بله | کانال چطور زی
عکس پروفایل چطور زیچ

چطور زی

۱۰۸عضو
thumbnail
کوچه، فقط راهی برای عبور نبود.جایی بود برای دیدن، شناختن، احوال‌پرسی، دانستنِ حالِ هم و آغازِ بعضی از عاشقانه‌ها.گاهی آن‌قدر تنگ ساخته می‌شد که اگر کدورتی هم بین همسایه‌ها بود، همان نزدیکیِ ناگزیر، آشتی می‌آورد.
با گسترش شهرها، کوچه‌ها کم‌کم محو شدند؛ جایشان را خیابان‌هایی گرفت که انسان‌ها در آن کمتر به هم نگاه می‌کنند.و با کوچه‌ها، بخشی از گرمای روابط انسانی نیز در سکوت کمرنگ شد.
در این مجموعه، به کوچه‌هایی بازمی‌گردم که تنها مسیر عبور نبودند،بلکه ردّ خاطره بودند؛ جایی میان بودن و ناپیدایی.
دیوارها ترک خورده‌اند، درها خاموش‌اند و سایه‌ها آهسته از دیوار بالا می‌روند.این قاب‌ها روایتگر لحظه‌هایی هستند که در هیاهوی امروز نادیده می‌مانند،اما چیزی در آن‌ها هست که نگاه را مکث می‌دهد:نوری محو در انتهای تاریکی، یا شاخه‌ای پیچیده در آجر.
این عکس‌ها ثبت حضورهایی بی‌صدا در بافتی فراموش‌شده‌اند—مکثی میان خاموشی و روشنایی.آنچه می‌بینید، بازنمایی صرفِ فضا نیست؛دعوتی‌ست به شنیدن سکوتِ مکان‌ها
undefinedبیانیه نمایشگاه عکس کوچهundefinedعکاس سیده مریم موسوی از شیراز

#تمدن_نوین_اسلامی#معماری_شهرسازی_اسلامی#میراث_نامحسوس_شهر#رهش
@chetorzi

۱۵:۵۴

undefinedدو نوع زن

undefined آیت‌الله جوادی آملی
undefined زنانی که در اوج امنیت، می‌جنگند برای برداشتن تکه‌ای پارچه از سرشان!!
undefined و زنانی که زیر بمباران می‌گردند به دنبال همان یک تکه پارچه، برای حفاظت از شرافت‌شان!!
undefinedحرمت زن ، نه اختصاص به خود زن دارد. نه مال شوهر و نه ویژه برادران و فرزندانش می‌باشد .
undefined همه‌ی اینها اگر رضایت بدهند، "قرآن" راضی نخواهد بود.
چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان "حق‌الله" مطرح است. حجاب زن، حقی است الهی!عصمت زن، حق الله است.
undefinedزن به عنوان امین حق‌الله، از نظر قرآن مطرح است.
undefinedزن باید این مسئله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم . حجاب زن، مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم.حجاب زن، مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند.
undefined حجاب زن «حقی الهی» است .

۱۹:۵۲

بازارسال شده از نوسان
thumbnail
آگهی تسلیت #نستله برای سرباز اسرائیلی کشته شده در جنگ غزه که کارمندش هم بوده.
نوسان | @navasanTV

۶:۰۶

بازارسال شده از محسن قنبریان
undefined تقدّمِ سیاست بر تربیتundefined توازنِ صدای حقّ و تکلیف در قبال زنان
نکتهٔ اصلی در قبال زنان، تقدّم «سیاست» - به معنای حقوقِ اساسی، نه تحلیلِ سیاسی و جناح‌بازی - بر «تربیت» است. برخلاف عده‌ای که می‌گویند اول تربیت کنیم بعد حق سیاسی بدهیم، امام (ره) به تبعیت از امیرالمؤمنین (ع) می‌گوید: «حق سیاسی را بده، بعد تربیت کن». «ورژن انقلاب اسلامی» نیز همین بود. امام (ره) از دوران پهلوی یک جامعهٔ عفیف تحویل نگرفت؛ جامعه‌ای که جشن هنر و کازینوها را تجربه کرده بود. ایشان در مواجهه با چنین جامعه‌ای، از یک «آلترناتیو» استفاده کرد و یک ماه پس از انقلاب فرمود: «زن‌ها گمان نکنند که این مقامِ زن است که باید بزک‌کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقامِ زن نیست؛ این عروسک‌بازی است نه زن. زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدّراتِ اساسیِ مملکت دخالت بکند. زن آدم‌ساز است؛ زن مربّیِ انسان است.» یعنی امام «دخالت‌دادنِ زن در مقدّراتِ سیاسی‌اش را با بزک‌کردنش طاق زد» و این اصلی‌ترین عنصری بود که زن مسلمان را باحجاب کرد.
این راهبرد ریشه در سیرهٔ پیامبر (ص) دارد. آیهٔ دوازده سورهٔ ممتحنه، که مربوط به بیعت زنان است: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ... وَ لَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ»؛ بر مواردی چون پرهیز از شرک، فحشا، دزدی و سقط جنین تأکید دارد. مرحوم شیخ طوسی در «التبیان» این بیعت را مانند بیعت مردان در جنگ، یعنی یک «بیعت سیاسیِ مکرّر»*، می‌داند نه صرفاً پذیرش اسلام. در انتهای آیه، عبارت «لَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ» (در کار نیک از تو نافرمانی نکنند) آمده که مانند یک «...» است و پیامبر (ص) آن را *بر اساس تفاهمِ اجتماعی با موارد روز پُر می‌کرده است؛ مواردی مانند «شیوهٔ عزاداری» یا پرهیز از «تبرّج» و «خلوت با نامحرم». این راهبریِ فعالانهٔ جامعه است.
امروز ما با دو «دیگری» جدّی مواجهیم:
۱- جریان ارتجاعی: این جریان که از دورهٔ پس از پیامبر (ص) آغاز شد، نگاهی سخت‌گیرانه به زن داشت. چنانکه روایات نشان می‌دهد برخی صحابه رویه‌ای سخت‌گیرانه در قبال زنان داشتند که با سیرهٔ پیامبر (ص) متفاوت بود؛ رویه‌هایی که موجب «اجحاف در دین» و سخت‌گیری بر زنان می‌شد. شهید مطهری (ره) می‌گوید این «روح» در جامعهٔ متشرّعین سرایت کرد تا جایی که «نام» زنانشان هم جزو «عورت» شد و کلماتی چون «ضعیفه» و «متعلّقه» رواج یافت. این خطّ فکری، اگرچه دیگر نمی‌تواند زن را به خانه بازگرداند، اما نمایی بسیار منفی‌ از «حقوق زن» ارائه می‌دهد و با دیگر چهره‌های دینی «هم‌سو» تلقّی می‌شود.
۲- جریان تجدّدی: این جریان نیز با تعریف «نقش‌های ساختگی (فیک)» برای زن در جامعهٔ مدرن، برای شخصیت معنوی او مخاطره‌آمیز است.
راه‌حلّ اصلی در برابر این دو جریان، نه صرفاً «آگاهی‌بخشی»، بلکه «رعایت حقوق اساسی و تصحیح ساختارها» است. برای این امر، رعایت «تقدم رُتبی» ضروری است؛ قاعده این است: اول «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» را بگو، بعد بگو «تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ» نکن. تا زمانی که مفاهمه و توازنِ صدایِ حق و تکلیف در قبالِ زنان صورت نگیرد، این قفل‌ها باز نمی‌شود.
برای بازکردنِ این قفل‌ها، باید به سراغ «ولایت طرفینی» رفت؛ وقتی رابطه قطع و بسته شده، نصیحت کارگر نیست (النَّصِيحَةُ خَشِنَةٌ). باید این حق برای زنان نیز فراهم باشد که حاکمان را نهی از منکر کنند. مثلاً زنی که قرار است به‌خاطر بی‌حجابی جریمه شود، اگر سابقهٔ نهی از منکرِ یک مسئول را داشته باشد، در مجازاتش تخفیف داده شود. پیامِ این کار این است که رابطه «دوطرفه» است. این حرکت می‌تواند از این برساختِ غلط که «یک طبقه همیشه محکوم‌اند و یک طبقه همیشه نهی می‌کنند»، عبور کرده و راه را باز نماید

undefined محسن قنبریان | ۴ آبان ۱۴۰۴undefined جلسه سوم از درس‌گفتار مذاکرات قانون اساسی | اصل ۲۱: حقوق زن | مدرسه مروی تهران

undefinedبیشتر بدانید:undefined نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجابundefined فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف

undefined @m_ghanbarian

۱۰:۳۹

thumbnail
موشی در خانه صاحب مزرعه تله موش ديد. به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد. همه گفتند: تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد.ماری در تله افتادو زن مزرعه دار را گزيد.از مرغ برايش سوپ درست کردند.گوسفند را برای عيادت کنندگان سر بريدند.گاو را برای مراسم ترحيم کشتندو در اين مدت موش از سوراخ ديوار نگاه میکرد و به مشکلی که به ديگران ربط نداشت فکر میکرد!
/کلیله و دمنه
حکایت امروز جامعه اسلامی ماست
#نه_به_فردگرایی#سبک_زندگی#حکمت#اسلام_اجتماعی
@chetorzi

۱۱:۱۱

بازارسال شده از نظر سوم
undefined روش درست و نادرست اثر گذاری
آیت الله عابدینی

undefined یادتان باشد، «عمل با عمل» مقابله می‌کند، نه «فکر با عمل»: برای اصلاح یک فرهنگ یا رفتار غلط در فرد و جامعه، صرفاً ارائه «فکر صحیح» کافی نیست. چرا؟ چون فکر صحیح با عمل غلطی که برای انسان لذت‌بخش شده، مستقیماً درگیر نمی‌شود. روش قرآن این است که در مقابل یک عمل غلط، یک «عمل صحیح» قرار می‌دهد تا در میدان، جایگزین آن شود. پس از آنکه عمل صحیح جای پا باز کرد، فکر صحیح می‌آید و آن را تقویت و تعمیق می‌بخشد.
undefinedشما نمی‌توانید با سخنرانی درباره شجاعت، ترس را از دل کسی که در میدان جنگ است بیرون کنید؛ اما وقتی او را در صحنه عمل شجاعانه قرار دادید، آنگاه معرفت به شجاعت در وجودش می‌نشیند.

undefined کلاس درس خدا، متن حوادث و وقایع زندگی است: این قاعده توحیدی را فراموش نکنید که بیان خداوند مصداقی است. «قَوْلُهُ فِعْلُهُ»، یعنی کلام خدا همان فعل خداست و خداوند از طریق حوادث و وقایع و مصادیق عینی با ما سخن می‌گوید. لذا رشد در حوادث ایجاد می‌شود.
undefined جایی که دقیق ترین نگاه های توحیدی بیان شده است کجاست؟ محل بیان درس خدا کجاست؟ آیات قرآن در ضمن رویداد ها و مسیر اتفاقات و سختی های بدر و احد و صلح حدیبیه و ... جزییات و ظرائف نازل و توسط پیامبر تبیین می شده است . ما نیز باید در مواجهه که که در متن زندگی با مردم داریم آیات و معارف دینی را نشان دهیم؛در جنگ، زلزله، تحریم، راهپیمایی و... . «جهاد تبیین» هم به همین معناست؛ یعنی معارف را بهنگام و متناسب با همین حوادث برای مردم تحلیل کنید، نه اینکه صرفاً سخنرانی انتزاعی بکنید. وقتی مردم درگیر یک واقعه هستند و عطش فهمیدن دارند، آنجاست که کلام حق بر دلشان می‌نشیند و توحید و معاد برایشان عینی می‌شود.
undefined در دعوت به حق، هدف هرگز وسیله را توجیه نمی‌کند: این اصل حیاتی است. مسیر و وسیله، خودشان جزئی از هدف هستند.
یادتان باشد «از پدر و مادر باطل و مقدمات باطل، حق متولد نمی‌شود». به همین خاطر پیامبر اکرم (ص) حتی در اوج ضعف ظاهری در مکه، ذره‌ای مداهنه و مسامحه نکرد و از ابزار باطل برای رسیدن به حق بهره نبرد. میان «مدارا» که یعنی پیشروی تدریجی طبق نقشه برای رسیدن به هدف، و «مسامحه» که یعنی سستی و عقب‌نشینی از اصول، تفاوت قائل شوید.
undefinedاصل تدریج در دعوت اصل فراموش شده است. روش دعوت پیامبر (ص) سه بُعد تدریجی داشت: برای تغییر آن جامعه جاهلی، پیامبر سه چیز را به صورت تدریجی پیش برد:
undefined ۱. تدریج در سطوح دعوت: ابتدا در مکه، «اعتقادات اجمالی و فطری» را مطرح کرد. پس از هجرت و تشکیل حکومت در مدینه، «احکام تفصیلی» را بیان نمود و در ضمن همین احکام و حوادث، «اعتقادات تفصیلی» را تبیین کرد.
undefined ۲. تدریج در مخاطب : دعوت را از نزدیکان (وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ) شروع کرد، سپس به اهل مکه، بعد گسترش دادند و در نهایت دعوت را جهانی کردند
undefined ۳. تدریج در بیان وظایف عملی: احکام، به خصوص آن‌هایی که با عادات ریشه‌دار مردم در تضاد بود، یکباره نازل نشد. نمونه بارز آن، حرمت شراب است که در چهار مرحله و طی سال‌ها با زمینه‌سازی دقیق انجام شد تا جامعه توان پذیرش آن را پیدا کند.

undefined روش مواجهه را دقت کنیم و هوشیار باشید که دشمن چگونه حمله می‌کند: دشمن هوشیار، مستقیماً به افکار و اعتقادات شما حمله نمی‌کند، چون می‌داند این کار حساسیت و مقاومت ایجاد می‌کند. بلکه «سبک زندگی» و اعمال جامعه را هدف می‌گیرد. مانند موریانه فرهنگ را از درون تهی می‌کند تا به تدریج فکر و باور شما را هم عوض کند. در مقابل، راهکار قرآن هم مقابله در صحنه عمل است، نه فقط گفتاردرمانی.
undefined استنباط «قالب و روش» از قرآن سخت‌تر از فهم و اجتهاد «محتوا» از قرآن است: ما اغلب در محتوا مانده‌ایم، در حالی که ریختن محتوای دین در قالب‌های غیردینی و وارداتی، حقیقت دین را «مسخ» می‌کند و نتیجه مطلوب را به بار نمی‌آورد. استنباط قالب و روش صحیح از دین، اجتهادی به مراتب عمیق‌تر و دشوارتر است و باید به آن اهتمام بورزیم تا بتوانیم با همان روشی که پیامبر موفق شد، ما هم موفق شویم.
undefined روش دعوت قرآن و پیامبر را در تربیت متفاوت از روش های متداول بین ماست. به روش قرآن باید بازگردیم و الگوی ما باشد. مثلا نوجوانی که تازه به بلوغ رسیده را بدون زمینه سازی های قبلی با حجم انبوه رساله احکام مواجه نکنید. باید با «فضاسازی» و اصل بیان تدریجی احکام مورد نیاز، او را مرحله به مرحله با احکام آشنا و همراه کرد. این روش در دعوت غیرمسلمانان و یا افرادی که زمینه تربیت دینی کمتری داشتند نیز پا برجاست. وظیفه ما در دعوت فقط ابلاغ حکم نیست، بلکه رساندن مخاطب به عمل است و این امر گاهی اقتضای تدریج و مدارا دارد.
undefinedبرگرفته از دروس تفسیر المیزان آیات ۱۳۰ الی ۱۳۸
#قواعد_جهاد_تبیین

۱۰:۵۷

بازارسال شده از فصلنامه اقلیما
thumbnail
undefined*زبان اشیاء زن مبارز*چرا چادر دوام آورد و هنوز می‌تواند کسانی را عصبانی کند؟
مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت
چادر سیاه زن ایرانی بیشتر از اینکه مصداقی برای مفهوم کلی لباس و پوشش باشد، جعبه سیاه کشف ‌اسرار زن ایرانی است. اگر بتوان چادر را رمزگشایی کرد و در یک کار نشانه‌شناسانۀ تاریخی دلالت‌های ‌اکنونی او را نتیجه گرفت، می‌توان صحنۀ نزاعی را که زن ایرانی در آن حاضر است صورت‌بندی کرد.‌چادر ریشه‌ای ایرانی دارد اما در دو قرن اخیر، ما شاهد نوعی هم‌نشینی فرهنگ ایرانی و سبک‌ زندگی ‌مسلمانی در کانون چادر هستیم. چادر در عهد صفوی و قاجار با اشکال و صورت‌های مختلفی که دارد بیش ‌از هر چیزی انتخاب خوبی برای پوشش زنانه است. زن ایرانی به مدد پوشش سرتاسری می‌توانست با حفظ مستورگی ‌گاهی استثنایی برای خروج از خانه را موجه و ممکن سازد. با آغاز مدرنیته تحمیلی و تقلیدی، چادر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مظاهر «واپس‌گرایی» شناسایی و ‌صورت‌بندی شد. تجربۀ توتون و تنباکو و مشروطیت که حاکی از لحظاتی بود که زن ایرانی قدری توانسته ‌بود از الگوی رایج مستوره و در حاشیۀ خود عبور کرده و خودی نشان دهد، به مدرن‌سازان توصیه می‌کرد ‌برای تغییر قوارۀ جامعه به جامعۀ شبه‌اروپایی باید تغییر در زنان را جدی گرفت. در اینجا چادر یکی از اصلی‌ترین موانع استحالۀ هویتی زنان بود.‌در جریان قانون کشف حجاب ۱۳۱۴ اگر چه با مطلق حجاب سنتی مبارزه شد اما حتی در آن دوره به‌طور ‌خاص با چادر ستیز شد و هم در دورۀ دوم پهلوی که قانون مذکور ملغی شد، طرد چادر همچنان در دستور ‌کار قرار داشت و در این میانه چادر آماج انواع تهمت‌ها، برچسب‌ها، تمسخر‌ها و تخریب‌ها بود. پرسش مهم‌تر این است که چطور چادر دوام آورد؟ آیا ایدۀ «پوشیدگی بیشتر» در فرهنگ سنتی تا این ‌اندازه قدرتمند بود که بتواند استحکام خود را در برابر این حجم مستمر از هجمه‌ها حفظ کند؟ چرا زن ‌ایرانی با طرف مقابلش که مخالف این نماد بود به یک تعادلی از پوشیدگی نرسید که هم تا حد خوبی ‌تأمین‌کنندۀ حدود شرعی پوشش باشد و هم بتوان آن را در جهان مدرنیتۀ ایرانی هضم کرد؟ و پرسش ‌اساسی‌تر این است که چطور چادر زن ایرانی عصبانی‌کننده و مورد نفرت و کینۀ باطن مردسالار غرب و ‌غربگرایان است؟ اگر در یک پاسخ سطحی و ساده بگوئیم منشأ این غضب این است که حکومت اسلامی ‌پیروز در ۱۳۵۷ مجدداً چادر را به زنان بقبولاند آنگاه باید پرسش کنیم چگونه یک حکومت تازه‌تأسیس ‌توانسته یک عنصر کتک‌خورده را به این قدرت و وسعت احیا کند؟واقعیت این است که این چادر دیگر آن چادر نیست. زن ایرانی دست از چادر برنداشت اما همزمان از آن ‌دست کشید. به‌عبارت دیگر زن ایرانی به‌مثابه سوژۀ انقلابی یک بار چادر را از غلاف جهان اسلام شرقی و سنتی ‌بیرون آورد، به آن صیقل داد و سپس به چهرۀ تجددگرایی مردسالار کشید. چادر در جهان معنایی جدید زن ‌ایرانی همچنان حجاب برتر است اما وجه برتربودگی آن دیگر در امکان مستورگی بیشتر قرار نگرفته است. ‌ارزش‌های جدید زن انقلابی در وضعیت جدید، اراده‌ورزی و حضور در ساحت مقومیت تاریخ ‌بود. مستورگی منعطف انتخابی به او این امکان را می‌داد که چگونه با مدیریت فضا، قلمرو و بدن بتواند در ‌مصاف یک تاریخ مردساخته بر اراده‌ورزی خود صحه بگذارد. و الا برای زنی که به میدان‌های اساسی ‌سرنوشت راه یافته بود، مستورگی قلمرویی فاقد ارزش‌مندی فی‌نفسه به مثابه تکلیف بود. زن اسلامی جدید ‌برای رعایت پوشش به دنیا نیامده بود و پوشش خود را به مثابه امکانی برای مدیریت نحوۀ مؤثر حضور ‌می‌دید.‌اینجاست که رنگ‌های نسبتاً و کمابیش متنوع چادر از یک کثرت حداقلی به یک وحدت سیاه متمرکز ‌منتقل می‌شود. باکی هم از این نبود که زن ایرانی با پناه گرفتن ‌زیر چنین پارچۀ یکنواخت و ساده‌ای، هویتی توده‌وار و متحدالشکل پیدا کند که دیگر نتوان فردیت‌ها و ‌تشخص‌ها را در آن جستجو کرد. طیب خاطر از این باب بود که زن ایرانی توانسته بود در یک نزاع ‌چنددهه‌ای سکان هویت و ظاهر خود را دست بگیرد. در این صورت او هر گاه می‌خواست در چادر تا ‌اندازه‌ای که دلالت‌های سیاسی و ایدئولوژیک آن تضعیف نمی‌شود تکثر ایجاد کند و چاشنی رنگ را در ‌روسری و مانتو و آستین و چیزهای دیگر که از خلال محدودۀ چادر اذن حضور و نمایش پیدا می‌کردند به ‌قیافه و قوارۀ خود بیفزایند. این پیروزی برای نیروهایی که مترصد تسخیرپذیری زن ایرانی بوده و هستند ناگوار است و خشمی در آن‌ها ‌می‌آفریند که کتمانش برایشان ساده نیست. تلاش می‌کنند قداست تاریخی چادر را لکه‌دار کنند و تلاش ‌می‌کنند آن را در جهان متلون بازار جذب کنند.
undefined[مطالعه متن کامل](https://eqlimamag.ir/n069/)
undefined فصلنامه اقلیما | #اقلیما_مجازیمجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه
eqlimamag.irundefined @Eqlima_Mag

۱۳:۵۴

خیلی‌ها با مهر‌های سیاه و شکسته در خانه مشکل دارند و نمی‌دانند با آن‌ها باید چه‌کار کنند. تبدیل آن‌ها به خاک تیمم یک گزینه است، اما آن هم حد و اندازه‌ای دارد. برای همین، امروز می‌خواهیم یک پیشنهاد عالی برای این موضوع بدهیم: بازسازی مهر‌ها در خانه که هم نیاز شما به خرید دوباره مهر را برطرف و هم شما را از دردسر مهر‌های شکسته خلاص می‌کند. برای این منظور، فقط به یک دستگاه فلافل‌ساز نیاز دارید که آن هم قیمتی ندارد. (نوع حرفه‌ای آن ۲۵ هزار تومان است).مهر‌های شکسته را جمع کنید. آن‌ها را خوب بکوبید و از صافی یا الک ریز رد کنید. خاک حاصل را خیس کنید. سفتی آن باید شبیه خمیر اسباب‌بازی بچه‌ها باشد. مقداری از گل سفت‌شده را با فشار در دستگاه فلافل‌زن بریزید و با یک قاشق محکم فشار دهید تا جا‌های خالی کامل پر شود. سطح خارجی مهر را با پشت قاشق خیس و صاف کنید. پلاستیکی را روی سطحی صاف پهن کنید و مهر‌ها را روی آن بچینید تا خشک شوند.
برای اینکه مهر‌هایی شفاف، صاف و براق داشته‌باشید، قدری خاک رس خشک را از یک پارچه توری عبور دهید تا گرد بسیار نرمی از آن باقی بماند. این گرد را با آب مخلوط کنید تا شبیه ماست شود. سطح بیرونی مهر ساخته‌شده را به این مخلوط آغشته کنید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با سمباده‌ای نرم قدری بسایید تا روی آن صاف و شفاف شود.

*تلقی پلاستیکی به اندازه کف قالب دستگاه فلافل‌زن ببرید و کف آن قرار دهید تا مهر‌ها به قالب نچسبند
و به‌راحتی از آن خارج شوند. هربار باید تلق را تمیز بشویید و دوباره استفاده کنید.

۱۲:۲۰

بازارسال شده از انارستان
thumbnail
undefined سالم ترین قابلمه برای پخت و پز!!!
undefined در این ویدیو دکتر میرحسینیان در مورد خواص دمانی استفاده از دیگ های سنگی در درمان دردهای مفاصل، سنگ مثانه و تقویت اعصاب و روان و... بسیار مفید است صحبت می کنند.
این پست رو با عزیزانتون به اشتراک بذارین undefinedانارستان؛ حامی سلامت مردم ایرانundefined
undefined تاریخ پخش برنامه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
فضای مجازیundefined @anarestan_tv
صفحه اصلی انارستان در تلوبیونundefinedhttps://telewebion.com/program/0x120e1e3a
صفحه اصلی انارستان در آپاراتundefinedhttps://www.aparat.com/v/uyl7w4r

۱۹:۴۶

thumbnail
undefined آقا زاده ساده زیست !!
undefinedآقا زاده واقعی ، فاطمی !undefined
undefinedبا اقتدا به حضرت زهرا سلام الله علیها، از قدرت و حاکمیت پدرش ، ساده زیستی را انتخاب کرد....
undefinedآنچه رسانه های یهودی، صبح تا شب برای شما منتشر نمی کنند و حتی شما مذهبی ها هم خبر ندارید....


undefined ماجرای خودروی شهیده فرشته باقری که بدون استفاده ماند
ـــــــــــــــــــــــ

۷:۰۷

بازارسال شده از کیهان آنلاین
thumbnail
undefined سبوس را از آرد جدا می‌کنند تا دام، ویتامین‌ها و مواد مفید گندم را بخورد، گویا دام از ما مستحق‌تر است!
فوق تخصص گوارش:undefinedمواد معدنی، پروتئینی و چربی در سبوس و جوانه گندم است، دقیقا همان قسمتی که آن را جدا می‌کنیم.
undefinedبرشی از مستند «نان کامل»
@Kayhan_online

۱۳:۱۳

thumbnail
undefined توصیه‌ی رهبر انقلاب برای قرار دادن اهل خیر در حلقه‌ی نزدیکان
undefined وَ اجعَلهُم بِطَانَتَکَ وَ اَقرانَک‌undefined امالی طوسی، ص ۲۹
undefined #حدیث_زندگی؛ بخش‌هایی از شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۵:۳۲

undefined️ چه شد که این مردم {غزه} مثل کوه دارند مقاومت می‌کنند و علی‌رغم فشارها، کم نیاوردند؟
undefined️روی این جامعه کار تربیتی شده است. از ۱۲۰۰ نفر عملیات‌کننده روز ۷ اکتبر، ۵۰۰ نفر حافظ کل قرآن بودند و بقیه هم حافظ چند جزء!جامعهٔ غزه رها نشد؛ اما ما در برخی مسائل جامعه خودمان را رها کردیم و کار فرهنگی و تبیینی نکرده‌ایم.
undefined️از این شوک غزه باید عبرت بگیریم و برای خودمان و خانواده مان و جامعه‌مان برنامه بریزیم. اگر برایتان سؤال شد که جامعه غزه چطور ایستادگی کرد؟ جوابش همین است که کار کردند و زحمت کشیدند.
undefined️ جلسات آزمون حفظ قرآن در غزه مثل کشورهای دیگر نیست. در عموم کشورها برای آزمون حفظ از جاهای مختلف قرآن می پرسند و بعد مشخص می کنند که فرد حافظ قرآن است.
undefined️ در غزه وقتی استاد می‌خواهد تأیید کند فردی حافظ قرآن است باید آن فرد در یک روز عموماً یکی از روزهای ماه مبارک رمضان - کل قرآن را از حفظ بخواند؛ از صبح تا غروب، و فقط برای نماز بلند می‌شوند.سال گذشته (قبل از طوفان‌الاقصی) در یک جلسه ۱۴۵۰ نفر در مقابل ۱۴۵۰ استاد نشستند و کل قرآن را خواندند.
undefined برشی از صحبت‌های #شهید_حاج_رمضان در بین جمعی از فعالان رسانه‌ای و هنری_ رمضان ۱۴۰۳
undefined@oboudatian

۱۹:۱۵

بازارسال شده از برنامه تلویزیونی ثریا
thumbnail
undefined #تیزر | مستند «نان کامل»؛ پیشگیری بهتر از درمان

undefined روایت تکان دهنده
#ثریا از غفلتی بزرگ در تولید مهمترین غذای ایرانیان؛ چگونه با سبوس‌گیری از آرد، غنای طبیعی نان را از بین می‌بریم و به استقبال بیماری‌ می‌رویم؟!

undefinedیکشنبه ۲۵ آبان، ساعت ۲۳، شبکه یک

undefinedچه میزان از بیماری‌های غیر واگیر به سبک زندگی و تغذیه ایرانیان مرتبط است؟! نان کامل چگونه از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؟!
undefinedاز چالش‌های تولید آرد کامل و نوآوری و تولید دستگاه‌های مخصوص توسط مبتکرین ایرانی در تولید آرد کامل تا غفلت از توسعه کارخانه ها و نانوایی‌های تولید نان کامل
undefined کاری از برنامه ثریا undefined تهیه شده در مرکز سیمرغ سیما@sorayatv

۲:۱۸

بازارسال شده از كیف انگلیسی
thumbnail
‌شهید سید عباس موسوی وقتی دستش تنگ میشد، باقیمانده پولش را میداد به من که زندگی را تا سر ماه مدیریت کنم.یک روز دم غروب که آمد منزل، ته مانده پول را دادم به او که مقداری سبزی، سیب‌زمینی و نان تهیه کند تا افطاری آماده کنم.نزدیک غروب بود و هوا داشت تاریک میشد که سید عباس وارد شد. با عجله رفتم تا وسایل را از دستش بگیرم. اما به ناگاه با دستان خالی سید روبرو شدم.در همین حال پرسیدم: بازار بسته بود؟سید ابروانش را به علامت انکار بالا برد.گفتم: افطار جایی دعوتیم؟باز سید سرش را به نشانه انکار بالا برد.گفتم: حتماً پول ها را گم کردی؟گفت: نه اصلاً، آنها را تبدیل به ده برابر کردم. منظورش صدقه بود.گفتم: «در خانه هیچ چیز نداریم جز تکه ای نان خشک که باید با آن فتوش درست کنم.»سید خندید و گفت: امیرالمؤمنین ما را با فتوش و آویشن و آب مهمان کرده است. نظرت چیست؟ نمی خواهی امشب میهمان امیرالمؤمنین علی باشیم؟گفتم: چه چیزی بهتر از این.آماده کردن این غذا وقتی نمیخواست، در وقت اضافه هر دو مشغول دعا شدیم که ناگهان کسی در زد. سید رفت در را باز کند، اما من دلم هری ریخت. با خود گفتم نکند در این حال، نیازمندی باشد و چیزی بخواهد و یا مهمانی برای افطار آمده باشد.شنیدم که میگفت: سید لنگه دیگر در را هم باز کن. دو سینی یکی پر از غذا و دیگری پر از میوه. میوه ها و غذاهایی رنگارنگ و لذیذ.سید گفت: «امیرالمؤمنین نپسندید که ما را به کمتر از اینها مهمان کند.اشک هر دویمان سرازیر شد.کتاب هم قسم؛ زندگی ام یاسر، همسر شهید سیدعباس موسوی، صفحه ۱۵۱

۱۲:۴۴

یک بار هم چشمم به نامحرم نیفتاده است!
یک بار در محضر حاج آقا رحیم ارباب سخن از نظر کردن به نامحرم، و حفظ چشم پیش آمد فرمودند: تا به حال یک بار هم چشمم به نامحرم نیفتاده است! این سخن را وقتی می‌فرمودند که تقریباً هشتاد سال از سن مبارک‌شان می‌گذشت!
مجله حوزه، شماره ۸۸، آبانماه ۷۷، گفتگو با مرحوم آیت الله رمضانعلی املایی.undefined undefined@h_khoban_ir

۸:۴۸

دیشب که فرمایشات حضرت آقا را می‌شنیدم، یک جمله‌اش مثل صاعقه بر دلم نشست: «از اسراف اجتناب کنید، همه‌مان…» همین یک جمله کافی بود تا بغض کنم. تا به خودم بیایم. تا بفهمم که گاهی جبهه، فقط خاکریز و میدان مین نیست… گاهی جبهه، آشپزخانه‌ی خانه‌ی من است.
چقدر ساده از کنار اسراف گذشته بودم… نان‌هایی که بی‌توجه خشک می‌شدند، شیر آبی که تا دستم را می‌شستم، بی‌وقفه می‌چکید، چراغ‌هایی که بی‌دلیل روشن می‌ماندند، خوراکی‌هایی که با بی‌برنامگی می‌خریدیم و بعد دور می‌ریختیم… و حالا، با این تلنگر، فهمیدم که اسراف فقط یک عادت بد نیست؛ یک خطر است. خطری برای کشورم، برای آینده‌ی فرزندانم، برای برکت خانه‌ام.
اسراف یعنی ناسپاسی. یعنی بی‌توجهی به نعمت‌هایی که دیگران حسرتش را می‌خورند. یعنی زخمی‌کردن ریشه‌های اقتصاد خانواده و کشور. و در مقابل، صرفه‌جویی یعنی عقل. یعنی ادب در برابر نعمت.
من، به عنوان یک مادر، یک زن خانه‌دار، یک سرباز گمنام در خط مقدم اقتصاد خانواده، امروز با فرمان فرمانده‌ام، تصمیم گرفتم که برخیزم. تصمیم گرفتم که خانه‌ام را سنگر کنم. تصمیم گرفتم که به بچه‌هایم یاد بدهم: برکت را باید حفظ کرد. نعمت را باید حرمت گذاشت. و صرفه‌جویی، یک سبک زندگی است. یک افتخار است.
از امروز، هر بار که شیر آب را می‌بندم، هر بار که نان مانده را به لقمه‌ای گرم تبدیل می‌کنم، هر بار که چراغ اضافه‌ای را خاموش می‌کنم، حس می‌کنم دارم به کشورم خدمت می‌کنم. دارم به فرمان فرمانده‌ام لبیک می‌گویم. دارم آینده‌ی بچه‌هایم را روشن‌تر می‌کنم.
و باور دارم: وقتی حضرت آقا چیزی را خطر می‌دانند، یعنی واقعاً خطر است. و وقتی به کاری فرمان می‌دهند، یعنی در آن خیر عظیمی نهفته است.
پس من، با افتخار، این مأموریت را پذیرفتم. از خانه‌ام شروع می‌کنم… برای کشورم، برای خانواده‌ام، برای رضای خدا.
http://eitaa.com/Dr_khatibzadeh

۱۲:۱۷

بازارسال شده از آزمایشگاه علوم رفتاری و تغییرات اجتماعی
thumbnail
بسم الله
undefined بلک فرایدی و ماجرای تغییر رفتار مردم در مواجهه با یک کمپین تبلیغاتی
undefined چگونه یک کمپین تبلیغاتی و تجاری توانست منجر به کاهش مصرف زدگی مردم در ایام بلک فرایدی شود؟
سال 2011 یک مرکز تولید و فروش لباس برای اولین بار از یک شعاری استفاده کرد که منجر به شوک عمومی شده و نتایج قابل توجهی از حیث تغییر رفتار عمومی داشت .

undefined سال 2011 و در اقتصاد مصرف‌محور آمریکا و در ایام بلک فرایدی که همان روزی است که چند ویژگی دارد :خرید بدون فکرتخفیف‌های اغراق‌شدهخرید تکانشیچرخه دورریزِ بی‌پایان
undefined پوشاک پاتاگونیا در همین روز، وسط طوفانِ خرید، آگهی تمام‌صفحه‌ای منتشر کرد با این جمله:این لباس را نخرید.همین یک جمله، تاریخ کمپین های مصرفی را عوض کرد.

undefined*کمپین بر سه ستون شناختی ساخته شد:*
ستون 1 – شوک شناختی :برند به ضرر خودش پیام می‌دهد.ذهن مخاطب گیر می‌کند:«چرا یک برند می‌گوید نخر؟»این باعث می‌شود تصمیم خرید از حالت تکانشی به حالت تحلیلی تبدیل شود.
ستون 2 – بازتعریف فضیلتکمتر خریدن = فقر یا محرومیت نیست.کمتر خریدن = فضیلت اخلاقی و هویت اخلاقی فردی است.
ستون 3 – انتخاب‌گری کمپین مردم را وادار به چیزی نکرد.فقط حس انتخاب آگاهانه را به آنها بازگرداند.
این سه اصل، قلب کمپین هستند.
ادامه دارد...

—•—•—•—•—•—•—•—•—•—undefined آزمایشگاه علوم رفتاری و تغییرات اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم(ع)undefined https://ble.ir/azmayeshraftaryundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۷:۳۶

بازارسال شده از آزمایشگاه علوم رفتاری و تغییرات اجتماعی
thumbnail
ادامه پست قبل:
undefined اجرای عملیاتی کمپین چگونه بود؟ این کمپین فقط یک شعار نبود بلکه یک «سیستم» بود.

undefined*مرحله اول – پیام شوک‌آور* روز بلک فرایدی در نیویورک تایمز تیتر می خورد که این لباس را نخرید.
زیر آن توضیح کاملاً علمی:
برای ساخت این کت 135 لیتر آب مصرف شده20 کیلوگرم CO2 تولید شده⅔ انرژی هدررفته استپس اگر لازم نیست، نخریداین اولین «ضدآگهیِ رسمی» یک برند بزرگ بود.

undefined مرحله دوم – برنامه تعمیر رایگان شرکت پاتاگونیا گفت:«اگر لباس خراب شد، دور نریز ــــ بیا تعمیرش می‌کنیم.»
این کار:طول عمر لباس را زیاد کرد.وابستگی به خرید دوباره را کم کرد.حس مالکیت پایدار ایجاد کرد.

undefined مرحله سوم – بازار رسمی دست‌دوماین اولین پلتفرم رسمی برندمحورِ فروش کالای دست‌دوم بود.
یعنی خود برند می‌گفت:«چرا نو بخری؟ دست‌دومش هنوز عالیه.»

undefined مرحله چهارم – شفافیت محیط‌زیستیروی هر محصول نوشته می‌شد:چقدر آب مصرف شدهچقدر انرژیچقدر CO2

undefinedشفافیت = اعتماد.اعتماد = تغییر رفتار.

ادامه دارد...

—•—•—•—•—•—•—•—•—•—undefined آزمایشگاه علوم رفتاری و تغییرات اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم(ع)undefined https://ble.ir/azmayeshraftaryundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۷:۳۶

undefined#حدیث_روز| امیرالمؤمنین علیه‌السلام: آنگاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند، تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و از آن‌ها فقر متولد شد.
undefined@Rajanews_com

۶:۳۶