گفتگو با قرآن | ghorangoft
#یادداشت | آرامشی خونبار؛ رویای یک زندگی لذتبخش
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
" />
تولید: اندیشکده قرآنگفت
متن کامل یادداشت را در وبگاه اندیشکده قرآنگفت به نشانی زیر مطالعه کنید:
ghorangoft.ir/note/tayeb
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
۱۸:۰۸
فهرست مطالب منتشره در کانال «قرآنگُفت»:
یادداشتها:
بخش اول
#مفهوم_تدبر:
استدلال آیه تدبّر در سوره مبارک نساء در پرتوی تحلیل سیاقی
مقاله علمی-پژوهشی «تحلیل سیاقی آيه ۸۲ سوره مبارکه نساء با بازنگری در مفاهیم القرآن و اختلاف»
#پیروزی_شکست:
طوفان الاقصی، بعثتی فکری و ادراکی
متناقضنمای پیروزی
آیا قطعیت پیروزی به معنای سرعت پیروزی است؟
تنشزدایی، قاطعیت و یا چیز دیگر؟
آیا برای پیروزی، باید به تدابیر طبیعی و دنیایی اتکاء کنیم یا نه؟
سبک تحلیل جنگ: عقلانی یا الهی؟
آیا نصرت خدا تنها به شکل معجزهگون و ماورایی محقق میشود؟
عرصههای استراتژیک در جنگ ایمان و کفر
نبرد ایران و اسرائیل، پردهای از قصه طولانی نابودی رژیم
پیروزی غیبی یا پیروزی عادی: کدام متعالیتر؟
#درون_بیرون:
غفلت از بیرون: خطایی درونسوز (نگاهی میدانی)
غفلت از بیرون: خطایی درونسوز (نگاهی قرآنی)
نقش ایران در جهان پیرامون: الگو یا رهبر؟
آیا قرآن توجهات را معطوف به مسائل درونی میکند؟
#شهرنشینی:
از بادیه نشینی تا شهرنشینی در قرآن
پادکست قرآنگفت:
اپیزود اول: همون که وعده داد، صبر هم خواست!
اپیزود دوم: نقشه آری، اما نه از اوناش!
اپیزود سوم: آه از برونفراموشی!
اپیزود چهارم: قرآن: طرفدار درون یا برون؟
لغت نوشت:
️ریشه ق.د.ر:
بخش اول و دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
بخش ششم و هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
️ریشه ع.م.ل:
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
️ریشه غ.ن.ی:
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفتble.ir/join/AKX37gUdE3
#مفهوم_تدبر:
#پیروزی_شکست:
#درون_بیرون:
#شهرنشینی:
۱۸:۵۳
گفتگو با قرآن | ghorangoft
فهرست مطالب منتشره در کانال «قرآنگُفت»:
یادداشتها:
بخش اول #مفهوم_تدبر:
استدلال آیه تدبّر در سوره مبارک نساء در پرتوی تحلیل سیاقی
مقاله علمی-پژوهشی «تحلیل سیاقی آيه ۸۲ سوره مبارکه نساء با بازنگری در مفاهیم القرآن و اختلاف» #پیروزی_شکست:
طوفان الاقصی، بعثتی فکری و ادراکی
متناقضنمای پیروزی
آیا قطعیت پیروزی به معنای سرعت پیروزی است؟
تنشزدایی، قاطعیت و یا چیز دیگر؟
آیا برای پیروزی، باید به تدابیر طبیعی و دنیایی اتکاء کنیم یا نه؟
سبک تحلیل جنگ: عقلانی یا الهی؟
آیا نصرت خدا تنها به شکل معجزهگون و ماورایی محقق میشود؟
عرصههای استراتژیک در جنگ ایمان و کفر
نبرد ایران و اسرائیل، پردهای از قصه طولانی نابودی رژیم
پیروزی غیبی یا پیروزی عادی: کدام متعالیتر؟ #درون_بیرون:
غفلت از بیرون: خطایی درونسوز (نگاهی میدانی)
غفلت از بیرون: خطایی درونسوز (نگاهی قرآنی)
نقش ایران در جهان پیرامون: الگو یا رهبر؟
آیا قرآن توجهات را معطوف به مسائل درونی میکند؟ #شهرنشینی:
از بادیه نشینی تا شهرنشینی در قرآن
پادکست قرآنگفت:
اپیزود اول: همون که وعده داد، صبر هم خواست!
اپیزود دوم: نقشه آری، اما نه از اوناش!
اپیزود سوم: آه از برونفراموشی!
اپیزود چهارم: قرآن: طرفدار درون یا برون؟
لغت نوشت:
️ریشه ق.د.ر:
بخش اول و دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
بخش ششم و هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
️ریشه ع.م.ل:
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
️ریشه غ.ن.ی:
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت ble.ir/join/AKX37gUdE3
۱۸:۵۴
۱۶:۰۴
کفر، نعمت از کفت بیرون کنداما میخوایم بگیم اگه کمی با توجه بیشتر به آیات قبل و بعدش نگاه کنیم، به معنای دقیقتر و جالبتری میرسیم.
۱۷:۰۹
#لغت_نوشت
ریشه غ.ن.ی | قسمت چهارم
غنای از سوی خدا و غنای در برابر خدا
جهت مطالعه قسمت قبل به اینجا مراجعه کنید.
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت@ghorangoft_ir
۱۸:۰۴
۷:۳۱
گفتگو با قرآن | ghorangoft
#یادداشت | منتظر قدرتمند شدن بمانیـم؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
" />
تولید: حلقه مسائل عمومی؛ اندیشکده قرآنگفت
اشــــاره
وقتی هنوز همهچیز در درون یک جامعه یا یک نهضت شکل نگرفته و ستونهای فکری، فرهنگی، و سازمانی آن محکم نشدهاند، در برابر جهان بیرون چه باید کرد؟
آیا عاقلانهتر است که همهٔ ظرفیتها درونزا و آرام آرام تقویت شوند و تا رسیدن به حدی از قدرت و انسجام، درهای تعامل بیرونی بسته بماند؟
یا اینکه فرآیند ساخت درونی و نقشآفرینی بیرونی باید همزمان پیش برود، حتی اگر این ورود زودهنگام با خطر شکست همراه باشد؟
اگر یک جنبش یا جامعه همهٔ انرژی خود را بر ساخت درون متمرکز کند، آیا در این فاصله میدان بیرون را به رقیبان واگذار نکرده است؟ برعکس، اگر خیلی زود وارد صحنه شود، آیا فرصت ساختن ستونهای پایدار از دست نخواهد رفت؟
این پرسشها مختص زمان ما نیستند. بسیاری از جنبشها و جوامع در طول تاریخ با همین تردیدها روبهرو بودهاند: از لحظههای آغازین دعوتها و نهضتها گرفته تا دوران گذار و شکلگیری تمدنها.
قرآن کریم که از دیرباز «کتاب زندگی» خوانده شده است، با تجربههای تاریخی و پیامهایش، برای این دوگانه چه پاسخی دارد؟ آیا الگویی روشن ارائه میکند که میان ساخت درونی و نقشآفرینی بیرونی تعادل برقرار کند؟
متن کامل یادداشت را در وبگاه اندیشکده قرآنگفت به نشانی زیر مطالعه کنید:
ghorangoft.ir/daron-biron
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
منتظر قدرتمند شدن بمانیـم؟
" />
نقدی قرآنی بر استراتژی درون آنگاه بیرون
🧾 نسخه خلاصه + نسخه تفصیلی یادداشت
قسمت ۱ از ۲
نگاه قرآنی و به تبع آن نگرش انقلابی، مخاطب را به سمت اثرگذاری بیرونی و تحقق آرمانهای جهانی و تمدنی سوق میدهد؛ اما سؤال این است برای این کار آیا باید منتظر قدرتمند شدن خود بمانیم یا نه؟
پیش از این در نوشتارهایی ( ۱ و ۲ ) روشن شد که انسان و جامعه قرآنی، هویتی تمدنی و جهاناندیش دارد و مسائل داخلی خود را بدون لحاظ مسائل بیرونی حل نمیکند و در اینجا نیز تبیین شد که تعامل صحیح درون و بیرون باید به شکل اثرگذاری بیرونی «مستقیم» و با به عهده گرفتن نقش «رهبر-پیشران» باشد. اما در این نوشتار توجه خود را به دو خوانش ظریف اما متفاوت از اثرگذاری بیرونی مستقیم معطوف میکنیم که در جامعه انقلابی معاصر وجود دارد. این دو خوانش یا دو رهیافت هر دو در لزوم اثرگذاری بیرونی متفقالقول هستند، اما تفاوت آنها در پاسخ به این است که آیا قبل از این کار باید به یک کشور پیشرفته و پیشرو تبدیل شویم یا چنین چیزی لازم نیست:
رهیافت اول. تقویت آنگاه اثرگذاری
این رهیافت کنش بیرونی را متوقف بر قوت درونی میداند. معتقد است بدون وجود یک درونمایه قوی، امکان شکل دادن به کنشهای موفق بیرونی وجود ندارد. مطابق این رهیافت، ابتدا لازم است کشور به مسائل داخلی بپردازد، با کسب استحکام و قدرت درونزا، به ساخت درونی محکمی دست یابد و پس از طی این مرحله، بر مسائل منطقهای و جهانی تمرکز کند و کنش و اثرگذاری بیرونی داشته باشد. این گروه تلفیقی از نقش الگو و رهبر را ارائه میدهند و قائلاند اول باید پیشرو(الگو) شویم و بعد پیشران(رهبر) باشیم.
استدلال این جریان این است: کشوری که خودش قوت درونی لازم را ندارد هم در تعامل بیرونی ناموفق خواهد بود و هم تهدیدات بیرونی به درونش سرازیر میشود. نباید اشتباه کرد؛ سخن از رهاسازی بیرون یا سخن از اثرگذاری ضمنی یا غیرمستقیم نمیزند، بلکه تنها تقویت درونی را از جهت زمانی مقدم بر اثرگذاری مستقیم بیرونی میداند. اگر به تعبیر فلسفی بگوییم، هسته مرکزی استدلال این گروه این گزاره است که «فاقد شیء معطی شیء نمیتواند باشد». این رهیافت یک سیر درون بـه بیرون را پیشنهاد میدهد.
رهیافت دوم. تقویت ضمن اثرگذاری
این رهیافت بجای آنکه اثرگذاری بیرونی را نتیجه تقویت درونی بداند، تقویت درونی را ملازم با اثرگذاری بیرونی تلقی میکند. بدین معنا که بدون درگیر شدن در سطح منطقهای و جهانی، امکان تقویت بنیه درونی کشور به شکل واقعی وجود ندارد. در حقیقت این گروه قائل است پیشرو(الگو) بودن بدون پیشران(رهبر) بودن ممکن نیست. زیرا مسائل درونی و بیرونی تا حدود زیادی متصل به هم است و مسیر حل و فصل موضوعات داخلی و تأمین استحکام درونی از اثرگذاری بیرونی و جایابی صحیح و مؤثر خود در بیرون میگذرد. در این نگاه، برای ورود به عرصههای جهانی نباید منتظر قوی شدن کشور ماند؛ بلکه برعکس، برای قوی شدن کشور باید به عرصههای منطقهای-جهانی وارد شد و اثرگذاری فعالانه کرد. این رهیافت سیر دوطرفه بین بیرون و درون را پیشنهاد میدهد.
سبک قرآن به کدام رهیافت نزدیک است؟
ممکن است رهیافت اول بسیار دینی و پرمعنا جلوه کند. این نگرش که اول خود را سامان بده بعد سراغ دیگری برو، واجد یک روحیه اخلاقی جذاب است. اما نگاهی به سبک قرآن در هدایت جامعه ایمانی، چندان این رهیافت را تأیید نمیکند. سبک قرآن به رهیافت تقویت ضمن اثرگذاری نزدیک است. در این راستا هم باید به سبک هدایت سور مکی توجه نمود و هم سور مدنی. سور مکی در مرحله اول بعثت نازل شدهاند و ممکن است برخی اینطور تصور کنند بخاطر ضعف درونی جبهه ایمانی توجه به تقویت درونی جبهه است تا بستری مهیا برای کنش بیرونی در مدینه فراهم شود؛ اما قضیه برعکس است. در این سورهها پرداخت به جبهه درونی و بیرونی توأمان بوده و سیر خطی از درون به بیرون طی نشده است؛ از قضا امتزاج پرداخت به جبهه درونی و جبهه بیرونی مشهود است. گرچه طبیعی است که در مراحل پایانی رسالت، امکان و گستره کنش بیرونی بیشتر شده باشد.#درون_بیرون
پایان قسمت اول
ادامه یادداشت
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت@ghorangoft_ir
🧾 نسخه خلاصه + نسخه تفصیلی یادداشت
۸:۱۴
گفتگو با قرآن | ghorangoft
#یادداشت | منتظر قدرتمند شدن بمانیـم؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
" />
تولید: حلقه مسائل عمومی؛ اندیشکده قرآنگفت
اشــــاره
وقتی هنوز همهچیز در درون یک جامعه یا یک نهضت شکل نگرفته و ستونهای فکری، فرهنگی، و سازمانی آن محکم نشدهاند، در برابر جهان بیرون چه باید کرد؟
آیا عاقلانهتر است که همهٔ ظرفیتها درونزا و آرام آرام تقویت شوند و تا رسیدن به حدی از قدرت و انسجام، درهای تعامل بیرونی بسته بماند؟
یا اینکه فرآیند ساخت درونی و نقشآفرینی بیرونی باید همزمان پیش برود، حتی اگر این ورود زودهنگام با خطر شکست همراه باشد؟
اگر یک جنبش یا جامعه همهٔ انرژی خود را بر ساخت درون متمرکز کند، آیا در این فاصله میدان بیرون را به رقیبان واگذار نکرده است؟ برعکس، اگر خیلی زود وارد صحنه شود، آیا فرصت ساختن ستونهای پایدار از دست نخواهد رفت؟
این پرسشها مختص زمان ما نیستند. بسیاری از جنبشها و جوامع در طول تاریخ با همین تردیدها روبهرو بودهاند: از لحظههای آغازین دعوتها و نهضتها گرفته تا دوران گذار و شکلگیری تمدنها.
قرآن کریم که از دیرباز «کتاب زندگی» خوانده شده است، با تجربههای تاریخی و پیامهایش، برای این دوگانه چه پاسخی دارد؟ آیا الگویی روشن ارائه میکند که میان ساخت درونی و نقشآفرینی بیرونی تعادل برقرار کند؟
متن کامل یادداشت را در وبگاه اندیشکده قرآنگفت به نشانی زیر مطالعه کنید:
ghorangoft.ir/daron-biron
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
🧾 نسخه خلاصه + نسخه تفصیلی یادداشت
۸:۱۵
#لغت_نوشت
ریشه غ.ن.ی | قسمت پنجم
یک احتمال عجیب معنایی برای آیهای معروف
جهت مطالعه قسمت قبل به اینجا مراجعه کنید.
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت@ghorangoft_ir
۱۶:۰۰
۱۷:۱۸
۱۵:۴۰
گفتگو با قرآن | ghorangoft
#یادداشت | چرا کامیابی جبهه مقاومت به چشممان نمیآید؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
" />
تولید: حلقه مسائل عمومی؛ اندیشکده قرآنگفت
چرا با تحولات رخ داده در دو سال اخیر و با پایان یافتن جنگ در این مقطع، احساس ناکامی داریم؟
چرا وقتی همهچیز دارد تغییر میکند، ما هنوز احساس میکنیم درجا میزنیم؟
آیا واقعاً شکست خوردهایم یا فقط در درکِ صحنه نبرد دچار خطا شدهایم؟
وقتی ضربات سهمگین دشمن ذهنمان را مشغول کرده، چطور میشود نشانههای موفقیت را دید؟ شاید مشکل نه در واقعیت، که در زاویه نگاه ما باشد.
این یادداشت، با نگاهی به تحولات دو سال اخیر جبهه مقاومت، تلاشیست برای پاسخ به یک پرسش بنیادین: چرا کامیابیها به چشممان نمیآید؟
متن کامل یادداشت را در وبگاه اندیشکده قرآنگفت مطالعه کنید.
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
۱۵:۴۵
گفتگو با قرآن | ghorangoft
چرا کامیابی جبهه مقاومت به چشممان نمیآید؟
" />
اشارهای قرآنی به یکی از عوامل تحلیل غلط در تحولات
قسمت ۱ از ۲
تلخی ضربات دو سال اخیر علیه جبهه مقاومت، در بخشهایی تبدیل به احساس ناکامی عمیق شده است: اینکه گویا از هدف نهایی دورتر شدهایم یا لااقل درجا میزنیم. این احساس پس از تلاشها و فداکاریهای بسیار، با نوعی بیاعتمادی نسبت به وعدههای نصرت همراه شده و به راحتی نمیتوانیم با آن کنار بیاییم. با اینحال، واقعاً نشانههای #پیشرفت فراواناند: از «ادراکات جدید و مترقیتر جهانی و منطقهای نسبت به مسئله فلسطین و رژیمصهیونیستی» و «ارتقای برآوردهای خودِ جبهه مقاومت از وضعیت منطقه»، تا «انباشت تجربیات جدید توسط جبهه»، «اجازه ندادن به تغییر بنیادی نظم منطقه»، «کسب دستاوردهای واقعی در معادلات» و «تحمیل بنبستهای راهبردی بر دشمن». همه اینها شواهدی است که یا دیده نمیشوند یا ضریب داده نمیشوند.
این حالت ما را به یاد برخی از فرازهای قرآنی میاندازد. آنجا که مخالفان، وعدههای انبیاء را مطابق شواهد و مستندات نمییافتند و دائماً از آنها درخواست آیه و نشانه میکردند. در پاسخ نیز خدا مکرر میگوید آیات و نشانهها فراوان است، اما مشکل در خود شماست: وَ قالوا لَولا نُزِّلَ عَلَيهِ آيَةٌ مِن رَبِّهِ قُل إِنَّ اللَّهَ قادِرٌ عَلىٰ أَن يُنَزِّلَ آيَةً وَلٰكِنَّ أَكثَرَهُم لا يَعلَمونَ ...] وَالَّذينَ كَذَّبوا بِآياتِنا صُمٌّ وَبُكمٌ فِي الظُّلُماتِ(انعام ۳۷ تا ۳۹).
پرسش اصلی این است که چرا این نشانهها «دیده» یا «درک» نمیشوند؟ یکی از عوامل بنیادین، ناآگاهی ما از ماهیت تدریجی و پلهبهپله حرکت به سوی هدف است. پیشرفت را نباید خطی تصور کرد؛ حرکت به سوی اهداف بزرگ مانند یک مارپیچ چرخشی است که هر مرحلهاش اقتضائات خاص دارد و باید در هر گام کارهایی تثبیت شود تا بتوان به مرحله بعدی رفت. توقع گرفتن «همه چیز» یکباره، ما را نسبت به دستاوردهای مرحلهای سختگیر و دچار احساس ناکامی میکند. ما چون این گامها را نمیشناسیم، نمیدانیم دقیقاً باید موفقیت را در رسیدن به چه چیزی ارزیابی کنیم؟ لذا همه چیز را با هدف نهایی سنجیده و به خاطر احساس فاصله با آن هدف، دچار احساس ناکامی میشویم.
این آفت را قرآن متذکر میشود و به بیانهای مختلف به ما میآموزد که گرچه رسیدن به اهداف قطعی است، اما همزمان تدریجی و گام به گام است. در این [یادداشت زاویهای از بحث را شرح دادهایم. در اینجا نیز چند مثال را اشاره میکنیم: خدا در سوره قمر، ضمن وعده بر نابودی جبهه کفر، تأکید میکند که همه چیز را به تدریج خلق کردهایم و این وعده نیز به تدریج محقق میشود: إِنّا كُلَّ شَيءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ(قمر، ۴۹) (برای فهم معنای آیه به اینجا یا در سوره انشقاق میگوید: شما دائم از مرحله و طبقهای به مرحلهای دیگر گذر میکنید؛ لَتَركَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ(انشقاق، ۱۹). این را برای قانع کردن آنهایی میگوید که وقوع قیامت -آن وعده اصلی خدا- را مطابق با شواهد نمیدانند. میگوید در همه چیز گام به گام به مقصد نزدیک میشوید؛ اینجا هم همینطور است. یا در جایی دیگر میگوید بنا داریم کافران را به تدریج نابود کنیم، بدون آنکه خودشان بفهمند: وَالَّذينَ كَذَّبوا بِآياتِنا سَنَستَدرِجُهُم مِن حَيثُ لا يَعلَمونَ(اعراف، ۱۸۲).
نمونهی عملیِ این بحث، رخداد #طوفان_الاقصی و تبعات دو سال اخیر است. سؤال این است که آیا ورود به این فاز از فرآیند حذف رژیم صهیونیستی الزامی بود یا نه؟
پاسخ روشن است: کسی که هدف حذف رقیب را دنبال میکند، نمیتواند همواره فقط دفاع کند؛ لاجرم باید به یک حرکت هجومی دست بزند. بنابراین اصل طراحی طوفانالاقصی یک امر اجتنابناپذیر بوده است. طبیعی است که کیفیت اجرا میتواند محل بحث باشد و بخشی از نارساییها خارج از اختیار یا ظرفیت طرف مقاومت بوده است؛ اما شکلِ کلی عمل و ضرورتِ آن و حتی زمان آن (به ویژه با شرایط مهیای برای تحقق صلح ابراهیم در آن زمان) محل اختلاف اساسی نیست. منظور آنکه اگر قرار بوده عملیات هجومی تعریف شود، نهایتاً در کلیت شکلی مشابه همین پیدا میکرده است. تبعات طوفانالاقصی که در دو سال اخیر دیدیم نیز اموری بود که همگی خلاصه ظرفیتهای جبهه مقاومت (از تحلیل و اراده و طراحی و عملیات) بوده است. #پیروزی_شکست
پایان قسمت اول
ادامه یادداشت
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
۱۵:۵۰
#لغت_نوشت
ریشه غ.ن.ی | قسمت ششم(پایانی)
استغناء: احساس بینیازی یا احساس آسیبناپذیری؟
جهت مطالعه قسمت قبل به اینجا مراجعه کنید.
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت@ghorangoft_ir
۱۷:۲۶
۱۷:۲۱
۱۷:۳۲
گفتگو با قرآن | ghorangoft
#یادداشت | نماز؛ از نیایش فردی تا پایگاه شهری: خوانشی قرآنی از مفهوم صلاة و پیوند آن با فضاهای شهری
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
" />
تولید: حلقه تدبر و شهرسازی؛ اندیشکده قرآنگفت
یکی از مسائل مهمی که امروز با آن روبرو هستیم، کاهش حضور و تأثیر نماز در زندگی روزمره است. گویی نماز به تدریج از یک رفتار حیاتی در زیست مؤمنانه به آیینی تشریفاتی و گاه حاشیهای تبدیل شده است. این کمرنگ شدن جایگاه نماز دلایل متعددی دارد، اما در این نوشتار قصد داریم به یک زاویه کمتر دیدهشده اشاره کنیم: نگاهی تلفیقی از قرآن و معماری و شهرسازی.
متن کامل یادداشت را در وبگاه اندیشکده قرآنگفت مطالعه کنید.
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
۱۷:۳۴
گفتگو با قرآن | ghorangoft
" />
نماز؛ از نیایش فردی تا پایگاه شهری: خوانشی قرآنی از مفهوم صلاة و پیوند آن با فضاهای شهری
قسمت ۱ از ۲
نسخه خلاصه + نسخه تفصیلی
یکی از مسائل مهمی که امروز با آن روبرو هستیم، کاهش حضور و تأثیر #نماز در زندگی روزمره است. گویی نماز به تدریج از یک رفتار حیاتی در زیست مؤمنانه به آیینی تشریفاتی و گاه حاشیهای تبدیل شده است. در این نوشتار قصد داریم به یک زاویه کمتر دیدهشده از مفهوم نماز اشاره کنیم که میتواند زمینهساز بازگشت آن به متن زندگی فردی و اجتماعی شود: خوانشی تلفیقی از قرآن و معماری و شهرسازی.
نماز، فعالیتی اجتماعی
این تلقی وجود دارد که نماز، رابطه «یک» انسان با خداست و عبادتی فردی محسوب میشود. اما «صلاة» در قرآن کریم مفهومی جامعتر از دعا، آیین پرستش و راز و نیاز با خداوند است؛ اگرچه محور اصلی آن ارتباط مستقیم امت با خداوند و اظهار تذلل و خشوع به آن درگاه و در حقیقت نوعی نمایش بندگی و خداگرایی است. اما برخلاف تصور، این آیین در نگاه اول، یک آیین فردی و خلوتگرا نبوده است. در نگرش قرآن کریم این نمایش بندگی و خداگرایی، غالباً با حضور انبوهی از مؤمنان و با رهبریت رهبری الهی به منصه ظهور میرسد و اساساً ماهیتی اجتماعی دارد تا فردی. از همین روست که یکی از ابعاد مهم نماز در قرآن کریم، ارتباط با رهبری الهی جامعه است. اساساً باید گفت نماز با این تعریف با محوریت دو رکن برپا میشود: رکن اول: امام، رکن دوم: مأمومین.
در قرآن کریم بسیاری از آیاتی که به نماز امر میکند، با صیغه جمع است و صرفاً فرد مخاطب نیست. در برخی موارد نیز به شکل واضحی به جماعت بودن نماز اشاره شده است: وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اركَعوا مَعَ الرّاكِعينَ(بقره، ۴۳). حتی در شرایط دشوار مانند میدان جنگ، نماز جماعت همچنان برقرار است: وَ إِذا كُنتَ فيهِم فَأَقَمتَ لَهُمُ الصَّلاةَ[...] (نساء، ۱۰۲) و با دستور خاصی که در این آیه بیان شده، نماز خوف به شکل جماعت برپا میشود. این نشان میدهد که اصل در نماز، جماعت بودن آن است.
در مواردی نیز خصوصیاتی در سیاق بحث گفته شده است که نشان میدهد پیشفرض قرآن این است که نماز امر عمومی بوده و به صورت جمعی برگزار میشود. برای مثال درباره منافقان میفرماید وقتی به سوی نماز میایستند، با کسالت و بدون نشاط درونی چنین میکنند ولی میخواهند به مردم نمایش دهند: وَإِذا قاموا إِلَى الصَّلاةِ قاموا كُسالىٰ يُراءونَ النّاسَ(نساء، ۱۴۲)؛ یا در آیاتی از سوره مائده، برای راستیآزمایی شهادت شاهدان بر وصیت، زمان بعد از نماز را تعیین میکند تا این امر در انظار عمومی واقع شود: تَحبِسونَهُما مِن بَعدِ الصَّلاةِ فَيُقسِمانِ بِاللَّهِ[...] (مائده، ۱۰۶).
نماز، پایگاهی مکانی
در استعمالات قرآنی، مسجد در غالب موارد به معنای «مکانی برای صلاة» شناخته میشود؛ اما جالب اینجاست که گاه «صلاة» به نحوی بکار میرود که معنای «مسجد» از آن تداعی میشود. به تعبیر دیگر گویی جنبه مکانی و فضایی پیدا میکند. به عنوان مثال، در آیه شریفه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلاَّ عابِري سَبيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا(نساء، ۴۳) منظور از نزدیک نشدن به الصَّلاةَ، نزدیک نشدن به نماز نیست، بلکه نزدیک نشدن به مسجد یا به تعبیری «پایگاه نماز» است؛ زیرا پس از آن، استثنائی ذکر شده و میفرماید «مگر آن که بصورت عبوری باشد»؛ و عبور از مکان معنا دارد. بنابراین منظور اولیه آیه با توجه به سیاق آن، این است که در حالت مستی به مسجد و پایگاه نماز نزدیک نشوید و همینطور در حالت جنابت، مگر آنکه در مسیر عبور شما باشد. یا در سوره توبه، منافقان را اینطور توصیف میکنند: وَ لا يَأتونَ الصَّلاةَ إِلّا وَ هُم كُسالىٰ(توبه، ۵۴). این نشان میدهد نماز جایی است که آنها باید به سوی آن بیایند. این مثالها و موارد دیگر نشانگر رابطه تنگاتنگ مسجد و نماز بوده و اشاره میکند که نماز صرفاً یک رفتار و فعالیت نیست و بُعد مکانی-فضایی آن بخشی از ماهیت آن را تشکیل میدهد.
پایان قسمت اول
ادامه یادداشت
صفحه گفتگو با قرآن | قرآنگفت @ghorangoft_ir
۱۷:۳۷