بله | کانال | فاطمه قاسم‌پور |
عکس پروفایل | فاطمه قاسم‌پور ||

| فاطمه قاسم‌پور |

۹۳۶عضو
thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail

۸:۲۸

thumbnail
undefined*بازدید جمعی از زنان فعال در فضای رسانه و روایت رسانه‌ای از محل شهادت تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی 12 روزه*undefined
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_irundefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۳:۴۱

thumbnail
رود را تا به ابد تشنه‌ مهتاب گذاشتداغِ لب‌های خودش را به دلِ آب گذاشت
یا ابالفضل‌العباس(ع)
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_irundefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۰:۰۸

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined نذر عباس | روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا
undefined سخنان حاج قاسم در وصف شهید صدرزاده
undefinedمشاهده در وبسایت
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۰:۱۳

thumbnail
«انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه» یعنی چه؟
این کارزار تمام‌نشدنی است...
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_irundefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۵:۲۹

thumbnail
اللهم احفظ قائدنا
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_irundefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۹:۲۰

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبعد از حسين اى كاروانش را تو رهبروان كشتى غرق تلاطم را تو لنگر
اى تو پدر را زيب و زينت از صفايتوى زينت دنياي هستي از وفايت
تنها نه مير مؤمنان را نور عينیبنت الاميرى زينبا! اخت الحسينى
اى دستگير كودكان بي پدر، تووى غمگسار مادران بى پسر، تو
اى بارها آن قامت رعنا، خميدهوز پاى طفلان خارها، بيرون كشيده
اى سايه‌اش از نيزه افتاده به سر، تودر زير نيزه با برادر همسفر، توundefinedundefinedundefinedundefinedرفتيد با هم تا به شام غم رسيديدرفتيد و تا ويرانه ماتم رسيديد
وقتى كه بار كاروان افتاد، شب بودجام شفق از خون و ظلمت لب به لب بود
انگار می‌گرييـد چشمان زمان هم چشم زمين تر بود و چشم آسمان همundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedچون‌ دودمان مصطفی(ص) كردندغارتبستند طفلان را به زنجير اسارت
گفتند:«اينك! اينك! پايان نهضتپايان طوفان‌های دريای ولايت
كنديم شيرازه كتاب مرتضا رادر گل گرفتيم آفتاب مصطفي را
غافل كه زينب مانده است و می‌خروشدمانده است تا چون شير غرّانى بجوشدundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedآن جا، در آن مخروبه كز عالم جدا بوديك زن، امير كاروان كربلا بود
زن نه كه او مرد آفرين روزگار استزن نه كه او «بنت‌الجلال»، «اخت الوقار» استundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنام خدا نقش جبينت بود، زينب!
دست خدا در آستينت بود، زينب!

گر زاده‌ مرجانه را رسوا نمی‌خواست
ايزد زبانت را چنان گويا نمی‌خواست

ايراد اگر آن خطبه غرّا نمی‌شد
آن دوده اهريمنی رسوا نمی‌شد

از خطبه‌ات ظلم يزيدی ريشه‌كن شد
فريادهايت كفر را انديشه‌كن شد
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedاين ماجرا دنباله آن ماجرا بودشام انتهايش ابتداى كربلا بودundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedوقتی زنی با خیل نامردان درآویخت
انگار با کفر تمام، ایمان در آویخت

افراشتی غرش‌کنان وقتی که قامت
پیروزی حق بود بر باطل قیامت
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedتا باز هم بعد از هزار و چارصد سالاین مثنوی در آسمانت وا کند بال
undefinedشعر از حسین منزویundefinedنقاشی اثر حسن روح‌الامین
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۷:۴۴

بازارسال شده از ایران همدل
thumbnail
گلریزان کاربران بله برای مردم مظلوم غزه
undefinedسومین گلریزان کاربران بله، جمع‌سپاری ۳ میلیارد تومان با هدف تهیه و توزیع نان برای مردم مظلوم غزه شروع شد!؛ سهم شما ۲۰۰ هزار تومان
undefinedدر پی تشدید محاصره رژیم صهیونیستی در غزه و وضعیت فاجعه‌بار مردم مقاوم فلسطین، پویش "ایران همدل" اقدام به برگزاری گلریزان برای تامین و توزیع "نان" بین مردم مقاوم غزه میکند.
undefinedبا مبالغ جمع‌شده، به سرعت و با راهکارهایی، بخشی از "نان" مورد نیاز مردم و بویژه کودکان گرسنه در غزه تهیه شده و به دست آنها خواهد رسید؛ ان‌شاءالله.
۳۰,۰۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال
از ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
۱۰۰%
تامین شده
تکمیل شد
جزئیات

۱۷:۳۴

thumbnail
undefinedدر سال‌های اخیر با رشد میزان زنان جوان تحصیل‌کرده‌ای مواجهیم که با دغدغه‌مندی نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی سعی داشته و دارند که کنش اجتماعی موثری را رقم زنند و بتوانند به وظیفه خود در قبال این گفتمان متعالی و نظام جمهوری اسلامی ایران جامه عمل بپوشانند. این گروه‌های زنانه فعال در روزهای جنگ تحمیلی 12 روزه اوج تلاش و خدمت خود را به ظهور و بروز رساندند و تلاش کردند در کنار زمینه‌های نظامی که بار آن بر دوش نیروهای نظامی است، در زمینه‌های اجتماعی هر انچه در توان دارند به کار گیرند؛ از ارائه مشاوره‌ به خانواده‌های جنگ‌زده تا پختن غذا برای نیروهای بسیجی؛ از حمایت از مادران تنهامانده در شهر تهران تا ارتباط با نوجوانان خلاق و پرسشگر؛ از حمایت روحی از خانواده‌های شهدا تا تدفین پیکرهای مطهر شهدای زن...
undefinedاگرچه واژه جنگ با آسیب همنشین است، اما در جبهه حق، جنگ فرصت مغتنمی است برای خدمت بیشتر. در این نشست، پای روایت تجربه جمعی از این عزیزان نشستیم تا از دل این روایت‌ها هم بهتر و بیشتر ظرفیت‌های جوان زنانه را بازشناسی کنیم، هم نقاط خلأ میدان کنش و چالش‌های موجود را احصا کنیم و هم در صورت تمایل، انرژی و ظرفیت‌هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم.
undefinedاز ارائه‌دهندگان که همگی در طول آن 12 روز شبانه‌روز و دغدغه‌مندانه در تهران ماندند و اندازه توان خود خدمت‌رسانی کردند، صمیمانه سپاسگزارم.
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۵:۰۶

thumbnail
«اى امام زمان، اى مهدى موعودِ محبوب این امّت، اى سلاله‌‏ پاک پیامبران و اى میراث‏بر همه‏‌ انقلاب‌هاى توحیدى و جهانى! ملت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است. اى بنده‏‌ شایسته‏‌ صالح خدا! ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملت و راه این امت کمک بفرمایى... (مقام معظم رهبری، ۱۳۵۹/۴/۶)
undefinedسالروز آغاز امامت و ولایت مهدی موعود(عج) مبارک بادundefined
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۸:۵۶

thumbnail
undefinedمجموعه نشست‌های الزامات تحقق خانواده‌محوری
undefinedنشست اول: تعریف خانواده در جامعه امروزی، سیر تحولی مفهوم آن و کارکردهای خانواده در جامعه معاصرارائه‌دهندگان: خانم دکتر علاسوند، خانم دکتر آروین، خانم دکتر فلاحتی، خانم دکتر عرب‌خراسانی
undefinedنشست دوم: تحلیل وضعیت خانواده در ایرانارائه‌دهندگان: خانم دکتر صادقی، خانم دکتر ترابی، آقای دکتر جعفری
undefinedنشست سوم: مسایل نوپدید خانوادهارائه‌دهندگان: آقای دکتر کوهی، خانم دکتر حجاری، خانم دکتر جدا، آقای دکتر نجفی
undefinedنشست چهارم: بررسی موانع ساختاری و نهادی تحقق خانواده‌محوری در نسبت با نظامات بخشیارائه‌دهندگان: آقای دکتر کلهر، آقای دکتر سمیعی‌نسب، آقای دکتر شاکری‌نژاد، آقای دکتر کرمانی
undefinedنشست پنجم: الزامات و امکان‌های حقوقی و آماری رسمیت‌بخشی به خانوادهارائه‌دهندگان: خانم دکتر بداغی، آقای دکتر گودرزی، آقای دکتر علیپور، آقای دکتر پادام
undefinedنشست ششم: ترسیم وضعیت خانواده پساجنگارائه‌دهندگان: آقای دکتر قیدرلو، خانم دکتر شهرزاد
undefined نشست هفتم: شاخص‌های خانواده عاملیت‌یافته، ابعاد هویت خانواده، اعتباریابی اجتماعی خانوادهارائه‌دهندگان: آقای دکتر کرمی، خانم دکتر اردبیلی، آقای دکتر رحمانی، خانم دکتر موسوی‌لقمان
undefinedنشست هشتم: الگوهای ساختاری حکمرانی خانواده‌محور و الزامات تحقق آنارائه‌دهندگان: خانم دکتر فرهمندپور، خانم دکتر اردبیلی، خانم دکتر رمضانخواه
زمان: 12 و 13 شهریورماه، ساعت 8:30 الی 17
مکان: خانه اندیشه‌ورزان

undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۸:۴۱

thumbnail
undefinedنشست تخصصی زنان در عصر هوش مصنوعیفرصت‌ها و تهدیدهای نوآورانه هوش مصنوعی برای زنان و خانواده
undefinedبا حضور:
*دکتر فاطمه قاسم‌پور*، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و رئیس کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت*دکتر مریم اردبیلی*، رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران*دکتر زهرا زرگر*، استادیار پژوهشکده مطالعات علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی*دکتر شیما علی‌آبادی*، پژوهشگر حوزه زن و خانواده*دکتر فاطمه زین‌الدینی*، استادیار دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران
دبیر نشست: دکتر فاطمه امیرخانی،‌ پژوهشگر حوزه اخلاق هوش مصنوعی
undefinedشنبه 15 شهریور، ساعت ۱۵-۱۸undefinedخانه روزنامه‌نگاران
undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۱۲:۲۲

مهریه در مجلس دوازدهمبازگشت به عقب به‌جای بازنگری نظام‌مند- 1
undefinedفاطمه قاسمپور،نماینده مجلس یازدهم
تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی و قانون مدنی موسوم به طرح مهریه در چند روز گذشته ابهامات و پرسش‌های بسیاری ایجاد کرده است. بنا نداشتم در این زمینه ورود کنم؛ ولی ازآنجاکه یکی از مهم‌ترین حقوق زوجه در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است، ترجیح دادم نکاتم را بنویسم. اصل این طرح به سال 99 بازمی‌گردد که نوسانات اقتصادی باعث شد که مردانی که در موقعیت پرداخت مهریه قرار گرفته بودند، صدای خود را به قانون‌گذار برسانند و از قانون‌گذار استمداد بطلبند که با این میزان از تغییر در قیمت سکه هر روز بر میزان تعهداتشان اضافه می‌شود. خاطرم است در آن زمان ناظر بر مطالبه‌ای که از مجلس شد نزدیک به 5 طرح از سوی نمایندگان در سامانه مجلس بارگذاری شد که با برگزاری جلسات در فراکسیون زنان مجلس یازدهم تلاش شد این طرح‌ها به سمت احقاق حقوق زوجین برود و فقط از ناحیه حقوق زوج دنبال نشود که در برخی از موارد با طراحان به توافق رسیدیم و در برخی از موارد مثل مالیات بر مهریه که در طرح مجلس قبل بود و در طرح جاری البته نیست، توفیقی حاصل نشد. نهایت امر با پیگیری مکرر فراکسیون زنان مجلس، طرح موسوم به طرح مهریه در مجلس یازدهم به صحن نرسید؛ اما این طرح به شکل دیگری در مجلس دوازدهم پیگیری شد که در ادامه به بررسی مفاد این طرح جاری می‌پردازم.
الف) تغییر ضمانت اجرایی: شکی نیست در نسبت با مردان معسر کسی قائل به استفاده از مجازات حبس نیست. اما مردی که ملائت داشته و به عللی استنکاف از پرداخت مهریه همسر خود دارد، چطور؟ کاهش ضمانت اجرایی کیفری مهریه به پابند الکترونیک قابل‌قبول است؟ در این صورت این مردانی که در صورت داشتن مال از پرداخت مهریه استنکاف می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی با بسنده کردن به مجازات استفاده از پابند الکترونیک و بدون ایجاد کوچک‌ترین خللی در روند زندگی خود، به استنکاف از پرداخت این حق شرعی و قانونی زن ادامه دهند. چون در متن طرح مذکور آمده است که چنانچه محکوم‌علیه در ازای دین خود، مالی دریافت نکرده باشد، مانند مهریه یا دیه یا خسارات ناشی از جرایم غیرعمدی، صرفاً نظارت سامانه‌های الکترونیک اعمال می‌شود.
حقیقت امر این است که در قوانین موجود، برای دریافت مهریه، اصل بر این است که مرد معسر است و زنانی که درخواست دریافت مهریه دارند می‌بایست عدم اعسار زوج را ثابت کنند. کارشناسان حقوقی – قضایی معتقدند که زندانیان مهریه عمدتاً افرادی‌اند که در پرداخت اقساط مهریه به جهت نوسانات مالی دچار اعسار مجدد می‌شوند و درخواست تعدیل مهریه را می‌دهند. خب اگر مسئله این است که این طرح در ماده 2 این مسئله را به‌خوبی مورد توجه قرار داده است و نیاز به ماده اول نبود. در ماده دوم آمده است که در صورت افزایش نوسانات بیش از 15 درصد قیمت سکه، قاضی بنابه‌درخواست زوج می‌تواند اقساط را تعدیل کند.
ب) در ماده 7 طرح مصوب، در اصلاح ماده 1130 (مربوط به طلاق عسروحرجی)، آمده که درصورتی‌که زوجه کلیه حقوق مالی خود را بذل کند و 2 سال متوالی نیز از همسر خود جدا زندگی کند، عسر و حرج او برای دادگاه محرز خواهد شد. پرسش اینجاست که اگر زنی دچار عسر و حرج و سختی است، به قدری که 2 سال نیز از زندگی خارج مشترک خارج شده، چرا باید از حقوق مالی خود بگذرد تا بتواند از همسرش جدا شود؟! انتظار است فرایند دادرسی ما به قدری حامی کرامت زنان باشد که زنی که در شرایط اعسار به سر می‌برد برای خروج از این شرایط مجبور به گذشتن از حقوق مسلم خود نشود؛ این در حالی است که دسترسی زنان به منابع مالی کمتر بوده و همین اندک حقوق مالی نیز اگر بعد از طلاق به ایشان برسد، در شرایط پس از طلاق، کمتر دچار آسیب خواهند شد.
ج) یکی از مسائل مهم زنان در استیفای حق قانونی و شرعی مهریه، فرار دین مردان است که متأسفانه در روند قضایی فعلی این وضعیت کنترل نمی‌شود. در حال حاضر به جهت رأی وحدت رویه، پس از قطعی‌شدن حکم اگر مردی فرار دین انجام داده باشد، امکان بررسی وجود دارد. در ماده 3 طرح فعلی برای کنترل فرار دین تلاش شده است که این وضعیت بهبود پیدا کند و عبارت «از تاریخ ابلاغ دادخواست مطالبه دین یا ابلاغ اظهارنامه مطالبه دین یا ابلاغ درخواست اجرای ثبت به مدیون» افزوده شده است؛ این در حالی است که اغلب مردان پیش از ورود زوجه به روند‌های قانونی مطالبه مهریه یا طلاق، فرایند مدنظر خود برای فرار دین را طی می‌کنند و عملاً این ماده که انتظار می‌رفت بتواند مسئله زنان را اندکی کاهش دهد، مؤثر نیست. در متن مجلس قبل تلاش شد که در ماده مربوط به فرار دین این عبارت قبل و یا بعد از صدور حکم بیاید که متأسفانه در متن مجلس فعلی این امر هم تقلیل پیدا کرده است و تنها مزیت طرح نیز کمرنگ‌تر دنبال شود.
----بخش اول----

۳:۵۷

| فاطمه قاسم‌پور |
مهریه در مجلس دوازدهم بازگشت به عقب به‌جای بازنگری نظام‌مند- 1 undefinedفاطمه قاسمپور،نماینده مجلس یازدهم تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی و قانون مدنی موسوم به طرح مهریه در چند روز گذشته ابهامات و پرسش‌های بسیاری ایجاد کرده است. بنا نداشتم در این زمینه ورود کنم؛ ولی ازآنجاکه یکی از مهم‌ترین حقوق زوجه در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است، ترجیح دادم نکاتم را بنویسم. اصل این طرح به سال 99 بازمی‌گردد که نوسانات اقتصادی باعث شد که مردانی که در موقعیت پرداخت مهریه قرار گرفته بودند، صدای خود را به قانون‌گذار برسانند و از قانون‌گذار استمداد بطلبند که با این میزان از تغییر در قیمت سکه هر روز بر میزان تعهداتشان اضافه می‌شود. خاطرم است در آن زمان ناظر بر مطالبه‌ای که از مجلس شد نزدیک به 5 طرح از سوی نمایندگان در سامانه مجلس بارگذاری شد که با برگزاری جلسات در فراکسیون زنان مجلس یازدهم تلاش شد این طرح‌ها به سمت احقاق حقوق زوجین برود و فقط از ناحیه حقوق زوج دنبال نشود که در برخی از موارد با طراحان به توافق رسیدیم و در برخی از موارد مثل مالیات بر مهریه که در طرح مجلس قبل بود و در طرح جاری البته نیست، توفیقی حاصل نشد. نهایت امر با پیگیری مکرر فراکسیون زنان مجلس، طرح موسوم به طرح مهریه در مجلس یازدهم به صحن نرسید؛ اما این طرح به شکل دیگری در مجلس دوازدهم پیگیری شد که در ادامه به بررسی مفاد این طرح جاری می‌پردازم. الف) تغییر ضمانت اجرایی: شکی نیست در نسبت با مردان معسر کسی قائل به استفاده از مجازات حبس نیست. اما مردی که ملائت داشته و به عللی استنکاف از پرداخت مهریه همسر خود دارد، چطور؟ کاهش ضمانت اجرایی کیفری مهریه به پابند الکترونیک قابل‌قبول است؟ در این صورت این مردانی که در صورت داشتن مال از پرداخت مهریه استنکاف می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی با بسنده کردن به مجازات استفاده از پابند الکترونیک و بدون ایجاد کوچک‌ترین خللی در روند زندگی خود، به استنکاف از پرداخت این حق شرعی و قانونی زن ادامه دهند. چون در متن طرح مذکور آمده است که چنانچه محکوم‌علیه در ازای دین خود، مالی دریافت نکرده باشد، مانند مهریه یا دیه یا خسارات ناشی از جرایم غیرعمدی، صرفاً نظارت سامانه‌های الکترونیک اعمال می‌شود. حقیقت امر این است که در قوانین موجود، برای دریافت مهریه، اصل بر این است که مرد معسر است و زنانی که درخواست دریافت مهریه دارند می‌بایست عدم اعسار زوج را ثابت کنند. کارشناسان حقوقی – قضایی معتقدند که زندانیان مهریه عمدتاً افرادی‌اند که در پرداخت اقساط مهریه به جهت نوسانات مالی دچار اعسار مجدد می‌شوند و درخواست تعدیل مهریه را می‌دهند. خب اگر مسئله این است که این طرح در ماده 2 این مسئله را به‌خوبی مورد توجه قرار داده است و نیاز به ماده اول نبود. در ماده دوم آمده است که در صورت افزایش نوسانات بیش از 15 درصد قیمت سکه، قاضی بنابه‌درخواست زوج می‌تواند اقساط را تعدیل کند. ب) در ماده 7 طرح مصوب، در اصلاح ماده 1130 (مربوط به طلاق عسروحرجی)، آمده که درصورتی‌که زوجه کلیه حقوق مالی خود را بذل کند و 2 سال متوالی نیز از همسر خود جدا زندگی کند، عسر و حرج او برای دادگاه محرز خواهد شد. پرسش اینجاست که اگر زنی دچار عسر و حرج و سختی است، به قدری که 2 سال نیز از زندگی خارج مشترک خارج شده، چرا باید از حقوق مالی خود بگذرد تا بتواند از همسرش جدا شود؟! انتظار است فرایند دادرسی ما به قدری حامی کرامت زنان باشد که زنی که در شرایط اعسار به سر می‌برد برای خروج از این شرایط مجبور به گذشتن از حقوق مسلم خود نشود؛ این در حالی است که دسترسی زنان به منابع مالی کمتر بوده و همین اندک حقوق مالی نیز اگر بعد از طلاق به ایشان برسد، در شرایط پس از طلاق، کمتر دچار آسیب خواهند شد. ج) یکی از مسائل مهم زنان در استیفای حق قانونی و شرعی مهریه، فرار دین مردان است که متأسفانه در روند قضایی فعلی این وضعیت کنترل نمی‌شود. در حال حاضر به جهت رأی وحدت رویه، پس از قطعی‌شدن حکم اگر مردی فرار دین انجام داده باشد، امکان بررسی وجود دارد. در ماده 3 طرح فعلی برای کنترل فرار دین تلاش شده است که این وضعیت بهبود پیدا کند و عبارت «از تاریخ ابلاغ دادخواست مطالبه دین یا ابلاغ اظهارنامه مطالبه دین یا ابلاغ درخواست اجرای ثبت به مدیون» افزوده شده است؛ این در حالی است که اغلب مردان پیش از ورود زوجه به روند‌های قانونی مطالبه مهریه یا طلاق، فرایند مدنظر خود برای فرار دین را طی می‌کنند و عملاً این ماده که انتظار می‌رفت بتواند مسئله زنان را اندکی کاهش دهد، مؤثر نیست. در متن مجلس قبل تلاش شد که در ماده مربوط به فرار دین این عبارت قبل و یا بعد از صدور حکم بیاید که متأسفانه در متن مجلس فعلی این امر هم تقلیل پیدا کرده است و تنها مزیت طرح نیز کمرنگ‌تر دنبال شود. ----بخش اول----
مهریه در مجلس دوازدهمبازگشت به عقب به‌جای بازنگری نظام‌مند- 2
د) حق حبس که در مفاد1085 و1086 قانون مدنی بر اساس فقه امامیه قانون‌گذاری شده است، در این طرح اصلاح شده است و یحتمل ذهنیت این بوده است که بسیاری از زنان با توجه‌ به این حق قانونی به تکالیفشان در زندگی با همسر پایبند نیستند و زوجه با سوءاستفاده از این حق، قبل از اینکه تکالیفش را در زندگی با همسر ادا کند، در ابتدای زندگی درخواست دریافت مهریه را دارد و پس از آن نیز، دیگر به زندگی پایبند نیست و همسر هم امکان پرداخت مهریه را ندارد، پس این حق باید تعدیل شود. به همین جهت در ماده 5 این طرح، به این موضوع پرداخته شده است. در این طرح آمده است که مرد چنانچه اعسار داشته باشد و مهریه تقسیط شود و اولین قسط پرداخت شود، حق حبس از میان برداشته می‌شود و علاوه بر این در بخش دیگری از این ماده آمده که اگر بخشی از مهریه را تعیین و زوج پرداخت کند، حق حبس ساقط می‌شود. بخشی از مهریه یعنی چقدر؟ 1 ریال؟ 10 ریال؟ میلیون‌ها ریال؟ یا بیشتر؟ درواقع قانون‌گذار در این بند در رودربایستی با نحوه استیفای حقوق زنان، برای از میان برداشتن یک حق شرعی، روندی را طراحی کرده که به‌نوعی هم آن حق در ظاهر وجود داشته باشد و هم بهره‌مندی از آن غیرممکن شود.
اما مهم‌تر از متن، فرامتن است. فرامتنی چنین سبکی از ورود به مسائل خانواده، نادیده‌انگاری زنان است. حتماً معسر نباید زندانی شود، اما حقوق زنان و به طور ویژه احقاق حقوقشان در فرایند دادرسی چقدر موردتوجه بوده است؟ قانون‌گذار می‌بایست در راستای سیاست‌های کلی خانواده - بند 7- حرکت کرده؛ در این بند به نگاه نظام‌مند به حقوق خانواده اشاره شده و متناسب با نیاز‌ها و مقتضیات جدید، این «نظام حقوقی» بایستی مورد بازنگری قرار گیرد. نگاه نظام‌مند به حقوق خانواده یعنی قانون‌گذار بداند به صورت نقطه‌ای و بدون در نظر گرفتن شبکه حقوق و تکالیف مرتبط با هریک از اعضای خانواده -مثلاً نظام حقوق مالی زوجه و...- نمی‌تواند وارد فرایند قانون‌گذاری شود.
و در نهایت اینکه این طرح، بدون توجه به نقش مهریه در بافتار جامعه ایرانی طراحی شده است. در خانواده‌های ایرانی کمتر زنی است که مهریه خود را دریافت کرده باشد؛ زنان خود را شریک زندگی مردان می‌دانند و دوشادوش مرد زندگی‌شان تلاش می‌کنند زندگی مشترک خود را بسازند و محیط آرامی را برای خانواده خود فراهم کنند. اغلب افرادی که مطالبه مهریه دارند - چه در زمان زندگی مشترک و چه در هنگام جدایی - مهریه برایشان ابزاری است برای چانه‌زنی در موضوعات دیگر. درک نقش مهریه در منازعات زوجین، سبب می‌شود قانون‌گذار به‌گونه‌ای دیگر رویکرد خود را تعریف کند؛ لذا هر گونه تصمیم‌گیری درباره مهریه در نسبت با حقوق دیگر زوجین باید دنبال شود. مالیت مهریه لزوماً برای زنان در منازعات خانوادگی کارکرد ندارد، بلکه مهریه حقی است که به‌واسطه آن می‌توانند به حقوق دیگری دست پیدا کند. ممکن است مطرح شود این غلط است و مهریه باید به کارکرد اصلی خود بازگردد، حتماً من و بسیاری از مخالفان این طرح نیز با این گزاره موافق هستیم به شرطی که حقوق اسلامی زوجین اعم از زن و مرد به‌خوبی استیفا و آیین دادرسی حقوق خانواده به‌خوبی بازنگری شود.
----بخش دوم----
undefinedhttps://farhikhtegandaily.com/page/275732/

undefinedلینک کانال بله:https://ble.ir/f_ghasempour_ir undefinedلینک کانال ایتا:https://eitaa.com/fghasempour_irundefinedلینک کانال تلگرام:https://t.me/fghasempour_ir

۳:۵۷