۱۷:۰۱
اطلاعیهٔ عهد، ویژهٔ اعضای دوره که ثبتنام اولیه را انجام دادهاند:
خیر مقدم به دوستان عزیز و گرانقدری که در سامانهٔ دورهٔ عهد ثبتنام کردهاند.
بخش اول دوره شامل یک ترم درسی و پانزده هفتهٔ آموزشی است که از پنجشنبهٔ آخر آذرماه مورخ ۹/۲۹ شروع خواهد شد.
دوره به صورت حضوری و در حوزهٔ هنری برگزار خواهد شد، انشاءالله.
هزینهٔ ترم پیش رو پانصد هزار تومان است که امکان تقسیط مبلغ به دو بخش وجود دارد.
شماره کارت برای پرداخت هزینهٔ دوره:
5022291323843969
در صورت پرداخت، جهت تکمیل ثبتنام، رسید را به نشانی زیر ارسال فرمایید:@ahd_1403
خیر مقدم به دوستان عزیز و گرانقدری که در سامانهٔ دورهٔ عهد ثبتنام کردهاند.
بخش اول دوره شامل یک ترم درسی و پانزده هفتهٔ آموزشی است که از پنجشنبهٔ آخر آذرماه مورخ ۹/۲۹ شروع خواهد شد.
دوره به صورت حضوری و در حوزهٔ هنری برگزار خواهد شد، انشاءالله.
هزینهٔ ترم پیش رو پانصد هزار تومان است که امکان تقسیط مبلغ به دو بخش وجود دارد.
شماره کارت برای پرداخت هزینهٔ دوره:
5022291323843969
در صورت پرداخت، جهت تکمیل ثبتنام، رسید را به نشانی زیر ارسال فرمایید:@ahd_1403
۱۸:۰۴
۱۵:۱۶
بازارسال شده از سیمافکر
۶:۴۱
افتتاحیه مدرسه عهد؛ در آستانه اندیشه و عمل
گزارشی از نشست «مسئولیت سیاسی علم» دکتر علیرضا شفاه و دکتر سیدعلی متولی
تنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)
هر آغازی از درون، نیازمند لحظهای بهتعلیقدرآمدن است: لحظهای که انسان با اراده خود تصمیم به تعلیق تعلقاتش میگیرد و در جریان معمول زندگی شکافی ایجاد میکند. اهل علم کسانی هستند که از کنارِ این شکاف بهآسانی گذر نمیکنند؛ بلکه با ارادهشان به فراغت، تن به رنج و ریاضتی میدهند تا با پرسش، گامی بهسوی حقیقت برداشته و خلأ گسست را پر کنند. این همان نقطهی تأسیس مدرسه است.مدرسه جایی است که در آن، انسان به اختیار، از تعلقات خود فاصله میگیرد تا از خود و از جهان بپرسد. این پرسشگری تنها در فضایی امکانپذیر است که از آشوب زندگی روزمره فراتر رفته باشد. مدرسه فضایی است برای دفاع از حقیقت؛ حقیقتی که بهخودیخود، در جهان آشفته و متلاطم، حاضر و آماده نیست. مدرسه به نام حقیقت بنا میشود؛ زیرا حقیقت بدون ارادهای برای تصدیق آن، معنایی نخواهد داشت.
در تاریخ ایران، حقیقت همواره بهمثابه امری مرزی درک شده است؛ ایرانیان بر مرزهای حقیقت ایستادهاند؛ جایی که حقیقت نه آمیخته با جهان است و نه جدای از آن. این نسبت با حقیقت اما تنها یک تجربهی فلسفی نیست؛ بلکه سیاست نیز از دل اندیشه و مدرسه زاده شده است؛ زیرا سیاست، لحظهی حکم در برابر جهان آشوبناک است. همانطور که مدرسه با ایجاد تعلیق در جهان روزمره، به بستری برای اندیشیدن تبدیل میشود، سیاست نیز در لحظهای از تعلیق و داوری شکل میگیرد. این نسبت عمیق میان مدرسه، حقیقت و سیاست، نقطهی تمایز تجربهی ایرانی است.عهد؛ تداوم این ایستادگی است؛ طرحی برای زندگی انسان ایرانی معاصر.
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
گزارشی از نشست «مسئولیت سیاسی علم» دکتر علیرضا شفاه و دکتر سیدعلی متولی
تنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)
هر آغازی از درون، نیازمند لحظهای بهتعلیقدرآمدن است: لحظهای که انسان با اراده خود تصمیم به تعلیق تعلقاتش میگیرد و در جریان معمول زندگی شکافی ایجاد میکند. اهل علم کسانی هستند که از کنارِ این شکاف بهآسانی گذر نمیکنند؛ بلکه با ارادهشان به فراغت، تن به رنج و ریاضتی میدهند تا با پرسش، گامی بهسوی حقیقت برداشته و خلأ گسست را پر کنند. این همان نقطهی تأسیس مدرسه است.مدرسه جایی است که در آن، انسان به اختیار، از تعلقات خود فاصله میگیرد تا از خود و از جهان بپرسد. این پرسشگری تنها در فضایی امکانپذیر است که از آشوب زندگی روزمره فراتر رفته باشد. مدرسه فضایی است برای دفاع از حقیقت؛ حقیقتی که بهخودیخود، در جهان آشفته و متلاطم، حاضر و آماده نیست. مدرسه به نام حقیقت بنا میشود؛ زیرا حقیقت بدون ارادهای برای تصدیق آن، معنایی نخواهد داشت.
در تاریخ ایران، حقیقت همواره بهمثابه امری مرزی درک شده است؛ ایرانیان بر مرزهای حقیقت ایستادهاند؛ جایی که حقیقت نه آمیخته با جهان است و نه جدای از آن. این نسبت با حقیقت اما تنها یک تجربهی فلسفی نیست؛ بلکه سیاست نیز از دل اندیشه و مدرسه زاده شده است؛ زیرا سیاست، لحظهی حکم در برابر جهان آشوبناک است. همانطور که مدرسه با ایجاد تعلیق در جهان روزمره، به بستری برای اندیشیدن تبدیل میشود، سیاست نیز در لحظهای از تعلیق و داوری شکل میگیرد. این نسبت عمیق میان مدرسه، حقیقت و سیاست، نقطهی تمایز تجربهی ایرانی است.عهد؛ تداوم این ایستادگی است؛ طرحی برای زندگی انسان ایرانی معاصر.
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
۲۱:۱۵
آقای متولی افتتاحیه عهد کم حجم.mp3
۱۷:۴۵-۹.۶۶ مگابایت
۱۱:۱۲
آقای شفاه افتتاحیه عهد کم حجم.mp3
۳۷:۱۸-۲۰.۷۵ مگابایت
۱۱:۱۴
آقای کچویان.کم حجم mp3.mp3
۰۲:۰۹:۲۲-۷۱.۳۲ مگابایت
۱۱:۲۱
با توجه به اینکه جلسات و گعدههای عهد صرفاً به صورت حضوری برگزار میشود، فقط صوت افتتاحیه بهصورت عمومی در کانال گذاشته میشود.صوت سایر جلسات منتشر نخواهد شد.
۱۴:۴۶
با سلامجلسات این هفته عهد، پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ در ساختمان اصلی حوزه هنری، طبقه دوم، کلاس ۱ برگزار میگردد.
۱۷:۵۱
زمانبندی دوره آموزشی-تشکیلاتی عهد
بخش اول دوره: هفته اول (افتتاحیه): پنجشنبه 29 آذر هفته دوم: پنجشنبه 6 دی هفته سوم: پنجشنبه 13 دی
(امتحانات دانشگاه و تعطیلات بین دو ترم)
بخش دوم دوره: هفته چهارم: پنجشنبه 18 بهمن هفته پنجم: پنجشنبه 25 بهمن هفته ششم: پنجشنبه 2 اسفند هفته هفتم: پنجشنبه 9 اسفند هفته هشتم: پنجشنبه 16 اسفند
(تعطیلات عید نوروز)
بخش سوم: هفته نهم: پنجشنبه 21 فروردین هفته دهم: پنجشنبه 28 فروردین هفته یازدهم: پنجشنبه 11 اردیبهشت هفته دوازدهم: پنجشنبه 18 اردیبهشت هفته سیزدهم: پنجشنبه 25 اردیبهشت هفته چهاردهم: پنجشنبه 1 خرداد هفته پانزدهم: پنجشنبه 8 خرداد
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
بخش اول دوره: هفته اول (افتتاحیه): پنجشنبه 29 آذر هفته دوم: پنجشنبه 6 دی هفته سوم: پنجشنبه 13 دی
(امتحانات دانشگاه و تعطیلات بین دو ترم)
بخش دوم دوره: هفته چهارم: پنجشنبه 18 بهمن هفته پنجم: پنجشنبه 25 بهمن هفته ششم: پنجشنبه 2 اسفند هفته هفتم: پنجشنبه 9 اسفند هفته هشتم: پنجشنبه 16 اسفند
(تعطیلات عید نوروز)
بخش سوم: هفته نهم: پنجشنبه 21 فروردین هفته دهم: پنجشنبه 28 فروردین هفته یازدهم: پنجشنبه 11 اردیبهشت هفته دوازدهم: پنجشنبه 18 اردیبهشت هفته سیزدهم: پنجشنبه 25 اردیبهشت هفته چهاردهم: پنجشنبه 1 خرداد هفته پانزدهم: پنجشنبه 8 خرداد
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
۱۸:۵۹
افتتاحیه مدرسه عهد
گزارشی از نشست «ما و جهان متجدد» دکتر حسین کچویان
تنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)
در گذشته، فلسفه بهعنوان دانشی جامع و مادر تمام علوم، همه شاخههای معتبر دانش را در بر میگرفت و در دو بخش «فلسفه نظری» و «فلسفه عملی» تقسیمبندی میشد. علومی همچون فیزیک، نجوم و زیستشناسی در آن زمان تحت عنوان «فلسفه طبیعی» قرار میگرفتند و فلسفه، همچون هسته اصلی دانش، تمامی این علوم را سامان میداد. فلسفه در این دوره، دانشی معتبر بود که میتوانست نسبت به عالم سنجیده شود و به همین جهت صادق یا کاذب باشد. در همین رویکرد فلسفی بود که اولین منازعههای علم و دین آشکار شد. تاریخ تفکر غربی همواره شاهد تنشها و درگیریهایی میان این دو حوزه بوده است.
یکی از زمینههای شکلگیری این تنش در دوره جدید را میتوان در جنگهای صلیبی مشاهده کرد؛ جایی که مواجهه مسیحیان با جهان اسلام، تردیدهایی در تفکر غربی ایجاد کرد. آنچه که بعدها در اندیشه دکارت به اوج خود رسید، شکاکیت تمدنی بود، نه شکاکیت یک فرد. با ورود به عصر مدرن، این تنشها وارد مرحلهای نوین شد. فلسفه مدرن با اتکا به عقل خودبنیاد، به بازتعریف جایگاه انسان در جهان پرداخت و او را فاعل خودمختار و مستقل معرفی کرد. در نتیجه، نقش پیامبران بهعنوان راهبران معنوی بشر کمرنگ شد؛ تا آنجا که برخی از متفکران مدرن، آنها را «روشنفکران دوران کهن» معرفی کردند. این تغییر نگرش، از جمله نتایج حاکمیت عقل خودبنیاد بر اندیشه غربی بود که به تدریج جایگاه دین را در تفکر فلسفی تضعیف کرد.
این تحولات نهایتاً باعث شد که علوم طبیعی نیز بهطور فزایندهای از فلسفه فاصله بگیرد و بهعنوان زمینهای مستقل برای تحقیق و کشف حقیقت شناخته شود. این جدایی باعث شد که فلسفه در قرون اخیر عمدتاً به مسئله معرفتشناسی محدود شود و پرسشهایی همچون حقیقت مطلق، معنای زندگی و جایگاه انسان در جهان، که پیشتر موضوعات اصلی فلسفه بودند، کمتر مورد توجه قرار گیرند.
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
گزارشی از نشست «ما و جهان متجدد» دکتر حسین کچویان
تنظیم: حنانه رنجدیده (دانشجوی حقوق دانشگاه شاهد، عضو مدرسه عهد)
در گذشته، فلسفه بهعنوان دانشی جامع و مادر تمام علوم، همه شاخههای معتبر دانش را در بر میگرفت و در دو بخش «فلسفه نظری» و «فلسفه عملی» تقسیمبندی میشد. علومی همچون فیزیک، نجوم و زیستشناسی در آن زمان تحت عنوان «فلسفه طبیعی» قرار میگرفتند و فلسفه، همچون هسته اصلی دانش، تمامی این علوم را سامان میداد. فلسفه در این دوره، دانشی معتبر بود که میتوانست نسبت به عالم سنجیده شود و به همین جهت صادق یا کاذب باشد. در همین رویکرد فلسفی بود که اولین منازعههای علم و دین آشکار شد. تاریخ تفکر غربی همواره شاهد تنشها و درگیریهایی میان این دو حوزه بوده است.
یکی از زمینههای شکلگیری این تنش در دوره جدید را میتوان در جنگهای صلیبی مشاهده کرد؛ جایی که مواجهه مسیحیان با جهان اسلام، تردیدهایی در تفکر غربی ایجاد کرد. آنچه که بعدها در اندیشه دکارت به اوج خود رسید، شکاکیت تمدنی بود، نه شکاکیت یک فرد. با ورود به عصر مدرن، این تنشها وارد مرحلهای نوین شد. فلسفه مدرن با اتکا به عقل خودبنیاد، به بازتعریف جایگاه انسان در جهان پرداخت و او را فاعل خودمختار و مستقل معرفی کرد. در نتیجه، نقش پیامبران بهعنوان راهبران معنوی بشر کمرنگ شد؛ تا آنجا که برخی از متفکران مدرن، آنها را «روشنفکران دوران کهن» معرفی کردند. این تغییر نگرش، از جمله نتایج حاکمیت عقل خودبنیاد بر اندیشه غربی بود که به تدریج جایگاه دین را در تفکر فلسفی تضعیف کرد.
این تحولات نهایتاً باعث شد که علوم طبیعی نیز بهطور فزایندهای از فلسفه فاصله بگیرد و بهعنوان زمینهای مستقل برای تحقیق و کشف حقیقت شناخته شود. این جدایی باعث شد که فلسفه در قرون اخیر عمدتاً به مسئله معرفتشناسی محدود شود و پرسشهایی همچون حقیقت مطلق، معنای زندگی و جایگاه انسان در جهان، که پیشتر موضوعات اصلی فلسفه بودند، کمتر مورد توجه قرار گیرند.
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
۱۹:۲۳
برنامه جلسات هفته دوم (۶ دی)
کلاس فلسفه (ماجرای فکر غربی): فلسفه در عصر تراژیک یونان:علیرضا شفاه
کلاس تاریخ (سیاست در جهان معاصر): طرح مسئله سیاست در میانه جغرافیا و اقتصاد:اباصالح تقیزاده طبری
گعده سیاسی (تحلیل مسائل سیاسی روز): استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از ۷ اکتبر:سیدعلی کشفی
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
کلاس فلسفه (ماجرای فکر غربی): فلسفه در عصر تراژیک یونان:علیرضا شفاه
کلاس تاریخ (سیاست در جهان معاصر): طرح مسئله سیاست در میانه جغرافیا و اقتصاد:اباصالح تقیزاده طبری
گعده سیاسی (تحلیل مسائل سیاسی روز): استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از ۷ اکتبر:سیدعلی کشفی
کانال عهد در پیامرسان بله و تلگرام: @ahdschool_ir
۷:۴۶