Rouzbarg 6.mp3
۰۵:۰۸-۴.۱۳ مگابایت
۴:۰۷
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
بشنوید... مجموعه پادکست #فاطمهای_که_نمیشناسیم قسمت ششم: جهاد خانوادگی آیا جهاد خانوادگی حضرت زهرا (س) مختص به بعد از ازدواج بود؟ حسن التَّبَعُل یعنی چه؟ به روایت: حمیدرضا تیموری به سفارش مؤسسه طلایهداران راه سوم @rahesevvom #گویندگی #پادکست #فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن @hrteimouri_ir
بسم الله الرحمن الرحیميَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَة
سلام و خداقوت به شما مخاطبان عزیز، همراهان روزبرگ شیعهدر محفل ششم از مجموعه منابر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم. دیروز خدمتتان عرض کردیم که چه مقاطعی از زندگی حضرت فاطمه مبارزه و جهاد بود؛ بعد از آن مشخص شد که فاطمه (س) در هر سه بعد زندگیشان مشغول جهاد بودند و جهاد ایشان در بعد فردی، زیربنای دو بعد خانوادگی و اجتماعی بود؛ و اینکه ایشان با مجاهدت اکبر خودشان، به سه مقام طُهر، طاهر و مطهر رسیدند؛ وگرنه کسی این مقامات را مفت به دست نمیآورد. آن حضرت بر خواهشهای دنیوی خودشان مسلط بودند و اجازه نمیدادند خواهشها بر ایشان مسلط بشوند؛ درحالیکه موقعیتشان هم در نقش دختر و هم در نقش همسر آنقدر در شأن بالای اجتماعی بود که میتوانستند همۀ خواستههایشان را مهیا کنند. حساب کنید شما بهعنوان مخاطب خانم یا آقا، چنین حالی داشته باشید که بر خواهشهای دنیوی خودتان مسلط شوید؛ اولین سودش به خودتون میرسد؛ دومین سودش به همسرتان و خانوادتان؛ قطعاً یکی از عرصههای جهادی هر کدام از ما خانواده است. شاید خانمها این حرف را بهتر بفهمند؛ چرا که خیلی عبارت جهاد زن شوهردارى نيكوست یا همون «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ» را شنیدهاند.
اما آقایان و جهاد در عرصۀ خانوادهآنها هم شاید روایت «اَلْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ» را شنیده باشند که معنایش میشود: «كسى كه براى اهل خانوادهاش كوشش مىكند، پاداش مجاهد في سبيل الله را دارد». خوب پس برای هرکدام از زن و مرد در خانواده جهادی هست.
اما برویم سراغ جهاد خانوادگی حضرت فاطمه (س)؛ ایشان در شرایطی به سر میبردند که در طی حدود ده سال زندگیشان، همسرشان یا در مأموریت بود یا در جنگ؛ حضرت علی (ع) در این ده سال حدود سی غزوه شرکت کردند. یعنی بهطور متوسط سالی سه جنگ. خوب اگر در چنین موقعیتی حضرت فاطمه کوچکترین اعتراضی میکردند، حضرت علی از یک حرکت مبارزاتی بازمیماندند؛ درحالیکه ایشان در بسیاری از غزوهها و مأموریتها، محوریت داشتند و نبودشان ممکن بود ضربۀ جدی به آن حرکت وارد کند. ازاینرو میبینیم که حضرت علی در پایان عمر کوتاه فاطمۀ زهرا، در اوج عشق و مودت نسبت به ایشان میفرمایند «ما اَغضَبَنِی وَ لا خَرَجَ مِن اَمری» یعنی حتی یک بار مرا به خشم نیاورد و از دستور من سرپیچی نکرد. همسری که متوجه محاسن همسرش میشود. حضرت علی قدردان است و این را به زبان می آورد و اینطور از مجاهدت همسرش درون منزل تشکر میکند. و حضرت فاطمه، چه کامل «حسن التبعل» را اجرا میکند. «حسن التبعل» به نظر شما چه معنایی دارد؟حسن التبعل، بنا به تعریف رهبر معظم انقلاب، یعنی تقویت و تشجیع همسر، یعنی فرزندان را بهخوبی تربیتکردن؛ تا در زمانی که شوهر در مبارزه است خیالش از فرزندان راحت باشد. حضرت فاطمه به تعبیر رهبری از این همه جهاد حضرت علی، نهتنها شکوه نکردند بلکه با نشاط و به دور از افسردگی به ساحت خانواده میپرداختند. اما سؤال اینجاست: آیا ایشان فقط در دوران پس از ازدواج، جهاد در ساحت خانواده را رقم زدند؟ پاسخ قطعاً منفی است؛ چرا که اگر به سابقۀ شکلگیری لقب «ام ابیها» نگاه کنیم، متوجه میشویم که حضرت در دوران دختری هم به نهایت مجاهدت داشتند؛ حضرت در زمانی که پیامبر دو پناه اصلی خودشان یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه را از دست داده بودند و در پایان دوران سخت شعب ابیطالب به سر میبردند، در آن همه تحریم، آن امت نوپای بحرانزده، همچون مشاور، مادر و غمگسار پیامبر عمل کردند. به تعبیر رهبر معظم حضرت فاطمه 6 -5 ساله بودند که چنین لقبی را در اثر چنین کنشی گرفتند و این معادل دختر 10 -12 ساله امروز است.
این مباحث ادامه دارد. با ما همراه باشید. ما را به دوستانتان و اطرافیانتان معرفی کنید. ممنون از همراهیتان. خدا نگهدار
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
سلام و خداقوت به شما مخاطبان عزیز، همراهان روزبرگ شیعهدر محفل ششم از مجموعه منابر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم. دیروز خدمتتان عرض کردیم که چه مقاطعی از زندگی حضرت فاطمه مبارزه و جهاد بود؛ بعد از آن مشخص شد که فاطمه (س) در هر سه بعد زندگیشان مشغول جهاد بودند و جهاد ایشان در بعد فردی، زیربنای دو بعد خانوادگی و اجتماعی بود؛ و اینکه ایشان با مجاهدت اکبر خودشان، به سه مقام طُهر، طاهر و مطهر رسیدند؛ وگرنه کسی این مقامات را مفت به دست نمیآورد. آن حضرت بر خواهشهای دنیوی خودشان مسلط بودند و اجازه نمیدادند خواهشها بر ایشان مسلط بشوند؛ درحالیکه موقعیتشان هم در نقش دختر و هم در نقش همسر آنقدر در شأن بالای اجتماعی بود که میتوانستند همۀ خواستههایشان را مهیا کنند. حساب کنید شما بهعنوان مخاطب خانم یا آقا، چنین حالی داشته باشید که بر خواهشهای دنیوی خودتان مسلط شوید؛ اولین سودش به خودتون میرسد؛ دومین سودش به همسرتان و خانوادتان؛ قطعاً یکی از عرصههای جهادی هر کدام از ما خانواده است. شاید خانمها این حرف را بهتر بفهمند؛ چرا که خیلی عبارت جهاد زن شوهردارى نيكوست یا همون «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ» را شنیدهاند.
اما آقایان و جهاد در عرصۀ خانوادهآنها هم شاید روایت «اَلْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ» را شنیده باشند که معنایش میشود: «كسى كه براى اهل خانوادهاش كوشش مىكند، پاداش مجاهد في سبيل الله را دارد». خوب پس برای هرکدام از زن و مرد در خانواده جهادی هست.
اما برویم سراغ جهاد خانوادگی حضرت فاطمه (س)؛ ایشان در شرایطی به سر میبردند که در طی حدود ده سال زندگیشان، همسرشان یا در مأموریت بود یا در جنگ؛ حضرت علی (ع) در این ده سال حدود سی غزوه شرکت کردند. یعنی بهطور متوسط سالی سه جنگ. خوب اگر در چنین موقعیتی حضرت فاطمه کوچکترین اعتراضی میکردند، حضرت علی از یک حرکت مبارزاتی بازمیماندند؛ درحالیکه ایشان در بسیاری از غزوهها و مأموریتها، محوریت داشتند و نبودشان ممکن بود ضربۀ جدی به آن حرکت وارد کند. ازاینرو میبینیم که حضرت علی در پایان عمر کوتاه فاطمۀ زهرا، در اوج عشق و مودت نسبت به ایشان میفرمایند «ما اَغضَبَنِی وَ لا خَرَجَ مِن اَمری» یعنی حتی یک بار مرا به خشم نیاورد و از دستور من سرپیچی نکرد. همسری که متوجه محاسن همسرش میشود. حضرت علی قدردان است و این را به زبان می آورد و اینطور از مجاهدت همسرش درون منزل تشکر میکند. و حضرت فاطمه، چه کامل «حسن التبعل» را اجرا میکند. «حسن التبعل» به نظر شما چه معنایی دارد؟حسن التبعل، بنا به تعریف رهبر معظم انقلاب، یعنی تقویت و تشجیع همسر، یعنی فرزندان را بهخوبی تربیتکردن؛ تا در زمانی که شوهر در مبارزه است خیالش از فرزندان راحت باشد. حضرت فاطمه به تعبیر رهبری از این همه جهاد حضرت علی، نهتنها شکوه نکردند بلکه با نشاط و به دور از افسردگی به ساحت خانواده میپرداختند. اما سؤال اینجاست: آیا ایشان فقط در دوران پس از ازدواج، جهاد در ساحت خانواده را رقم زدند؟ پاسخ قطعاً منفی است؛ چرا که اگر به سابقۀ شکلگیری لقب «ام ابیها» نگاه کنیم، متوجه میشویم که حضرت در دوران دختری هم به نهایت مجاهدت داشتند؛ حضرت در زمانی که پیامبر دو پناه اصلی خودشان یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه را از دست داده بودند و در پایان دوران سخت شعب ابیطالب به سر میبردند، در آن همه تحریم، آن امت نوپای بحرانزده، همچون مشاور، مادر و غمگسار پیامبر عمل کردند. به تعبیر رهبر معظم حضرت فاطمه 6 -5 ساله بودند که چنین لقبی را در اثر چنین کنشی گرفتند و این معادل دختر 10 -12 ساله امروز است.
این مباحث ادامه دارد. با ما همراه باشید. ما را به دوستانتان و اطرافیانتان معرفی کنید. ممنون از همراهیتان. خدا نگهدار
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
۴:۱۳
بازارسال شده از ماه تیوی
۱۵:۳۸
نوشتن روزنوشتِ درستوحسابی واقعاً کار سختی است؛ خصوصاً اگر بخواهی آزادنویسی کنی و ویرایشش کنی و هشتگ بگذاری و ... من نسبتاً ارتباطات زیادی دارم و در طول روز دغدغههای خیلیها را میشنوم یا میخوانم. میخواهم از امشب قدری بیشتر بنویسم؛ خصوصاً از حالوهوای شخصیام.
#روزنوشت @hrteimouri_ir
#روزنوشت @hrteimouri_ir
۲۳:۱۶
️ 28 آذر 1403صبح مادرم تماس گرفت و گفت برق ساعت 11:30 دقیقه میرود. به شخصی قول ارسال فایل داده بودم. از ساعت 10:50 با استرس تمام مشغول انجام کار بودم. هر چند دقیقه یک بار خروجی میگرفتم و در ایتا بارگذاری میکردم. آخرش هم برق نرفت اما استرسش روح و جانم را خراشید. برای تخلیۀ روانی، لعنتی هم حوالۀ رییسجمهور و دولت محترم کردم. نمیدانم صدای ما مردم کوچه و بازار چگونه باید به آن بالابالاها برسد؟! مردم از وضعیت اقتصادی و بالاپایینشدن طلا و دلار و تورم کمرشکن کم عذاب نمیکشیدند که حالا قطعی برق و کمبود گاز و تعطیلشدن کسبوکارها و سردشدن منازل و دفاتر کار و ... هم به معضلاتشان اضافه شده است. در این بین باید از عذرخواهی رییسجمهور و راهرفتن ریتمیکش با ضرب زورخانه (در آیین تجلیل از قهرمانان المپیک و پاراالمپیک پاریس) و پیگیری بازگشت فردوسیپور به صداوسیما (همان صداوسیمایی که به قول بعضی کانالهای خبری در جذب مخاطب سقوط کرده) و ... ذوقمرگ شویم! وضعیت ذهنی مردم بههمریخته و اگر خودمانی بگویم خشخشی است. چند روزی است خیلی سخت، نگران ایرانم. شاید روزهای سختی پیش رو داشته باشیم.
#روزنوشت #مردم #ایران #بحران @hrteimouri_ir
#روزنوشت #مردم #ایران #بحران @hrteimouri_ir
۲۳:۳۴
۲۹ آذر ۱۴۰۳امروز بهخاطر حضور در نمایشگاه نقاشی استاد عبودیت و دو قرار کاری، دو سه ساعتی در شهر چرخ میزدم. دو نکته توجهم را جلب کرد:
در برخی نقاط بهدلیل قطع برق، ترافیک سنگینی راه افتاده بود. مردم اکثراً کلافه بودند و هرکس میخواست هرطور شده از مهلکه خارج شود. نتیجهاش هم رخدادن تصادفهایی در حد خطوخش جزئی بود. به این فکر میکردم که وضعیت «ناترازی انرژی» تا کجا ادامه خواهد داشت؟! راهحل کوتاهمدت یا میانمدتی برایش داریم؟ نمیشود تابلوهای راهنمایی رانندگی را به برق خورشیدی مجهز کرد؟ یا حتی تابلوهایی طراحی کرد که انرژی خورشید را توسط بدنهشان دریافت کنند؟ کدام سازمان پیگیر حل اثرات جانبی ناشی از کمبود انرژی در کشور است؟
اکثر مردم مشغول خرید میوه و تنقلات و ملزومات ناهار روز جمعه و شام شب یلدا بودند. به این فکر میکردم که لابد در شب یلدا ما ایرانیها تیشان فیشان میکنیم و دور هم مینشینیم و تخمه و پسته میشکنیم و میوه میخوریم و شیرینی و شکلات میل میکنیم و از کمبودها و مشکلات مالی و معضلات کاری و ... گله میکنیم و اگر مؤدب باشیم فحشی به دولت و رییسجمهور میدهیم و اگر بیادب باشیم از بالا تا پایین نظام را مورد عنایت قرار میدهیم و ... اما شکرگزار نعمتهایی که خدا در اختیارمان گذاشته نیستیم. گاهی هم اصلاً در زمین دیگری بازی میکنیم و اصلاً چنین برداشتی از نعمات الهی نداریم و آنها را نتیجه فرآیندهای طبیعی میدانیم! ما حواسمان به این آیۀ مبارکه نیست: لَئِن شَكَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ وَلَئِن كَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدࣱ. مراقب عذاب الهی هستیم؟!
#روزنوشت #شکرگزاری #شکر_نعمت #شب_یلدا #ناتراژی_انرژی @hrteimouri_ir
در برخی نقاط بهدلیل قطع برق، ترافیک سنگینی راه افتاده بود. مردم اکثراً کلافه بودند و هرکس میخواست هرطور شده از مهلکه خارج شود. نتیجهاش هم رخدادن تصادفهایی در حد خطوخش جزئی بود. به این فکر میکردم که وضعیت «ناترازی انرژی» تا کجا ادامه خواهد داشت؟! راهحل کوتاهمدت یا میانمدتی برایش داریم؟ نمیشود تابلوهای راهنمایی رانندگی را به برق خورشیدی مجهز کرد؟ یا حتی تابلوهایی طراحی کرد که انرژی خورشید را توسط بدنهشان دریافت کنند؟ کدام سازمان پیگیر حل اثرات جانبی ناشی از کمبود انرژی در کشور است؟
اکثر مردم مشغول خرید میوه و تنقلات و ملزومات ناهار روز جمعه و شام شب یلدا بودند. به این فکر میکردم که لابد در شب یلدا ما ایرانیها تیشان فیشان میکنیم و دور هم مینشینیم و تخمه و پسته میشکنیم و میوه میخوریم و شیرینی و شکلات میل میکنیم و از کمبودها و مشکلات مالی و معضلات کاری و ... گله میکنیم و اگر مؤدب باشیم فحشی به دولت و رییسجمهور میدهیم و اگر بیادب باشیم از بالا تا پایین نظام را مورد عنایت قرار میدهیم و ... اما شکرگزار نعمتهایی که خدا در اختیارمان گذاشته نیستیم. گاهی هم اصلاً در زمین دیگری بازی میکنیم و اصلاً چنین برداشتی از نعمات الهی نداریم و آنها را نتیجه فرآیندهای طبیعی میدانیم! ما حواسمان به این آیۀ مبارکه نیست: لَئِن شَكَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ وَلَئِن كَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدࣱ. مراقب عذاب الهی هستیم؟!
#روزنوشت #شکرگزاری #شکر_نعمت #شب_یلدا #ناتراژی_انرژی @hrteimouri_ir
۲۳:۲۷
۲۳:۲۸
۲۳:۲۸
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
۲۹ آذر ۱۴۰۳ امروز بهخاطر حضور در نمایشگاه نقاشی استاد عبودیت و دو قرار کاری، دو سه ساعتی در شهر چرخ میزدم. دو نکته توجهم را جلب کرد: در برخی نقاط بهدلیل قطع برق، ترافیک سنگینی راه افتاده بود. مردم اکثراً کلافه بودند و هرکس میخواست هرطور شده از مهلکه خارج شود. نتیجهاش هم رخدادن تصادفهایی در حد خطوخش جزئی بود. به این فکر میکردم که وضعیت «ناترازی انرژی» تا کجا ادامه خواهد داشت؟! راهحل کوتاهمدت یا میانمدتی برایش داریم؟ نمیشود تابلوهای راهنمایی رانندگی را به برق خورشیدی مجهز کرد؟ یا حتی تابلوهایی طراحی کرد که انرژی خورشید را توسط بدنهشان دریافت کنند؟ کدام سازمان پیگیر حل اثرات جانبی ناشی از کمبود انرژی در کشور است؟ اکثر مردم مشغول خرید میوه و تنقلات و ملزومات ناهار روز جمعه و شام شب یلدا بودند. به این فکر میکردم که لابد در شب یلدا ما ایرانیها تیشان فیشان میکنیم و دور هم مینشینیم و تخمه و پسته میشکنیم و میوه میخوریم و شیرینی و شکلات میل میکنیم و از کمبودها و مشکلات مالی و معضلات کاری و ... گله میکنیم و اگر مؤدب باشیم فحشی به دولت و رییسجمهور میدهیم و اگر بیادب باشیم از بالا تا پایین نظام را مورد عنایت قرار میدهیم و ... اما شکرگزار نعمتهایی که خدا در اختیارمان گذاشته نیستیم. گاهی هم اصلاً در زمین دیگری بازی میکنیم و اصلاً چنین برداشتی از نعمات الهی نداریم و آنها را نتیجه فرآیندهای طبیعی میدانیم! ما حواسمان به این آیۀ مبارکه نیست: لَئِن شَكَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ وَلَئِن كَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدࣱ. مراقب عذاب الهی هستیم؟! #روزنوشت #شکرگزاری #شکر_نعمت #شب_یلدا #ناتراژی_انرژی @hrteimouri_ir
۱۷:۲۹
بازارسال شده از ماه تیوی
۲۱:۲۲
۲۲:۵۴
Rouzbarg 7.mp3
۰۴:۳۶-۳.۷۱ مگابایت
۱۴:۰۴
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
بشنوید... مجموعه پادکست #فاطمهای_که_نمیشناسیم قسمت هفتم: جهاد خانوادگی 2 آیا وظیفهٔ محافظت از خانواده فقط بهعهدهٔ مرد است؟ نقش پیامبر در تقویت روحیهٔ جهادی حضرت زهرا (س) چه بود؟ به روایت: حمیدرضا تیموری به سفارش مؤسسه طلایهداران راه سوم @rahesevvom #گویندگی #پادکست #فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن @hrteimouri_ir
بسم الله الرحمن الرحیميَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَة
سلام و احترام به شما مخاطبان عزیز، همراهان روزبرگ شیعهدر جلسۀ هفتم منبر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم. اگر عزیزان به خاطر داشته باشند، دیروز از جهاد مردان و زنان در ساحت خانواده گفتیم؛ از حسن التبعل فاطمۀ زهرا، از آن همه جنگ و مأموریت حضرت علی که اگر جایی فاطمه در ساحت خانه پشت او را خالی میکرد، چه میشد! از اینکه حضرت علی به غیر از معاش خانواده، چه رفتاری با حضرت زهرا داشتند؟ چه قدردانیای داشتند؟ اما به نظر میرسد قبل از اینکه به موضوع جهاد اجتماعی حضرت زهرا برسیم این مبحث به دلیل اهمیتش همچنان باید ادامه داشته باشد. در اینجا از شما دعوت میکنم که در آیۀ 6 سورۀ تحریم تأمل بفرمایید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» به نظر شما محافظت اهل از جهنمیشدن به عهدۀ چه کسی است؟ آیا تنها به عهدۀ مرد خانواده است؟ بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب این کار بر عهدۀ زن و شوهر، هر دو هست. پس یکی از مهمترین وظایف زوجین در خانواده این است که اهل و خانواده خودشان را از جهنمیشدن در امان بدارند. حالا اگر مرد این وظیفه را انجام ندهد؛ اگر خوب به خانواده رسیدگی نکند، اگر در عرصۀ اجتماعی دچار اتلاف وقت است و عادلانه برای خانواده وقت نگذارد، چه میشود؟ «مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ»؛ حکمت 453 نهجالبلاغه؛ زبیر همواره از یاران خاص ما بود تا آنکه فرزند شومش رشد کرد. اگر به خانواده نرسیدید، گاهی یک رخنۀ کوچک، جهاد با نفس چند سالتان را از بین میبرد.
نکتۀ دیگر اینکه اگر بانوان خواهشهایشان را حذف کنند، همسرانشان بدعادت نمیشوند؟ در اینجا هم خوب است اشاره کنیم که حضرت زهرا از خواهشهای پرجاذبۀ دنیا میگذشت و نه از آنچه واقعاً مورد نیاز بود چنانکه زمانی درخواست خدمه کردند. اما او خواهشی نمیکرد که همسرش امکان برآورده شدنش را نداشت و باعث شرمندگی همسر میشد. «يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ ما لاتَقدِرُ عَلَيهِ» (بحارالانوار، ج103، ص37) پس گاهی شوهران امکان کاری را دارند یا به جهاد اجتماعی دائمی مشغول نیستند، خواهشکردن در حد متعارف و در حد نیاز واقعی و نه نیاز کاذب از آنها خلاف جهاد نیست. از آن طرف مردان هم باید از درخواستهای بیجای خود بگذرند و این خود شعبهای از جهاد اکبر برای آنهاست.
نکتۀ دیگر اینکه حضرت زهرا با وجود جهاد فردی و عبادی که داشتند و با وجود جهاد اجتماعی ایشان و ضمن مجاهدت همسرداری، مجاهدت فرزندداری هم داشتند؛ ایشان با فرزندان خود بازی میکرد؛ شعر میخواند، و در یک جمله محور تربیت فرزندان بودند، چرا که علی (ع) به اقتضای شرایط حضور کمرنگی در خانه داشتند. به تعبیر رهبر معظم حضرت زهرا (س) این همه را با نشاط و هیجان انجام میداد.
حالا یک سؤال دیگر اینجا پیش میآید: نسبت پیامبر(ص) در ایجاد روحیۀ جهاد در فاطمه (س) به عنوان یک پدر چگونه بوده است؟ در روایات داریم که پیامبر، با آن شأن الهی و اجتماعیشان به حضرت فاطمه میفرمودند «فَإنِّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئا» یعنی من نمیتوانم پیش خدا تو را از چیزی بینیاز کنم و از طرف دیگر میفرمودند که «اگر بشنوم وسایل بیتالمال را به امانت گرفتی و وارد خانه کردی تو را مثل دیگران مجازات خواهم کرد».
در قسمتهای آینده این مبحث را ادامه خواهیم داد. ممنون از توجهتان. منتظر نظرات سازندۀ شما هستیم. در پناه حق باشید.
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
سلام و احترام به شما مخاطبان عزیز، همراهان روزبرگ شیعهدر جلسۀ هفتم منبر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم. اگر عزیزان به خاطر داشته باشند، دیروز از جهاد مردان و زنان در ساحت خانواده گفتیم؛ از حسن التبعل فاطمۀ زهرا، از آن همه جنگ و مأموریت حضرت علی که اگر جایی فاطمه در ساحت خانه پشت او را خالی میکرد، چه میشد! از اینکه حضرت علی به غیر از معاش خانواده، چه رفتاری با حضرت زهرا داشتند؟ چه قدردانیای داشتند؟ اما به نظر میرسد قبل از اینکه به موضوع جهاد اجتماعی حضرت زهرا برسیم این مبحث به دلیل اهمیتش همچنان باید ادامه داشته باشد. در اینجا از شما دعوت میکنم که در آیۀ 6 سورۀ تحریم تأمل بفرمایید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» به نظر شما محافظت اهل از جهنمیشدن به عهدۀ چه کسی است؟ آیا تنها به عهدۀ مرد خانواده است؟ بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب این کار بر عهدۀ زن و شوهر، هر دو هست. پس یکی از مهمترین وظایف زوجین در خانواده این است که اهل و خانواده خودشان را از جهنمیشدن در امان بدارند. حالا اگر مرد این وظیفه را انجام ندهد؛ اگر خوب به خانواده رسیدگی نکند، اگر در عرصۀ اجتماعی دچار اتلاف وقت است و عادلانه برای خانواده وقت نگذارد، چه میشود؟ «مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ»؛ حکمت 453 نهجالبلاغه؛ زبیر همواره از یاران خاص ما بود تا آنکه فرزند شومش رشد کرد. اگر به خانواده نرسیدید، گاهی یک رخنۀ کوچک، جهاد با نفس چند سالتان را از بین میبرد.
نکتۀ دیگر اینکه اگر بانوان خواهشهایشان را حذف کنند، همسرانشان بدعادت نمیشوند؟ در اینجا هم خوب است اشاره کنیم که حضرت زهرا از خواهشهای پرجاذبۀ دنیا میگذشت و نه از آنچه واقعاً مورد نیاز بود چنانکه زمانی درخواست خدمه کردند. اما او خواهشی نمیکرد که همسرش امکان برآورده شدنش را نداشت و باعث شرمندگی همسر میشد. «يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ ما لاتَقدِرُ عَلَيهِ» (بحارالانوار، ج103، ص37) پس گاهی شوهران امکان کاری را دارند یا به جهاد اجتماعی دائمی مشغول نیستند، خواهشکردن در حد متعارف و در حد نیاز واقعی و نه نیاز کاذب از آنها خلاف جهاد نیست. از آن طرف مردان هم باید از درخواستهای بیجای خود بگذرند و این خود شعبهای از جهاد اکبر برای آنهاست.
نکتۀ دیگر اینکه حضرت زهرا با وجود جهاد فردی و عبادی که داشتند و با وجود جهاد اجتماعی ایشان و ضمن مجاهدت همسرداری، مجاهدت فرزندداری هم داشتند؛ ایشان با فرزندان خود بازی میکرد؛ شعر میخواند، و در یک جمله محور تربیت فرزندان بودند، چرا که علی (ع) به اقتضای شرایط حضور کمرنگی در خانه داشتند. به تعبیر رهبر معظم حضرت زهرا (س) این همه را با نشاط و هیجان انجام میداد.
حالا یک سؤال دیگر اینجا پیش میآید: نسبت پیامبر(ص) در ایجاد روحیۀ جهاد در فاطمه (س) به عنوان یک پدر چگونه بوده است؟ در روایات داریم که پیامبر، با آن شأن الهی و اجتماعیشان به حضرت فاطمه میفرمودند «فَإنِّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئا» یعنی من نمیتوانم پیش خدا تو را از چیزی بینیاز کنم و از طرف دیگر میفرمودند که «اگر بشنوم وسایل بیتالمال را به امانت گرفتی و وارد خانه کردی تو را مثل دیگران مجازات خواهم کرد».
در قسمتهای آینده این مبحث را ادامه خواهیم داد. ممنون از توجهتان. منتظر نظرات سازندۀ شما هستیم. در پناه حق باشید.
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
۱۴:۰۵
۰:۵۸
بازارسال شده از فصل کوچ
به نام خدادر مسیر° ماندندر ابتدای بیشتر از نصف سالهای عمرم، به این فکر کردهام که هدف کلی زندگیام چیست و امسال باید چه اهدافی را دنبال کنم. هر سال به تناسب سنم و وضعی که در آن بودم اهدافی در ذهن داشتم اما هدف کلی و مسیر اصلی همیشه در ذهنم ثابت بود؛ جدای از این که چه هدفی دارم «همان که باید بودن» نگرانی همیشگی من در زندگی بود، هرچند در عمل هیچ وقت آنی نبودم که باید باشم!هر بار که به زندگیام نگاه میکنم، از دو جنبه در دغدغهام شکست خوردهام؛ اول پرداختن به اولویت و دوم صرف تمام توان در پرداختن به اولویت.مشکل اول دو جنبه دارد، گاهی وظیفه اصلی را تشخیص ندادهام و گاهی وظیفه اصلی را میدانستهام اما توانم را در کارهای بدون اولویت صرف کردهام. مشکل دوم هم این است صد خود را در آن اولویت مصرف نکردهام. اما انسان میتواند همیشه درحال رشد باشد.حتی در زمینه تلاشکردن هم میشود بهتر شد؛ «امروز بیشتر و بهتر از دیروز تلاش میکنم». برنامهریزی راهی است برای بهتر کار کردن؛ برای یادگرفتنش تلاش نسبتاً خوبی داشتم. در این زمینه خط رشد من از شروع تا امروز به این شکل بوده: از نوشتن برنامهای سفت و سخت برای داشتن کمترین زمان هدررفته، رسیدم به اجراییترین برنامه در عین تقسیم وقت بین مهمترین کارها.درنهایت وقتی که برنامهای قابل اجرا و بهینه وجود دارد که در آن به اولویتها توجه شده حالا نوبت اجرا است. بنابراین بدون تعارف دلیل دیگر شکستم این است: تنبلی در اجرای برنامه!این مقدمه را گفتم که از شروع «گزارش ماهانه رشد فردی» صحبت کنم. امیدوارم که این نوشتن و انتشار این گزارش به خودم و دیگران در مسیر رشد کمک کند. این ایده را از یک وبلاگ گرفتهام که نویسندهاش #گزارش_ماهانه_رشد_فردی خود را در پایان هر ماه منتشر میکند. خواندن این گزارشها برای من خیلی مفید بوده؛ برای اینکه بدانم «در مسیر°ماندن» چگونه است. باید درباره این موضوع مفصل بنویسم، اما فعلاً کوتاه بگویم: شاید نتوانیم هر روز عالی باشیم، گاهی معمولی هستیم و گاهی به سختی ادامه میدهیم، مهمترین چیز در مسیر ماندن است، یعنی «حرکت در جهت درست».به امید خدا گزارشهای ماهانه را از این ماه شروع میکنم.
#رشد_فردی#برنامه_ریزی#هدف_زندگی#گزارش_ماهانه_رشد_فردی
وجیهه مهرابی | @vjh_mhrb| @vajihemehrabin_ir
#رشد_فردی#برنامه_ریزی#هدف_زندگی#گزارش_ماهانه_رشد_فردی
وجیهه مهرابی | @vjh_mhrb| @vajihemehrabin_ir
۱۰:۱۳
Rouzbarg 8.mp3
۰۴:۵۶-۳.۹۷ مگابایت
۲۳:۱۲
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
بشنوید... مجموعه پادکست #فاطمهای_که_نمیشناسیم قسمت هشتم: جهاد اجتماعی آیا جهاد اجتماعی حضرت زهرا (س) فقط بعد از رحلت پیامبر (ص) انجام شده است؟ به روایت: حمیدرضا تیموری به سفارش مؤسسه طلایهداران راه سوم @rahesevvom #گویندگی #پادکست #فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن @hrteimouri_ir
بسم الله الرحمن الرحیميَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَة
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبان ارجمند روزبرگ شیعهدر جلسۀ هشتم منبر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم و همانطور که مستحضرید در بیان الگوی جهاد فاطمی هستیم؛ تا اینجا، به بحث پیرامون جهاد فردی و جهاد خانوادگی حضرت پرداختیم. مشخص کردیم که در حوزۀ فردی و خانوادگی زن و مرد مکلف به جهادند و اشاره کردیم اگر انتظار داریم دخترمان یا همسرمان جهادگر باشد، خودمان هم باید جهادگر باشیم؛ گفتیم اگر فاطمه (س) در خانۀ پدری جهادی دارند که به لقب امابیها دست پیدا میکنند، پیامبر هم در این جهاد مؤثرند؛ پیامبر علاوه بر انذارهایی که به حضرت میدادند، سیرهای در برخورد با ایشان داشتند که آن هم در تربیت یک فرد مجاهد کم تأثیر نیست؛ اگر یک فرد تحت چنین نگاه کریمانهای قرار گیرد، راحتتر میتواند مسیر مجاهدتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را طی کند. تصور کنید پیامبر در زمانی که هنوز نگرش جاهلی به زن از بین نرفته، «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ» (آیۀ ۵٨ سورۀ نحل)، با دخترشان رفتاری میکنند که عایشه در توصیف آن میگوید: هر موقع حضرت فاطمه بر پیامبر وارد میشد «قَامَ اِلَیهَا» نهفقط بلند میشد که به سوی او میشتافت و او را در کنار خود جای میداد «وَ کَانَ یُقَبِّلُهَا وَ یَجلِسُهَا مَجلِسَه». پس والدین از اینگونه رفتارها نباید غافل شوند.
از طرف دیگر تربیت عملی فرزند اثرگذار است چنانکه خدیجه کبری یک مبارز اقتصادی- اجتماعی بود که علیه دشمنان زمان با تمام جان و مال و آبروی خودش قد علم کرد و این روحیه را به دختر خودش منتقل کرد. اما سؤالی که اینجا پس از بیان بعد خانوادگی مطرح میشود، این است که آیا جنبۀ جهاد اجتماعی حضرت به بعد از رحلت پیامبر (ص) محدود میشود؟ پاسخ این است که حضرت فاطمه به تعبیر رهبر معظم، پیش از هجرت پیامبر، از دختران مبارز مکه بودند؛ ضمن اینکه بعد از هجرت هم در بعضی جنگها حضور داشتند؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایشان اولین شیعۀ انقلابی بودند که در طول دوران حیات خودشان، از هیچیک از مسائل مهمی که در دوران بعثت و رسالت و سپس هجرت بر مسلمانها میگذشته، فارغ نبودند و در همۀ آنها نقش داشتند. این در حالی است که خیلیها خیال میکردند و البته هنوز هم خیال میکنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه کاری ندارد؛ اما مطابق آیۀ ٧١ سورۀ توبه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» بانوان مؤمن همراه با مردان مؤمن در اجتماع نقش دارند؛ هم تکلیف اجتماعی دارند و هم برای انجام آن تکلیف، حق دارند. در اینجا دعوت میکنم نکات تفسیری رهبری معظم را ذیل این آیه مشاهده کنید.
ضمناً یادآوری کنیم که اقسام جهاد که در جلسات گذشته خدمتتان عرض کردیم، چه بود؟ جهاد اکبر، جهاد کبیر و جهاد اصغر؛ گفته بودیم که جهاد کبیر شامل انواع جهادهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میشود. با این حساب، میتوانیم تلاشهای علمی حضرت که برای مخالفت با جهالت دشمنان بود، از مصادیق مهم جهاد کبیر بدانیم؛ بهعنوان مثال پاسخگویی به سؤالات مردمی، تعلیم دعای نور به حضرت سلمان و نمونههای دیگر از مصادیق جهاد علمی حضرت است. نمیشود گفت که حضرت فاطمه یکشبه خطبهخوان شدند بدون اینکه از قبل بهدنبال کسب معارف نباشند. علاوه بر این حضرت در جهاد اقتصادی هم تلاش داشتند که کمک مالی قابل توجه به فقرا با هبهای که از جانب پدر شده بود یعنی فدک از مصادیق آن است. از طرف دیگر سبک زندگیای که حضرت برای خانوادهشان در نظر گرفته بود که در آن مصرفگرایی بسیار مدیریت شده بود، خودش مصداق جهاد اکبر و جهاد کبیر با هم است.
انشاءالله این مبحث ادامه خواهد داشت. همچنان با ما همراه باشید. خدا یار و نگهدارتان.
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبان ارجمند روزبرگ شیعهدر جلسۀ هشتم منبر «فاطمهای که نمیشناسیم» هستیم و همانطور که مستحضرید در بیان الگوی جهاد فاطمی هستیم؛ تا اینجا، به بحث پیرامون جهاد فردی و جهاد خانوادگی حضرت پرداختیم. مشخص کردیم که در حوزۀ فردی و خانوادگی زن و مرد مکلف به جهادند و اشاره کردیم اگر انتظار داریم دخترمان یا همسرمان جهادگر باشد، خودمان هم باید جهادگر باشیم؛ گفتیم اگر فاطمه (س) در خانۀ پدری جهادی دارند که به لقب امابیها دست پیدا میکنند، پیامبر هم در این جهاد مؤثرند؛ پیامبر علاوه بر انذارهایی که به حضرت میدادند، سیرهای در برخورد با ایشان داشتند که آن هم در تربیت یک فرد مجاهد کم تأثیر نیست؛ اگر یک فرد تحت چنین نگاه کریمانهای قرار گیرد، راحتتر میتواند مسیر مجاهدتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را طی کند. تصور کنید پیامبر در زمانی که هنوز نگرش جاهلی به زن از بین نرفته، «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ» (آیۀ ۵٨ سورۀ نحل)، با دخترشان رفتاری میکنند که عایشه در توصیف آن میگوید: هر موقع حضرت فاطمه بر پیامبر وارد میشد «قَامَ اِلَیهَا» نهفقط بلند میشد که به سوی او میشتافت و او را در کنار خود جای میداد «وَ کَانَ یُقَبِّلُهَا وَ یَجلِسُهَا مَجلِسَه». پس والدین از اینگونه رفتارها نباید غافل شوند.
از طرف دیگر تربیت عملی فرزند اثرگذار است چنانکه خدیجه کبری یک مبارز اقتصادی- اجتماعی بود که علیه دشمنان زمان با تمام جان و مال و آبروی خودش قد علم کرد و این روحیه را به دختر خودش منتقل کرد. اما سؤالی که اینجا پس از بیان بعد خانوادگی مطرح میشود، این است که آیا جنبۀ جهاد اجتماعی حضرت به بعد از رحلت پیامبر (ص) محدود میشود؟ پاسخ این است که حضرت فاطمه به تعبیر رهبر معظم، پیش از هجرت پیامبر، از دختران مبارز مکه بودند؛ ضمن اینکه بعد از هجرت هم در بعضی جنگها حضور داشتند؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایشان اولین شیعۀ انقلابی بودند که در طول دوران حیات خودشان، از هیچیک از مسائل مهمی که در دوران بعثت و رسالت و سپس هجرت بر مسلمانها میگذشته، فارغ نبودند و در همۀ آنها نقش داشتند. این در حالی است که خیلیها خیال میکردند و البته هنوز هم خیال میکنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه کاری ندارد؛ اما مطابق آیۀ ٧١ سورۀ توبه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» بانوان مؤمن همراه با مردان مؤمن در اجتماع نقش دارند؛ هم تکلیف اجتماعی دارند و هم برای انجام آن تکلیف، حق دارند. در اینجا دعوت میکنم نکات تفسیری رهبری معظم را ذیل این آیه مشاهده کنید.
ضمناً یادآوری کنیم که اقسام جهاد که در جلسات گذشته خدمتتان عرض کردیم، چه بود؟ جهاد اکبر، جهاد کبیر و جهاد اصغر؛ گفته بودیم که جهاد کبیر شامل انواع جهادهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میشود. با این حساب، میتوانیم تلاشهای علمی حضرت که برای مخالفت با جهالت دشمنان بود، از مصادیق مهم جهاد کبیر بدانیم؛ بهعنوان مثال پاسخگویی به سؤالات مردمی، تعلیم دعای نور به حضرت سلمان و نمونههای دیگر از مصادیق جهاد علمی حضرت است. نمیشود گفت که حضرت فاطمه یکشبه خطبهخوان شدند بدون اینکه از قبل بهدنبال کسب معارف نباشند. علاوه بر این حضرت در جهاد اقتصادی هم تلاش داشتند که کمک مالی قابل توجه به فقرا با هبهای که از جانب پدر شده بود یعنی فدک از مصادیق آن است. از طرف دیگر سبک زندگیای که حضرت برای خانوادهشان در نظر گرفته بود که در آن مصرفگرایی بسیار مدیریت شده بود، خودش مصداق جهاد اکبر و جهاد کبیر با هم است.
انشاءالله این مبحث ادامه خواهد داشت. همچنان با ما همراه باشید. خدا یار و نگهدارتان.
#فاطمیه #حضرت_زهرا_س #مقام_زن
@hrteimouri_ir
۲۳:۱۲
۱۹:۳۰
صدای معلم - اسنپ و زندگی اسنپی یک فاجعه محیطزیستی، اقتصادی و فرهنگی در ایران.pdf
۵۳۵.۵۵ کیلوبایت
یادداشتی از دکتر حسین آخانی سنجانی، استاد دانشکدۀ زیستشناسی دانشگاه تهران دربارۀ تأثیرات محیطزیستی، اقتصادی و فرهنگی اسنپ و زندگی اسنپی در ایران
پیوست یادداشت:https://ble.ir/hrteimouri_ir/8394821911533632/1735070638524
#اقتصاد_اسنپی #زندگی_اسنپی #حسین_آخانی @hrteimouri_ir
پیوست یادداشت:https://ble.ir/hrteimouri_ir/8394821911533632/1735070638524
#اقتصاد_اسنپی #زندگی_اسنپی #حسین_آخانی @hrteimouri_ir
۲۰:۰۳
️ 2 دی 1403دیروز (1 دی 1403) که آن رانندۀ تپسی را با لباس ورزشی دیدم، یاد صحبتهای دکتر فرشاد مؤمنی (استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی) دربارۀ اسنپیشدن اقتصاد ایران افتادم. آنطور که من میفهمم اسنپیشدن اقتصاد بهمعنای روزمرهشدن اقتصاد است (لابد حالا باید معنای روزمرهشدن اقتصاد را بگویم!) با ظهور برنامک اسنپ و نفوذ گستردۀ آن در سراسر کشور، بسیاری از مردم، رانندگی در اسنپ را بهعنوان شغل اول یا دوم خود انتخاب کردند. ظاهراً سود خوبی هم داشته و دارد؛ مثلاً یک راننده در تهران در سال 1402 توانسته 675 میلیون تومان پول به جیب بزند. هیجانانگیز است، نه؟!اما چیزی که معمولاً از آن غافل میشویم تصویر بزرگتری از اقتصاد اسنپی و تأثیرات مثبت و منفی آن بر اقتصاد ایران است. طبق گزارش عملکرد گروه اسنپ (1402) این برنامک، 3 میلیون و 305 هزار نفر رانندۀ فعال و 471 هزار موتورسوار فعال داشته است. یعنی بیش از 3.7 میلیون نفر در کشور، همه یا بخشی از درآمدشان را از اسنپ کسب میکنند. فکر میکنم فاجعهبار است.
اما چرا اقتصاد اسنپی، برای کشور مضر است؟ چند ویژگی اقتصاد اسنپی که به ذهنم میرسد، اینهاست:• اقتصاد اسنپی اقتصادی است مبتنی بر سهمخواهی بیشتر از کیک اقتصاد. این اقتصاد به بزرگترشدن کیک اقتصاد فکر نمیکند. بنابراین با پولدارشدن یکی، دیگری فقیرتر میشود.• اقتصاد اسنپی، اقتصادی اورژانسی است و کاربران آن برای رفع نیاز آنی خود به آن روی آوردهاند. به عبارت بهتر هیچ افق و آیندۀ اقتصادی در این نوع اقتصاد وجود ندارد. اقتصاد بدون آینده هم در حداقلیترین حالت، شکننده و در حالتهای حداکثری، ریشهبَرکَن است.• در اقتصاد اسنپی امنیت شغلی، مرخصی، بیمۀ درمانی، بازنشستگی، قانون کار و تعهدات قانونی کارفرما و ... معنایی ندارد. این اقتصاد طرفدار ضربالمثل «دختر همسایه هرچه چِلتر، بهتر» است؛ لذا از کمپینهایی فریبندهای نظیر «تو مسیرته» (با شعار «مقصد اداره/ دانشگاه/ باشگاه باشه، درآمد تو مسیرشه») استفاده میکند تا اقشار مختلف را به کار بگیرد (بخوانید استثمار کند).• اقتصاد اسنپی نسخۀ بدل دیجیتالیشدن اقتصاد است. لابد میپرسید چرا؟ چون دیجیتالیشدن اقتصاد نیازمند ایجاد و رشد «متوازن» زیرساختهای کسبوکار الکترونیک است.• در اقتصاد اسنپی کسب درآمد از همهچیز مهمتر است. به همین منظور از اسامی و کمپینهای فریبندۀ غیرایرانی زیاد استفاده میکند. تأثیر «اقتصاد اسنپی بر فرهنگ» یادداشت دیگری میطلبد.
گرچه این روزنوشت قدری طولانی شد اما آنچه در ذهن داشتم کاملاً بیان نشد. دو پیوست هم دارد که خواندن و دیدنشان خالی از لطف نیست.پینوشت: طبعاً عنوان «اقتصاد اسنپی» به معنای ضدیت با برنامک (یا به قول خودشان سوپراپلیکیشن) اسنپ نیست.
#روزنوشت #اقتصاد_اسنپی #زندگی_اسنپی #اقتصاد_ایران #نقد_فناوری @hrteimouri_ir
اما چرا اقتصاد اسنپی، برای کشور مضر است؟ چند ویژگی اقتصاد اسنپی که به ذهنم میرسد، اینهاست:• اقتصاد اسنپی اقتصادی است مبتنی بر سهمخواهی بیشتر از کیک اقتصاد. این اقتصاد به بزرگترشدن کیک اقتصاد فکر نمیکند. بنابراین با پولدارشدن یکی، دیگری فقیرتر میشود.• اقتصاد اسنپی، اقتصادی اورژانسی است و کاربران آن برای رفع نیاز آنی خود به آن روی آوردهاند. به عبارت بهتر هیچ افق و آیندۀ اقتصادی در این نوع اقتصاد وجود ندارد. اقتصاد بدون آینده هم در حداقلیترین حالت، شکننده و در حالتهای حداکثری، ریشهبَرکَن است.• در اقتصاد اسنپی امنیت شغلی، مرخصی، بیمۀ درمانی، بازنشستگی، قانون کار و تعهدات قانونی کارفرما و ... معنایی ندارد. این اقتصاد طرفدار ضربالمثل «دختر همسایه هرچه چِلتر، بهتر» است؛ لذا از کمپینهایی فریبندهای نظیر «تو مسیرته» (با شعار «مقصد اداره/ دانشگاه/ باشگاه باشه، درآمد تو مسیرشه») استفاده میکند تا اقشار مختلف را به کار بگیرد (بخوانید استثمار کند).• اقتصاد اسنپی نسخۀ بدل دیجیتالیشدن اقتصاد است. لابد میپرسید چرا؟ چون دیجیتالیشدن اقتصاد نیازمند ایجاد و رشد «متوازن» زیرساختهای کسبوکار الکترونیک است.• در اقتصاد اسنپی کسب درآمد از همهچیز مهمتر است. به همین منظور از اسامی و کمپینهای فریبندۀ غیرایرانی زیاد استفاده میکند. تأثیر «اقتصاد اسنپی بر فرهنگ» یادداشت دیگری میطلبد.
گرچه این روزنوشت قدری طولانی شد اما آنچه در ذهن داشتم کاملاً بیان نشد. دو پیوست هم دارد که خواندن و دیدنشان خالی از لطف نیست.پینوشت: طبعاً عنوان «اقتصاد اسنپی» به معنای ضدیت با برنامک (یا به قول خودشان سوپراپلیکیشن) اسنپ نیست.
#روزنوشت #اقتصاد_اسنپی #زندگی_اسنپی #اقتصاد_ایران #نقد_فناوری @hrteimouri_ir
۲۰:۰۳