عکس پروفایل نظر سومن

نظر سوم

۱,۳۵۴عضو
thumnail
بسم الله الرحمن الرحیماز گنجینهٔ دل تا سفرهٔ اجتماع: بازخوانی مفهوم انفاق جمعی در قرآن و نقش آن در ساخت هسته های مقاومتیکی از غلط‌های رایج درباره انفاق، معادل دانستن این ادبیات مهم دینی با صرف کمک‌های مالی است. در حالی که در ادبیات قرآنی، مثلاً در سوره مبارکه حدید، انفاق بال دیگر ایمان را برای تصویر انسان مومن معرفی می‌کند و به عنوان آسیب اصلی فرهنگی در جامعه ایمانی ارائه می‌دهد که می‌تواند ریشه‌های نفاق را بین حزب‌اللهی‌ها پرورش دهد.
انفاق در سوره حدید مفهومی اعم از صدقه، قرض و حتی نصرت امام جامعه و حکومت دینی را در بر می‌گیرد. یا در سوره آل عمران، آیه معروفی که در ذهن داریم: لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبّونَ. در این آیه سخن از انفاق پول نیست، بلکه شرط رسیدن به مقام نیکی، انفاق از دوست‌داشتنی‌ها است، نه لزوماً پول.
در آیات مشهوری که می‌فرماید از تو راجع به این می‌پرسند که چه چیز انفاق کنند، قرآن دو جواب می‌دهد: خیر و عفو. گرچه هر دو می‌توانند مصادیق مالی نیز داشته باشند، اما در ادبیات قرآن هر دو مفاهیمی اعم از پرداخت‌های مالی یا گذشت‌های مالی هستند.
بسیاری از آیات کلیدی انفاق در سیاق یا همان کانتکست جهاد حضور دارند، همچون آیه:
وَأَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (سوره انفال، آیه ۶۰)
مسأله انفاق "من شیء" یعنی هر چیزی است. به این شکل، مفهوم انفاق به معنای نفقی و تونلی برای گذشتن از سرمایه‌های خود و پر کردن خلائی در جامعه دینی است. شاید بهترین ترجمان فارسی برای مفهوم انفاق، کلمه «هزینه دادن» باشد.
انفاق، هزینه‌ای واجب بر عهده هر مومن از سرمایه‌های خود در مسیر مبارزه، جهاد و نصرت حکومت دینی و جامعه مومنین است. این هزینه از همه سرمایه‌های مهم و اصیل جامعه مومنین است. شاید کمتر به انفاق از دوست‌داشتنی‌های‌مان فکر کرده‌ایم، مثل وقت، استعداد، کاری که خوب بلدیم، مهارت ویژه، توان فکری، نیروی جوانی، علاقه به خانواده و وقت‌گذاری برای ایشان. اینها همه در واقع از دوست‌داشتنی‌های ماست.
رسیدن به مقام البر شرطی دارد و آن، هزینه دادن از دوست‌داشتنی‌هاست. ممکن است دوست‌داشتنی‌های همه ما پول و طلا نباشد.
همه اینها تازه صورت‌هایی از انفاق فردی هر یک از ما بود. آیا درباره انفاق‌های جمعی و اجتماعی اندیشیده‌ایم؟ آیا یک خاندان، یک مجموعه رفاقتی، یک گروه، یک هسته، یک شرکت، یک هلدینگ، یا حتی یک جامعه بزرگ هم انفاق متناسب خود را دارد؟ آیا باید از سرمایه‌ها و دوست‌داشتنی‌هایش برای پر کردن یک خلاء بزرگتر و نصرت حق فداکاری و گذشت کند؟ آیا او هم در مقیاس جبهه حق وظایفی بر دوش دارد؟
بحث اینجا فقهی نیست که آیا آخر شخصیت حقوقی را به رسمیت می‌شناسیم و مکلف می‌دانیم یا نه؛ بحث در همان لایه معارفی است که خطابات جمعی قرآن صورت می‌پذیرد. مثل این که آیا خطابات تکلیف قرآن به شخصیتی به نام مردم است یا نه، به تک‌تک آدم‌ها جداگانه است؟ این بحث‌ها را به نقطه مناسبش واگذار می‌کنیم. اما آنچه روشن است، از بحث‌های فنی فلسفی درباره نحوه وجودهای جمعی و من‌های بزرگ شده در قالب یک مای بزرگ، خطاب‌های قرآن درباره نامه اعمال اجتماعی و سرنوشت‌های جمعی و همه و همه که تفصیلی مهم در جای خود دارد اینگونه متوجه میشویم که این اندازه مسلم است: نصرت جبهه حق و هزینه دادن از سرمایه‌ها روش زیست مومنانه تمام یک جامعه پویا در مسیر حق است.

۸:۴۴

یک شرکت فناورانه سهمی از مسائل نوآوری تا فناوری جبهه مقاومت دارد و نقشی در مبارزه ایفا می‌کند؟
یک کسب و کار اقتصادی یا یک گروه دانش‌بنیان در خلق زنجیره‌های ارزشی تولیدی همبسته در کمربند دفاعی از پاکستان تا لبنان نقش‌آفرینی می‌کند. آیا او نیز در مسیر مبارزه هزینه می‌دهد؟
در اندیشگاه‌ها و اندیشکده‌های ما، حل مسائل فکری و طراحی‌های راهبردی برای این ائتلاف بزرگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جبهه مقاومت سهمی وجود دارد؟
تشکل‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها، ان‌جی‌اوها و گروه‌های مختلف در زمینه حقوق بین‌الملل، کادر درمان و پزشکان، متخصصین ارتباطاتی، متخصصین علوم شناختی و هوش مصنوعی، توانمندان در عرصه سایبری، اثرگذاران سیاسی و اجتماعی، آیا انفاقی مجموعی و هزینه دادن در مسیر آرمان بشری فلسطین را در سبد کارهای خود می‌بینند؟
سهم یک تشکل دانشجویی یا یک تشکل طلبگی، نفاق‌های مالی کوچک و بزرگ افراد آن یا نهایتاً جمع‌آوری چند قلم کالای مورد نیاز است یا انفاقی بزرگتر به صورت جمعی در خلق ارتباط‌های بین‌المللی مابین دانشگاه‌ها و جوانان آزاده جهان و مستضعفین بر دوش آنهاست؟

از ما پیرامون مبارزه و جهاد و هزینه دادن در راه دین خدا و آرمان‌های بزرگ پرسیده خواهد شد: ما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ والمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ والولدانِ ؟
نقش‌آفرینی و میدان‌داری نخبگان، جمع‌های تخصصی، شرکت‌ها و هزینه دادن در راه مبارزه و آرمان مقدس فلسطین و خلق نظمی نوین در جهان مبتنی بر نظام ولایی و جهان مقاومت، یک انفاق جمعی لازم در نبرد بزرگ حق و باطل در جهان امروز است. و اینگونه هسته‌های مقاومت حقیقی در ایران و سراسر جهان مستضعفین برای رویارویی با استکبار شکل خواهد گرفت.

۸:۴۴

بازارسال شده از جهت گیری تخصصی
thumnail
undefined «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا»undefinedآنان كه ايمان آورده‌اند، در راه خدا مى‌جنگند، و آنان كه كافر شده‌اند در راه شيطان. پس با هواداران شيطان قتال كنيد كه مكر شيطان ناچيز است.undefined آیه 76 سوره نساء
undefined پادکست جهاد نوین کاری از جهت گیری تخصصیقسمت دوممهمان: حجت الاسلام مجتبی عرب مازار یزدیموضوع : نقش من در اخراج آمریکا از منطقه

#پادکست #پادکست_جهاد_نوین#جهاد_نوین#جهت_گیری_تخصصی#جهاد #نظم_نوین_جهانی
undefinedwww.instagram.com/jahatgiriundefined @jahatgiri

۹:۴۸

بازارسال شده از جهت گیری تخصصی

جهاد نوین 2 حجت الاسلام عرب نقش من در اخراج آمریکا از منطقه.mp3

۳۴:۴۸-۳۵.۸۸ مگابایت
undefined پادکست جهاد نوین قسمت دوم
undefined جهاد نوین 2 | حجت الاسلام عرب | نقش من در اخراج آمریکا از منطقه
undefined این پادکست رو میتوانید از کست باکس ما و یا شنوتو ما هم بشنوید.
undefined @jahatgiri

۹:۴۸

thumnail
undefinedنهمین نشست سالیانه مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور
undefinedمهمان نشست:حجت‌الاسلام مجتبی عرب مسئول بنیاد نهضت

•┈┈••✾•undefinedundefinedundefined•✾••┈┈‌‌کانال مبدا / بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور

۶:۳۴

thumnail
undefined نخودی نباشیم!
undefined برشی از روایت مجتبی عرب در فصل پنجم گود
undefined اپیزود پنجم: از سطل‌های آب تا خنجرهای آخته
undefined ویدئوی کامل این اپیزود را در یوتیوب و آپارات گود تماشا کنید.
undefined برای عضویت در کانال یوتیوب و آپارات گود، یا به لینک‌های موجود در بیوی پیج مراجعه کنید و یا در یوتیوب و آپارات، «رویداد گود» را جستجو کنید.
#گود#جنگ_و_صلح
undefined@goadmedia1

۲۰:۴۶

thumnail
پیرامون بسیج دانشجویی و ماموریت هایش
رویکردهای قاب محور ، همایشی - نمایشی و پوک کردنش!

۲۰:۵۰

thumnail

۲۰:۵۰

thumnail

۲۰:۵۰

thumnail

۲۰:۵۰

بازارسال شده از برنامه اینترنتی مجال
thumnail
#ریلز
undefined خیلیا میگن اگه مقاومت دست توی لونه زنبور نمی‌کرد، این داستان‌ها در منطقه پیش نمی‌اومد...
undefined آقای مجتبی عرب به این پرسش پاسخ می‌دهد.
---
undefined مجال، فرصتی است برای گفتگوی واقعی. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:
@majaal_tv

۱۲:۵۶

بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
thumnail
undefinedرسانه و دانشجو در معرکه امروز
undefined روایت میدانی نبرد حیاتی مقاومت در لبنان
undefined حجت‌الاسلام مجتبی عربفعال فرهنگی_سیاسی
undefined سیدعلی سیدانسردبیر مجله سوره
undefined محمد هادی نعمتیکارگردان و مستندساز
undefined زمان و مکان:چهارشنبه ۷ آذر ماه| ساعت ۱۵:۳۰خیابان ۱۶ آذر، روبروی پورسینا، حسینیه هنر
@ammarfest@hhonar_ir

۷:۲۵

بازارسال شده از کارزار
thumnail
undefinedسلسله نشست‌های کارزارundefinedundefinedنشست سوم: بازآرایی شغلی در مدار طوفان الاقصی - قسمت دوم
undefined داشتن دغدغه مشارکت در جبهه مقاومت و اخراج آمریکا از منطقه، شرط لازم برای حزب‌اللهی بودن است ولی کافی نیست. این مشارکت باید در متن شغل و زیست ما منعکس شود. این انعکاس به معنای باری‌ به‌ هرجهت بودن ما در مسیر مبارزه نیست. به معنای نفی تخصص‌ها و تمرکزهای عمری هم نیست. اخراج آمریکا از منطقه از مسیر ساخت ایران و منطقه قوی و مستقل می‌گذرد. طوفان الاقصی فرصتی برای شتابدهی این ساخت فراهم کرده است. این شتابدهی مستلزم بازآرایی شغلی در مدار طوفان الاقصی است. ما در نشست سوم به این خواهیم پرداخت که یک عنصر حزب‌اللهی شاغل، امکان چه مشارکتی را در این بازآرایی دارد؟
undefinedمرکز نوآوری و تعالی کوثر برگزار می‌کند. undefined اساتید حاضر در گفت‌و‌گو:undefined مجتبی عربفعال سیاسی اجتماعی
undefined احسان تکلوتحلیلگر حوزه کسب و کار

undefined یکشنبه 11 آذر ساعت 13 الی 15undefined خانه اندیشه ورزان
undefined ظرفیت محدود می باشد. برای حضور به شناسه @karzar_admin پیام دهید.
@karzar_media

۱۶:۵۲

بازارسال شده از برنامه اینترنتی مجال
thumnail
#ریلز
undefined چرا فکر میکنید انقدر ایران برای ترامپ مهمه؟!
undefined آقای مجتبی عرب پاسخ جالبی به این سؤال دارد.
—-
undefined مجال، فرصتی است برای گفتگوی واقعی. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات | یوتیوب
@majaal_tv

۷:۰۰

بازارسال شده از هیئت دانشجویی رایةالهدی

سخنرانی شب-سوم.mp3

۴۶:۲۱-۴۲.۴۴ مگابایت
undefined #گزارش_صوتی | سخنرانی
undefinedحجت‌الاسلام مجتبی عربundefinedشب سوم مراسم فاطمیه دوم      پنجشنبه | ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
_undefinedهیئت دانشجویی رایة‌الهدی@bubasij_rayatolhoda

۹:۲۸

بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار

نشست رسانه و دانشجو .mp3

۰۱:۱۴:۳۴-۲۵.۶۱ مگابایت
undefinedصوت کامل نشست رسانه و دانشجو در معرکه امروز
undefined روایت میدانی نبرد حیاتی مقاومت در لبنان
undefined حجت‌الاسلام مجتبی عربفعال فرهنگی_سیاسی
undefined سیدعلی سیدانسردبیر مجله سوره
undefined محمد هادی نعمتیکارگردان و مستندساز
undefined جشنواره مردمی فیلم عمار@ammarfest

۱۰:۲۵

بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
thumnail
#امت_مقاومت | همه علائمی که در دنیا می‌بینیم نوید زایش جهان جدید است/آینده جهان امروز وابسطه به آینده جمهوری اسلامی ایران و تصمیم مردم است!
مجتبی عرب، فعال فرهنگی سیاسی:
undefinedما درون جنگی هستیم که بناست مسیر آینده دنیا را روشن کند و مهم‌ترین مولفه تعیین‌گر آن تصمیم مردم ایران است
undefinedموتور متحرکی که آینده جهان را به سمت خیر و پیشران بودن جهت می‌دهد جریان حزب‌الهی کشور و خلق میدان‌های نقش آفرینی برای مردم توسط آن‌ها است
undefined جشنواره مردمی فیلم عمار @ammarfest

۴:۱۵

بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
thumnail
#امت_مقاومت | امام از دانشجویان، رهبری مستضعفین جهان را می‌خواهد/پذیرفتن مسئولیت هزینه دارد ولی از دل آن حسن باقری‌ها بیرون می‌آید
مجتبی عرب، فعال فرهنگی سیاسی:
undefinedاصل مسئله، به عزم انفرادی و تشکیلاتی دانشجوها در پذیرش مسئولیتی که هزینه دارد برمی‌گردد.
undefinedزشت است که در آبان ماه چپ‌ها علیه اسرائیل در سی یا چهل کشور روبروی سفارت باکو برای قطع شریان‌های حیاتی تجمع می‌کنندو در ایران دانشجوی دانشگاه ما از آن خبر هم ندارند
undefined جشنواره مردمی فیلم عمار @ammarfest

۴:۱۵

thumnail

۵:۰۲