عکس پروفایل مدرسه عهد؛ دوره آموزشی تشکیلاتی مؤسسه علم و سیاست اشراقم

مدرسه عهد؛ دوره آموزشی تشکیلاتی مؤسسه علم و سیاست اشراق

۳۸۶عضو
thumnail
دورهٔ عهد
undefined دورهٔ آموزشی تشکیلاتی موسسه علم و سیاست اشراق
undefinedهر روز اخبار جدیدی می‌آید و اتفاقات هولناک یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است؛ اما در برابر حوادث و امور روزمره، علم امکان پایداری است. انسان به اتکای علم می‌ایستد، مقاومت می‌کند و زندگی می‌سازد. زندگی و سیاست با علم قوام می‌یابد و اگر امروز سیاست و زندگی در ایران دچار ضعف شده، از آنجاست که علم و نهاد علم از کار افتاده و فرسوده شده است. برای مراقبت از سیاست باید به پناه علم برویم و آشوب سیاست را در پناه آن  تدبیر کنیم.undefinedمدرسه عهد از دیرباز و از نخستین دوره‌اش که در سال ۱۳۹۱ آغاز شد، به‌دنبال ایجاد تصویری برای زندگی در ایران امروز بوده است. تصویری که با تکیه بر آن، بتوان بر پا ایستاد و ایران را برپا کرد.
این دوره در دو ترم و چهار محور اصلی طراحی شده است:
undefinedکلاس فلسفه: ماجرای فکر غربی undefinedکلاس تاریخ: ماجرای سیاست در جهان معاصر undefined گعدهٔ هنری: ملاقات با اثر هنریundefinedنشست سیاسی: تحلیل مسائل سیاسی روز

undefinedفرصت ثبت نام: ۲۸ آذر ۱۴۰۳
undefined دوره به‌صورت حضوری در حوزهٔ هنری برگزار می‌شود.
undefined لینک ثبت‌نام اولیه:
https://survey.porsline.ir/s/ISEuuFrZ
undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۱۷:۰۱

اطلاعیهٔ عهد، ویژهٔ اعضای دوره که ثبت‌نام اولیه را انجام داده‌اند:
undefinedخیر مقدم به دوستان عزیز و گرانقدری که در سامانهٔ دورهٔ عهد ثبت‌نام کرده‌اند.
undefinedبخش اول دوره شامل یک ترم درسی و پانزده هفتهٔ آموزشی است که از پنجشنبهٔ آخر آذرماه مورخ ۹/۲۹ شروع خواهد شد.
undefinedدوره به صورت حضوری و در حوزهٔ هنری برگزار خواهد شد، ان‌شاءالله‌.
undefinedهزینهٔ ترم پیش رو پانصد هزار تومان است که امکان تقسیط مبلغ به دو بخش وجود دارد.
undefinedشماره کارت برای پرداخت هزینهٔ دوره:
5022291323843969
undefined در صورت پرداخت، جهت تکمیل ثبت‌نام، رسید را به نشانی زیر ارسال فرمایید:@ahd_1403

۱۸:۰۴

thumnail
افتتاحیه دوره آموزشی تشکیلاتی عهد :
undefinedسخنرانی با موضوع «ما و ماجرای جهان متجدد»:
undefined دکتر حسین کچویاناستاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
undefinedمیزگرد با موضوع «مسئولیت سیاسی دانشگاه»:
undefined علیرضا شفاهمسئول گروه مطالعات علوم دقیقه اشراق
undefined دکتر سیدعلی متولی امامیمسئول گروه مطالعات نهاد علم اشراق
undefinedمعرفی دوره

undefinedپنجشنبه، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳undefinedساعت ۹ تا ۱۲undefinedخیابان سمیه، حوزه هنری، طبقه دوم

undefinedشرکت در افتتاحیه برای همه اعضا الزامی است.

undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۱۵:۱۶

بازارسال شده از سیمافکر
thumnail
فراغت علمی یک اراده است
کریم مجتهدی - ۱۳۹۶
شاید واژه‌ی دانشمند برای ما، عموما نمایانگر چهره‌‌ی فردی منزه باشد که در حصار نافهمی‌ها و بدکرداری‌های زمانه‌اش گرفتار شده است. فردی که می‌خواهد تمامی عمر خود را وقف علم کند؛ اما دیگرانی بیرون از حوزه‌ی علم، یا مانع تحصیل‌کردن شایسته‌ی او، یا مانع به کار رفتن دانش‌اش می‌شوند.کریم مجتهدی با یادآور شدن ریشه‌ی واژه‌ی «مدرسه» در زبان لاتینی و انگلیسی، بر ضرورت بهره‌مندی دانشمند از فراغت و آسودگی خاطر تأکید می‌کند. اما چنین فراغتی، چیزی بیرون از علم نیست که دانشمند، محتاج هدیه‌گرفتن آن از دیگران باشد؛ بلکه چنین چیزی، ثمره‌ی اراده‌ی کسانی است که باور کرده‌اند در جهان، چیزی برای آموختن وجود دارد و حاضرند خود را وقف بر پا داشتن کلیت آن کنند.
کریم مجتهدی در طول حیات علمی خود، نمونه چنین اراده‌ای بود. کسی که «جویندگی» را به جای «دوستی» در تعریف فلسفه می‌نشاند. جویندگان گم‌شده‌ای دارند و دوستان پیداشده‌‌ای؛ این اراده، اراده به جویندگی است.یاد و نام این استاد گران‌مایه که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت، گرامی باد.
undefined فیلم کامل این سخنرانی:simafekr.com/post/217undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۶:۴۱

undefinedافتتاحیه مدرسه عهد؛ در آستانه اندیشه و عمل
گزارشی از نشست «مسئولیت سیاسی علم» دکتر علیرضا شفاه و دکتر سیدعلی متولی
undefinedتنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)
هر آغازی از درون، نیازمند لحظه‌ای به‌تعلیق‌درآمدن است: لحظه‌ای که انسان با اراده خود تصمیم به تعلیق تعلقاتش می‌گیرد و در جریان معمول زندگی شکافی ایجاد می‌کند. اهل علم کسانی هستند که از کنارِ این شکاف به‌آسانی گذر نمی‌کنند؛ بلکه با اراده‌شان به فراغت، تن به رنج و ریاضتی می‌دهند تا با پرسش، گامی به‌سوی حقیقت برداشته و خلأ گسست را پر کنند. این همان نقطه‌ی تأسیس مدرسه است.مدرسه جایی است که در آن، انسان به اختیار، از تعلقات خود فاصله می‌گیرد تا از خود و از جهان بپرسد. این پرسش‌گری تنها در فضایی امکان‌پذیر است که از آشوب زندگی روزمره فراتر رفته باشد. مدرسه فضایی است برای دفاع از حقیقت؛ حقیقتی که به‌خودی‌خود، در جهان آشفته و متلاطم، حاضر و آماده نیست. مدرسه به نام حقیقت بنا می‌شود؛ زیرا حقیقت بدون اراده‌ای برای تصدیق آن، معنایی نخواهد داشت.
در تاریخ ایران، حقیقت همواره به‌مثابه امری مرزی درک شده است؛ ایرانیان بر مرزهای حقیقت ایستاده‌اند؛ جایی که حقیقت نه آمیخته با جهان است و نه جدای از آن. این نسبت با حقیقت اما تنها یک تجربه‌ی فلسفی نیست؛ بلکه سیاست نیز از دل اندیشه و مدرسه زاده شده است؛ زیرا سیاست، لحظه‌ی حکم در برابر جهان آشوبناک است. همان‌طور که مدرسه با ایجاد تعلیق در جهان روزمره، به بستری برای اندیشیدن تبدیل می‌شود، سیاست نیز در لحظه‌ای از تعلیق و داوری شکل می‌گیرد. این نسبت عمیق میان مدرسه، حقیقت و سیاست، نقطه‌ی تمایز تجربه‌ی ایرانی است.عهد؛ تداوم این ایستادگی است؛ طرحی برای زندگی انسان ایرانی معاصر.
undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۲۱:۱۵

آقای متولی افتتاحیه عهد کم حجم.mp3

۱۷:۴۵-۹.۶۶ مگابایت
undefinedسخنرانی دکتر سیدعلی متولی با موضوع مسئولیت سیاسی نهاد علم

۱۱:۱۲

آقای شفاه افتتاحیه عهد کم حجم.mp3

۳۷:۱۸-۲۰.۷۵ مگابایت
undefinedسخنرانی آقای علیرضا شفاه با موضوع مسئولیت سیاسی نهاد علم

۱۱:۱۴

آقای کچویان.کم حجم mp3.mp3

۰۲:۰۹:۲۲-۷۱.۳۲ مگابایت
undefined سخنرانی دکتر کچویان در افتتاحیه دوره آموزشی تشکیلاتی عهد با موضوع ما و جهان متجدد

۱۱:۲۱

undefined با توجه به اینکه جلسات و گعده‌های عهد صرفاً به صورت حضوری برگزار می‌شود، فقط صوت افتتاحیه به‌صورت عمومی در کانال گذاشته می‌شود.صوت سایر جلسات منتشر نخواهد شد.

۱۴:۴۶

با سلامجلسات این هفته عهد، پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ در ساختمان اصلی حوزه هنری، طبقه دوم، کلاس ۱ برگزار می‌گردد.

۱۷:۵۱

undefined زمان‌بندی دوره آموزشی-تشکیلاتی عهد undefined
بخش اول دوره:undefined هفته اول (افتتاحیه): پنجشنبه 29 آذرundefined هفته دوم: پنجشنبه 6 دیundefined هفته سوم: پنجشنبه 13 دی
(امتحانات دانشگاه و تعطیلات بین دو ترم)
بخش دوم دوره:undefined هفته چهارم: پنجشنبه 18 بهمنundefined هفته پنجم: پنجشنبه 25 بهمنundefined هفته ششم: پنجشنبه 2 اسفندundefined هفته هفتم: پنجشنبه 9 اسفندundefined هفته هشتم: پنجشنبه 16 اسفند
(تعطیلات عید نوروز)
بخش سوم:undefined هفته نهم: پنجشنبه 21 فروردینundefined هفته دهم: پنجشنبه 28 فروردینundefined هفته یازدهم: پنجشنبه 11 اردیبهشتundefined هفته دوازدهم: پنجشنبه 18 اردیبهشتundefined هفته سیزدهم: پنجشنبه 25 اردیبهشتundefined هفته چهاردهم: پنجشنبه 1 خردادundefined هفته پانزدهم: پنجشنبه 8 خرداد

undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۱۸:۵۹

undefinedافتتاحیه مدرسه عهد
گزارشی از نشست «ما و جهان متجدد» دکتر حسین کچویان
undefinedتنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)

در گذشته، فلسفه به‌عنوان دانشی جامع و مادر تمام علوم، همه شاخه‌های معتبر دانش را در بر می‌گرفت و در دو بخش «فلسفه نظری» و «فلسفه عملی» تقسیم‌بندی می‌شد. علومی همچون فیزیک، نجوم و زیست‌شناسی در آن زمان تحت عنوان «فلسفه طبیعی» قرار می‌گرفتند و فلسفه، همچون هسته اصلی دانش، تمامی این علوم را سامان می‌داد. فلسفه در این دوره، دانشی معتبر بود که می‌توانست نسبت به عالم سنجیده شود و به همین جهت صادق یا کاذب باشد. در همین رویکرد فلسفی بود که اولین منازعه‌های علم و دین آشکار شد. تاریخ تفکر غربی همواره شاهد تنش‌ها و درگیری‌هایی میان این دو حوزه بوده است.
یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این تنش در دوره جدید را می‌توان در جنگ‌های صلیبی مشاهده کرد؛ جایی که مواجهه مسیحیان با جهان اسلام، تردیدهایی در تفکر غربی ایجاد کرد. آنچه که بعدها در اندیشه دکارت به اوج خود رسید، شکاکیت تمدنی بود، نه شکاکیت یک فرد. با ورود به عصر مدرن، این تنش‌ها وارد مرحله‌ای نوین شد. فلسفه مدرن با اتکا به عقل خودبنیاد، به بازتعریف جایگاه انسان در جهان پرداخت و او را فاعل خودمختار و مستقل معرفی کرد. در نتیجه، نقش پیامبران به‌عنوان راهبران معنوی بشر کم‌رنگ شد؛ تا آنجا که برخی از متفکران مدرن، آن‌ها را «روشنفکران دوران کهن» معرفی کردند. این تغییر نگرش، از جمله نتایج حاکمیت عقل خودبنیاد بر اندیشه غربی بود که به تدریج جایگاه دین را در تفکر فلسفی تضعیف کرد.
این تحولات نهایتاً باعث شد که علوم طبیعی نیز به‌طور فزاینده‌ای از فلسفه فاصله بگیرد و به‌عنوان زمینه‌ای مستقل برای تحقیق و کشف حقیقت شناخته شود. این جدایی باعث شد که فلسفه در قرون اخیر عمدتاً به مسئله معرفت‌شناسی محدود شود و پرسش‌هایی همچون حقیقت مطلق، معنای زندگی و جایگاه انسان در جهان، که پیشتر موضوعات اصلی فلسفه بودند، کمتر مورد توجه قرار گیرند.

undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۱۹:۲۳

undefined برنامه جلسات هفته دوم (۶ دی) undefined
undefined کلاس فلسفه (ماجرای فکر غربی):undefined فلسفه در عصر تراژیک یونان:undefinedعلیرضا شفاه
undefined کلاس تاریخ (سیاست در جهان معاصر):undefined طرح مسئله سیاست در میانه جغرافیا و اقتصاد:undefinedاباصالح تقی‌زاده طبری
undefined گعده سیاسی (تحلیل مسائل سیاسی روز):undefined استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از ۷ اکتبر:undefinedسیدعلی کشفی
undefined کانال عهد در پیام‌رسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir

۷:۴۶