۲۱:۳۹
۲۱:۳۹
مرکز راهبری برهان با موضوع مسئله «مسکن و زمین» در وضعیت امروز جمهوری اسلامی در حوزه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا پلایین، برگزار می کند:
با حضور گروه مسکن اندیشکده ایتانو با حضور استاد حجت الاسلام قنبریاندر ارائه جلسه قبلی، «توسعه زمین اطراف کلان شهرها» در جهت حذف قیمت زمین بررسی شد.
با توجه به استقبال دوستان و درخواست ادامه یافتن ارائه، قسمت دوم یعنی «امکان پذیربودن طرح و رفع شبهات» و قسمت سوم یعنی «بررسی تعارض منافع، احتکار کنندگان اصلی زمین و پیشنهاد بهبود ساختار» در هفته بعد ارائه خواهد شد انشاء الله.
ساعت 8:30- 10:30 ؛ روز چهارشنبه 12دی ماه؛ دفتر بسیج پلایین ؛ به صورت حضوری (درصورت هماهنگی لینک مجازی کلاس، پخش مجازی نیز خواهیم داشت)
این جلسه، در زمان و مکان کلاس «مشروح مذاکرات قانون اساسی» استاد قنبریان برگزار می گردد. با توجه به رسیدن کلاس به موضوع «حق مسکن آحاد مردم از منظر قانون اساسی» و مواد مربوط به آن در قانون اساسی، از گروه مذکور دعوت به عمل آمده است.
مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت
با حضور گروه مسکن اندیشکده ایتانو با حضور استاد حجت الاسلام قنبریاندر ارائه جلسه قبلی، «توسعه زمین اطراف کلان شهرها» در جهت حذف قیمت زمین بررسی شد.
با توجه به استقبال دوستان و درخواست ادامه یافتن ارائه، قسمت دوم یعنی «امکان پذیربودن طرح و رفع شبهات» و قسمت سوم یعنی «بررسی تعارض منافع، احتکار کنندگان اصلی زمین و پیشنهاد بهبود ساختار» در هفته بعد ارائه خواهد شد انشاء الله.
ساعت 8:30- 10:30 ؛ روز چهارشنبه 12دی ماه؛ دفتر بسیج پلایین ؛ به صورت حضوری (درصورت هماهنگی لینک مجازی کلاس، پخش مجازی نیز خواهیم داشت)
۱۰:۳۷
۱۹:۳۰
دکتر محمدی، تحلیلگر مسائل منطقه، در نشست «روایت میدان» به بررسی تحولات محور مقاومت در بیش از یک سال گذشته پرداختند:
۸:۳۱
کارگاه آموزشی تخصصی: «آشنایی با کاربردهای گوناگون ChatGPT»
با تدریس: استاد ارجمند، جناب آقای صفرنواده
موضوعات اصلی:
آشنایی با ChatGPT و قابلیتهای شگفتانگیز آنکاربردهای متنوع ChatGPT در حوزههای مختلفتکنیکهای پیشرفته برای استفاده بهینه از ChatGPTپاسخ به پرسشهای شرکتکنندگان و رفع ابهامات
زمان: دوشنبه، ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰مکان: ساختمان مرکز راهبری برهان
۱۲:۰۳
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکات و مرکز راهبری برهان برگزار میکنندسلسله جلسات «روایت میدان»قسمت دوم
پشت پرده ماجرای فیلترینگ؛ و رفع فیلترینگ
حاکمیت چه نگاهی به فیلترینگ دارد
چرا واتساپ و گوگل پلی رفع فیلتر شد
نقش دولت چهاردهم چیست
راهکارهای جایگزین تا چه حد در دسترس است
چه کسی از فیلترینگ سود میبرد 
با حضور حجه الاسلام مهدی تجریشی معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازیمجری کارشناس: محمد مهدی حبیبی
مکان: پلایین مدرسه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا؛ دفتر بسیج
زمان: چهارشنبه 19دی، بعد از نماز ظهر و عصر (ساعت 13)#روایت_میدان#قسمت_دوم
مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت
با حضور حجه الاسلام مهدی تجریشی معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازیمجری کارشناس: محمد مهدی حبیبی
مکان: پلایین مدرسه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا؛ دفتر بسیج
زمان: چهارشنبه 19دی، بعد از نماز ظهر و عصر (ساعت 13)#روایت_میدان#قسمت_دوم
۱۹:۴۳
۲۳:۱۲
در این شرایط، خداوند بعد از تصمیم به امضای حدیبیه و قبل از نزول سوره فتح، بیعت رضوان با ولیّ راه می اندازد. لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿۱۸﴾ . اصلا در تاریخ است نماینده قریش که دید اینها چطور پای پیامبرشان ایستاده اند و قطره آب وضویش را نمیگذارند به زمین برسد، ذهنش از فکر نابود کردن مسلمانان -ولو بدون سازوبرگ جنگی- منصرف شد و پیشنهاد صلح داد. برکات حدیبیه اثر بیعت رضوان است. این بیعت در آن برهه، آثار دیگری هم داشت: رضایت خدا، انزال آرامش، فتح قریب، و مغانم نقد. لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿۱۸﴾ وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿۱۹﴾
قالب جدیدی که نتوانستیم برای این امر تدارک ببینیم. حداقل به تأسی از تجربه پس از شهادت حاج قاسم، همان قالب تشییع را تکرار کنیم. پیکر مطهر سید حسن باید بیاید ایران، و باید باشکوه تشییع شود. نه این که فقط داغ دلمان تسکینی یابد، بلکه چون راه دیگری نداریم. درخواستهایی بر این امر رسانهای شده، اما کافی نیست. اصلا به اندازه اهمیت این موضوع نیست.
پیکر سید حسن باید به ایران بیاید، و باشکوهترین تشییع تاریخ را داشته باشد. بجنبیم
۱۷:۵۶
حضور ایران در منطقه؛ الهامبخشی و تقابل با استکبار
️نشست اول روایت میدان
حجت الاسلام مهدیان:
حضور ایران در منطقه بر اساس اهداف راهبردی خاص خود قابل تحلیل است و نباید با اهداف بازیگران دیگر مانند آمریکا مقایسه شود. ایران از ابتدای حرکت خود، بر الهامبخشی به کل منطقه تمرکز داشته و به دنبال صدور انقلاب خود بوده است. این صدور، یک رویداد مردمی و تحولی بود که هدف آن بیداری، تشکل و تبدیل شدن مردم منطقه به قدرتهایی فعال و تأثیرگذار بود.
ایران برای صدور انقلاب خود، ابتدا تلاش کرد تا الگویی قوی در داخل کشور ایجاد کند. از این رو، ساختن ایران و ساختن امت اسلامی دو روی یک سکه محسوب می شوند. همزمان با تلاش برای توسعه و پیشرفت ایران، امت اسلامی نیز در حال شکل گیری و تقویت است.
قدرتهای جهانی به خوبی متوجه این موضوع شدهاند و تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا از ساخته شدن ایران جلوگیری کنند. درگیری ایران با دنیای استکبار در واقع تقابلی بر سر این موضوع است که ایران نتواند خود را به یک الگوی تمام عیار تبدیل کند. این فشارها و موانع از یک سو، باعث ایجاد مشکلات شده اما از سوی دیگر، ایران را در بازگشت به خود و تکیه بر تواناییهای داخلی جدیتر کرده است. وابستگی به منابع نفتی و عدم توجه به توسعه انسانی، از جمله آسیبهایی بود که ایران با این فشارها متوجه آن شد و به نیروی انسانی خود بازگشت.
مدل ایران برای مقابله با استکبار و صهیونیسم استراتژی حلقه آتش است؛ درگیری ایران با داعش در سوریه و عراق، نه بر اساس حفظ حاکمیت این دو کشور و نه به قصد لشکرکشی صورت گرفت، بلکه هدف اصلی، حذف تهدیدات ایجاد شده علیه ایران و امنیت منطقه بود. مدل ایران برای مقابله با اسرائیل نیز بر اساس ایجاد “حلقه آتش” است، اما نه به معنای استقرار مستقیم ارتش ایران در اطراف اسرائیل. بلکه بر مبنای ایجاد و تقویت گروههای مقاومت از جنس ملتهای منطقه. بر اساس این استراتژی، مقاومت و نفوذ از درون ملتهای منطقه شکل میگیرد و ضمن حفظ حاکمیت و استقلال این کشورها، تهدیدات علیه منطقه و منافع ایران نیز دفع می شود.
مقایسه خروج ایران از سوریه با خروج آمریکا از افغانستان، قیاسی معالفارق است. در حالی که حضور آمریکا در افغانستان بر اساس لشکرکشی و تصاحب حاکمیت استوار بود و با واگذاری قدرت شکست خورد، حضور ایران در سوریه هرگز با هدف تصاحب حاکمیت و لشکرکشی نبوده است. هدف اصلی ایران در سوریه، ایجاد یک موجودیت مقاوم و مردمی بوده است. اگرچه حضور نظامی مستقیم برای ایران مطلوب بود، اما تمرکز اصلی بر تقویت بنیانهای مقاومت مردمی بوده است.
خروج نیروهای ایرانی از سوریه، لزوماً به معنای پایان نقش ایران در این کشور نیست. این اقدام، فرصتی برای حذف موانع پیشروی جریان مقاومت و زمینهساز رشد دوباره این گفتمان خواهد بود. فشارهای خارجی بر سوریه، خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی این کشور و هرج و مرج داخلی، بستری مناسب برای تشکل سریعتر نیروهای مقاومت فراهم میکند. این نیروها در درگیریهای داخلی احتمالی، قدرتمندتر شده و مجدداً در نزدیکی مرزهای اسرائیل به عنوان یک تهدید فعال ظاهر خواهند شد.
سوریه پیش از این، با وجود همسایگی با اسرائیل، فاقد تحرک جدی بود و انتظارات نفوذ در جولان را برآورده نکرد. اما با شکلگیری جریان مقاومتی قدرتمند و فعال، تحولات آینده سوریه متفاوت خواهد بود. تجربه مقاومت مردمی در سوریه، جدی و تأثیرگذار بوده و همراه با خیزشهای اجتماعی، فصلی جدید در این کشور رقم خواهد زد. راهبرد ایران نیز بر همین اساس، کمک به تشکل و سازماندهی چنین حلقههایی از مقاومت است.#روایت_میدان#قسمت_اول
مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت
۳:۱۲
#گزارش_تصویری_ترم_دوم_ربانیون
مختصری در خصوص طرح ربانیون
-------------------------------------------------
۳:۲۱
نمیتوان دامن برچید و بر منکَرات فقط نق زد
رهبری به خواندن سوره فتح تاکید کرده اند. سوره ای که در آن سخن از «گناه پیامبر»! به میان آمده است: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا ﴿۲﴾
پیامبر(ص) که معصوم است و سیاق بیان نیز توپنده نیست. سخن از فتحی است که باعث شده گناهان قبل و بعد ایشان آمرزیده شود و «آثار آن اعمال» از میان برود. طبق ادامه سوره، صلح حدیبیه از منظر خدا «فقط و فقط» به این دلیل بود که عده ای از مسلمانان علیرغم تاکیدات بسیار خداوند در سوره های قبلی بر لزوم هجرت(72-75انفال، 88-89نساء)] هنوز از مکه هجرت نکردهاند. در صورت جنگ، اینان اشتباهاً به دست مسلمین کشته خواهند شد.
پس درواقع این فتح، اشتباه مسلمانان در مسیر پیشروی انقلاب اسلامی را جبران میکند.
قرینه آنکه در ادامه نیز خداوند همین اثر را درباره مسلمین میگوید: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ...لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ ... وَيُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ ... ﴿۵﴾
همچنین روایتی ذیل آیه 1فتح این را می گوید: قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ «لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» قَالَ: مَا كَانَ لَهُ مِنْ ذَنْبٍ وَ لَا هَمٍّ بِذَنْبٍ- وَ لَكِنَّ اللَّهَ حَمَّلَهُ ذُنُوبَ شِيعَتِهِ ثُمَّ غَفَرَهَا لَهُ.(تفسير القمي، ج2، ص: 314)
به عنوان قرینه ای قرآنی: خداوند در آیه 117توبه، ظاهراً گناه پیروان را به پیامبر ص نیز منتسب میکند، ولو این که پیامبر(ص) نقشی در این عصیان ندارد: لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذينَ اتَّبَعُوهُ في ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزيغُ قُلُوبُ فَريقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحيمٌ. خداوند «زیغ قلب» را به عنوان عصیانی که رخ داده، به «فریقی و برخی» از گروه «پیامبر و مهاجرین و انصار» نسبت داده است. برخی، یعنی افرادی از گروه مذکور، دچار این زیغ نشده اند و یقینیترین مصداق این امر، خود نبی اکرم(ص) است. چون نمیتوان گفت برخی از مهاجرین و انصار از زیغ در امان ماندهاند اما نبی اکرم(ص) دچار آن شده. لذا در مصداق مطرح در آیه، پیامبر(ص) دچار زیغ نشده. اما خداوند بازگشت و توبه خود را به پیامبر اکرم(ص) نیز انجام داده است. در آیه میفرماید « تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ...». اگر پیامبر(ص) مصداق این توبه نبود، اصلا نباید ذکر میشد چون فردِ ایشان به صورت مجزا در تعبیر آیه آمده و در کنار کل مهاجرین و انصار قرار گرفته است. لذا توبه در این آیه حتما بر نبی اکرم(ص) نیز بوده است. نتیجه اینکه طبق این آیه، توبه بر نبی، بعد از زیغ مهاجرین و انصار و نه خودِ نبی اکرم(ص) انجام شده است. توبه خداوند نیز خصوصاً در سیاق آیه که بحث از گناه زیغ قلبی است، به معنای همان مغفرت و بخشش گناه است. لذا به تعبیر دیگر، طبق آیه خداوند مغفرت سوء نسبت به ولیّ انجام داده به دلیل سیئه ای که برخی مهاجرین و انصار انجام داده اند. شاید در لایهای از معنا بتوان گفت سرکرده و امت پیروانش، یک موجود محسوب میشوند و کارهایشان قابل استناد به یکدیگر است. چنان که وقتی حضرت موسی(ع) به عنوان سرکرده عجله میکند -ولو با انگیزه الهی- (84طه)، قومش نیز که در پسِ او جاماندهاند، عجل میگیرند (51بقره). پس برعکسش هم میتواند صادق باشد.
نمیتوان دامن از اشتباه جامعه و حوزه و رهبران میانی و مردم برکشید و شکم سیرانه انتقاد نمود. عصیان از امر ولیّ الهی و کار درست در جامعه، سرانجام کار همهمان را به هم میریزد. همه در یک کشتی نشستهایم، و دیگر از پیامبر(ص) پاکتر نیستیم. اگر غفران الهی نباشد همگی باهم بدبخت میشویم. چنین نگاهی ما را شخصاً «نیازمند اصلاح و رفع نواقص» خواهد نمود. دیگر حتی اگر در مناجاتمان هم از خدا بخشش میخواهیم، برای ملت و امتمان نیز میخواهیم. اگر منکری در جامعه و نخبگان و... میبینیم مثل سیر و سرکه میجوشیم، چنانکه گناه فردیِ خودمان باشد.
محمد خلیلی: عضو مرکز راهبری برهان
مرکز راهبری برهان
[بله | ایتا | سایت
رهبری به خواندن سوره فتح تاکید کرده اند. سوره ای که در آن سخن از «گناه پیامبر»! به میان آمده است: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا ﴿۲﴾
پیامبر(ص) که معصوم است و سیاق بیان نیز توپنده نیست. سخن از فتحی است که باعث شده گناهان قبل و بعد ایشان آمرزیده شود و «آثار آن اعمال» از میان برود. طبق ادامه سوره، صلح حدیبیه از منظر خدا «فقط و فقط» به این دلیل بود که عده ای از مسلمانان علیرغم تاکیدات بسیار خداوند در سوره های قبلی بر لزوم هجرت(72-75انفال، 88-89نساء)] هنوز از مکه هجرت نکردهاند. در صورت جنگ، اینان اشتباهاً به دست مسلمین کشته خواهند شد.
پس درواقع این فتح، اشتباه مسلمانان در مسیر پیشروی انقلاب اسلامی را جبران میکند.
[بله | ایتا | سایت
۲۲:۲۸
لس آنجلس، حادثه یا عذاب!!!
شاید حدود ده سال، تدریجاً یادداشتی را تکمیل میکردم که هرگز ویراست نهایی و چاپ هم نشد. عواملی که بلا بر مومن فرود آید را از آیات قرآن و بعضاً روایات، جدا میکردم و میگذاشتم یک کناری.
اما آخرش در زمان و مکان خودمان، اگر یک تحلیل برگزیده برای آتش سوزی لس آنجلس و سرمای نیویورک و جنگل سوزی 2020 امریکا و... بخواهم بگویم این نصف آیه از سوره رعد است: وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿۳۱رعد﴾ علی الحساب اینها را داشته باشید تا عذاب اصلی هم برسد. نابود هم نمیکند بزند وسط پایتخت. اطرافتان می آید. تو بگو فرصت بیرون رفتن از شهر هم دارید. در یک کلام: اذیت شوید.
میگویند از عذاب مردم چطور ممکن است خوشحال شویم؟ مردم یعنی تودهای از همه اصناف و اقشار. اگر منظورتان این است که در تودهای اینگونه حتماً آدمهای خوب هم هست، حرفتان درست است و از عذاب اینها خوشحال نیستیم، اما دنیاست و همسرنوشتی خشک و تَر. ولی اگر منظور است که مردم چون مردمند، یعنی ذاتاً خوبند! خب معلوم است اینگونه نیست.
اینها همان مردمی هستند که در طول تاریخ کشورشان هر نامزدی جنگطلبتر بوده بیشتر به او رای دادهاند. همانها که حرکتهای جمعیشان کاملاً واضح است. اصلاً تو بگو فریب فضای رسانهای فرعون را خوردهاند: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ (54زخرف) باز هم قومی فاسقند.بهترین توصیف از اثر انگشت خدا را هم خودِ بایدن ارائه داد: «وضعیت (امروز) لسآنجلس من را به یاد صحنههای جنگی میاندازد. جایی که اهداف مشخصی بمباران شده بودند و آتش توپخانه آنها را نابود کرده بود».
اما مگر بر مؤمن بلا نمیآید؟ چرا میآید. باز هم اگر یکی از آن حدود 60 عامل بلا بر مؤمن را بخواهم برای امروزمان جدا کنم، این آیات سوره شوری است:وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿۲۵﴾ وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ﴿۲۶﴾ وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ ﴿۲۷﴾ وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ ﴿۲۸﴾ وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قَدِيرٌ ﴿۲۹﴾ وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ﴿۳۰شوری﴾. البته خدا از بعد حل مسئله دارد گزارش میکند: خدا رزق «عبادش» و خوبانش را مضیق کرده تا باد برشان ندارد و بغی در زمین نکنند، تا جایی که ناامید شوند و به در خانه خدا بیافتند و از او بخواهند. اینجا خدا تخفیفی می دهد و اجابت میکند. و البته تقصیر خدا نیست، تقصیر کارهای خودشان است.
هرسال خشکی و تریِ سال را رصد میکنم، و بازیای که خداوند از بعد قطعنامه با ما در میآورد از خشکسالی و ترسالی. تا دمِ ناامیدی میرویم و ناگهان از خشکسالی رهایی پیدا می کنیم با چند بارش. یک سال هم که زمان احمدینژاد برف و باران خوبی آمد، گفتند سدها را برای برق سرمای زمستان خالی کردند و باز ما ماندیم و خوف و رجا و رفتن تا دمِ قنوط. خشکسالی را تعریف های مختلفی کردهاند، و با تعریفهای دقیقترِ جدید (علاوه بر باران، رطوبت و دما و... را هم میسنجد[شاخص SPEI]) شروعش حدوداً افتاده از ابتدای دهه هفتاد (https://www.yjc.ir/fa/news/8674048/تشدید-خشکسالی-در-ایران-از-۳۰-سال-قبل-آغاز-شده-است?utm_source=chatgpt.com)، همان حدود تاریخ زلزله رودبارومنجیل!راستی، زلزلههای بزرگ ایران را رصد کنید: ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ زلزله طبس، و سپس ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ رودبار و منجیل. اولی در اواخر دوران طاغوت و دومی کمی بعد جام زهر در ۲۷ تیر ۱۳۶۷. در یک کلام: تنظیم باد مومنان است که بدون انجام وظیفه، باد برمان ندارد که بی انجام وظیفه هم میتوانیم.
انسان مومن باید بتواند بلایا را اگر نه فردی، حداقل به صورت جمعی تحلیل کند.
محمد خلیلی: عضو مرکز راهبری برهان
مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت
انسان مومن باید بتواند بلایا را اگر نه فردی، حداقل به صورت جمعی تحلیل کند.
۱۹:۱۶
-----------------------------------------------------------
۱۰:۳۰
بازارسال شده از قوم برگزیده | העם הנבחר
#خبر
چاپ اول کتاب «قوم برگزیده» وارد بازار شد.
راه های تهیه کتاب:
فروشگاه اینترنتی نشر جمکران
مراجعه به شعب فروشگاه های نشر جمکران واقع در مسجد مقدس جمکران یا ساختمان ناشران
....................................................
قوم برگزیده
....................................................
۱۵:۰۶
هویت شناسی برهان: استناد به دین
قسمت اول: استناد به دین
حفظ اســـتناد به دین در عملیات ســـختی ها و پیچیدگی های مختلفـــی دارد. رهبری انقلاب در نشســـت الگوی ایرانی اســـلامی پیشـــرفت فرمودنـــد:« ما هنـــوز داریم با «ســـعی و خطـــا» حکومت میکنیـــم و نتوانســـتیم نقشـــه راه دینی حرکـــت انقلاب را شـــکل بدهیم. وقتـــی میگوییـــم الگوی ایرانـــی - اســـلامی، یعنی یک نقشـــهی جامع، بدون نقشـــهی جامع، دچار ســـردرگمی خواهیم شـــد؛ همچنانکه در طول این ســـی ســـال، به حرکتهای هفت و هشـــتی، بیهـــدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و بـــه این در و آن در زدیـــم. گاهی یـــک حرکتی را انجام دادیـــم، بعد گاهی ضـــد آن حرکت و متناقض بـــا آن را -هـــم در زمینهی فرهنگ، هـــم در زمینهی اقتصـــاد و در زمینههـــای گوناگون- انجـــام دادیم! این به خاطر این اســـت که یک نقشـــهی جامع وجود نداشـــته اســـت. این الگو، نقشـــهی جامع اســـت؛ بـــه ما میگویـــد که به کـــدام طرف، به کدام ســـمت، بـــرای کدام هدف داریـــم حرکت میکنیم (... بیانات در نشســـت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»(۱۰/۰۹/۱۳۹۰)یا در جای دیگری فرمودند:«در این ســـی ســـال، در موارد زیـــادی کارمان عبـــارت بـــود از آزمون و خطا؛ چـــه در آن دههی اول با گرایشـــی که آن روز وجود داشـــت - که بعضی از دوســـتان اشـــاره کردند - چـــه بعد، نقطـــهی مقابـــل در دهـــهی دوم و در خلال اینهـــا، روشـــها و رویکردهای گوناگونـــی دیده شـــده. دیگر صلاح نیســـت مـــا اینجور عمـــل کنیم. باید بنشـــینیم روشـــهای متقن و مبتنی بر تعاریـــف متقن را پیدا کنیم، تشـــخیص بدهیـــم، روی آنها مستقر شویم و حرکت کنیم.» (بیانات در نشست الگوی ایرانی اســلامی پیشــرفت (۲۷/۰۲/۱۳۹۰)
طبیعتـــا این کاســـتی و نقـــص اولا متوجه حوزات علمیه اســـت که بـــه وظیفه ی ذاتی خود برای کشف «نقشـــه راه اســـلامی انقلاب» عمـــل نکرده اند و ضـــرورت تحولی بنیادیـــن که موجب باز شـــدن مســـیر هـــا و هویت های جدیـــدی در حـــوزات را پدید مـــی آورد را بیش از پیش نشـــان میدهد.
دین علاوه بر ترســـیم کلیات ارزش های انســـانی و انقلابـــی که همگی به دنبـــال آنیم، و حتی علاوه بـــر جهت نگاری هـــای کلان امامین انقـلاب، حرف های جزئـــی تـــری هـــم دارد که تنهـــا با بررســـی «اجتهـــادی روشمند» قابل تولید اســـت و در گـــروه های برهـــان تلاش بـــرای یافتن آنها شروع شـــده اســـت . دین هم در بُعـــد مفهومی و هم در ارائـــه طرح اقدام ذیل مســـائل، هم در اولویت دهی و طراحی هندســـه مســـائل و هم حتی در خـــود موضوع شناســـی حرف های جـــدی دارد که بدون استخراج آنها از دین قابل دســـتیابی نیســـت.لـــذا اســـتناد به دیـــن نه به عنـــوان کلیتـــی مبهم بـــدون تنظیـــم اجتهـــادی و صرفا حاصـــل از انقلابی گـــری کنشـــگران، بلکه به عنـــوان فراینـــدی روشـــمند و اجتهادی باید حفظ شـــود تـــا تمایز هویتـــی عملیات حـــوزوی محفـــوظ بمانـــد. به عبارتـــی دیگر دینی بـــودن عملیـــات در خـــود آن تعریف می شـــود و نـــه «صرفـــا» در دینـــدار بودن عامـــان و انقلابیت الهامات ذهنـــی آنان.
تجربه نگاری برهان ص ۱۴
مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت
قسمت اول: استناد به دین
۷:۱۳
در پاسخ به دفاع از قانون اقدام راهبردی مجلس نیز همیشان گفتهاند «چطور فراموش فرمودید به کارشناس برنامه و همکارانتان در مجلس تذکر دهید مقام معظم رهبری مذاکره کنندگان را امین، غیور، صادق و شجاع دانستند». هر شاخهای ظرفیتی دارد آقای ظریف. هرچه گوگل میکنم اصل سخن رهبری نمیآید، همهاش استنادات شما به این سخن است.
رهبری گفتهاند «کسانی که دم از مذاکره با امریکا میزنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی دانند، یا الفبای غیرت را بلد نیستند؛ یکی از این دو تاست» (1/3/81). آقای ظریف هم که غیور است و صادق و امین. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را. مشق منطق امروز اینکه آقای ظریف، چه چیزی ندارند از نظر رهبری؟
۱۰:۴۹
۷:۱۵
قسمت دوم: درگیری مستقیم با فضای عینیت
۱۷:۴۲
رهبری چقدر محکم حرف میزند. نسبت این حرف و واقع چیست؟ بخش اول:جام زهر
اصلا به تجربه تاریخیمان رجوع میکنیم؟ جای دوری هم نمیخواهد برویم؛ همین ماجرای جام زهر.
امام خمینی(ره) در بازه منتهی به بزرگترین عقبنشینی تاریخی انقلاب اسلامی، خیلی محکم حرف میزد. تا آخر. تا روز پذیرش قطعنامه!
آن اواخر جنگ، با پدیده جدیدی در عملیاتهای دفاع مقدس مواجهیم: عملیاتهایی که در آن امام(ره) خصوصی و عمومی و مستقیم و غیرمستقیم پیام می دهند که «پیروزی در آن، به مثابه حفظ اسلام است» و عملیات هم شکست میخورد. شاید باورتان نشود، از «خیبر» به بعد را دارم میگویم؛ یعنی سال 63!. در عملیات بدر، مهدی باکری عذاب وجدان این وضعیت را از خیبر داشت. مگر شوخی است وقتی امام ره حکم می دهد؟ و ماند در خط -با وجود فرمان عقبنشینی- تا شهید شد. گفت من از امام(ره) فرمان میگیرم، برنمیگردم.
معلوم است که به فرماندهان جنگی اشکال نمیکنم. حسین خرازی عقب مینشیند و بعد از اصرار حاج محسن، که برگردید چون نگه داشتن این عملیات حکم امام است، میگوید اگر دستور دهید جانم را میگذارم همینجا. ولی دیگر کاری نمیتوان کرد. والفجر8 تا حدی طلسم را شکست، که البته بعدش باز فاو سقوط کرد و ایران عقب نشست. هاشمی رفسنجانی دربهدر دنبال یک پیروزی بود تا دستش پر شود که از موضع قوت جنگ را تمام کند و کرد. اما امام(ره) گویا برنامههای دیگری داشت و مرتب فرمان حفظ اسلام میداد.
امام ما سودای دومینوی انقلابهای اسلامی در سر میپروراند؛ از مسیر اسقاط نظام بعث در عراق: «میبینند که اگر [در] جنگ عراق پیش ببرد ایران و عراق را، جنگش را، به نفع خودش شکست بدهد عراق را، عراق به ایران متصل میشود، یعنی، ملت عراق، ملت مظلوم عراق از زیر چنگال این حزب ستمگر، خودش را اخراج میکند و متصل میکند به ملت ایران و یک حکومتی خودش تاسیس میکند موافق میل خودش، اسلامی. و اگر ایران و عراق به هم پیوند پیدا کنند و اتصال پیدا کنند، سایر این کشورهای کوچولویی که در منطقه هست، آنها هم به اینها میپیوندند و امریکا از این منطقه زرخیز، که برای او حاضر است هزاران لشکر خودش را از بین ببرد و هزاران مردم را از بین ببرد، محروم خواهد شد.»در آن شرایط، امام(ره) باید چه میکرد؟ زمزمههای صلح به دلیل شکستها را رسمیت میداد با اشاره به ضعف جبهه؟ معلوم است که باید محکم میایستاد. نباید به «شکست» در عملیات اشارهای میکرد. باید میگفت: «بر ماست که به هیچ یک از این بوقهای تبلیغاتی و آنهایی که تبع آنها هستند یا از زبان امریکا صحبت میکنند یا اشتباه میکنند در امور راجع به این که جنگ را باید پایان داد، هیچ گوش ندهیم. جنگ ممکن نیست پایان بپذیرد، الّا به رفتن این حزب فاسد، ان شاء الله» (1366).
عدهای جام زهر به دست، در صف ایستاده بودند و از استحکام امام(ره) میترسیدند که تعارف بزنند. کوچکترین اشاره از سوی رهبر به چنین احتمالی، کل مقاومت را مختل میکرد؛ و امام(ره) این را میفهمید.
بچه حزباللهیِ بسیط احتمالاً به همین استحکام امام(ره) مینگریست و شرایط را عادی میانگاشت و فعلا میرفت دنبال زندگیاش تا ماه بعدی برود پی اعزام. شکستها را نمیدید؟ حتماً میگفت مگر استحکام امام میگذارد به هدف نرسیم. حتماً خبر جام زهر را که ناگهان شنید، غافلگیر شد و اشک از چشمانش جاری شد، که کاش تا ماه بعدی نمیماندم. کاش میفهمیدم این لحظات مرگ و زندگی است.
اما نفهمید، و امام(ره) نمیتوانست فریاد کند محاسبات را. خود بسیجی امام(ره) باید میفهمید....
@mrborhan
اصلا به تجربه تاریخیمان رجوع میکنیم؟ جای دوری هم نمیخواهد برویم؛ همین ماجرای جام زهر.
عدهای جام زهر به دست، در صف ایستاده بودند و از استحکام امام(ره) میترسیدند که تعارف بزنند. کوچکترین اشاره از سوی رهبر به چنین احتمالی، کل مقاومت را مختل میکرد؛ و امام(ره) این را میفهمید.
اما نفهمید، و امام(ره) نمیتوانست فریاد کند محاسبات را. خود بسیجی امام(ره) باید میفهمید....
۱۱:۲۸