بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش ها منتشر کرد: مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات
دفتر مطالعات بخش عمومی در گزارش «مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات» آورده است که رویکرد های اتخاذ شده در حوزه مالیات علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای تکالیف بر عهده دولت، می تواند به عنوان ابزاری برای سیاستگذاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
ویکرد های اتخاذ شده در حوزه مالیات علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای تکالیف بر عهده دولت، می تواند به عنوان ابزاری برای سیاستگذاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
شماره مسلسل: ۲۰۶۸۰
rc.majlis.ir/fa/report/show/1836219
پژوهانه | @rcmajles_ir
۸:۳۱
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
20680.pdf
۵.۶۴ مگابایت
#سند_پژوهشی | مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
پژوهانه | @rcmajles_ir
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
۸:۳۱
بازارسال شده از اینتاپرس
میرزایی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:کاهش فاکتورهای صوری با صدور صورتحساب الکترونیک
️یک نماینده مجلس یکی از بزرگترین مشکلات مودیان مالیاتی را مسئله فاکتورهای صوری دانست و گفت: با زیرساخت صورتحساب الکترونیک و اعتبارسنجی هر شرکت، امکان ایجاد شرکتهای صوری و ارائه فاکتورهای جعلی بهشدت کاهش پیدا میکند و اقتصاد پیشبینیپذیر خواهد شد.
http://www.intamedia.ir/news/ID/47180
http://www.intamedia.ir/news/ID/47180
۱۶:۲۸
اندیشکده صدراعظم
میرزایی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: کاهش فاکتورهای صوری با صدور صورتحساب الکترونیک
️یک نماینده مجلس یکی از بزرگترین مشکلات مودیان مالیاتی را مسئله فاکتورهای صوری دانست و گفت: با زیرساخت صورتحساب الکترونیک و اعتبارسنجی هر شرکت، امکان ایجاد شرکتهای صوری و ارائه فاکتورهای جعلی بهشدت کاهش پیدا میکند و اقتصاد پیشبینیپذیر خواهد شد. http://www.intamedia.ir/news/ID/47180
متأسفانه همچنان این گزاره اشتباه درحال انتشار و گسترش است. عجیبتر اینکه عدهای از نمایندگان مجلس تحت تأثیر القائات نادرست و غیرمستند عدهای پروژهبگیر قرار میگیرند و بدون تأمل و بررسی این اظهارات غیرکارشناسی و غیرواقعی را مطرح میکنند و به آن وجه و اعتبار میدهند.
۱۶:۳۳
از تابآوری تا پادشکنندگی«تحلیل جامعهشناختی تجربهزیسته نویسنده در نشریه سامان»
مهراب عالی، دکترای جامعهشناسی توسعه
دکتر مدنیزاده، وزیر اقتصاد، در یکی از تازهترین اظهارات خود، به موضوعی کلیدی در عرصه اقتصاد ایران اشاره کرد: ضرورت گذار از «تابآوری» به «پادشکنندگی» در ساختارهای اقتصادی کشور. این گزاره، فراتر از یک شعار، میتواند یک نقشه راه دقیق برای مواجهه با چالشهای اقتصادی و اجتماعی باشد که نظام مالیاتی کشور بهشدت به آن نیازمند است.تابآوری، مفهومی شناختهشده در مدیریت بحران و اقتصاد است که به معنای توانایی یک سیستم برای حفظ عملکرد و بازگشت به وضعیت پیش از بحران است. در واقع، سیستم تابآور قادر است در برابر فشارها و شوکها مقاومت کرده و آسیبها را کاهش دهد تا به وضعیت پایدار بازگردد.اما پادشکنندگی، مفهومی نوین و پیشرفتهتر است که توسط نسیم طالب متفکر لبنانی- آمریکایی مطرح شده است. برخلاف تابآوری که به بازگشت سیستم به وضعیت اولیه تاکید دارد، پادشکنندگی به توانایی سیستم در بهرهگیری از آشفتگیها و بحرانها برای قویتر شدن اشاره دارد. یک سیستم پادشکننده نه تنها از فشارها آسیب نمیبیند، بلکه آنها را فرصتی برای رشد، بهبود و نوآوری تبدیل میکند.
نظام مالیاتی کشور، بهعنوان اصلیترین منبع درآمد دولت، در مواجهه با تحریمها، تورم بالا، نوسانات اقتصادی و فشارهای اجتماعی، نیازمند تابآوری است تا بتواند در شرایط سخت به وظیفه خود عمل کند. اما شرایط پیچیده و مداوم بحرانها در ایران، نیازمند سطح بالاتری از آمادگی و قابلیت است: پادشکنندگی.این بدان معناست که نظام مالیاتی ضمن آنکه باید مقاوم باشد و بتواند به حالت اولیه بازگردد، بلکه باید از فشارها و تحولات منفی بهره ببرد تا خود را اصلاح و بهبود بخشد. به عبارت دیگر، هر بحران باید به فرصتی برای افزایش شفافیت، ارتقای فناوریهای اطلاعاتی و بهبود فرآیندها تبدیل شود.
تحلیل جامعهشناختی تجربه زیسته ارتباط مستقیم نویسنده با مصاحبه عمیق، گفتگو و تهیه گزارش های متعدد از کارکنان سازمان در «نشریه سامان» طی دوسال اخیر به روشنی نشان می دهد، یکی از مهمترین چالشهایی که تابآوری و پادشکنندگی نظام مالیاتی را در سالهای گذشته تهدید کرده است، مشکلات معیشتی، رفاهی، انگیزشی و عدم درک تخصصگرایی در این سازمان تخصصی و فنی بوده است که سیستم را به سمت نقطه ای بی بازگشت می برد. به روشنی معلوم است، وضعیت رهاشدگی ذهنی و روانی کارکنان سازمان، با پرداختهای ناکافی، وضعیت رفاهی نامناسب، عدم شفافیت و مشخص بودن مسیر ارتقا شغلی، به شدت موجب کاهش انگیزه و کارایی کارکنان مالیاتی کشور شده است. این وضعیت نه تنها به عملکرد سیستم ضربه زده، بلکه توانایی نظام مالیاتی برای مواجهه هوشمندانه با بحرانها را کاهش داده و آینده آن را با مخاطره مواجه کرده است.
دکتر مدنیزاده به درستی هشدار داده است که در دنیای پرتنش و پیچیده امروز، دیگر تنها تابآور بودن کفایت نمیکند. در حالی که تابآوری نظام مالیاتی با چالش مواجه است، باید به طور جدی به پادشکننده کردن آن اندیشید. یعنی باید نظام مالیاتی کشور به نقطهای برسد که از فشارها و بحرانها فرصت بسازد و با اصلاح و نوآوریهای مستمر، به نهادی کارآمدتر و قویتر تبدیل شود. اما بدون تردید این هدف بدون شفافسازی فرآیندهای انتصابات، سرمایهگذاری جدی در رفاه و توانمندسازی نیروی انسانی، رفع دغدغه های معیشتی و ارتقاء شغلی و به رسمیت شناختن تخصص کارکنان مالیاتی کشور محقق نخواهد شد. آینده اقتصاد ایران به شدت وابسته به این تحول بنیادین است.
۶:۰۹
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش ها منتشر کرد: بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون
دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارش «بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون» آورده که بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ درحالی ازسوی دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که برخلاف سنوات گذشته، ارقام مربوط به منابع- مصارف هدفمندی یارانهها و برخی دیگر از فصول مهم که پیش از این در احکام بودجه منعکس میشد به جداول کلان بودجه منتقل شده بود.
در ادامه آمده که رقم سرجمع منابع- مصارف عمومی ۵۹۸۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این مقدار حدود ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع- مصارف هدفمندسازی یارانهها، نفت طرحهای خاص و نفت نیروهای مسلح بود که به جداول کلان منتقل شده بودند. درنهایت در مصوبه مجلس شورای اسلامی، اقلام مذکور از سقف منابع عمومی خارج شدند و رقم منابع عمومی معادل ۴۹۵۶ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
شماره مسلسل: ۲۱۰۰۸
rc.majlis.ir/fa/news/show/1846581
پژوهانه | @rcmajles_ir
۷:۱۱
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
21008.pdf
۳.۱۸ مگابایت
#سند_پژوهشی | بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
پژوهانه | @rcmajles_ir
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
۷:۱۱
بازارسال شده از چارسو اقتصاد
۶:۴۸
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
#گزارش_کارشناسی |توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد: بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور: بودجه دستگاه های اجرایی
دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش ها در گزارش «بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور: بودجه دستگاههای اجرایی» آورده که بودجه دستگاههای اجرایی کشور معمولاً در جدول ۷ بودجههای سنواتی مطرح میشود. این بودجه در سالهای گذشته حدود سهچهارم از بودجه را تشکیل میداد.
در ادامه بیان شده که البته بهعلت رشد قابل ملاحظه سایر جدولهای بودجه (ردیفهای متفرقه و تملک داراییهای مالی) سهم این بخش از بودجه در سال ۱۴۰۴ به ۵۸ درصد رسیده است. بودجه دستگاههای اجرایی در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۴۱ درصد رشد داشته و به ۳۱۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
شماره مسلسل: ۲۱۰۳۲
rc.majlis.ir/fa/news/show/1847251
پژوهانه | @rcmajles_ir
۱۶:۵۴
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
21032.pdf
۴.۰۲ مگابایت
#سند_پژوهشی | بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور(۲): بودجه دستگاه های اجرایی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
پژوهانه | @rcmajles_ir
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
۱۶:۵۴
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
#گزارش_کارشناسی |توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شد؛ ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریور ۱۴۰۴: اصلاح ساختار بودجه
دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارش «ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریور ۱۴۰۴: اصلاح ساختار بودجه» آورده که فصل سوم قانون برنامه هفتم توسعه با عنوان «اصلاح ساختار بودجه» در پی مهار ابرچالش مزمن نظام مالی دولت ایران است؛ ابرچالشی که از ناترازی ساختاری میان منابع و مصارف، وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، بیانضباطی مالی و ضعف بهرهوری سرمایهگذاریهای عمرانی بودجه ناشی میشود.
شماره مسلسل: ۲۱۰۴۳
rc.majlis.ir/fa/news/show/1847671
پژوهانه | @rcmajles_ir
۱۵:۰۷
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهشهای مجلس
21034.pdf
۱.۸ مگابایت
#سند_پژوهشی | ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا شهریور ۱۴۰۴: فصل ۴ - اصلاح نظام مالیاتی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
پژوهانه | @rcmajles_ir
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
۱۵:۰۷
سوال: کدام یک از موارد میتواند مشمول مالیات حقواگذاری محل شود؟
گزینه
گزینه
گزینه
گزینه
۶:۱۲
بازارسال شده از جامعه اندیشکدهها
#اخبار#نشر_اندیشکده
۱۰:۴۳
بازارسال شده از جامعه اندیشکدهها
کلیدواژگان: تولید ناخالص داخلی، مالیات، اقتصاد کلان
#اقتصاد#بررسی_تحلیل
۵:۱۸
بازارسال شده از اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور
گزارش سیاستی فرار مالیاتی و نواقص نظام مالیاتی در ایران منتشر شد.
پژوهشگر؛ وحیده حاجی حسنی
تاریخ انتشار ؛ ۱۴۰۴/۸/۲۰
شماره مسلسل ؛ ۱۴۰۳۱۲۱۲۷
تعداد صفحات ؛ ۳۱ برگ
نوع گزارش ؛ سیاستی
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.
#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی
اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.
#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی
اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام
۵:۲۸
بازارسال شده از اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور
نواقص نظام مالیاتی.pdf
۶۶۸.۱۸ کیلوبایت
گزارش سیاستی فرار مالیاتی و نواقص نظام مالیاتی در ایران منتشر شد.
پژوهشگر؛ وحیده حاجی حسنی
تاریخ انتشار ؛ ۱۴۰۴/۸/۲۰
شماره مسلسل ؛ ۱۴۰۳۱۲۱۲۷
تعداد صفحات ؛ ۳۱ برگ
نوع گزارش ؛ سیاستی
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.
#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی
اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.
#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی
اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام
۵:۲۸
سوال: کدامیک از آرا زیر قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است؟
گزینه
گزینه
گزینه
گزینه
۹:۲۱
سوال: کدامیک از اظهارنامههای ذیل جریمه عدم تسلیم ندارد؟
گزینه
گزینه
گزینه
گزینه
۹:۲۵
بازارسال شده از جامعه اندیشکدهها
کلیدواژگان: مالیات
#اقتصاد#بررسی_تحلیل
۱۲:۴۵