سلام و ادب
زمانبندی جلسات فردا:
کلاس اول: ۹ تا ۱۰:۳۰
کلاس دوم: ۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵
نشست سیاسی: ۱۳ تا ۱۴:۳۰
لطفا برای شروع بهموقع و رعایت زمانبندی جلسات، همه دوستان قبل از ساعت ۹ در کلاس حضور داشته باشند.
۱۵:۴۰
۱۴:۰۹
سلام و ادب
زمانبندی جلسات فردا:
کلاس اول: ۹ تا ۱۰:۳۰
کلاس دوم: ۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵
گعده هنری: ۱۳ تا ۱۵
لطفا برای شروع بهموقع و رعایت زمانبندی جلسات، همه دوستان قبل از ساعت ۹ در کلاس حضور داشته باشند.
۱۴:۱۰
۱۱:۴۴
سلام و ادب
زمانبندی جلسات فردا:
کلاس اول: ۹ تا ۱۰:۳۰
کلاس دوم: ۱۰:۴۵ تا ۱۲
گعده سیاسی: ۱۳ تا ۱۵
لطفا برای شروع بهموقع و رعایت زمانبندی جلسات، همه دوستان قبل از ساعت ۹ در کلاس حضور داشته باشند.
۱۱:۴۵
مدرسه عهد
برنامه جلسات هفته چهاردهم (۱ خرداد)
فلسفه (ماجرای فکر غربی)
نیچه و غروب دوران مدرن:
علیرضا شفاه
کلاس تاریخ (سیاست در جهان معاصر)
جنگ جهانی اول و تغییر در جغرافیای غرب آسیا:
سیدعلی کشفی
گعده سیاسی
آرایش نیروهای سیاسی ایران از سال ۱۳۹۸:
محمدحسن نیلی
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
۷:۰۷
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
■ پیششماره اول هفتهنامهٔ کرانه منتشر شد.
۱۴:۳۴
«دیدیم که میشناسیمشو تصویرش را از این پیش در خاطر داشتهایم. دیدیم که میشناسیمش، نه آنسان که دیگران را ... و نه حتی آنسان که خود را. چه کسی از خود آشناتر؟ دیدهای هرگز کسی نقشِ غربت در چهرۀ خویش بیند و خود را نبشناسد؟!
دیدیم که میشناسیمش، بیشتر از خود ... تا آنجا که خود را در او یافتیم، چونان نقشی سرگردان در آبگینه که صاحبِ خویش را بازیابد و یا چونان سایهای که صاحبِ سایه را ... و از آن پس با آفتاب، خود را بر قدمگاهش میگستردیم و شب که میرسید به او میپیوستیم.
دیدیم که میشناسیمش و آن #عهد تازه شد. شمع میمیرد و پروانه میسوزد تا آن عهد جاودانه شود؛ عهدی که آتشِ او با بالهای ما بسته است».
آغازی بر یک پایان، شهید مرتضی آوینی
سالگردِ رحلتِ رهبر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) تسلیت باد.
️@ahdschool_ir
دیدیم که میشناسیمش، بیشتر از خود ... تا آنجا که خود را در او یافتیم، چونان نقشی سرگردان در آبگینه که صاحبِ خویش را بازیابد و یا چونان سایهای که صاحبِ سایه را ... و از آن پس با آفتاب، خود را بر قدمگاهش میگستردیم و شب که میرسید به او میپیوستیم.
دیدیم که میشناسیمش و آن #عهد تازه شد. شمع میمیرد و پروانه میسوزد تا آن عهد جاودانه شود؛ عهدی که آتشِ او با بالهای ما بسته است».
آغازی بر یک پایان، شهید مرتضی آوینی
۱۱:۱۴
بسمه تعالی
موسسه علم و سیاست اشراق
از میان پژوهشگران علاقمند، همکار میپذیرد.
از تعدادی از علاقمندانی که رزومه ارسال میکنند، حسب ارزیابی توانمندیها، دعوت خواهد شد تا در کارگاه نگارش گزارش سیاستگذاری، به عنوان یک دورۀ کارآموزی فشرده، شرکت نمایند. پس از پایان دوره، و ارزیابی عملکرد شرکتکنندگان و توانمندیهاشان، تعداد محدودی بهعنوان همکار میز سیاستپژوهی و مطالعات سازمانی مرکز گزارشنهاد، مشغول به کار خواهند شد.
علاقمندان به همکاری و شرکت در دوره آموزشی، روزمه و شماره تلفن خود را به آیدی زیر در پیامرسان بله ارسال نمایند:@gozareshnahad


از تعدادی از علاقمندانی که رزومه ارسال میکنند، حسب ارزیابی توانمندیها، دعوت خواهد شد تا در کارگاه نگارش گزارش سیاستگذاری، به عنوان یک دورۀ کارآموزی فشرده، شرکت نمایند. پس از پایان دوره، و ارزیابی عملکرد شرکتکنندگان و توانمندیهاشان، تعداد محدودی بهعنوان همکار میز سیاستپژوهی و مطالعات سازمانی مرکز گزارشنهاد، مشغول به کار خواهند شد.
۱۶:۰۷
«سرنوشت ایران، سرنوشت ملتهای آزاده خواهد بود و تصمیم ملت ایران، تصویری از آینده ملتها. باید بدانیم اینک دشمن با نقاب رژیم وحشی صهیونیستی به سراغمان آمده تا سرنوشت نه فقط ملت ایران که جغرافیای منطقه و جهان را روشن کند. مرگبارترین تحلیل، فهم این جنگ همچون تهاجمی موقت و صرف تلاش برای متوقف کردن آن است. امروز میتوان در این صحنه سرنوشتساز، بیداری بزرگی را به مردم مدفون منطقه و جهان که مدتهاست اراده خود را فراموش کردهاند هدیه داد.
در صحنه ابتلائات باید به استقبال نعمتها و فرصتها رفت؛ انقلاب اسلامی از لحظه تولد خود با تکیه به مردم نیرو گرفته و بر پا ایستاده است.از این میدان سخت نباید هراسید. این میدان سخت، فرصتی دوباره برای تکیه به نعمت مردم است. ایران یک سازمان نیست که با شهادت فرماندهان و از دست دادن امکانات و زیرساختها از هم گسسته شود؛ هر کس برود، کسی پشت سرش ایستاده است. کشوری که به ملت خود تکیه کرده باشد، هیچگاه موجودیتش به ساختارها، ابزارها و حتی شخصیتها فروکاسته نمیشود. ملت همواره روحی زنده برای دمیدن در کالبد ساختارها و امکانات و زیرساختهاست. جغرافیایی که ملت دارد مرگ ندارد؛ پیوسته زنده میشود».
قسمتی از بیانیه موسسۀ علم و سیاست اشراق درپی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران
متن کامل را در علم و سیاست بخوانید:https://scienceandpolitics.net/Article.aspx?id=70309
@ahdschool_ir
در صحنه ابتلائات باید به استقبال نعمتها و فرصتها رفت؛ انقلاب اسلامی از لحظه تولد خود با تکیه به مردم نیرو گرفته و بر پا ایستاده است.از این میدان سخت نباید هراسید. این میدان سخت، فرصتی دوباره برای تکیه به نعمت مردم است. ایران یک سازمان نیست که با شهادت فرماندهان و از دست دادن امکانات و زیرساختها از هم گسسته شود؛ هر کس برود، کسی پشت سرش ایستاده است. کشوری که به ملت خود تکیه کرده باشد، هیچگاه موجودیتش به ساختارها، ابزارها و حتی شخصیتها فروکاسته نمیشود. ملت همواره روحی زنده برای دمیدن در کالبد ساختارها و امکانات و زیرساختهاست. جغرافیایی که ملت دارد مرگ ندارد؛ پیوسته زنده میشود».
قسمتی از بیانیه موسسۀ علم و سیاست اشراق درپی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران
۸:۵۵
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
■ پیششماره چهارم هفتهنامهٔ کرانه، منتشر شد.
۸:۲۰
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
پیش شماره چهارم.pdf
۲۰.۴۵ مگابایت
■ پیششماره چهارم هفتهنامهٔ کرانه، منتشر شد.
۸:۲۰
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
#یادداشت
ریشه در خاک
• مقاومت زندگی است
محدثه شاهحسینی
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
دانلود رایگان در کانال کرانه
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
۱۸:۰۷
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
#یادداشت
ریشه در خاک
• مقاومت زندگی است
محدثه شاهحسینی
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
دانلود رایگان در کانال کرانه
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
۱۸:۲۸
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
#یادداشت
ریشه در خاک
• مقاومت زندگی است
محدثه شاهحسینی
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
دانلود رایگان در کانال کرانه
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
۱۸:۳۱
بازارسال شده از هفتهنامهٔ کرانه
#یادداشت
ریشه در خاک
• مقاومت زندگی است
محدثه شاهحسینی
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
دانلود رایگان در کانال کرانه
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله
ـــــــــــــــــــــــمقاومت و زایندگی دو نیروی جداییناپذیرند که بییکدیگر نمیتوانند سرمنشأ نیروی روحی مردمان باشند؛ نیرویی که به اندازه نامیراییِ نفسِ حیات، قدرتی بلامنازع برای بازتولید و بازپروری دارد؛ همان نیرو که نسل بعدی را از بطن نسل پیشین بیرون میکشد و زنده میکند. همین نیروست که از برگ و بار درختانِ مستقر و تنومندِ چندین ساله، نهالهایی تازه و جوان به در میآورد؛ همان نیرویی که خداوند بواسطه آن «زمین را زنده میکند، بعد از مرگِ آن».
«زنانگی» بهعنوان صفتی انسانی عهدهدار همان نقشی است که در رویش روییدنیها بر دوش خاک است. زایندگی، جوشش و رویانیدن در «زنانگی» مجتمع هستند و هر زنی را مستعد زندهزایی میکنند؛ یعنی فراخوانشِ زندگی به عنوان نیرویی مولّد و جوشاننده که میتواند ملتها را از درونِ خود هرباره و از نو متولد کند. استعداد زن چنان است که درست شبیه خاک، نه با جلوهگری بلکه در عین نهانبودن برای هر حرکت مستمر و قوامداری زمینی برای استقرار مهیا می سازد. ـــــــــــــــــــــــ
۱۸:۳۸
رندان تشنه لب را آبی نمیدهد کس
گویی ولیشناسان رفتند از این ولایت
در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کآنجا
سرها بریده بینی بیجرم و بیجنایت
عاشورای حسینی تسلیت باد
@ahdschool_ir
گویی ولیشناسان رفتند از این ولایت
در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کآنجا
سرها بریده بینی بیجرم و بیجنایت
عاشورای حسینی تسلیت باد
۱۳:۳۱
بازارسال شده از مدرسه فلسفه و سیاست ایران
متنخوانی «اساس آلمان» هگل | جلسه سوم
جنگ آباء همۀ چیزها استهراکلیتوس می گوید «جنگ آباء همۀ چیزها است و حاکم بر آن ها نیز.» هایدگر در توضیح یکی از اشعار هولدرلین به این فقرۀ هراکلیتوس ارجاع می دهد؛ با این مضمون که منظور از جنگ، زدوخورد نیست، بلکه آن چیزی است که جان و جوهرۀ امور را به میان می کشد. جنگ را نباید دست کم گرفت. جنگی که قوت اعضا و ملت را به میان میآورد ، هر زدوخوردی نیست . درست است که یک ملت در لحظۀ کشاکش می تواند وحدت خود را حفظ کند، اما این کشاکش لزوماً شرکت در یک زدوخورد نیست. در لحظۀ «مواجهه» است که امکانی برای «بودن» پیدا می شود. اینجا هگل از مردم خارج از تمدن سخن نمی گوید که پیوسته در زدوخوردند. کسانی که وطن و تعلقی ندارند و پیوسته در زدوخورد هستند، ابداً در جنگ نیستند؛ ملت هم نیستند. برای آن ها جنگ همچون آزمونی برای نگه داشتنِ وحدتشان نیست. زمانی که از جنگ صحبت می کنیم، در کشاکش این جنگ، امکانِ وجودداشتن و حفظ این وجود ممکن شود.
برای مطالعه کامل این بخش از متنخوانی، اینجا کلیک کنید
#اساس_آلمان#هگل#متنخوانی
️مدرسه فلسفه و سیاست ایرانایران را بیندیشم...@goftaresiasi
جنگ آباء همۀ چیزها استهراکلیتوس می گوید «جنگ آباء همۀ چیزها است و حاکم بر آن ها نیز.» هایدگر در توضیح یکی از اشعار هولدرلین به این فقرۀ هراکلیتوس ارجاع می دهد؛ با این مضمون که منظور از جنگ، زدوخورد نیست، بلکه آن چیزی است که جان و جوهرۀ امور را به میان می کشد. جنگ را نباید دست کم گرفت. جنگی که قوت اعضا و ملت را به میان میآورد ، هر زدوخوردی نیست . درست است که یک ملت در لحظۀ کشاکش می تواند وحدت خود را حفظ کند، اما این کشاکش لزوماً شرکت در یک زدوخورد نیست. در لحظۀ «مواجهه» است که امکانی برای «بودن» پیدا می شود. اینجا هگل از مردم خارج از تمدن سخن نمی گوید که پیوسته در زدوخوردند. کسانی که وطن و تعلقی ندارند و پیوسته در زدوخورد هستند، ابداً در جنگ نیستند؛ ملت هم نیستند. برای آن ها جنگ همچون آزمونی برای نگه داشتنِ وحدتشان نیست. زمانی که از جنگ صحبت می کنیم، در کشاکش این جنگ، امکانِ وجودداشتن و حفظ این وجود ممکن شود.
#اساس_آلمان#هگل#متنخوانی
۸:۴۴
آیا رواست که آدمی بادبان را فرود آورد و از تجربه، تنها به این بهانه که نویدبخشِ شادمانی و اطمینانی بینقص نیست، خود را معاف کند؟ آیا باید «عزم رفتن کرد»، آنگاه که زندگی اندکی غریب، نامأنوس، یا تا حدی شرمآور و رنجآور مینماید؟ نه، هرگز. باید پای فشرد، به تماشای آن نشست و با آن سینه به سینه شد؛ چهبسا که دقیقاً در همین مصاف، درسی برای آموختن نهفته باشد.
- توماس مان؛ ماریو و جادوگر
۲:۴۵
بازارسال شده از سیمافکر
او را صدا کردیم
شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد.
۱۲:۱۷