِ رادمردی و شرافت و شهامت استکار او؟ دریدن نقابهاست-آشکار کردن نفاقهاست-
اژدها هماره هرزمان گرسنه است و خشمگینطعمهاش؟کشتیِ سیاهِ دیوهاستدیوهای قاتلی که کارشان دریدن زنان و بچههاستاژدهای خشمگینِ سرزمینِ باستانیِ یمن ولیهر زمان و هرکجادر کمین این گجستهدیوهاست
اژدهاجنگجوی جاودانهٔ خداست
سال، سال ابتلاستسال، سال اژدهاست
#حسن_صنوبری @FihMaFih
اینچنین نوشتهاند چینیان- چینیان موسپید باستان -در کتیبهٔ مرقّع زمان به دست کهنهکاهنان:
«سال، سالِ اژدهاست»
این درست و واقعیت است-پشتِ واقعیتش نهفته ماجرای یک حقیقت است-
حال، منکاهنی دگر ز سرزمین دیگریکاهن سخنور جهان نوشرح میدهم به تونوجوان هموطن: که «اژدها کجاست؟»
اژدها نهان ز دیدهٔ من و شماستدر عمیقِ آبهاستاو تنیده در میان گیسوان موجها رهاستسرخپوش و سهمگین و گرمِ آتش است و اشتهاست
اژدها، بُرندهتیغِ آبخوردهٔ حقیقت استسنجهٔ صداقت استآزمونِ رادمردی و شرافت و شهامت استکار او؟ دریدن نقابهاست-آشکار کردن نفاقهاست-
اژدها هماره هرزمان گرسنه است و خشمگینطعمهاش؟کشتیِ سیاهِ دیوهاستدیوهای قاتلی که کارشان دریدن زنان و بچههاستاژدهای خشمگینِ سرزمینِ باستانیِ یمن ولیهر زمان و هرکجادر کمین این گجستهدیوهاست
اژدهاجنگجوی جاودانهٔ خداست
سال، سال ابتلاستسال، سال اژدهاست
#حسن_صنوبری @FihMaFih
۱۸:۲۶
۳ بهمن
بازارسال شده از ازسرنوشت
۱۴:۱۱
۱۰ بهمن
بازارسال شده از دین و رسانه
آیا حماس حق داشت برای مردم غزه تصمیم بگیرد؟ علیرضا قربانی
️چند وقت پیش داشتم اینفوهای الجزیره از آمار جنگ غزه را مرور میکردم. عدد شهدا و خسارات غزه را اینطور معناسازی کرده بود: هر ساعت، ۴۲ بمب، ۱۵ شهید (شش کودک)، ۳۵ مجروح و ۱۲ ساختمانِ تخریبشده. دیدهبان حقوقبشر یورومِد اینطور به عددها جان داده بود: ماه چهارم جنگ، چهار درصد جمعیت؛ شهید، مجروح یا مفقود.عملیات هفتاکتبر به این خسارات میارزید؟ رنجی که آفرید، با رنجی که محتمل است با تسریع در سقوط رژیم کم کند، موازنه میکند؟ بهگمانم پرسش درستی نیست؛ نهفقط بهخاطر اینکه پیچیدگی و کثرت مولفهها سبب میشود که نتوان پاسخ انضمامی مورد توافقی به این پرسش داد، بل به این علت که پیش از آن باید بپرسیم "چه کسی حق گرفتن این تصمیم را دارد؟" آیا من میتوانم برای شما تصمیم بگیرم که بهجای مرگ تدریجی بیثمر، اکنون رنجی انبوه ولی محتملالاثمار را به جان بخرید؟ آیا تصمیم رهبران گروه چند دههزار نفری حماس، اراده جمعیت چند میلیونی غزه را "نمایندگی" میکرد؟ منظورم از "نمایندگی" صندوق رای نیست، روشن است دیگر؟
️داشتم افکارسنجی اخیر "مرکز عربی مطالعات و پژوهشهای سیاستی" قطر را میدیدم. یکی از سوالات این بود که به نظر شما مهمترین علت حمله حماس در هفت اکتبر چه بود؟ پاسخ کرانه باختریها جالب (و متفاوت از بقیه جهان عرب بود): دفاع از مسجدالاقصی (۴۵ درصد)، ادامهیافتن اشغال فلسطین (۲۴ درصد)، ادامهیافتن حصر غزه (۱۶ درصد). چند روز پیش داشتم ویدئوی واشنگتنپست از آرزوهای کودکان غزه را میدیدم. یکیشان با یک حال غریبی میگفت: برگشت به مسجدالاقصی. بهمناسبت کارهایمان، این مدت مستندهای دستاول زیادی از فلسطین دیدم. همه اینها باعث شد ناگهان در ذهنم چراغی روشن شود: نکند مسجدالاقصی برای انسان فلسطینی چیزی شبیه حرم سیدالشهداء(ع) برای ما باشد؟ حرمی که برای دفاع از آن هزینه-فایده نمیکنیم، ولو بلغ ما بلغ، پایش جان میدهیم. تازه فهمیدم تا پیش از این چقدر ذهنم پوزیتیویستی به ماجرا نگاه میکرده است. تو وقتی "انسان فلسطینی" را نمیفهمی، چطور میتوانی بفهمی حماس تصمیم گرفته یا حماس مجری تصمیم روح جمعی ملتش بوده؟ اگر الان کسی زبانم لال به فرض محال، به گوشهای از صحن حرم سیدالشهداء (ع) جسارت کند، اگر جمعی از شیعیان عازم دفاع شوند و رفتنشان تبعاتی برای قومشان داشته باشد، بر آنها خرده میگیری که چرا از قومت اجازه نگرفتی؟ نه، تصمیم این قوم در قبال این واقعه روشن است، این جمع صرفا مجری تصمیم است. داشتم از ناشناختهبودن "انسان فلسطینی" برای خودم میگفتم؛ خصوصا آن روح جمعیشان. قصه را که از امروز بخوانی، تصمیم را تصمیم حماس میدانی. اگر قصه را دستکم از ۱۹۴۸ بخوانی، میبینی این ملت یک سیری را جلو آمده و راههایی را رفته و نتایجی را دیده و یکجایی دیگر به این رسیده که نه، نمیشود، ولو یکدرصد امید موفقیت باشد، نه اصلا صفر درصد، باید دل به دریا زد و تمامش کرد. "انسان فلسطینی" دقیقا همین است که گفتم؟ نمیدانم. دارم بلندبلند با خودم فکر میکنم که اگر این باشد، آنوقت تصمیم ملت است دیگر.
️"انسان یمنی" هم همینطور. تازه دارم میفهمم که چقدر با او هم بیگانهام. صحبتهای سیدحسننصرالله خطاب به سیدعبدالملک بدرالدین را ببینید. این "انسان یمنی" چطور آدمی است که میخواهد همان یک لقمهی نداشتهاش را هم با فلسطینیها نصف کند.اینها را که میگویم نه اینکه بخواهم از انسان فلسطینی و یمنی و... قدیس بسازم. مسئلهام این است که چقدر معنازداییشده، بافتزداییشده، بیزمان و بیمکان، بیسابقه و لاحقه و پا در هوا داریم دنیا و آدمها را فهم میکنیم و بعد هم برایشان نسخه میپیچیم. شاید لازم باشد اول قصه آدمها و ملتها را خوب بشنویم..https://ble.ir/dinrasaneh
️چند وقت پیش داشتم اینفوهای الجزیره از آمار جنگ غزه را مرور میکردم. عدد شهدا و خسارات غزه را اینطور معناسازی کرده بود: هر ساعت، ۴۲ بمب، ۱۵ شهید (شش کودک)، ۳۵ مجروح و ۱۲ ساختمانِ تخریبشده. دیدهبان حقوقبشر یورومِد اینطور به عددها جان داده بود: ماه چهارم جنگ، چهار درصد جمعیت؛ شهید، مجروح یا مفقود.عملیات هفتاکتبر به این خسارات میارزید؟ رنجی که آفرید، با رنجی که محتمل است با تسریع در سقوط رژیم کم کند، موازنه میکند؟ بهگمانم پرسش درستی نیست؛ نهفقط بهخاطر اینکه پیچیدگی و کثرت مولفهها سبب میشود که نتوان پاسخ انضمامی مورد توافقی به این پرسش داد، بل به این علت که پیش از آن باید بپرسیم "چه کسی حق گرفتن این تصمیم را دارد؟" آیا من میتوانم برای شما تصمیم بگیرم که بهجای مرگ تدریجی بیثمر، اکنون رنجی انبوه ولی محتملالاثمار را به جان بخرید؟ آیا تصمیم رهبران گروه چند دههزار نفری حماس، اراده جمعیت چند میلیونی غزه را "نمایندگی" میکرد؟ منظورم از "نمایندگی" صندوق رای نیست، روشن است دیگر؟
️داشتم افکارسنجی اخیر "مرکز عربی مطالعات و پژوهشهای سیاستی" قطر را میدیدم. یکی از سوالات این بود که به نظر شما مهمترین علت حمله حماس در هفت اکتبر چه بود؟ پاسخ کرانه باختریها جالب (و متفاوت از بقیه جهان عرب بود): دفاع از مسجدالاقصی (۴۵ درصد)، ادامهیافتن اشغال فلسطین (۲۴ درصد)، ادامهیافتن حصر غزه (۱۶ درصد). چند روز پیش داشتم ویدئوی واشنگتنپست از آرزوهای کودکان غزه را میدیدم. یکیشان با یک حال غریبی میگفت: برگشت به مسجدالاقصی. بهمناسبت کارهایمان، این مدت مستندهای دستاول زیادی از فلسطین دیدم. همه اینها باعث شد ناگهان در ذهنم چراغی روشن شود: نکند مسجدالاقصی برای انسان فلسطینی چیزی شبیه حرم سیدالشهداء(ع) برای ما باشد؟ حرمی که برای دفاع از آن هزینه-فایده نمیکنیم، ولو بلغ ما بلغ، پایش جان میدهیم. تازه فهمیدم تا پیش از این چقدر ذهنم پوزیتیویستی به ماجرا نگاه میکرده است. تو وقتی "انسان فلسطینی" را نمیفهمی، چطور میتوانی بفهمی حماس تصمیم گرفته یا حماس مجری تصمیم روح جمعی ملتش بوده؟ اگر الان کسی زبانم لال به فرض محال، به گوشهای از صحن حرم سیدالشهداء (ع) جسارت کند، اگر جمعی از شیعیان عازم دفاع شوند و رفتنشان تبعاتی برای قومشان داشته باشد، بر آنها خرده میگیری که چرا از قومت اجازه نگرفتی؟ نه، تصمیم این قوم در قبال این واقعه روشن است، این جمع صرفا مجری تصمیم است. داشتم از ناشناختهبودن "انسان فلسطینی" برای خودم میگفتم؛ خصوصا آن روح جمعیشان. قصه را که از امروز بخوانی، تصمیم را تصمیم حماس میدانی. اگر قصه را دستکم از ۱۹۴۸ بخوانی، میبینی این ملت یک سیری را جلو آمده و راههایی را رفته و نتایجی را دیده و یکجایی دیگر به این رسیده که نه، نمیشود، ولو یکدرصد امید موفقیت باشد، نه اصلا صفر درصد، باید دل به دریا زد و تمامش کرد. "انسان فلسطینی" دقیقا همین است که گفتم؟ نمیدانم. دارم بلندبلند با خودم فکر میکنم که اگر این باشد، آنوقت تصمیم ملت است دیگر.
️"انسان یمنی" هم همینطور. تازه دارم میفهمم که چقدر با او هم بیگانهام. صحبتهای سیدحسننصرالله خطاب به سیدعبدالملک بدرالدین را ببینید. این "انسان یمنی" چطور آدمی است که میخواهد همان یک لقمهی نداشتهاش را هم با فلسطینیها نصف کند.اینها را که میگویم نه اینکه بخواهم از انسان فلسطینی و یمنی و... قدیس بسازم. مسئلهام این است که چقدر معنازداییشده، بافتزداییشده، بیزمان و بیمکان، بیسابقه و لاحقه و پا در هوا داریم دنیا و آدمها را فهم میکنیم و بعد هم برایشان نسخه میپیچیم. شاید لازم باشد اول قصه آدمها و ملتها را خوب بشنویم..https://ble.ir/dinrasaneh
۸:۲۳
۲۹ بهمن
بازارسال شده از کانال اطلاعرسانی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
۴:۰۴
۲۱ اسفند
بازارسال شده از تربیت رسانهای باران
۷:۴۶