بازارسال شده از کنشـگر
۱۲:۰۱
برادران و خواهران بزرگوارم! دوستان دانشجو! رفقای طلبه! عزیزان تشکیلاتی! رفقای شرکت های دانش بنیان ! فعالان فرهنگی و اجتماعی و جهادی و قرآنی و زنان و...این جلسات رو از دست ندیدمحضر و نفس عالم که شاید از خیلی پدرها و مادرها میگفتند ، اینجا دقیقا محضر همین عالم ربانی است
کمی آنطرفتر خیابان ایران تا ۱۳ قبل جلسات پرنور حاج آقا مجتبی(ره) بود باور کنین هنوز بعد ۱۳ سال حسرت یک لحظه از اون جلسات در در دل ما و هرکسی آن بهشت محضر عالم را درک کرده مانده!
حضرت آیت الله استاد یزدانپناه -حفظه الله- چراغ فردای تمام حوزه های علمیه است! مرجع دانشی را به اندازه ایشان در مباحث علمی و جریان علمی کارآمد از متن تراث در کل حوزه ها نمیشناسم! همه ستون های علم و فقاهت عزیزند ولی ایشان چیز دیگریستجلسات ایشان یعنی ترکیب نور و معنویت و دانش و اندیشه همه اش ! یعنی سلوک معرفت بنیان! درست مثل مشی تربیت سلوکی امام -قدس سرّه-چون مشی امام که حاج آقا مجتبی آن را امتداد میدادند با دیگر اساتید معظم اخلاق که عمدتا بر مشی علامه(ره) هستند فرق دارند
نه خودتان دست خانوادهتان را بگیرید و به این جلسات بروید!بچه های کوچکتان که هیچ چیز از محتوا ظاهراً نمیفهمند را هم بیاورید! بگذارید نفس عالم به وجودشان بخورد! بگذارید نور عالم موحد ربانی کار خودش را بکند! گیرتان نمیآید ها!
@nazare3
کمی آنطرفتر خیابان ایران تا ۱۳ قبل جلسات پرنور حاج آقا مجتبی(ره) بود باور کنین هنوز بعد ۱۳ سال حسرت یک لحظه از اون جلسات در در دل ما و هرکسی آن بهشت محضر عالم را درک کرده مانده!
حضرت آیت الله استاد یزدانپناه -حفظه الله- چراغ فردای تمام حوزه های علمیه است! مرجع دانشی را به اندازه ایشان در مباحث علمی و جریان علمی کارآمد از متن تراث در کل حوزه ها نمیشناسم! همه ستون های علم و فقاهت عزیزند ولی ایشان چیز دیگریستجلسات ایشان یعنی ترکیب نور و معنویت و دانش و اندیشه همه اش ! یعنی سلوک معرفت بنیان! درست مثل مشی تربیت سلوکی امام -قدس سرّه-چون مشی امام که حاج آقا مجتبی آن را امتداد میدادند با دیگر اساتید معظم اخلاق که عمدتا بر مشی علامه(ره) هستند فرق دارند
نه خودتان دست خانوادهتان را بگیرید و به این جلسات بروید!بچه های کوچکتان که هیچ چیز از محتوا ظاهراً نمیفهمند را هم بیاورید! بگذارید نفس عالم به وجودشان بخورد! بگذارید نور عالم موحد ربانی کار خودش را بکند! گیرتان نمیآید ها!
@nazare3
۴:۱۴
بسم الله
این ۱۵ دقیقه عصاره بحث مهمیست از ماموریت جدید جنبش دانشجویی در پساگام دوم و تحولات اخیر جهانی
بارها دوستان دانشجو مراجعه کردند و خواستار شنیدن این نکات شدند
در ارائه کنشگر خیلی فشرده چکیده سیر دگردیسی ماموریت جنبش دانشجویی و نقطه امروزش که نیاز به تأسیس جنبش دانشجویی دارد را بیان کردم.در دیدار یزد همان ۱۷، ۱۸ مهر هم تفصیلی از این بحث را بیان کردم.
ضبط برنامه کنشگر قبل از سخنرانی نفی مذاکره و بیان راه در ایران قویِ آقاست و راستش این حرفها را اگر به پست «منظومه قیام دانشجویی» مراجعه کنید حدود سه سالی میشود که میگویم.
ماموریت جدید : مبارزه برای ساخت ایران الگو، ایران قویاین ماموریت مبارزاتی و در عین حال ایجابی با ماموریت پیشین جنبش دانشجویی تفاوت های خیلی اساسی در حد تاسیس یک جنبش دانشجویی جدید دارد
اجزای اصلی جدید ماموریت کنار ماموریت بنیادین خلق جریان انسانی همبسته در محیط نخبگانی و دانشگاه خود:۱. تمرکز بر مسأله ذهنیت جامعه و نخبگان: برای خلق رؤیای درست از آینده و مسیر قوی شدن ایران ، ایجاد یک اراده عمومی فعال و سازنده در مردم برای ساخت ایران قوی و ایجاد اراده در جامعه نخبگان به مثابه پیشران اراده عمومی =» جهاد تبیین
۲. ایجاد قدرت درون زا در ایران: تمرکز بر وجه سخت یعنی اقتصاد و اساس اقتصاد مقاومتی ( مکتب اقتصادی متناسب با ایده انقلاب اسلامی) مسأله تولید با مشارکت مردم/ وجه نرم قوی شدن ایران: دانشترکیب وجه سخت و نرم و افزایش بهره وری : فناوری و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان
۳.ایجاد قدرت جهانی نوظهور و تمدن منطقه ای با محوریت ایران: نقش آفرینی در نظم نوین جهانی به سمت خلق این اقتدار، کمربند مقاومت از افغانستان و پاکستان تا لبنان و معماری پسا جبهه مقاومت
محیط اصلی قفل هر سه جزء این ماموریت: محیط نخبگانی یعنی دانشگاه پس باید از دانشگاه هر سه ماموریت را با همراهی نخبگان پیش برد
#مبارزه_برای_ساخت_ایران_الگو#ایران_قوی#ماموریت_جنبش_دانشجویی#کنشگر
@nazare3
این ۱۵ دقیقه عصاره بحث مهمیست از ماموریت جدید جنبش دانشجویی در پساگام دوم و تحولات اخیر جهانی
بارها دوستان دانشجو مراجعه کردند و خواستار شنیدن این نکات شدند
در ارائه کنشگر خیلی فشرده چکیده سیر دگردیسی ماموریت جنبش دانشجویی و نقطه امروزش که نیاز به تأسیس جنبش دانشجویی دارد را بیان کردم.در دیدار یزد همان ۱۷، ۱۸ مهر هم تفصیلی از این بحث را بیان کردم.
ضبط برنامه کنشگر قبل از سخنرانی نفی مذاکره و بیان راه در ایران قویِ آقاست و راستش این حرفها را اگر به پست «منظومه قیام دانشجویی» مراجعه کنید حدود سه سالی میشود که میگویم.
ماموریت جدید : مبارزه برای ساخت ایران الگو، ایران قویاین ماموریت مبارزاتی و در عین حال ایجابی با ماموریت پیشین جنبش دانشجویی تفاوت های خیلی اساسی در حد تاسیس یک جنبش دانشجویی جدید دارد
اجزای اصلی جدید ماموریت کنار ماموریت بنیادین خلق جریان انسانی همبسته در محیط نخبگانی و دانشگاه خود:۱. تمرکز بر مسأله ذهنیت جامعه و نخبگان: برای خلق رؤیای درست از آینده و مسیر قوی شدن ایران ، ایجاد یک اراده عمومی فعال و سازنده در مردم برای ساخت ایران قوی و ایجاد اراده در جامعه نخبگان به مثابه پیشران اراده عمومی =» جهاد تبیین
۲. ایجاد قدرت درون زا در ایران: تمرکز بر وجه سخت یعنی اقتصاد و اساس اقتصاد مقاومتی ( مکتب اقتصادی متناسب با ایده انقلاب اسلامی) مسأله تولید با مشارکت مردم/ وجه نرم قوی شدن ایران: دانشترکیب وجه سخت و نرم و افزایش بهره وری : فناوری و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان
۳.ایجاد قدرت جهانی نوظهور و تمدن منطقه ای با محوریت ایران: نقش آفرینی در نظم نوین جهانی به سمت خلق این اقتدار، کمربند مقاومت از افغانستان و پاکستان تا لبنان و معماری پسا جبهه مقاومت
محیط اصلی قفل هر سه جزء این ماموریت: محیط نخبگانی یعنی دانشگاه پس باید از دانشگاه هر سه ماموریت را با همراهی نخبگان پیش برد
#مبارزه_برای_ساخت_ایران_الگو#ایران_قوی#ماموریت_جنبش_دانشجویی#کنشگر
@nazare3
۹:۵۲
بازارسال شده از ایران و یمن | طرحی برای آینده
۱۸:۲۸
بازارسال شده از ایران و یمن | طرحی برای آینده
۱۸:۲۸
۹:۱۹
بازارسال شده از بافتار
کیفیت بالای ویدئو در آپارات
کیفیت متوسط
۱۴:۳۶
برخی منابع نامه ای از امیرالمومنین علیه السلام خطاب به عایشه نقل کردند قبل از آغاز جنگ جمل یکی از نکات حضرت علیه السلام این است تو که الان مدعی خونخواهی عثمان شدی این اواخر میگفتی : اقتلوا نعثلاً!نعثل یعنی کفتار نر پیر! اسم یک شخص یهودی معروفی در مدینه هم بوده
*چون در آستانه سال روز جنگ جمل بودیم گفتم اشاره ای به آن بکنماز حامیان کفتار نر پیر، از اشرافیت و ادعاها و دروغگوییش و از طلبکاری خودش و همان طایفه یارانش که بعدها هم با هم درگیر شدند، تاوان درگیری شان را هم از علی میخواستند
@nazare3
*چون در آستانه سال روز جنگ جمل بودیم گفتم اشاره ای به آن بکنماز حامیان کفتار نر پیر، از اشرافیت و ادعاها و دروغگوییش و از طلبکاری خودش و همان طایفه یارانش که بعدها هم با هم درگیر شدند، تاوان درگیری شان را هم از علی میخواستند
@nazare3
۱۹:۵۰
آیت الله عابدینی
یادتان باشد «از پدر و مادر باطل و مقدمات باطل، حق متولد نمیشود». به همین خاطر پیامبر اکرم (ص) حتی در اوج ضعف ظاهری در مکه، ذرهای مداهنه و مسامحه نکرد و از ابزار باطل برای رسیدن به حق بهره نبرد. میان «مدارا» که یعنی پیشروی تدریجی طبق نقشه برای رسیدن به هدف، و «مسامحه» که یعنی سستی و عقبنشینی از اصول، تفاوت قائل شوید.
#قواعد_جهاد_تبیین
۱۰:۵۰
بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
#خبر | نامه سرگشاده دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار به مهدی کروبی
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در نامهای سرگشاده خطاب به مهدی کروبی با عنوان *«مستند ببین و بیدار شو»*، نسبت به اظهارات اخیر وی واکنش نشان داد.
در این نامه آمده است: پافشاری جدید شما بر «شورش اشرافیت بر جمهوریت» در سال ۱۳۸۸ نشان داد که همچنان بر خیانت خود به آرمان امام خمینی(ره) و جمهوریت نظام مصرید. اگرچه شما تنها سیاستمدار عاقبتبهشر در تاریخ اسلام نیستید و امثال شما کم نبودهاند، اما سکوت در برابر توهمات اخیر شما را جایز نمیدانیم.
مطالعه کامل متن نامه
جشنواره مردمی فیلم عمار
@AmmarFest
۱۵:۴۴
شبکه حرام خواری آقایی که در ویلاش بار مشروب وسالن دنس داردیعنی باطن زندگیش دقیقا شبیه انچیزی ست که عده ایآرزویش را دارندظاهرش اما خیر هیأت دار است و می رسد به یک طلبه حرام خوارو می رسد به دفاتری در قم!و چه اسم جالبی: علوی بروجردی!قبلا هم راجع به این اسم گفته بودم...
و اما
حسین علیه السلام هم درخطبه منا به این آیه زیر تلاشکرد جامعه خوابیده نخبگان رابیدار کند:المائدهلَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُعَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُالسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوايَصْنَعُونَچرا علمای ربانی و خبرگان دینی،آنان را از گفتار گناه آلود وحرام خواری بازنمی دارند؟چه بسیار زشت است آنچهمی سازند ( و این سکوت کهمیکنند). (٦٣)
@nazare3
و اما
حسین علیه السلام هم درخطبه منا به این آیه زیر تلاشکرد جامعه خوابیده نخبگان رابیدار کند:المائدهلَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُعَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُالسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوايَصْنَعُونَچرا علمای ربانی و خبرگان دینی،آنان را از گفتار گناه آلود وحرام خواری بازنمی دارند؟چه بسیار زشت است آنچهمی سازند ( و این سکوت کهمیکنند). (٦٣)
@nazare3
۴:۴۰
رفیقی حکیمانه گفت، جمعبندی دوستان با نگرش های غلط امنیتی راجع به مردمان و حفظ پایداری قدرت خودشان چنین است، به سه طبقه سه خدمت را عطا کن:۱. به ثروتمندان و دهک های بالا: رانت بی حساب از ثروت عمومی بده
۲. به طبقه متوسط : امکان هرزگی و رها شدگی در آزادی اجتماعی عطا کن
۳. به طبقه مستضعف: یارانه و خدمات رفاهی صدقه وار عطا کن
باور کنید کل چیزی که عده ای خدانشناس ، دشمن مکتب امام و خط رهبری، برای پیشبری قدرت خودشان در سایه حکومت و بقای این جیفه و مردار نجس قدرتمندیشان در سرشان دارند همین استو در چنین جاییست که سکوت نخبگان، علما و مردم میتواند یک نظام اینقدر مقدس را توسط این از خدا بی خبرها دچار تهدید عمیق وجودی کند. علمای اسلام! فرزندان روحالله و سید علی به داد اسلام برسید! به داد جمهوری اسلامی برسید
@nazare3
۲. به طبقه متوسط : امکان هرزگی و رها شدگی در آزادی اجتماعی عطا کن
۳. به طبقه مستضعف: یارانه و خدمات رفاهی صدقه وار عطا کن
باور کنید کل چیزی که عده ای خدانشناس ، دشمن مکتب امام و خط رهبری، برای پیشبری قدرت خودشان در سایه حکومت و بقای این جیفه و مردار نجس قدرتمندیشان در سرشان دارند همین استو در چنین جاییست که سکوت نخبگان، علما و مردم میتواند یک نظام اینقدر مقدس را توسط این از خدا بی خبرها دچار تهدید عمیق وجودی کند. علمای اسلام! فرزندان روحالله و سید علی به داد اسلام برسید! به داد جمهوری اسلامی برسید
@nazare3
۹:۲۶
۹:۲۶
بازارسال شده از کارگاه بانوان قوی (مسجد جامع امام سجاد"ع")
مسجد امام سجاد برگزار می کند:
کارگاه و محفلی برای زنان محله غرب تهران خصوصا محله اباذر
دورهم جمع میشویم تا درباره ویژگیهای زنان قوی و قدرتمند که یک خانواده قوی و بالنده را میسازند گفتگوکنیم و یادبگیرم.اساتید و مربیان کاربلد هم ما را دراین محفل دوستانه همراهی میکنند.
محورهای گفتگو:
رشد فردی
قدرت درونی و معنویت
آگاهی اجتماعی
سواد رسانه
مهارت تصمیم گیری وتصمیم سازی
زنان قدرتمند تاریخ
این برنامه فقط یک کلاس درس یا سخنرانی نیست؛ اینجا محفلیست برای صمیمیت و فعالیت و یادگیری زنان محل
جلسه اول دورهمی ما: ۹ آذر ۱۴۰۴این جلسه برای معارفه دوره تشکیل شده و رایگان است.
از ۹ آذر تا ۱۴ دیماه یکشنبه ها ساعت ۹ در شبستان مسجد امام سجاد ع منتظر حضور شما هستیم.هزینه دوره: ۱۵۰ هزار تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار تومان وجه التزام.
وجه التزام یعنی اگر همه جلسات را فعال شرکت کنید این مبلغ به شما برخواهد گشت.
آدرس مسجد: اشرفی اصفهانی پایینتر از مرزداران، جنب پارک صبا مسجد جامع امام سجاد ع
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به ایدی زیر پیام دهید:@mosaffa_admin
مصفا، مرکز اندیشه ورزی و مهارت افزایی بانوان
ما را در پیامرسانها دنبال کنید:بله| ایتا | 
کارگاه و محفلی برای زنان محله غرب تهران خصوصا محله اباذر
محورهای گفتگو:
این برنامه فقط یک کلاس درس یا سخنرانی نیست؛ اینجا محفلیست برای صمیمیت و فعالیت و یادگیری زنان محل
آدرس مسجد: اشرفی اصفهانی پایینتر از مرزداران، جنب پارک صبا مسجد جامع امام سجاد ع
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به ایدی زیر پیام دهید:@mosaffa_admin
۹:۵۹
نظر سوم
مسجد امام سجاد برگزار می کند: کارگاه و محفلی برای زنان محله غرب تهران خصوصا محله اباذر
دورهم جمع میشویم تا درباره ویژگیهای زنان قوی و قدرتمند که یک خانواده قوی و بالنده را میسازند گفتگوکنیم و یادبگیرم. اساتید و مربیان کاربلد هم ما را دراین محفل دوستانه همراهی میکنند. محورهای گفتگو:
رشد فردی
قدرت درونی و معنویت
آگاهی اجتماعی
سواد رسانه
مهارت تصمیم گیری وتصمیم سازی
زنان قدرتمند تاریخ این برنامه فقط یک کلاس درس یا سخنرانی نیست؛ اینجا محفلیست برای صمیمیت و فعالیت و یادگیری زنان محل
جلسه اول دورهمی ما: ۹ آذر ۱۴۰۴ این جلسه برای معارفه دوره تشکیل شده و رایگان است.
از ۹ آذر تا ۱۴ دیماه یکشنبه ها ساعت ۹ در شبستان مسجد امام سجاد ع منتظر حضور شما هستیم. هزینه دوره: ۱۵۰ هزار تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار تومان وجه التزام.
وجه التزام یعنی اگر همه جلسات را فعال شرکت کنید این مبلغ به شما برخواهد گشت. آدرس مسجد: اشرفی اصفهانی پایینتر از مرزداران، جنب پارک صبا مسجد جامع امام سجاد ع جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به ایدی زیر پیام دهید: @mosaffa_admin
مصفا، مرکز اندیشه ورزی و مهارت افزایی بانوان
ما را در پیامرسانها دنبال کنید: بله| ایتا | 
خواهران بزرگواری که در غرب تهران هستند کار جمعی مبارکی را شروع کردنداز بنده خواستند تا به اطلاع مخاطبین برسانم
۱۰:۰۰
بسم الله آدرس غلط میدهند!۱. آن بانوی بزرگوار حتماً لیاقتی داشتند بیش از یک خطا در زندگی که توسط شقیترینها و در معرکه نبرد به شهادت رسیدند.۲. کسی انصاف و عقل داشته باشد از یک آدم نیک، از قضا تک خطایش را ترویج نمیکند.۳. این کشور دختران بیحجاب خوبی ندارد؟ چرا حتما دارد، همه بیحجابها بیحیا هستند؟ معلوم است که نه! بیحجابی یک حرام سیاسی فراتر از حرام فقهی رسالهای هست؟ بله! پوشش کامل فریضه الهی و قرآنی هست؟ بله که هست.۴. عکس بیحجاب آن بزرگوار را یک وقت یک رسانهای، روزنامهای، شهرداریای میزند (یک حرف است که باز از منظر موارد قبلی که نوشتم قابل تأمل است) یک وقت رسانه دفتر رهبری این خطا را انجام میدهد، این دومی حتما منجر به قبحشکنی میشود که شد.۵. گیر یک مشت اصولگرای نفهم اشعریمسلک که خطای کارمند دفتر رهبری را هم میخواهند ماله بکشند و از کارمند سایت دفتر رهبری هم هاله قداست بسازند و عقل را تعطیل کنند و با فکر بدرود بگویند نیفتید! خطا، خطاست و وظیفه نهی از منکر وظیفه مومن مسلمان متعهد انقلابی بنابر منظومه فکری رهبر انقلاب و نگاه درست به دین اسلام.۶. در شرایطی که دستورات جدید رهبری را در مسأله حجاب همین اخیرا داشتیم، الیاس حضرتی تلاشش را کرد هزینه را پای رهبری فاکتور کند، عدهای در دولت از وزرا روبروی دستور رهبری حتی مقاومتهایی کردند و اهلش در جریانند، دغدغههای مردم ایران راجع به مرزشکنیهای بیحیایی و...در چنین شرایط سیاسی متأخری این خطا، یک خطای عادی نیست. مراقب باشید از کماطلاعی سیاسی عموم از شرایط سوء استفاده مضاعفی نکنند! عدهای که سوداهای دیگری در سر دارند.همین!@nazare3
۴:۱۵
۴:۱۵
بازارسال شده از هیئت دانشجویی رایت الهدی
امالبنین به پیش همه روضه خواند و گفتشرمنده ام رباب، پسرم را حلال کن
مراسم عزاداری شهادت حضرت امالبنین «سلاماللهعلیها»
به کلام:حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عرب
با نوای:حاج علی جهانبخشکربلایی امیر طلاجوران
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴، بعد از نماز مغرب و عشاء
امیرآباد، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، ساختمان مرکزی، مصلی حضرت فاطمه الزهرا «سلاماللهعلیها»
هیئت دانشجویی رایت الهدی
اینستاگرام | تلگرام | بله
۱۳:۲۲
بسمالله الرحمن الرحیم.دیروز فرصت شد تا چهار اجرای «سینا ساعی» در «کارناوال» را ببینم.رپ را یکی از بهترین قالبها برای بیان مفاهیم جدی، معنادار، سیاسی و اعتراضی در هنر و موسیقی میدانم؛ فرمی که ذاتاً مستعد معناآفرینی است (برخلاف نظر محترم برخی پیشکسوتان)، و بهنظرم واقعاً جذاب میآید. تلفیق آن با هنر نمایشی تئاتر نیز در این اجراها بسیار متعادل و گیرا بود. کار، نه گلدرشت بود، نه نخبهگرایانه به معنای عامهنفهم، و نه عوامپسندانه.این را مقایسه میکنم با یک اجرای بسیار ناهماهنگ از تلفیق موسیقی، هوش مصنوعی، ربات و تئاتر که همینجا در یک رقابت کارناوال اتفاقی دیدم؛ اجرایی گلدرشت، ناکام، و غوطهور در وهم و بیمعنایی.به عنوان آدمی که بر حسب موقعیتهای کار با آدمیزاد، تجربه شناخت و آدمشناسی را پیدا کردهام، تحلیل رفتاری آنها من را به تحلیل تفکری و ایدئولوژیشان نزدیک میکند؛ وقتی اولین اجرای شروین حاجیپور در برنامه «عصر جدید» را دیدم (و البته از سبک و استعداد عرفان طهماسبی هم خوشم آمد) در همان نگاه اول فهمیدم: «اینها آینده سیاسی جدیای دارند و این برنامه دارد کسی را بزرگ میکند که مستعد است سوارش شوند.»و متأسفانه کسانی که سرگرمی و رسانه را خالی از انسان و تربیت میفهمند (یا باجدهندگان امنیتی که به فکر سرگرمکردن جامعه برای بقای خود هستند و دین و انسان را درک نمیکنند)، به پیامدهای یک عمل که سرشار از واکنشهای اجتماعی فراگیر است، قائل نیستند و همیشه پس از وقایع میاندیشند.حالا، سینا ساعی را در اولین نگاه دیدم و نگران شدم که مبادا «اشکان خطیبی» بشود. اما کار او بسیار عمیق و برای جامعه امروز باسود بود؛ که بذرهای مهمتری در او وجود دارد: بذرهای یک هنرمند صاحبمحتوا، اهل فکر و دارای ایدئولوژی؛ کار او عمیقاً ایراندوستانه، سیاسی، با پیامی روشن برای جنگیدن به منظور ساختن و قویکردن ایران بود. اجرایش به نقش پنهان، مهم و هویتبخش زن در عرصه سیاست پرداخت. با شهامت بر سوژۀ انقلابی و الگویی مثل امیرکبیر دست گذاشت و از تلفیق شاهکارِ تئاتر، معلمی و رپ، برای ایجاد انگیزه کنشگری اصلاحی-سیاسی در نوجوان و جوان امروز استفاده کرد.اینکه هنر بتواند یک مصرفگر پوچ، سرگرمیساز تهی، تحریک گر خالص وهم نباشد، جدا ارزشمند استحتی خوانندگی زنان در اجرای پایانیاش را (با توجه به دانش خودم از مباحث فقهی) خالی از اشکال فقهی یافتم. با استناد به استادیاری تدریس کتاب «الغناء» درس خارج فقه آیتالله خامنهای برای دو تن از طلبهها، و با تکیه بر مباحثههای فنی و علمی مفصلی در باب غنا، موسیقی و فقه داشتهام، معتقدم موسیقی توان بسیار بالایی در انتقال معنا دارد.حرف مهم و پیچیدهٔ اسلام و عرفان در مورد موسیقی( بهویژه نوع غنایی آن) که چگونه عزمشکن است و چرا خداوند آن را حرام کرده با این نگاه که هیچ تشویقی به سمت موسیقی در روایاتی که دستمان رسیده نیست؛ کنار فهم حکیمانه شخصی مثل آیت الله خامنهای در استفاده ایجابی از موسیقی در انتقال معنا قرار میگیرد. این روایت بسیار متفاوتی که از غنا در این کتاب وجود دارد، و حرفهای مهمی که از قرآن و آیاتی که روایات غنا ذیل آنها آمدند میشود زد، انگار یک پارادوکسی از رد و تمایل میسازد، که حرف اصلی این پارادوکس و حرف حساب کلی اینجاست: چگونه با این با ظرفیت بالای انتقال معنا از طریق موسیقی روبرو شویم؟پرداختن به این مسئله بهویژه برای نسل جوان مهم است. با توجه به اینکه حتی بچهحزباللهیها هم گاهی دچار بیعزمی میشوند، آن هم دقیقاً به دلیل درگیر شدن با همان موسیقیهای عزمشکن، حتی در قالب برخی مداحیهای استودیویی.مبارزه در دل این پارادوکس شکل میگیرد. از طرفی ساخت فهمی که به نسل جدید نشان دهد که اگر به دنبال عزم و جدیت است، باید به سمت معنویت برود و حتی در سبک زندگی و نسبتش با موسیقی تجدید نظر کند، و از طرفی دیگر ستیز با متحجران زماننشناس که موضوع را یکسره حذف میکنند، عظمت موسیقی در انتقال معانی مهم و صحیح را درنمییابند و بهراحتی نسخه «حذف» میپیچند و نمیدانند این مسیر نمیتواند دین را در زمانه حاضر اقامه کند و ظرفیتهای حداکثری دین را به نوجوان و جوان برساند.اما از بحث مهم موسیقی بازگردم به معنای این اجراها که وجود اصلیشان به موسیقی گره خورده:در مجموع، با نقدهایی، از این چهار اجرا بسیار خوشم آمد. تا جایی که دیدن این اجراها را برای فعالان تشکلهای امروز از برخی رویدادهای بسیج دانشجویی و نهاد رهبری و... مفیدتر میدانم.کاش این همه اشتراک، ما را به هم نزدیکتر کند و ای کاش این همه افتراق، میان ما و کسانی که شبیه ما هستند، ما را جدا سازد.
@nazare3
@nazare3
۱۹:۵۰
دردنوشتی در پینوشت: خسته شدیم از این متحجران خستهکننده، از آن روشنفکرنمایان صورتی و میانهروهای بیجهت که نمیدانند «روشنفکر دیندار» یا «دیندار روشنفکر» چیست. آنها که عقلانیت دینی را از سوی دیگر مضحکه کردند.خسته شدیم از این همه مبارزه، در بین آدمهای مختلفی که در آن هم احساس غربت میکنی و هم اشتراکات مییابی؛ از این کار سختِ قرار دادن حق در موضع خودش، که از یک سو به گونهای نفی میشود و از سوی دیگر به گونهای دیگر.«تلک شقشقة هدرت.»
۱۹:۵۱