مشروح کامل دو برنامه #اشاره با موضوع پاسخ به سوالات نوجوانان درباره اینترنت در #شبکه_امیدقسمت اول؛ 28 اردیبهشت 1405 ؛ دقیقه ۶۰ https://telewebion.ir/episode/0x16c2bb70قسمت دوم؛ 31 اردیبهشت 1405 https://telewebion.ir/episode/0x16c2f325
۳۷۰
۲۱:۲۵
آیا قطعی اینترنت در افزایش امنیت سایبری تأثیر دارد؟ من متخصص #امنیت_سایبری نیستم اما به عنوان یک کارشناس باید از ابعاد حکمرانی امنیت سایبری سردربیاورم (بلاتشبیه مثل رییس جمهوری که لزوماً تخصص اقتصاد ندارد، اما باید استدلالهای طرفداران و مخالفان تأثیرگذاری #نرخ_ارز بر #تورم را بشنود و تصمیم بگیرد).بر این مبنا جمعبندی یافتههای خودم را با شما به اشتراک میگذارم:
امنیت یک مقوله مطلق که بگوییم داریم یا نداریم نیست، وضعیت طیفی است. هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید یک سامانه را صد درصد امن کنید (#گنبد_آهنین رژیم صهیونسیتی از نمونههای فیزیکی این تلاش ناکام است). لذا بحث در اینجا درباب امکان ارتقای امنیت و هزینه-فایده ناشی از آن است.
عمده کسانی که وظیفه #تامین_امنیت را (در هر دو مجموعه اطلاعاتی کشور) برعهده دارند و اصطلاحا «درون سیستم» هستند، تأثیر #قطع_اینترنت را بر افزایش امنیت «جدی و بسیار قابل توجه» میدانند، اما بخشی از کسانی که به لحاظ نظری مسئله را بررسی کرده یا تجربیات شخصی در سطح سازمان محدود دارند، تأثیر آن را کم و حتی «مضر» به حال امنیت می دانند.
بخشی از حملات خارجی سایبری در لایه افزایش کاذب تقاضا و اخلال توزیعشده در خدمت (DDos) انجام میشوند، این حملات البته شناسایی و برخورد با آن کمتر پیچیده است، اما با قطع اینترنت می توان گفت حملات در این لایه به صفر نزدیک میشوند.
حملات سازمان یافته دولتی (که در ایام جنگ بیشتر با این نوع حمله از سوی نیروی نظامی یک کشور متخاصم مواجه هستیم) به دلیل ماهیت پیچیده، نوآورانه و بعضاً ترکیبی بودن (که از ابزارهای الکترونیکی، فیزیکی و حتی عامل انسانی هم بعضاً استفاده می کنند، شبیه به آنچه در #استاکس_نت استفاده شد) با قطع اینترنت لزوماً از بین نمیروند، اما به هر حال این گونه حملات نیاز به یک فرمان حمله (command & control) هستند که از طریق اینترنت میسر میشود.
حملات علیه جمهوری اسلامی عمدتاً با طراحی قبلی، نفوذ پیشین (APT) و با رصد کل زنجیره تامین انجام میشود. یعنی یک دسترسی پنهان (back door) یا یک نفوذ کاشتهشده (implant) از قبل در زیرساختهای حساس مانند برق، گاز، بنزین و... تعبیه میگردد و در وقت نیاز، با ارسال یک فرمان یا به صورت برنامه زمانمند (Schedule) فعال میشود. این اقدام چند سال پیش در سرورهای hp آلودهشده (منبع: پادویش) در راهآهن و فولاد و همین اخیراً در جریان حمله آمریکا به اصفهان رخ داد که تعداد قابل توجهی از محصولات شرکتهای #سیسکو (Cisco)، #جونیپر (Juniper)، #فورتینت (Fortinet) و... بهطور هماهنگ و ناگهانی از مدار خارج شدند یا اصطلاحا سیستم عامل آنها «پَرید» (منبع: فارس).لذا کارشناسانی که عدم بهروزرسانی سامانههای فنی کشور در ایام جنگ را مضر به امنیت میدانند، به این خطر و امکان تکرار حادثه #پیجر لبنان در ایران، دقت ندارند. دشمنی که در شرایط جنگی از حمله به دانشآموزان مدرسه #میناب ابایی ندارد، چرا یک بدافزار خطرناک را در سطح ملی در کشور پخش نکند؟
قطع اینترنت راهحل کاملاً بهینهای برای ارتقای امنیت سایبری نیست (ارتقای امنیت رسانهای و جلوگیری از عملیات روانی دشمن به جای خود)، اما این را می توان گفت که با این کار، کنترلپذیری سامانههای کشور به دلیل محدودشدن درگاهها، موجودیتها و کاهش وسعت «سطح حمله» (Attack Surface) قطعاً بهبود مییابد. چرا که که علی رغم تاکیدات و پروتکلهای حفاظتی، همچنان بسیاری از سامانههای کشور به طور کامل #ایزوله (Air-Gapped) نیستند. مثل اینکه در یک شهرک مسکونی، یک باند تبهکار و مسلح مخفی شوند، اولین کاری که نهادهای انتظامی میکنند بستن کلیه دربهای شهرک و محدودکردن ترددها به یک درب خاص است که کنترلپذیری را افزایش میدهد. فقط دقت که قطع اینترنت با هدف امنیت سایبری، یک «تاکتیک اضطراری» است، نه یک «استراتژی امنیتی».همچنان شنوای نظرات دیگر کارشناسان هستم.
@vaareh
۱.۴K
۹:۳۶
#فرماندهی_امنیت_سایبری در جنگ ۱۲ روزه و در شرایط قطعی اینترنت! اعلام کرده بود حتی نرمافزارهای فیلترشکن و vpn را از گوشیها پاک کنید؛ حالا خبری در رسانهها آمده که قطعی اینترنت تأثیر چندانی در افزایش امنیت سایبری ندارد!حداقل نکاتتون رو با هوش مصنوعی یه بار چک میکردید!
@vaareh
۶۹۳
۱:۲۹
۶۳۳
۴:۵۳
بازارسال شده از آینده سازان (اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان)
#اطلاع_رسانی | سلسله نشست های تبیینی «اشاره»
با موضوع ؛ آینده فضای مجازی در زمانه پساجنگ
با حضور: دکتر محمد حسین سیاح طاهری
زمان: چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۵ ساعت ۱۵
لینک شرکت در جلسه: https://skyroom.online/ch/uias/eshareh#اشاره
آینده سازان در شبکههای اجتماعی:
بله | ایتا | شاد | سایت | آپارات
۳۰
۲۰:۰۶
بازارسال شده از دانشگاه بینالمللی سوره
دانشگاه بینالمللی سوره با همکاری دانشگاه صدا و سیما برگزار مینماید:
۲۸
۱۱:۵۲
بازارسال شده از غدیر تا اربعین...
۳۰
۱۳:۳۲
فردا ساعت ۱۵:۳۰ ان شا الله در موضوع شبکههای اجتماعی و حکمرانی ارائه خواهم داشت 
۱۲۳
۱۳:۴۱
بازارسال شده از دانشگاه بینالمللی سوره
۴۱
۱۳:۴۱
کاهش ۶۸ درصدی کاربران اینستاگرام
بررسی شرکت دادهکاوی #لایف_وب در رابطه با دادههای اینستاگرام پس از بازگشایی اینترنت نشان می دهد: تعداد کاربران فعال #اینستاگرام از حدود ۱.۳ میلیون نفر (در هفته اول دیماه) به ۴۲۷ هزار و ۸۷۷ کاربر سقوط کرده که به معنای از دست رفتن بیش از ۶۸ درصد کاربران فعال است.
همچنین تعداد کل #پستهای منتشرشده در اینستاگرام فارسی از ۳.۳ میلیون هفته اول دی ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۲ پست کاهش یافته است؛ یعنی افتی در حدود ۶۲ درصد.
از سوی دیگر تعداد پسند و #لایکها از حدود ۵.۹ میلیارد لایک در هفته اول دیماه به ۱.۳ میلیارد لایک ریزش کرده است؛ به عبارت دیگر، حجم لایکها بیش از ۷۷ درصد کاهش یافته است.
جالبه که این خبر را «زومیت » کار کرده و بیانگر این است که اینستاگرام پس از سه مرتبه مسدودی در یک سال! به این راحتیها به وضعیت قبلی برنخواهد گشت.
@vaareh
۵.۱K
۸:۲۸