عکس پروفایل حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانح

حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان

۶۳۹عضو
عکس پروفایل حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانح
۶۳۹ عضو

حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان

کانال گروه تخصصی حکمرانی و اقتصادمرکز راهبری برهان


ارتباط با ادمین @h_ansari

۲۱ دی ۱۴۰۲

thumnail
undefined نقش ویژه «ریسک» در نظام اقتصادی اسلام
بخش اول...
undefined آنگاه که سرمایه داری در قرن نوزدهم به اوج خود رسید، کارگران در حال موت زیر فشار تولید انبوه صنعتی بودند و در چرخ دنده های توسعه له می شدند. در اینجا بود که زمزمه های تشکیک در رها کردن بازار یعنی ایده آدام اسمیت مدام به گوش می رسید و حرکت به سمت «سوسیالیزم» ذهن ها را مشغول می کرد.
undefined معلوم شده بود که منافع «طبقات» با هم منافاتهایی دارد و بدون هیچ دخالتی، نمی توان جامعه را به نقطه آرمانشهر رساند. اما مشکل اصلی این بود: در چه چیزی از اقتصاد باید دخالت کرد؟ هر کسی به دنبال کشف نقطة دخالت بود. همانها که در ادامه، مارکس به نام سوسیالیزم تخیلی خواندشان، که در تشخیص عامل اصلی بدبختی اشتباه کرده اند و فقط انقلابی محتوم را به عقب می اندازند.
undefined «انحصار» در این مدل، عاملی بود که طبقات بالاتر را بر طبقات پایین حاکم می کرد، راه انتقال افراد میان طبقات را می بست، و دیگر زور طبقه بالایی به پایین می چربید. اما در ایدة اسمیت این انحصار، «انحصاری طبیعی» بود که طبیعتاً رخ می داد و نمیشد جلویش را گرفت. چون عده ای که زودتر رسیده اند و راه کسب ثروت را یافته اند، مالکیتشان را افزایش می دهند و زورشان به جایی می رسد که یا انحصار قانونی می خرند و یا عملا، این انحصارات را رقم می زنند.
undefined سرانجام مارکس سررسید و عامل اصلی بدبختی ها را «بهره مالکانه» و اصلاً خود «مالکیت» دانست. بهره مالکانه، شامل ربا می شود و اجاره و هرگونه قرارداد سرمایه گذاری. چه کسی به مالک حق داده که «سرمایه» وسط بگذارد و از کارِ دیگری سود کند؟ این است که می تواند روند رو به رشد سودآوری و افزایش ثروت و سپس جامعه طبقاتی و ظلم و انحصار را راه بیاندازد. چون هرکسی به اندازه محدودی می تواند کار کند، اما برای سرمایه اش که با کار دیگران بخواهد به سود برسد، دیگر این محدودیت در کار نیست و می تواند مدام رشد کند.
undefined صورت‌بندی جذاب و منطقی‌ای است. اما از یک عامل دیگر اقتصادی غافل مانده است: پذیرش «ریسک» سرمایه.
undefined طبق قاعده ربح در فقه اسلامی، آنچه موجب استحقاق سود می شود یا کار است و یا «پذیرش ریسک سرمایه» . این یعنی اسلام «ریسک» را هم در محاسباتش وارد کرده است: نه آنچه که باید ممنوع شود هرگونه بهره مالکانه است، چنان که جریان چپ اقتصادی بر آن اصرار داشت؛ نه آنچه که باید مجاز شود هرگونه بهره مالکانه است، چنانکه جریان راست اقتصادی برآن اصرار دارد. بلکه ممنوعیت «بهره مالکانه بدون پذیرش ریسک» است که موجب حل معضل مالکیت و عدم وقوع انحصار «طبیعی» خواهد شد .



undefined  محمد خلیلی-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه

۲۱:۴۵

thumnail
undefined نقش ویژه «ریسک» در نظام اقتصادی اسلام
بخش دوم...
undefinedاین بار به نظر می رسد صورت‌بندی جذاب و منطقی‌ای نیست! چون ریسک مگر چقدر است که بخواهد جلوی بزرگ شدن بیش از حد سرمایه و لذا انحصار طبیعی و لذا طبقاتی شدن جامعه را بگیرد؟ اصلا ریسک را محاسبه می‌کنیم و هزینه‌اش را کنار می گذاریم، چنان که شرکت‌های بیمه‌ای کرده‌اند.
undefined و همینجاست که مشخص می‌شود اگر فقه و روابط حقوقی را خداوند مشخص نکند بشر هیچ گاه جزئیاتش را نمی تواند مشخص کند. خداوندی که ریسک آفرین است چنین دستور داده و می‌داند که ریسک اصلاً یعنی «آنچه معلوم نیست». محاسبه های آماری و متوسط، فقط نتایج آماری و متوسط می دهند و نمی توانند اتفاقی که به ناگهان در ابعاد بالا، یکی را (از جمله خودِ شرکت بیمه، یا اصلاً خود اقتصاد یک مملکت یا اصلا خودِ اقتصاد جهانی در یک دوره از رکود یا...) زمین‌گیر می‌کند لزوماً پیش‌بینی کنند.
undefined خداوند بر سرِ سرمنشأ ریسک نشسته و می گوید همین را وارد بهره‌های مالکانه کنید، برای نفی انحصار طبیعی کافی است. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در نتیجه احتمالا یک نمودار گاوسی طبیعی با ارتفاع قابل تحمل در توزیع ثروت خواهیم داشت که به لطف ریسک، «راه انتقال در طبقات آن» هم بسته نیست و آدم ها در آن بالا (و پایین) هم میشوند.
undefinedدیگر نیاز هم نیست تصدی‌های دولتی بزرگ داشته باشیم. راه رانت و انحصار حقوقی که بسته باشد، با رعایت همین قاعده می‌توان بر بازار نظارت کرد و بازار «کار خودش را بکند». اسلام در بازار اسمیتی است، در منع حاکمیتی برای ربا هابزی است و در اهمیت دادن به عدالت (البته در کنار آزادی)، چپ.
undefinedراستی، الان می‌توان فهمید که دور زدن حرمت ربا با عقد خارج لازم و تضمین شریک و بیمه توسط شخص ثالث و هزار چاه و چاله دیگر، چه بلایی بر سر کلان‌تصویر اقتصاد اسلامی می‌آورد. در ضمن، خرید و فروش ریسک هم که غرری است اصلا. نیست؟

undefined  محمد خلیلی
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه

۲۱:۴۶

۱۴ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
undefinedundefinedundefined اندیشه‌های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر(امام‌موسی صدر، شهید بهشتی، شهید صدر و شهید مطهری)
undefined مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریانundefinedتاریخ شروع دوره: دوشنبه 16 بهمن‌ 1402undefinedمحل برگزاری دوره: قم مقدسهundefined طول دوره: یک ترم(حدودا 12 تا 15 جلسه) دوشنبه عصرها از ساعت 16 تا نماز مغرب.
undefined️ شرکت در دوره به صورت حضوری رایگان می‌باشد. البته به جهت رعایت نظم دوره، از پذیرش بزرگوارانی که بیش از سه غیبت داشته باشند معذوریم.
undefined️ شرکت در دوره به صورت مجازی(آنلاین) نیاز به ثبت‌نام نداشته، رایگان می‌باشد و لینک کلاس در کانال قرار می‌گیرد. البته مجموعه تعهدی نسبت به کیفیت کلاس‌ها به جهت قطع و وصل شدن نخواهد داشت با این حال تمام تلاش برای برگزاری هرچه بهتر صورت خواهد گرفت.
undefined جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام برای شرکت حضوری با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا ایتا تماس حاصل فرمایید.
undefined گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهانundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاهundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله

۸:۲۰

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

گزارش یک شوری طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران.pdf

۵۸۵.۹۸ کیلوبایت

undefined تصویب دقیقه نودی قانون بانکداری
بسم الله الرحمن الرحیم
undefined طرح عملیات بانکی که بخش دوم قانون جامع بانکداری است اکنون به صورتی نامتعارف مصوبه کمیسیون اقتصادی را اخذ کرده و در سامانه صحن مجلس بارگذاری شده است.نمایندگان مجلس تا تاریخ 20 بهمن فرصت دارند که نسبت به 37 ماده ی این طرح که در 74 صفحه تدوین شده نکات اصلاحی و حذف و اضافات پیشنهادی خود را ارائه کنند.
undefined فارغ از محتوای طرح، سوال اینجاست که چرا این طرح در زمانی به صحن ارسال میشود که نمایندگان درگیر انتخابات و حوزه انتخابیه خود هستند؟ چرا زمانی انتخاب شده که اساسا مجلس تعطیل است و نمایندگان به سراغ طرحهای بارگذاری شده نمیروند و اساسا امکان بررسی دقیق طرح توسط نمایندگان وجود ندارد!؟آیا مجددا با تصویب برجامی یکی از مهم ترین قوانین کشور مواجه هستیم؟
undefined از منظر محتوایی این طرح مشکلات جدی ای دارد که شایسته ی تصویب با وجود این اشکالات نیست. هر چند نکات مثبتی - مثل شکل دهی سپرده سرمایه گذاری خاص یا قواعد گزیر و انحلال بانکهای در معرض ورشکستگی - هم هست که نباید نادیده گرفته شود. اما آنچه شایسته توجه است این است که بعد از گذشت چهل سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا با وجود آن همه ایراداتی که داشت اکنون موقعیتی برای اصلاح نظام بانکداری ایران شکل گرفته و اگر از این موقعیت به درستی استفاده نشود معلوم نیست دیگر چه زمانی فرصت اصلاح قوانین نظام بانکداری فراهم شود و مشخص نیست دوباره مردم تا کِی باید مشکلات نظام بانکی را که از اصلی ترین بخش‌های آسیب زا در اقتصاد ایران است تحمل کنند.
undefined اهم ایرادات وارد به این طرح در یک بیان کوتاه از قرار زیر است:1. تجویز بانکداری خصوصی به شکل موجود و عدم شکل دهی اصلاحات اساسی و ریشه ای در این زمینه.2. نبود هیچ رابطه فقهی صحیحی بین سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان در شبکه بانکی و عدم مشروعیت عملیات توزیع سود بین سپرده گذاران بانکی.3. ادامه دهی روند کنونی بانکداری مبادله ای (که تاکنون در قالب نظام بانکداری ذخیره جزئی و با ابزار عقود مرابحه بوده) به عنوان بخش اصلی چارچوب بانکداری فعلی. امری که از عوامل اصلی رشد غیر بهینه نقدینگی و ایجاد فاصله ویرانگر بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد ایران است.4. عدم ریل گذاری صحیح در جهت تفکیک بهینه انواع مختلف بانکداری خدماتی، تجاری، توسعه ای و قرض الحسنه و در نتیجه کاهش نظارت پذیری، کنترل شوندگی و مدیریت جریان گردش وجوه در نظام بانکی و نظام اقتصادی کشور.5. عدم ممنوعیت در اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط در نظام بانکی6. عدم قاعده گذاری صحیح در خصوص مکانیزمهای تبادلات مالی موسسات اعتباری در بازار بین بانکی
undefinedشایسته است ریاست محترم مجلس انقلابی و نمایندگان دلسوز ملت به این نکته توجه داشته‌ باشند که تداوم روندهای اصلی کنونی بانکداری در کشور قطعا به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود و طرح ارائه شده هر چند حاوی نکات مثبتی هست اما زیرساختهای اصلیِ ایجاد کننده مشکلات نظام بانکی را هدف قرار نخواهد داد.لذا با چنین وضعیتی شایسته است به جای تصویب دقیقه نودیِ قوانین مادری با این درجه از اهمیت، وقت کافی توسط نمایندگان متخصص، کارشناسان حوزوی و دانشگاهی امر بانکداری و کمیسیون های مربوطه گذاشته شود تا مشکلات موجود در طرح کنونی برطرف شود. به نظر میرسد اولویت کار این مجلسِ رو به پایان، در شرایط کنونی بیش از تصویب قوانین مادر، نظارت بر اجرای قوانین مهم و تازه تصویب شده ای همچون قانون بانکداری مرکزی و بررسی نتایج آن است؛ نه اینکه عجولانه بر تصویب قانون دیگری با این همه چالش و ابهام دست یازد.
undefined  در شرایط کنونی به نظر میرسد راهکار مناسب جهت اصلاح نظام بانکداری با طرح ارائه شده، یا دوشوری شدن این طرح و بازگشت به مباحث تخصصی در نقاط چالش برانگیز در کمیسیون اقتصادی باشد یا اینکه طرح کنونی فقط در بخشی که نقطه مزیت اصلی آن است یعنی فصل مربوط به قواعد گزیر و انحلال ارائه و تصویب گردد و سایر مباحث به طرح دیگری واگذار شود.
undefined به ضمیمه این پیام متن مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس خدمت کارشناسان اقتصاد اسلامی ارائه می‌گردد تا نکات و نظرات خود را جهت بحث و بررسی به نمایندگان محترم ارسال نمایند.در پایان گروه اقتصاد برهان آمادگی خود را جهت ارائه ی مباحث مربوط به این طرح و نکات آن برای علاقه مندان اعلام میکند تا به این وسیله افرادی که به پیگیری مطالب این حوزه علاقه مند هستند بیش از پیش در جریان امور قرار بگیرند.
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا

۲:۳۰

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
undefined اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefinedحجت الاسلام محسن قنبریانundefinedجلسه اول: مگر متفکران انقلاب اقتصاددان بودند؟۱۶بهمن۱۴۰۲
دو مقاله پیوست:
۱. هاجون چانگ
۲. جان رپلی

undefined صوت جلسه اول
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاهundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۸:۰۷

thumnail

۸:۰۷

thumnail

۸:۰۷

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
undefined اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefined جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟!۲۳بهمن۱۴۰۲
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاهundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۹:۰۱

thumnail

۹:۰۱

۲-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3

۳۱.۷۶ مگابایت
undefined اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefined جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟!۲۳بهمن۱۴۰۲
• نمای کلی اندیشه اقتصادی امام موسی صدر- نظام تولید و توزیع- نظریه مالکیت و ارزش- نظریه پیشرفت- نظریه عدالت اقتصادی
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاهundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۹:۳۲

۲ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined خبر: کسب عنوان برتر در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی»
undefinedبه گزارش مسیر اقتصاد در ادامه برگزاری نه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در سال جاری در دستورکار قرار گرفت و اختتامیه آن روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در بانک مرکزی برگزار شد. در جریان همایش و پس از فراخوان ارسال طرح‌های سیاستی، بالغ بر ۴۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین، تعداد ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل حکمرانی ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداختند. این ۲۵ طرح سیاستی در ۴ بخش و توسط ۱۶ داور مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۰ طرح سیاستی با کسب امتیاز لازم (۶۵ درصد نمره)، به عنوان طرح‌های مورد تایید کمیته داوران تعیین شدند.https://masireqtesad.ir/178093
undefined گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان با طرح «سیاستگذاری ارزی در ایران؛ بررسی دلالت‌های سیاستی یک تجربه موفق در مدیریت قیمت ارز در بازه فروردین تا آبان ۱۳۹۸» که توسط حجج اسلام محمد خلیلی و سجاد محمدی و با راهنمایی دکتر رضا بخشیانی تهیه شده بود در این رویداد شرکت کرد و توانست در میان طرحهای برگزیده قرار بگیرد. 
undefinedundefinedundefinedچکیده این طرح از قرار زیر است: undefinedسیاستگذاری ارزی در اقتصاد ایران و مسائل حول آن در طول سالهای اخیر تحت تأثیر مسئله تحریم و الگوهای مختلف تصمیم گیری سیاستگذار با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است. اعطای ارز با نرخ ترجیحی، مسئله کیفیت ارز و مدیریت انتظارات از جمله مسائلی است که بررسی نحوه مواجهه سیاستگذار با آنها در گذشته می تواند تجربه های سیاستی ارزنده ای را به منظور پیش بینی و مدیریت بهتر این بحران ها در آینده به ارمغان بیاورد.undefinedسیاست اصلی کنترل «انتظارات قیمتی»؛ یک نظام هوشمندانه‌ چند قیمتی به معنای تشکیل کریدور قیمتی، ایجاد لنگر ارزی برای کالاهای اساسی پیش از اصلاح در مبادی ارزی و همچنین افزایش عرضه با کاستن از اقلام ترجیحی و احتراز از ورود شوک به بازار است. سیاست‌های فرعی نیز اعمال سقف در تراکنش کارتخوان‌ها و انتقال وجوه، قطع دسترسی به پوزهای خارجی و پیمان‌سپاری ارزی است. همچنین می‌توان با معرفی فرصت‌های سودآور سرمایه گذاری استخراجی و رانتی و زنجیره آن به این امر کمک کرد.


-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاهundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۱۹:۴۱

۱۲ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined نشست علمی - ترویجی

undefinedundefinedundefined الگوریتم مدیریت دین نکول شده از منظر آموزه های اسلامی

undefinedیکی از مهم ترین چالشهای نظام بانکداری مساله وصول مطالبات و تأدیه ی دیون نکول شده است. مشکلی که تاریخ طولانی مدت و قابل مطالعه ای دارد و در سیر تکامل مدلهای خود چالشهایی را در حوزه رابطه ی فقه و حکمرانی اقتصادی ایجاد کرده است. به عنوان مثال جریمه تأخیر به عنوان راه حلی برای این مشکل از منظر بانکداران و صاحبان سرمایه از همان اوایل انقلاب لازمه ی قطعی اعطای وام به متقاضیان شمرده میشده و آنان همواره در پی راهی برای حلال سازی این کار بوده اند. پدیده ای که برخورد فقه با آن از منظر روش شناسی و نسبت سنجی بین میدان و علم، جذاب و قابل مطالعه است چراکه برای فقها، حرمت جریمه تأخیر همواره بسیار جدی و مورد تأکید بوده است.در آخرین نسخه های قانون نویسی و به طور خاص در قانون بانکداری که در بهمن سال جاری مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت را دریافت کرده سعی شده تا این مشکل از راهکارهایی غیر از جریمه تأخیر حل و فصل شود.
undefinedسجاد محمدی در مقاله ای سعی کرده تا با استنباط الگوریتمی از مدیریت دیون نکول شده از منظر آموزه های اسلامی راه حلهای جدیدی را پیش پای اندیشمندان این حوزه قرار دهد. این مقاله و نتایج آن در نشست مذکور به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید.

undefined ارائه دهنده: حجة الاسلام سجاد محمدی undefined ناقد: حجة الاسلام محمد حسن گلی ؛ مدیریت محترم حوزه علمیه امام کاظم (ع)undefined دبیر علمی: حجة الاسلام عباس یعقوب زاده
undefined یکشنبه - 13 اسفند 1402undefinedساعت 16:30undefinedحوزه علمیه مشکات - مرکز تخصصی - مدرس امام باقر (ع)



-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۶:۵۲

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند: الفقه ثم المتجر
«دوره مقدماتی فقه کسب و کارها»
undefinedبه صورت حضوری و آنلاینundefined
undefined سرفصل های دوره :
undefined قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...)undefined بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها
undefined مدرس: حجت الاسلام احمد ارشادمدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا
undefinedزمان : ۲۷، ۲۸ ، ۲۹ فروردین به مدت ۱۸ ساعت ( هر روز ۶ ساعت)
undefinedمکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر
undefined لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5
undefined جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا

۱۱:۳۷

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه سوم (3).mp3

۰۱:۰۹:۵۹-۴۰.۷۱ مگابایت
undefined اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefined جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه
۱۴ اسفند ۱۴۰۲-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۲۰:۰۸

۱۶ اسفند ۱۴۰۲

بازارسال شده از جایزه ملی سیاستگذاری
thumnail
undefined پروژه های راه یافته به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری در محور بینشی و اندیشه‌ای
undefined به گزارش دبیرخانه جایزه ملی سیاستگذاری؛ ۴۲ پروژه از ۳۰ اندیشکده به مرحله سوم و نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری راه یافتند. در محور بینشی و اندیشه‌ای از میان ۶۵ پروژه از ۲۹ اندیشکده، درنهایت ۴ پروژه از ۴ اندیشکده به مرحله سوم راه یافتند.
undefined برای اطلاع از عناوین پروژه های برتر مرحله دوم جایزه در محور بینشی و اندیشه‌ای، کلیپ برگزیدگان این محور را تماشا کنید.
#جایزه_ملی_سیاستگذاری
undefined جایزه ملی سیاستگذاری در وب | بله | تلگرام

۲۰:۲۷

حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
undefined undefined پروژه های راه یافته به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری در محور بینشی و اندیشه‌ای undefined به گزارش دبیرخانه جایزه ملی سیاستگذاری؛ ۴۲ پروژه از ۳۰ اندیشکده به مرحله سوم و نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری راه یافتند. در محور بینشی و اندیشه‌ای از میان ۶۵ پروژه از ۲۹ اندیشکده، درنهایت ۴ پروژه از ۴ اندیشکده به مرحله سوم راه یافتند. undefined برای اطلاع از عناوین پروژه های برتر مرحله دوم جایزه در محور بینشی و اندیشه‌ای، کلیپ برگزیدگان این محور را تماشا کنید. #جایزه_ملی_سیاستگذاری undefined جایزه ملی سیاستگذاری در وب | بله | تلگرام
undefined راهیابی گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری

۲۰:۲۹

۳ فروردین

thumnail
undefined  باز نشر مقاله: اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی
undefined «جهش تولید با مشارکت مردم» از اهداف و راهبردهای اصلی سال 1403 عنوان شده است. برای تحقق این هدف سوالات بسیاری وجود دارد که می بایست پاسخ داده شود. از جمله این سوالها چگونگی به میدان آوردن مردم و نقش دهی به آنها در تحقق هدف جهش تولید می باشد. نقش مردم در جهش تولید چیست؟ آیا جایگاه مردم را می بایست در مالکیت و سهام داری بنگاههای اقتصادی دید؟ اساسا اقتصاد مردمی چه تفاوتهایی با اقتصاد بخش خصوصی دارد؟ محوریت بسیج مردمی برای تحقق جهش تولید به چه معناست؟ آیا لازمه این سخن روی آوردن به بنگاههای کوچک و متوسط است؟ آیا نقش مردم را می بایست صرفا در تأمین مالی بنگاههای تولید کننده رقم زد؟ آیا اقتصاد تعاونی راه حل ماست؟
undefined این سوالات و پرسشهای بسیار دیگری که بر سر راه تحقق این هدف وجود دارند وظایف مجموعه های اندیشه ای را بیش از پیش سنگین میکند. به همین مناسبت گروه اقتصاد برهان مقاله «اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی» را بازنشر میکند. در این مقاله سعی شده تا با نگاه منظومه ای و کلان نگر به مجموعه آیات و سیاقهای اقتصادی در قرآن ساختار اقتصاد جامعه اسلامی استنباط شود و در این ساختار جایگاه مردم روشن تر گردد.
undefined این مقاله به همت امیرحسین صفاریان و محمد هادی انصاری پور به قلم تحریر درآمده است و در برخی کتب و مجلات دانشگاه جامع امام حسین ع در دست انتشار است.
undefined جهت دریافت مقاله به آیدی @h_ansari پیام دهید.
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا

۱۰:۴۵

۲۰ فروردین

thumnail
undefined مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند:
«دوره مقدماتی فقه کسب و کارها»
undefined به صورت حضوری و مجازی undefined
undefined سرفصل های دوره :
undefined قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...)undefined بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها
undefined مدرس: حجت الاسلام احمد ارشادمدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا
زمان : دوشنبه تا چهارشنبه ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ فروردین undefined ساعت ۱۳ تا ۱۹
undefinedمکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر
undefined لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5
undefined جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتا

۲۳:۵۰

۲۸ فروردین

-2014634238_1341604254.mp3

۰۱:۰۷:۴۳-۳۱.۰۱ مگابایت
undefined اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefined جلسه چهارم
- سهم هر یک از عوامل تولید(کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟- طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریه‌های رقیب- مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد!
27 فروردین 1403
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت

۷:۲۷

۴ اردیبهشت

جلسه پنجم اندیشه اقتصادی.mp3

۰۱:۱۱:۳۰-۳۵.۲۳ مگابایت
undefined اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
undefined جلسه پنجمبررسی نظریه مالکیت
- مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایه‌داری، دو مفهوم متفاوت! - مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد. - لازمه دوگانه مالکیت در سرمایه‌داری: 1. جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر 2. از بین بردن و کم‌ارزش کردن تلاش افراد و طبیعت. - بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود! - کار، مهم‌ترین و اولی‌ترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت می‌شود.
3 اردیبهشت 1403
-----------------------------------------------------------undefined گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined مرکز راهبری برهانبله | ایتاundefined موسسه آموزش عالی حوزوی مشکاتبله | سایت.

۳:۱۰