عکس پروفایل مرکز راهبری برهانم

مرکز راهبری برهان

۱,۶۵۱عضو
thumnail

۲۱:۳۹

thumnail

۲۱:۳۹

thumnail
مرکز راهبری برهان با موضوع مسئله «مسکن و زمین» در وضعیت امروز جمهوری اسلامی در حوزه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا پلایین، برگزار می کند:

با حضور گروه مسکن اندیشکده ایتانو با حضور استاد حجت الاسلام قنبریاندر ارائه جلسه قبلی، «توسعه زمین اطراف کلان شهرها» در جهت حذف قیمت زمین بررسی شد.
با توجه به استقبال دوستان و درخواست ادامه یافتن ارائه، قسمت دوم یعنی «امکان پذیربودن طرح و رفع شبهات» و قسمت سوم یعنی «بررسی تعارض منافع، احتکار کنندگان اصلی زمین و پیشنهاد بهبود ساختار» در هفته بعد ارائه خواهد شد انشاء الله.
ساعت 8:30- 10:30 ؛ روز چهارشنبه 12دی ماه؛ دفتر بسیج پلایین ؛ به صورت حضوری (درصورت هماهنگی لینک مجازی کلاس، پخش مجازی نیز خواهیم داشت)
undefinedاین جلسه، در زمان و مکان کلاس «مشروح مذاکرات قانون اساسی» استاد قنبریان برگزار می گردد. با توجه به رسیدن کلاس به موضوع «حق مسکن آحاد مردم از منظر قانون اساسی» و مواد مربوط به آن در قانون اساسی، از گروه مذکور دعوت به عمل آمده است.undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۰:۳۷

thumnail
undefined داستان سوریه: تقدیر الهی یا اشتباه راهبردی! undefinedسخنان حجت‌الاسلام والمسلمین قطرانی در مورد سیاست و عملکرد ایران در سوریه:دو کلان روایت وجود دارد؛undefined روایت اول به این موضوع اشاره دارد که شکست احتمالی ایران در سوریه نه به دلیل اشتباهات راهبردی، بلکه به دلایل خارجی مانند تقدیر الهی یا سیاست‌های دولت سوریه بوده است. بر اساس این دیدگاه، ایران می‌تواند با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، به شکل مؤثرتری به راهبردهای سلبی بپردازد.
undefinedروایت دوم معتقد است که شکست ناشی از اشتباهات راهبردی ایران بوده و رفتار غلط سبب شده ایران در سوریه به یک «ویتنام دیگر» دچار شود. این روایت تأکید دارد که باید اشتباهات استراتژیک اصلاح گردد تا ایران در مراحل بعدی با شکست‌های بیشتری مواجه نشود.
undefined همه چیز به صورت صفر و صدی نیست و نباید تحلیل‌های اغراق‌آمیز ارائه شود. قدرت ایران باید واقعی‌تر دیده شود. تعاملات ما با مسئولان سوری نشان می‌دهد که ایران علی‌رغم قدرت منطقه‌ای، نمی‌تواند هر اقدامی که مایل است در منطقه انجام دهد؛ زیرا محدودیت های قدرت، در میدان وجود دارد.
undefined افرادی که در سوریه نقش کلیدی داشته‌اند نباید نسبت به اشتباهات خود بی‌تفاوت باشند؛ آنها در برابر این اتفاقات مسئولند.
undefined احتمال وقوع جنگ‌های داخلی بیشتر در سوریه وجود دارد و این وضعیت می‌تواند فرصت‌هایی را برای ایران نیز فراهم کند.
undefined بزرگترین مشکل کنونی در محور مقاومت، «روایت» است؛ بدین معنا که ما نیاز به روایت صحیح از ماجرا داریم که در عین حال که واقعی و مبتنی بر واقعیت های میدانی است، اما موجب یأس و خمودگی نیز نگردد. روایت‌های تکراری و غیر اقناع‌کننده نمی‌توانند فراز و نشیب‌ها را به درستی منعکس کند. و محوار مقاومت باید به سمت تولید روایت‌های واقعی و امیدآفرین حرکت کند.
undefinedدر خصوص وضعیت مردم سوریه، باید گفت که اگرچه “نرم‌افزار مقاومت” در این کشور ریشه دارد، اما مردم درگیر مشکلات معیشتی بوده و هنوز به تشکل و تصمیم‌گیری نرسیده‌اند. می‌توان آینده خوبی را برای سوریه تصویر کرد؛ اما تحقق این آینده به اقدامات و وضعیت سایر محورهای مقاومت وابسته است.#روایت_میدان#قسمت_اول
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۹:۳۰

thumnail
undefined بازنگری و تحول در استراتژی محور مقاومت undefined
دکتر محمدی، تحلیل‌گر مسائل منطقه، در نشست «روایت میدان» به بررسی تحولات محور مقاومت در بیش از یک سال گذشته پرداختند:undefined عدم دستیابی دشمن به برخی اهدافش نه به معنای شکست قطعی آن است و نه به معنای پیروزی محور مقاومت. هزینه‌های سنگینی که مقاومت متحمل شده، نیازمند بازسازی‌های عمیق و بلندمدت است.
undefined بیشتر آنچه در این مدت مطرح شد، به‌جای آسیب‌شناسی واقعی، صرفاً توجیه ناکامی‌ها و سرپوش‌گذاشتن بر هزینه‌ها بود. بدون یک تحلیل دقیق و آسیب‌شناسی از مسیر گذشته، ترسیم نقشه‌ای روشن برای آینده ممکن نیست.
undefinedنیاز به بازنگری اساسی در استراتژی‌ها، ساختارها و فرآیندهای نبرد با رژیم صهیونیستی به شدت احساس می‌شود. تهدیدات امروز، ابعاد و ماهیتی متفاوت یافته‌اند و برای مقابله با آن‌ها به تحول اساسی نیاز داریم. اما متأسفانه شاهد نوعی بی‌عملی و انفعال هستیم که بخشی از آن ناشی از جدی نگرفتن تهدیدات و توجیه شکست‌هاست.
undefined محدودیت قدرت محور مقاومت، نباید دلیلی برای انفعال باشد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، به استراتژی‌های نوآورانه و ابتکارهایی برای وارد کردن ضربات مؤثر به دشمن نیاز داریم. ضعف در امکانات نباید بهانه‌ای برای عدم اقدام باشد؛ این ضعف باید با تدبیر جبران شود.
undefined اگر طراحی و اجرای عملیات‌هایی مانند 'وعده صادق 3' مشابه عملیات‌های پیشین باشد، نه‌تنها تغییری در محاسبات دشمن ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند هزینه‌های سنگین‌تری برای ما داشته باشد. باید در مفاهیم عملیاتی و تاکتیکی تغییرات اساسی ایجاد کنیم.
undefined اعتبار تهدید ایران دچار خدشه شده و این مسئله پیامدهای جبران‌ناپذیری می‌تواند داشته باشد. تغییر در محاسبات دشمن تنها با اقدامات عملی و طراحی‌های هوشمندانه امکان‌پذیر است.#روایت_میدان#قسمت_اول
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۸:۳۱

thumnail
undefined مرکز راهبری برهان برگزار می‌کند:
کارگاه آموزشی تخصصی: «آشنایی با کاربردهای گوناگون ChatGPT»
با تدریس: استاد ارجمند، جناب آقای صفرنواده
موضوعات اصلی:
آشنایی با ChatGPT و قابلیت‌های شگفت‌انگیز آنکاربردهای متنوع ChatGPT در حوزه‌های مختلفتکنیک‌های پیشرفته برای استفاده بهینه از ChatGPTپاسخ به پرسش‌های شرکت‌کنندگان و رفع ابهامات
زمان: دوشنبه، ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰مکان: ساختمان مرکز راهبری برهان
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۲:۰۳

thumnail
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکات و مرکز راهبری برهان برگزار میکنندسلسله جلسات «روایت میدان»قسمت دوم
undefined پشت پرده ماجرای فیلترینگ؛ و رفع فیلترینگundefinedundefined حاکمیت چه نگاهی به فیلترینگ داردundefinedundefined چرا واتساپ و گوگل پلی رفع فیلتر شدundefinedundefinedنقش دولت چهاردهم چیستundefinedundefinedراهکارهای جایگزین تا چه حد در دسترس استundefinedundefinedچه کسی از فیلترینگ سود می‌برد undefined
با حضور حجه الاسلام مهدی تجریشی معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازیمجری کارشناس: محمد مهدی حبیبی
مکان: پلایین مدرسه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا؛ دفتر بسیج
زمان: چهارشنبه 19دی، بعد از نماز ظهر و عصر (ساعت 13)#روایت_میدان#قسمت_دوم
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۹:۴۳

thumnail
undefinedundefined خشت خام: هشدارهایی که شنیده نشد undefinedundefined
undefined قسمتی از گزارش راهبردی سیاست خارجه برهان، منتشر شده در سال ۱۳۹۸
undefinedدر فضای استقرار و عبور از بحران جنگ سوریه، نیروی خارجی خصوصاً نیروهای تحت امر ایران –که مرکزیت آن تحت فشارهای رسانه ای و اقتصادی و... محور خصم است- دیر یا زود در محیط سوری، محدود یا از آن خارج خواهند شد. تجربه نیز نشان داده که نیاز به جریانی ریشه‌دار و کاملاً بومی است تا عمیقاً متحد جبهه مقاومت بماند و خود، به عنوان یک هم پیمان مستقل در محور مقاومت عملیات‌های مناسب را طراحی و اجرا کند.undefined طراحی بلند مدت لازم می آورد اولاً این جریان عمیقاً به «گفتمان» محور مقاومت تعلق خاطر داشته باشد و ثانیاً عمیقاً مؤثر و غیر قابل حذف در فراز و نشیب‌های سیاسی باشد. این یعنی محور مقاومت نیازمند یک متحد ریشه دار در«طیفی از لایه های مختلف» است که از لایه مردمی قابل توجه تا نمایندگان متشکل‌ترِ آنان کشیده شده باشد. نیاز است چیزی مثل حزب الله یا حماس، با مؤلفه های فرایندیِ بومی سوریه، از خود سوری ها ایجاد شود تا سوریه«متحد دیگری برای محور مقاومت» در بلند مدت محسوب گردد و این محور، یک گام راهبردی و نه صرفاً سیاسی در رقابت با محور مقابل به جلو رفته باشد. باید سوری ها وارد لایه های بالای فکری و فرماندهی ایدئولوژیک شده و خودشان مستقلاً به عنوان یک عنصر این گفتمان عمل کنند. نه آنکه «نیرو»ی غیر بوده یا «مخاطب» فعالیت‌های آنان محسوب گردند چرا که در این صورت با خروج سیاسی محور مقاومت، این ها همه از بین می رود. undefinedشاید بتوان این را مهمترین عملیات استراتژیک محور مقاومت در فضای استقرار و عبور سوریه از بحران دانست. عملیاتی که لایه های مختلف فرهنگی اجتماعی-سیاسی-نظامی-... را به هر مقدار ظرفیت دارند می تواند درگیر و جهت دهی کند. undefinedالبته این نافی فکر ایران برای وضعیت «حکومت سوریه» پس از بشار، و تدارک هندسه ای از متحدین و معارضین سیاسی برای خود نیست. اما حرف آن است که محاسبات سیاسی کوتاه مدت، هیچ گاه به تنهایی قابل تکیه نخواهد بود. باید برای گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت، «جریان عمیق» همپیمان یا کاملاً متحد ساخت.undefined گروه سیاست خارجه برهانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۲۳:۱۲

thumnail
undefined تشییع پیکر سیدحسن: بیعت رضوان ایرانیان undefined
undefined مشرکین در اُحُد پیروز شده‌اند و هنوز برنگشته‌اند. میگویند حالا که توانستیم تا عملیات پیجرها را پیروزمندانه اجرا کنیم دیگر کار را تمام کنیم و اسلام را نابود. در مقابل، خداوند بعد از شکست احُد، بیعت مجدد با ولیّ را به نمایش می گذارد! پیامبر(ص) در همان لحظه پیجری‌ها را جمع می‌کند که دوباره بروید جنگ: الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ(173آل عمران) . غزوه حمراء الاسد که از نظر زمانی چسبیده به اُحُد، دشمن را از نابود کردن اسلام ناامید می‌کند. این مؤمنین جدّی را که می‌بینند به همان پیروزی قبل راضی می‌شوند و باز می‌گردند.
undefined صلح حدیبیه شده و هنوز آیات سوره فتح نیامده تا عواید آن را توضیح دهد. به حسب ظاهر، باز هم اگر نه شکست، حداقل متوقف شده‌ایم. متن آتش‌بس بدون بسم الله الرحمان الرحیم، بدون لقب نبوت برای نبی اکرم(ص)، با این مفاد که مدینه هر مسلمان جدیدی از مکه را باید برگرداند؛ ولی مکه مرتدین را برنگردانَد. در حالتی که خبر رسیده عثمان -نماینده مذاکره از سوی نبی اکرم ص به داخل مکه- کشته شده. از همه بدتر، پیامبر ص رؤیای صادقه دیده بودند که حج می‌روند و با همین وعده این همه مسلمان حرکت کردند. رؤیای انبیاء، همان است که ابراهیم خلیل را به ذبح اسماعیل کشاند و اینجا مسلمانان را به مکه. اما مکه هم نرفتند! و همان جا از احرام در آمدند. مگر رؤیای صادقه کاذبه هم داریم؟
در این شرایط، خداوند بعد از تصمیم به امضای حدیبیه و قبل از نزول سوره فتح، بیعت رضوان با ولیّ راه می اندازد. لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿۱۸﴾ . اصلا در تاریخ است نماینده قریش که دید این‌ها چطور پای پیامبرشان ایستاده اند و قطره آب وضویش را نمی‌گذارند به زمین برسد، ذهنش از فکر نابود کردن مسلمانان -ولو بدون سازوبرگ جنگی- منصرف شد و پیشنهاد صلح داد. برکات حدیبیه اثر بیعت رضوان است. این بیعت در آن برهه، آثار دیگری هم داشت: رضایت خدا، انزال آرامش، فتح قریب، و مغانم نقد. لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿۱۸﴾ وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿۱۹﴾
undefinedشهید سلیمانی را زدند. آرایش جنگی گرفته بودند و بعد از ماجرای گرانی بنزین و آبان 98، روی کاهش مقبولیت مردمی حاکمیت بسته بودند. انتقاممان هم که پشیمان کننده نبود. فقط یک چیز، ورق را برگرداند: تشییع جنازه میلیونی. پا پس کشیدند و ادامه ندادند. بدون این که حتی یکی از تشییع‌کنندگان تیری دَرکند.
undefinedبعد از حمله رژیم صهیونیستی به ایران، سخنان رهبری شنیدنی است: «بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد؛ اینها نسبت به ایران دچار خطای محاسباتی‌اند؛ اینها ایران را نمی‌شناسند، جوانان ایران را نمی‌شناسند، ملّت ایران را نمی‌شناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و اراده‌ی ملّت ایران را هنوز نتوانسته‌اند درست بفهمند؛ این را ما باید به اینها بفهمانیم. کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند. [آنها] باید بدانند ملّت ایران کیست، جوانان ایران چگونه‌اند. خود این فکر، این انگیزه، این رشادت، این آمادگی‌ای که امروز در ملّت ایران وجود دارد، امنیّت‌ساز است؛ این را بایستی حفظ کنیم ».
undefinedما امروز نیاز به یک بیعت رضوان جدید داریم. برهم زننده محاسبه دشمن، همین بیعت رضوان است. تبدیل کننده آتش‌بس لبنان به «فتح مبین»، همین بیعت رضوان است. برکتی که با وجود شکست سوریه هم میتواند محاسبات دشمن را به هم بریزد.
قالب جدیدی که نتوانستیم برای این امر تدارک ببینیم. حداقل به تأسی از تجربه پس از شهادت حاج قاسم، همان قالب تشییع را تکرار کنیم. پیکر مطهر سید حسن باید بیاید ایران، و باید باشکوه تشییع شود. نه این که فقط داغ دلمان تسکینی یابد، بلکه چون راه دیگری نداریم. درخواستهایی بر این امر رسانه‌ای شده، اما کافی نیست. اصلا به اندازه اهمیت این موضوع نیست.
پیکر سید حسن باید به ایران بیاید، و باشکوهترین تشییع تاریخ را داشته باشد. بجنبیم
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۷:۵۶

thumnail
حضور ایران در منطقه؛ الهام‌بخشی و تقابل با استکبارundefined️نشست اول روایت میدانundefinedحجت الاسلام مهدیان:undefinedحضور ایران در منطقه بر اساس اهداف راهبردی خاص خود قابل تحلیل است و نباید با اهداف بازیگران دیگر مانند آمریکا مقایسه شود. ایران از ابتدای حرکت خود، بر الهام‌بخشی به کل منطقه تمرکز داشته و به دنبال صدور انقلاب خود بوده است. این صدور، یک رویداد مردمی و تحولی بود که هدف آن بیداری، تشکل و تبدیل شدن مردم منطقه به قدرت‌هایی فعال و تأثیرگذار بود.
undefined ایران برای صدور انقلاب خود، ابتدا تلاش کرد تا الگویی قوی در داخل کشور ایجاد کند. از این رو، ساختن ایران و ساختن امت اسلامی دو روی یک سکه محسوب می شوند. همزمان با تلاش برای توسعه و پیشرفت ایران، امت اسلامی نیز در حال شکل گیری و تقویت است.
undefinedقدرت‌های جهانی به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از ساخته شدن ایران جلوگیری کنند. درگیری ایران با دنیای استکبار در واقع تقابلی بر سر این موضوع است که ایران نتواند خود را به یک الگوی تمام عیار تبدیل کند. این فشارها و موانع از یک سو، باعث ایجاد مشکلات شده اما از سوی دیگر، ایران را در بازگشت به خود و تکیه بر توانایی‌های داخلی جدی‌تر کرده است. وابستگی به منابع نفتی و عدم توجه به توسعه انسانی، از جمله آسیب‌هایی بود که ایران با این فشارها متوجه آن شد و به نیروی انسانی خود بازگشت.
undefinedمدل ایران برای مقابله با استکبار و صهیونیسم استراتژی حلقه آتش است؛ درگیری ایران با داعش در سوریه و عراق، نه بر اساس حفظ حاکمیت این دو کشور و نه به قصد لشکرکشی صورت گرفت، بلکه هدف اصلی، حذف تهدیدات ایجاد شده علیه ایران و امنیت منطقه بود. مدل ایران برای مقابله با اسرائیل نیز بر اساس ایجاد “حلقه آتش” است، اما نه به معنای استقرار مستقیم ارتش ایران در اطراف اسرائیل. بلکه بر مبنای ایجاد و تقویت گروه‌های مقاومت از جنس ملت‌های منطقه. بر اساس این استراتژی، مقاومت و نفوذ از درون ملت‌های منطقه شکل می‌گیرد و ضمن حفظ حاکمیت و استقلال این کشورها، تهدیدات علیه منطقه و منافع ایران نیز دفع می شود.
undefinedمقایسه خروج ایران از سوریه با خروج آمریکا از افغانستان، قیاسی مع‌الفارق است. در حالی که حضور آمریکا در افغانستان بر اساس لشکرکشی و تصاحب حاکمیت استوار بود و با واگذاری قدرت شکست خورد، حضور ایران در سوریه هرگز با هدف تصاحب حاکمیت و لشکرکشی نبوده است. هدف اصلی ایران در سوریه، ایجاد یک موجودیت مقاوم و مردمی بوده است. اگرچه حضور نظامی مستقیم برای ایران مطلوب بود، اما تمرکز اصلی بر تقویت بنیان‌های مقاومت مردمی بوده است.
undefinedخروج نیروهای ایرانی از سوریه، لزوماً به معنای پایان نقش ایران در این کشور نیست. این اقدام، فرصتی برای حذف موانع پیش‌روی جریان مقاومت و زمینه‌ساز رشد دوباره این گفتمان خواهد بود. فشارهای خارجی بر سوریه، خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی این کشور و هرج و مرج داخلی، بستری مناسب برای تشکل سریع‌تر نیروهای مقاومت فراهم می‌کند. این نیروها در درگیری‌های داخلی احتمالی، قدرتمندتر شده و مجدداً در نزدیکی مرزهای اسرائیل به عنوان یک تهدید فعال ظاهر خواهند شد.
undefinedسوریه پیش از این، با وجود همسایگی با اسرائیل، فاقد تحرک جدی بود و انتظارات نفوذ در جولان را برآورده نکرد. اما با شکل‌گیری جریان مقاومتی قدرتمند و فعال، تحولات آینده سوریه متفاوت خواهد بود. تجربه مقاومت مردمی در سوریه، جدی و تأثیرگذار بوده و همراه با خیزش‌های اجتماعی، فصلی جدید در این کشور رقم خواهد زد. راهبرد ایران نیز بر همین اساس، کمک به تشکل و سازماندهی چنین حلقه‌هایی از مقاومت است.#روایت_میدان#قسمت_اول
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۳:۱۲

thumnail
undefined بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_تصویری_ترم_دوم_ربانیونundefinedبرگزاری کلاس ترم دومundefinedبرگزاری نشست علمی با حضور اساتید undefinedحجت الاسلام و المسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی undefinedحجت الاسلام و المسلمین قاسمیان undefinedحجت الاسلام و المسلمین بهجت پور undefinedحجت الاسلام و المسلمین صبوحی

مختصری در خصوص طرح ربانیون



undefinedجهت اطلاع از طرح می‌توانید با شماره 09231056164 تماس گرفته و یا به آیدی ربانیون ایتا I ربانیون بله پیام ارسال نمائید.
-------------------------------------------------undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۳:۲۱

thumnail
نمیتوان دامن برچید و بر منکَرات فقط نق زد
رهبری به خواندن سوره فتح تاکید کرده اند. سوره ای که در آن سخن از «گناه پیامبر»! به میان آمده است: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا ﴿۲﴾
پیامبر(ص) که معصوم است و سیاق بیان نیز توپنده نیست. سخن از فتحی است که باعث شده گناهان قبل و بعد ایشان آمرزیده شود و «آثار آن اعمال» از میان برود. طبق ادامه سوره، صلح حدیبیه از منظر خدا «فقط و فقط» به این دلیل بود که عده ای از مسلمانان علیرغم تاکیدات بسیار خداوند در سوره های قبلی بر لزوم هجرت(72-75انفال، 88-89نساء)] هنوز از مکه هجرت نکرده‌اند. در صورت جنگ، اینان اشتباهاً به دست مسلمین کشته خواهند شد.

پس درواقع این فتح، اشتباه مسلمانان در مسیر پیشروی انقلاب اسلامی را جبران میکند.

undefinedقرینه آنکه در ادامه نیز خداوند همین اثر را درباره مسلمین میگوید: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ...لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ ... وَيُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ ... ﴿۵﴾

undefinedهمچنین روایتی ذیل آیه 1فتح این را می گوید: قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ «لِيَغْفِرَ لَكَ‏ اللَّهُ‏ ما تَقَدَّمَ‏ مِنْ‏ ذَنْبِكَ‏ وَ ما تَأَخَّرَ» قَالَ: مَا كَانَ لَهُ مِنْ ذَنْبٍ وَ لَا هَمٍّ بِذَنْبٍ- وَ لَكِنَّ اللَّهَ حَمَّلَهُ ذُنُوبَ شِيعَتِهِ ثُمَّ غَفَرَهَا لَهُ.(تفسير القمي، ج‏2، ص: 314)

undefinedبه عنوان قرینه ای قرآنی: خداوند در آیه 117توبه، ظاهراً گناه پیروان را به پیامبر ص نیز منتسب می‌کند، ولو این که پیامبر(ص) نقشی در این عصیان ندارد: لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذينَ اتَّبَعُوهُ في‏ ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزيغُ قُلُوبُ فَريقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحيمٌ. خداوند «زیغ قلب» را به عنوان عصیانی که رخ داده، به «فریقی و برخی» از گروه «پیامبر و مهاجرین و انصار» نسبت داده است. برخی، یعنی افرادی از گروه مذکور، دچار این زیغ نشده اند و یقینی‌ترین مصداق این امر، خود نبی اکرم(ص) است. چون نمی‌توان گفت برخی از مهاجرین و انصار از زیغ در امان مانده‌اند اما نبی اکرم(ص) دچار آن شده. لذا در مصداق مطرح در آیه، پیامبر(ص) دچار زیغ نشده. اما خداوند بازگشت و توبه خود را به پیامبر اکرم(ص) نیز انجام داده است. در آیه می‌فرماید « تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ...». اگر پیامبر(ص) مصداق این توبه نبود، اصلا نباید ذکر می‌شد چون فردِ ایشان به صورت مجزا در تعبیر آیه آمده و در کنار کل مهاجرین و انصار قرار گرفته است. لذا توبه در این آیه حتما بر نبی اکرم(ص) نیز بوده است. نتیجه اینکه طبق این آیه، توبه بر نبی، بعد از زیغ مهاجرین و انصار و نه خودِ نبی اکرم(ص) انجام شده است. توبه خداوند نیز خصوصاً در سیاق آیه که بحث از گناه زیغ قلبی است، به معنای همان مغفرت و بخشش گناه است. لذا به تعبیر دیگر، طبق آیه خداوند مغفرت سوء نسبت به ولیّ انجام داده به دلیل سیئه ای که برخی مهاجرین و انصار انجام داده اند. شاید در لایه‌ای از معنا بتوان گفت سرکرده و امت پیروانش، یک موجود محسوب می‌شوند و کارهایشان قابل استناد به یکدیگر است. چنان که وقتی حضرت موسی(ع) به عنوان سرکرده عجله می‌کند -ولو با انگیزه الهی- (84طه)، قومش نیز که در پسِ او جامانده‌اند، عجل می‌گیرند (51بقره). پس برعکسش هم می‌تواند صادق باشد.

undefinedنمی‌توان دامن از اشتباه جامعه و حوزه و رهبران میانی و مردم برکشید و شکم سیرانه انتقاد نمود. عصیان از امر ولیّ الهی و کار درست در جامعه، سرانجام کار همه‌مان را به هم می‌ریزد. همه در یک کشتی نشسته‌ایم، و دیگر از پیامبر(ص) پاک‌تر نیستیم. اگر غفران الهی نباشد همگی باهم بدبخت می‌شویم. چنین نگاهی ما را شخصاً «نیازمند اصلاح و رفع نواقص» خواهد نمود. دیگر حتی اگر در مناجاتمان هم از خدا بخشش می‌خواهیم، برای ملت و امتمان نیز می‌خواهیم. اگر منکری در جامعه و نخبگان و... می‌بینیم مثل سیر و سرکه می‌جوشیم، چنانکه گناه فردیِ خودمان باشد.

undefined محمد خلیلی: عضو مرکز راهبری برهان

undefined مرکز راهبری برهان
[بله
| ایتا | سایت

۲۲:۲۸

thumnail
لس آنجلس، حادثه یا عذاب!!!
undefinedشاید حدود ده سال، تدریجاً یادداشتی را تکمیل می‌کردم که هرگز ویراست نهایی و چاپ هم نشد. عواملی که بلا بر مومن فرود آید را از آیات قرآن و بعضاً روایات، جدا میکردم و میگذاشتم یک کناری. undefinedاما آخرش در زمان و مکان خودمان، اگر یک تحلیل برگزیده برای آتش سوزی لس آنجلس و سرمای نیویورک و جنگل سوزی 2020 امریکا و... بخواهم بگویم این نصف آیه از سوره رعد است: وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿۳۱رعد﴾ علی الحساب این‌ها را داشته باشید تا عذاب اصلی هم برسد. نابود هم نمیکند بزند وسط پایتخت. اطرافتان می آید. تو بگو فرصت بیرون رفتن از شهر هم دارید. در یک کلام: اذیت شوید.undefinedمی‌گویند از عذاب مردم چطور ممکن است خوشحال شویم؟ مردم یعنی توده‌ای از همه اصناف و اقشار. اگر منظورتان این است که در توده‌ای اینگونه حتماً آدم‌های خوب هم هست، حرفتان درست است و از عذاب اینها خوشحال نیستیم، اما دنیاست و هم‌سرنوشتی خشک و تَر. ولی اگر منظور است که مردم چون مردمند، یعنی ذاتاً خوبند! خب معلوم است اینگونه نیست.
undefinedاین‌ها همان مردمی هستند که در طول تاریخ کشورشان هر نامزدی جنگ‌طلب‌تر بوده بیشتر به او رای داده‌اند. همانها که حرکت‌های جمعی‌شان کاملاً واضح است. اصلاً تو بگو فریب فضای رسانه‌ای فرعون را خورده‌اند: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ (54زخرف) باز هم قومی فاسقند.بهترین توصیف از اثر انگشت خدا را هم خودِ بایدن ارائه داد: «وضعیت (امروز) لس‌آنجلس من را به یاد صحنه‌های جنگی می‌اندازد. جایی که اهداف مشخصی بمباران شده بودند و آتش توپخانه آنها را نابود کرده بود».
undefinedاما مگر بر مؤمن بلا نمی‌آید؟ چرا می‌آید. باز هم اگر یکی از آن حدود 60 عامل بلا بر مؤمن را بخواهم برای امروزمان جدا کنم، این آیات سوره شوری است:وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿۲۵﴾ وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ﴿۲۶﴾ وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ ﴿۲۷﴾ وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ ﴿۲۸﴾ وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قَدِيرٌ ﴿۲۹﴾ وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ﴿۳۰شوری﴾. البته خدا از بعد حل مسئله دارد گزارش می‌کند: خدا رزق «عبادش» و خوبانش را مضیق کرده تا باد برشان ندارد و بغی در زمین نکنند، تا جایی که ناامید شوند و به در خانه خدا بیافتند و از او بخواهند. اینجا خدا تخفیفی می دهد و اجابت میکند. و البته تقصیر خدا نیست، تقصیر کارهای خودشان است.undefinedهرسال خشکی و تریِ سال را رصد می‌‌کنم، و بازی‌ای که خداوند از بعد قطعنامه با ما در می‌آورد از خشکسالی و ترسالی. تا دمِ ناامیدی می‌رویم و ناگهان از خشکسالی رهایی پیدا می کنیم با چند بارش. یک سال هم که زمان احمدی‌نژاد برف و باران خوبی آمد، گفتند سدها را برای برق سرمای زمستان خالی کردند و باز ما ماندیم و خوف و رجا و رفتن تا دمِ قنوط. خشکسالی را تعریف های مختلفی کرده‌اند، و با تعریف‌های دقیقترِ جدید (علاوه بر باران، رطوبت و دما و... را هم می‌سنجد[شاخص SPEI]) شروعش حدوداً افتاده از ابتدای دهه هفتاد (https://www.yjc.ir/fa/news/8674048/تشدید-خشکسالی-در-ایران-از-۳۰-سال-قبل-آغاز-شده-است?utm_source=chatgpt.com)، همان حدود تاریخ زلزله رودبارومنجیل!راستی، زلزله‌های بزرگ ایران را رصد کنید: ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ زلزله طبس، و سپس ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ رودبار و منجیل. اولی در اواخر دوران طاغوت و دومی کمی بعد جام زهر در ۲۷ تیر ۱۳۶۷. در یک کلام: تنظیم باد مومنان است که بدون انجام وظیفه، باد برمان ندارد که بی انجام وظیفه هم میتوانیم.
انسان مومن باید بتواند بلایا را اگر نه فردی، حداقل به صورت جمعی تحلیل کند.
undefined محمد خلیلی: عضو مرکز راهبری برهان
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۹:۱۶

thumnail
undefined کرسی ترویجی
undefined جایگاه دین در هندسه عقود اسلامی undefined
undefined ارایه کننده : حجت‌الاسلام محمد هادی انصاری پور undefined ناقدین : حجج اسلام مجید رضایی و محمد مادرشاهیundefined دبیر : حجت‌الاسلام عباس یعقوب زاده
undefined پنجشنبه ۴بهمن۱۴۰۳ساعت ۱۳:۳۰ مرکز راهبری برهان


-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۱۰:۳۰

بازارسال شده از قوم برگزیده | העם הנבחר
thumnail
#خبر
undefined چاپ اول کتاب «قوم برگزیده» وارد بازار شد.


undefined راه های تهیه کتاب:undefined فروشگاه اینترنتی نشر جمکرانundefined مراجعه به شعب فروشگاه های نشر جمکران واقع در مسجد مقدس جمکران یا ساختمان ناشران
....................................................
undefined قوم برگزیده

۱۵:۰۶

thumnail
هویت شناسی برهان: استناد به دین
قسمت اول: استناد به دین
undefinedحفظ اســـتناد به دین در عملیات ســـختی ها و پیچیدگی های مختلفـــی دارد. رهبری انقلاب در نشســـت الگوی ایرانی اســـلامی پیشـــرفت فرمودنـــد:« ما هنـــوز داریم با «ســـعی و خطـــا» حکومت می‌کنیـــم و نتوانســـتیم نقشـــه راه دینی حرکـــت انقلاب را شـــکل بدهیم. وقتـــی میگوییـــم الگوی ایرانـــی - اســـلامی، یعنی یک نقشـــه‌ی جامع، بدون نقشـــه‌ی جامع، دچار ســـردرگمی خواهیم شـــد؛ همچنانکه در طول این ســـی ســـال، به حرکتهای هفت و هشـــتی، بی‌هـــدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و بـــه این در و آن در زدیـــم. گاهی یـــک حرکتی را انجام دادیـــم، بعد گاهی ضـــد آن حرکت و متناقض بـــا آن را -هـــم در زمینه‌ی فرهنگ، هـــم در زمینهی اقتصـــاد و در زمینه‌هـــای گوناگون- انجـــام دادیم! این به خاطر این اســـت که یک نقشـــه‌ی جامع وجود نداشـــته اســـت. این الگو، نقشـــه‌ی جامع اســـت؛ بـــه ما میگویـــد که به کـــدام طرف، به کدام ســـمت، بـــرای کدام هدف داریـــم حرکت می‌کنیم (... بیانات در نشســـت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»(۱۰/۰۹/۱۳۹۰)یا در جای دیگری فرمودند:«در این ســـی ســـال، در موارد زیـــادی کارمان عبـــارت بـــود از آزمون و خطا؛ چـــه در آن دهه‌ی اول با گرایشـــی که آن روز وجود داشـــت - که بعضی از دوســـتان اشـــاره کردند - چـــه بعد، نقطـــهی مقابـــل در دهـــهی دوم و در خلال اینهـــا، روشـــها و رویکردهای گوناگونـــی دیده شـــده. دیگر صلاح نیســـت مـــا اینجور عمـــل کنیم. باید بنشـــینیم روشـــهای متقن و مبتنی بر تعاریـــف متقن را پیدا کنیم، تشـــخیص بدهیـــم، روی آنها مستقر شویم و حرکت کنیم.» (بیانات در نشست الگوی ایرانی اســلامی پیشــرفت (۲۷/۰۲/۱۳۹۰)
undefinedطبیعتـــا این کاســـتی و نقـــص اولا متوجه حوزات علمیه اســـت که بـــه وظیفه ی ذاتی خود برای کشف «نقشـــه راه اســـلامی انقلاب» عمـــل نکرده اند و ضـــرورت تحولی بنیادیـــن که موجب باز شـــدن مســـیر هـــا و هویت های جدیـــدی در حـــوزات را پدید مـــی آورد را بیش از پیش نشـــان میدهد.
undefinedدین علاوه بر ترســـیم کلیات ارزش های انســـانی و انقلابـــی که همگی به دنبـــال آنیم، و حتی علاوه بـــر جهت نگاری هـــای کلان امامین انقـلاب، حرف های جزئـــی تـــری هـــم دارد که تنهـــا با بررســـی «اجتهـــادی روش‌مند» قابل تولید اســـت و در گـــروه های برهـــان تلاش بـــرای یافتن آن‌ها شروع شـــده اســـت . دین هم در بُعـــد مفهومی و هم در ارائـــه طرح اقدام ذیل مســـائل، هم در اولویت دهی و طراحی هندســـه مســـائل و هم حتی در خـــود موضوع شناســـی حرف های جـــدی دارد که بدون استخراج آنها از دین قابل دســـتیابی نیســـت.لـــذا اســـتناد به دیـــن نه به عنـــوان کلیتـــی مبهم بـــدون تنظیـــم اجتهـــادی و صرفا حاصـــل از انقلابی گـــری کنشـــگران، بلکه به عنـــوان فراینـــدی روشـــمند و اجتهادی باید حفظ شـــود تـــا تمایز هویتـــی عملیات حـــوزوی محفـــوظ بمانـــد. به عبارتـــی دیگر دینی بـــودن عملیـــات در خـــود آن تعریف می شـــود و نـــه «صرفـــا» در دینـــدار بودن عامـــان و انقلابیت الهامات ذهنـــی آنان.
undefined تجربه نگاری برهان ص ۱۴
undefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | سایت

۷:۱۳

thumnail
undefined یادآوری: منتشر شده در ۶ تیر undefinedآقای ظریف هم غیور است، هم صادق و هم امین
undefined طرف وسط استخر سیاستورزی شیرجه زده و لوازمش را نمی‌پذیرد. چهارتا شعار که شنیده فریاد برآورده علیه «من» شعار ندهید، رهبرتان بهم گفته غیور! بالاخره این هم نوع جدیدی از استدلال است دیگر. مشکلی هم نیست، همه آزادند استدلال کنند. به هرحال الغریق یتشبث بکلّ حشیش؛ ولی دیگر چقدر؟
در پاسخ به دفاع از قانون اقدام راهبردی مجلس نیز همیشان گفته‌اند «چطور فراموش فرمودید به کارشناس برنامه و همکارانتان در مجلس تذکر دهید مقام معظم رهبری مذاکره کنندگان را امین، غیور، صادق و شجاع دانستند». هر شاخه‌ای ظرفیتی دارد آقای ظریف. هرچه گوگل میکنم اصل سخن رهبری نمی‌آید، همه‌اش استنادات شما به این سخن است.
undefined وقتی منطق ارسطویی هست چرا به همین سبک ادامه ندهیم؟
رهبری گفته‌اند «کسانی که دم از مذاکره با امریکا می‌زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی دانند، یا الفبای غیرت را بلد نیستند؛ یکی از این دو تاست» (1/3/81). آقای ظریف هم که غیور است و صادق و امین. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را. مشق منطق امروز اینکه آقای ظریف، چه چیزی ندارند از نظر رهبری؟
undefinedخدایی به غیرت کسی نباید کار داشت، آقای ظریف اصلاً نهایت غیرت و صداقت و امانت. اساساً گیردادن به صداقت و غیرت مذاکره کنندگان اشتباه است. حکَمیت اشتباه بود، ولو به جای ابوموسی، ابن عباس و مالک اشتر می‌رفتند برای مذاکره. درس عبرت هم وقتی گرفته می‌شود که معلوم گردد کار از جانب خیانت عامل ایرانی لنگ نبوده، بلکه اصل مسیر بن بست است.
undefined سرمان هم کلاه نرود. «یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود . [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفه‌ی رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیده‌ی ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم (۹۸/۳/۱)»
undefined نه فقط آقای ظریف، بلکه هر کسی که هنوز هم بعد از این همه ماجرا هنوز به مذاکره با امریکا امید دارد، ساده است و بی‌سیاست. شاید شبیه ابوموسی اشعری. ولو در کمال صداقت و امانت و غیرت.
undefined شاید رهبری به هیچ کسی از مسئولینِ پابرجای جمهوری اسلامی تا این اندازه تعریض نزده است، البته بعد از جناب روحانی. آقای ظریف، آن اردوی بازدید از توان دفاعی کشور را که رهبری بعد از جمله شما در دانشگاه تهران، پیشنهاد دادند رفتید؟ برای اطلاعاتتان مفید است.
undefined مرکز راهبری برهان
undefined @mrborhan

۱۰:۴۹

thumnail
undefined «دوره مسئله شناسی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران»
undefined به همت اندیشکده متد و مرکز علم و فناوری جمعیت طیبه دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار می‌شود؛undefined مزایای حضور در دوره :undefined اعطای گواهینامه معتبرundefined عضویت در شبکه حکمرانی ج.ا.اundefined ارتباط با مدرسین دوره برای تمرین سیاست ورزیundefined آموزش در میدان و مواجهه با مسائل واقعیundefined کد تخفیف مخصوص اعضای برهان برای دریافت کد تخفیف به این آیدی پیام دهید @mirzahosein
undefinedبرگزاری دوره به صورت مجازی
undefined مهلت ثبت‌نام :تا تاریخ ۱۱ به‍من ماه
undefined زمان شروع دوره : ۱۳ بهمن ماه
undefined لینک ثبت‌نام:mtod.ir/product/msale-shnasi-hokmrani/
undefined شماره تماس جهت ارتباط:0901 215 3957
undefined شناسه کاربری ویژه پاسخگویی به سوالات در پیام‌رسان بله:@mtod_admin-------------------------undefinedundefinedمتُد (مرکز توسعه دانش مسئله محوری)
undefined @mrborhan

۷:۱۵

thumnail
undefined هویت شناسی برهان: درگیری در میدان undefined
قسمت دوم: درگیری مستقیم با فضای عینیت
undefinedســـوی دیگر تضمیـــن «عملیات» بـــودن درگیری مســـتقیم با فضای عینیت اســـت و نـــه صرفـــا پژوهش‌هایی کـــه در کتابخانه هـــا مانده و بـــه عمل در نمی آیـــد. برهان در این مســـیر لغزنده خصوصـــا در فضای طلبگـــی دغدغه بســـیار دارد و لذا پیگیری تحقـــق راه حل هـــا را در میان مســـئولیت هـــای گروه ها می بیند.
undefinedطبعـــا باید توجه کـــرد کـــه تولید «نیـــروی انســـانی توانـــا و مجـــرب در عرصه عملیـــات دینـــی» نیز از خروجی ها محســـوب مـــی گردد.این نکتـــه قابل توجه هســـت که در ســـال هـــای اخیر مســـاله‌ی نقـــش آفرینی و در میـــدان عمـــل بـــودن روحانیت بعضـــا به «پژوهـــش بر مســـائل سفارشـــی واقعی» تقلیل یافته و جریان ســـنتی حـــوزه بدون توجـــه به لـــوازم راهبـــری و امامـــتِ جامعه ایـــن مســـاله‌ی عمیـــق را در حـــد تغییـــر موضوعات پژوهشـــی حوزویـــون بازخوانی و مانـــع حل واقعی و اساســـی این مســـاله شـــده است.
undefinedدر راســتای تضمیــن عملیــات، برهــان خروجـی هـای مکتـوب از اسـتناد را بـه مثابـه خروجــی‌هـای فرعــی پــروژه محســوب مــی کنــد کــه در طــول مســیر اســتنباطِ حــل مســئله و مقدمــات آن تــا تحقــق حــل، پیوسـته بـه کار انتشـار و ترویـج و اقنـاع و .... مـی آیــد. امــا بــه عنــوان خروجــی اصلــی هــر ً پــروژه صرفــا نیــروی انســانی و نتیجــه تحققــی را بــه حســاب مــی آورد. ایــن راهــکار، تاکتیکــی ســاختاری در جهــت تضمیــن واقعــی بــودن عملیــات هاســت.
undefined کتاب تجربه نگاری برهان، ص ۱۶.
undefined مرکز راهبری برهانundefined @mrborhan

۱۷:۴۲

thumnail
رهبری چقدر محکم حرف می‌زند. نسبت این حرف و واقع چیست؟ بخش اول:جام زهر
اصلا به تجربه تاریخی‌مان رجوع می‌کنیم؟ جای دوری هم نمی‌خواهد برویم؛ همین ماجرای جام زهر.
undefinedامام خمینی(ره) در بازه منتهی به بزرگترین عقب‌نشینی تاریخی انقلاب اسلامی، خیلی محکم حرف می‌زد. تا آخر. تا روز پذیرش قطعنامه!
undefinedآن اواخر جنگ، با پدیده جدیدی در عملیات‌های دفاع مقدس مواجهیم: عملیات‌هایی که در آن امام(ره) خصوصی و عمومی و مستقیم و غیرمستقیم پیام می دهند که «پیروزی در آن، به مثابه حفظ اسلام است» و عملیات هم شکست می‌خورد. شاید باورتان نشود، از «خیبر» به بعد را دارم می‌گویم؛ یعنی سال 63!. در عملیات بدر، مهدی باکری عذاب وجدان این وضعیت را از خیبر داشت. مگر شوخی است وقتی امام ره حکم می دهد؟ و ماند در خط -با وجود فرمان عقب‌نشینی- تا شهید شد. گفت من از امام(ره) فرمان می‌گیرم، برنمی‌گردم.
undefinedمعلوم است که به فرماندهان جنگی اشکال نمی‌کنم. حسین خرازی عقب می‌نشیند و بعد از اصرار حاج محسن، که برگردید چون نگه داشتن این عملیات حکم امام است، می‌گوید اگر دستور دهید جانم را می‌گذارم همین‌جا. ولی دیگر کاری نمی‌توان کرد. والفجر8 تا حدی طلسم را شکست، که البته بعدش باز فاو سقوط کرد و ایران عقب نشست. هاشمی رفسنجانی دربه‌در دنبال یک پیروزی بود تا دستش پر شود که از موضع قوت جنگ را تمام کند و کرد. اما امام(ره) گویا برنامه‌های دیگری داشت و مرتب فرمان حفظ اسلام می‌داد.
undefined امام ما سودای دومینوی انقلاب‌های اسلامی در سر می‌پروراند؛ از مسیر اسقاط نظام بعث در عراق: «می‌بینند که اگر [در] جنگ عراق پیش ببرد ایران و عراق را، جنگش را، به نفع خودش شکست بدهد عراق را، عراق به ایران متصل می‌شود، یعنی، ملت عراق، ملت مظلوم عراق از زیر چنگال این حزب ستمگر، خودش را اخراج می‌کند و متصل می‌کند به ملت ایران و یک حکومتی خودش تاسیس می‌کند موافق میل خودش، اسلامی. و اگر ایران و عراق به هم پیوند پیدا کنند و اتصال پیدا کنند، سایر این کشورهای کوچولویی که در منطقه هست، آنها هم به اینها می‌پیوندند و امریکا از این منطقه زرخیز، که برای او حاضر است هزاران لشکر خودش را از بین ببرد و هزاران مردم را از بین ببرد، محروم خواهد شد.»در آن شرایط، امام(ره) باید چه میکرد؟ زمزمه‌های صلح به دلیل شکست‌ها را رسمیت می‌داد با اشاره به ضعف جبهه؟ معلوم است که باید محکم می‌ایستاد. نباید به «شکست» در عملیات اشاره‌ای می‌کرد. باید می‌گفت: «بر ماست که به هیچ یک از این بوقهای تبلیغاتی و آنهایی که تبع آنها هستند یا از زبان امریکا صحبت می‌کنند یا اشتباه می‌کنند در امور راجع به این که جنگ را باید پایان داد، هیچ گوش ندهیم. جنگ ممکن نیست پایان بپذیرد، الّا به رفتن این حزب فاسد، ان شاء الله» (1366).
عده‌ای جام زهر به دست، در صف ایستاده بودند و از استحکام امام(ره) می‌ترسیدند که تعارف بزنند. کوچکترین اشاره از سوی رهبر به چنین احتمالی، کل مقاومت را مختل می‌کرد؛ و امام(ره) این را می‌فهمید.
undefinedبچه حزب‌اللهیِ بسیط احتمالاً به همین استحکام امام(ره) می‌نگریست و شرایط را عادی می‌انگاشت و فعلا می‌رفت دنبال زندگی‌اش تا ماه بعدی برود پی اعزام. شکست‌ها را نمی‌دید؟ حتماً می‌گفت مگر استحکام امام می‌گذارد به هدف نرسیم. حتماً خبر جام زهر را که ناگهان شنید، غافلگیر شد و اشک از چشمانش جاری شد، که کاش تا ماه بعدی نمی‌ماندم. کاش می‌فهمیدم این لحظات مرگ و زندگی است.
اما نفهمید، و امام(ره) نمی‌توانست فریاد کند محاسبات را. خود بسیجی امام(ره) باید می‌فهمید....undefined @mrborhan

۱۱:۲۸