بله | کانال بنیان
عکس پروفایل بنیانب

بنیان

۱۳۷عضو
بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined مناظره اهل سنت و شیعه | آيا سقیفه دموکراسی و احترام به رای مردم بود یا کودتا؟!
undefined مناظره حجت‌الاسلام زمانیان؛ راهبر اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان در برنامه کلمه
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیان:https://ble.ir/bonyanisu
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined www.TorabISU.ir undefined @Torabisu_ir

۱۸:۰۶

بنیان
undefined #اطلاع_رسانی undefined اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان مرکز تراب بسیج دانشجویی برگزار می‌کند: مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰ undefined اتاق جلسات مرکز تراب undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefined️ ‏undefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) ‏undefined www.TorabISU.ir ‏undefined @Torabisu_ir
#اطلاع_رسانی #جلسه_ششم
undefined اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان مرکز تراب بسیج دانشجویی برگزار می‌کند:
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانیقاعده نفی سبیل
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
این جلسه به صورت مجازی برگزار‌ می‌شود.https://vc.isu.ac.ir/ch/isu/basij-torab

undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۲۱:۳۰

جلسه پنجم.mp3

۰۱:۰۵:۳۹-۶۰.۱۲ مگابایت
#گزارش_صوتی
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز تراب
undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۷:۱۰

جلسه ششم قواعد فقه.m4a

۳۲:۱۵-۳۰.۱۴ مگابایت
#گزارش_صوتی
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز تراب
undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۱۳:۴۴

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined#اطلاع_رسانیundefined#عهد
undefined در ایام سالگرد تصویب اصلاحیه قانون اساسی برگزار می‌شود:
نشست علمی با موضوع قانون اساسی، از انسجام منطقی تا انسجام موقعیت‌مند
undefined با ارائهٔ جناب آقای محمدعلی اشراقی؛ دانشجوی دکتری حقوق عمومی
undefined زمان: دوشنبه ۶ مرداد، ساعت ۱۸
undefined مکان: اتاق جلسات مرکز تراب
جهت هماهنگی شرکت حضوری: @ali_yazdanii98
undefined پیوند مجازی: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu/basij-torab
undefined واحد اندیشه‌ورز عهدundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۱۹:۵۹

بنیان
undefined #اطلاع_رسانی undefined اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان مرکز تراب بسیج دانشجویی برگزار می‌کند: مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰ undefined اتاق جلسات مرکز تراب undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefined️ ‏undefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) ‏undefined www.TorabISU.ir ‏undefined @Torabisu_ir
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتم
undefined اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان مرکز تراب بسیج دانشجویی برگزار می‌کند:
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی● قاعده حرمت اعانه بر اثم● قاعده ارشاد جاهل
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ ۱۱ مرداد
undefined ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز تراب
undefined لینک حضور مجازیhttps://vc.isu.ac.ir/ch/isu/basij-torab

undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۲:۲۷

جلسه هفتم قواعد فقه.m4a

۴۸:۳۰-۴۵.۳۲ مگابایت
#گزارش_صوتی
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز تراب
undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۱۳:۳۸

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefinedمشروطه مشروعه!
undefined بازخوانی بخشی از رساله شیخ فضل الله نوری در خصوص حرمت مشروطیت و ارتداد مشروطه‌خواهان منتشر شده در ۱۲۸۷/۳/۱
undefined به‌مناسبت شهادت ایشان
undefined وقتی که شروع به اجراء این مقصد شد دیدم دسته‌ای از مردم که همه وقت مرمی به بعضی از انحرافات بودند وارد بر کار شدند کم کم کلمات موهمه از ایشان شنیده شد، حمل بر صحت می‌شد تا آنکه یک درجه پرده از آن برداشتند و بنای انتخاب وکلا و مبعوثین و اعتماد بر اکثریت آراء گذاردند. باز هم اغماض شد که اینها برای انتظام امور و بسط عدالت است. تا رفته رفته بنای نظامنامه و قانون نویسی شد. گاهی با بعضی مذاکره می‌شد که این دستگاه چه معنی دارد چنین می‌نماید که جعل بدعتی و احداث ضلالتی می‌خواهند بکنند و الّا وکالت چه معنی دارد، موکل کیست و موکل فیه چیست. اگر مطالب امور عرفیه است، این ترتیبات دینیه، لازم نیست و اگر مقصد امور شرعیه عامه است این امر راجع به ولایت است نه وکالت. و ولایت در زمان غیبت امام زمان عجل الله فرجه با فقها، و مجتهدین است نه فلان بقال و بزاز؛ و اعتبار به اکثریت آراء، به مذهب امامیه غلط است؛ و قانون‌نویسی چه معنی دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمد الله تعالی طبقه بعد طبقه روات اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل حفظ و ترتیب آن شدند و حال هم حفظه آن بحمد الله تعالی بسیارند.
undefined جواب این کلمات را بعضی به تسویلات و تسویفات می‌دادند تا آنکه آن دستور ملعون که مسمی به قانون اساسی است نوشته شد و خواهش تطبیق آن را با قواعد اسلامیه نمودند.
undefined داعی، با یأسی که از فلاح این ترتیبات داشتم مماشاتا، مساعدت نمودم و وقتی را صرف این کار، با جمعی از علما کردم و به قدر میسور تطبیق به شرع، یک درجه شد، چنانچه مطبوعه مشتمله بر اصلاحات نزد داعی ضبط است. لکن فرقه‌ای که زمام امور حل و عقد مطالب و قبض و بسط مهام کلیه، به دست آنها بود مساعدت نمی‌کردند بلکه صریحا و عینا گفته که «ممکن نیست مشروطه منطبق شود با قواعد الهیه و اسلامیه، و با این تصحیحات و تطبیقات، دول خارجه ما را به عنوان مشروطه نخواهند شناخت». چون دیدم این طور است به مساعدت جمعی ماده نظارت مجتهدین در هر عصر برای تمیز آراء هیئت مجتمعه، اظهار شد. چون نتوانستند ظاهرا رد کنند قبول کردند و فصلی با زحمات زیاد و توافق همه نوشته شد. محض تثبیت و اینکه رجوعی نشود، علیحده به طبع رسانده و به همه ولایات انتشار داده شد.
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیانhttps://ble.ir/bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۱۹:۵۴

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined#تراب_نگاشتundefined#مجاهد
undefined قیام‌الحسن علیه‌السلام
undefined حجت‌الاسلام حسین زمانیان
undefined*مقدمه. صلح یا قیام؟*واقعه صلح امام حسن مجتبی (علیه‌السلام)، یکی از مباحثی است که همواره محل بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و متأسفانه گاه دچار تحلیل‌های سطحی یا روایت‌های نادرست می‌گردد. این رخداد، به‌درستی آن‌گونه که مرحوم ثقفی، صاحب کتاب الغارات*، تعبیر کرده، قیامِ خاصِ امام حسن علیه‌السلام است. برای فهم قیام بودن آن می‌بایست به نکاتی توجه نمود که ذیلا تقدیم می‌شود:

undefined *۱. زمینه‌های تصمیم امام
بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی آن زمان نشان می‌دهد که امام مجتبی علیه‌السلام با شرایطی بسیار پیچیده و دشوار مواجه بودند. پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، اگرچه مردم در ابتدای امر با امام بیعت نمودند ولی جامعه کوفه به جهت هزینه‌هایی که در جنگ‌های پیاپی داده بود دچار شک و سستی شد. از سوی دیگر، معاویه با بهره‌گیری از سازوکارهای تبلیغی و تهدید و تطمیع، توانسته بود صفوفی منسجم حول محور قدرت خود شکل دهد و در مقابل، خیانت برخی فرماندهان و نفوذ عوامل دشمن، سپاه امام را از درون دچار ضعف کرده بود. در چنین شرایطی، تداوم جنگ، چیزی جز اتلاف باقی‌مانده نیروهای وفادار به حق و تسلیم کامل جبهه ایمان نبود.
undefined ۲. مفاد صلح‌نامه؛ طرحی برای قیامدر متن صلح‌نامه، نکاتی نهفته است که حکایت از دوراندیشی عمیق حضرت دارد. ممنوعیت تعیین ولیعهد از سوی معاویه، تأمین امنیت شیعیان و منع سبّ اهل‌بیت علیهم‌السلام، از جمله مفاد کلیدی این صلح‌نامه است. مهم‌تر از همه، بند مربوط به جانشینی است که ضمن نفی مشروعیت خلافت موروثی، مسیر آینده امت را از سلطه جبری بنی‌امیه جدا می‌ساخت. در برخی نسخه‌های قرارداد در کتب تاریخی تصریح شده است که حکومت بعد از معاویه برای حسن بن علی و در صورتی که او از دنیا رفته بود برای برادرش حسین بن علی است. پس این بند به‌روشنی، خلافت یزید را - حتی در چارچوب عرف آن روزگار - غاصبانه معرفی می‌کرد و حکومت را حق سید الشهدا می دانست.
undefined ۳. صلح و عاشورا؛ دو مرحله از یک نهضتقیام امام حسین علیه‌السلام را نمی‌توان گسسته از صلح امام حسن علیه‌السلام دانست؛ بلکه این دو، حلقاتی از زنجیره‌ای واحدند که هدف نهایی آن، احیای دین و برچیدن انحراف از خلافت اسلامی است. اگر آن صلح رخ نمی‌داد، جامعه دینیِ آن روز، آمادگی لازم برای درک فاجعه حکومت یزید و پذیرش قیام عاشورا را نداشت. صلح، مشروعیت‌زدایی از نظام اموی را آغاز کرد. جامعه فهمید که در واقع این یزید است که علیه حسین بن علی خروج کرده و حکومتش نامشروع است.
undefined ۴. شکستن قداست ساختگی خلافتصلح امام حسن علیه‌السلام در واقع، نخستین ضربه بر پیکره قداست‌سازیِ خلافت بود. مکتب خلفا در پی آن بودند که خلافت را همچون عنایتی الهی و نشانه‌ای از رضایت خداوند معرفی کنند. اما کناره‌گیری امام از ادامه جنگ، همراه با شروط روشنگرانه‌اش، این قداست ساختگی را درهم شکست و زمینه را برای تولد یک قیام آگاهانه، یعنی عاشورا، فراهم ساخت.
undefined ۵. جمع‌بندی؛ صلح و قیام آن‌چه امام حسن علیه‌السلام در قالب صلح رقم زدند، یک عقب‌نشینی برای طرح ریزی یک قیام بود. صلح ایشان، هم نیروی انسانی شیعه را حفظ و و برای کربلا تربیت نمود و هم راه را برای تبیین حق و باطل هموار کرد. به‌واقع، اگر عاشورا را اوج نهضت اصلاحی اهل‌بیت بدانیم، صلح امام مجتبی علیه‌السلام را باید بستر ضروری آن نهضت به‌شمار آورد. این دو رخداد، در امتداد یکدیگر، رسالت احیای اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله را به دوش کشیدند.
undefined واحد اندیشه‌ورز مجاهد:undefined https://ble.ir/mojahed_isu
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined www.TorabISU.ir undefined @Torabisu_ir

۱۳:۲۶

بازارسال شده از مرکز تراب

4651861531576311555_129353546401322.mp3

۲۳:۲۳-۲۱.۸۷ مگابایت
undefined #تراب‌_کست
undefined قسمت چهارم
undefined علامه مجلسی؛ حکومت صفوی؛ فقه حکمرانی
undefined به مناسبت ۳۰ مرداد؛ روز بزرگداشت علامه مجلسی(ره)
undefined به بیان حجت‌الاسلام زمانیان؛ دکتری فقه الإدارة و مسئول اندیشکده بنیان
undefined محورهای بحث:۱. معرفی مختصر دولت صفویه۲. علمای عهد صفویه و روشنفکران۳. شخصیت حقیقی علامه مجلسی۴. علامه مجلسی به عنوان نماد عالم شیعه صفوی۵. بررسی و نقد ویژگی‌های شیعه صفوی از منظر روشنفکران: خرافه گرایی
مناسک گرایی
تمامیت خواهی
اختلاف مذهبی
_ توجیه کننده ظلم حاکمان
undefined برش‌هایی از گفتار:
undefinedعلامه مجلسی صرفا یک محدث و نقل کننده روایت نبوده است.
undefined آثار ایشان یک جامع روایی است و این طور نیست که خودشان همه روایات را معتبر بداند.
undefined مرحوم مجلسی در امر سیاست با تصوف مبارزه میکند و در مقام نظری هم با اهل سنت مقابله می‌کند. در مقام عمل هم به دنبال یک زندگی مسالمت آمیز با علمای اهل تسنن بود و پادشاهان صفوی را از اذیت و آزار آنان نهی می‌کرد.
undefined علمای شیعی به تبع ائمه هیچگاه عمله طاغوت نشدند بلکه با امر به معروف و نهی از منکر در امور سیاسی دخالت می‌کردند و همچنین علامه مجلسی و علمی صفوی حتی الامکان تلاش داشتند تا مسائل فقهی را در امور اجرایی تدوین بکنند.
undefined آثار علمای دوره صفوی نزدیک ترین آثار به دوره ماست*؛ چراکه تلاش داشتند که وقتی فرصت را مناسب دیده‌اند به *تألیف فقه حکمرانی و فقه حکومتی بپردازند که از این نظر برای ما قابل توجه است.
#بنیان
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیانhttps://ble.ir/bonyanisu
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined www.TorabISU.ir undefined @Torabisu_ir

۱۰:۳۵

بنیان
undefined #یادداشت قواعد فقه و فناوری‌های نرم حکمرانی undefined حسین زمانیان؛ دکتری فقه الإدارة در وضعیت کنونی جمهوری اسلامی، مواجهه با چالش‌های حکمرانی مستلزم مجاهدت در دو عرصه‌ی اساسی است: نخست*، عرصه‌ی عمل و کشاکش اجتماعی و سیاسی که در آن باید با جریان‌های مفسد، منفعت‌طلب و مانع‌ساز مقابله کرد. در این عرصه، گرچه مسائل نظری به‌طور مستقیم در اولویت قرار ندارند، اما نمی‌توان آن را بی‌نیاز از پشتیبانی مفهومی دانست. *دوم*، عرصه‌ی فکر و اندیشه است که اگر نیروهای مؤمن و انقلابی بدون ابزار نظری مناسب وارد آن شوند، در شرایطی که قدرت اجرایی در اختیارشان قرار گیرد، با خلأ جدی مواجه خواهند شد. پیروزی در میدان عمل، در غیاب پشتوانه‌ی نظری، نه‌تنها به ثمر نخواهد نشست، بلکه به بازتولید نسخه‌ای ضعیف و سردرگم از وضعیت پیشین خواهد انجامید؛ نسخه‌ای که نهایتاً تفاوت چندانی با رقبای فکری نخواهد داشت. تجربه‌ی اخیر دولت سیزدهم نشان داد که در صورت فقدان نظریه‌های روشن، بومی و اسلامی در حوزه‌های کلیدی حکمرانی از جمله عدالت، اقتصاد، آموزش، فرهنگ و... حتی دست‌یابی به نهادهای اجرایی نیز به تحول بنیادین در نظام اداره کشور منجر نخواهد شد. پراکندگی مفهومی، ضعف در تحلیل‌های نظری و نداشتن دستگاه‌های مفهومی منسجم، باعث سردرگمی تصمیم‌گیران و ناکارآمدی اقدامات اجرایی خواهد شد. بر این اساس، نه می‌توان مباحث نظری را بی‌اهمیت دانست، و نه می‌توان آن‌ها را نهایت تلاش در حوزه حکمرانی تلقی کرد. باری، فراتر از اظهارنظرهای موردی و نگاه‌های پراکنده در حوزه‌های مختلف *نظریه پردازی به معنای «تولید یک چارچوب مفهومی منسجم، هدفمند و روشمند برای تبیین، تحلیل و حل یک مسئله‌ی واقعی» ضروری است. نظریه‌پردازی، حلقه‌ی میانی میان مبانی و عمل است و به دنبال طراحی دستگاهی فکری است که بتواند در مواجهه با مسائل پیچیده، بنیان‌های معرفتی و تحلیلی ارائه داده و به خلق الگو، سیاست یا نظام رفتاری بینجامد. در این میان، فقه اسلامی هم در طراحی چارچوب مفهومی و زاویه‌ی دید به مسئله مؤثر است و هم در پاسخ‌گویی به مسئله بر مبنای احکام و قواعد شرعی. برای مثال، فهم فقهی از مقولاتی چون مالکیت، نفع عمومی، تعریف و نقش دولت، می‌تواند به‌صورت بنیادین رویکرد ما را نسبت به اقتصاد یا عدالت شکل دهد و در مواجهه با مسائل راه‌حل‌های متفاوتی را ارائه داد. از سویی دیگر، یکی از دغدغه‌های اصلی در مواجهه با علوم انسانی اسلامی، تبدیل نظریات و مفاهیم این حوزه به فناوری‌های قابل کاربرد در عرصه‌های عینی و اجرایی است. در تعریفی اجمالی، فناوری را می‌توان سازوکاری دانست که اندیشه و نظر را به میدان عمل نزدیک می‌سازد و امکان بهره‌برداری عملی از آن را فراهم می‌آورد. در سنت اسلامی، عملا فقه حکمت عملی مسلمین بوده و از آغاز، با نظارت به عمل و رفتار مکلفان، نقشی محوری در هدایت زندگی فردی و اجتماعی ایفا کرده است. خروجی این دانش در قالب رساله‌های عملیه در اختیار عموم قرار گرفته است. قواعد فقهی نیز به‌عنوان سطحی پیشرفته‌تر به دلیل قابلیت استفاده‌ی مستقیم توسط مکلف، امکان پاسخ‌گویی ساده‌تر و قاعده‌مندتر به نیازهای فقهی را فراهم می‌سازند. امروزه، با ارتقاء نگاه به سطح حکمرانی و مسائل کلان اجتماعی، می‌توان گام مهمی فراتر نهاد و قواعد فقهی متناسب با حوزه‌های مختلف حکمرانی را تدوین و تنقیح کرد؛ قواعدی که نه برای عموم مکلفین، بلکه برای استفاده‌ی حکمرانان، سیاست‌گذاران و مدیران نهادهای اجتماعی طراحی شده باشند. چنین مسیری می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاربردی‌سازی فقه و اتصال آن به فناوری‌های نرم در سطح حکمرانی اسلامی باشد. undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefined️ ‏undefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) ‏undefined www.TorabISU.ir ‏undefined @Torabisu_ir
#اطلاع_رسانی #جلسه_هشتم
undefined اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان مرکز تراب بسیج دانشجویی برگزار می‌کند:
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانیقاعده المیسور
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز ترابلينک مجازی: https://vc.isu.ac.ir/ch/basij-torab
undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۶:۰۸

بنیان
undefined #یادداشت قواعد فقه و فناوری‌های نرم حکمرانی undefined حسین زمانیان؛ دکتری فقه الإدارة در وضعیت کنونی جمهوری اسلامی، مواجهه با چالش‌های حکمرانی مستلزم مجاهدت در دو عرصه‌ی اساسی است: نخست*، عرصه‌ی عمل و کشاکش اجتماعی و سیاسی که در آن باید با جریان‌های مفسد، منفعت‌طلب و مانع‌ساز مقابله کرد. در این عرصه، گرچه مسائل نظری به‌طور مستقیم در اولویت قرار ندارند، اما نمی‌توان آن را بی‌نیاز از پشتیبانی مفهومی دانست. *دوم*، عرصه‌ی فکر و اندیشه است که اگر نیروهای مؤمن و انقلابی بدون ابزار نظری مناسب وارد آن شوند، در شرایطی که قدرت اجرایی در اختیارشان قرار گیرد، با خلأ جدی مواجه خواهند شد. پیروزی در میدان عمل، در غیاب پشتوانه‌ی نظری، نه‌تنها به ثمر نخواهد نشست، بلکه به بازتولید نسخه‌ای ضعیف و سردرگم از وضعیت پیشین خواهد انجامید؛ نسخه‌ای که نهایتاً تفاوت چندانی با رقبای فکری نخواهد داشت. تجربه‌ی اخیر دولت سیزدهم نشان داد که در صورت فقدان نظریه‌های روشن، بومی و اسلامی در حوزه‌های کلیدی حکمرانی از جمله عدالت، اقتصاد، آموزش، فرهنگ و... حتی دست‌یابی به نهادهای اجرایی نیز به تحول بنیادین در نظام اداره کشور منجر نخواهد شد. پراکندگی مفهومی، ضعف در تحلیل‌های نظری و نداشتن دستگاه‌های مفهومی منسجم، باعث سردرگمی تصمیم‌گیران و ناکارآمدی اقدامات اجرایی خواهد شد. بر این اساس، نه می‌توان مباحث نظری را بی‌اهمیت دانست، و نه می‌توان آن‌ها را نهایت تلاش در حوزه حکمرانی تلقی کرد. باری، فراتر از اظهارنظرهای موردی و نگاه‌های پراکنده در حوزه‌های مختلف *نظریه پردازی به معنای «تولید یک چارچوب مفهومی منسجم، هدفمند و روشمند برای تبیین، تحلیل و حل یک مسئله‌ی واقعی» ضروری است. نظریه‌پردازی، حلقه‌ی میانی میان مبانی و عمل است و به دنبال طراحی دستگاهی فکری است که بتواند در مواجهه با مسائل پیچیده، بنیان‌های معرفتی و تحلیلی ارائه داده و به خلق الگو، سیاست یا نظام رفتاری بینجامد. در این میان، فقه اسلامی هم در طراحی چارچوب مفهومی و زاویه‌ی دید به مسئله مؤثر است و هم در پاسخ‌گویی به مسئله بر مبنای احکام و قواعد شرعی. برای مثال، فهم فقهی از مقولاتی چون مالکیت، نفع عمومی، تعریف و نقش دولت، می‌تواند به‌صورت بنیادین رویکرد ما را نسبت به اقتصاد یا عدالت شکل دهد و در مواجهه با مسائل راه‌حل‌های متفاوتی را ارائه داد. از سویی دیگر، یکی از دغدغه‌های اصلی در مواجهه با علوم انسانی اسلامی، تبدیل نظریات و مفاهیم این حوزه به فناوری‌های قابل کاربرد در عرصه‌های عینی و اجرایی است. در تعریفی اجمالی، فناوری را می‌توان سازوکاری دانست که اندیشه و نظر را به میدان عمل نزدیک می‌سازد و امکان بهره‌برداری عملی از آن را فراهم می‌آورد. در سنت اسلامی، عملا فقه حکمت عملی مسلمین بوده و از آغاز، با نظارت به عمل و رفتار مکلفان، نقشی محوری در هدایت زندگی فردی و اجتماعی ایفا کرده است. خروجی این دانش در قالب رساله‌های عملیه در اختیار عموم قرار گرفته است. قواعد فقهی نیز به‌عنوان سطحی پیشرفته‌تر به دلیل قابلیت استفاده‌ی مستقیم توسط مکلف، امکان پاسخ‌گویی ساده‌تر و قاعده‌مندتر به نیازهای فقهی را فراهم می‌سازند. امروزه، با ارتقاء نگاه به سطح حکمرانی و مسائل کلان اجتماعی، می‌توان گام مهمی فراتر نهاد و قواعد فقهی متناسب با حوزه‌های مختلف حکمرانی را تدوین و تنقیح کرد؛ قواعدی که نه برای عموم مکلفین، بلکه برای استفاده‌ی حکمرانان، سیاست‌گذاران و مدیران نهادهای اجتماعی طراحی شده باشند. چنین مسیری می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاربردی‌سازی فقه و اتصال آن به فناوری‌های نرم در سطح حکمرانی اسلامی باشد. undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefined️ ‏undefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) ‏undefined www.TorabISU.ir ‏undefined @Torabisu_ir

جلسه هشتم.m4a

۴۶:۰۹-۴۳.۱۴ مگابایت
#گزارش_صوتی
مباحثه قواعد فقهی با رهیافت حکمرانی
undefined با راهبری حجت الاسلام زمانیان
undefined شنبه‌ها ۱۶تا۱۷:۳۰
undefined اتاق جلسات مرکز تراب
undefinedواحد اندیشه‌ورز بنیان: @bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۹:۵۶

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined #تراب_کلیپ (از ایده تا تصویر)undefined #بنیان
undefined پاسخ به یک شبهه!

undefined چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟! چرا یک فقیه فتوا به برابری ارزش زن و مرد نمی‌دهد؟!

undefined به بهانه انتشار انتقاداتی پیرامون پرونده خانم الهه حسینی‌نژاد در یک برنامه اینترنتی و همچنین تایید حکم اعدام قاتل در دیوان عالی کشور به این شبهه قدیمی پاسخ دادیم.
undefined*حجت‌الاسلام زمانیان؛ راهبر واحد اندیشه‌ورز بنیان پاسخ می‌دهند...*
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیان:https://ble.ir/bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
undefined تراب را دنبال کنید!undefined سایت | ایتا | تلگرام | بلهundefined @torabisu_ir

۱۹:۳۳

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined#اطلاع_رسانیundefined#بنیان
undefined مباحثه آراء فقهی آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در مسائل جهاد
undefined با راهبری حجت‌الاسلام زمانیان
undefined زمان: دوشنبه‌ها از ۷ مهر تا ۲۸ مهر ساعت ۱۹_۲۰:۳۰
undefined مکان: اتاق جلسات مرکز تراب
undefined جلسه اول. معنا و اقسام جهاد
undefined جلسه دوم. بررسی‌ حکم ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای
undefined جلسه سوم. بررسی حکم ترور
undefined جلسه چهارم. بررسی شرایط فقهی آتش بس
undefined کانال اطلاع‌رسانی واحد اندیشه‌ورز بنیانhttps://ble.ir/bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
undefined تراب را دنبال کنید!undefined سایت | ایتا | تلگرام | بلهundefined @torabisu_ir

۱۸:۵۴

بنیان
undefined undefined#اطلاع_رسانی undefined#بنیان undefined مباحثه آراء فقهی آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در مسائل جهاد undefined با راهبری حجت‌الاسلام زمانیان undefined زمان: دوشنبه‌ها از ۷ مهر تا ۲۸ مهر ساعت ۱۹_۲۰:۳۰ undefined مکان: اتاق جلسات مرکز تراب undefined جلسه اول. معنا و اقسام جهاد undefined جلسه دوم. بررسی‌ حکم ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای undefined جلسه سوم. بررسی حکم ترور undefined جلسه چهارم. بررسی شرایط فقهی آتش بس undefined کانال اطلاع‌رسانی واحد اندیشه‌ورز بنیان https://ble.ir/bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined تراب را دنبال کنید! undefined سایت | ایتا | تلگرام | بله undefined @torabisu_ir
#اطلاع_رسانیبا عرض معذرت شروع جلسات از هفته آتی خواهد بود.

۱۵:۲۲

بازارسال شده از مرکز تراب
thumbnail
undefined#اطلاع_رسانیundefined#بنیان
undefined مؤسسه بین المللی بیت الغدیر با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میکند:
undefined طرح تربیت "‌‌سفیران فقه اهل البیت ‌"
undefined همراه با اعطای گواهینامه توسط دانشگاه امام صادق (ع) و مؤسسه بین المللی الغدیر
undefined لیست اساتید و اطلاعات بیشتر در پوستر
undefinedدوره به صورت حضوری و آفلاین
undefined اهدای جوایز نفیس به دانشجویان برتر طرح
ثبت نام وکسب اطلاعات بیشتر بامراجعه به سایت beitolqadir.ir
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیان:https://ble.ir/bonyanisu
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
undefined تراب را دنبال کنید!undefined سایت | ایتا | تلگرام | بلهundefined @torabisu_ir

۸:۲۹

بنیان
undefined undefined#اطلاع_رسانی undefined#بنیان undefined مباحثه آراء فقهی آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در مسائل جهاد undefined با راهبری حجت‌الاسلام زمانیان undefined زمان: دوشنبه‌ها از ۷ مهر تا ۲۸ مهر ساعت ۱۹_۲۰:۳۰ undefined مکان: اتاق جلسات مرکز تراب undefined جلسه اول. معنا و اقسام جهاد undefined جلسه دوم. بررسی‌ حکم ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای undefined جلسه سوم. بررسی حکم ترور undefined جلسه چهارم. بررسی شرایط فقهی آتش بس undefined کانال اطلاع‌رسانی واحد اندیشه‌ورز بنیان https://ble.ir/bonyanisu undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined تراب را دنبال کنید! undefined سایت | ایتا | تلگرام | بله undefined @torabisu_ir
undefined#اطلاع_رسانیundefined#بنیانundefined مباحثه آراء فقهی آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در مسائل جهادundefined با راهبری حجت‌الاسلام زمانیانundefined زمان: دوشنبه‌ ۱۴ مهر ساعت ۱۹_۲۰:۳۰undefined مکان: اتاق جلسات مرکز ترابundefined جلسه اول. معنا و اقسام جهادundefined کانال اطلاع‌رسانی واحد اندیشه‌ورز بنیانhttps://ble.ir/bonyanisuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined تراب را دنبال کنید!undefined سایت | ایتا | تلگرام | بله

۱۰:۴۵

بازارسال شده از مرکز تراب
undefined#تراب_نگاشتundefined#بنیان
undefined آقای محقق داماد! از قضا هم حجاب را می‌توان الزام کرد و هم حج را!
undefined جوابیه‌ای در خصوص صحبت‌های اخیر آقای محقق داماد در خصوص عدم امکان الزام حکومت بر رعایت حجاب
undefined حجت‌الاسلام زمانیان؛ مسئول اندیشکده فقه و حقوق حکمرانی بنیان
undefined در مطلبی که اخیراً از جناب آقای محقّق داماد در باب الزام حکومتی به حجاب انتشار یافته، ایشان دو نکته را اشاره کرده‌اند:
undefined ۱. بین واجب بودن یک فعل و جواز یا وجوب الزام حکومت به آن ملازمه ای نیست لذا مثلا فریضه‌ی حج علی رغم آنکه یکی از واجبات بزرگ الهی است لکن حاکم حق اجبار ندارد و در حجاب نیز چنین است.
undefined ۲. روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که رسول الله در مقام تعلیل جواز نظر اینگونه تعبیر نموده اند که «إذا نُهِینَ لَا یَنتَهِینَ» از ظاهر آن مستفاد است که اولا حاکم آنها را به رعایت حجاب الزام نکرده است و ثانیا نگاه کردن به آن‌ها نیز جائز است.
undefined و اما پاسخ:
undefined اولاً: ظاهر روایت بیگانه از استفاده ایشان است؛ زیرا روایت در مقام بیان «حکم جواز نظر» است و نه در مقام «بیان وظیفه حاکم». به بیان دیگر اطلاق روایت حیثی است؛ توضیح مطلب آن‌که مثلاً اگر در ادله باب زکات و در خصوص نصاب گوسفند گفته شده:«فی کلِّ اربعین شاة شاةٌ» کسی از فقها به این روایت برای عدم اشتراط وجوب زکات به بلوغ استناد نمی‌کند به این توجیه که چون امام قید نزد که گوسفند برای «بالغ» باشد پس نابالغ نیز داخل در حکم است. معنای حیثی بودن اطلاق همین است که اگر روایت مقام تعیین نصاب بود نه بیان مشمولین حکم زکات دیگر نمی‌توان از حیث دوم به اطلاق روایت تمسک کرد. در ما نحن فیه نیز مطلب از این قرار است؛ زیرا این‌که در این روایت وظیفه حاکم بیان نشده است نه از آن جهت بوده که او وظیفه ای ندارد بلکه از آن‌ جهت است که مورد سوال مطلب دیگری بوده و این امر منافات ندارد که در ادله دیگر وظیفه حاکم مشخص شده باشد که به آن اشاره خواهد شد.
undefined ثانیاً: ایشان در مقام تمثیل واجب حج را مثال زده است که علی رغم وجوب آن حاکم نمی‌تواند مردم را اجبار کند. از قضا در باب حجّ صریحاً «وجوب إجبار الوالِی الناس» وارد شده است. در وسائل الشیعة بابی است بعنوان: «باب وجوب إجبار الوالِی الناس علی الحجّ …» و در آن روایتی از امام صادق علیه السلام است که فرمود:«لو عطّل الناس الحجّ لوجب علی الإمام أن یُجبرهم علی الحجّ» و حتی در خصوص ترک زیارت مستحب نیز این حق بلکه این وظیفه برای حاکم وجود دارد. از کسی که ادعای فقاهت دارد عجیب است که بدون فحص لازم مطلبی به این روشنی را نفی نماید.
undefined ثالثا: اقتضای قاعده «التعزیر لکل عمل محرّم» و «التعزیر بید الامام» آن است که حاکم شرع اگر صلاح ببیند می‌تواند هر واجب شرعی من جمله حجاب را الزام نماید و خروج از این قاعده نیاز به دلیل دارد نه عکس آن. لذا اگر معصوم در روایتی که گذشت وظیفه حاکم را مشخص نکرده است، نافی آن نیست که به مقتضای این دو قاعده حق و وظیفه حاکم در این زمینه روشن نباشد.
undefined واحد اندیشه‌ورز بنیان:https://ble.ir/bonyanisu
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined مرکز تحقیقات تراب؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)undefined www.TorabISU.irundefined @Torabisu_ir

۵:۵۰

بازارسال شده از امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
thumbnail
undefined بازخوانی پیش‌نویس قانون اساسی اثر شهید صدر
undefinedبا ارائه: حجت‌الاسلام زمانیان، پژوهشگر حوزه فقه حکمرانی
undefined زمان: پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۴
undefined مکان: اتاق جلسات مجازی https://skyroom.online/ch/isu/zamaniyan

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۷:۱۳